Mitä teit tänään tallissa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
tritonus
Viestit: 258
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Pistetään nyt tähän ketjuun ku en parempaakaan keksi.
Otettiin Giuliettasta vauhtipyörä irti.

Pitäskö ehyen kaksoismassavauhtipyörän olla ns. yhtä puuta, eli jousien ottaa heti vastaan? Nyt siinä on tyhjää ennenku jouset nappaa kiinni.
Noin muuten ei helise.
Ihan vaan mielenkiinnosta, että onko se romu vai kelponen.

TurboJ
Viestit: 377
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^ Automallikohtaisesti määrittyy sallittu välys. Yhtä puuta ei tarvitse olla ollakseen OK. Se välys voidaan ilmoittaa esim. vapaan liikkeen hammaslukuna. Sitä valitettavasti en pysty sanomaan mikä ko. autossa on sallittu välys.

mujunen
Viestit: 115
Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair
VW Golf Country
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960

Ex Alfa: 159 Ti 2.0Jtdm
Ex Alfa:156 2,5 2001
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mujunen »

"Pesin" vuoden 1991 Country Golffin moottorin. Nyt kelpaa nostaa takaisin paikoilleen.
Tai ei se ihan pelkällä pesulla tuollaiseksi tullut...


Kone.JPG
Kone.JPG (81.54 KiB) Katsottu 8932 kertaa

TurboJ
Viestit: 377
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Tosi hyvää jälkeä. Nuo moottorit on ihastuttavan yksinkertaisia ja selkeitä. Mulla oli kaksi tuonsukuista harrastepeliä aikoinaan ja tuli noita koneita hierottua myös. On samoin hauskoja palapelejä tekniikaltaan nuo autot muutenkin, kun kaikenlaista pystyy halutessaan yhdistelemään. Esim. mullakin oli Jetta GT:ssä Passatin vahvempi vaihdelaatikko ja euromalliin laitoin vielä jenkkimallin erilaisen ruiskun pelkällä kannen vaihdolla - ja kaikki toimi hienosti. Ja 1.6 dieselissä oli koko moottorissa vain yksi tarvittava sähköjohto: syöttöpumpun sammutussolenoidi. Ja silti vanhasta pataraudasta pystyttiin ottamaan melkein 300 hevosvoimaa tehoja.

Avatar
Eero
Viestit: 2891
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Vaimon vallattua autotallin (kuulemma mukava lähteä lämpimällä autolla töihin) pitää harrastaa pihassa. Lumisateessa viimeistelin Ritmon jakopääremppaa. Viikonloppuna voisi olla koekäytön paikka.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
tritonus
Viestit: 258
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Giuliettan takaluukun vasemmanpuoleisen johtosarjan korjaaminen.
Olihan omanlaisensa nykertäminen. Johtosarjaa oli fiksattu aiemminkin, luultavasti pariinkin eri kertaan, eikä tosiaan oltu menty siitä mistä aita on matalin vaan missä aitaa ei ollut ensinkään.
Hämmästelen, miten valot ja muut saattoivat toimia laisinkaan niillä korjauksilla. Vaikka kyllähän erkalla peitettyjen surriliitoksien löytäminen tekee samalla sellaisen nostalgisen pörröisen olon.

Piuhoista kaksi meni poikki kun piuhanippuun koski. Onneksi johdot oli ennakkotiedosta poiketen värikoodattu, joten ylimääräiseltä salapoliisityöltä välttyi tällä kertaa.
Sen verran liitoksia kuitenkin tuli puristeltua, että tuli taas todettua kuinka simppelinkin homman saa raskaaksi ja ärsyttäväksi paskoilla abiko-pihdeillä.

Sähkötekniikan insinöörin hämmästys oli vähintään puolittain aito, kun korjaus onnistui kerralla visuaalisten havaintojen perusteella ja autonkin mielestä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

tritonus kirjoitti:
06 Maalis 2024, 09:03
Giuliettan takaluukun vasemmanpuoleisen johtosarjan korjaaminen.
Olihan omanlaisensa nykertäminen. Johtosarjaa oli fiksattu aiemminkin, luultavasti pariinkin eri kertaan, eikä tosiaan oltu menty siitä mistä aita on matalin vaan missä aitaa ei ollut ensinkään.
Hämmästelen, miten valot ja muut saattoivat toimia laisinkaan niillä korjauksilla. Vaikka kyllähän erkalla peitettyjen surriliitoksien löytäminen tekee samalla sellaisen nostalgisen pörröisen olon.

Piuhoista kaksi meni poikki kun piuhanippuun koski. Onneksi johdot oli ennakkotiedosta poiketen värikoodattu, joten ylimääräiseltä salapoliisityöltä välttyi tällä kertaa.
Sen verran liitoksia kuitenkin tuli puristeltua, että tuli taas todettua kuinka simppelinkin homman saa raskaaksi ja ärsyttäväksi paskoilla abiko-pihdeillä.

Sähkötekniikan insinöörin hämmästys oli vähintään puolittain aito, kun korjaus onnistui kerralla visuaalisten havaintojen perusteella ja autonkin mielestä.
Eikös taitekohtaan olisi hyvä vetää sopiva soiro silikonijohtoa hyvällä pelivaralla ( enemmän kuin ekonomi-luigi oli laskenut) ja molemmat päät juottaa/kutistesukittaa kunnolla ?
Taitoskohtaa ei tietysti kannata juottaa ja tehdä tarpeetonta uutta murtokohtaa .
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11813
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Liikkuvaa johtoa ei kannata juottaa, jos ei sitä pysty tukemaan tarpeeksi pitkälti juotoskohdan yli. Muuten murtuu helposti siitä, mihin juotos loppuu.

Minä tekisin nuo jatkot joko kutistettavilla puristusliittimillä tai puristusliittimillä ja erillisellä kutistesukalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
mutt
Viestit: 5799
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Silloin kun piuhoissa riittää pituutta tai laitetaan uutta piuhaa, myös karvaperseliitos on toimiva, kun se tehdään niin, että pyöritetään kuoritut päät yhteen ainakin parin-kolmen sentin matkalta, painetaan johdon suuntaiseksi, ja päälle kutistesukka, mielellään vielä liimalla. Ei tule sellaista epäjatkuvuuskohtaa, josta alkaisi nitkuamaan poikki.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
palkus
Viestit: 5558
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ööö, ei kait sitä korjausta siihen rasituskohtaan tehdä, vaan uutta johtoa reilu mitta ja ne liitoskohdat tungetaan sinne jonnekin syvälle? Kait luukun ja kopan puolella molemmissa on tilaa? En ole kyllä mikään sähköinsinööri, kaukana siitä, mutta näin minä tuollaiset piuhaloiset korjasin ja ihan tinaliitoksilla.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11813
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, tietenkin liitos muualle kuin siihen rasittuvimpaan kohtaan, mutta liikkuva johto se on silti jos sitä ei lukita paikalleen. Liike kulkee johtoa pitkin ja löytää ajan kanssa sen heikon paikan.

Juotettukin yleensä kestää vuosikausia mutta miksi tehdä helposti tunnistettavaa heikkoutta kohtaa, jos helposti (jopa helpommin, kun käyttää kutistuvia puristusliittimiä) voi jättää moisen tekemättä?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 2106
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

Samaa mieltä. Noin autojen kuin muidenkin tärisevien värkkien sähköjen kanssa läheisissä tekemisissä olleena pitäisi autoissa juotokset vain piirilevyillä. Kutistussukallinen puristusliitin on parhautta kaikissa liikkuvissa asioissa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
tritonus
Viestit: 258
Liittynyt: 14 Huhti 2011, 14:50
Car(s): ex-Giulietta -10 (170hv jtdm2)
Giulietta -11 (170hv multiair)
Fiat 127 1.2 16v

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja tritonus »

Johtojen korjaussarjassa on niillä piuhoilla aika reilusti mittaa.
Vaikka auton omista piuhoista pätkäs kärsineet osat pois, meni ne liitokset aika pitkälle luukun ja korin sisälle piiloon.
Mut edellinen korjaaja oli laittanu just siihen tiukimpaan mutkaan yhden puristusliittimen. Liitin oli ehyt, mutta johto heti sen liittimen perästä poikki. Samassa mutkassa oli nää surriliitoksetkin ja takalasinlämppärin piuhan puhki mennyt eriste oli kanssa vetästy erkalla piiloon.

Hyvänoloista, notkeaa johtoa nuo Alfisti.netin korjauspiuhat. Pienimpien johdinten puristusliittimet oli kyllä tosi pienet, meinas hetkittäin aiheuttaa tuskastumista, vallankin niiden kehnojen pihtien vuoksi.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
06 Maalis 2024, 20:00
Joo, tietenkin liitos muualle kuin siihen rasittuvimpaan kohtaan, mutta liikkuva johto se on silti jos sitä ei lukita paikalleen. Liike kulkee johtoa pitkin ja löytää ajan kanssa sen heikon paikan.

Juotettukin yleensä kestää vuosikausia mutta miksi tehdä helposti tunnistettavaa heikkoutta kohtaa, jos helposti (jopa helpommin, kun käyttää kutistuvia puristusliittimiä) voi jättää moisen tekemättä?
En tiedä onko oleellista eroa pikku- Juulian takaluukun johtosarjan elämisellä jos tukee
johtonipun ennen ja jälkeen korjauspätkän vrt. sähkö- Rc- lennokkien ja Droonien harjattomien moottorien virtajohtoihin,
mutta olen 20 vuotta joko juottanut/ sukittanut nuo tai jos tarvitsee joskus irroittaa noita niin
pistän juottaen laadukkaat liittimet virroille. Ja notkeaa, paksua silikonijohtoa pääosin
noissa tärkeissä kohteissa käytetään. Virrat lennokista riippuen 10- 120 A, jännitteen DC 7,4- 48 V.

Aion kyllä tehdä myös VW Käferin 6V - 12V -konversiossa uudet sähköt pitkälti opitulla tekniikoilla,
en luota mihinkään puristusliittimiin.

Ps. Sen johdon tukemisen tekee esim. kuumaliimalla tosi helposti.
Viimeksi muokannut Jiitee, 07 Maalis 2024, 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mutt
Viestit: 5799
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

RC-lennokeilla ja drooneissa tunteja, joiden aikana värinää ja lämpötilanvaihteluita tulee vain murto-osa siitä, mitä autoissa. Nimenomaan värinä on se, joka rikkoo juotetut johtimet, ellei niitä ole saatu tuettua juotoskohdan molemmin puolin hyvin huolellisesti. Juotos on parhaiten johtava liitostapa, ongelmat tulevat siitä kohdasta, mihin juotos loppuu.

90-luvulla kuulin (tiedostan, että tarina voi olla vääräkin) silloin Suomessa kasattavien Hornetien johtoliitoksien tehtävän tuolla mainitsemallani tavalla, joskin surrattava pituus taisi olla 15 sentin luokkaa. Kun päällä on liimasukka, niin heikoin kohta johtimessa on jossain muualla. Puristusliitokset on vahvoja, mutta edellyttävät kunnollisten liittimien (tuskin saa Motonetista), kunnollisten pihtien (harvempi harrastaja raaskii sijoittaa) ja ammattitaidon (kaikki me ollaan turauunoja siinä mielessä) käyttöä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1438
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Muistelisin myös armeija-aikoina törmänneeni ohjeessa tuohon surrausliitostapaan.

Itse joskus käyttänyt liitoksissa lisäkutistesukan sisällä nippusiteen pätkää. Olen ajatellut, että joustavalla tavalla jakaa nitkutusta pois heikoimmasta kohdasta. Viimeksi kun taas vaihteeksi sai korjata itävaltalaisvalmisteisen moottoripyörän johtosarjaa ohjausakselin tienoolta, niin ihmettelin kyllä taas miten tiukalle johtosarja on tuosta vedetty ja johtimet liki hiuskarvan ohuita. Mutta säästö se kai on pienikin säästö. Tosin en ihmetteli miksi kisakuskit purkavat nuo heti uutena ja tekevät uusiksi. Oli metka kun sarvia kääntäessä alkoi vetää starttia päälle. Tuohon laitoin notkeaa silikonijohtoa pätkän väliin.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

FinPat
Viestit: 8517
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kaiken näköistä pientä tuli tallissa puuhattua mutta huomiona nyt aurinko alkaa paistamaan niin vasta osaa motivoitua avoautojen kesäkuntoon saattamisessa.

Toiselta palstalta lainattua: "Autot leijuvat tallissa keskimäärin 50cm korkeudella..."

Avatar
Isola
Viestit: 2106
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Isola »

FinPat kirjoitti:
10 Maalis 2024, 14:10
Toiselta palstalta lainattua: "Autot leijuvat tallissa keskimäärin 50cm korkeudella..."
Lentävää autoa lupailtiin jo 50-luvulla. Eipä ole vielä toteutunut, mutta Italia näyttäisi johtavan kehitystä. Sen verran usein nousevat irti hallin lattiasta.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
Maunu
Viestit: 3628
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Stelvio sai uuden raitisilmasuodattimen. Samalla tuli korjattua pelkääjän jalkatilan ilmaputki. Joku oli onnistunut tuhoamaan putken kiinnityksen. Kolvasin muovit yhteen, toivottavasti lämpöä alkaa tulla jaloille ja vinkuna loppuisi.

Samalla ihmettelin hanskalokeron ja jalkatilan suojamuovin kiinnitystä. Taitaa sama suhari, joka oli hajottanut putkin, unohtaa yhden tukiraudan kiinnittää paikoilleen tai edes olisi saanut sen autoon asti. Nyt suojamuovi oli kiinni kahdella vääränlaisella peltiruuvilla, kun pitäisi olla 6 torx ruuvia.

edit: voi olla ettei tuolla kuulu edes olla poikkitukea. Katselin purkuosia ja mahdollisesti tuki on vain polviturvatyynyllisessä mallissa. Täytyy jossain vaiheessa varmistaa eperistä kun jotain muutakin täytyy katsoa. Ei viitsi tuon takia maksaa fiatille tunnista varaosaluettelon käyttöä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Maunu
Viestit: 3628
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tänään tuli testattua Stelviota. Ilmastoinnin vinkuna on poistunut ja pelkääjän jalkatilaan tulee lämmin puhallus. Onnistunut korjaus kerrankin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Pele
Viestit: 2231
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Yksi kappale Gralen venttiilikoppaa tulikunnostettua. Pari M6:n kierrettä korjasin, puhallus, maalaus ja viimeistely.
Liitteet
IMG_20240309_135603.jpg
IMG_20240309_135603.jpg (44.93 KiB) Katsottu 7972 kertaa
IMG_20240310_143526.jpg
IMG_20240310_143526.jpg (78.21 KiB) Katsottu 7972 kertaa
IMG_20240311_164015.jpg
IMG_20240311_164015.jpg (59.92 KiB) Katsottu 7972 kertaa

Avatar
Pele
Viestit: 2231
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

:)
Liitteet
IMG_20240311_164144.jpg
IMG_20240311_164144.jpg (89.25 KiB) Katsottu 7971 kertaa
IMG_20240311_163520 (1).jpg
IMG_20240311_163520 (1).jpg (39.29 KiB) Katsottu 7971 kertaa
IMG_20240311_163600.jpg
IMG_20240311_163600.jpg (47.45 KiB) Katsottu 7971 kertaa

TurboJ
Viestit: 377
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

^Hienoa jälkeä. Millä menetelmällä saavutit tuon orkkistyylisen röpöpinnan? On hyvän näköinen.

Avatar
Pele
Viestit: 2231
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Pele »

Kiitos. Maalaukseen on käytetty VHT Wrinkle- maalia, ja se on ns. struktuuri - maali, eli kuivuessaan tekee tuon röpelön pinnan, kuten on alkuperäisestikin. On saatavissa punaisen lisäksi ainakin mustana. Kuvassa ei näytä ihan yhtä hyvältä kuin luonnossa, koska kuvan koko tänne on niin pieni.😊

mujunen
Viestit: 115
Liittynyt: 05 Syys 2014, 23:06
Car(s): Alfa Romeo 1750 gtv 1970
Alfa Romeo Giulietta 1,4 Multiair
VW Golf Country
Bmw e30 325 cabrio 1986
Mb 190b W121 1960

Ex Alfa: 159 Ti 2.0Jtdm
Ex Alfa:156 2,5 2001
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mujunen »

Giuliettaan pitäisi saada lämpöä myös apukuskin puolelle. Ehkä se lämpö vielä jostakin löytyy... :lol:
Liitteet
Sieppaa.JPG
Sieppaa.JPG (80.01 KiB) Katsottu 7850 kertaa

Avatar
h_lauri
Viestit: 6744
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Onnistuin saamaan tallin 1.3, alkaen. Tähän mennessä tapahtunut:

Kaikki kumitiivisteet käsitelty ja koetettu hinkkailla muoviosia Meguiars'n mömmöllä. Mutta perkeleen tomumajani kanettaa.

Sain toki askartelemani kovalevykäärmetaulut oviin, Italian lippua en ole vielä onnistunut löytämään peräseinälle. Ja nyt kaduttaa, että luovuin niistä Alfa Romeo -styrox-kirjaimista keväällä 2015.

FinPat
Viestit: 8517
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tänään tallista taas poistui jätesäkillinen turhaa ryönää ja paljon meni tavaroita niiden "omille ja oikeille" paikoille.

Avatar
palkus
Viestit: 5558
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja palkus »

h_lauri kirjoitti:
15 Maalis 2024, 00:44
Onnistuin saamaan tallin 1.3, alkaen. Tähän mennessä tapahtunut:

Kaikki kumitiivisteet käsitelty ja koetettu hinkkailla muoviosia Meguiars'n mömmöllä. Mutta perkeleen tomumajani kanettaa.

Sain toki askartelemani kovalevykäärmetaulut oviin, Italian lippua en ole vielä onnistunut löytämään peräseinälle. Ja nyt kaduttaa, että luovuin niistä Alfa Romeo -styrox-kirjaimista keväällä 2015.
Mulla on Alfa Romeo lippu ja n.30cm halkasijalla tarra, mutta ei ole tallia saati lipputankoa :( Tuo tarra lienee hieman suurehko takasivulasiin?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
hjpp
Viestit: 2014
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tungin uuden sivulasin rikkoutuneen tilalle satakuusneloseen. Haluaisin nähdä työnäytteen tehtaan kokoajalta, miten sen sinne saa helposti. On niin kaareva, että sain vain hankalasti.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Valmistelin kaverin kanssa kuuautoa myllytykseen paikkaamalla kiveniskemiä sellaisen 150-200 kappaletta. Suurin osa meni ihan pelkällä paikkapullomaalilla, mutta muutamiin kohtiin piti laittaa hammastikulla lakkaa päälle.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2388
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Otin 159:stä 2.4 Jtdm:stä turbon irti. Ei, ei näytä olevan rikki 😂
Kimmo

Avatar
h_lauri
Viestit: 6744
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Vähän myöhässä, mutta viime viikonloppuna onnistuin imuroimaan auton ensimmäistä kertaa vähän yli kolmeen vuoteen

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11350
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pesin kaksi autoa ja siivosin kolmannen sisältä. Siksipä en ehtinyt jatkaa neljännen kasaamista. Tietty kahdelle pitäisi vielä tehdä sisäputsi ja kolmelle vahaus.

Mahtaisikohan sitä ihminen pärjätä yhtään vähemmällä kalustolla?
- Epäkelpokeräilijä -

lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Viikonlopun saldona itsellä kaksi autoa pestynä, imuroituna, pinnat pyyhittynä - ja mikä kamalinta - tuulilasit sisältä putsattuna! Odottelin että tulisi kivi/nasta ja pelastaisi, mutta ei… Vaihdan mieluummin renkaat kuin puhdistan tuulilasin sisältäpäin. Ja toi 2-sarjalainen oli extra haastava, aika kauas joutuu kurottelemaan uudelleen ja uudelleen ja uudelleen, kunnes liinaan ei enää jää mitään. Paljon kätevämpää ois vaihdattaa lasi! Mutta siis mun piikkiin nää rankkasateet, selvähän tuo oli. Ja tällä kertaa oikein hyvä asia, alkoi olla aika kuivaa. Siis luonnossa. :drinking:

FinPat
Viestit: 8517
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja FinPat »


lerppu
Viestit: 6322
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
26 Touko 2024, 09:46
En pidä itsekään tuuli- ja takalasien sisäpesusta. Nämä auttavat hieman mutta vain hieman:

https://www.puuilo.fi/turtle-wax-tuulilasin-puhdistaja
https://www.puuilo.fi/sini-ruutukuivain-15cm
https://www.tokmanni.fi/puhdistussuihke ... 2561729246
Kiits! Laitan hankintaan.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15160
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

lerppu kirjoitti:
26 Touko 2024, 10:28
Kiits! Laitan hankintaan.
Jonkin sortin jatkovarsiasia + TISKIAINE.
Jatkovarsiasialla voi pestä sen, jonka jälkeen jatkovarsiasiaan laitetaan nukkaamaton liina (mikrokuitu saattaa toimia, mut en tiiä riittääkö imukyky?) jolla ns. kiillotus.

T: vuosikymmenen kertyneet rasvajäljet pois C5:n tuulilasista n. 15min työllä. Tiskiainekin vielä vähämyrkkyistä versiota, eli ei Fairya. Fairy saattaa jättää kalvon, jos ei saa kunnolla huuheltua. Kalvoa et halua.

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 588
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

MultiAir-yksikön mikrofiltteri irrotettu ja putsattu, oli kyllä erittäin siisti kun vuosittain on ollut tapana tsekata kunto öljynvaihdon yhteydessä. Samalla pesty ja öljytty moottorin vapaavirtaussuodatin. Eilen sai auto uudet Totalin öljyt ja samalla vaihtui sytytystulpat.

Avatar
VMTD
Viestit: 3387
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Otin Lanciasta molemmat etupään koiranluut pois ja kolina hävisi.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1643
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tiivistin pakoputken 4-1 liitoskohdan autoa yhtään nostamatta tai rasvamonttua käyttämättä.

Ihmettelin kun häristin ei käynyt kaikilla. Vaihdoin tulpat koska putkesta tuli mustaa. Ei vaikutusta. Kaksi etummaista pyttyä mykkänä pakosarjan perusteella. Avasin Weberin kannen ja puhaltelin ilmaa erinäisiin paikkoihin. Laitoin kannen takaisin.

Vaihdoin vuotamaan alkaneen pätkän bensaletkua. Käynnistin auton ja se kävi kaikilla neljällä.

Vaihdoin toiset renkaat alle (Toyo R888:t hyllyyn toistaiseksi) ja huuhdoin auton.

Avatar
hjpp
Viestit: 2014
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Vaihdoin Breran takajousen. Sama nurkka oli näköjään saanut uuden jousen myös viime kesäkuussa, joten pitänee reklamoida osasta.

arv
Viestit: 628
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja arv »

Vaihdoin Mito:on takaluukun johtosarjaan uuden haitariosan. Liitokset tietenkin juottamalla ja liimakutistesukka päälle.

Näyttökuva 2024-06-24 kello 10.28.23.jpg
Näyttökuva 2024-06-24 kello 10.28.23.jpg (173.48 KiB) Katsottu 4296 kertaa
Mito:n osa:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... i-bilstein
Kuva

Avatar
mattijus
Viestit: 5308
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kevensin loistomersua. En ehkä tarvitse Nokia HFS-12 kaiutinta:
https://i.imgur.com/ZddvnN3.jpg
VMP

Avatar
Maunu
Viestit: 3628
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eilen pihassa 159:si sai vähän tlc:tä. Eli vuotava pissapojanletku korjattu, öljyä lisätty, ruostepisteiden ja kivien iskemien päälle ruiskittu ronskisti maalia ja kattolistakin tuli liimattua takaisin. Eiköhän tuo taas pari viikkoa kulje noilla paikkauksilla.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4647
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Paksutolppa- Kuplaan puhdistin eilen tankin ja avasin tukossa olleen bensalinjan… vuonna -89 waunu
ollut viimeksi ajossa. Tänään sitten jarrupääsylinterin työntötangon säätö kohdalleen ja
kohta aloitan jarrujen ilmausjumpan.

Paras aika touhuta tallissa nyt ilta tai aamuvarhaisella… onneksi lomalla on varaa valita aika 8)
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
mutt
Viestit: 5799
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Flaviaan laitettu puhtaaksi rassattu lasinpesurin suutin paikalleen, haettu hylky katsastuskonttorilta (ei edes testannut sitä pesuria...) ja laitettu alatukivarsien puslien päivityssarja paikalleen. Muutama vuosi sitten laitetut Etelä-Afrikkalaiset uretaanikumet siellä oli nyt murentuneet. Vanhassa systeemissä kaikki oli vapaasti liikkuvaa ja rasvanipan kautta rasvattavaa, uudessa (joka Lancian toimesta päivitettiin loppupään Flavioissa) tavanomaiset paikalleen prässättävät puslat. Ei ihan halpaa, mutta osia kun kerran saa, niin ei kai se kallistakaan ole...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Maunu
Viestit: 3628
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eilen 159:nen alkoi pojan ollessa töissä sillä kolisemaan. Paikallistin vian puhelun perusteella kampiakselin hihnapyörään. Poika osasi katsoa ohjaustehostimen pumppua kun ei kuulemma kääntynyt kunnolla. Pumpun hihnapyörä näytti pyörivän nykimällä eteenpäin.

Ohjeistin poikaa ajamaan takaisin kotiin ennen kuin vulkanointi pettää. No 15km matkaa ja 1km jäljellä niin kolina muuttuu suuremmaksi räminäksi, joten auto pysäytettiin ABC:n pihaan. Paikoillaan auto toimi normaalisti eikä edes laturin valo palanut ja ohjaustehostinkin toimi.
Poika kuitenkin löysi hihnapyörän apurungon päältä. Ajattelin että mitähän nyt oikeasti on tapahtunut.

No tänään tulin kotiin työreissulta ja lähdimme katsomaan potilasta kasa työkaluja mukana. Hetken tutkittuani huomasin hihnan olevan paikoillaan ja tosiaan hihnapyörä oli irti. Hihna oli jotenkin onnistunut menemään vulkanoinnin päälle. Jotenkin käsittämätön tuuri.
Nappasin hihnan pois ja taiteilin hihnapyörän palaset pois konehuoneesta.

Alfa kotiin ja pihassa uutta käytettyä osaa tilalle. Taas toimii. Hajonnut hihnapyörä oli uutena hankittu. noin vuoden vanha, mutta mallia ebay:n halvin. Nyt paikoilleen meni edellisestä 159:sistä varmuudeksi vaihdettu alkuperäinen osa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11813
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Muutin puupalikoita paketintäytteeksi, kun viikonloppuna on yhdet nimiäiset ja yhdet ripittäjäiset.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Naigouu
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Helmi 2024, 00:00
Car(s): 155 2.0 8V BTCC Replica

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Naigouu »

Tapahtui jo toissa iltana mutta ei jaksanut silloin kirjoittaa, aloin siis vaihtamaan taakse uusia jarrupaloja ja harmikseni sain huomata että vasemman jarrusatulan tiivisteet oli järkyttävässä kunnossa ja molemmilla puolella männät olivat todella jähmeäliikkeiset, eli uus reissu motonettiin ja auton tiedoilla ei tietenkään löytynyt hyllystä tavaraa, mutta päätin koittaa että jos haen Fiat Coupen tiedoilla että löytyisikö ja löytyi täsmälleen oikea sarja suoraan hyllystä. Sit tarkat putsaukset, uudet osat, jarrujen ilmaus.

Sit leimalle ja 155 sai oletetusti taas puhtaan leiman, hymyä aiheutti myös 0% ero taka-akselin jarrutusvoimissa onnistuneen rempan merkiksi 8)

Kuva

(Kuvasta näkee hieman yhden tiivisteen repeämää, todellisuudessa repeämä oli noin 3cm pituinen.)
Alfa Romeo 155 BTCC 1994

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 588
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Mitä teit tänään tallissa?

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Viikonlopun aikana 156:een perusteellinen sisustan siivous ja moottoritilan pesu sekä kaikenlaista pientä fiksausta. Lähtötilanne ei ollut huono ollenkaan, mutta varsinkin rituaalit suoritettuna oli positiivinen yllätys kuinka hyvin säilynyt auto on 22 v vanhana ja yli 270 tkm ajettuna.

Xenonit olivat valoteholtaan todella himmentyneet ja löysin auton paperien seasta vuodelta 2014 olevan kuitin polttimoiden vaihdosta, joten luultavasti olivat tuon 10 v vanhat. Polttimot vaihtamalla valoihin tuli huomattavasti lisää kirkkautta jo pelkästään tallin seinää vasten katsottuna. Homma onnistui ilman umpioiden irrottamista, toisin kuin Giuliettassa... Jäähdytinnesteen paisuntasäiliön irrottamalla sai kuskin puolelle tehtyä riittävästi tilaa, apukuskin puolella ei onneksi ollut mitään tiellä.

Lisäjarruvalosta oli osa lampuista pimeänä, palkissa on yht. 10 kpl pieniä hehkulamppuja ja ne pystyy onneksi yksitellen vaihtamaan. Irrotin lisäjarruvalon köllöttelemällä itse peräkontissa, onnistui kokoiseltani kaverilta suht kivuttomasti. Ohikulkijoille riitti varmasti ihmeteltävää että mitäköhän tuo alfajäbä taas touhuaa :D

Toinen akrobatiaa vaatinut suoritus oli kätevästi syvällä apukuskin jalkatilassa sijaitseva raitisilmasuodatin, joka muistutti lähinnä linnunpesää. Ilmeisesti hankalan paikan vuoksi vaihtoa lykätty... Katsoin etukäteen YouTubesta videon suorituksesta, jossa suodatin sijaitsi tuulilasin alla. Tuli siis ensiksi periaatteessa turhaan irrotettua nuo muovit, mutta ei sekään aika mennyt hukkaan kun sain alta imuroitua varmaan puolisen kiloa koivun siemeniä ja muuta maatunutta biomassaa. Giuliettassa sama suodatin sijaitsee myös jalkatilassa, mutta vaihtotyö on inhimillisempi sillä yhtään ruuvia ei tarvitse avata tuossa hankalassa paikassa ja asennossa. 156:ssa ruuvit on juuri siellä mihin ei saa valoa näytettyä silloin kun haluaa kyseisessä paikassa operoida. Joka tapauksessa ilman virtaus ohjaamoon parani heti selvästi kun tuon sotkun siivosi. Ilmastointi ei edelleenkään puhalla oikeasti kylmää ilmaa eikä myyjällä ollut mitään tietoa milloin ilmastointihuolto on viimeksi tehty (jostain lähes 10 v takaperin löysin kuitin), joten täytyy käyttää huollossa täytettävänä.

Vastaa Viestiin