Vääntöarvon täytynee olla enempi vähempi laskennallinen, mutta yksityiskohtia tästä en tiedä. Tiedän vain sen, että ECUlta mitatusta datasta saadaan oikein sovellettuna erittäin tarkkoja lukemia: meillä on Renaultista testerillä mitattu väännölle alle yhden newtonmetrin heitto autotehdastasoiseen dynamometriin verrattuna, vaikka kyseessä on viritetty auto. Laskenta on siis tuossa tapauksessa tarkka moottorille tehdyistä muutoksista huolimatta.tritonus kirjoitti: ↑12 Maalis 2024, 19:37Mulla olis verrokki, tarttee vaan lainata MES. Se ei liene tuorein versio enkä tiedä mitä se näyttää, ahdot nyt ainakin.
Internet kertoo 170 MA:lle 230Nm väännön ja 1,5bar ahdot.
Mua kiinnostaa, että miten se mes tuon väännön mittaa, vai onko tuo vain johonkin mitattuihin arvoihin perustuva sivistynyt arvaus?
Jos onnistuisit saamaan vertailudataa irti, niin siitä olisi kyllä meille iso apu. Mehän koitamme täällä kuumeisesti selvittää moottorin käyntiin liittyviä oireita, ja jos epäilyksemme on oikea virisoftan suhteen, niin päästään taas yksi askel eteenpäin.
Tehtaan arvoista muuten sen verran, että 230 Nm taitaa olla ilmoitettu moodeissa N ja A, mutta dynamicilla pitäisi olla 250 Nm. Ja ahtopaineen suhteen taitaa olla niin, että virisoftan suurin ero vakioon on ahtokäyrän muoto. Maksimiahtopainetta ei välttämättä nosteta paljoa, mutta käyrää lasketaan kierrosten myötä hitaammin. Dynamometrissä vakio MA 170:sta on mitattu noin 260 Nm arvoja, mutta jos todellinen vääntö olisi vielä 10% tuonkin yli, niin silloin tuskin on enää kyse vakiosoftasta - ellei MES tosiaan liioittele noita lukemia.