Suunnitellut yksien klassikkovanteiden korjaus hiekkapuhallusta ja ilman pintamaalia 2k lakka vain päälle.
Tuleeko puhalletusta vanteesta jo niin laikukas, että pakko peittää maalilla vai mitä muita haasteita tuosta voisi seurata?
Onko tuhoon tuomittu ajatus?
Vanteet on siis "pilattu" koneistamalla ulkokehä kiiltäväksi, sisäosa on mukavalla valujäljellä. Koska valu on niin perfect sävyltään en haluaisi sitä maalata vaan jättää näkyviin. Toki joutuu varmaan saman sävyn saamiseksi vanteen puhaltamaan kauttaaltaan, tai onko jotain toista hyvää keinoa muokata tuo kiiltävä osuus takaisin valetun näköiseksi?
Alumiinivanteen "korjaus" hiekkapuhaltamalla
Valvoja: Moderators
- mutt
- Viestit: 5474
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Alumiinivanteen "korjaus" hiekkapuhaltamalla
Kokemusta on, tosin en osaa sanoa, kuinka kokenut puhaltaja oli. Aika surkea lopputulos. Hiekka on liian raakaa alumiinille, ehkä pähkinänkuorta tai vastaavaa ennemminkin käyttöön.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- dnapekko
- Viestit: 570
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; 147 2,0 TS -07; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06
Re: Alumiinivanteen "korjaus" hiekkapuhaltamalla
Töissä joskus puhallettu alumiinilevyjä mataksi lasikuulalla, hiukan herkkä tulemaan laikukas, mutta joskus onnistuikin. Kauemmin pyörinyt lasikuula ei tee niin raakaa jälkeä kuin juuri pussista otettu.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001
- Keltsi
- Viestit: 1842
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alumiinivanteen "korjaus" hiekkapuhaltamalla
Ns. märkälasilla puhaltamalla tulee oikein nätti pinta eli käsittääkseni vesisuihku jossa on lasikuulia seassa. Tuolla tavalla pariin autoon käsitelty esim. venttiilikopat ja imusarjat, päälle sitten hentoinen kiillotus Autosolilla tai Masinol-rätillä niin ei hapetu kovinkaan nopeasti.
"No smoke => no power => no hope"
Re: Alumiinivanteen "korjaus" hiekkapuhaltamalla
Kokeilun tuloksia huomaamattomaan paikkaan kuten aina ohjeistetaan
laitteistona satunnaisen puhaltelijan 1,5 hp kotitarvekompura 6-8 bar ja puhalluskannu.
Lasikuulalla lähtee lakka ja kiilto sekä pinnasta tulee tasainen matta, joka valitettavasti eroaa kovasti tuosta valupinnanlaadusta liian sileänä.
Hienoa puhallushiekkaa mikä nyt tuosta kannusta menee läpi sain hieman teräväreunaisempaa pintaa jonka päälle hyvin kevyt lasikuula niin pinta sulautui suht hyvin tuohon valupintaan mutta MUTTA.
Ongelmaksi tulee tuo kontrasti uuteen puhallettuun pintaan versus tuo valettu jo hieman patinoitunut pinta.
Tarvis tietää joku käsittely jolla pinnan saisi "vanhennettua" / tummutettua sopivasti. Hyviä ideoita siihen?
Tietysti jos vetää kevyesti lasikuulalla nuo valujäljellä olevat pinnat niin tulee sellainen "uunituore" pinta, jonka toisaalta saa myös kun vetää vannehopeella yli niin säästyy tuo koko vanteen puhallus.
laitteistona satunnaisen puhaltelijan 1,5 hp kotitarvekompura 6-8 bar ja puhalluskannu.
Lasikuulalla lähtee lakka ja kiilto sekä pinnasta tulee tasainen matta, joka valitettavasti eroaa kovasti tuosta valupinnanlaadusta liian sileänä.
Hienoa puhallushiekkaa mikä nyt tuosta kannusta menee läpi sain hieman teräväreunaisempaa pintaa jonka päälle hyvin kevyt lasikuula niin pinta sulautui suht hyvin tuohon valupintaan mutta MUTTA.
Ongelmaksi tulee tuo kontrasti uuteen puhallettuun pintaan versus tuo valettu jo hieman patinoitunut pinta.
Tarvis tietää joku käsittely jolla pinnan saisi "vanhennettua" / tummutettua sopivasti. Hyviä ideoita siihen?
Tietysti jos vetää kevyesti lasikuulalla nuo valujäljellä olevat pinnat niin tulee sellainen "uunituore" pinta, jonka toisaalta saa myös kun vetää vannehopeella yli niin säästyy tuo koko vanteen puhallus.