Hieno 147 / 156 takaoven kahva laitettu kahvi -Opeliin raiskatun scudetton lisäksi ja valmista tuli.
Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joo, neliveto olisi oiva apu pikkuvispilään talvella, nyt kun Alfa näemmä alkaa tehdä näitä suosittuja lyhytkäyttöautoja. Etuvetoisena noi Stellantiksen CMP-vispilät ovat aika tunnottomia ja vähän kyvyttömiä talvessa, ainakin ilman kunnollisia nastarenkaita.lerppu kirjoitti: ↑02 Tammi 2024, 12:38Jees, snadisti heikko ollut minulla näiden uusien vispilöiden seuranta, mutta hyvä tietää että tähän kokoluokkaan tulee kotikaupunkini tiestön kuntoon sopivia autoja! Nyt vaan pitää olla hiljaa Avengerista rouvan suuntaan, kun se tykkää Jeepistä mutta ei Alfasta... Kun kerran hyväksyntä jo tuli!Gusse kirjoitti: ↑02 Tammi 2024, 12:30^ Onhan Avengerista julkaistu jo nelivetoinen demo neliveto 2022 ja kait sen on tänä vuonna tulossa https://www.autoexpress.co.uk/jeep/3590 ... -4xe-model
Ei kun ennakkotilausta peliin, jos saat vielä kaikki loppiaisviikon huoltopakettitarjoukset, yms. mukaan .
Kiipperit on sitten erikseen.
Stelviosta ei kannata luopua, kun mitään maukkaampaa perheellisen all-rounderia ei vain ole kaikkiin suomalaisiin keleihin.
Eikä näy Alfa Romeolta sellaista tulevankaan, ainakaan polttiksena tai phevinä.
Cotzy
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
No niin, vaimo ajellut pari päivää nyt E-P:llä 20 km:n työsiivua noin -32- 34 Celsiusasteen kuivahkossa kelissä Niron plugarilla.
Tänään ajoin itsekin saman siivun edestakaisin, ja kabiini lämpeni oikein hyvin. Toki lämpötolpat molemmissa päissä auttavat.
Kulutus oli noin 6 litraa sadalle tällä kelillä, koska Kian ohjelmisto pitää polttiksen koko ajan noin 60-80 plusasteen haarukassa.
Joten vain taajamassa ja parin km:n siivu kerrallaan mennään näillä keleillä pelkästään sähköllä.
Fiiua en ole vielä kokeillut muuta kuin löin hidaslatauksen päälle huomista varten. Noin 80- 90 prosenttia hyvä pitää ajoakuissa energiaa näillä aika harvinaisen kylmillä keleillä täällä päin.
Onko Gloverleaf tai FinPat kokeillut model 3:n rangea ja ominaisuuksia kunnon pakkasella?
Miten toimineet alle -30 asteen keleissä?
Tänään ajoin itsekin saman siivun edestakaisin, ja kabiini lämpeni oikein hyvin. Toki lämpötolpat molemmissa päissä auttavat.
Kulutus oli noin 6 litraa sadalle tällä kelillä, koska Kian ohjelmisto pitää polttiksen koko ajan noin 60-80 plusasteen haarukassa.
Joten vain taajamassa ja parin km:n siivu kerrallaan mennään näillä keleillä pelkästään sähköllä.
Fiiua en ole vielä kokeillut muuta kuin löin hidaslatauksen päälle huomista varten. Noin 80- 90 prosenttia hyvä pitää ajoakuissa energiaa näillä aika harvinaisen kylmillä keleillä täällä päin.
Onko Gloverleaf tai FinPat kokeillut model 3:n rangea ja ominaisuuksia kunnon pakkasella?
Miten toimineet alle -30 asteen keleissä?
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Maantiellä 100 km/h vauhdissa (lähes) -30C asteessa lämpöpumppu ei ilmeisesti saa pidettyä kabiinia ja akku molempia lämpinä yhtä aikaa vaan alkaa vuorottelemaan lämmittevää kohdetta.
Latauksessa sinällää akun esilämmitys tuntuu toimivan hyvin.
Kulutus nousee, luonnollisesti. Range tippuu jostakin 530km luokasta (+20C) jonnekin 300km+ luokkaan.
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kulutus on jäätävää omassa pätkäajossa, kun auton mukavuuslämmittää aina ennen autoon menoa. Rangesta on paha sanoa, kun ei oo pidempää siivua nyt kylmällä ajellut. Ja ei täällä etelässä edes ole vielä mikään kylmä. Mutta sukolla on saanut akun vielä ladattua, kun pakkasta on alle 20 astetta.
Naapuri lähti uudenvuodenpäivänä omalla Model 3 kanssa Lappiin. -37 asteessa ei jaksanut lämpöpumppu enää pitää kuin +11 kabiinissa, kun samalla lämmitti akkua seuraavalle pikalaturille.
Naapuri lähti uudenvuodenpäivänä omalla Model 3 kanssa Lappiin. -37 asteessa ei jaksanut lämpöpumppu enää pitää kuin +11 kabiinissa, kun samalla lämmitti akkua seuraavalle pikalaturille.
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Roger tämä; viime viikolla ajoin 500:lla maantieajoa -20 Celsius- kelissä noin 21 kWh/100 km-lukemilla.Cloverleaf kirjoitti: ↑03 Tammi 2024, 18:13Kulutus on jäätävää omassa pätkäajossa, kun auton mukavuuslämmittää aina ennen autoon menoa. Rangesta on paha sanoa, kun ei oo pidempää siivua nyt kylmällä ajellut. Ja ei täällä etelässä edes ole vielä mikään kylmä. Mutta sukolla on saanut akun vielä ladattua, kun pakkasta on alle 20 astetta.
Naapuri lähti uudenvuodenpäivänä omalla Model 3 kanssa Lappiin. -37 asteessa ei jaksanut lämpöpumppu enää pitää kuin +11 kabiinissa, kun samalla lämmitti akkua seuraavalle pikalaturille.
Kabiinin lämmitys on tuosta jo 3 kWh, joten tämän päivän kelillä otaksun, että lukema
on lähempänä 25 kWh/ 100 km. Joten kun normikulutusrange on 320 km niin nyt mennään n.160-
180 km:n siivua per lataus.
Ja joo, ei ole mitään tarvetta lähteä ” seikkailemaan” Väli- Suomeen pitkälle siivulle
Cinqulla näillä keleillä…
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Albertolli
- Viestit: 4205
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Etelässä vain -22-24 pakkasia, joissa naamapäivitys model 3 lämpiää nopeasti esilämmityksellä ja lämpö pysyy hyvin myös ajossa. Töistä palattua 11kw latausasema näytti käyttävän 3kw akun lämmitykseen jonkun aikaa ennen kuin otti virtaa sisään täydellä teholla. Ei valittamista toistaiseksi. Outlander phev käynnistää tietty polttiksen startissa eikä käyttänyt akkua lainkaan ajoon muutaman km kauppareissulla, kuten olettaa saattaakin. Siinä on aika kämänen äppi, joten esilämmittäminen vaatii vähän viitseliäisyyttä (äppi vaatii yhdistämisen auton wifiin), mutta sekin lämpiää nopeasti.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Maunu
- Viestit: 3490
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eilen kävin pösö liikkeessä kysymässä viimasuojaa nokalle, kun kerran facebookin keskusteluryhmässä siitä on ollut juttua ja on auttanut auton lämpimänä pysymiseen. No eipä tuota tietenkään ollut saatavilla vielä tuohon facelift malliin.
Myyjä kuitenkin ilmoitti, että näihin on tulossa tehdaskampanja, jolla saa tuon suojan kunhan niitä saadaan hankittua.
Ehkä ensi talvena sitten on jo suoja autossa. Ei tuo kyllä kylmäkään ole ollut, mutta nyt maantieajot on suoritettu Stelviolla.
Samalla kun kävin liikkeessä huomasin yhden sähkö pösön tulevan lavetilla pihaan ja kaksi oli jo hinattu paikalle. Tämä loi luottoa laitteen talvikestävyydestä . Oma auto on pari kertaa herjannut vaihteistosta pakkasten alettua, mutta aina on saanut vaihteen päälle kun vähän on "keppiä" heiluttanut. Syy voi tietty olla myös käsijarrussa, joka toimii ehkä liian hitaasti.
Myyjä kuitenkin ilmoitti, että näihin on tulossa tehdaskampanja, jolla saa tuon suojan kunhan niitä saadaan hankittua.
Ehkä ensi talvena sitten on jo suoja autossa. Ei tuo kyllä kylmäkään ole ollut, mutta nyt maantieajot on suoritettu Stelviolla.
Samalla kun kävin liikkeessä huomasin yhden sähkö pösön tulevan lavetilla pihaan ja kaksi oli jo hinattu paikalle. Tämä loi luottoa laitteen talvikestävyydestä . Oma auto on pari kertaa herjannut vaihteistosta pakkasten alettua, mutta aina on saanut vaihteen päälle kun vähän on "keppiä" heiluttanut. Syy voi tietty olla myös käsijarrussa, joka toimii ehkä liian hitaasti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tesla Model 3 FL:ssä oman kokemukseni (kolmas talvi menossa) mukaan lämpö pysyy ajossakin vielä -20C° .. -25C° kunhan ei aja 100 km/h+ nopeudella mutta minulla on maantiellä useamman kerran mennyt akku-kabiini lämmityssykliin pienemmässäkin pakkasessa kuin -30C.Albertolli kirjoitti: ↑04 Tammi 2024, 07:44Etelässä vain -22-24 pakkasia, joissa naamapäivitys model 3 lämpiää nopeasti esilämmityksellä ja lämpö pysyy hyvin myös ajossa.
- Polforea
- Viestit: 11263
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mitä siellä keulalla on, joka tuohon vaikuttaa? Viimasta viilenevää tavaratilaa, ilpin ulkokenno tms?
...siellä on vaihteisto? Eikös niiden pitänyt olla ihan turhia näissä vepottimissa?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Porsche Taycanissa on 2 vaihdetta.
- Polforea
- Viestit: 11263
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joo niin on ja joku muukin speziaali taisi olla, mutta ei kai ns. perustason sähköautoissa yleensä ole kuin yksi välitys ja pakkikin saadaan vaihtamalla moottorin suuntaa?
Kyllä kai siellä yleensä alennusvaihde on, mutta onko siinä jotain monitorointia sitten? Äkkiseltään se käsijarru kuulostaisi loogiselta vikapaikalta ja vikailmoitus vaan todella tyhmältä.
Kyllä kai siellä yleensä alennusvaihde on, mutta onko siinä jotain monitorointia sitten? Äkkiseltään se käsijarru kuulostaisi loogiselta vikapaikalta ja vikailmoitus vaan todella tyhmältä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Albertolli
- Viestit: 4205
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Naamapäivityksellä tarkoitin tätä tuoreinta versiota.FinPat kirjoitti: ↑04 Tammi 2024, 11:28Tesla Model 3 FL:ssä oman kokemukseni (kolmas talvi menossa) mukaan lämpö pysyy ajossakin vielä -20C° .. -25C° kunhan ei aja 100 km/h+ nopeudella mutta minulla on maantiellä useamman kerran mennyt akku-kabiini lämmityssykliin pienemmässäkin pakkasessa kuin -30C.Albertolli kirjoitti: ↑04 Tammi 2024, 07:44Etelässä vain -22-24 pakkasia, joissa naamapäivitys model 3 lämpiää nopeasti esilämmityksellä ja lämpö pysyy hyvin myös ajossa.
En tiedä onko näissä varsinaisesti mitään merkittäviä lämmitykseen vaikuttavia eroja verrattuna aiempiin.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
2021 päivityksessä tuli Ilmalämpöpumppu vastuslankahässäkän tilalle ja nyt 2024 päivityksessä tuli taas järkevästi toteutettu ilman puhalluksen jako eteen eli nyt kuljettaja ja pelkääjä pystyvät aidosti säätämään oman puolensa riippumatta naapurista. Myös takamatkustajien ilmastoinnin säätömahdollisuuksia tuli lisää.Albertolli kirjoitti: ↑04 Tammi 2024, 14:01Naamapäivityksellä tarkoitin tätä tuoreinta versiota.
En tiedä onko näissä varsinaisesti mitään merkittäviä lämmitykseen vaikuttavia eroja verrattuna aiempiin.
Samaten tuli ilmastoidut jakkarat eteen ja ilmastoitu sohva taakse.
Itse lämpöpumppuun ei kai tullut mitään ihmeellistä.
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Olihan se ajettava 20 km:n keikka nyt -30-Celsius-kelissäkin ihan vaan huviksi.Jiitee kirjoitti: ↑03 Tammi 2024, 19:13Roger tämä; viime viikolla ajoin 500:lla maantieajoa -20 Celsius- kelissä noin 21 kWh/100 km-lukemilla.Cloverleaf kirjoitti: ↑03 Tammi 2024, 18:13Kulutus on jäätävää omassa pätkäajossa, kun auton mukavuuslämmittää aina ennen autoon menoa. Rangesta on paha sanoa, kun ei oo pidempää siivua nyt kylmällä ajellut. Ja ei täällä etelässä edes ole vielä mikään kylmä. Mutta sukolla on saanut akun vielä ladattua, kun pakkasta on alle 20 astetta.
Naapuri lähti uudenvuodenpäivänä omalla Model 3 kanssa Lappiin. -37 asteessa ei jaksanut lämpöpumppu enää pitää kuin +11 kabiinissa, kun samalla lämmitti akkua seuraavalle pikalaturille.
Kabiinin lämmitys on tuosta jo 3 kWh, joten tämän päivän kelillä otaksun, että lukema
on lähempänä 25 kWh/ 100 km. Joten kun normikulutusrange on 320 km niin nyt mennään n.160-
180 km:n siivua per lataus.
Ja joo, ei ole mitään tarvetta lähteä ” seikkailemaan” Väli- Suomeen pitkälle siivulle
Cinqulla näillä keleillä…
Äpistä kabiinin lämmitys päälle, mitäs hittoa, ei pelitä.
Talliin sitten katsomaan mikä mättää kun Cinqu oli siellä hidaslaturi- kytkyessä.
Kappas kuskin oven se taiteellinen nappisähkölukko oli napsahtanut jäähän… hmm.
kartturin puolelta sisään ( tuli ihan kasari-opiskeluajan Fiat- Ritmo/Regata talviseikkailut
mieleen tästä liikkeestä ) ja mekaanisesti sisältä kuskin ovi auki.
Eli toimimaton sähkölukko esti kabiinin esilämmityksem.
Eikun Fiuu sitten tulille ja kabiinin lämpö kaakkoon, kappas imee aika teholla sähköä,
max - asennossa 5 kW:n teholla. Sitten pakkanen ilmeisesti sekoitti käsijarrun anturin,;
käsijarru lähti hyvin pois päältä, mutta häiriövalo jäi tauluun, vaikka auto rullasi
normaalin herkästi ( siis - 30- asteen kelissä 4 päivän seisomaan jälkeen).
Bstonen Blizzakitkin vaikuttivat olevan ihan mustia ja pyöreitä…
20 km:n koelenkin alussa kulutus jopa 50 kWh/100 km, mutta päätyi lenkin jälkeen lukemaan
30 kWh/100 km ilman rekuperaatiota.
Joten kun kesällä pääsee käytännössä 260 km per lataus niin ankarassa pakkaskelissä pääsee puolet siitä.
Kabiinissa kyllä tarkeni, mutta kun lähdin em. syystä liikkeelle ilman esilämmitystä niin
hiukan hikeen menneet sivulasit eivät tuolla lenkillä ihan kokonaan auenneet.
Kyllä nämä kelit koettelevat italiaanonkin tekniikkaa, mutta kyllä se kulkee, kulkee , kulkee…
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kai te pidätte vispilöitä ainakin täällä Väli- Suomessa ja pohjoisemmassa näillä keleillä aina
ylläpitolatauksessa kun mahdollista ? Cinqqu ainakin oikein pyytää päästä roikkaan, jotta se 12V- akkukin saa uutta
energiaa..
ylläpitolatauksessa kun mahdollista ? Cinqqu ainakin oikein pyytää päästä roikkaan, jotta se 12V- akkukin saa uutta
energiaa..
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sisar-DS3:n mukana tuli noi kolme viimasuojalevyä keulaan. Kyllä ne auttaa kabiinia pysymään mukavana ja kannattaa askarrella paikalleen seuraavaan talveen. Joskin suurin range-ongelma Stellantiksen CMP-sähkäreissä on puuttuva ajoakun lämmitys .Maunu kirjoitti: ↑04 Tammi 2024, 11:15Eilen kävin pösö liikkeessä kysymässä viimasuojaa nokalle, kun kerran facebookin keskusteluryhmässä siitä on ollut juttua ja on auttanut auton lämpimänä pysymiseen. No eipä tuota tietenkään ollut saatavilla vielä tuohon facelift malliin.
Myyjä kuitenkin ilmoitti, että näihin on tulossa tehdaskampanja, jolla saa tuon suojan kunhan niitä saadaan hankittua.
Ehkä ensi talvena sitten on jo suoja autossa. Ei tuo kyllä kylmäkään ole ollut, mutta nyt maantieajot on suoritettu Stelviolla.
Samalla kun kävin liikkeessä huomasin yhden sähkö pösön tulevan lavetilla pihaan ja kaksi oli jo hinattu paikalle. Tämä loi luottoa laitteen talvikestävyydestä . Oma auto on pari kertaa herjannut vaihteistosta pakkasten alettua, mutta aina on saanut vaihteen päälle kun vähän on "keppiä" heiluttanut. Syy voi tietty olla myös käsijarrussa, joka toimii ehkä liian hitaasti.
Paras lisälaite huolettomaan talvikäyttöön CMP-sähkärin kanssa on kyllä lämmitettävä autotalli .
Ylläpitolaturi 12 V-akulle parin viikon välein on aivan minimi.
Aina, kun alkaa vilkutella jotain mittariston valoja tai pyytää päästä huoltoon vähän kömpelöllä ranskis-suomella, yön vietto lämpimässä autotallissa latauksessa ja 12V akku ylläpitolaturissa kiinni, hoitaa asiat kuntoon ja häivyttää kaikki varoitusilmoitukset.
Jos auton varoituksia heti uskoisi jossain kerrostalon avoimella pihamaalla, saisi kipakalla pakkasella hinuroida huoltoon valohoitoa saamaan noin kerran viikossa.
Kyllä se nyt vain on niin, että jos haluaa kipakalla pakkasella lämpimästi ja huoletta autoilla pidempää matkaa, hyvin huollettu Busso on erittäin hyvä voimalinjavaihtoehto. Ehkä jopa paras tämänhetkisiin talviolosuhteisiin .
No, ensi viikolla on tilanne taas toinen.
Cotzy
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Itsellä nyt käyttöpeleinä Hyundai Ionic EV-19 ja Mazda CX-5 AWD 2.2 diesel -17. Oma sähkärini on markkinoiden taloudellisimpia, viimeksi ajoin matka-ajoa -9 asteessa ja kulutus n. 16 kWh satasella. Sekin ärsytti kun kesäkelillä sama 10-11 satasella. Range tippunut kesästä yli 50 % Tänään paikallisajossa -20 asteessa 19.5 kWh.
Parhaimmillaan viime kesänä yhden päivän kulutus 72 kilometrin paikallisajossa 8.3 kWh satasella. Mazdan range taas käytännössä sama aina.
Nyt ajot 95 % Mazdalla, Uudenvuodenaattona +700km, ei ollut täyteen "ladattu" ja rangea jäi yli 1/4 "akkuun". Menee pakkasella 5.8 kulutuksella.
Työautona, matkani kun on 6 km töihin, sähkö ok. Sähköpyöräkin on mutta kuski ei toimi alle +16 lämpötilassa. Itsellä sentään koti- ja työlataus mutta en Suomen olosuhteissa ikinä hankkisi sähkövekotinta ainoaksi autoksi.
Helvetinmoista stressiä vanhalle bensalenkkarille joka tottunut tankkaamaan niillä km lukemilla kun sähkärin tankki on täynnä. Pääsen kesällä Hki-Vantaa lentokentälle ja takaisin, joulukuun alussa -9 kelissä ja kehä3 saapuessa 30 km rangea jäljellä. Käytännössä sama hinta, ABC ryöstöpikalataus vai diesel.
Ja itseasiassa Mazda on lämpöisempi. Hyundaissa ilmalämpöpumppu. En tiedä onko Masukassa sähkövastuksia. Lämpenee paremmin ja nopeammin kun pyynti +22 molemmissa. Autot viettävät yöt +8 asteen tallissa.
Parhaimmillaan viime kesänä yhden päivän kulutus 72 kilometrin paikallisajossa 8.3 kWh satasella. Mazdan range taas käytännössä sama aina.
Nyt ajot 95 % Mazdalla, Uudenvuodenaattona +700km, ei ollut täyteen "ladattu" ja rangea jäi yli 1/4 "akkuun". Menee pakkasella 5.8 kulutuksella.
Työautona, matkani kun on 6 km töihin, sähkö ok. Sähköpyöräkin on mutta kuski ei toimi alle +16 lämpötilassa. Itsellä sentään koti- ja työlataus mutta en Suomen olosuhteissa ikinä hankkisi sähkövekotinta ainoaksi autoksi.
Helvetinmoista stressiä vanhalle bensalenkkarille joka tottunut tankkaamaan niillä km lukemilla kun sähkärin tankki on täynnä. Pääsen kesällä Hki-Vantaa lentokentälle ja takaisin, joulukuun alussa -9 kelissä ja kehä3 saapuessa 30 km rangea jäljellä. Käytännössä sama hinta, ABC ryöstöpikalataus vai diesel.
Ja itseasiassa Mazda on lämpöisempi. Hyundaissa ilmalämpöpumppu. En tiedä onko Masukassa sähkövastuksia. Lämpenee paremmin ja nopeammin kun pyynti +22 molemmissa. Autot viettävät yöt +8 asteen tallissa.
- Maunu
- Viestit: 3490
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
En ymmärrä miksi tuo 12v akku täytyisi laittaa ylläpitolaturiin. Tuosta on ollut juttua pösöryhmässäkin. 12v akkuhan latautuu kun pistää auton lataukseen normaalisti tai ainakin tämän facelift mallin. Mittasin akun jännitteen ilman laturin johtoa 12,5v ja laturin johdon kanssa 13,5v, joten auton ollessa latauksessa latautuu myös pikku akku. Ajallisesti tuo ei ehkä ehdi akkua täyteen lataamaan, jos 12v lataus loppuu samalla kun ajoakku tulee täyteen. Tämä on vielä selvittämättä, mutta jos lataa pienellä teholla ajoakkua 15 tuntia niin pitäisi 12v akunkin olla jo aikalailla täysi.Cotzy kirjoitti: ↑04 Tammi 2024, 19:20Sisar-DS3:n mukana tuli noi kolme viimasuojalevyä keulaan. Kyllä ne auttaa kabiinia pysymään mukavana ja kannattaa askarrella paikalleen seuraavaan talveen. Joskin suurin range-ongelma Stellantiksen CMP-sähkäreissä on puuttuva ajoakun lämmitys .Maunu kirjoitti: ↑04 Tammi 2024, 11:15Eilen kävin pösö liikkeessä kysymässä viimasuojaa nokalle, kun kerran facebookin keskusteluryhmässä siitä on ollut juttua ja on auttanut auton lämpimänä pysymiseen. No eipä tuota tietenkään ollut saatavilla vielä tuohon facelift malliin.
Myyjä kuitenkin ilmoitti, että näihin on tulossa tehdaskampanja, jolla saa tuon suojan kunhan niitä saadaan hankittua.
Ehkä ensi talvena sitten on jo suoja autossa. Ei tuo kyllä kylmäkään ole ollut, mutta nyt maantieajot on suoritettu Stelviolla.
Samalla kun kävin liikkeessä huomasin yhden sähkö pösön tulevan lavetilla pihaan ja kaksi oli jo hinattu paikalle. Tämä loi luottoa laitteen talvikestävyydestä . Oma auto on pari kertaa herjannut vaihteistosta pakkasten alettua, mutta aina on saanut vaihteen päälle kun vähän on "keppiä" heiluttanut. Syy voi tietty olla myös käsijarrussa, joka toimii ehkä liian hitaasti.
Paras lisälaite huolettomaan talvikäyttöön CMP-sähkärin kanssa on kyllä lämmitettävä autotalli .
Ylläpitolaturi 12 V-akulle parin viikon välein on aivan minimi.
Aina, kun alkaa vilkutella jotain mittariston valoja tai pyytää päästä huoltoon vähän kömpelöllä ranskis-suomella, yön vietto lämpimässä autotallissa latauksessa ja 12V akku ylläpitolaturissa kiinni, hoitaa asiat kuntoon ja häivyttää kaikki varoitusilmoitukset.
Jos auton varoituksia heti uskoisi jossain kerrostalon avoimella pihamaalla, saisi kipakalla pakkasella hinuroida huoltoon valohoitoa saamaan noin kerran viikossa.
Kyllä se nyt vain on niin, että jos haluaa kipakalla pakkasella lämpimästi ja huoletta autoilla pidempää matkaa, hyvin huollettu Busso on erittäin hyvä voimalinjavaihtoehto. Ehkä jopa paras tämänhetkisiin talviolosuhteisiin .
No, ensi viikolla on tilanne taas toinen.
Cotzy
Viimasuojat tosiaa auttaa tässä autossa lämmitystä ehkä enemmänkin siten, että ilmalämpöpumpun kenno saa vähän lämpimämpää ilmaa konehuoneesta ja akun/moottorinojausyksikön jäähdytyskierrosta.
Niin ja konepellin alta löytyy tosiaan ihan kokonainen moottori hässäkkä, joka täyttää koko tilan. Ei ole mitään etutavaratilaa näissä vehkeissä.
- Liitteet
-
- pösö.jpg (74.29 KiB) Katsottu 2436 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3490
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tänään esilämmitin auton ja käynnistys.
No kaikki mahdolliset herjat ajotietokoneelle ja 10 vikavaloa palamaan.
No annoin auton rauhassa lämmetä ja kokeilin ajaa vähän eteen- ja taaksepäin.
Liikkui normaalisti, joten menin ulos ja putsasin etukameran ja parkkitutkat.
Sammutus ja uudelleen virrat päälle. Nyt ei tullut enää yhtään vikaa.
Kuitenkin auto valitti latauksen epäonnistuneen-> akku oli kuitenkin 100% täynnä????, 12v akun tilaa en osaa sanoa.
Ohjaustehostin oli sekaisin ym.
No eipä tuo vielä sen pahempi ollut kuin Stelvio huonolla akulla.
No kaikki mahdolliset herjat ajotietokoneelle ja 10 vikavaloa palamaan.
No annoin auton rauhassa lämmetä ja kokeilin ajaa vähän eteen- ja taaksepäin.
Liikkui normaalisti, joten menin ulos ja putsasin etukameran ja parkkitutkat.
Sammutus ja uudelleen virrat päälle. Nyt ei tullut enää yhtään vikaa.
Kuitenkin auto valitti latauksen epäonnistuneen-> akku oli kuitenkin 100% täynnä????, 12v akun tilaa en osaa sanoa.
Ohjaustehostin oli sekaisin ym.
No eipä tuo vielä sen pahempi ollut kuin Stelvio huonolla akulla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Tiige
- Viestit: 2857
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tässä täytyy olla vähän eri mieltä. Talvella on tullut ajettua kolmella eri bussolla. 156 2.5 V6, 164 3.0 V6 Q4 ja GT 3.2 V6. Näissä kaikissa aina oli enemmän tai vähemmän ongelma se että aukeaako ovet vai ei. Tai vielä suurempi ongelma se että kun oven saa auki niin kiinni se ainakaan pysy. Lukkomekanismit helposti jäätyviä busso aikakauden alfoissa.Cotzy kirjoitti: ↑04 Tammi 2024, 19:20Kyllä se nyt vain on niin, että jos haluaa kipakalla pakkasella lämpimästi ja huoletta autoilla pidempää matkaa, hyvin huollettu Busso on erittäin hyvä voimalinjavaihtoehto. Ehkä jopa paras tämänhetkisiin talviolosuhteisiin .
No, ensi viikolla on tilanne taas toinen.
Cotzy
Kun sisälle on päästy niin busso kyllä rykäisee itsensä tulille jos vaan yhtään virtaa akussa. Seuraavaksi alkaa armoton ulina ohaustehostimesta ja jännitys pettääkö joku letku. Ulinan loputtua ja korotetun tyhjäkäynnin laskettua lähdetään liikkeelle. Perse jäätyy nahkapenkkiin kun ei se lämmitin toimi kuitenkaan. Kovemmilla pakkasilla pitää ajella ainakin 10km että alkaa sisälle tulla lämmintä. Ei se poikittainen alumiikasa kovilla pakkasilla oikein nopeasti lämpene.
Kun taas nykyisen Giulian kanssa. Ovet aukeaa aina. Ja sulkeutuvat aina. Ihan sama vaikka olisi pessyt edellisenä päivänä. Peilit ei ehkä jaksa kääntyä auki aina mutta ne voi huoletta kääntää käsillä eikä mitään hajoa. Käyntiin lähtee aina laakista. Esilämmityksellä tai ilman. Käy heti kaikilla pytyillä. Persegrilli ja rattilämppäri toimii ja melko nopeasti. Lämmintäkin alkaa puhaltamaan huomattavasti nopeammin kuin bussot. Giulialla työnnetty 175tkm. Alkuperäinen starttirele. Multiair vaihdettu kerran 100tkm kohdalla.
Ei nyt ihan osunut otsikkoon mutta pakko oli laittaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11246
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
164 V6:n kokemuksella komppaan Tiigeä parilla lisäyksellä.
Mulla ei lukot jäätyneet (164 TS:ssä kyllä jäätyi) mutta jäätyneiden ovenkahvojen kanssa sai olla herkkänä ettei vääntänyt niitä kappaleiksi.
Jos ennen pakastumista oli erehtynyt vetämään käsijarrun kiinni, ei tarvinnut mennä mihinkään ennen kuin oli vasaralla ja räikkäjatkolla hakannut takajarrusatulat irti levyistä.
Otsikkoon liittyen nykyisessä vispilässä on hyvin vähän talvimurheita. Pakkasessa etupäästä kuuluu melkoinen rytinä ja pauke joka lakkaa kun keli lauhtuu. Lisäksi kahdenkympin pakkasessa yönsä viettäneen auton bassotoisto on aika olematon ennen kuin kaiuttimet lämpiävät. Nyyh. Mutta mikään ei jäädy tai ulise ja kaikki toimii yhtä notkeasti kuin kesällä.
Kauas ei tosin tuolla pikkuakulla tarvitse lähteä.
Mulla ei lukot jäätyneet (164 TS:ssä kyllä jäätyi) mutta jäätyneiden ovenkahvojen kanssa sai olla herkkänä ettei vääntänyt niitä kappaleiksi.
Jos ennen pakastumista oli erehtynyt vetämään käsijarrun kiinni, ei tarvinnut mennä mihinkään ennen kuin oli vasaralla ja räikkäjatkolla hakannut takajarrusatulat irti levyistä.
Otsikkoon liittyen nykyisessä vispilässä on hyvin vähän talvimurheita. Pakkasessa etupäästä kuuluu melkoinen rytinä ja pauke joka lakkaa kun keli lauhtuu. Lisäksi kahdenkympin pakkasessa yönsä viettäneen auton bassotoisto on aika olematon ennen kuin kaiuttimet lämpiävät. Nyyh. Mutta mikään ei jäädy tai ulise ja kaikki toimii yhtä notkeasti kuin kesällä.
Kauas ei tosin tuolla pikkuakulla tarvitse lähteä.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
OT:hen sen verran jatkoa että jopa Busso aikakauden lukkomekanismit toimivat kyllä uutena ilman isompia ongelmia. Ja jos haluaa että toiminta jatkuu vanhempanakin niin pelkkä voitelu ulkokautta ei riitä vaan mekanismi pitää purkaa, pestä liuottimessa ja sitten uudelleen rasvata kunnolla.
Toki Alfan lukot saattavat olla herkempiä kuin monen muun merkin mutta kyllä nekin puhtaina ja rasvattuina toimivat jopa Suomessa.
Ketjuun ja jopa OT:n aihetta sivuten Teslan takaluukku ei auennut kauko-ohjaimesta ja niinpä tein sovelukseen huoltopyynnön. Kaveri tuli service vaniksi muutetun Model S:n kanssa pihaan ja keskitti takaluukun lukon vastakappaleen. Sillä korjaantui. 10 min ja 0€ korjaus.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Noihin lukkoihin muistaisin, ainakin chroman tapauksessa, olleen huoltotiedotteen missä todettiin lukkomekansimin vaseliinin imevän kostetutta ja jäätyvän talvella => suositeltiin mekanismin vaseliinien vaihtoa, mikä ainakin mun cromissa (ja themassa) auttoi asiaan ja lukot toimivat sen jälkeen talvella moitteettomasti.FinPat kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 10:31
OT:hen sen verran jatkoa että jopa Busso aikakauden lukkomekanismit toimivat kyllä uutena ilman isompia ongelmia. Ja jos haluaa että toiminta jatkuu vanhempanakin niin pelkkä voitelu ulkokautta ei riitä vaan mekanismi pitää purkaa, pestä liuottimessa ja sitten uudelleen rasvata kunnolla.
Toki Alfan lukot saattavat olla herkempiä kuin monen muun merkin mutta kyllä nekin puhtaina ja rasvattuina toimivat jopa Suomessa.
- Polforea
- Viestit: 11263
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ei taida juuri olla sellaista merkkiä, josta ei yli 10-vuotiaana kannata yllättyä tämän olevan hyödyllinen huoltotyö. Käyttövoimasta/-ista riippumatta.FinPat kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 10:31OT:hen sen verran jatkoa että jopa Busso aikakauden lukkomekanismit toimivat kyllä uutena ilman isompia ongelmia. Ja jos haluaa että toiminta jatkuu vanhempanakin niin pelkkä voitelu ulkokautta ei riitä vaan mekanismi pitää purkaa, pestä liuottimessa ja sitten uudelleen rasvata kunnolla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11246
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
164:ssä oli tuon suhteen rakenteellinen ongelma, ikkunalistan välistä oven sisälle valuva vesi meni suoraan suojaamattomaan lukkokoneistoon.FinPat kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 10:31OT:hen sen verran jatkoa että jopa Busso aikakauden lukkomekanismit toimivat kyllä uutena ilman isompia ongelmia. Ja jos haluaa että toiminta jatkuu vanhempanakin niin pelkkä voitelu ulkokautta ei riitä vaan mekanismi pitää purkaa, pestä liuottimessa ja sitten uudelleen rasvata kunnolla.
-88 164 TS:n lukkomekanismit tuli kymmenvuotiaana (auto, ei asentaja) purettua, putsattua ja voideltua. Ei pitkää apua. Seuraavaksi laitoin koko lukkohässäkän muovipussin sisään ja johan alkoi toimia. -90 164 V6:n lukoissa oli sitten jo tehtaalta lähtiessä kumisuoja päällä ja sen lukoissa ei ollut ongelmia.
- Epäkelpokeräilijä -
- Cotzy
- Viestit: 841
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sen verran vielä OTteilua, että itsellä parhaat kokemukset 166 Bussosta, mikä on ollut kyllä hämmentävän luotettava syksyisin ja talven alussa, kun vielä kitkoilla pärjää. Kaikki sähköt toimii, takalasi ja peilit lämpiävät nopsaan ja etunahkat lämpiää verkkaiseen, mutta lämpiävät. Ei ole ollut ongelmia jarrujen, eikä ovien kanssa. Kaikki istuu tiiviisti. Ehkä pitäisi vielä kunnon nastarenkaat hankkia, että saisi oikeaan talveen tämän sleeperin .Tiige kirjoitti: ↑05 Tammi 2024, 23:11
Tässä täytyy olla vähän eri mieltä. Talvella on tullut ajettua kolmella eri bussolla. 156 2.5 V6, 164 3.0 V6 Q4 ja GT 3.2 V6. Näissä kaikissa aina oli enemmän tai vähemmän ongelma se että aukeaako ovet vai ei. Tai vielä suurempi ongelma se että kun oven saa auki niin kiinni se ainakaan pysy. Lukkomekanismit helposti jäätyviä busso aikakauden alfoissa.
Kun sisälle on päästy niin busso kyllä rykäisee itsensä tulille jos vaan yhtään virtaa akussa. Seuraavaksi alkaa armoton ulina ohaustehostimesta ja jännitys pettääkö joku letku. Ulinan loputtua ja korotetun tyhjäkäynnin laskettua lähdetään liikkeelle. Perse jäätyy nahkapenkkiin kun ei se lämmitin toimi kuitenkaan. Kovemmilla pakkasilla pitää ajella ainakin 10km että alkaa sisälle tulla lämmintä. Ei se poikittainen alumiikasa kovilla pakkasilla oikein nopeasti lämpene.
Kun taas nykyisen Giulian kanssa. Ovet aukeaa aina. Ja sulkeutuvat aina. Ihan sama vaikka olisi pessyt edellisenä päivänä. Peilit ei ehkä jaksa kääntyä auki aina mutta ne voi huoletta kääntää käsillä eikä mitään hajoa. Käyntiin lähtee aina laakista. Esilämmityksellä tai ilman. Käy heti kaikilla pytyillä. Persegrilli ja rattilämppäri toimii ja melko nopeasti. Lämmintäkin alkaa puhaltamaan huomattavasti nopeammin kuin bussot. Giulialla työnnetty 175tkm. Alkuperäinen starttirele. Multiair vaihdettu kerran 100tkm kohdalla.
Ei nyt ihan osunut otsikkoon mutta pakko oli laittaa.
Stelvion MultiAir 2.0 -seikkailut menneenä syksynä vähän laskivat luotettavuutta. Mutta hyvin, käynnistyy, lämpenee ja ratinlämmitin on kyllä päällikkö talvivaruste . Samoin ulkoinen polttoainetankin lämpötila-anturi.
Ja aiheeseen. Itsellä syksyllä kuoli ekoissa kunnon pakkasissa tuo DS3:n pikkuakku ja jätti kontaktorit auki latauksen ajaksi. Aamulla piti irrottaa laturi verkosta ja ladata pikkuakku, jotta sai systeemit ylös ja latausjohdon irti autosta.Maunu kirjoitti: ↑05 Tammi 2024, 11:28
En ymmärrä miksi tuo 12v akku täytyisi laittaa ylläpitolaturiin. Tuosta on ollut juttua pösöryhmässäkin. 12v akkuhan latautuu kun pistää auton lataukseen normaalisti tai ainakin tämän facelift mallin. Mittasin akun jännitteen ilman laturin johtoa 12,5v ja laturin johdon kanssa 13,5v, joten auton ollessa latauksessa latautuu myös pikku akku. Ajallisesti tuo ei ehkä ehdi akkua täyteen lataamaan, jos 12v lataus loppuu samalla kun ajoakku tulee täyteen. Tämä on vielä selvittämättä, mutta jos lataa pienellä teholla ajoakkua 15 tuntia niin pitäisi 12v akunkin olla jo aikalailla täysi.
Kyllähän sen 12 v akun pitäisi latautua ajon aikana, mutta tuolloin käyttäjänä oli henkilö, joka ei esilämmittänyt mitään, vaan laittoi kaikki lämppärit täysille heti ajon alkuun. Kaikki saatto- ja lähtövalot ja muut olivat myös käytössä. Jos jotain ajoakusta ajossa latautui, ei se riittänyt pitämään tuota pikkiriikkistä 12 v akkua hengissä pakkasten tullessa . Siksi DS3 e-Tense saa nautiskella 12 v ylläpitolaturia myös säännöllisesti.
Ehkä CMP-facelift on parempi tuon 12 v -järjestelmän ylläpidon suhteen varsinkin ajoakun latauksen aikana.
Hyvä niin, että uudemman CMP-platformin latausjärjestelmän parannukset ovat todellisia .
Cotzy
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Työkaverit ollut ihmeissään, kun sähköautolla on päässyt varmasti ja lämpimästi töihin. Tosi monella polttomoottoriautoilijalla ollut kylmää kyytiä, jos edes on saanut autoaan hereille. Kahdelta levisi webasto tällä viikolla.
Vähän olen ihmetellyt, kun joku on sähköauton uskaltanut ostaa ilman mitään latausmahdollisuuksia (ei edes sukoa). Nyt sitten nämä ihmiset viettävät vapaa-aikaansa tuntikaupalla julkisilla latureilla, ja usein saavatkin käydä näillä keleillä.
Vähän olen ihmetellyt, kun joku on sähköauton uskaltanut ostaa ilman mitään latausmahdollisuuksia (ei edes sukoa). Nyt sitten nämä ihmiset viettävät vapaa-aikaansa tuntikaupalla julkisilla latureilla, ja usein saavatkin käydä näillä keleillä.
- Polforea
- Viestit: 11263
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tuo julkinen keskustelu hämmästyttää. Millä ihimeen periaatteella sähköauto olisi lähtöjään huono idea kovemmilla pakkasilla? Vähemmän siinä on liikkuvia osia kuin dinonpolttimessa ja sehän on nimenomaan luotettavuusperuste kovemmilla keleillä.
Toki joku automalli saattaa olla tehty huonosti talveen sopivasti. Shocking news: se ei todennäköisesti johdu voimalinjasta, vaan jostain ihan muusta ja samojen suunnittelijoiden kynästä muuten samoilla lähtökohdilla, mutta dinoa polttamalla olisi todennäköisesti tallvella ihan yhtä hyvä - tai huono.
Toki joku automalli saattaa olla tehty huonosti talveen sopivasti. Shocking news: se ei todennäköisesti johdu voimalinjasta, vaan jostain ihan muusta ja samojen suunnittelijoiden kynästä muuten samoilla lähtökohdilla, mutta dinoa polttamalla olisi todennäköisesti tallvella ihan yhtä hyvä - tai huono.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Oma lyhyt mutta 30-plus- pakkasilla saatu kokemus sanoo, ettäPolforea kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 20:16Tuo julkinen keskustelu hämmästyttää. Millä ihimeen periaatteella sähköauto olisi lähtöjään huono idea kovemmilla pakkasilla? Vähemmän siinä on liikkuvia osia kuin dinonpolttimessa ja sehän on nimenomaan luotettavuusperuste kovemmilla keleillä.
Toki joku automalli saattaa olla tehty huonosti talveen sopivasti. Shocking news: se ei todennäköisesti johdu voimalinjasta, vaan jostain ihan muusta ja samojen suunnittelijoiden kynästä muuten samoilla lähtökohdilla, mutta dinoa polttamalla olisi todennäköisesti tallvella ihan yhtä hyvä - tai huono.
torinolaisellakin vispilällä pärjää ihan yhtä hyvin kuin Etelä- Kimin
kasaamalla plugarilla eli molemmilla hyvin.
Edellisillä talvikäyttiksilläni eli HDI-407:lla tai 156 1,9 JTD:llä
en ajanut, jos kylmempää kuin - 25 Celsiusta, joten Cinqun lämpötila-
range noita em. isompi.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11268
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eli sähköauto on täysin soveltumaton Suomen olosuhteisiin.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kyllähän sähköllä pääsee mutta on yhtälailla totta että sähköautoilu konseptina on vielä sen verran uusi että parantamisen varaa on runsaasti. Perinteiset autonvalmistajat vasta opettelevat sähköistymistä ja ainoastaan sähköautoja valmistavat opettelevat yhä autojen tekemistä. Siitä huolimatta olen kanssasi samoilla linjoilla, ainakin suurimmassa osassa käyttötapauksia 2023 sähköautoilu toimii Etelä-Suomen kipakassakin talvessa vähintään yhtä hyvin kuin polttomoottorillakin. Toki rekkamiesten "500km ilman kusitaukoja" tai "taksi 3-vuoroajossa" malleihin ei ihan vielä löydy optimaalista ratkaisua.Cloverleaf kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 19:58Työkaverit ollut ihmeissään, kun sähköautolla on päässyt varmasti ja lämpimästi töihin. Tosi monella polttomoottoriautoilijalla ollut kylmää kyytiä, jos edes on saanut autoaan hereille. Kahdelta levisi webasto tällä viikolla.
Autojen lisäksi infra kehityy kovaa vauhtia, minulla on ollut vispilä päivittäisessä käytössä vasta 10/2021 alkaen ja jo sinä aikana Etelä-Suomen kolmiossa Turku-Tampere-Helsinki julkisten latureiden määrä ja laatu on parantunut huimasti.
Viimeksi muokannut FinPat, 07 Tammi 2024, 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sähköautoilu on helppoa jos vain yön yli kotilataus riittää päivittäisiin ajoihin ja julkista latausinfraa tarvitsee vain poikkeustapauksissa.Cloverleaf kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 19:58Vähän olen ihmetellyt, kun joku on sähköauton uskaltanut ostaa ilman mitään latausmahdollisuuksia (ei edes sukoa). Nyt sitten nämä ihmiset viettävät vapaa-aikaansa tuntikaupalla julkisilla latureilla, ja usein saavatkin käydä näillä keleillä.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eilen lämpö oli vähissä kabiinissa kun tien varren mittarit näyttivät -27C° ja Teslan nopeusmittari 100 km/h. Liikkeelle oli lähdetty vain lyhyen, ehkä 10min esilämmityksen jälkeen. Samaten vaikka laittoi esilämmityksen latausta varten päälle jo ajoissa niin Superchargerilla Tesla valitti että akku on liian kylmä ja otti aluksi virtaa vastaan ainostaan 30 kW teholla. Lämpöpumpun mitoitus aavistuksen vajaa näihin olosuhteisiin.FinPat kirjoitti: ↑04 Tammi 2024, 11:28Tesla Model 3 FL:ssä oman kokemukseni (kolmas talvi menossa) mukaan lämpö pysyy ajossakin vielä -20C° .. -25C° kunhan ei aja 100 km/h+ nopeudella mutta minulla on maantiellä useamman kerran mennyt akku-kabiini lämmityssykliin pienemmässäkin pakkasessa kuin -30C.Albertolli kirjoitti: ↑04 Tammi 2024, 07:44Etelässä vain -22-24 pakkasia, joissa naamapäivitys model 3 lämpiää nopeasti esilämmityksellä ja lämpö pysyy hyvin myös ajossa.
Sitten kun Tesla sai 40 min syödä DC-sähköä ja lämmittää itseään niin loppumatka meni suurin piirtein lämpimässä.
Tuo latauksen esilämmitys on kyllä hyvä ominaisuus vaikka lämpöpumppu ei ihan riittävän tehoinen olisikaan, olen kerran mennyt Superchargeille -18C° lämmössä ilman esilämmitystä ja ensimmäiset 10-15min virtaa otettiin luokkaa 11kW teholla ja se kaikki meni akkujen lämmitykseen.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11246
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Näin jälkikäteen alkoi omatunto kolkuttaa. Älä lausu väärää todistusta sähköautostasi.Vittorio Jano kirjoitti: ↑07 Tammi 2024, 08:52Eli sähköauto on täysin soveltumaton Suomen olosuhteisiin.
Ne kaiuttimet on jälkiasennuskamaa.
Ettehän kerro liisarifirmalle?
- Epäkelpokeräilijä -
- Cloverleaf
- Viestit: 1573
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mikä oli tässä tapauksessa ”ajoissa”? Jouluna -10 asteessa navi aloitti ainakin oman LFP-akullisen lämmityksen 2 h ennen laturille tuloa. 145 kW tuli laturilta alkuun, kun 23 % oli akussa varausta. 100 kW tuli vielä 65 % kohdilla.
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sähköauton soveltuvuus ainoaksi autoksi sopii parhaiten Etelä- Suomen laihoihin talvikeleihin ja
hyvään julkiseen latausinfraan, lisäksi oma latauspiste melkein must ja autokatos/talli helpottaa
kovasti latausluukkujen, ikkuna- karmittomien ovien ja eri kahvojen kanssa.
Väli- Suomi vain varauksella, toki jos 95% ajoista samassa kinkeripiirissä niin no proplemo.
Oma Väli- Suomen profiili on noin 70% pitkiä siivuja, ja loput lähipendelointiä, koska iso
etätyöosuus. Tulisimme mummin kanssa toimeen hyvin yhdellä käyttiksellä, mutta se ei
voi em. syistä plus vaimon voimakkaan vastustuksen takia olla täyssähkö.
Vastustuksen syyt hänellä tuttuja ja olen niistä samaa mieltä: vaikea lataustapahtuma, äppejä hän inhoaa, paksut
pikalatureiden johdot pakkasella ” hiukan” jäykkiä käsitellä, kiloja tulee helposti liikaa kun
ABC:llä saa pysähtyä liian usein hiukopalalle/ kahville ja sähköllä ajon
edullisuus hukkuu navan alle ( nuo 400- 600 km- siivut meillä)…
Sitten kun Kia//Hyandai/ Toyota tekee noin 40 keur hintaan c- luokan myyntiin Suvin, jolla
range myös pakkasella 400 km, latausaika CCS pakkasella esilämmityksellä 10-80 % noin 20-30 min ja vetää 750 kg:n peräkärryä plus pitkä/ rajaton akkutakuu sekä infra kehittynyt Väli- Suomessa suorana kortti/mobilepay- maksuna ilman mitään äppejä
niin ollaan lähellä tilannetta, jossa liipaisen meille vain yhden sähkökäyttiksen.
hyvään julkiseen latausinfraan, lisäksi oma latauspiste melkein must ja autokatos/talli helpottaa
kovasti latausluukkujen, ikkuna- karmittomien ovien ja eri kahvojen kanssa.
Väli- Suomi vain varauksella, toki jos 95% ajoista samassa kinkeripiirissä niin no proplemo.
Oma Väli- Suomen profiili on noin 70% pitkiä siivuja, ja loput lähipendelointiä, koska iso
etätyöosuus. Tulisimme mummin kanssa toimeen hyvin yhdellä käyttiksellä, mutta se ei
voi em. syistä plus vaimon voimakkaan vastustuksen takia olla täyssähkö.
Vastustuksen syyt hänellä tuttuja ja olen niistä samaa mieltä: vaikea lataustapahtuma, äppejä hän inhoaa, paksut
pikalatureiden johdot pakkasella ” hiukan” jäykkiä käsitellä, kiloja tulee helposti liikaa kun
ABC:llä saa pysähtyä liian usein hiukopalalle/ kahville ja sähköllä ajon
edullisuus hukkuu navan alle ( nuo 400- 600 km- siivut meillä)…
Sitten kun Kia//Hyandai/ Toyota tekee noin 40 keur hintaan c- luokan myyntiin Suvin, jolla
range myös pakkasella 400 km, latausaika CCS pakkasella esilämmityksellä 10-80 % noin 20-30 min ja vetää 750 kg:n peräkärryä plus pitkä/ rajaton akkutakuu sekä infra kehittynyt Väli- Suomessa suorana kortti/mobilepay- maksuna ilman mitään äppejä
niin ollaan lähellä tilannetta, jossa liipaisen meille vain yhden sähkökäyttiksen.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Aiheellinen tarkentava kysymys.Cloverleaf kirjoitti: ↑07 Tammi 2024, 11:34Mikä oli tässä tapauksessa ”ajoissa”? Jouluna -10 asteessa navi aloitti ainakin oman LFP-akullisen lämmityksen 2 h ennen laturille tuloa. 145 kW tuli laturilta alkuun, kun 23 % oli akussa varausta. 100 kW tuli vielä 65 % kohdilla.
1h 5min / 75km oli ajomatka ja sitä ennen se 10min esilämmitystä ennen liikkeellelähtöä. Molemmissa päissä hidasta kaupunkiajoa pienet pätkät ja väli sitten 100 km/h baanaa.
Yli 2h esilämmitystä niin tarkoittaa että se on olisi päällä lähes koko ajan. Itse ainakin pyrin ajamaan alle 3h siivuja kerrallaan ilman pientä lepoa.
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
- Car(s): Alfa Romeo Spider 2.0ts -96
Alfa Romeo GT 3.2 -04
Tesla Model Y -23
Toyota GR Yaris -21
Subaru Impreza STi -07
+ Kasa Saabeja :)
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tulipa testattua Model Y trailerin vetoa myös talvella. Perässä n. 1600kg traileri + Subaru.
80kmh motarilla. Kangasala-Tampere, Rasulankatu(tyhjä traikku)-Toijala-Kangasala 124km. Kulutus vain 366wh/km, siis 36.6kwh/100km. Akun prosentit 98->34%. Pakkasta n. -7-8c. Tiet peilijäässä.
Yllätyin positiivisesti. Myös lämpöä riittää ja cruise päällä nykyään saa pyyhkimetkin pois päältä
80kmh motarilla. Kangasala-Tampere, Rasulankatu(tyhjä traikku)-Toijala-Kangasala 124km. Kulutus vain 366wh/km, siis 36.6kwh/100km. Akun prosentit 98->34%. Pakkasta n. -7-8c. Tiet peilijäässä.
Yllätyin positiivisesti. Myös lämpöä riittää ja cruise päällä nykyään saa pyyhkimetkin pois päältä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
!IltaPulun harhaanjohtava klikkihuorausotiskointi ei yllättänyt ketään"
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/a ... 3ebf9f1408
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/a ... 3ebf9f1408
- Jiitee
- Viestit: 4357
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eipä tuossa mitään ihmeellistä. Tyypillinen autovuokraaja haluaa auton helppoa käyttöä ilmanFinPat kirjoitti: ↑15 Tammi 2024, 22:08!IltaPulun harhaanjohtava klikkihuorausotiskointi ei yllättänyt ketään"
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/a ... 3ebf9f1408
rangetuskaa ja ilman äppien käyttöä energiatankkauksessa.
Ylilyönti Herzillä noin paljon
investoida sähkövuokra-autoihin, ja vielä noin paljon vain Tesloihin.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eikö ne Teslan korjauskulut ole aika jäätäviä, joku pieni nurkkapusu ja lokari vaihtoon tms maksaa neljäsosan auton hinnasta. Sitten jos korjauttaa muualla niin ei ole enää mitään asiaa Tesla huoltoon, jos noissa on Supercharger sopparit. Kai Tesla kuitenkin on tuolla alueella järkevin latausverkoston kannalta? Helppouteen en ota kantaa, kaikki nykyautot on vaikeita. Sain joskus sijaisautoksi S40 volvon ja sen lämmityslaite toimi vielä perinteisesti napeilla joita oli ripoteltu siihen konsoliin sellaiset 64kpl eli shakkilaudan verran. Päätin olla koskematta lainkaan.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- Grendel
- Viestit: 596
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Aika paljon töiden takia vuokraan autoja. Ei ole tullut mieleenkään ottaa sähkäriä.
Vaikka kotona ajan patterilla niin latauksen selvittäminen ulkomailla ei tunnu mielekkäältä.
Vaikka kotona ajan patterilla niin latauksen selvittäminen ulkomailla ei tunnu mielekkäältä.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Pointtini oli että artikkelin leipätekstin mukaan sähköautojen huono puoli on se että niillä kolaroidaan paljon joka maksaa. Sitten otsikkona että korjauskulut korkeat.
Siitä olen samaa mieltä että vuokrasähköautot ovat vielä 2024 marginaalijuttu kaikkialla muualla paitsi ehkä Norjassa.
- atti
- Viestit: 618
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Korkeat korjauskulut taitavat liittyä enemmän kolarikorjauksiin? Cybertruckin esittelyvideota katsellessa ihastelin kuinka suuri osa rungosta saadaan yhdellä aluvalulla. Toisaalta ei tarvita kummallista kolhua kun tuo valu menee uusintaan, jolloin pitää purkaa puoli autoa. Eli kehitys Teslalla menee entisestään malliin, missä tekeminen on halpaa, mutta kolarikorjaus kallista.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tai jopa mahdotonta. Eli lunariin vaan. Sama akuissa, pääkontaktorit kai sentään pystyy vaihtamaan ja ehkä sisäänrakennetun BMS kortin, mutta mitään muuta ei. Pari huonoa kennoa niin koko akku vaihtoon ja vanha energiavarastoon.
Eipä tuo korirakenne nyt muissakaan autoissa enää niin korjattavissa ole, kun voi olla monenlaista terästä ja alumiiniakin liimalla kasattuna ihan tavallisissakin autoissa.
Eipä tuo korirakenne nyt muissakaan autoissa enää niin korjattavissa ole, kun voi olla monenlaista terästä ja alumiiniakin liimalla kasattuna ihan tavallisissakin autoissa.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ainakin viimeiset 30 vuotta on koko ajan oltu huolissaan siitä miten uusia autoja ei voi korjata johtuen eri syistä, eiköhän näille uudemillekkin autoille keksitä keinot millä, ne pysyy liikenteessä myös takuuajan jälkeen.sämpy kirjoitti: ↑17 Tammi 2024, 10:49Tai jopa mahdotonta. Eli lunariin vaan. Sama akuissa, pääkontaktorit kai sentään pystyy vaihtamaan ja ehkä sisäänrakennetun BMS kortin, mutta mitään muuta ei. Pari huonoa kennoa niin koko akku vaihtoon ja vanha energiavarastoon.
Eipä tuo korirakenne nyt muissakaan autoissa enää niin korjattavissa ole, kun voi olla monenlaista terästä ja alumiiniakin liimalla kasattuna ihan tavallisissakin autoissa.
-
- Viestit: 2564
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Renko
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Toki ja kiinalaiset keksii lisää. Odotan itsekin että kun neljän tonnin adblue pumppu hajoaa takuun jälkeen, siihen löytyy jokin aftermarket ratkaisu.
Mutta ihan hyvää työtä juuri mainittu Tesla tekee sen eteen, että mikään lähiön YH ei näitten kanssa pääse helpolla sitten 15 vuotta vanhana.
Mutta ihan hyvää työtä juuri mainittu Tesla tekee sen eteen, että mikään lähiön YH ei näitten kanssa pääse helpolla sitten 15 vuotta vanhana.
Fiat ja Lancia varaosat. https://www.saminosat.net/tuotteet.html
- Aquatica
- Viestit: 15055
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ulkomailla on paljonkin puljuja, jotka voivat vaihtaa mm. Tesloihin niitä akustoja kenno kerrallaan, jos halutaan. Parhaimmillaan voi säästää akunvaihtokuluista sen 80% sillä, että vaihdetaan vain kärsineet/huonot/vioittuneet kennot.
Ja tää koko homma kaiketi lähtenyt vittuuntuneista ex-Teslalaisista insinööreistä, mut nyt noita pajoja on jo useampia.
Toki tossa lienee edelleen se ongelma, että jos tästä jää kiinni -> Supercharger pois, koska Tesla. Nuo kolhiintuneet akkupaketit onkin sitten ihan oma ongelmansa, esim. jos Volvo sanoo, että heidän paketissaan saa olla maksimissaan 2mm painauma tai muuten on turvallisuusriski, niin ei tässä meidän teillä ja tienpidolla kovin ihmeellistä tarvita, notta joku alumiini/teräs/magnesium/mitäikinä-sekoitus tommosen dentin itteensä ottaa.
Todellisuudessa noissakin on lienee aika kovat turvamarginaalit, eli oikea riski hyppää vasta vaikka 8-12mm painauman kohdalla, mut tuolla päästään vastuusta pienissäkin kolhuissa ja voidaan sanoa, että "ei tää auto tästä syystä palanut".
Btw, akkupaloja ilmeisesti 0,00012% kaikista autopaloista, polttomoottoripaloja kuitenkin 0,01% tai jotain sellaista - toki sähköautoja on kärynnyt muutoin montakin, mut akkupaloja itsessään aika vähän.
Uutisointia jos seuraa, sen perusteella akkupaloja on vähintään 15 per viikko kolmella eri paikkakunnalla jo Suomessakin.
- mutt
- Viestit: 5473
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ainakin Suomessa kolhu akkupaketissa tietää hylkyä katsastuksessa. Ainakin jos on enemmän, kuin valmistaja sallii.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta