Starttiboostereista

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
jyrkip
Viestit: 832
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Nykyään kun on tuollaisia pieniä apukäynnistysboostereita jopa alle satasen. Onko kokemuksia tekeekö noilla hinnat alkaen versioilla mitään? Mitä noista pitäisi tutkia jos moisen hankkisi?
Jyrki

Edit:
Esim eBaystä löytyisi:
https://www.ebay.com/itm/145511610905?m ... media=COPY
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Apusimpukka Alfa
Viestit: 119
Liittynyt: 03 Heinä 2016, 13:39
Car(s): A.A.
Paikkakunta: il cuore è sempre a Milano

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja Apusimpukka Alfa »

Noco on ollut ainakin toimiva.
A:lla alkaa Apusimpukka ja Alfa

Avatar
Sape
Viestit: 1400
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja Sape »

Tuommoisella ainakin on saanut useamman auton käyntiin.

https://www.motonet.fi/tuote/telwin-dri ... 6FEALw_wcB

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mihin ikinä päätyykään, niin koettasin ajaa yhdestä autosta akun tyhjäksi ja kokeilla, montako kertaa saan apurilla sen startattua yhdellä latauksella. Jos ei kertaakaan niin vepotin takaisin kauppaan, muuten antaa hyvin osviittaa vehkeen kyvyistä auttaa ja lataustiheyden tarpeesta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ei asia mitä kysyttiin, mutta itselle edullinen suht järeä li-On akku on ajatuksena vähän kuin käsikranaatti kohtuuhyvällä sokalla. Periaatteessa turvallinen, mutta en voi olla ajattelematta seurauksia jos se epätodennäköinen skenaario toteutuisi.. En ainakaan pitäisi tuollaista eteisen komerossa, pääasiallisen poistumistien kohdalla.. Enkä ehkä ostaisi halvinta kiinalaista käsikranaattia kotiini.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja FinPat »

sämpy kirjoitti:
08 Tammi 2024, 07:59
Ei asia mitä kysyttiin, mutta itselle edullinen suht järeä li-On akku on ajatuksena vähän kuin käsikranaatti kohtuuhyvällä sokalla. Periaatteessa turvallinen, mutta en voi olla ajattelematta seurauksia jos se epätodennäköinen skenaario toteutuisi.. En ainakaan pitäisi tuollaista eteisen komerossa, pääasiallisen poistumistien kohdalla.. Enkä ehkä ostaisi halvinta kiinalaista käsikranaattia kotiini.
Hyvä huomio. Tosin kun lasken itse kotitaloudessa olevia erilaisia Li-On akkuja niin varpaatkin loppuvat ennen kuin laitteet. Läppäreissä taitaa olla luokkaa 50 -100 Wh akut ja älyttömissä puhelimissa 15-20 Wh. Start Booster / Jumper purnukoissa näyttäisi olevan 25 - 50 Wh akut eli varastoidun energian määrä ei ole massiivinen. (Sähköpotkulautojen akut näytäisivät olevan 200 - 300 Wh kokoisia.)

Toki tuo mahdollisuus ottaa 1000A - 2000A ulos start booster / jumper laitteissa tuo oikosulkutilanteissa enemmän riskiä kuin pienelektroniikan kanssa joissa akkujen suojaus ainakin teoriassa napsahtaa paljon pienemmällä virralla.

Kuva

Avatar
Monza
Viestit: 976
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja Monza »

Kerran olen saanut 1.6 litraisen bensa Opelin käyntiin vähän vanhemmalla Telwinillä, oli joskus 4-5 v. sitten myynnissä ollut "isompi" malli ja silloin uusi. Opelin akku oli paljosta seisonnasta kuollut, lämpötila kesäinen, tuo Telwini nippa nappa senverran pyöräytti, että lähti käyntiin. En tullut kauhean vakuuttuneeksi laitteen kyvykkyydestä. Ehkä kuollut akku on hankalampi vastus kuin tyhjä akku.

edit. Telwin Drive 13000
Viimeksi muokannut Monza, 10 Tammi 2024, 09:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Isola
Viestit: 2067
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja Isola »

Kuollut akku voi olla kovinkin hankala jos siinä on joku kenno oikosulussa. Tahtoo silloin imeä virtaa sen minkä apukäynnistin jaksaa antaa.

Jos mahdollista, niin itse ottaisin vanhanaikaisen laitteen lyijygeeliakulla. Lipo on tietysti hip ja cool mutta usein tuommoista laitosta kaipaa eniten lämpötiloissa joissa litiumakku ei oikein anna parastaan. Tähän tietty auttaa jos sitä värkkiä voi säilyttää aina lämpimässä.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
molsky
Viestit: 557
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja molsky »

sämpy kirjoitti:
08 Tammi 2024, 07:59
Ei asia mitä kysyttiin, mutta itselle edullinen suht järeä li-On akku on ajatuksena vähän kuin käsikranaatti kohtuuhyvällä sokalla. Periaatteessa turvallinen, mutta en voi olla ajattelematta seurauksia jos se epätodennäköinen skenaario toteutuisi.. En ainakaan pitäisi tuollaista eteisen komerossa, pääasiallisen poistumistien kohdalla.. Enkä ehkä ostaisi halvinta kiinalaista käsikranaattia kotiini.
Tosin eiköhän tuo luvattu 70000mAh ole ihan puhdasta kusetusta ja totuus on että ollaan jossakin 5000-16000mAh tienoilla ja vastaa jo ihan isompien älypuhelinten akkuja tai sitten normaaleja power bankeja. Mutta en kyllä noita mysteeri "no-name" Ebay/Aliexpress/Temu tuotteita ostaisi ellei nyt oikeasti ole jotain luotettavia arvosteluja kyseisestä tuotteesta ja silti hyvä muistaa että jos se laite simahtaa niin takuuta ei ole ja rahoja on vaikea saada takaisin.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja FinPat »

molsky kirjoitti:
08 Tammi 2024, 23:12
Tosin eiköhän tuo luvattu 70000mAh ole ihan puhdasta kusetusta ja totuus on että ollaan jossakin 5000-16000mAh tienoilla
Ah on huono yksikkö vertailuun kun järjestelmien nimellisjännitteet ovat niin erilaisia, luokaa 3.6V - 12V.

Avatar
molsky
Viestit: 557
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja molsky »

FinPat kirjoitti:
09 Tammi 2024, 09:21
Ah on huono yksikkö vertailuun kun järjestelmien nimellisjännitteet ovat niin erilaisia, luokaa 3.6V - 12V.
Tuo toimii myös varavirtalähteenä ja ihan yksinkertaisesti siinä joko on 70 000 mAh kapasiteetin litium akusto tai ei ole. Jos vertaa koon puolesta Puuilon myymään AX4 boosteriin niin tuo Ebay härveli on merkittävästi pienempi ja kevyempi kun AX4 boosterissa jossa on 16 000 mAh akusto. Unohtamatta että tuon Ebay laitteen speksit muuttuu sen mukaan katsooko kuvia vai lukeeko tuotekuvausta. Luvatut 400/600A virrat muuttuukin 200/400A tasolle ja alkaa tuntumaan että tässä myydään 2017 vuoden boosteria hieman päivitettynä, mutta valheellisilla spekseillä. Kyllä tuolla varmaan jonkun pienen bensakoneen muutamaan kertaan käynnistää viileässä lämpötilassa.

Tuota kiinalaisten yksi tai kaksi nollaa sinne tai tänne myyntiä näkee paljonkin tällaisten halpojen "no-name" tuotteiden kohdalla. Monesti LED-taskulampuille luvataan huikeita 10 000 lumenin valovirtoja ja todellisuus on että siellä voi hetkellisesti saada ulos 1000 lumenia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja Polforea »

70Ah Li -akusto on 14,4V jännitteisenä (~1Kwh) n. 4 kertaa sen kokoinen mitä 3,6V jännitteisenä (~250Wh), kyllä niillä on aika selkeä ero.

16Ah akusto on 14,4V jännitteellä vähän tuota pienempää pienempi (230Wh). Saa siitä referenssiä ja halpiksen speksit harvoin on realismia, mutta se ampeerituntilukema ei tosiaan kerro kaikkea.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

IlleX
Viestit: 74
Liittynyt: 21 Heinä 2022, 13:45
Car(s): Giulia super 2017
ex. 159 SW 3.2 Q4

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja IlleX »

Töissä on tuollainen Noco gb50 ja sillä polkastaan isoja kaivureitakin käyntiin. Itellä on tuollanen gb40 ja ainakin täysin kuollut possun 4.0 v8 bensa lähti heittämällä köymään. Hintaa tuolla oli posteineen reilun satkun

Avatar
Savo
Viestit: 2131
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja Savo »

Tällaisella on saatu Giulietta Multiair reippaalla pakkasella käyntiin. Ostin paikallisesta akkuliikkestä ajatuksella, että eivät kehnoa kehtaa myydä.
Jumpstarter.jpg
Jumpstarter.jpg (69.46 KiB) Katsottu 861 kertaa

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Traktoria ja kaivinkonetta varten tuli hankittua tuollainen.
Hyvin riittää potkua käynnistää kohmeinen työkone.

https://www.puuilo.fi/timco-apukaynnist ... 2-24v-480a
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

artjojy
Viestit: 376
Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
Paikkakunta: Hollola

Re: Starttiboostereista

Viesti Kirjoittaja artjojy »

En tiedä onko hyvä, mutta Motonetistä aikoinaan ostetulla Telwin Drive 1300 akkupaketilla potkaisee 6.2 litraisen 6 pyttyisen traktorinkin käyntiin talvella, mitä pidän jo melkein ihmeenä.

Vastaa Viestiin