Giulietta 940

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

TurboJ kirjoitti:
13 Syys 2023, 18:38
Cloverleaf kirjoitti:
13 Syys 2023, 18:20
TurboJ kirjoitti:
13 Syys 2023, 17:37
Onko TCT-vaihteiston yhteydessä aina rattinapit, joilla vaihtaa manuaalisesti?
Ei.
Liittyvätkö nämä siis johonkin tiettyyn varustetasoon? Ainakin ko. kytkimiä näkyy sekä MA että TBI-moottorisissa autoissa ja myös ennen faceliftia.
Minulla oli 2011-mallinen MA TCT eikä siinä ollut niitä läpysköitä. Joku Sportpack-varustetaso siinä oli, kun oli helmat, puolinahkapenkit ja metallipolkimet. Lisävaruste varmaan tai sitten kuuluu parempaan varustepakettiin.

Lumlum
Viestit: 137
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

TurboJ kirjoitti:
13 Syys 2023, 18:38
Cloverleaf kirjoitti:
13 Syys 2023, 18:20
TurboJ kirjoitti:
13 Syys 2023, 17:37
Onko TCT-vaihteiston yhteydessä aina rattinapit, joilla vaihtaa manuaalisesti?
Ei.
Liittyvätkö nämä siis johonkin tiettyyn varustetasoon? Ainakin ko. kytkimiä näkyy sekä MA että TBI-moottorisissa autoissa ja myös ennen faceliftia.
Omassa 2017 Super-versiossa oli läpyskät TCT:n kanssa.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 571
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Gusse kirjoitti:
13 Syys 2023, 18:37
^ Tuolla tavalla ainakin oman -11 Giulietan xenonit toimi ja halogeenit oli apuna kaukovaloissa. Oli parhaimmat valot mitä itsellä oli siihen saakka ollut ja oli ne sen jälkeisiin verrattuna myös hyvät.
Jep, Giuliettan xenonit on aina kääntyvät ja niissä on lyhyet sekä pitkät samassa + vielä halogeeni lisäkaukovalona. Todella tehokkaat valot niin lyhyinä kuin pitkinä, ei taida monessa uudessa autossakaan olla tuon parempia valoja. Ja vielä kun vaihtaa sen halogeenikaukovalon tilalle ledin niin valoteho sen kun paranee ja valon väri on valkoinen niin lyhyissä kuin pitkissä. Mulla on Philipsin joku muutaman vuoden takainen lippulaivamallin ledi käytössä, lisäprosentit muistaakseni +220 % perushalogeeniin verrattuna. Uusimmat ledit onkin sitten jo +300 % luokkaa. Eihän noihin mainosprosentteihin kannata sokeasti uskoa, mutta jotain osviittaa niistä saa paljonko valotehoa tulee lisää. Philipseillä on aina ollut valokuviokin kunnossa, eikä häikäisystä tarvi pahemmin välittää pitkien ollessa kyseessä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pujazuba kirjoitti:
13 Syys 2023, 18:01
Kyllä ne umpion halogeeniset yläosassa olevat tykit menee päälle kun kytkee kaukovalot. Lähivalot tietysti jää myös päälle.
Kuten tässä jo useampikin totesi, niin siellä on halogeenit lisäavuksi.
Mutta varjostin ponppaa poes tieltä ja sit on xenoneista kaikki irti - eli pitkät toimii myös keenoneilla.
Pitkälti sen vuoksi nuo pitkät on ihan murhaavan tehokkaat ja laaja-alaisesti valaisevat, kun kenonit antaa terävää valoa ja halogeenit sitten enempi hajavaloa (ja tää on hyvä, koska muuten valoraja xenonin keilan ja pimeyden välillä olisi ihan todella törkeän vahva, imo.).
Cloverleaf kirjoitti:
13 Syys 2023, 21:44
Minulla oli 2011-mallinen MA TCT eikä siinä ollut niitä läpysköitä. Joku Sportpack-varustetaso siinä oli, kun oli helmat, puolinahkapenkit ja metallipolkimet. Lisävaruste varmaan tai sitten kuuluu parempaan varustepakettiin.
Riippuu varustepaketista tosiaan tuo, onko läpyttimet vai ei. En muista, oliko alkupäässä mitään varustetasoa, jossa ne oli saatavilla (1750Tbi TCT-yhteydessä ehkä vakiona?) mut ainakin jossain vaiheessa ollut lisävaruste.
Tuosta TBi:stä en oo varma, että onko ollut aina tosiaan siinä ainakin valittavissa. Eipä sillä, TCT toimii todella kivasti ilman lärpyttimiäkin, joten eipä niitä kauheasti kaiipailekaan.

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Koko päivän myynti-ilmoituksia kolunneena voin todeta, että ainakin vm. 2012 alkaen on Multiaireissa ollut vaihdeläpsykät saatavilla. Liekö sitten automaattivaihteisissa 1750 TBI-malleissa tuo varuste aina, en tiedä. Sen verran selvisi kuitenkin, että rattia vaihtamalla pitäisi läpsykät olla asennettavissa kaikkiin TCT-Giuliettoihin. Kiva sinänsä, koska mutkateitä ajatellen tuo ominaisuus on erittäin tervetullut. Vaatii kuulemma asennuksen lisäksi ohjelmoimalla ilmoittamaan keskuselektroniikalle, että läpyskät käyttöön. En tiedä miten ja millä tuo ohjelmointi tapahtuu.

Ensimmäinen ja kuulemma oleellisin facelift on mallivuodelle 2014, mutta onko tämä nyt sitten se kohta, missä myös ohjauksen vastetta "parannettiin"?

EDIT. Valtava määrä sivuja kahlattavana, niin kysyn vielä mikä on sitten se pahin mahdollinen skenaario mitä noiden MA huohottimien kanssa voi tulla vastaan? Ja montako kertaa talvessa on pahimmillaan jouduttu kerääjäsäiliötä puhdistamaan?

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ei tainnut TCT edes olla ihan alkuun saatavana... ja ensimmäiset tuli ilman rattiläpysköjä. Näitä mahd. vielä ihan 2012 alkuvuodesta toimitetut autot. Ei siis liity mitenkään varustetasoon. En vetäisi hylkäsviivaa läpättömienkään yli. Ei niille lätkille käyttöä ollut aktiivisessa ajossa. TCT kun osaa vaihtaa pienemmälle 1) kaasua painettaessa ja 2) jarrutettaessa (tehokkaampi moottorijarrutus + valmistautuminen kiihdytykseen mutkasta ulos). Toisaalta TCT osaa myös vaihtaa isommalle, kun ajetaan tasakaasulla - myös sport tilassa. Eli ei jää "sporttisesti" vinguttamaan konetta 3000 rpm.

Köröttely sitten asia erikseen, kun vm2012 autossa vakionopeussäädin ja TCT keskittyivät potkimaan toisiaan perseelle (jurnutusta liian isolla vaihteella, mäkisessä maastossa nopeus ensin -10 ja sitten 2 pykälää alas ja kumit sutien uuteen nousuun....). Näissäkään ei tarvittu jatkuvaa vaihteen vatkausta, vaan "lukitus" yhdelle järkevälle vaihteelle.

TBi alkuun pelkästään 3-polkimen versiona ja TCT tuli 2014 nassunkohotuksen myötä? Näin hataraa muistia ja autowikin ym vajavaisia tietoja yhdistellen.

Matti Vuoriolta varmaan tarkimmat speksit, mutta taisi olla pahimmillaan jotain putaus/viikko.... Omalle kohdalle jäätyminen osui pariin kertaan/5 vuotta, mutta matka jatkui huilitauon jälkeen omin avuin. 500X sen sijaan 2x hinurikyytiin jo 1. talvena. Seuraavaksi talveksi hommasin viimasuojat. Näistä varmaan apua Giuliettaankin, vaikka mikään ratkaisu ei ole ollut täysin vedenpitävä.

Xenonien tarkastamiseen helpoin kikka on katsoa, näkyykä ajotietokoneen näytöllä korkeussäädön asetus. Orkkisxenoneissa on automaattisäätö ja teknsestihän nämä ovat bi-xenon (valon yläreunan rajaus poistuu kaukovaloille vaihdettaessa) + halogeeniapukaukovalo kaupan päälle. Oli jo 10 vuotta sitten harvinainen ratkaisu. Eikä (TM mukaan) ollut lainkaan harvinaista, että oli xenonlähivalo + halogeenikaukovalo... Toki tästäkin on vielä päästy pari pykälää alas. Ensin vajaatehoiset (25 W) bi-xenonit ja perään sama umpioratkaisu (bi-), mutta halogeenipolttimoilla.

Liikkeellä on ollut myös feikkejä = tuupattu kiinanxenonit halogeeniumpioihin.

Ohjausta ja mahd. penkkejäkin väitettiin parannetun just 1. nassunkohotuksessa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

VintageSpeed
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Maalis 2022, 09:33
Car(s): '12 Giulietta Turismo 1.4 T-jet
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja VintageSpeed »

Onkohan tietäjillä tietoa mahtuuko Giuliettaan 16 tuuman vanne 305mm jarrujen kanssa?

Avatar
pahakeisari
Viestit: 109
Liittynyt: 19 Elo 2008, 21:24
Car(s): Alfa Romeo 159jtdm q4 2010
Fiat Croma 2.2at 2008

Ex Alfa Romeo Giulietta 2.0jtdm tct
Paikkakunta: Askola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja pahakeisari »

305 sopii 16" vanteisiin. Ainakin itselläni näin toimi.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 571
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Jep, mulla sama kokemus edellisestä autosta. Ainakin alkuperäiset 16" vanteet siis sopii, tarvikevanteiden kanssa voi olla tietysti eri tilanne.

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Giulietta 2013. Matkamittari vilkkuu, mutta merkkiliike kertoo, ettei mitään vikakoodia näy. Kuulostaa kummalliselta jos pitää paikkansa. Ajatuksia tästä?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Tällaista olen kuullut kun CANBUS kalibrointi on tarpeen.
Merkkiliike ei osaa muuta kuin lukea koodit?
Kuva

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^
Ei kuulemma resursseja tutkia tarkemmin (ei yllätä pätkääkään toki).

Katsotaan jos oma selvitys avaisi asiaa enemmän.

Minkälaiset välineet tarvitaan MultiEcuScan -ohjelmistoa varten? Läppäri ja jokin adapterikaapeli?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tästä saa hyvin tietoa mitä tarvitaan mihinkin.
https://www.multiecuscan.net/

Kaikkiin Giuliettoihin tarvitaan ilmeisesti nämä:
- ELM - ELM 327 v1.3+/OBDLink/OBDKey interface
- A3 - ADAPTER CABLE 3 (yellow)

Lisäksi tietysti lisenssi jotta softa toimii muutenkin kuin vain lukemiseen.
Kuva

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 70
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

TurboJ kirjoitti:
21 Syys 2023, 10:34
Giulietta 2013. Matkamittari vilkkuu, mutta merkkiliike kertoo, ettei mitään vikakoodia näy. Kuulostaa kummalliselta jos pitää paikkansa. Ajatuksia tästä?
Onko autossa Blue&Me? Toimiiko se?

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

VintageSpeed kirjoitti:
20 Syys 2023, 08:40
Onkohan tietäjillä tietoa mahtuuko Giuliettaan 16 tuuman vanne 305mm jarrujen kanssa?
Ei mahdu, jos on ruksittu lisäoptio "punaiset jarrusatulat". Ei ole pelkästään siitä maalista kiinni, vaan jarrusatulat tällöin useapimäntäiset tms brembon tekeleet.

Jos 305 mm on 170 hv MA vehkeen vakiomitta, niin sitten 16" mahtuu. Ehkä. Joku malli voi olla mahtumattakin. Minulla oli talvivanteina merkkiliikkeestä hommatut 16" tarvikevanteet ja niissähän sitten otti sisäkehälle liimatut painot kiinni satulaan, kun 2. syksynä vaihdettiin etu- ja taka-akselilla olleet renkaat ristiin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

ArttuNaattor kirjoitti:
21 Syys 2023, 12:46
Onko autossa Blue&Me? Toimiiko se?
On B&M ja sanoisin, että ei toimi. Bluetoothia tai USB:tä en ole pystynyt testaamaan, mutta ainakin vaikuttaisivat ratin näppäimet olevan täysin mykkänä. Radio itsessään toimii kuten myös alkuperäinen kojelautaan telakoituva TomTom.

Merkkiliikkeen lausunto oli siis "konfiguraatiohäiriö", eivät saaneet mitään vikakoodeja irti; ainoastaan sen, että "CTM ei mene läpi"
Tämä oli vain kaupanteon yhteydessä teetetty pikaselvitys, joten enempää ei siitä irti saatu.

Muuta sähköongelmaa en ole autossa havainnut, paitsi että akku saattaa olla vaihtokunnossa koska S&S alkaa toimia vasta pitemmän ajon jälkeen. TCT-vaihteiston toiminnassa ei toistaiseksi ilmene mitään kummallista.

Jplonew
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Elo 2019, 21:55
Car(s): Giulietta 1.4 ma -12
Paikkakunta: Joensuu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Jplonew »

Rikkinäinen Blue&Me moduuli aiheuttaa ton mittarin vilkkumisen

Tossa on ohje jolla saa korjattua, tosin vaatii MES ja keltaisen adabterin:
https://www.youtube.com/watch?v=RD__7up ... tagainTony

Avatar
ArttuNaattor
Viestit: 70
Liittynyt: 23 Huhti 2021, 15:10
Car(s): 2012 Giulietta T-Jet

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja ArttuNaattor »

TurboJ kirjoitti:
21 Syys 2023, 22:20
ArttuNaattor kirjoitti:
21 Syys 2023, 12:46
Onko autossa Blue&Me? Toimiiko se?
On B&M ja sanoisin, että ei toimi. Bluetoothia tai USB:tä en ole pystynyt testaamaan, mutta ainakin vaikuttaisivat ratin näppäimet olevan täysin mykkänä. Radio itsessään toimii kuten myös alkuperäinen kojelautaan telakoituva TomTom.

Merkkiliikkeen lausunto oli siis "konfiguraatiohäiriö", eivät saaneet mitään vikakoodeja irti; ainoastaan sen, että "CTM ei mene läpi"
Tämä oli vain kaupanteon yhteydessä teetetty pikaselvitys, joten enempää ei siitä irti saatu.

Muuta sähköongelmaa en ole autossa havainnut, paitsi että akku saattaa olla vaihtokunnossa koska S&S alkaa toimia vasta pitemmän ajon jälkeen. TCT-vaihteiston toiminnassa ei toistaiseksi ilmene mitään kummallista.
Ok, jos ratin napit on mykät niin sanoisin että sitten sulta on tuo Blue&Me yksikkö hajonnut. Senhän pitäisi alkaa puhumaan kaikenmaailman siansaksaa jos painaa ratin Windows nappia. CTM on Convergence Telematic Node, eli juurikin tuo Blue&Me moduuli. Siihen on varmaankin yritetty ajaa tuota CAN-väylän kalibrointia eli proxi alignmentia, mutta se ei tosiaan mene läpi jos siellä on rikkinäinen moduuli kiinni autossa. Se rikkinäinen Blue&Me moduuli myös syö akkua aika tehokkaasti eli kannattaa korjauttaa tuo eikä vaihtaa akkua ensihätään jos tuntuu että kestää S&S:n toimintaan tuleminen pidempään.

Tohon on kaksi vaihtoehtoa, joko ostaa korjattu/käytetty moduuli ja asentaa se paikalleen -> proxi alignment, tai sitten irroittaa moduuli ja koodata auto kasaan niin ettei siinä ole enää Blue&Me:tä. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa sieltä TomTom portista ei kyllä tule enää virtaa sille navigaattorille kun sen portin piuha on siinä Blue&Me yksikössä kiinni toisesta päästä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

insinörtti kirjoitti:
21 Syys 2023, 14:57
VintageSpeed kirjoitti:
20 Syys 2023, 08:40
Onkohan tietäjillä tietoa mahtuuko Giuliettaan 16 tuuman vanne 305mm jarrujen kanssa?
Ei mahdu, jos on ruksittu lisäoptio "punaiset jarrusatulat". Ei ole pelkästään siitä maalista kiinni, vaan jarrusatulat tällöin useapimäntäiset tms brembon tekeleet.

Jos 305 mm on 170 hv MA vehkeen vakiomitta, niin sitten 16" mahtuu. Ehkä. Joku malli voi olla mahtumattakin. Minulla oli talvivanteina merkkiliikkeestä hommatut 16" tarvikevanteet ja niissähän sitten otti sisäkehälle liimatut painot kiinni satulaan, kun 2. syksynä vaihdettiin etu- ja taka-akselilla olleet renkaat ristiin.
Muistanko väärin, vai eikös G:hen ollut saatavilla punaisia 305mm pikkubrembojakin? 330mm kiekot on sitten samat, kuin 159:ssä.
Pujazuba kirjoitti:
21 Syys 2023, 10:55
Tästä saa hyvin tietoa mitä tarvitaan mihinkin.
https://www.multiecuscan.net/

Kaikkiin Giuliettoihin tarvitaan ilmeisesti nämä:
- ELM - ELM 327 v1.3+/OBDLink/OBDKey interface
- A3 - ADAPTER CABLE 3 (yellow)

Lisäksi tietysti lisenssi jotta softa toimii muutenkin kuin vain lukemiseen.
Lisätään tähän, että todella monet ELM327-vehkeet on feikkejä, eikä toimi ainakaan oikein (erityisesti langattomat!!!)

Itse ostin tämän: https://www.elekma.com/vikakoodinlukija ... escription

Yllättäen tuo jopa toimii. Erillinen ELM327-chippi-identifiointiappi hyväksyi tuon täysin, toisiksi uusimmaksi viralliseksi standardiksi. Ja näitä on jotkut avannut, joissa on havaittu olevan sisällä ihan oikea ELM:n piiri ja softa. Näitäkin toki voi olla myös feikkinä :D

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Erinomaista tietoa taas, arvon foorumistit - kiitokset. Selvitelläänpä asiaa eteenpäin, ja näillä tiedoilla ei ole vaikeaa se. Raporttia tulee sitten mitä sieltä löytyy.

Vielä kysymys MES-raudasta; haluaisin laitteet kiinteillä johdoilla, ei mitään langatonta yhteyttä. Mitähän kilkkeitä silloin kannattaisi katsella?

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:
21 Syys 2023, 23:47
Muistanko väärin, vai eikös G:hen ollut saatavilla punaisia 305mm pikkubrembojakin? 330mm kiekot on sitten samat, kuin 159:ssä.
Tämä tieto siis vuodelta 2012, kun 170 hv mallin hommasin; lisäoptio "punaiset jarrusatulat" = levyt vakiomallia, mutta jarrusatula erilainen -> pitää olla 17" vanteet. Levyn muuttimisesta isommaksi ei ollut puhetta (no, sehän nyt mitään todista... tuntuu aina olleen haasteita niin merkkihuollossa kuin käyttöohjekirjoissa, esim. onko jakohinhan vaihtoväli 4 v/120 tkm vai 3 v/60 tkm, huoltoväli 1 vai 2 vuotta ja kirsikkana kakussa T-Jet Bravo, huoltoväli 20 tkm, öljynvaihtoväli 15 tkm ja suositus puolittamisesta rankoissa oloissa)

Isommat levyt pelkästään QV malliin omiaisuus?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

insinörtti kirjoitti:
22 Syys 2023, 07:37
Isommat levyt pelkästään QV malliin omiaisuus?
Tarkastin.

Kiltissä oli 305mm etulevyt (muistan kyllä ostaneeni siihen 330mm levyt ja sellaiset paikalleen laittaneeni, mutta voi olla etten mä sit ees koskenut niihin jarruihin :lol:)

330mm levyt on sitten todellakin ePerin mielestä ainoastaan, jos on "Specific Brake Calipers", eli suomeksi isot satulat, joita näyttää olevan sekä maalattua että maalaamatonta mallia (Specific Brake Calipers 51885199, Specific Red Brake Calipers 51920591 ja sitten numero joka sisältää molempien muutokset 51904075, vasen etusatula).

Mutta joo, muistan siis värjätyt satulat ja 305mm Brembot jostain muusta autosta. Olisikohan 159?

arv
Viestit: 608
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja arv »

Etsiessäni Mito:n sähkökaavioita, löysin Giulietta:n juttuja. Joku ystävällinen oli tulostanut eLearnin selostukset ja proseduurit ja mm. sähkökaaviot. Valitettavasti ovat hollanniksi mutta Google osaa ne aika kivasti kääntää englanniksi. Sähkökaaviot olivat jo valmiiksi englanniksi.
Paljon oli muutakin Giulietta-aiheista dokumenttia.
Kiinnostuneille voin yv:llä laittaa linkin ladattavaan tiedostoon (n. 850 Mt).

Jos jollakulla on Mito:n kytkentäkaavioita, olisin kovasti kiinnostunut niistä.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Aquatica kirjoitti:
22 Syys 2023, 09:41
insinörtti kirjoitti:
22 Syys 2023, 07:37
Isommat levyt pelkästään QV malliin omiaisuus?
Tarkastin.

Kiltissä oli 305mm etulevyt (muistan kyllä ostaneeni siihen 330mm levyt ja sellaiset paikalleen laittaneeni, mutta voi olla etten mä sit ees koskenut niihin jarruihin :lol:)

330mm levyt on sitten todellakin ePerin mielestä ainoastaan, jos on "Specific Brake Calipers", eli suomeksi isot satulat, joita näyttää olevan sekä maalattua että maalaamatonta mallia (Specific Brake Calipers 51885199, Specific Red Brake Calipers 51920591 ja sitten numero joka sisältää molempien muutokset 51904075, vasen etusatula).

Mutta joo, muistan siis värjätyt satulat ja 305mm Brembot jostain muusta autosta. Olisikohan 159?
159 kanssa on ollut noita 305 mm pikku-Bremboja. Omassa 2008 1.9 JTDM oli sellaiset.

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Pre-facelift Giuliettan etuovipahvit rämisevät, kuten ilmeisesti tyyppivika on. Onko joku löytänyt asiaan toimivaa ratkaisua?

En ole katsonut vielä miten nuo paneelit on koottu, mutta toimiikohan tuohon samat kikat kuin muutamissa muissa autoissa: esim. Dynamat-tyyppisen butyylimaton liimaaminen oven pintapaneelin nurjalle puolelle on joskus auttanut. Toinen kikka on liimata ovipaneelin osat saumakohdistaan kiinni toisiinsa elastisella silikoniliimalla, kuten Sikalla. Jos jokin tietty kohta joka värisee, on myös laitettu vaahtomuovia paksusti paneelin alle, siten että tuo pehmuste vähän "kantaa" jolloin paneeli ei pääse niin hyvin elämään.

Vai onko ratkaisu facelift-mallista napatut oviverhoilut?

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Mulla tärisee ainoastaan matkustajan kajarin kansi. En ole korjannut vielä mutta hoituu mahdollisesti jopa koskematta ovipahviin.
Kuva

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Mitäs kannattaa lähteä tutkimaan, kun G:n sadetunnistin ei toimi? Eivät herää pyyhkimet ollenkaan automaattimoodissa.

Ja olikos niin, että kaukovaloautomatiikkaa näissä ei ole olemassakaan...?

Paljonko olette joutuneet lisäämään jäähdytysnestettä huoltovälillä 1.4 bensakoneeseen?

Vielä kysymys: mitä varaosakauppoja voitte suositella? Ensisijaisesti alkuperäisosat kiinnostavat, mutta muutkin merkkiosat voivat tulla kysymykseen. Briteistä ei vissiin enää oikein saa tavaraa fiksusti? Muihin autoihin on löytynyt nettikaupoista alkuperäisosat hyvään hintaan, löytyykö Alfaan?

Gusse
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Ei ole ollut kaukovaloautomatiikkaa tai en tiedä ihan viimeisimmistä, mutta ei ollut niissä ensimmäisissä. Ihan saa itse laittaa pitkät päälle ja pois. Usein tuo on jopa varmempi :-D

Avatar
tritonus
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja tritonus »

TurboJ kirjoitti:
23 Syys 2023, 13:16
Vielä kysymys: mitä varaosakauppoja voitte suositella? Ensisijaisesti alkuperäisosat kiinnostavat, mutta muutkin merkkiosat voivat tulla kysymykseen. Briteistä ei vissiin enää oikein saa tavaraa fiksusti? Muihin autoihin on löytynyt nettikaupoista alkuperäisosat hyvään hintaan, löytyykö Alfaan?
Itse olen tilannut enimmäkseen Sparetolta. Homma yksinkertaisesti toimii.
Jos tuolta ei oo löytyny, niin sit vaihtelevasti millon mistäkin, myös marmorilta. Jokusen kerran käyny niin, että marmori on ollut edullisin, esimerkiksi vaihdekepin asentotunnistin oli orggisosana Deltasta huokein.

Jäähdytysnesteeseen bensakoneessa en vielä omien kilsojen perusteella uskalla sanoa mitään, mutta diiseli ei parin vuoden aikana hukannu yhtään (tai no, yhden kerran kerralla kaikki), eikä tuo bensakaan parin tonnin ajojen aikana.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

TurboJ kirjoitti:
23 Syys 2023, 13:16
Mitäs kannattaa lähteä tutkimaan, kun G:n sadetunnistin ei toimi? Eivät herää pyyhkimet ollenkaan automaattimoodissa.

Ja olikos niin, että kaukovaloautomatiikkaa näissä ei ole olemassakaan...?

Paljonko olette joutuneet lisäämään jäähdytysnestettä huoltovälillä 1.4 bensakoneeseen?

Vielä kysymys: mitä varaosakauppoja voitte suositella? Ensisijaisesti alkuperäisosat kiinnostavat, mutta muutkin merkkiosat voivat tulla kysymykseen. Briteistä ei vissiin enää oikein saa tavaraa fiksusti? Muihin autoihin on löytynyt nettikaupoista alkuperäisosat hyvään hintaan, löytyykö Alfaan?
Jos menet ketjun sivulle 147 listasin siellä lukuisia AR toimittajia.
Kuva

atte iluig
Viestit: 22
Liittynyt: 08 Heinä 2016, 13:50
Car(s): Giulietta MA -13, Giulietta QV -15

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja atte iluig »

TurboJ kirjoitti:
23 Syys 2023, 13:16

Paljonko olette joutuneet lisäämään jäähdytysnestettä huoltovälillä 1.4 bensakoneeseen?
Itselläni on Giulietoissa vuotanut sekä itse paisuntasäiliö saumakohdasta sekä letkut paristakin eri liitoksesta. Muuten ei ole tarvetta lisäillä.

VintageSpeed
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Maalis 2022, 09:33
Car(s): '12 Giulietta Turismo 1.4 T-jet
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja VintageSpeed »

TurboJ kirjoitti:
22 Syys 2023, 15:06
Pre-facelift Giuliettan etuovipahvit rämisevät, kuten ilmeisesti tyyppivika on. Onko joku löytänyt asiaan toimivaa ratkaisua?

En ole katsonut vielä miten nuo paneelit on koottu, mutta toimiikohan tuohon samat kikat kuin muutamissa muissa autoissa: esim. Dynamat-tyyppisen butyylimaton liimaaminen oven pintapaneelin nurjalle puolelle on joskus auttanut. Toinen kikka on liimata ovipaneelin osat saumakohdistaan kiinni toisiinsa elastisella silikoniliimalla, kuten Sikalla. Jos jokin tietty kohta joka värisee, on myös laitettu vaahtomuovia paksusti paneelin alle, siten että tuo pehmuste vähän "kantaa" jolloin paneeli ei pääse niin hyvin elämään.

Vai onko ratkaisu facelift-mallista napatut oviverhoilut?
Mulla lähti pahvien räminä kun otti molemmat irti, porasi kajareiden muoviniittihitsaukset auki ja laittoi väliin tiivistesilikonia. SItten pop-niiteillä takaisin kiinni.

Nyt rämisee enää kojelauta molemmista kulmista. :-D

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Joku sanoi, että G:n pyyhinautomatiikka käynnistyy kun käyttää kertapyyhkäisyä yhden kerran. Miten tuo tehdään? Viikseä vetämällä taaksepäin käynnistyy lasinpesuri. Koitan selvittää toimiiko uudessa vanhassa autossa (vm.2013) automaattipyyhintä, mutten ole vielä hoksannut miten tuo kuuluisi laittaa päälle. Tietysti viiksen kiertokytkin on "auto" -asennossa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Ensimmäinen pyyhkäisy / aktivointi käynnistyksen jälkeen tapahtuu painamalla viikseä ylös.
Näin talvella auto ei lähde turhaan yrittämään raapia kiinni jäätynyttä pyyhkijää.
Tuo ylöspäin painallus toki toimii milloin tahansa kun haluaa yksittäisen pyyhkäisyn.
Kuva

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Pujazuba kirjoitti:
25 Syys 2023, 18:16
^ Ensimmäinen pyyhkäisy / aktivointi käynnistyksen jälkeen tapahtuu painamalla viikseä ylös.
Näin talvella auto ei lähde turhaan yrittämään raapia kiinni jäätynyttä pyyhkijää.
Tuo ylöspäin painallus toki toimii milloin tahansa kun haluaa yksittäisen pyyhkäisyn.
OK, kiitos. Tavasin myös käyttöohjekirjaa, jossa sanotaan, että automaattipyyhinnän herkkyyttä voi säätää kiertokytkimellä A.
Eipä siinä kuitenkaan sanota, että millä tavalla kyseinen säätö tapahtuu. Tähän varmaan on myös jokin yksinkertainen kikka?

Avatar
molsky
Viestit: 557
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja molsky »

Sitä pitää käyttää offilla jos välissä sammuttelee virtoja. Herkkyysasetukset löytyy ajotietokoneen kautta, ellei nyt näissä alkupään malleissa ole jotain erilailla tai sitten kyseessä joku "köyhien maiden" versio.

https://www.alfaowner.com/threads/autom ... t-16072713

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2358
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^
Tuo on mulle uutta. Onko se mainittu oman autosi käyttöohjeesta?
Mulla tosiaan herkyyden säätö löytyy menusta johon pääsee ratin vasemmalla puolella olevista napeista.
Pyyhkijän herkkyys on herkempi mitä korkeampi asetus. Sama koskee esim. autom. ajovalojen herkkyyttä.
Kuva

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^^ alkupään malleissa tihkun herkkyyssääntö nimenomaan ajotietokoneen valikkoviidakon kautta ja viiksen kytkin pelkkä automatiikka on/off.

Herkkyyssäätö kiertokytkimellä on paljon kätevämpi ja tämä taisi olla esim. Fiat 500X ratkaisu. Ehkä tuoreemmissa Giulietoissakin = luettu liian tuoretta käyttöohjekirjaa?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

2013-mallisen auton käyttöohjekirjassa sanotaan, että viiksen kiertokytkimellä säädetään. Muttei ole kerrottu miten. Jatketaan tutustumista kun osuu sadepäivä.

Avatar
molsky
Viestit: 557
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja molsky »

No samat ohjeet näyttää pätevän 2013 kuin 2016-2017 mallissa. Ellei nyt oikeasti ole joku erilainen manuaali tai sitten vain suomennoksissa vikaa.
Kiertokytkimellä valitaan tila (OFF, AUTO, PAKOTETTU PYYHINTÄ NOPEUDELLA X). Automaattitilan herkkyys sitten säädetään sen ajotietokoneen kautta jota hallitaan siellä ratin vasemmalta puolelta löytyvistä napeista lähellä sitä sivuikkunan puhallinta.

https://imgur.com/nmBoA3X

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

TCT-vaihteisto ja kytkinten säästäminen. Kannattaako liikennevaloissa laittaa vaihde vapaalle vai tekeekö auto sen automaattisesti myös D-asennossa jarrujen ollessa painettuna?

Tuohan lähtee ryömimään tasamaalla ilman kaasua kun jarrun nostaa, eli silloinhan siellä kytkin luistaa. Mutta luistaako myös jarrut päällä?

Avatar
lerppu
Viestit: 6099
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

TurboJ kirjoitti:
26 Syys 2023, 22:13
TCT-vaihteisto ja kytkinten säästäminen. Kannattaako liikennevaloissa laittaa vaihde vapaalle vai tekeekö auto sen automaattisesti myös D-asennossa jarrujen ollessa painettuna?

Tuohan lähtee ryömimään tasamaalla ilman kaasua kun jarrun nostaa, eli silloinhan siellä kytkin luistaa. Mutta luistaako myös jarrut päällä?
Mulla on 3 kappaletta TCT-vaihteistolla olleita autoja ollut. En ole koskaan valoissa vaihtanut pois D:ltä. Kannattiko? En tiedä... Mutta vaihteistojen kanssa ei ollut ongelmia. TCT ei tykkää jos akku on huonona, silloin ei välttämättä vapauta parkilta. Mutta kytkimen kuluminen valoissa - ei ainakaan pääkaupungin liikenteessä onnistunut tuota saamaan aikaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11492
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Sun autonvaihtotahdilla ei kerreisi kytkin kulumaan loppuun vaikka se sutisi jatkuvasti :silly:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
lerppu
Viestit: 6099
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
27 Syys 2023, 08:57
^Sun autonvaihtotahdilla ei kerreisi kytkin kulumaan loppuun vaikka se sutisi jatkuvasti :silly:
Tämä on kieltämättä totta. Mutta yhteensä on ainakin 3v kokemus TCT:stä. Alfat nääs pitkäikäisiä mulla. PNV:tä voikin sitte laittaa kiertoon useammin…

insinörtti
Viestit: 2648
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

TurboJ kirjoitti:
26 Syys 2023, 22:13
Tuohan lähtee ryömimään tasamaalla ilman kaasua kun jarrun nostaa, eli silloinhan siellä kytkin luistaa. Mutta luistaako myös jarrut päällä?
Veto katkeaa, kun vähänkin hipaisee jarrua. Tekee vaikeaksi hyvin hitaan hivuttamisen ahtaassa paikassa, etenkin kylmästatin jälkeen, kun kone käy tyhmäkäyntiä normaalia suuremmalla kierrosluvulla. Wanhan liiton automaattien ryömintäähän pystyi hidastamaan jarruttelemalla.

Taannoin tuli myös vahingossa testattua käsijarrun vaikutus, Mokoma jäikin vapautettaessa napsun verran päälle ja sitten ihmettelin, kun auto ei enää osannut ryömiä jarrupoljinta vapautettaessa, mutta lähti silti liikkeelle reilummin kaasua painettaessa. Kuka noita varoitusvaloja nyt katselee... :oops:

Mutta voit silti kehittää painajaisia painelaakerin kulumisesta. Nuukapetterithän varoittelee polkemasta kytkintä liikennevaloissa. TCT:ssä on 2 kytkintä mekaanisesti linkitettynä toisiinsa. "Parillisten vaihteiden" kytkin on normaalisti auki, mutta se nappaa kiinni, kun "parittomien" kytkin "poljetaan" auki.

Paikallaan D-päällä = 1. vaihde kytkettynä ja tällöin parittomien vaihteiden kytkintä täytyy koko ajan "polkea" auki. Ja "parilliset" puolella pitää olla pykälä vapaalla. Eli painelaakeri kuluu... Tosin kuluu se samalla lailla myös ajettaessa "parillisilla" vaihteilla.

"Parilliset/parittomat" lainausmerkeissä, koska ylimmät vaihteet ovat "väärinpäin". Tällä saadaan aikaan nopea vaihto 6.->4. (kun ajat 6. vaihteella, niin lootassa voi olla samaan aikaan 4. pykälä pesässä ja vaihto sujuu silmänrtäpäyksessä) tai 5.->3. Mutta 4.->5. tai sama toiseen suuntaan on hidas. Myös D->R on hidas, koska molemmat "parittomien" puolella ja lootan pitää käydä siinä välissä vapaalla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Olisiko jollakulla tallessa vuoden 2013 Giulietta-hinnastoa ja/tai suomenkielistä esitettä? Sähköisenä jaettavaksi tai vaikka paperisena pienellä rahalla myytäväksi (laita YV jos haluat tarjota jotain, kiitos).

Koitan selvittää mitä lisävarusteita "uudessa" autossamme on, mutta ulkomaiset lähteet luettelevat ihan erilaisia ja erinimisiä varustepaketteja eri markkina-alueilla. Ja olivatko perusvarustetasot mallivuonna 2013 Turismo, Giulietta ja Quadrifoglio Verde? Niin ja onko Alfalla vaihtunut mallivuosi yleiseurooppalaiseen tyyliin aina syyskuussa, vai onko heillä ollut muunlainen käytäntö?

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 571
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

^ Mulla on lokakuussa 2013 rekisteröity Giulietta, joka on myyty mallivuoden 2013 autona. Eli on siis ihan viimeisiä alkuperäisiä malleja ennen faceliftiä. Mielenkiintoista on että näissä kaikissa peräkkäisissä MLO-1xx rekkarisissa on avautuva lasikatto ruksittu lisävarusteena. Pari sisarusta olen bongannut Nettiautosta myynnissä ja muutaman numeron päässä omasta oleva auto löytyy täältä samalta kylältä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15107
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

TurboJ kirjoitti:
30 Syys 2023, 15:26
Olisiko jollakulla tallessa vuoden 2013 Giulietta-hinnastoa ja/tai suomenkielistä esitettä? Sähköisenä jaettavaksi tai vaikka paperisena pienellä rahalla myytäväksi (laita YV jos haluat tarjota jotain, kiitos).

Koitan selvittää mitä lisävarusteita "uudessa" autossamme on, mutta ulkomaiset lähteet luettelevat ihan erilaisia ja erinimisiä varustepaketteja eri markkina-alueilla. Ja olivatko perusvarustetasot mallivuonna 2013 Turismo, Giulietta ja Quadrifoglio Verde? Niin ja onko Alfalla vaihtunut mallivuosi yleiseurooppalaiseen tyyliin aina syyskuussa, vai onko heillä ollut muunlainen käytäntö?
Alustanumerolla ePer näyttää varustelistauksen. Sekin on joiltain osin hieman outo, mutta...useimmiten kuitenkin pitänee paikkansa. Jos heität alustanumeron, voin vilkaista mitä eperi kertoo. Toki netistä löytyy myös eperi vähän sieltä täältä, mutta en ala mainostelemaan noita epävirallisia lähteitä :lol:

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^^
Siellä on varmaankin ollut ennen faceliftiä jotain kampanjapakettia, jolla on saatu myyntiä lisää ennen uuden mallin esittelyä. Meidän yksilö on ensirekisteröity heinäkuussa ja siinä ei ole kattoluukkua; muuten on kyllä reilu varustus ja autoliikkeiden historiaohjelmiston mukaan myyntinimessä on ollut "Multiair TCT Business". Oletettavasti tässäkin on laitettu kampanjaan jotain varusteita.


^
Lähetän YV:n.

Onko muuten eper saatavana jostain laillisena sähköisenä kopiona Windowsille?

TurboJ
Viestit: 350
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta 940

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Aquaticalle hatunnosto ja kiitos eper-tiedoista. Lähdenpä noihin tutustumaan tarkemmin.

Mutta mutta, kuinkas selittyy se, että auto onkin valmistettu jo marraskuussa 2011, mutta Suomen ensirekisteröinti on heinäkuussa 2013 Alfa Romeo merkkiliikkeen toimesta? Kyseinen autoliike on ollut omistajana myös vielä 2014, jolloin näkyy ensimmäinen dokumentoitu kilometrilukema ensihuollon yhteydessä - 17.500 km vuonna 2014.

Olisiko auto voinut seistä lähes kaksi vuotta autoliikkeen esittelyhallissa olematta ollenkaan ensirekisteröity? Vai voisiko olla tuontiauto, joka jostain syystä olisi ilmestynyt merkkiliikkeen omistukseen Suomeen? Historiatiedoissa näkyy, että autolla on kyseisen merkkiliikkeen omistuksen aikana ollut yksityinen haltija ~18 kuukauden ajan, eli oletettavasti ollut autoliikkeen työntekijän työsuhdeautona. Vai voisiko liisariautossa näkyä vain "yksityinen haltija)?

Jännä juttu, auto onkin vuosimalliltaan kaksi vuotta vanhempi kuin oletin.

Vastaa Viestiin