Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jiitee kirjoitti:
05 Loka 2023, 19:25
Heh David ja Goljat - tapaaminen Rechargen Ylöjärven Juustolla…
Cinqun viereen hiipi toiselle puolelle vinottain i7 G70 60M Sport Pro..

Kyselin siinä onko Rechargella jotakin tagia yms. ettei aina tarvitse
Visan infoja antaa ( mikä toki ei vie kuin minuutin/pari..)
Tyylikäs herra noin tonnin puvussaan veti I7 - premium kortin esille ja
sanoi, että kun ostaa tämän auto, kortti tulee mukana.
Siinä sitten kevyttä läppää jatkettiin tovi, kun heitin n. 12 kWh löylyä
lisää Fiuun.

Upea tikattu beige nahkasisusta tuossa nelivetosedanissa.
Sen verran jäi mieleen vähän kuin sleeperinä tuo penari, että
hintataso oli tsekattava… puolella arvioin alakanttiin..
Uutena tuo on noilla varusteilla noin 200 tEur…

Asiallinen sedan, sano.
Kuvauksen perusteella saattoi mennä puvustuksenkin hinta-arvio alakanttiin. Aika tyylikkään oloinen kohtaaminen Ylöjärvellä.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

MG Cyberster, MG is back, Baby!
https://www.youtube.com/watch?v=LUknt6PVhVk

Kuva

Avatar
Isola
Viestit: 2067
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Isola »

lerppu kirjoitti:
05 Loka 2023, 20:27
Kuvauksen perusteella saattoi mennä puvustuksenkin hinta-arvio alakanttiin. Aika tyylikkään oloinen kohtaaminen Ylöjärvellä.
Tyylikkäämpi kuin oma suosikkikohtaamiseni samassa paikassa. Joskus vuosia sitten yhden suunnittelijan piti toimittaa meille muutama protokappale tuotoksistaan. Oli palaamassa jostain päin Keski-Eurooppaa kotiin Pohjanmaalle ja ehdotti että voisi pudottaa ne matkalla Ylöjärvelle. Maanantaina vein protot toimistolle ja kun joku ihmetteli miten ne nyt jo ovat tässä, kerroin miten sain ne: muovikassissa tuntemattomalta mieheltä perjantai-iltana klo 23 aikoihin pimeällä parkkipaikalla Vaasantien varrella. Eikä muuten ole edes off-topic, sillä ne olivat sähköauton osia.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
05 Loka 2023, 20:40
MG Cyberster, MG is back, Baby!
En tiedä onko tuo lupaavaa vai ei, kun ohjaus on useimpiin kiinalaisiin sähköautoihin verrattuna hyvä, mutta ei kuitenkaan ihan urheiluautoluokkaa. GT-henkinen ohjaus saattaisi olla ihan ok sinänsä, tankkihan tuo on kuitennii.

Jos ohjaus ja alusta on kohtuuvella kunnossa, on tuossa käyttispotentiaalia. Innolla odotan, että koska pääsen kirjoittamaan koeajorapsaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11381
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Onpa tasapainoisen näköinen kokonaisuus tuo MG.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vittorio Jano kirjoitti:
06 Loka 2023, 18:06
Onpa tasapainoisen näköinen kokonaisuus tuo MG.
Surullista, että kinuskit ohittivat jopa Teslan uuswanhan nichen luomisessa...hmm no ei minulle kyllä mitään
peribrittiläistä MG-fiilistä tuosta tule. Liikaa painoa ja tehoa, liian vähän ääntä on tämän papan
mielipide. Voisi olla esim. BYDinkin logo hyvin tuossa keulilla ...Battle of Britain - Fighter Command ja
lentäjälasit made in china vain puuttuu.. 8)

Ja vielä surullisempaa on tajuta, että Alfa tekee noita max kymmenen vuoden päästä, ensin
CyberVolanten proton noin 3 vuoden päähän ja sitten tuotantomalli tulee tästä noin 5-7 vuoden päästä... :roll:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ensimmäinen sähköauto, joka herättää meikäläisessä omistamisen halua, tulee… Kiinasta?

O tempora, o mores.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Rasvis kirjoitti:
06 Loka 2023, 19:55
Ensimmäinen sähköauto, joka herättää meikäläisessä omistamisen halua, tulee… Kiinasta?

O tempora, o mores.
Jepni. Meitä on (ainakin) kaksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Polforea kirjoitti:
06 Loka 2023, 20:48
Rasvis kirjoitti:
06 Loka 2023, 19:55
Ensimmäinen sähköauto, joka herättää meikäläisessä omistamisen halua, tulee… Kiinasta?

O tempora, o mores.
Jepni. Meitä on (ainakin) kaksi.
Olette tyä kyllä melekosen avarakatseisia :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Maunu »

e-2008:ssa ei ole V2L toimintoa. Onkohan saatavilla jotain erillistä invertteriä suoraan tuohon 400v järjestelmään vai täytyykö tyytyä tavalliseen 12v invertteriin ja virrat päällä kokoajan systeemiin. Ei ole hajuakaan, mikä on tuollaisessa autossa käyttöakun latausteho.
Esimerkiksi Kia ja Hyundai tarjoavat pistoketta suoraan latausporttiin, josta voi hyödyntää ajoakkua vaikka mökillä valoihin tai vesipumpun pyörittämiseen. Uudessa 308:sissa tuo sitten jo onkin.

Olisi mukava ominaisuus kun sähköt mökillä tuppaavat katkeamaan useita kertoja vuodessa ja tietysti aina lauantai illalla.
Onhan tietty aggregaattejakin, mutta tuo olisi helppo systeemi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Takuu varmaan menee, jos siihen 400 V järjestelmään menee koskemaan ja virittelemään oman V2L-ratkaisun.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

No niin 1,5 kuukautta 500e- ajoja n. 3000 km takana. Fiilis kuskilla edelleen hymyilevä.
Ja kun sen parkkiin jättää , sama juttu kuin millä tahansa Alfalla, sitä on mukava vilkaista sillä silmällä 8)

Juuri mummin ja noin 40 kilon matkatavarakuorman kanssa teimme Fiuulla Ilmajoki- Tampere- Lahti-Mikkeli-Sulkava- Ilmajoki -tourin eli se normi 1000 km. Kaikki lataustapahtumat ABC:lla ja Rechargella ( Kempowerin laturit lataavat, lataavat, lataavat ja lataavat ... tämä lause tulee yhden automallin mainoksesta 60-luvulta ) , normisetti noin 100-150 km ja lataus n. 15-30 min. Jätin pelivaraa akkuun ainakin 50 km säännöllisesti.
Mukavan nopea pikalataus tässä, ja se helpottaa elämää pitkillä siivuilla kovasti.

Kulutus oli mielenkiintoista seurattavaa näin puoli-laihailaistyyppisellä mielenlaadulla. Torstaina ja pe meno Treen kautta Sulkavalle tapahtui räntäsateessa ja noin plus 2-4 -asteen lämpötilassa. Suurin kulutus akullisella oli Lahti -Mikkeli välillä moottoritie- ja normi maatienopeuksilla keskarilla 94 km /h noin 23 kWh/100 km. Pienin reissulla oli taas tänään vaimon ajaessa JKylä-Virrat -välin n. 8 asteen lämpötilassa 88 km/h keskarilla 18 kWh/100 km. Ka noin 20 kWh/100 km siis koko reissu matka-ajoa.


Normikulutus olisi siis rangena tällä jopa 320 km, akku täynnä lupaus oli 260 km , mutta meidän maxilla todellinen noin 150 km, tyypillinen range tällä plus 4-7 asteen kelillä maantienopeuksilla noin 180-190 km. Joten talvipakkasilla - 20 Celsius sanoisin muiden merkkien testien perusteella range noin 130 -150 km.

Matkan varrella mm. Mikkeli kauppakeskus Graanissa vitostien varrelle rakenteilla uusi 6-8 paikan suurteholatausasemaa. Hyvä kun infra kehittyy vauhdikkaasti. Ja poikki Suomenkin pärjää sähkärillä ihan hyvin, jos ei ole tiukalla aikataululla liikkeessä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Rva heitti kierrepallolla ja nyt voisi olla saumaa päästä eroon BMWstä! On näitä jo yhdeksän kappaletta ollutkin…

Asiaan:
- onko raadilla kokemusta, tietoa tai ennakkoluuloja autosta nimeltä Jaguar I-Pace?

Tulisi kaveriksi Stelviolle, nelikko pitää olla (nää on kai kaikki?), rangella ei merkitystä. Mökille on 98km, eiköhän tuo sen handlaisi. Mutta onko se hyvä? Vai pitääkö pukeutua tweediin ja ampua peltopyitä? Yksilön pitää olla tältä vuosikymmeneltä ja ajokilometrejä maltilla. Onko jotain varustetasoja mitä pitää huomioida?

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Niistä vähistä kommenteista, joita olen kuullut, voisi päätellä että kyseessä olisi ihan kelpo kulkine. Toki varauksella, kun ei kertojien taustoja sillai tunne, että mihin kaikkeen vertaa ja millä näkökulmalla.

Maan paras Jaguar -foorumi (ainakin oman tietonsa mukaan) on Kissakulma: http://www.jagclub.net/keskustelu/index.php - melko hiljainen, mutta voi siellä kysellä ja etsiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
09 Loka 2023, 20:51
Rva heitti kierrepallolla ja nyt voisi olla saumaa päästä eroon BMWstä! On näitä jo yhdeksän kappaletta ollutkin…

Asiaan:
- onko raadilla kokemusta, tietoa tai ennakkoluuloja autosta nimeltä Jaguar I-Pace?

Tulisi kaveriksi Stelviolle, nelikko pitää olla (nää on kai kaikki?), rangella ei merkitystä. Mökille on 98km, eiköhän tuo sen handlaisi. Mutta onko se hyvä? Vai pitääkö pukeutua tweediin ja ampua peltopyitä? Yksilön pitää olla tältä vuosikymmeneltä ja ajokilometrejä maltilla. Onko jotain varustetasoja mitä pitää huomioida?
Näitä tuli aikanaan tutkituksi jonkin verran.

- Varustetasoksi HSE ja tehotasoksi 400. Niin, ja tarkista että Cold Climate Package on mukana jos tuontiauto.
- Ilmajousitus on oikeasti mukava ja sopii Jaguarin henkeen täydellisesti mutta näissähän on hajoamisen riski korkeampi kuin metallivietereillä
- Ilmajousilla on myös snow optio mökkimatkoille...
- 2021 face lift toi paljon pikku parannuksia. Suosittelen.
- Paljon kauniimpi kuin mikään Tesla mutta ei pärjää Stelviolle. Lähellekään.
- Kuivalla kelillä ajettavuus OK mutta ei tietenkään olen mikään Stelvio.
- Hiljaisempi sisältä kuin Tesla 3/Y. Vähemmän rengamelua.
- Kulutus ja range heikompi kuin vastaavissa Tesloissa.
- Jos on DC latureiden varassa eikä lataa kotona niin ainoastaan 100kW max. latausnopeus 90kWh akkuisessa autossa on pieni matkanteon hidaste.
- Numeroiden mukaan pitäisi olla yhtä vikkelä kuin Tesla Y LR mutta tuntuu selkeästi hitaammalta.
- Näitä on saanut ihan muissakin väreissä kuin pohjamaali.
- Mielestäni on hieman kallis varsinkin uutena mutta myös käytettynä verrattuna kilpailijoihin. Joku voi tulkita niinkin että pitää arvonsa hyvin. Ehkä lerpun autonvaihtovälillä ja pienehköllä kilometrien keräämisellä hyvä juttu.


Tweed on pakollinen, peltopyyt optionaalisia.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
09 Loka 2023, 21:19
lerppu kirjoitti:
09 Loka 2023, 20:51
Rva heitti kierrepallolla ja nyt voisi olla saumaa päästä eroon BMWstä! On näitä jo yhdeksän kappaletta ollutkin…

Asiaan:
- onko raadilla kokemusta, tietoa tai ennakkoluuloja autosta nimeltä Jaguar I-Pace?

Tulisi kaveriksi Stelviolle, nelikko pitää olla (nää on kai kaikki?), rangella ei merkitystä. Mökille on 98km, eiköhän tuo sen handlaisi. Mutta onko se hyvä? Vai pitääkö pukeutua tweediin ja ampua peltopyitä? Yksilön pitää olla tältä vuosikymmeneltä ja ajokilometrejä maltilla. Onko jotain varustetasoja mitä pitää huomioida?
Näitä tuli aikanaan tutkituksi jonkin verran.

- Varustetasoksi HSE ja tehotasoksi 400. Niin, ja tarkista että Cold Climate Package on mukana jos tuontiauto.
- Ilmajousitus on oikeasti mukava ja sopii Jaguarin henkeen täydellisesti mutta näissähän on hajoamisen riski korkeampi kuin metallivietereillä
- Ilmajousilla on myös snow optio mökkimatkoille...
- 2021 face lift toi paljon pikku parannuksia. Suosittelen.
- Paljon kauniimpi kuin mikään Tesla mutta ei pärjää Stelviolle. Lähellekään.
- Kuivalla kelillä ajettavuus OK mutta ei tietenkään olen mikään Stelvio.
- Hiljaisempi sisältä kuin Tesla 3/Y. Vähemmän rengamelua.
- Kulutus ja range heikompi kuin vastaavissa Tesloissa.
- Jos on DC latureiden varassa eikä lataa kotona niin ainoastaan 100kW max. latausnopeus 90kWh akkuisessa autossa on pieni matkanteon hidaste.
- Numeroiden mukaan pitäisi olla yhtä vikkelä kuin Tesla Y LR mutta tuntuu selkeästi hitaammalta.
- Näitä on saanut ihan muissakin väreissä kuin pohjamaali.
- Mielestäni on hieman kallis varsinkin uutena mutta myös käytettynä verrattuna kilpailijoihin. Joku voi tulkita niinkin että pitää arvonsa hyvin. Ehkä lerpun autonvaihtovälillä ja pienehköllä kilometrien keräämisellä hyvä juttu.


Tweed on pakollinen, peltopyyt optionaalisia.
Kiitän valaisusta. Hieman kuten pelkäsin, mutta ei vielä jätetä kokeilematta. 2-sarjalaisesta eroon hankkiutuminen on kompromissi siihen, että en saa ostaa C4 Corvettea, mutta voidaan kyllä hankkia parempi patteriauto. Jee - super excited.
Mutta joo, kassa kuihtuu kun mökkiä on tuunattu ja nyt menee vielä katto uusiksi. Mutta sain luvan velkaantua!
Ja tämä on tällä kertaa valmiiksi palasteltu, vaihtoehtoina ei ole kuin Jaguar kun täyssähköistä puhutaan. Porsche on liian kallis, Bemarit näyttää naurettavilta, Elon on hiippari ja ”minä en ole eläin” on vastaus kun koittaa tarjota kiinalaisia kulkineita… Marry up - they said. Noh, pitkän liiton salaisuus on että rouva on ollut oikeassa viimeiset 24 vuotta. Ehkä ennenkin, mutta ei tunnettu silloin.

Avatar
hjpp
Viestit: 1967
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

I-pacea tuli kokeiltua keväällä ja ei se hassumpi ollut. Aiemmat jo kertoivatkin olennaiset. Lisäyksenä vielä mökin omistajalle tärkeimmät:

- Vetomassa on vaatimaton 750 kg.
- Suksiluukku on 2021 mallista alkaen. (Jos ei suksia kuljeta, niin lautaa, rautaa, raivuria jne. ainakin.)

Muuten tuo oli 99 prosenttisesti kuin omalla Xf:llä ajaminen, paitsi turhan korkealla joutui istumaan.
400 kaakkia oli itselle liikaa, kun ei siihen koukkuunkaan saanut asuntovaunua ja Busteria yhtä aikaa hinaukseen. Edellisen omistajan kulutuslukemat jäi muistiin, kun tuntui suurehkolta eli 27 kWh/100 km.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

hjpp kirjoitti:
10 Loka 2023, 20:10
I-pacea tuli kokeiltua keväällä ja ei se hassumpi ollut. Aiemmat jo kertoivatkin olennaiset. Lisäyksenä vielä mökin omistajalle tärkeimmät:

- Vetomassa on vaatimaton 750 kg.
- Suksiluukku on 2021 mallista alkaen. (Jos ei suksia kuljeta, niin lautaa, rautaa, raivuria jne. ainakin.)

Muuten tuo oli 99 prosenttisesti kuin omalla Xf:llä ajaminen, paitsi turhan korkealla joutui istumaan.
400 kaakkia oli itselle liikaa, kun ei siihen koukkuunkaan saanut asuntovaunua ja Busteria yhtä aikaa hinaukseen. Edellisen omistajan kulutuslukemat jäi muistiin, kun tuntui suurehkolta eli 27 kWh/100 km.
Kiitokset tarkennuksista!

Ei hassumpi. Ihan ok. Kyllä sillä ajelisi. jne. Äh, en oikein saa tähän fiilistä. Eilen aamulla laittelin yhdestä yksilöstä postia, eikä myyntityöhönkään ko firmassa taida olla fiilistä, kun mitään ei kuulu takaisin... Ei nyt ole oikein draivia tähän ihan hyvään autoon itselläni, mutta kokeillaan, jos suostuvat minut rattiin päästämään! Kannattaisi, olen joskus kaupatkin tehnyt. :silly:

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Plugari Tonalen il biscione on omituisen näköinen…
IMG_8882.jpeg
IMG_8882.jpeg (76.61 KiB) Katsottu 3467 kertaa

Avatar
karila
Viestit: 1190
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja karila »

Töpselikäärmes tai sähköankerias
- Kari

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tulipa vedettyä noin 500 km Niron plugarilla noin 400 kg:n kuomukärrykuormaa yhteen suuntaan ja toinen mokoma
500 km sitten kevyemmällä noin 100 kg:n kuormalla.

Ero näissä nollakelin lukemissa ajettuna oli eka setissä 3,5 litraa ja toisessa
3 litraa enemmän bensaa verrattuna ilman kärryä noin 4,5 litraan / 100 km. Nopeudet normi 80- 100 km/h.
Sähköä ei ladattu toisella keikalla ollenkaan.

Vrt. samat kuormat ajettu vuosi sitten samalla kärryllä Pösön 407 Sw AT - riisselillä kulutuseroila 2 litraa ja 1,5 litraa sadalle, mutta
ilman kärryä Pösö sitten kuluttikin Aisinilla 6,5 litraa sadalle.

Eli Niron plugari ja Miller/Atkinsson aika herkkä vetovastuksen lisääntymiselle ( massa ja ilmanvastus) verrattuna perinteiseen riisseliin.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Eero
Viestit: 2878
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Eero »

20230831_083057.jpg
20230831_083057.jpg (71.64 KiB) Katsottu 2984 kertaa
Sähköautoihin tämäkin liittyy.
Hienoa, kun ihmiset pääsee itse valitsemaan sisustan värimaailman. Tässä esimerkkinä VW ID4.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Aikanaan kun katselin id4:en varusteita, niin tuo valkoinen ratti oli sellainen jota en ymmärtänyt lainkaan ja eihän se hyvältä näytä

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gusse kirjoitti:
03 Marras 2023, 21:06
Aikanaan kun katselin id4:en varusteita, niin tuo valkoinen ratti oli sellainen jota en ymmärtänyt lainkaan ja eihän se hyvältä näytä
Mutta onneksi se ongelma on mallia "self healing" eli kyllä mustuu melko nopeasti...

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Pitää käydä koeajamassa faceliftattu Tesla Model 3 kun liukasta ja ihmetellä onko yhtä karmeasti käyttäytyvä kuin 2021 malli jäisellä 100 km/h maantietaipaleella.

Tesla on muuten hieno esimerkki siitä että insinööri suunnittelee sellaista kuin pyydetään. Teslahan voisi aidosti tehdä maailman parhaita sähköautoja jos haluaisi mutta kun hehän eivät tee autoja vaan itseajavan AI:n opetusdatan keräämislaitteita. Jottei vaan pyhään opetusdataan tulisi yhtään entropiaa niin tutkat, tuulilasin pyyhinsensorit, yms. kaikki korvattu kameroilla jotka näkevät mitä näkevät milloin näkevät. Ja ainakin omalta kannaltani Tesla olisi hyvä auto silloin kun pitoa riittää kunhan kaikki onneton "self-driving" räpellys olisi poissa. On meinaan se adaptiivinen cruisekin paitsi huono niin myös tieliikennettä vaarantava monissa Suomen teillä vastaantulevissa olosuhteissa.

Samaten faceliftin viiksien poisto on loogista koska eihän Teksasissa ole liikenneympyröitä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eero kirjoitti:
03 Marras 2023, 20:58
Hienoa, kun ihmiset pääsee itse valitsemaan sisustan värimaailman. Tässä esimerkkinä VW ID4.
Jos ID.3:een olisi saanut valittua tuollaisen konttorin niin saattaisin pitääkin autosta. Nyt ahterin painaminen norsunharmaaseen teryleeniin tuntuu lähinnä rangaistukselta.

Minusta tuo valkoinen rattikin näyttää uutena ihan kivalta. Mitenköhän on parin vuoden veivaamisen jälkeen?
- Epäkelpokeräilijä -

artjojy
Viestit: 376
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja artjojy »

FinPat kirjoitti:
04 Marras 2023, 11:25
Pitää käydä koeajamassa faceliftattu Tesla Model 3 kun liukasta ja ihmetellä onko yhtä karmeasti käyttäytyvä kuin 2021 malli jäisellä 100 km/h maantietaipaleella.

Tesla on muuten hieno esimerkki siitä että insinööri suunnittelee sellaista kuin pyydetään. Teslahan voisi aidosti tehdä maailman parhaita sähköautoja jos haluaisi mutta kun hehän eivät tee autoja vaan itseajavan AI:n opetusdatan keräämislaitteita. Jottei vaan pyhään opetusdataan tulisi yhtään entropiaa niin tutkat, tuulilasin pyyhinsensorit, yms. kaikki korvattu kameroilla jotka näkevät mitä näkevät milloin näkevät. Ja ainakin omalta kannaltani Tesla olisi hyvä auto silloin kun pitoa riittää kunhan kaikki onneton "self-driving" räpellys olisi poissa. On meinaan se adaptiivinen cruisekin paitsi huono niin myös tieliikennettä vaarantava monissa Suomen teillä vastaantulevissa olosuhteissa.

Samaten faceliftin viiksien poisto on loogista koska eihän Teksasissa ole liikenneympyröitä.
Teslan kun ostaa, niin täytyy ymmärtää, että asiakas ei aina ole oikeassa, vaan Elon Musk tietää paremmin ja siihen on tyytyminen. :mrgreen:

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
04 Marras 2023, 11:25
faceliftin viiksien poisto on loogista koska eihän Teksasissa ole liikenneympyröitä.
Ei tietenkään ole mitään kommunistien keksintöjä. 4 way stop ja ensin tullut menee. Toimii ja vapaus säilyy!

Avatar
-TTY-
Viestit: 1532
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

"One of the biggest companies you never knew about..." Pari viikonloppua sitten tuli käytyä ihan huvikseen renkaanpotkimisreissulla paikallisessa BYD-kaupassa. Sen verran puhutteli koeajo, ja sen jälkeinen taustatutkimus vakuutti, että tilaukseen lähti.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^Mikäs malli lähti tilaukseen? Tuli itsekin käytyä noita istuskelemassa viikonloppuna, kun ainoaan eksyin.

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kyllähän BYD selkeästi targetoi Suomessa nimenomaan kokeneita Alfisteja. Naputtelin meinaan selaimeen ylläolevan innotamana "www.byd.fi" ja sain tälläisen vastaanoton:

Kuva

...I'll get mi coat
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Keliveto Hylje näyttää hauskalta (varsinkin vaaleanpunaisena) ja speksien mukaan hintaansa nähden erittäin kilpailukykyiseltä. Pitää käydä ajamassa kun autoja alkaa näkymään myymäläsä.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
10 Marras 2023, 09:53
"www.byd.fi"
https://byd-suomi.fi

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
10 Marras 2023, 09:53
...I'll get mi coat
Kuva

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Hyljettä kanssa ajattelin, että pitää käydä kokeilemassa kunhan tulee kokeiltavaksi. Nyt ei ollut vielä edes näytillä tai oli ollut esisarjan auto pari viikkoa aiemmin.

En tosin oikein ymmärtänyt näytön käännön tarpeellisuutta noissa bydeissä :roll:.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Olisiko raadilla E-Tron kokemuksia? Ja onko se lakkautettu? Miksi ei enää tehdä jos on? Ja minkälaiseen hoitoon ihmisen pitää mennä jos se harkitsee ostavansa Audin? Näitä tässä mietin. :drinking:

Avatar
HANU
Viestit: 1393
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja HANU »

lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 15:32
Olisiko raadilla E-Tron kokemuksia? Ja onko se lakkautettu? Miksi ei enää tehdä jos on? Ja minkälaiseen hoitoon ihmisen pitää mennä jos se harkitsee ostavansa Audin? Näitä tässä mietin. :drinking:
Range lienee aika pieni.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

HANU kirjoitti:
10 Marras 2023, 16:53
lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 15:32
Olisiko raadilla E-Tron kokemuksia? Ja onko se lakkautettu? Miksi ei enää tehdä jos on? Ja minkälaiseen hoitoon ihmisen pitää mennä jos se harkitsee ostavansa Audin? Näitä tässä mietin. :drinking:
Range lienee aika pieni.
Voisiko siis akku olla myös pieni? Olisiko sama kuin ”vähän kevyempi”? Saattaisi kiinnostella! Rangella ei ole kaupunkiautossa niin väliä, kunhan nyt talvellakin edes sen satakilsaa kertalatauksella pääsee. Sen enempää tuskin autolta koskaan pyydetään… Ehkäpä se pitää kokeilla, kun hinnat tuntuu olevan suht maltillisia.

Avatar
HANU
Viestit: 1393
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja HANU »

lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 17:09
HANU kirjoitti:
10 Marras 2023, 16:53
lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 15:32
Olisiko raadilla E-Tron kokemuksia? Ja onko se lakkautettu? Miksi ei enää tehdä jos on? Ja minkälaiseen hoitoon ihmisen pitää mennä jos se harkitsee ostavansa Audin? Näitä tässä mietin. :drinking:
Range lienee aika pieni.
Voisiko siis akku olla myös pieni? Olisiko sama kuin ”vähän kevyempi”? Saattaisi kiinnostella! Rangella ei ole kaupunkiautossa niin väliä, kunhan nyt talvellakin edes sen satakilsaa kertalatauksella pääsee. Sen enempää tuskin autolta koskaan pyydetään… Ehkäpä se pitää kokeilla, kun hinnat tuntuu olevan suht maltillisia.
Käy kokeilemassa, sillä se selviää. Ei Audin ostamisesta varmaan täällä tuomita? Eihän?
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

HANU kirjoitti:
10 Marras 2023, 16:53
lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 15:32
Olisiko raadilla E-Tron kokemuksia? Ja onko se lakkautettu? Miksi ei enää tehdä jos on? Ja minkälaiseen hoitoon ihmisen pitää mennä jos se harkitsee ostavansa Audin? Näitä tässä mietin. :drinking:
Range lienee aika pieni.
Range on vain yksi muuttujista, jotka vaikuttavat vispilän valintaan.
Suhteellinen auton keveys, ketteryys ja nopea pikalataus antaa pienemmälläkin akulla
nopeasti lisää rangea. Toki noin 400 km kertarange ja noin 200 km pakkasilla riittää
aika monelle.
Ja sitten se fiilis lopulta ratkaisee onko vispilä sopiva.
Wanhana Fiat- kuskina meikällä tämä oli the deal- breaker 500e:n tapauksessa… :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

HANU kirjoitti:
10 Marras 2023, 17:27
lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 17:09
HANU kirjoitti:
10 Marras 2023, 16:53


Range lienee aika pieni.
Voisiko siis akku olla myös pieni? Olisiko sama kuin ”vähän kevyempi”? Saattaisi kiinnostella! Rangella ei ole kaupunkiautossa niin väliä, kunhan nyt talvellakin edes sen satakilsaa kertalatauksella pääsee. Sen enempää tuskin autolta koskaan pyydetään… Ehkäpä se pitää kokeilla, kun hinnat tuntuu olevan suht maltillisia.
Käy kokeilemassa, sillä se selviää. Ei Audin ostamisesta varmaan täällä tuomita? Eihän?
Mä olin kerran VW/Audi liikkeessä - ja se tuntui kuin olis ollut vihollisen linjojen takana…

Avatar
HANU
Viestit: 1393
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja HANU »

lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 18:05
HANU kirjoitti:
10 Marras 2023, 17:27
lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 17:09

Voisiko siis akku olla myös pieni? Olisiko sama kuin ”vähän kevyempi”? Saattaisi kiinnostella! Rangella ei ole kaupunkiautossa niin väliä, kunhan nyt talvellakin edes sen satakilsaa kertalatauksella pääsee. Sen enempää tuskin autolta koskaan pyydetään… Ehkäpä se pitää kokeilla, kun hinnat tuntuu olevan suht maltillisia.
Käy kokeilemassa, sillä se selviää. Ei Audin ostamisesta varmaan täällä tuomita? Eihän?
Mä olin kerran VW/Audi liikkeessä - ja se tuntui kuin olis ollut vihollisen linjojen takana…
Olen myöskin käynyt tuollaisessa liikkeessä joskus kun ekaa RS5:sta olin hankkimassa. En saanut palvelua. Perusjuttu.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

HANU kirjoitti:
10 Marras 2023, 16:53
Range lienee aika pieni.
En minä sitä nyt varsinaisesti pieneksi kutsuisi

Kuva

...ok, I'll get mi coat
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 17:09
HANU kirjoitti:
10 Marras 2023, 16:53
lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 15:32
Olisiko raadilla E-Tron kokemuksia? Ja onko se lakkautettu? Miksi ei enää tehdä jos on? Ja minkälaiseen hoitoon ihmisen pitää mennä jos se harkitsee ostavansa Audin? Näitä tässä mietin. :drinking:
Range lienee aika pieni.
Voisiko siis akku olla myös pieni? Olisiko sama kuin ”vähän kevyempi”? Saattaisi kiinnostella! Rangella ei ole kaupunkiautossa niin väliä, kunhan nyt talvellakin edes sen satakilsaa kertalatauksella pääsee. Sen enempää tuskin autolta koskaan pyydetään… Ehkäpä se pitää kokeilla, kun hinnat tuntuu olevan suht maltillisia.
Akku tuossa taitaa olla aika iso, mutta hirveä kulutus ja siksi range on tosielämässä paljon pienempi kuin mitä ilmoittavat. Eli ei mikään keijukainen :). Aika karvalakkeja näyttää moni noista halvemmista olevan. Pomolla on tuollainen eka versio ja haukkunut sitä ja seisonut nyt hyvän aikaa hänen pihallaan odottamassa liisarin loppumista.
Tuosta on tänä vuonna tullut päivitetty/faceliftattu painos Q8 e-tron ja se on vissiin ihan pätevä peli ja siinä kulutus ja akku saatu paremmaksi. Tuttava sellaisen tuossa kesällä hankki ja ollut tyytyväinen.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1532
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Gusse kirjoitti:
10 Marras 2023, 09:31
^Mikäs malli lähti tilaukseen? Tuli itsekin käytyä noita istuskelemassa viikonloppuna, kun ainoaan eksyin.
Nimenomaan Hylje, neliveto, Arctic Blue. Juurikin tuo bang-for-buck -suhde houkutteli eniten.
Itsekin mietin tuota näytön kääntöä, että miksi ihmeessä. Loppujen lopuksi tulin loppupäätelmään, että sillä vaan annetaan omistajalle valinnan vara. Jos olet tottunut jenkkiläisten pystynäyttöön, sen saa niin. Jos on tottunut eurooppalais-aasialaiseen vaakanäyttöön, sen saa niinkin.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
TeroPee
Viestit: 1567
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

lerppu kirjoitti:
10 Marras 2023, 15:32
Olisiko raadilla E-Tron kokemuksia? Ja onko se lakkautettu? Miksi ei enää tehdä jos on? Ja minkälaiseen hoitoon ihmisen pitää mennä jos se harkitsee ostavansa Audin? Näitä tässä mietin. :drinking:
Kolmella kaverilla on sellaiset, yhdellä toinen menossa.

- kamerapeilit paskat (ei näe, rikki usein)
- panokatto vuotaa
- ovet ja latausluukku ei aukea / pysy kiinni / renaa muuten
- takapään sähkömoottori saattaa hajota 100tkm kohdalla
- kulutus suuri
+ nopea lataus
+ ei alleviivaa että on sähköauto

Ja sitten vielä voi käydä debattia onko Kesko jälkimarkkinointiorganisaationa parempi kuin se, joka tällä viikolla sattuu olemaan Alfa Romeosta vastuussa.

gYdEbUh
Viestit: 2535
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Nykyään on tosiaan olemassa mallit E-tron Q4 ja Q8. Q8 on aika vähän isompi kuin Q4.
Sellaisia huomioita noista kyseisistä uusista E-troneista, että käsijarrua et saa itse laittaa pois päältä, vaan ottaa itse pois kun laitat vaihteen päälle.
Ainakin kuljetusmoodissa autoliikkeeseen, nuo tahtoi joskus jäädä jumiin kuoppaan niin että sai vähän taistella että nousi kuopasta.
Ja näiden laitteiden samoin kun kaikkien vastaavien sähkö VAG laitteiden takajarrut ovat rumpujarrut, mikä on aika yllättävä paluu 80-luvulle.
Tekosyy tuohon halvempaan ja huonompaan tekniikkaan siirtymisessä on varmaan että vähällä käytöllä olevat takalevyjarrut ruostuu ''vaihtokuntoon'' helposti.
Ruostuvat takarummut ei näy. (Sisäpuoli)
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kiitos e-tron tiedon jakamisesta kaikille. En vieläkään siirry voiman pimeälle puolelle… :wink:

Avatar
TeroPee
Viestit: 1567
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

gYdEbUh kirjoitti:
10 Marras 2023, 22:20
Nykyään on tosiaan olemassa mallit E-tron Q4 ja Q8. Q8 on aika vähän isompi kuin Q4.
Sellaisia huomioita noista kyseisistä uusista E-troneista, että käsijarrua et saa itse laittaa pois päältä, vaan ottaa itse pois kun laitat vaihteen päälle.
Ainakin kuljetusmoodissa autoliikkeeseen, nuo tahtoi joskus jäädä jumiin kuoppaan niin että sai vähän taistella että nousi kuopasta.
Ja näiden laitteiden samoin kun kaikkien vastaavien sähkö VAG laitteiden takajarrut ovat rumpujarrut, mikä on aika yllättävä paluu 80-luvulle.
Tekosyy tuohon halvempaan ja huonompaan tekniikkaan siirtymisessä on varmaan että vähällä käytöllä olevat takalevyjarrut ruostuu ''vaihtokuntoon'' helposti.
Ruostuvat takarummut ei näy. (Sisäpuoli)
Mallien iso ero on platformissa. Q4 on omaa sukua id4/enyaq ja Q8 e-tron, vastaavasti kuin Mersun EGC:n eka sukupolvi, on polttomoottoriplatformille suunniteltu. Q8 e-tron on faceliftattu "original e-tron" ja Q8 e-tornilla ei platform -mielessä ei ole mitään tekemistä Q8:n kanssa (joka on Q7 / Cayenne / Touareg).

Jarruista en muista onko etornissa rummut takana, mutta Q4 tornissa ne on.

Nuo Audin mallit on asemoitu markkinassa henkilölle, joka haluaa ajaa sähköisellä Audilla eikä sähkö-Audilla. Tuntuu siis Audilta eikä alleviivaa olevansa sähköauto. Ei miellytä kaikkia, mutta heitä varten on sitten Tesla, Ioniq5:t, EV6:t yms. laitteet. Ehkä jopa Jaguar I-Pace on enemmän sarjaa "sähkö-Jagge" kuin "Jaguar, jossa on sähkövoimalinja". Ero on pieni, mutta selvä.

Jotenkin en näe että vahvat negatiiviset ennakkoasenteet Audia kohtaan omaava löytää torneista itselleen mieleistä kulkinetta pidemmänkään koeajon jälkeen. Mutta jos sietää ajavansa saksalaisella premiumilla, ja on jostain syystä perustellut itselleen sähköisen voimalinjan, niin on ne ihan relevantteja vaihtoehtoja. Tai jos jostain syystä ei huvita ajaa sarviksen ämpärillä, sen teknisistä ominaisuuksista huolimatta, niin kannattaa toki pohtia tykönään mitkä aisat on itselle relevantteja ja että onko arkikäytössä torni parempi tai huonompi kuin vastaavan voimalinjan Mersu, BMW, Jaguar tai Alfa Romeo. Viimeksi mainittua tosin taitaa joutua odottamaan hetken.

gYdEbUh
Viestit: 2535
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^ Hyvä selvennys E-tron Q4:n ja Q8:n välillä. Voi tosiaan olla että Q8:ssa on levyt takana. Enyak, ID4, Seatin Formentor tai joku vastaava ja E-tron Q4 taitaa olla kaikissa tehoversioista riippumatta rummut takana, mikä kertoo VAG:n nykyisestä linjasta.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin