Avautumisketju
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 624
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
MB C 180 -16 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Avautumisketju
Minulla ainakin renkaat ovat muovipussissa, johon painettuun kuvaan laitetaan vain ruksi oikeaan kohtaan auton kuvaa.
Re: Avautumisketju
Kestoihmettelyn aihe, miksi ns. ammattilaiset autokauppiaat keskittyvät sähköautojenkin kohdalla kertomaan ilmoituksissa totaalisen irrelavantteihin asioihin (kuten vaikka DAB radio!!!!) ja unohtavat laittaa esille akun koon ja toimintamatkan?
Pitäisikö jonkun etujärjestön tarjota kallispalkkaisen konsultin (tai ala-asteikäisen influenserin?) pitämä koulutus aiheesta "Kuinka tehdä toimiva myynti-ilmoitus sähköautoja varten"?
Pitäisikö jonkun etujärjestön tarjota kallispalkkaisen konsultin (tai ala-asteikäisen influenserin?) pitämä koulutus aiheesta "Kuinka tehdä toimiva myynti-ilmoitus sähköautoja varten"?
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Avautumisketju
Pahan valtakunta - Disney - osti ESPN’n. Seuraus on että March Madness ei enää näy millään laillisella tavalla Suomessa. Ei millään.
Joten VPNää bygäämään. Ja Disney oli valmiina! Ei onnannut edes Raspberry Pin (ja Linuxin) avulla. Sen takaa yritystä Android telkulla ja luurilla, iOS telkulla ja luurilla ja Windows PC:llä. Aina tökkäsi johonkin. Noh, tulihan tuossa paljon muuta… Mutta hitto vieköön, oisin voinut maksaa paljonkin esim pay-per-view oikeudesta katsoa pelejä rehellisesti ilman VPNääkin! Mutta ei, ei voi antaa mihinkään mahdollisuutta!
Nyt sitten toivo on YouTuben takana, siellä jengi striimaa kunnes jää kiinni - pitää vaan löytää pelit! Tähän asti ok, 1st round takana, tänään alkaa 2nd round. Uconn suosikki! (Seuraan siis naisten NCAA korista, tämä on parasta urheilua telkussa. Suurta sydäntä ja tarinaa, tämä on näiden naisten urheiluelämän päätepiste ja se näkyy!)
Joten VPNää bygäämään. Ja Disney oli valmiina! Ei onnannut edes Raspberry Pin (ja Linuxin) avulla. Sen takaa yritystä Android telkulla ja luurilla, iOS telkulla ja luurilla ja Windows PC:llä. Aina tökkäsi johonkin. Noh, tulihan tuossa paljon muuta… Mutta hitto vieköön, oisin voinut maksaa paljonkin esim pay-per-view oikeudesta katsoa pelejä rehellisesti ilman VPNääkin! Mutta ei, ei voi antaa mihinkään mahdollisuutta!
Nyt sitten toivo on YouTuben takana, siellä jengi striimaa kunnes jää kiinni - pitää vaan löytää pelit! Tähän asti ok, 1st round takana, tänään alkaa 2nd round. Uconn suosikki! (Seuraan siis naisten NCAA korista, tämä on parasta urheilua telkussa. Suurta sydäntä ja tarinaa, tämä on näiden naisten urheiluelämän päätepiste ja se näkyy!)
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Avautumisketju
Joku autokauppias voi varmaan vahvistaa, mutta nuo varusteet repäistään jostain tietokannasta auton rekisteritietojen perusteella. Ainakin kun olen vaihdossa autoa tarjonnut, niin myyjä on tulostanut rekkarin perusteella vaihtoautoni varusteet paperille.FinPat kirjoitti: ↑24 Maalis 2024, 14:53Kestoihmettelyn aihe, miksi ns. ammattilaiset autokauppiaat keskittyvät sähköautojenkin kohdalla kertomaan ilmoituksissa totaalisen irrelavantteihin asioihin (kuten vaikka DAB radio!!!!) ja unohtavat laittaa esille akun koon ja toimintamatkan?
Pitäisikö jonkun etujärjestön tarjota kallispalkkaisen konsultin (tai ala-asteikäisen influenserin?) pitämä koulutus aiheesta "Kuinka tehdä toimiva myynti-ilmoitus sähköautoja varten"?
Akun kokoa ei todennäköisesti ole missään, kun sitä ei ole Traficomin rekisteröintitiedoissakaan. Mutta WLTP sieltä kyllä löytyy.
- hjpp
- Viestit: 1967
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Avautumisketju
Talvitapahtuman masennus alkaa hellittää ja tutkin alustavasti vauriot. Olihan niitä...
Viereisestä kuusesta siis lätsähti suojalla ja tuulella kaikki lumet tallin päälle.
Viereisestä kuusesta siis lätsähti suojalla ja tuulella kaikki lumet tallin päälle.
- Liitteet
-
- 20240324_171731[1].jpg (132.41 KiB) Katsottu 4324 kertaa
Re: Avautumisketju
Eli autokauppias ei voi tuottaa lisäarvoa asiakkailleen kurkkaamalla autosta akun koon ja laittamalla WLTP:n vaikka se ei firman ikiaikaisessa ilmoituspohjassa olekaan. Varsinkin jos ko. automallista löytyy useampi akun koko tarjolle.Cloverleaf kirjoitti: ↑24 Maalis 2024, 19:33Joku autokauppias voi varmaan vahvistaa, mutta nuo varusteet repäistään jostain tietokannasta auton rekisteritietojen perusteella. Ainakin kun olen vaihdossa autoa tarjonnut, niin myyjä on tulostanut rekkarin perusteella vaihtoautoni varusteet paperille.FinPat kirjoitti: ↑24 Maalis 2024, 14:53Kestoihmettelyn aihe, miksi ns. ammattilaiset autokauppiaat keskittyvät sähköautojenkin kohdalla kertomaan ilmoituksissa totaalisen irrelavantteihin asioihin (kuten vaikka DAB radio!!!!) ja unohtavat laittaa esille akun koon ja toimintamatkan?
Pitäisikö jonkun etujärjestön tarjota kallispalkkaisen konsultin (tai ala-asteikäisen influenserin?) pitämä koulutus aiheesta "Kuinka tehdä toimiva myynti-ilmoitus sähköautoja varten"?
Akun kokoa ei todennäköisesti ole missään, kun sitä ei ole Traficomin rekisteröintitiedoissakaan. Mutta WLTP sieltä kyllä löytyy.
Toki aina muistetaan laittaa arvokas tieto että vispilä on automaattivaihteinen. Yes. Erittäin hyödyllistä.
Autokauppiallekin voisi myös pitää peruskoulun fysiikan kertauskurssin aiheesta mikä on tehon, jota mitataan Wateissa, ja energiamäärän, jota mitataan tässä yhteyssä ei-SI järjestelmän mukaisella yksiköllä Watti-tunti, ero. Niin uskomatonta kuin se onkin niin kW ≠ kWh.
Niin, ja tasa- ja vaihtovirran erot voisi olla hyvä kerrata. AC/DC tarkoittaa muutakin kuin boomereiden nuoruuden rock bändiä.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
^Kauhia vaiva, myyjänhän pitäisi muka ymmärtää jotain tekniikasta!
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Avautumisketju
Lisäarvoa tuottaisi kyllä, mutta monesti vaatii jopa salapoliisityötä. Esim. oman kodinkoneeni teho/vääntötietoja ei löytynyt mistään muuta kuin kurkkaamalla moottorin tyyppikilpeä ja menemällä Teslan jenkkisivustolle ja katsomaan sieltä moottorin tiedot.
Teslalla homman vaikeaksi tekee, kun on ollut niin montaa eri akku / moottori -kombinaatiota, kun on tehty autoja niillä osilla mitä löytyy. Tätä munkin SR+ kippoa on tehty Kiinassa kolmella eri moottorivariantilla samana vuonna ja akutkin on uudemmissa LFP. Ja eipä missään auton papereissa lue akusta ja moottorista mitään ellei sitten ensimmäisen omistajan roskiksesta löydy semmoista luovutuksessa saatua teknistä tietoa. Sitten on vielä jossain vaiheessa myyty takavetoisia Long Range -malleja, joten speksit hiukan sekaisin. Akkukemian pystyy selvittämään Teslan infotainmentista, mutta koon joutuu googlettamaan. Ja sitten joutuu myyjä arpomaan laittaako netto- vai bruttokapasiteetin.
Omaa kinneriä ostaessa oli kyllä akun tiedot ilmoituksessa esillä, mutta WLTP puuttui.
Mittayksiköt menee kyllä ihan sähköautoilijollakin koko ajan sekaisin. Ainakin kaikissa aiheeseen liittyvissä Facebook-ryhmissä pyörii kW ja kWh ihan sekaisin, välillä tälläkin foorumilla. Sähköalan ja mittaustekniikan ihmisenä pistää ikävästi silmään.
Teslalla homman vaikeaksi tekee, kun on ollut niin montaa eri akku / moottori -kombinaatiota, kun on tehty autoja niillä osilla mitä löytyy. Tätä munkin SR+ kippoa on tehty Kiinassa kolmella eri moottorivariantilla samana vuonna ja akutkin on uudemmissa LFP. Ja eipä missään auton papereissa lue akusta ja moottorista mitään ellei sitten ensimmäisen omistajan roskiksesta löydy semmoista luovutuksessa saatua teknistä tietoa. Sitten on vielä jossain vaiheessa myyty takavetoisia Long Range -malleja, joten speksit hiukan sekaisin. Akkukemian pystyy selvittämään Teslan infotainmentista, mutta koon joutuu googlettamaan. Ja sitten joutuu myyjä arpomaan laittaako netto- vai bruttokapasiteetin.
Omaa kinneriä ostaessa oli kyllä akun tiedot ilmoituksessa esillä, mutta WLTP puuttui.
Mittayksiköt menee kyllä ihan sähköautoilijollakin koko ajan sekaisin. Ainakin kaikissa aiheeseen liittyvissä Facebook-ryhmissä pyörii kW ja kWh ihan sekaisin, välillä tälläkin foorumilla. Sähköalan ja mittaustekniikan ihmisenä pistää ikävästi silmään.
Re: Avautumisketju
Olet oikeassa, Tesla ei ole tehnyt helppoa selvittää mitä kyseinen tuote on loppupelissä syönyt. Melkein sama kun yrittäisi etsiä 30+ vuotta vanhan italiaanon build sheettiä ja arvata mitä varusteita on tehtaalta tullut.
Ja tuossa olisikin seuraava opiskelukohde kaupustelijoille, LFP vs NMC akkukemiat ja niiden pros and cons. Ajattele kuinka hienoa olisikin myydä autoa jossa on kierrätysmateriaalista valmistetun sisustusmateriaalinen lisäksi akku jossa ei konflikti-kobolttia! Ja voi ladata 100% joka kerta ja lataussyklejäkin riittää.
- Xehpuk
- Viestit: 802
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Avautumisketju
Suomi-Topgearissakin oli kW ja kWh sekaisin. Lisäksi sähköautoihin istutetaan väkisin niitä hevosia , olisikohan jo aika luopua. Teknologiamurros olisi ollut hyvä mahdollisuus tähän.
Re: Avautumisketju
Yeps.
Renkaat ovat myös sitkeästi tuumakoossa mutta se ei niin haittaa koska tuuma ja metri ovat molemmat saman suureen yksiköitä.
Työelämässä ihmetyttää kun puhutaan kaistanleveydestä ja sitten käytetään yksikkönä bps vaikka kaistanleveyden yksikkö on Hz.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
Näissä on sentään ihan selkeä ero, kun millikoon renkaitakin markkinoilla on olemassa. 185/65R390 on ihan eri koko kuin 185/65R15, vaikka melkein samalle vanteelle sujahtavatkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- mutt
- Viestit: 5652
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Avautumisketju
Tuumakokoiset, siis myös leveyden osalta, renkaat on muuten huomattavasti loogisempia, kuin metriset koot. Tuumakoko kertoo suoraan kaiken tarvittavan, eli leveyden ja halkaisijan, siinä missä metrimitoissa aletaan pelaamaan prosenttien kanssa, ja halkaisijan selvittääkseen pitää suorittaa useampi laskutoimitus annetuista tiedoista.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Avautumisketju
Ketjun otsikkoon sopii myös 220/55VR390 ja 240/55VR390 renkaiden hinnat. No, onpa sentään saatavilla jos sellaiset on pakko saada.
Tein itse - säästin
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Avautumisketju
Alkaa nuo pienen halkaisijan sporttikumit olla harvinaisia ja arvokkaita. Seiskavitskan taka-akselille oli tarkoitus pyöräyttää 235/40R16:t mutta eihän sellaisia käytännössä ole olemassa. 225/40R16-kokoisiakaan ei ole jonoksi asti.
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Avautumisketju
Autokaupassa ja varsinkin käytettyjen autojen kaupassa ihmettelyn aihetta riittää. En voi vastata kaikkien autokauppioiden puolesta, mutta oman varsin merkittävän alan kokemukseni puolesta voin sanoa, että osa henkilökunnasta on laiskaa kaivamaan tietoja mitkä ei tule suoraan auton trafitiedoista. Kilvettömän tuontiauton kun syöttää myyntijärjestelmän kautta myyntiin, niin siihen pitää kaikki pisteet ja pilkut syöttää käsin, niin siinäkin kysytään myyntihenkilöstöltä reippautta. Toinen syy tietojen puutteellisuuten on mallinnusvirheiden vaikutus reklamaatioihin. Nykyään kansalaiset reklamoivat niin herkästi ja kaikenlaisista asioista, että ei uskalleta laittaa kaikkea dataa esille jos se osuukin omaan nilkkaan lähitulevaisuudessa.FinPat kirjoitti: ↑24 Maalis 2024, 14:53Kestoihmettelyn aihe, miksi ns. ammattilaiset autokauppiaat keskittyvät sähköautojenkin kohdalla kertomaan ilmoituksissa totaalisen irrelavantteihin asioihin (kuten vaikka DAB radio!!!!) ja unohtavat laittaa esille akun koon ja toimintamatkan?
Pitäisikö jonkun etujärjestön tarjota kallispalkkaisen konsultin (tai ala-asteikäisen influenserin?) pitämä koulutus aiheesta "Kuinka tehdä toimiva myynti-ilmoitus sähköautoja varten"?
Tuollaista esimerkin DAB radiota on aivan turha laittaa auton tietoihin, mutta kyllä kaikki myyntiä edistävät tiedot pitäisi ilmoituksessa olla kun iso osa autokaupan tarjouspyynnöistä on siirtynyt etäviestimiin. Myynti-ilmoitukset teknisine tietoineen ja kuvineen pitäisi olla nykyään laadukkaita.
Autokaupan ammattilainen
- mutt
- Viestit: 5652
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Avautumisketju
Siihen on syynsä, miksi jotkut automyyjät tienaa enemmän, kuin toiset.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Avautumisketju
Tuolle eri myyjien tienestien eroille on useita syitä. Autojen oikeat tai väärät mallinustiedot eivät määritä yksittäisen myyjät liksaa, toki jos yrityksen kaikki autot ovat erittäin puutteellisesti mallinnettu, niin sitten niillä on vaikutusta liksaan.
Nykyään raha kiinnostaa vähemmän myyjiä, mikä itseni kaltaista entistä huippumyyjää aina jaksaa ihmetyttää. Aika pieneen tai jopa tosi pieneen liksaan provikkamyyjä nykyään tyytyy.
Autokaupan ammattilainen
Re: Avautumisketju
En nyt avaudu varsinaisesti, mutta osuva keskustelunaihe. Poikkesin äsken Vantaan Stormilla hakemassa laatikollisen crossisälää. Ajattelen samalla käydä tsiikailemassa vähän mopoja samassa pihapiirissä olevan Pyörä Tiimin myymälässä. N 8 minuutin reissu, laskin 5kpl myyjiä päätteidensä takana mutta kaikilla sen verran tukeva kiire, ettei moita ehditty sanomaan.
Eipä sinänsä, noi 4 pyörää tallissa riittäisivät, silti pojalle pitää ensi vuoden kilpuri hankkia kevään aikana että saa loppukesästä alkaa reenaamaan. Että olihan ne myyjät oikeassakin, renkaanpotkijahan minä.
Eipä sinänsä, noi 4 pyörää tallissa riittäisivät, silti pojalle pitää ensi vuoden kilpuri hankkia kevään aikana että saa loppukesästä alkaa reenaamaan. Että olihan ne myyjät oikeassakin, renkaanpotkijahan minä.
Re: Avautumisketju
Vaikka nykyään kauppaa tehdään paljon chatissa ja etäviestimin, niin aina jonkun kuuluu tulla tervehtimään lattia-asikasta. Ja jos juuri nyt ei ehdi, niin asiakas kuuluu kuitenkin huomioida. Esim. jos on chatissa asiakkaan kanssa, niin siitä ei fyysisesti voi poistua lattia-asiakasta palvelemaan. Tuossa sinun tapauksessa ei ollut kyse kuin myyjien laiskuudesta ja ylimielisyydestä.Raaseri kirjoitti: ↑26 Maalis 2024, 12:30En nyt avaudu varsinaisesti, mutta osuva keskustelunaihe. Poikkesin äsken Vantaan Stormilla hakemassa laatikollisen crossisälää. Ajattelen samalla käydä tsiikailemassa vähän mopoja samassa pihapiirissä olevan Pyörä Tiimin myymälässä. N 8 minuutin reissu, laskin 5kpl myyjiä päätteidensä takana mutta kaikilla sen verran tukeva kiire, ettei moita ehditty sanomaan.
Eipä sinänsä, noi 4 pyörää tallissa riittäisivät, silti pojalle pitää ensi vuoden kilpuri hankkia kevään aikana että saa loppukesästä alkaa reenaamaan. Että olihan ne myyjät oikeassakin, renkaanpotkijahan minä.
Autokaupan ammattilainen
- mutt
- Viestit: 5652
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Avautumisketju
Tarkoitinkin, että toiset tekee enemmän (tai paremmin), kuin toiset.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Avautumisketju
Niin se on ja mikäs sen mukavampaa rahanahneelle provikkamyyjälle kun tehdä asioita enemmän ja paremmin kuin muut, niin palkkanauha on pitkä kuin nälkävuosi.
Autokaupan ammattilainen
Re: Avautumisketju
Joo, voisin kuvitella firmatasolla huonosti laaditut ilmoitukset alkavat vaikuttaa.
Re: Avautumisketju
Sitä on vaikea mitata kun on niin paljon muitakin muuttuvia tekijöitä. Lähtökohtaisesti pitäisi auton myynti-ilmoitus olla jiirissä kaikin puolin.
Autokaupan ammattilainen
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
Khyl. Ja nykypäivänä, kun tuo etämyynti on pukannut itsensä varteenotettavaksi vaihtoehdoksi, niin hyvä ilmoitus todellakin on valttia. Lienee monelle ostajalle helpompi klikata hyvän ilmoituksen perusteella auto kotipihaan ostettavaksi kuin lähteä selvittämään yksityiskohtia myyjältä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Avautumisketju
Kodin kylmälaitteet ... huoh.
1,5 vuotta vanha kaappipakastin lämpeni tänään piippausten kera. Saman pystysarjan jääkaappi sentään pelittää vielä 4 vuotiaana. Onneksi naapureilla oli tilaa pakastimessa niin jotakin sai talteen. Pakkanen onneksi menee vielä takuuseen.
Ei ihme, että hirvenmetsästystä harrastavalla perhetutulla on 3 pakastinta , 2 täynnä ja yksi varalla.
Muut kodinkoneet on saatu hankittua vielä kestävää merkkiä, mutta heittäkääpä hyviä kylmäkonemalleja tuplapystyasennukseen, jos käyttöikää löytyy
ennemmän kuin 5 vuotta. Kompressori on myös Mitsun ILPissä , ja kestänyt jo 17 vuotta. Sen ajattelin päivittää uudempaan enegiatehokkaampaan kyllä ennen ensi talvea.
1,5 vuotta vanha kaappipakastin lämpeni tänään piippausten kera. Saman pystysarjan jääkaappi sentään pelittää vielä 4 vuotiaana. Onneksi naapureilla oli tilaa pakastimessa niin jotakin sai talteen. Pakkanen onneksi menee vielä takuuseen.
Ei ihme, että hirvenmetsästystä harrastavalla perhetutulla on 3 pakastinta , 2 täynnä ja yksi varalla.
Muut kodinkoneet on saatu hankittua vielä kestävää merkkiä, mutta heittäkääpä hyviä kylmäkonemalleja tuplapystyasennukseen, jos käyttöikää löytyy
ennemmän kuin 5 vuotta. Kompressori on myös Mitsun ILPissä , ja kestänyt jo 17 vuotta. Sen ajattelin päivittää uudempaan enegiatehokkaampaan kyllä ennen ensi talvea.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Mikkeller
- Viestit: 204
- Liittynyt: 16 Heinä 2019, 08:25
- Car(s): 159 SW Ti 1750 TBi
Accord Type S 2.2 i-DTEC
Golf GTI 1.8T - Paikkakunta: Kemi
Re: Avautumisketju
Itsellä hyviä kokemuksia Bosch/Siemens -merkkisistä kodinkoneista (samat sisukalut, eri ulkonäkö ja brändi), mutta jos erityisesti hyvää käyttöikää lähtisin hakemaan, niin kannattaa Mieleä ainakin harkita.
- fahlsjy
- Viestit: 1737
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Avautumisketju
Rakennettiin 1989 ja satsattiin Festivo kylmiöön missä on kaposempi pakastin sivussa. Kalliitahan noi on mutta n.30 vuoden jälkeen oltiin sen verran tyytyväisiä että tilalle tuli uusi Festivo. Miinuksena se että melko työläs siirrellä kun on samaa pakettia koko laitos, toki erilliset koneistot.
Pitkään pelitti toi eka, toka nyt muutaman vuoden vanha, liekö vaan tuuria ollut? Ja tietty, Suomessa kasattuja!
Pitkään pelitti toi eka, toka nyt muutaman vuoden vanha, liekö vaan tuuria ollut? Ja tietty, Suomessa kasattuja!
- nipaka
- Viestit: 2213
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Avautumisketju
AEG hellassa, kylmäkalusteissa ja pyykinpesussa. Bosch tiskarina.
Hyvin ovat kestäneet.
Jos uutta keittolämmitintä on hankkimassa, induktiolle 10+.
Hinnat alkaen ovat tusinakamaa johon on laitettu jonkin valmistajan logo.
Hyvin ovat kestäneet.
Jos uutta keittolämmitintä on hankkimassa, induktiolle 10+.
Hinnat alkaen ovat tusinakamaa johon on laitettu jonkin valmistajan logo.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Avautumisketju
Ainakin pyykinpesukoneissa Mielen on vahvoilla. Meillä on ollut vasta vuodesta 2015 Mielet pyykkihuoneessa ilman ongelmia mutta vanhemmilla ovat kestäneet 20v+ ja muutenkin maine tuossa sektorissa on vahva.
En tiedä onko Miele yhtä kestävä myös keittiökoneissa, olen lukenut aiheesta erilaisia mielipiteitä.
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Avautumisketju
Miele meilläkin on ollut kestävänä astianpesu- ja pyykkikoneena hyvän aikaa. Siemensiä voisi kokeilla pakastimenakin.FinPat kirjoitti: ↑07 Huhti 2024, 21:31Ainakin pyykinpesukoneissa Mielen on vahvoilla. Meillä on ollut vasta vuodesta 2015 Mielet pyykkihuoneessa ilman ongelmia mutta vanhemmilla ovat kestäneet 20v+ ja muutenkin maine tuossa sektorissa on vahva.
En tiedä onko Miele yhtä kestävä myös keittiökoneissa, olen lukenut aiheesta erilaisia mielipiteitä.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- atti
- Viestit: 715
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Avautumisketju
Meillä oli Miele imurina 15-20 vuotta ja tuo kuoli kun menin imuroimaa sillä kevyttä raksapölyä (= oma syy). Ostin uuden Mielen ja viiden vuoden aikana sitä on korjattu takuuseen ja se on taas muoviosiltaan rikki. Myös suunnittelussa on paljon osuuksia, jotka ovat menneet huonompaan suuntaan. Esim. letkun painolla painuvat painikkeet, ...
En tiedä onko tuo tarkoituksellista tuotteen huonontamista, vai vahinkoa.
En tiedä onko tuo tarkoituksellista tuotteen huonontamista, vai vahinkoa.
- nipaka
- Viestit: 2213
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Avautumisketju
^
Arvelen laitteiden, myös autojen heikompi kestävyys johtuvan siitä että materiaalit osataan tehdä sellaiseksi että kestävät lasketun iän.
Konetekniikan opettaja aikoinaan sanoi: "Kun tieto loppuu, lisätään rautaa". Siksi moni vanha laite toimii vieläkin kun osien kestävyys varmistettiin lisäämällä raaka-ainetta.
Fingerporit ovat varmaan monet nähneet:
Arvelen laitteiden, myös autojen heikompi kestävyys johtuvan siitä että materiaalit osataan tehdä sellaiseksi että kestävät lasketun iän.
Konetekniikan opettaja aikoinaan sanoi: "Kun tieto loppuu, lisätään rautaa". Siksi moni vanha laite toimii vieläkin kun osien kestävyys varmistettiin lisäämällä raaka-ainetta.
Fingerporit ovat varmaan monet nähneet:
- Liitteet
-
- Miele2.jpg (20.67 KiB) Katsottu 3490 kertaa
-
- Miele3.jpg (22.72 KiB) Katsottu 3490 kertaa
-
- Miele1.jpg (21.03 KiB) Katsottu 3490 kertaa
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- Isola
- Viestit: 2067
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Avautumisketju
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- nipaka
- Viestit: 2213
- Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
- Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita. - Paikkakunta: Askola
Re: Avautumisketju
^
Kannattaa tutustua Hieronymus Boschin tuotantoon.
Kannattaa tutustua Hieronymus Boschin tuotantoon.
- Liitteet
-
- El_jardín_de_las_Delicias,_de_El_Bosco.jpg (137.29 KiB) Katsottu 3336 kertaa
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
Pherkele, mun kotiverkon corekytkin alkaa lahota, yhteydet pätkii. HP ProCurve 1810G - 24 GE ei ole vielä ehtinyt edes 14 vuoden ikään ja jo pitää uusia
Taas menee rahaa, ZyXEL kustantaisi roimat 40€. Ja pitänee ettiä joku uus säällinen atk-kauppa, kun Jimms meni markkinahuumassa kauppaamaan droneja venäjänvientiin.
Taas menee rahaa, ZyXEL kustantaisi roimat 40€. Ja pitänee ettiä joku uus säällinen atk-kauppa, kun Jimms meni markkinahuumassa kauppaamaan droneja venäjänvientiin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Avautumisketju
Oletko kurkannut Ubiquitin EdgeRouter X -sarjan tuotteita? Ominaisuuksia ja vauhtia löytyy. Ubiquitit ovat muutenkin kentällä kestäneet ihan hyvin.Polforea kirjoitti: ↑17 Huhti 2024, 21:43Pherkele, mun kotiverkon corekytkin alkaa lahota, yhteydet pätkii. HP ProCurve 1810G - 24 GE ei ole vielä ehtinyt edes 14 vuoden ikään ja jo pitää uusia
Taas menee rahaa, ZyXEL kustantaisi roimat 40€. Ja pitänee ettiä joku uus säällinen atk-kauppa, kun Jimms meni markkinahuumassa kauppaamaan droneja venäjänvientiin.
Toki hintaakin sitten 50% enemmän kuin Zyxelissä.
Ja rehellisyydenb nimissä pitää todeta että ikiaikaisessa 401k tilissä on Ubiquitin osakkeita joten olen puolueellinen.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
Mulla on Unifia wlan-tukareina ja vähän siinä ja tässä, haluanko samaa vähänniinkuinehkäolevinaanpro -tunnelmaa kauheesti muualle. Etenkään jos tulee samoja ylläreitä kuin tukareiden kanssa, joissa tulee ahdasta vlanien osalta. Tuo Zyxelin 8-porttinen mini-ihme on siitä hämmentävä, että se kahden kappaleen kokemuksella ampuu varsin riittävää kyytiä, toimii, menee vähällä virralla ja on halpa. Sekään ei kyllä hanskaa kuin 32 vlania, mutta se on tarpeeksi ja paljon enemmän kuin meshittävän unifitukarin 4.
Toki saa vinkata mistä Ubia löytää puoleen hintaan niin sitä voisi ehkä harkitakin, tähän mennessä oon löytänyt halvimmillaan +200% tuohon sykkeliin verrattuna. Olisi siinä sentään hallinta samassa kasassa tukareiden kanssa.
Buuttasin nyt varuiksi Procurven, josko se auttaisi, mutta en ole kovin toiveikas. Kun kyseessä ei ole Windows, on buutti yleensä korkeintaan lyhytaikainen lääke.
Toki saa vinkata mistä Ubia löytää puoleen hintaan niin sitä voisi ehkä harkitakin, tähän mennessä oon löytänyt halvimmillaan +200% tuohon sykkeliin verrattuna. Olisi siinä sentään hallinta samassa kasassa tukareiden kanssa.
Buuttasin nyt varuiksi Procurven, josko se auttaisi, mutta en ole kovin toiveikas. Kun kyseessä ei ole Windows, on buutti yleensä korkeintaan lyhytaikainen lääke.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- matti_vuorio
- Viestit: 1540
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Avautumisketju
^Miten ois Mikrotik? Niissä saa aika hyvin ominaisuuksia suhteessa sijoitettuun euroon. Kääntöpuolena ehkä se, että asioita ei ole viilattu niin valmiiksi kuin perinteisesti noilla suurilla valmistajilla on. Ainakin reitittimistä bugeja löytyy ja bugeja kierretään yleensä ajastamalla laitteeseen skriptejä, jotka monitoroivat jotain ja suorittavat erinäisiä resettejä ehtojen täyttyessä. Jos säätäminen kiinnostaa, niin siitä vaan kokeilemaan.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
Kai siinä Mikrotikkikin pärjäisi. Tuossahan ei siis tartte sinänsä mitään ihmeellistä (8 porttia, muutama VLAN, jumboframet, aidosti yli giga läpi backplanesta) niin siinä sinänsä pärjää about mikä tahansa kytkin, joka vaan toimii.
Mutta siis, pitää keksiä mistä tilaa uutta, kun Jimms sekoili venäjädroonien kanssa. Onko turkulaisesta tietokonekauppa.fi:stä mitään kokemuksia?
Pingasin HP:ta läpi yön ja sain 42 virhettä, Packet loss vähän yli 0,5% luokkaa. Kertoo buutanneensa pari tuntia takaperin ja porttien erroricounterit näyttää nollaa, joten saattasi olla virtalähdevika. Virtapiuha kuitenkin on tiukasti kiinni. ja sähköt ei muuten ole pätkäisseet.
Mutta siis, pitää keksiä mistä tilaa uutta, kun Jimms sekoili venäjädroonien kanssa. Onko turkulaisesta tietokonekauppa.fi:stä mitään kokemuksia?
Pingasin HP:ta läpi yön ja sain 42 virhettä, Packet loss vähän yli 0,5% luokkaa. Kertoo buutanneensa pari tuntia takaperin ja porttien erroricounterit näyttää nollaa, joten saattasi olla virtalähdevika. Virtapiuha kuitenkin on tiukasti kiinni. ja sähköt ei muuten ole pätkäisseet.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
Niin joo, Mikrotikissä ja *WRT:ssä on sellainen miina, että nitä saattaa joutua säätämään. Se ei tässä kohtaa ole hyvä vaihtoehto, koska verkon pitää A) toimia kun minä en ole kotona, B) nousta automaattisesti pystyyn sähkökatkoista.
Eli se ykköskriteeri on, että laitteet (ja sitä myöten verkko) yksinkertaisesti toimii.Tänään, huomenna, ensi viikolla, loppuvuoden, ensi vuoden ja sitä eteenpäin - mielellään toki sen 13+vuotta kuten tuo nyt luovuttamassa oleva HP. Enkä keksi, mitä hyötyä/iloa esim *WRT:stä olisi, kun tosiaan ei oikeasti mitään ihmeellisyyksiä etsitä, vaan kohtuu yksinkertaista, toimivaa perustason verkkolaitetta. Eikä niitä laitteita siis ole vaikea löytää, ärsyttää vaan aina kun jotain hajoaa.
Edgerouter kuulostaa äkkiseltään reitittimeltä, mutta ilmeisesti tuolla mallinimellä myydään myös ihan kytkimiä.
Eli se ykköskriteeri on, että laitteet (ja sitä myöten verkko) yksinkertaisesti toimii.Tänään, huomenna, ensi viikolla, loppuvuoden, ensi vuoden ja sitä eteenpäin - mielellään toki sen 13+vuotta kuten tuo nyt luovuttamassa oleva HP. Enkä keksi, mitä hyötyä/iloa esim *WRT:stä olisi, kun tosiaan ei oikeasti mitään ihmeellisyyksiä etsitä, vaan kohtuu yksinkertaista, toimivaa perustason verkkolaitetta. Eikä niitä laitteita siis ole vaikea löytää, ärsyttää vaan aina kun jotain hajoaa.
Edgerouter kuulostaa äkkiseltään reitittimeltä, mutta ilmeisesti tuolla mallinimellä myydään myös ihan kytkimiä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
Meille näkyy vissiin Verkkokuopasta eri tuotelistat, kun minulle eivät listaa lainkaan 8-porttista EdgeRouterX:ää.
Halittava PoE out olisi periaatteessa plussa, mutta käytännössä hyöty jää aika pieneksi, kun ei tuota viereistä wlan-tukaria tartte onneksi ivo-boottailla käytännössä yhtään. Toki, jos tarttisi, niin Ubiquitit olisivat jo ottaneet vauhdikkaan exitin
En kyllä oikein osaa vielä pitää Verkkokuoppaa vaihtoehtona takavuosien asiakaspalvelun heikentymisen ja toimitusaikojen kokemuksen jälkeen. Voi olla että toimii nykyään paremmin, mutta ei jotenkin houkuta.
Halittava PoE out olisi periaatteessa plussa, mutta käytännössä hyöty jää aika pieneksi, kun ei tuota viereistä wlan-tukaria tartte onneksi ivo-boottailla käytännössä yhtään. Toki, jos tarttisi, niin Ubiquitit olisivat jo ottaneet vauhdikkaan exitin
En kyllä oikein osaa vielä pitää Verkkokuoppaa vaihtoehtona takavuosien asiakaspalvelun heikentymisen ja toimitusaikojen kokemuksen jälkeen. Voi olla että toimii nykyään paremmin, mutta ei jotenkin houkuta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
Jep, ne kasit näyttää tosiaan maksavan sen ~120€ mitä pikaisesti vilkuilin siellä missä niitä on.
Ei mikään törkykallis tai tavoittamaton sekään, mutta koska minä huomaan sataseni enkä keksi tuolle ~80 euron lisähinnalle tässä ympäristössä mitään oikeata perustetta, tilasin tietokonekauppa.fi:stä halvan Zykkelin.
Ei mikään törkykallis tai tavoittamaton sekään, mutta koska minä huomaan sataseni enkä keksi tuolle ~80 euron lisähinnalle tässä ympäristössä mitään oikeata perustetta, tilasin tietokonekauppa.fi:stä halvan Zykkelin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Avautumisketju
Mitään näistä tiedä muuta kun " pelaa aina vaan" myös mobiilisti, nyt kun lattiarempan takia nappasin tuon mokkulan mukaan evakkokämpillekin:
https://www.satshop.fi/zte-mc801a.html? ... -oEALw_wcB
Tuo tuli Telian paketin mukana muistaakseni kampanjassa 0-hinnalla.. ei enää muista näitä muuta kun tuli wanhan hybridipurkin tilalle, kun wanhojen puhelinlinjojen kuparit otetaan parempaan käyttöön
https://www.satshop.fi/zte-mc801a.html? ... -oEALw_wcB
Tuo tuli Telian paketin mukana muistaakseni kampanjassa 0-hinnalla.. ei enää muista näitä muuta kun tuli wanhan hybridipurkin tilalle, kun wanhojen puhelinlinjojen kuparit otetaan parempaan käyttöön
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
^Tuo on sellainen kotiverkon monitoimilaite, johon on samoihin kuoriin ympätty about kaikki muu (modeemi, reititin, palomuuri, wlan-tukarit), paitsi se kytkin, joka multa hajosi . No, on siinä kaksi ethernetporttia ja varmaan sisäisesti se kytkinkin.
Kotiverkon ulkoreunalla, internetin laidalla on yleensä modeemi (joskus mediamuunnin), joka kääntää kotiverkon signaloinnin pitkän kantaman signaloinniksi. Modeemin jälkeen tulee sitten reititin, joka ohjaa dataa internetin osoitteiston ja kotiverkon osoitteiston välillä. Sitten on palomuuri, joka suodattaa pois ei-toivottua liikennettä ja turvaa kotia internetin uhkilta. Palomuurin jälkeen on mahdollisesti kytkin, joka yhdistää monta kaapeli yhteyttä keskenään. Kytkimessä on tyypillisesti useita portteja, joista sitten yhdessä tai useammassa on usein WLAN-tukiasema, joka muuttaa kotiverkon langallisen signaloinnin langattomaksi.
Näitä hyvin tyypillisesti paketoidaan samoihin kuoriin, kuten tuossa ZTE:n laitteessa on tehty. Toimii yleensä ihan ok, kunhan ei odota liikoja ja suurin osa ihmisistä on näihin ihan tyytyväisiä.
Minua kuitenkin ärsyttää liiat integraatiot. Sekä siksi, että integroiduissa laitteissa on aina jotain ikäviä rajoituksia, sekä siksi että jos jotain hajoaa, pitää vaihtaa kaikki (esim. nyt kytkimen hajottua saan uuden n. 40€ hintaan, eikä tarvi miettiä kuin yksi konfiguraatio uusiksi). Siksi omassa kotiverkossani on erikseen modeemi, josta tulee ulkoveron kaapeliyhteys kytkimelle. Kytkimellä tuo sitten hyppäytetään virtuaaliseen LAN-verkkoon (VLAN), joka on rajattu vain modeemin ja palomuuraavan reitittimen käyttöön. Kytkimessä on yhdellä johdolla kiinni myös tuo palomuuraava reititin (näissä integraatiosta saa synergiaa, siksi ovat samassa), joka tarjoaa muihin VLANeihin sitten eri sisäverkot: langallinen sisäverkko, langaton sisäverkko, työkoneiden verkko, älylaitteiden verkko, hallintaverkko sekä vierasverkko. Näitä viedään sitten asuintalossa kaapeliyhteyksillä kolmen kytkimen välillä: corekytkin keittiössä (koska se on fyysisesti keskeinen sijainti), edgekytkimet työhuoneessa ja olohuoneessa. Näissä on sitten kiinni ne laitteet, joihin saa lankayhteyden kiinni ja jotka pysyvät paikoillaan (kuten tämä pöytäkoneeni sekä esim. olohuoneen tulitelkkari). Lisäksi näissä on kiinni kaksi WLAN-tukiasemaa, jotka levittävät langattoman verkon asuintaloon sekä MESH-yhteydet kolmelle ulkoalueen tukiasemalle, jotka levittävät langattoman verkon saunalle, verstaaseen sekä autotalliin - ja tietenkin piha-alueelle.
Tällä konfiguraatiolla saan toimivan ja segmentoidun verkon, joka on hyvin hallittavissa. Muutamia käytännön seikkoja esimerkiksi on:
-Työkoneilta ei pääse kotilaitteille, vice versa. Vaikka siis joku kaappaisi työkoneeni firman verkon kautta, ei siitä pääse murtautumaan kotikoneilleni. Eikä toisinpäin. Eikä esim. työpaikan IT-tuki pysty näkemään kotiverkkoni tapahtumia tahi sisältöä.
-Älylaitteilta ei pääse internetiin eikä mihinkään sisäverkon laitteisiin, pl. kellonajan tarkistus NTP-protokollalla kotipalvelimelta
-Sisäverkon laitteilta pääsee kuitenkin hallinnoimaan älylaitteita.
-Langattoman verkon liikenne kulkee yhden pisteen kautta lankaverkkoon, vice versa, eikä kaikki ns. multicast/broadcast-huutelu (eli sellainen joka kuulutetaan koko verkkosegmentille) leviä mediasta toiseen hidastamaan liikennettä
Kotiverkon ulkoreunalla, internetin laidalla on yleensä modeemi (joskus mediamuunnin), joka kääntää kotiverkon signaloinnin pitkän kantaman signaloinniksi. Modeemin jälkeen tulee sitten reititin, joka ohjaa dataa internetin osoitteiston ja kotiverkon osoitteiston välillä. Sitten on palomuuri, joka suodattaa pois ei-toivottua liikennettä ja turvaa kotia internetin uhkilta. Palomuurin jälkeen on mahdollisesti kytkin, joka yhdistää monta kaapeli yhteyttä keskenään. Kytkimessä on tyypillisesti useita portteja, joista sitten yhdessä tai useammassa on usein WLAN-tukiasema, joka muuttaa kotiverkon langallisen signaloinnin langattomaksi.
Näitä hyvin tyypillisesti paketoidaan samoihin kuoriin, kuten tuossa ZTE:n laitteessa on tehty. Toimii yleensä ihan ok, kunhan ei odota liikoja ja suurin osa ihmisistä on näihin ihan tyytyväisiä.
Minua kuitenkin ärsyttää liiat integraatiot. Sekä siksi, että integroiduissa laitteissa on aina jotain ikäviä rajoituksia, sekä siksi että jos jotain hajoaa, pitää vaihtaa kaikki (esim. nyt kytkimen hajottua saan uuden n. 40€ hintaan, eikä tarvi miettiä kuin yksi konfiguraatio uusiksi). Siksi omassa kotiverkossani on erikseen modeemi, josta tulee ulkoveron kaapeliyhteys kytkimelle. Kytkimellä tuo sitten hyppäytetään virtuaaliseen LAN-verkkoon (VLAN), joka on rajattu vain modeemin ja palomuuraavan reitittimen käyttöön. Kytkimessä on yhdellä johdolla kiinni myös tuo palomuuraava reititin (näissä integraatiosta saa synergiaa, siksi ovat samassa), joka tarjoaa muihin VLANeihin sitten eri sisäverkot: langallinen sisäverkko, langaton sisäverkko, työkoneiden verkko, älylaitteiden verkko, hallintaverkko sekä vierasverkko. Näitä viedään sitten asuintalossa kaapeliyhteyksillä kolmen kytkimen välillä: corekytkin keittiössä (koska se on fyysisesti keskeinen sijainti), edgekytkimet työhuoneessa ja olohuoneessa. Näissä on sitten kiinni ne laitteet, joihin saa lankayhteyden kiinni ja jotka pysyvät paikoillaan (kuten tämä pöytäkoneeni sekä esim. olohuoneen tulitelkkari). Lisäksi näissä on kiinni kaksi WLAN-tukiasemaa, jotka levittävät langattoman verkon asuintaloon sekä MESH-yhteydet kolmelle ulkoalueen tukiasemalle, jotka levittävät langattoman verkon saunalle, verstaaseen sekä autotalliin - ja tietenkin piha-alueelle.
Tällä konfiguraatiolla saan toimivan ja segmentoidun verkon, joka on hyvin hallittavissa. Muutamia käytännön seikkoja esimerkiksi on:
-Työkoneilta ei pääse kotilaitteille, vice versa. Vaikka siis joku kaappaisi työkoneeni firman verkon kautta, ei siitä pääse murtautumaan kotikoneilleni. Eikä toisinpäin. Eikä esim. työpaikan IT-tuki pysty näkemään kotiverkkoni tapahtumia tahi sisältöä.
-Älylaitteilta ei pääse internetiin eikä mihinkään sisäverkon laitteisiin, pl. kellonajan tarkistus NTP-protokollalla kotipalvelimelta
-Sisäverkon laitteilta pääsee kuitenkin hallinnoimaan älylaitteita.
-Langattoman verkon liikenne kulkee yhden pisteen kautta lankaverkkoon, vice versa, eikä kaikki ns. multicast/broadcast-huutelu (eli sellainen joka kuulutetaan koko verkkosegmentille) leviä mediasta toiseen hidastamaan liikennettä
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
Tilausvahvistuksesta (automaattisesta) n. 6h siihen, että MH on rekisteröinyt fyysisen paketin. Äkkiseltään ihan ok suoritus.
Viimeksi muokannut Polforea, 19 Huhti 2024, 19:04. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.