Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

lerppu
Viestit: 6336
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Shaguareja on tullut ajettua häpeällisen niukasti. XE uutena ponnistuksen jälkeen en ole pakoautoa ajanut - mutta olisihan tuo silti pitänyt muistaa/tietää… Käsitän itseni täten sivistetyksi - jolly good, guvnor!

FinPat
Viestit: 8569
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti:
04 Huhti 2024, 00:04
^Shaguareja on tullut ajettua häpeällisen niukasti. XE uutena ponnistuksen jälkeen en ole pakoautoa ajanut - mutta olisihan tuo silti pitänyt muistaa/tietää… Käsitän itseni täten sivistetyksi - jolly good, guvnor!
Jaguar
Kuva

Ja jos haluaa leikkiä racing-racing lookkia niin sitten tällainen after market vaihteenvalitsin:

https://pmcmotorsport-shop.com/product- ... -knob.html
Kuva

Jos niskaa taas punoittaa niin voihan ZF 8HP:ta hämmennellä näinkin:
https://www.kilduffmachine.com/store/p1 ... 8HP70.html
Kuva

lerppu
Viestit: 6336
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
04 Huhti 2024, 09:37
Jos niskaa taas punoittaa
Miten niin ”jos”? :mrgreen:

Avatar
hjpp
Viestit: 2014
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Polforea kirjoitti:
03 Huhti 2024, 19:10


Varmuuden vuoksi on pakko kysyä, että onko Brera vakio?

Pitäisi olla. Mes ei ainakaan ole paljastanut mitään siihen viittaavaa, mutta epäilin kyllä samaa joskus vuosia sitten koeajolla. Sen verran hätäiseltä tuntui, mutta vertailuna olikin vain oma silloinen 159-lahna.

Tuollainen kolmikeppinen valintasysteemi olisi tyylikäs. Tuntuisi niin kotoisalta...

Kuva

Avatar
dnapekko
Viestit: 648
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Firmalla oli koeajolla MB GLE 350 de 4matic lataushybridi dieselkoneella, matkana Kajaani-Nurmijärvi-Tampere-Raahe, kelejä ihan joka lähtöön, kun alkuviikosta lähdettin matkaan.
Auto on iso, siis iso ja painava, tuntuma tiehen etäinen. Sähkö riitti vajaan 90 km, sitten mentiin loppumatka dieselillä, ei ollut sopivia latauspaikkoja eikä appeja, kun oltiin koeajolla ilman sähköautotaustaa. Mukavahan se oli, ja korkealta näki hyvin. Aluksi tuntui vaativan ohjaamista, mutta kyllä siihen tottui, joskin ajoavustimet ja adaptiivinen vakkari liikennemerkkilukuineen aiheuttivat joskus lieviä yllätyksiä. Kerran esimerkiksi auto yritti seurata oikeaa reunaa, kun se lähti menemään oikealle liittymän takia, kerran pisti hanttiin kun palasin ilman vilkkua (hyihyi) ohituksen jälkeen omalle kaistalle. Nurmijärvellä oli mielenkiintoinen paikka, kun vastaantulevien kaistan reunassa oli pysäköitynä lavetti, ja vastaan tuli auto. jolloim piti väistää oikeaan reunaan, jolloin auto yritti punkea takaisin keskemmälle. Myös outoja jarrutuksia joissain kohdissa, vaikka ei rajoitusmerkkiä näkynyt, yhden kerran alkoi jarruttamaan neljäänkymppiin kun näki tien viereen pysäköidyn levittäjän oikeassa sivussa olleen rajoitusmerkin. Mersun tapa käyttää viiksiä on mielenkiintoinen, ja vaatii hiukan tottumista. Yllättävän reippaasti kiihtyi, ja varmaan vielä paremmin, jos sähköä olisi ollut. Latauskaapelit olivat laukuissa takajalkatilassa, toinen vaihtoehtohan lienee kontti, emme tutkineet olisiko niille ollut siellä jotain piilolokeroa.
Mukavaa, tasaista siirtymistä, vähän Christine-fiiliksillä, ehkä olisi parempi kytkeä niitä avustimia pois.
Sitten kun hyppäsi Raahessa parisataatuhatta ajetun GT:n rattiin, ja ajeli reippaasti kotia kohti, tunsi taas elävänsä :D
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
-TTY-
Viestit: 1532
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Tuntumaa viimeisimmästä hankinnasta - BYD Seal AWD Excellence
Ulkonäkö: Johtunee osittain väristä, mutta apukuski on huomannut useamman pään kääntyvän (voi tietysti olla että ne on kääntynyt apukuskinkin takia). Kyllähän se luokassaan omaan silmään onnistuneen näköinen auto on, mutta jos muotoilutiimin johtajan CV:stä löytyy esim. Alfa 8C, niin sitä sopinee odottaakin. Keulasta löydän vaikutteita uudesta Suprasta ja Taycanista, takaosassa hieman mersumaisuutta. Etuviistosta katsottuna ehdottomasti parhaimman näköinen.

Sisätilat: Viihtyisät. Materiaalivalinnoissa on minimoitu ämpärimuovin käyttö ja sitä löytyy lähinnä ovien alaosasta; lähestulkoon kaikkialla mihin kädellä yltää on nahkaa, nahantapaista ja alcantaraa. Keskikonsolin nappulat valitettavasti keräävät rajusti sormenjälkiä, mutta niin kai suurin osa muistakin nykyautoista. Penkin istuinosa voisi olla aavistuksen verran pidempi yli 180 cm kuljettajalle, mutta ei tälläisenaankaan häiritsevä kuitenkaan ole. Panoraamakatosta saa ehdottomasti eniten irti takapenkiltä. Etupenkkien muotoilu rajoittaa näkyvyyttä eteenpäin todella tehokkaasti, mutta lasikatto ja hieman yllättäen myös C -pilarin pikkuikkuna tuo huomattavasti avaruuden tuntua. Jalka- ja päätilaa on reilusti myös pidemmällekin ihmiselle, sen reisituen ollessa myös takana hivenen vajavainen.
Millainen ajaa: Kokeilujen jälkeen päädyin asettamaan ohjauksen asentoon urheilullinen ja jarrut asentoon mukavuus. Sport-asennossa kaupunkiajossa pysähtyminen oli hieman liian reipasta ainakin kyytiläisen makuun. Ohjauksessa on pienen pieni löysä alue keskellä, joka lienee tarkoituksella tehty estämään jatkuva kaistalla seilailu. Muuten ohjausta voisi pitää tunnokkaanakin, kun suhteutetaan auton painoon. Ei tämä mikään Elise tai ysäri-Porsche ole, mutta tarjoaa huomattavasti enemmän informaatiota pyörien asennosta kuin esimerkiksi Ioniq5. Keinotekoisen jäykkyyden huomaa kyllä, mutta silti ehdottomasti paremmasta päästä uusista autoista joita olen ajanut.
Voimaa löytyy todennäköisesti useimmille riittävästi ja ohitus on helpohkoa :-D Telkkarin valikoihin on helppo hukkua ja käyttöliittymän opettelu vie hetken; ei ole intuitiivisimmasta päästä. Tärkeimmät toiminnot saa kuitenkin laitettua pikavalintaan alasvetovalikkoon, josta itsellä löytyy heti ensimmäisenä jo 2 kmh ylityksestä ruikuttava liikennemerkkitunnistin. Myös regen säätö ja ratinlämmitin löysivät paikkansa pikavalinnoista.
Pähkinänkuoressa; ei todellakaan täydellinen, mutta luokassaan mielestäni erittäin hyvä valinta eikä ainakaan vielä kaduta. Saa nähdä, kuinka esimerkiksi jälleenmyyntiarvo tässä matkan varrella elää...
Mikä piru sieltä taas on rikki?

lerppu
Viestit: 6336
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Baijerilainen 5-sarja takavetoisena sähkömoottorilla.

NYT.

Tämä on hyvä! Vaikka oli 21” vanteet, niin hiljainen ja mukava vaikka samalla tunnokas - ja bemariksi oikeinkin tarkka ohjaus. Tämän kanssa on nähty vaivaa, ja vaikka markkinat ovat tuotetta ohjanneet - tästä löytyy melkein ajajan auto, ainakin vähän. Luksuksella ja insuloinnilla kuorrutettuna. Mutta se mitä sen on tarkoitus tehdä niin se tekee hyvin! Vuosissa marinoituneemmalle herrasmiehelle oiva valinta, miksipä ei itsellenikin. Joskin nelikkofarkku pitäisi olla, ja silloin hinta on kyllä aika julma…

Ensimmäinen sähköauto johon syntyi vähäsen kuumetta! Kai se on merkityksellistä se tällaiselle bensalenkkitossulle.
IMG_9848.jpeg
IMG_9848.jpeg (256.76 KiB) Katsottu 8156 kertaa
IMG_9847.jpeg
IMG_9847.jpeg (161.89 KiB) Katsottu 8156 kertaa

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11549
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

lerppu
Viestit: 6336
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Harrylla on varmasti joku syväluotaava laajan mittakaavan syy olla tuota mieltä. Mutta en jaksa juuri nyt katsoa mistä kyse. Itse ajoin ilman tietoa mistään 5-sarjan asioista ennalta. Ja tykkäsin kovasti siitä miten auto oli asemoitu ja miten rentouttavalta se tuntui ajaa. Ottaisin! En tietty tuohon hintaan. Mutta köyhille elämä on kallis.

Gusse
Viestit: 976
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Aikamoinen hyppäys hinnassa tosiaan tulee jos haluaa nelivetoisenfarmarin :shock: . Tosin silloin tulee m-malli, mutta hintaakin jo 106 tuhatta. Miksiköhän farmarista ei ole nelivetoista 40 mallia kuten sedanista? Vai enkö vain osaa katsoa oikein :|

Avatar
mutt
Viestit: 5806
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Bemarissa lienee todellinen suurteholataus, kun keulalla on noin iso töpseli.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Dali
Viestit: 197
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Dali »

Kävin tänään koeajamassa ranskalaisen tankin/laivan: https://www.nettiauto.com/renault/talisman/14177936

Aina silloin tällöin on tullut mieleen, että pitäisikö 20 vuoden kepin vatkauksen jälkeen siirtyä vihdoin automaattivaihteiseen ajopeliin, kun valinnanvara manuaaleissa vääjäämättä pienenee. Renaulteista taas on enimmäkseen positiivista kokemusta jo 13 vuoden ajalta, joten 5 vuotta vanha, mielestäni tyylikäs Talisman-farkku Megane RS:stä napatulla ja kesytetyllä koneella on jo jonkun aikaa kolkutellut mielessä, vaikkei akuuttia tarvetta auton vaihtoon olekaan.

Kuvat ilmoitukseen on kyllä otettu taidokkaasti, auto näyttää käytännössä virheettömältä ja sitä myös kuvataan siistiksi. Niinhän se oli luonnossakin niiltä osin kuin sitä ei ole juuri käytetty, eli kaikki muut istuinpaikat paitsi kuljettajan. Kuskin penkin osakeinonahkaverhoilussa oli kuvissa näkymätön ilkeä vekki vasemmassa sivutuessa, käytännössä siis puhki istuttu jo viiden vuoden iässä. Tavaratilaa oli myös käytetty ahkerasti ja naarmutettu ihan puhki asti niin puskurin maalipinta kauttaaltaan kuin kattoverhoilukin. Naarmut jatkuivat ympäri auton, toisessa kyljessä jopa koko matkalta. Pettymys, mutta väri oli auringossa hieno, vaikka auto olikin ajon jäljiltä paskainen.

Visuaalisen tarkistuksen jälkeen siirryttiin hallintalaitteisiin, eikä auton Porista Raisioon koeajettavaksi ajanut kuski osannut sanoa, onko autossa ajotilavalitsinta vai ei (oli). Samoin heti ajoon lähtiessä löytyi mittaristosta termi "4Control" eli tämä Talisman oli sittenkin nelipyöräohjauksella ja sen kyllä huomasi. Erittäin kevyen tehostuksen lisäksi auto tuntui suorastaan kiikkerältä, kuin joku kääpiö konehuoneessa olisi tuplannut kaikki ohjausliikkeet.

Saman tien ensimmäisessä kiihdytyksessä paljastui, että auton iskunvaimentimet olivat jo ilmeisen väsyneet, kun keula nousi taivaisiin jokseenkin holtittomasti ja samoin jarrutuksessa melkoinen niiaus. Auto kulki kyllä suoraan kuin tankki, mutta hermostuneen ohjauksen ja korostuneiden liikkeiden yhdistelmä teki autosta epämiellyttävän ajettavan.

EDC7-kaksoiskytkinvaihteisto oli silti mielestäni auton suurin moite. Liikkeelle lähtö oli ajotilasta riippuen joko laiskaa tai hermostuneen tökkivää, mutta aina jotenkin manuaaliin verrattuna arvaamatonta. Parkkeeraus ja parkkihallista lähtö oli aivan perseestä, ihme nytkytystä. Voiko tällaiseen tottua, jos on ikänsä ajanut manuaalilla ja tottunut siihen, että kytkimen ja kaasun yhteistyöllä auto siirtyy aina tasan juuri niin kuin haluaa?

Positiivista oli 1.8T-moottorin äänimaailma kiihdytyksissä ja kyllähän tuo 1600-kiloiseksi ihan kohtuullisesti liikahti ainakin sport-modessa. Automaatti vaan vie tässäkin kohtaa kiihtyvyydestä sen suurimman ilon. Vauhti kertyy ilman suurempaa draamaa.

Hyvin harvoin autoja koeajavalle tämä kokemus tarjosi lähinnä näkökulman siihen, miten hyvässä ja tiukassa kunnossa oma 14-vuotias Megane oikeasti onkaan, vaikka pikkuvikaa joka vuosi tuntuu jostain suunnasta tällä iällä jo puskevan. Pisti miettimään, mistä näiden välille muodustuva nelin- tai viisinkertainen hintaero oikein muodostuu. Ainakaan tämä Talisman-yksilö ei onnistunut herättämään juuri minkäänlaista omistamisen halua. Ehkä kyseessä oli vain heikko yksilö, vai onko näiden segmenttien välillä oikeasti näin iso ero auton ajettavuuden luonteessa?

Säästöt siis kasvakoot toistaiseksi tilillä Stelvion koeajoa varten.

Avatar
hjpp
Viestit: 2014
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Dali kirjoitti:
15 Touko 2024, 18:45

Liikkeelle lähtö oli ajotilasta riippuen joko laiskaa tai hermostuneen tökkivää, mutta aina jotenkin manuaaliin verrattuna arvaamatonta. Parkkeeraus ja parkkihallista lähtö oli aivan perseestä, ihme nytkytystä. Voiko tällaiseen tottua, jos on ikänsä ajanut manuaalilla ja tottunut siihen, että kytkimen ja kaasun yhteistyöllä auto siirtyy aina tasan juuri niin kuin haluaa?

Viidettä vuotta yritän ja vieläkin kyrsii eli voi olla hidas prosessi. Onneksi on taas kesä ja kytkinpoljin!

Avatar
TeroPee
Viestit: 1650
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Smart #1, kaverin vaimon työsuhdeauto. Neliveto vaan ei Brabus.

Aika lyhyt lenkki tuli ajettua (ehken 15-20km) mutta tässä huomioita:
- kiva sisältä ja asialliset tilat neljälle. Takapenkin keskipaikka jäi testaamatta
- takakontti pieni ja matala. Välipohjan alla hyvin tilaa ja pituussuunnassa tilaa tulee kun siirtää takapenkkejä eteenpäin tai muuttaa selkänojan kallistusta
- mittaristona pieni näyttö, hud näyttää tärkeimmät tiedot
- keskinäytön perustilan kuvakkeet aika pieniä ja säätöjä eri asioihin aika paljon, käyttöliittymä jokseenkin runsas eikä superselkeä, mutta kyllä sen kanssa sinuiksi pääsee. Ei suomea kielenä ainakaan toistaiseksi.
- frunk on pieni ja nokkapelti avataan vivun tuplavedolla, ei siis tuulihakaa mitä hapuilla. Pelti ei mene yleensä kerralla kiinni asti vaan jää tuulihakaan. Joko painat luukun kiinni tai avaat sen kuskin jalkatilasta.

Sitten ajamaan.

- vakkarista en löytänyt asetusta, jolla saisi vain vakkarin päälle. Aina tuli joku driving assistant, joka tempoo ohjausta niin, että pelotti milloin ollaan kanttikivissä.
- regen on samaan aikaan liian tehokas ja tehoton. Kaipaisin rullausta tai hyvin mietoa regeniä mutta sellaista ei saa. Toinen vaihtoehto on voimakkaampi, mutta ei niin voimakas että voisi ajaa yhdellä pedaalilla. Säätö siis löytyy mutta skaala liian pieni.
- Eco -ajotilassa hyvinkin rauhallinen liikkeissään, toki kulkee kun painaa pedaalin pohjaan mutta verrattuna kahteen muuhun niin rauhalliset liikkeet silloinkin
- Comfortin ja Sportin eroja en ehtinyt juuri huomata. Sportilla sisälle kuuluu jokin hurina (urheilullinen ääni?) mutta isoa eroa ei kulussa ollut. Molemmilla moodeilla kiihtyvyys on välitöntä ja hyvin reipasta.

Ihan tämä asiallinen auto hintaluokassaan on. Ulkonäössä on hiukan Miniä ja Mersun GLB:tä ja sisällä ihan asialliselta näyttävät materiaalit. Korostan näyttävät, sillä hiplaaminen paljastaa ne edullisemman hintapisteen matskuiksi. Ei kuitenkaan samaa tasoa kuin Volvo EX30, jossa materiaali näyttää puuseen istuimen styroksilta mutta joka on kovaa muovia. Sisustan muotoilu on jopa tyylikkään rauhallista, muttei mitään Teslan minimalistista. Penkit on ihan ok, sähkösäädöt löytyy. Mukavuudesta ja tuesta en osaa sanoa, pitäisi ajaa pidempi lenkki.

Varustelu on hintaan nähden erittäin runsas. Jos olet harkinnut Volvo EX30 niin unohda se ja hae tällainen. Sama perustekniikka, parempi varustelu, enemmän tilaa, parempi laatuvaikutelma ja halvempi hinnaltaan. Volkkarin id4 on selvästi tylsempi ja isompi. Stellantiksen sähköautoista ei ole omakohtaisia kokemuksia niin en osaa verrata.

Noin 50ke hintaluokassa hyvin kilpailukykyinen laite.

Niin, ja auton luovutuksen yhteydessä myyjä Veholla ei ollut sanonut sanaakaan itsekseen aukeavista takapenkin turvavöistä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11853
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ford Mustang 1966

Totesin irkissä että taidan painua vaihtamaan pyöränlaakeria, niin kaveri pohti että pitäsikö lähteä kannustamaan. Toivotin tervetulleeksi ja lupasin keitellä kahvit jos saapuu.

Näinhän siitä valui kotvan päästä pihaan valkoinen, '66 vuotinen Mustang. Juur sopivasti kun oli pultit jne auki ja lurautin vähän irrotusöljyä viihtymään navan ja olkavarren väliin, niin kun kaveri samantien ehdotti koeajoa niin mikäs siinä, lompakko taskuun eli ajokortti kyytiin ja veekasi tulille.

Tai siis ei heti tulille. Eihän ruiskumies, joka on automaateilla tottunut nojaamaan jarrupolkimeen startatessa, hoksaa oikeata tanssiaskelta kaasupolkimelle lämpimän kaasutinkoneen kanssa, mutta omistajan vihjattua aiheesta vasen jalka jarrulle, oikea kaasulle ja johan hörähti. Ristikampura jäi pyörimään avaimesta irrotuksen jälkeenkin tasaista ja sopivaa tahtia, joten vedetään keppi R:n kohdalle, tai siis etsitään kepistä R, koska näillä ikävuosilla kulissi on hieman viitteellinen ja peruutetaan oikoseen. Ei anneta vaihdekulissin hämätä, vedellään keppiä taas taaksepäin että saadaan draiiiivi sisään ja nostetaan tassua jarrulta.

Pienellä kaasunkoskemisella Ameriikan ihmemaan poniauto lähtee eteenpäin herkästi, merkiten lähtöpaikan kevyesti hiekkapihaan. Kone on innokas ja tyhjäkäyntikin sopiva, joten pitää varovasti ruisailla tuo meitin hiekkapätkä, kunnes pääsee asfaltille. Meilläpäin tiet ovat mutkaisia ja osittain jopa tasaisia, joten autoon saa tuntumaa ihan kivasti. Aiempiin ameriikkalaisiin verrattuna huomio osuu heti yllättävän hyvään ajotuntumaan ja responsiiviseen ohjaukseen. Ehei, ei tämä mikään mikroauto ole, mutta rattia voi kääntää mutkassa, eikä sitä tarvi ennakoida metrikaupalla kuten esmes kaverin Camarolla aikoinaan.

Kyyti on yllättävänkin sivistynyt ja hiljainen, mutta vauhti tuntuu kyllä jotenkin yllättävän paljon. Niskatuettomat penkit ja puuttuvat turvavyöt saattavat vaikuttaa asiaan-. Tuossa 80 baanalla tuntuu ihan hyvältä ajaa semmonen 50-60, samaten 60 alueella joku luokkaa 40. Jollain suoralla sitten tajuan kysyä että onko tää muuten mailimittari. Onhan se, ei siis ihme ettei persaus halunnut hakea rajoitustaulun mukaista lukemaa vauhtiviisarille :D. Alkaa käydä järkeen se, miten vauhti tuntuu mukamas kovalta.

Ilmeisesti auton ikä ja alustarakenne näkyy ajossa siinä, että kaarteissa joskus tuntuu pieni sivuttainen muljahdus. Saattaa myös tulla vanhoista renkaista. Ei paha, ei häiritsevä eikä sillai jännittävä, mutta tottumattomalle vähän yllättävä.

Kokonaisuutena klassinen Mustang on hieno peli. Ei sinänsä minun autoni, mutta ymmärrän erittäin hyvin kaveria ja muitakin jotka sellaisen haluavat, enkä paheksu jos joku pyytää kuskiksi.

Pahoittelen, kuvia en tullut ottaneeksi. Ehkä sellaisen joskus lisään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
155156
Viestit: 2232
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Ajoin eilen Giuliettalla ensimmäsistä kertaa koskaan. Kyseessä Giulietta QV vuodelta 2015 eli kohtuullisen tuore peli ja samalla moottorilla kuin Alfa Romeo 4C. Autoa voisi kuvailla adjektiivilla räyhäkkä. Kiihtyi nopeasti ja ääntä melko paljon, vaikka oli vakio putkistolla. Punainen sisusta ehdottomasti plussaa kyseiselle yksilölle.

Kuva
Viimeksi muokannut 155156, 17 Heinä 2024, 12:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lerppu
Viestit: 6336
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

155156 kirjoitti:
12 Heinä 2024, 09:29
Ajoin eilen Giuliettalla ensimmäsistä kertaa koskaan. Kyseessä Giulietta QV vuodelta 2015 eli kohtuullisen tuore peli ja samalla moottorilla kuin Alfa Romeo 4C. Autoa voisi kuvailla adjektiivilla räyhäkkä. Kiihtyi nopeasti ja ääntä melko paljon, vaikka oli vakio putkistolla. Punainen sisusta ehdottomasti plussaa kyseiselle yksilölle.

Kuva
Se on kiva! Tuollaisen kyydissä tarkoitus Bellaan eksyä. Jos ehditään mökiltä ajoissa lähtemään, niin Rosso Competizione ehkä parkkiin ihan alueelle asti. Yleensä oon sen verran aamuntorkku, että vierasparkkiin on auto jäänyt... Mutta nyt kun on 4 moottoripään seurue matkassa - ja QV kyyti luvattuna - niin ehkäpä voisi paikalle ehtiä!

FinPat
Viestit: 8569
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

155156 kirjoitti:
12 Heinä 2024, 09:29
Ajoin eilen Giuliettalla ensimmäsistä kertaa koskaan. Kyseessä Giulietta QV vuodelta 2015 eli kohtuullisen tuore peli ja samalla moottorilla kuin Alfa Romeo 4C. Autoa voisi kuvailla adjektiivilla räyhäkkä. Kiihtyi nopeasti ja ääntä melko paljon, vaikka oli vakio putkistolla. Punainen sisusta ehdottomasti plussaa kyseiselle yksilölle.
Hienot erikoiskilvet molemmissa Alfoissa! ;)

Oliko se niin että Giuliettassa 2015 - 2016 nurkilla QV nimi vaihtui Veloceen?

lerppu
Viestit: 6336
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
12 Heinä 2024, 11:50
155156 kirjoitti:
12 Heinä 2024, 09:29
Ajoin eilen Giuliettalla ensimmäsistä kertaa koskaan. Kyseessä Giulietta QV vuodelta 2015 eli kohtuullisen tuore peli ja samalla moottorilla kuin Alfa Romeo 4C. Autoa voisi kuvailla adjektiivilla räyhäkkä. Kiihtyi nopeasti ja ääntä melko paljon, vaikka oli vakio putkistolla. Punainen sisusta ehdottomasti plussaa kyseiselle yksilölle.
Hienot erikoiskilvet molemmissa Alfoissa! ;)

Oliko se niin että Giuliettassa 2015 - 2016 nurkilla QV nimi vaihtui Veloceen?
Samassa kun firman logo meni uusiksi ja Giulietta fonttikin vaihtui, niin neliapila katosi ja tilalle tuli Veloce. Auto säilyi muutoin samana. Se iso muutoshan oli kun TBi muuttui alumiiniseksi ja TCT laitettiin vaihteita valikoimaan. Siitä eteenpäin sai ne hienommat jakkaratkin kabiiniin.

FinPat
Viestit: 8569
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Koska firman uudella omistajalla ei ole autoetupolitiikkaa niin Tesla lähtee ALD:lle 01.10.2024 ja sen jälkeen mennään 0.57€/km kompensaatiolla työajot. Pitää keksiä joku uusi kuljetin jolla sahata riittävän mukavasti, turvallisesti ja kustannustehokkaasti Ykköstietä edes takaisin ja satunnaisesti eksyä muuallekin Suomeen. Tänään uhrattu lomapäivä moisen kuljettimen hankinnan tutkimiseen ja monta peräkkäin samaa reittiä jotta saisi tuntumaa autojen välisiin eroihin. Osa tuli ajettua toiseen kertaan kun edellinen koeajo oli vielä lumiseen aikaan.

Hyundai Ioniq 6 AWD:
Oudon näköinen laite jossa ohjaamossa paljon vipuja ja vimpaimia Teslaan tottuneelle. Laite kulkee mukavan pehmeästi ja on kohtuullisen hiljainen. Ei innosta ylenmääräiseen riehuntaan rampeissa tai ohitustilanteissa vaan on rauhallisen oloinen maantiematkaaja. Hinta korkeahko tällaiseksi mutta Hyundailla myös kohtuullisen hyvä leasing -tarjous.

2023 "uusi" Porsche Taycan 4S CrossTurismo:
Kunnon penkit ja muutenkin itselle sopiva ajajan ergonomia. Kulkee hienosti ja kohtuullisen hiljainen, mitä nyt isot renkaat kumisevat karkealla suomalaisella moottoritiellä. Aiheuttaa ramp rage ja traffic light race -syndroomaa helposti. Hinnoittelu järjetön ja luotettavuus lähipiirin kokemusten mukaan kuraa.

Tesla Model 3 LR "Highland":
3 vuotta ja 135tkm edellisellä vastaavalla tahkonneena ei yllätyksiä. Kesäkelillä parannukset minimaalisia ja vilkkuviiksien puutteeseen ei tunnissa ehdi tottua. Tämä olisi helppo valinta sillä erolla että vuonna 2021 Tesla Model 3 oli vielä hieman erilainen ja nykyään se on Skeida Korolla eli parkkipaikalla menee helposti naapurin autoon. Hinnoittelu mielestäni kohdallaan tuote ja markkina huomioiden.

BMW i4 M50:
Muuten hyvä ergonomia BMW:n mutta manuaali-sporttipenkit olivat yllättävän hankalat saada kohdalleen. Ajossa lähes Taycanin veroinen, hiljainen ja nopea, myös kurveissa. Ajajan vispilä (oxymoron sallittaneen tässä kontekstissa). Hinnoittelu älytön Possun tapaan mutta ilmeisesti luotettavuus ja after marketing ainakin hitusen paremmalla tasolla.

BYD Seal U:
Sähköinen versio robo-loota Citroen Cactuksesta jossa tulee merikipeäksi kuivalla maalla. Äkkiä ympäri ja auto takaisin parkkiin ennen kuin oksentaa kojelaudalle.

BYD Seal AWD:
Seal U jälkeen massivinen parannus. Hieman Teslaa hiljaisempi ja ajettavuudeltaan hyvin samankaltainen. Super-ärsyttävät nalkutusjärjestelmät jotka pitää vaientaa joka startin yhteydessä. En tiedä miten esim. Tesla ja BMW ovat saaneet nämä vähemmän häiritseviksi koska samoja idioottimaisia EU pykäliä niidenkin pitää seurata. (Saisiko muuten tehtyä direktiivin että EU poliitikoille ja byrokraateille asennetaan ns. haukun estopanta eli aina kun avaa suunsa ehdottaakseen jotain typerää niin sähköshokki iskee?) Hinnaltaan kilpailukykyinen.

-> Etsintä jatkuu.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11549
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Mahtuukos Ioniq 5N shortlistille?

i4 - Seal - 3 -vertailussa Highlandia kyllä aika hankala ohittaa, jos ei liikaa tunnepuolelle mennä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
CLiK
Viestit: 178
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja CLiK »

^^ Haiskahtaa Highlandiltä ja kelpaahan sen äänieristys jo motariajoonkin.

Ioniqit ei tosiaan sovi mutkiin ilman N:ää. Jos ei halua venyä N:ään niin kannattaa soittaa Kia-myyjälle löytyykö EV6 GT:tä vielä poistotarjouksella.

lerppu
Viestit: 6336
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^^^Hiukan on tuossa luettavissa tunteen palon puutetta. Ymmärrän. Sähköautoilu tuo autokaupan tekemiseen ostajan kannalta elementin, joka ainakin itseltä on tilanteessa yleensä tyystin puuttunut - järjen käytön. Toivottavasti löytyy tarpeisiin sopiva kuljetin ja siihen hyvän kaupan tunnusmerkit täyttävä ostokokemus!

Omalta osaltani tämä modernin auton ostaminen alkaa olla samaa kuin puhelimen päivittäminen - ei tee mieli tehdä ja tuntuu lähinnä vaivalloiselta.

Avatar
CLiK
Viestit: 178
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja CLiK »

lerppu kirjoitti:
23 Heinä 2024, 14:42
Omalta osaltani tämä modernin auton ostaminen alkaa olla samaa kuin puhelimen päivittäminen - ei tee mieli tehdä ja tuntuu lähinnä vaivalloiselta.
Toivotaan, että käännös vielä tulee. On se jo jotain, että viidenkympin autoon saa Sabeltin kupit.

FinPat
Viestit: 8569
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vittorio Jano kirjoitti:
23 Heinä 2024, 13:02
Mahtuukos Ioniq 5N shortlistille?

i4 - Seal - 3 -vertailussa Highlandia kyllä aika hankala ohittaa, jos ei liikaa tunnepuolelle mennä.
Kuraloskamoska kauden kuljettimelle tunteet vähemmän tärkeitä.

FinPat
Viestit: 8569
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

CLiK kirjoitti:
23 Heinä 2024, 14:26
^^ Haiskahtaa Highlandiltä ja kelpaahan sen äänieristys jo motariajoonkin.

Ioniqit ei tosiaan sovi mutkiin ilman N:ää. Jos ei halua venyä N:ään niin kannattaa soittaa Kia-myyjälle löytyykö EV6 GT:tä vielä poistotarjouksella.
Aika vaatimattomilta EV6 GT -tarjoukset näyttivät, 70k€+ on haastava price point KIA:lle vaikka hyvä auto olisikin. Näköjään autokauppiaiden rahoittajat uskovat nopeahkoon korkojen laskuun kun ovat alennusten sijaan tarjoamassa 0.99% + rip-off kulut tyyppistä taloudellista kannustetta ostoon.

Avatar
HANU
Viestit: 1479
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

FinPat kirjoitti:
23 Heinä 2024, 17:05
CLiK kirjoitti:
23 Heinä 2024, 14:26
^^ Haiskahtaa Highlandiltä ja kelpaahan sen äänieristys jo motariajoonkin.

Ioniqit ei tosiaan sovi mutkiin ilman N:ää. Jos ei halua venyä N:ään niin kannattaa soittaa Kia-myyjälle löytyykö EV6 GT:tä vielä poistotarjouksella.
Aika vaatimattomilta EV6 GT -tarjoukset näyttivät, 70k€+ on haastava price point KIA:lle vaikka hyvä auto olisikin. Näköjään autokauppiaiden rahoittajat uskovat nopeahkoon korkojen laskuun kun ovat alennusten sijaan tarjoamassa 0.99% + rip-off kulut tyyppistä taloudellista kannustetta ostoon.
Se on halpaa rahaa kun ostokorko on 4% ja siitä ylöspäin. Pikku korkotappio tulee joka kk. Sitä tappiota sitten yritetään kompenseerataan auton hinnassa ja/tai muissa rahoituskuluissa.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
-TTY-
Viestit: 1532
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

FinPat kirjoitti:
22 Heinä 2024, 17:16
BYD Seal AWD:
Seal U jälkeen massivinen parannus. Hieman Teslaa hiljaisempi ja ajettavuudeltaan hyvin samankaltainen. Super-ärsyttävät nalkutusjärjestelmät jotka pitää vaientaa joka startin yhteydessä. En tiedä miten esim. Tesla ja BMW ovat saaneet nämä vähemmän häiritseviksi koska samoja idioottimaisia EU pykäliä niidenkin pitää seurata. (Saisiko muuten tehtyä direktiivin että EU poliitikoille ja byrokraateille asennetaan ns. haukun estopanta eli aina kun avaa suunsa ehdottaakseen jotain typerää niin sähköshokki iskee?) Hinnaltaan kilpailukykyinen.

-> Etsintä jatkuu.
Itse laitoin liikennemerkkitunnistuksen pikavalikkoon, jolloin yhdellä alasvedolla ja painalluksella sai hiljenemään. Tosin uusi päivitys toi tullessaan sen, ettei enää tarvitse tehdä sitäkään. Asetuksista saa hiljenemään, ja pysyy hiljaisena. Nopeusrajoituslappu enää hetken vienosti vilkkuu näytön yläkulmassa hetken aikaa ja luovuttaa senkin muutaman kerran vilkahdettuaan. Eli saa nykyään totaalisen äänettömäksi, kun vain laittaa eikä tarvitse enää käynnistäessä tehdä mitään lisätoimenpiteitä oman mukavuutensa eteen.
Edit. Tovereita VJ ja CLik komppaan itsekin tuon Ioniq 5:n suhteen; hyvä daily driver se perusmallikin on, mutta ei kyllä vetoa tunteisiin millään muulla ku ulkonäöllään ja sekin on täysin makuasia. N-sarja sitten on jotain ihan täysin muuta. Ioniq 5 N on itsellä vielä kokeilematta, mutta ainakin bensaa polttavien osalta i30 N oli ihan eri planeetalta äNnättömään nähden. Edelleen yksi hauskimmista autoista, joita ikinä olen ajanut, jonka perusteella uskallan väittää ettei "hauska" -kategoriassa Ioniq 5 N:lle mikään toinen sähkäri vielä pärjää.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11549
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

i30N on/oli kyllä mieleenjäävä peli. Jostain syystä päädyin sitten kuitenkin Méganeen.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 8569
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

-TTY- kirjoitti:
23 Heinä 2024, 21:26
Eli saa nykyään totaalisen äänettömäksi, kun vain laittaa eikä tarvitse enää käynnistäessä tehdä mitään lisätoimenpiteitä oman mukavuutensa eteen.
Tuo on hyvä kuulla. Kaikissa koeajoautoissa kokeilin sammuttaa ja käynnistää uudelleen ja BYD Seal versiossa joka oli ajossa kaikki hemputin pimputtimet ja nalkuttimet tulivat takaisin vaikka ne oli napsinut pois päältä. Myöskään myyjä ei osannut laittaa niitä pysyvästi hiljaiseksi.
-TTY- kirjoitti:
23 Heinä 2024, 21:26
Edit. Tovereita VJ ja CLik komppaan itsekin tuon Ioniq 5:n suhteen; hyvä daily driver se perusmallikin on, mutta ei kyllä vetoa tunteisiin millään muulla ku ulkonäöllään ja sekin on täysin makuasia. N-sarja sitten on jotain ihan täysin muuta. Ioniq 5 N on itsellä vielä kokeilematta, mutta ainakin bensaa polttavien osalta i30 N oli ihan eri planeetalta äNnättömään nähden. Edelleen yksi hauskimmista autoista, joita ikinä olen ajanut, jonka perusteella uskallan väittää ettei "hauska" -kategoriassa Ioniq 5 N:lle mikään toinen sähkäri vielä pärjää.
Pitää siis yrittää löytää koeajettavaksi moinen. 80k€ on kyllä kova hintalappu käyttöautoon.

lerppu
Viestit: 6336
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^80 tuhatta euroa aikuisten rahaa Hundaista? :crazyeyes:

Googlasin mikä se on. Ei musta nyt taida olla tätä ymmärtämään, taidan olla pudonnut sekä kyydistä että taloudellisista realiteeteista.

Laitan sen kunniaksi Valkiaskäärmeen soimaan ja valmistaudun palautumaan toksisesta saliharrastuksesta in the still of the night. :silly:

FinPat
Viestit: 8569
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

MB EQE 350+
Prologi
Koska ikä alkaa parin vuoden päästä kuutosella niin ehkä sitä uskaltaa jo Mersun suuntaankin vilkuilla? Varsinainen syy miksi aloin kuikuilemaan myös tähtikeulaa on niiden mielenkiintoinen hintakehitys käytettynä. EQS ja EQE hinnat ovat romahtaneet Saksassa ihan Taycanin tahtia tai jopa nopeammin. Sen lisäksi Taycaniin verrattuna Saksassa MB Jahres Wagenin saa ostettua "Junge Sterne" -takuulla jonka laajuus ja pituus ovat itseasiassa järkeviä. Joten luokkaa 10tkm ajetun, ~12kk vanhan takaveto EQE:n jossa 600km+ WLTP:tä saa alle 45k€ hintaan eli uuden takaveto Tesla Model 3 hintaluokkaan.

Koeajo
Kävin paikallisella Veholla testaamassa MB EQE 350+ yksilön jotta tietäisi kannattaako tätä polkua tutkia yhtään sen pidempään. Auto on ulkoa omaan silmääni vähemmän kaunis, ikäänkuin erilaisista palasista koottu ja teipattu yhteen ennen kuin mikään yhtenäinen design. Sisusta paljon parempi, joskin monin kohdin melko muovisen oloinen. Käyttökokemuksesta selvästi tehty "perinteinen", kulutusmittarikin näyttää kierroslukumittarilta ja muutenkin diesel-Mersulla N miljoonaa kilometriä ajanut taxi-kuski on varmasti kotonaan ilman ihmettelyä.

Kun lähtee liikkeelle niin huomaa että EQE on hiljainen ja pehmeäliikkeinen. Ohjaus nurkkapyörityksessä varsin etäisen tuntuinen ja jousitus suorastaan kelluva mutta kun liikenneympyrässä ja tiukemmassa rampissa hieman nojaa jousitusta vasten niin se selkeästi ryhdistäytyy mutta ohjaus pysyy koko ajan yhtä tunnottomana. Tämä laite ei kannusta huliganismiin tien päällä vaan tasaisen rauhalliseen etenemiseen. Moottoritiellä suoraan kulkiessa taas ohjaus on nukuttavan helppo ja auto todella äänetön kun vertaa Teslaan tai vaikka i4:n.

Positiivisena todettakoon että kaikki ylinopeus yms. yms. piipitykset joita löytyy Kiina-Korea vispilöistä loistavat poissaolollaan!

-> Maantiematkaan, ainakin kesäkeleillä mitä mainion laite. Speksien mukaan jopa pieni sähkön kulutus.
-> Ei todellakaan mikään "canyon carver". (No, sitä varten italialaiset tekevät autoja.)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15163
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Subaru Outback 2012 Boxer Diesel 2.0, 6MT AWD

Nyt kun tuhatkunta kilometriä tuolla Saparolla ajeltu, voisi pientä rapsaa tästä kirjotella.
Kyseessähän on siis teknisesti farkku-Legacy, mutta korotettuna. Maavaraa onkin ihan kivasti, eikä vähiten aika isojen fillareiden ansiosta.

Kyseinen yksilö on ihan OK-varusteilla (automaagista kylmästöintiä, sadetunnistinta, päiväajovalot+bi-xenonit, bthf ja toki ratti täynnä nippulaa ja nappulaa näille, 6cd:n mp3-vaihtaja jos sellaista kaipaa mut myös ihan perus 3,5mm AUX, vetokoukkua ja lehmää sisustassa, kuskin penkki täysin sähköllä säätyvä muistilla). Lisänä kattotelineet, Thule ja ilmeisesti tehdasvarusteena tullut. Harmillisesti hukkunut avain johonkin.

Ensimmäisenä hämmästelee Japanilaista käytännöllisyyttä. Valtaosa napeista, vivuista ja kytkimistä on mallia "kestää Hiroshiman", toki joukossa on sit muutama germaanivaikutteinen nappi/kytkin, jotka ei sitten ihan niin hyvin wörki. Mutta pääosin siistissä kunnossa asiat 250tkm jälkeen, vaikka selkeästi ollut mallia työkalu.
Ainiin, itselleni ehkä hankalimmat asiat so far: cruise pitää erikseen kytkeä päälle rattinapista joka ajokerralla, se ei pysy "aina päällä" samalla tavoin kuin esim Alfassa. SET-nappi on alaspäin-nopeus ja RES-nappi on ylöspäin-nopeuskytkin, sen sijaan erikseen on CANCEL-nappi. Alfassa tottui siihen, että jos cruisen tiputti kytkimellä tai jarrulla pois niin viikseä tökkäsemällä se oli takas. Mut nää on näitä.

Ajossa nopeasti huomaa vaihteiston F40-mäisyyden. Tai enemmänkin C635 + F40; melkein yhtä herkkä kuin C635, mutta yhtä jämäkähkö kuin F40. Hassu kombo, kun näennäisen herkästi saa kepiteltyä, vaikka oikeasti sit tarvii vähän jotain lihakseksi kutsuttavaa.
Nopea ohjaus tässä valtamerilaivan kokoisessa kulkineessa on myös hassu kombo. En edes tiedä, kuinka nopea se on, mutta tuntuisi olevan 159:n kanssa aika liki. Erona se, että sähköä käytössä ja tunnottomuutta selvästi enemmän. Maantiellä kulkee helposti sinne, minne käskee ja yllättävän vähän keinuu moottoritievauhdissakaan. Siellä tosin kulutus alkaa nousemaan jo kohtuuttomaksi, vaikka kierrokset järjellisinä onkin - vois kuvitella tuon korkean ja aika leveän profiilin tekevän osansa.

Moottorissa on tehoa väitetysti sellaiset 150 hepokattia, väännöstä ei mitään tietoa. Tosi monessa paikassa valitetaan siitä, että on aivan mahdottoman pitkä ykkönen ja pakki, ettei venettä saa laskettua vesille (tai rampilta nostettua ylös) kytkintä sulattamatta. Tän allekirjoitan - hassusti tässä ei ole edes alennusvaihdetta, vaikka Legacyissä hyvin usein on. Hämmentävä kombo siis tässäkin mielessä.
Joka tapauksessa ajossa rento ja ei tarvitse jatkuvasti kaitsia tiellä pysyäkseen, mutta aika tunnoton ja nopea ohjaus tekee pienistä liikkeistä äkkiä aika isoja. Ilmastointi ei ole lähelläkään sitä tasoa, mitä 159:ssä tai Giulietassa, mutta ajaa asiansa. Kesähelteellä automaatti ei ehkä ole se paras vaihtoehto kuitenkaan, jos kabiinia haluaa viileäksi.
Ajometeliä sitten... noh, kaikki on suhteellista. Moottorin äänet tai rengasmelu ei häiritse juurikaan, mutta konepellillä oleva scooppi aiheuttaa ikävän ujelluksen yli 60kmh vauhdissa. Olettaisin, että scoopin alareunan puuttuvilla tiivisteillä saattaa olla jotain vaikutusta asiaan, pitää tutkia. Kunhan jaksaa.

Rengaskoko on 225/65/17, eli aika pehmoiset pallerot alla. Ei tee huonoa, etenkään huonommilla teillä ajellessa. Toki tämä aiheuttaa hieman enemmän liikehdintää mm. jarrutuksissa, mutta ei tuossa merisairaaksi ole onnistunut tulemaan.
Nelivetoa ei tietenkään nyt kesällä voinut samalla tavalla testata, mutta aikaisempien kokemuksien mukaan se on ihan hyvin toteutettu näissä Saparoissa.

Mutta tää on ensimmäinen auto 159:n 2-vipuisen penkin lisäksi, jossa oon löytänyt ajoasennon helposti ja nopeasti niin, että voi ajaa sen puolen tuhatta kilometriä ilman kauheita selkä, niska, hartia- tai käsivarsikipuja. Giuliettan kanssa ei mennyt enää edes 50km reissu ilman ongelmia, mikä olikin #1 syy vaihtoon.

Lyhyesti:
+ Ajoasento
+ Ketteryys (koko huomioiden ++)
+ Säntillisesti 12kk/15tkm välein tehdyt huollot auton olemassaolon ajalta
+/- Ajomukavuus (scooppimetelin jos saa järjelliseksi, menee plussalle)
+/- Ohjaus (riippuu, mistä tykkää)
+/- Sisätilat (tilaa on, mutta aika tylsää ja käytännöllistä. Juomapullotelineitäkin on vaikka koko suvulle.)
+/- Valaistus (ihan OK xenonit, mutta ymmärrän lisävalojen asennuttamisen...)

Ja tiedän tuon surullisen 2.0 boxer dieselin maineen. Mutta jos en hanki "taas yhtä italialaista pommia", niin pitää hankkia jotain muuta erikoista. Ja koska hydesitikka löytyy jo, niin otetaan nyt sit Nipponissa rakennettu Nipponin ihme.
Ja tää on sentään se toka variaatio tuosta koneesta - ja ajettu kuitenkin jo yli 250tkm, eli tässä ei liene ollut laakerointi- kampura- tai muuta vastaavaa ongelmaa :D

Raaseri
Viestit: 82
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

FinPat kirjoitti:
03 Elo 2024, 17:38
MB EQE 350+
Saaks kysyä miksi täyssähkö?

Just juttelin Pirkanmaalla myyntihommia tekevän ystäväni kanssa joka on päivittämässä firmaliisuria parin vuoden vanhaan 300de eemeliin. Oli laskenut ettei talon autolla ja siitä verotusarvoa maksamalla oo mitään järkeä ajaa 43tkm vuodessa. Sähkisten nykyiset hurjat arvonalenemat jne huomioiden diiselmese näyttäs excelissä tarjoavan bang for buck, eikä niitä kyytejäkään mitenkään huonoksi voi moittia. Sähköllä kulma-ajot ja dinoöljyllä pitkät vedot.

Muutenkin Riikan ja kumppaneiden on kohta tavalla tai toisella saada sähköautot verolle, kun valtion excelit on niin ikään sillassa.

FinPat
Viestit: 8569
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Raaseri kirjoitti:
09 Elo 2024, 15:30
FinPat kirjoitti:
03 Elo 2024, 17:38
MB EQE 350+
Saaks kysyä miksi täyssähkö?

Just juttelin Pirkanmaalla myyntihommia tekevän ystäväni kanssa joka on päivittämässä firmaliisuria parin vuoden vanhaan 300de eemeliin. Oli laskenut ettei talon autolla ja siitä verotusarvoa maksamalla oo mitään järkeä ajaa 43tkm vuodessa. Sähkisten nykyiset hurjat arvonalenemat jne huomioiden diiselmese näyttäs excelissä tarjoavan bang for buck, eikä niitä kyytejäkään mitenkään huonoksi voi moittia. Sähköllä kulma-ajot ja dinoöljyllä pitkät vedot.

Muutenkin Riikan ja kumppaneiden on kohta tavalla tai toisella saada sähköautot verolle, kun valtion excelit on niin ikään sillassa.
Onhan sähköinen voimalinja täysin ylivoimainen käyttöominaisuuksiltaan kun vertaa polttomoottoreihin tai hybrideihin. Ja vispilöiden raju arvonalenema ei ole sen pahempi jos ei uutta osta.

Ja on selvä että jossakin vaiheessa sähköistäkin YKSITYISautoilua aletaan rankaisemaan rajummin mutta tässä menee vielä hetki ennen kuin saavat sen aikaiseksi.

Avatar
Isola
Viestit: 2111
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Aquaticalle pari huomiota näin 9 vuotta Outbackilla ajaneena:
- dieselien laakeriongelmia ei ole tietääkseni ollut enää mallivuoden 2009 jälkeen
- jos ajovalot ovat ihan ok, niistä on joko polttimot loppu tai heijastin hilseillyt. Uusia umpioita sai goodwillinä vielä reilusti takuun päättymisen jälkeen, mutta tuskin enää. Kunnossa olevat valot ovat oikeasti hyvät.
- alennusvaihdetta ei tietääkseni tämän sukupolven Legacyyn enää saanut (ja voimalinja on Outbackissa aivan sama kuin perus-Legacyssä. Alustan korotus ei vaikuta siihen, joskin automaatin ja manuaalin nelivetototeutus ovar keskenään erilaiset.)
- Automaattinelikon irtiottokyky on ihan järjenvastainen. Vedin toissa talvena ojasta tyhjäpainoltaan 2800 kg pakun, jonka vetopyörät olivat kokonaan irti maasta ja koko pohja kyntänyt lumipenkkaa melko paksulti. Outback ei edds sutaissut vaan Mersu liukui nätisti takaisin tielle.
- Kuskin penkistä hajoaa ristiseläntuen säätö täydellä varmuudella jossain kohtaa. Ei pitäisi olla paha parsia kokoon, mutta on itselläni vielä tekemättä.
- Miten ihmeessä kukaan voi pitää Outbackia siedettävän hiljaisena :shock:
- Jos automaatti-ilmastoinnissa on jotain muuta valittamista kuin turhan aggressiivinen pyrkimys nopeasti kohti tavoitelämpötilaa rajulla puhalluksella, niin se on rikki. Yhtä hyvin toimii kuin Thesiksessä paitsi ettei tietenkään ole vedoton ja pitää enemmän mekkalaa.
- Nuo ovat muuten kattotelinettä,koukkua ja nahkasisustaa lukuun ottamatta vakiovarusteita...
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15163
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kiitos kommenteista! Tässä vähän spämmiä :mrgreen:
Isola kirjoitti:
09 Elo 2024, 17:58
- dieselien laakeriongelmia ei ole tietääkseni ollut enää mallivuoden 2009 jälkeen
Laakeriongelmat saattoi olla kunnossa, mutta liimapursotinongelma ei. Eli öljykanavat täynnä tiivistemassaa tehtaalta käsin ja ajanmyötä alentunut öljyvirtaus poltti ainakin kampuran laakereita. Tämän takia tälle moottorille joutuivat antamaan 6v/200tkm takuun 3v/100tkm normitakuun sijasta :lol:
Noita koneita on vaihdettu. Paljon. Tosiaan 08-09 oli ongelmia liiman ja laakerilaadun kanssa (olikohan kiertokangen laakerit surkeita ja ne petti myös ilman liimaongelmaa), joten näitä koneita meni ihan tosi vino pino jo alle 100tkm ajettuina, pisimmälle kestäneestä josta oon lukenut oli 199500km ajettu 2010-tammikuussa valmistunut yksilö. 2013? vai 14 tuli vielä kolmas generaatio koneesta, joka jäikin viimeiseksi.
Isola kirjoitti:
09 Elo 2024, 17:58
- Nuo ovat muuten kattotelinettä,koukkua ja nahkasisustaa lukuun ottamatta vakiovarusteita...
Mulla on ollut melkein aina Italoranskalaisia - tai siis, oikeastaan aina - joissa about pyyhkijän viiksestä lähtien kaikki on enemmän tai vähemmän lisävarusteita. Päiväajovalotkin on lisävaruste muuten, ainakin ohjekirjan mukaan. Ja pari ylimääräistä tupakansytytintä ja mitä näitä nyt on, mutta siis oikein passeli varustelu.

Eikös kuskin täyssähköpenkki ole kanssa ihan puhtaasti lisävaruste?
Isola kirjoitti:
09 Elo 2024, 17:58
- alennusvaihdetta ei tietääkseni tämän sukupolven Legacyyn enää saanut
Mutta tosiaan '11 mallisia Legacyja mielestäni kattelin nettiautossa ja monessa (ei kaikissa) oli alennusvaihde. Lisävaruste kenties?
Ne oli kyllä bensakoneella jos en väärin muista, että liekö ero sitten tässä?
Isola kirjoitti:
09 Elo 2024, 17:58
- Jos automaatti-ilmastoinnissa on jotain muuta valittamista kuin turhan aggressiivinen pyrkimys nopeasti kohti tavoitelämpötilaa rajulla puhalluksella, niin se on rikki. Yhtä hyvin toimii kuin Thesiksessä paitsi ettei tietenkään ole vedoton ja pitää enemmän mekkalaa.
Ja vertaan ilmastointia nyt 159:in vähän liiankin hyvin toimivaan. Tuossa on siis ollut jo flektiongelmia (poltti sulakkeet, toistaiseksi pysynyt kasassa) joka viittaa siihen, että jossain kohtaa kärähtää flektit. Nää nyt ei ole iso eikä kallis operaatio. Puhaltaa kylmää, mutta toisinaan tuntuu haluavan tarjoilla turhan lämmintä tai ehkä sitten pätkii ihan vaan yhteys valosensorin/sisäanturin kanssa. Pitää selvitellä. Ja voihan tuolta osa aineista olla karannutkin, jos ruuhkassa on flektit pimeänä ja paineet noussu ilmastoinnissa liian ylös. Eipä tuo nyt olis iso hinta selvittää ainemäärää, kun eipä tonne mene kuin öh 325 tai 350g? kylmäainetta.
Isola kirjoitti:
09 Elo 2024, 17:58
- Miten ihmeessä kukaan voi pitää Outbackia siedettävän hiljaisena :shock:
Giuliettaan verrattuna se kyllä on. Erityisesti rengasmelun osalta. Ja jos unohtaa tuon scoopin aiheuttaman ujelluksen, niin varsin ookoo tuo on. Ei tarvitse peltoreita! :lol:
Ok, C5:n sitikkaan verrattuna tuo on kovin äänekäs. Toisaalta sitikassakin tulee rengasmelu paljon pahemmin läpi, toisaalta se nyt on ikivanhoilla renkailla aika luonnollista.
Isola kirjoitti:
09 Elo 2024, 17:58
- jos ajovalot ovat ihan ok, niistä on joko polttimot loppu tai heijastin hilseillyt. Uusia umpioita sai goodwillinä vielä reilusti takuun päättymisen jälkeen, mutta tuskin enää. Kunnossa olevat valot ovat oikeasti hyvät.
Nuo lisäpitkät on Pureluxin jotkut mallia "aurinko keskelle päivää"-ledit, vaikka ovat hyvin suunnattu niin jo hämärän aikaan niin järjettömän kirkkaat, että liikennemerkki n. kilometrin päässä häikäisee. Metsäteille täydelliset kyllä.

Ja luin noista heijastin&polttimo-ongelmista, myös ballastien kanssa ollut ainakin ulkomailla ihan tosi paljon ongelmia - eivät saa polttimoita syttymään aivan täysin, jonka seurauksena valotehosta jää puolet uupumaan. Mutta näitä tutkin, kunhan jaksaa ihmetellä. Ainakin ekana tuplareleytän lisäpitkät ja palautan päiväajovalot toimintaan (koska lisäpitkät on pitkissä ja pitkät hoitaa päiväajovalon virkaa, Polforean vinkin pohjalta pistän parkeilta toisen releen sarjaan jolloin pitää tulla pitkiltä + parkeilta sähköä, jotta lisäpitkät syttyy = päiväajovalojen kanssa ei pala).

Toisaalta tässä olis paikka myös tuuningille: kahtelin, että olis E-hyväksyttyjä umpioita led-päiväajovaloilla bi-xenonin kaveriks aika edullisesti (alle 200e kpl), et jos joskus haluaa tuunata niin vois tuunata. En kyllä ihan heti ajatellut.

Ristiseläntuki on toistaiseksi kunnosa. :D
Isola kirjoitti:
09 Elo 2024, 17:58
- Automaattinelikon irtiottokyky on ihan järjenvastainen. Vedin toissa talvena ojasta tyhjäpainoltaan 2800 kg pakun, jonka vetopyörät olivat kokonaan irti maasta ja koko pohja kyntänyt lumipenkkaa melko paksulti. Outback ei edds sutaissut vaan Mersu liukui nätisti takaisin tielle.
Kaverilla oli aikanaan '02 Legacy, manuaali. Silläkin oli nelivedon vetokyky aivan järjenvastainen. Jos tuolla päästään edes 159 Q4:n tasolle, oon jo enemmän kuin tyytyväinen.
Mikkelin kadut viime talvena oli 159:lle vähän liikaa, kun jäi pohjasta kiinni useammin kuin kerran. Muutenhan siinä on kykyä edetä myös todella järjettömissä olosuhteissa, kunhan edes pari pyörää ottaa kiinni johonkin kitkaa sisältävään pintaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11853
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Isola kirjoitti:
09 Elo 2024, 17:58
- Miten ihmeessä kukaan voi pitää Outbackia siedettävän hiljaisena :shock:
Kaikilla ei välttämättä ole Thesistä verrokkina.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

A Bart
Viestit: 1892
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Polforea kirjoitti:
09 Elo 2024, 19:18
Isola kirjoitti:
09 Elo 2024, 17:58
- Miten ihmeessä kukaan voi pitää Outbackia siedettävän hiljaisena :shock:
Kaikilla ei välttämättä ole Thesistä verrokkina.
:lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15163
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Polforea kirjoitti:
09 Elo 2024, 19:18
Kaikilla ei välttämättä ole Thesistä verrokkina.
Itseasiassa en oo tainnut ikinä edes istunut Thesiksessä :lol:

A Bart
Viestit: 1892
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Aquatica kirjoitti:
09 Elo 2024, 22:24
Polforea kirjoitti:
09 Elo 2024, 19:18
Kaikilla ei välttämättä ole Thesistä verrokkina.
Itseasiassa en oo tainnut ikinä edes istunut Thesiksessä :lol:
Istuintuntuma muistaakseni on kovin sama, ainakin etupenkillä, kuin vaimon ypsilonin -06 nahkapenkissä.

FinPat
Viestit: 8569
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kakolan Possupäivien (https://www.ts.fi/uutiset/6408682) kunniaksi kävin koeajamassa Macanin. Tarjolla oli ainoastaan insinöörin mielestä typerästi nimetty "Turbo" -malli jossa kaikki mahdolliset vimputtimet, ilma-alusta yms. yms. mukana. Pientä hämmästystä herätti Saksan kilvissä olevan koeajoauton renkaiden kunto.

Kuva

Olivat aivan chunked. Kuulemma tullut suoraan Portugalista jostain tapahtumasta. Olisi ehkä kannattanut vaihtaa.

"Turbo" Macan oli kaupungissa mukava ajettava, ohjaus toimi hyvin, renkaiden kunnosta huolimatta, ja auto oli hiljainen. Lyhyen kaupunkikurvailun jälkeen nokka kohti moottoritietä. Valitettavasti rampissa oli ruuhkaa ja ei päässyt kokeilemaan sivuittaiskiihtyvyyksiä mutta kyllähän tämä "Turbo" potkii kun pääsee avoimelle baanalle. Potku on tosiaan paras sana kuvaamaan kiihtyvyyden tunnetta koska kaasupoljin ja ilmeisesti aktiivialusta on viritetty tuomaan "turbo-potkun" fiilistä kun oikeaa nilkkaa oikaisee. Tunnelma selvästi kiihkeämpi kuin vähän aikaa sitten koeajetussaTesla 3 performancessa vaikka kiihtyvyys on speksien pohjalta samaa luokkaa kuin performancessa. Jotain ovat Stuttgartissa tuunanneet tunnelman luomiseksi.

Vaikka on bensa-Possujen, Alfojen ja Ferrareiden kanssa tottunut nopeahkoon ohjaukseen niin Macanissa ohjaus yllätti moottoritienopeuksissa. Se oli jotenkin yli-nopean oloinen, tai sitten vain koko auto reagoi pienimpäänkin ratin hipaisuun hyperaktiivisesti. Ja korkeana SUV:ina sitten ajosa tuli helposti hieman tempoilevaa. En tiedä olisiko tottumiskysymys jos auto olisi alla hieman pidempään. Ehkä.

Erittäin hiljainen moottoritiellä vaikka tosiaan renkaat aivan loppu.

-> Pitää käydä koeajamassa Macan 4 kun niitä tuleea maahan ja ihmetellä miltä se sitten tuntuu. "Turbo" Macan oli hieno laite mutta näin köyhälle ei hintansa väärtti.

Avatar
HANU
Viestit: 1479
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

FinPat kirjoitti:
18 Elo 2024, 22:14
Kakolan Possupäivien (https://www.ts.fi/uutiset/6408682) kunniaksi kävin koeajamassa Macanin. Tarjolla oli ainoastaan insinöörin mielestä typerästi nimetty "Turbo" -malli jossa kaikki mahdolliset vimputtimet, ilma-alusta yms. yms. mukana. Pientä hämmästystä herätti Saksan kilvissä olevan koeajoauton renkaiden kunto.

Kuva

Olivat aivan chunked. Kuulemma tullut suoraan Portugalista jostain tapahtumasta. Olisi ehkä kannattanut vaihtaa.

"Turbo" Macan oli kaupungissa mukava ajettava, ohjaus toimi hyvin, renkaiden kunnosta huolimatta, ja auto oli hiljainen. Lyhyen kaupunkikurvailun jälkeen nokka kohti moottoritietä. Valitettavasti rampissa oli ruuhkaa ja ei päässyt kokeilemaan sivuittaiskiihtyvyyksiä mutta kyllähän tämä "Turbo" potkii kun pääsee avoimelle baanalle. Potku on tosiaan paras sana kuvaamaan kiihtyvyyden tunnetta koska kaasupoljin ja ilmeisesti aktiivialusta on viritetty tuomaan "turbo-potkun" fiilistä kun oikeaa nilkkaa oikaisee. Tunnelma selvästi kiihkeämpi kuin vähän aikaa sitten koeajetussaTesla 3 performancessa vaikka kiihtyvyys on speksien pohjalta samaa luokkaa kuin performancessa. Jotain ovat Stuttgartissa tuunanneet tunnelman luomiseksi.

Vaikka on bensa-Possujen, Alfojen ja Ferrareiden kanssa tottunut nopeahkoon ohjaukseen niin Macanissa ohjaus yllätti moottoritienopeuksissa. Se oli jotenkin yli-nopean oloinen, tai sitten vain koko auto reagoi pienimpäänkin ratin hipaisuun hyperaktiivisesti. Ja korkeana SUV:ina sitten ajosa tuli helposti hieman tempoilevaa. En tiedä olisiko tottumiskysymys jos auto olisi alla hieman pidempään. Ehkä.

Erittäin hiljainen moottoritiellä vaikka tosiaan renkaat aivan loppu.

-> Pitää käydä koeajamassa Macan 4 kun niitä tuleea maahan ja ihmetellä miltä se sitten tuntuu. "Turbo" Macan oli hieno laite mutta näin köyhälle ei hintansa väärtti.
Porsas on saanut himppusen runtua radalla. Aikoinaan 156 GTA:ni renkaat näytti samanlaisilta kun ajoi sata varvia Ahvenistoa parin viikonlopuna aikana.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Polforea
Viestit: 11853
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tulevaisuuden käyttistä kartoittaessa on hyvä aloittaa hyppäämällä suoraan syvään päähän, eli korkeisimpiin kustannuksiin sekä ehkä heikoimpaan hinta/hyöty -suhteeseen. Tällä ideologialla käytiin vaimon kanssa eilen vilkaisemassa Jaguaria.

Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 13: Jaguar F-Type 2013 3.0 S

F-typehän on ihan järjettömän nätti auto. Samaan aikaan tyylikäs ja sivistynyt, mutta myös räyhäkkä. Plussana tätä saa nelivetona, vetokoukkua tosin ei ole tarjolla. Tekniikkapuolesta on helppo haarukoida, ettei näitä ole tehty ns. riittämättömällä moottorilla. Jopa Ingenium-sukuinen, 2-litrainen rivinelonen turbo kuitenkin tuuppaa sen 300hv ja seuraava vaihtoehto, remmiahdettu 3-litrainen V6 jo 380hv ja loput enempi, niin kyllä tälläisellä ehtii kotoo töihin ja töistä kotiinkin. Tyyppivikalistatkin näyttää rohkaisevilta, kun parin oikean mutta kohtuu helpon vian lisäksi sieltä löytyy pääosin mainintoja "liian ahdas", "ei tarpeeksi kuljetustilaa", "mukana tulleet Pirellin sporttirenkaat on vähän heikot lumella" "takavedossa on liikaa tehoa, se sutii" ja "nelivedossa on liikaa pitoa, se ei sudi". Nämä siis kaikki ihna oikeasti luettuja/kuultuja kommentteja eikä edes oman mielikuvituksen tuotetta. Ehkä eniten jännittää ajamisen raskaus ja äänitaso, koska tallissa kuitenkin on jo kaksi perkeleen äänekästä ja ajamiseltaan keskiraskasta urheiluautoa.

Kun sitten bongasin Internetin ihmemaasta, joka Chattiautonakin tunnetaan, Vantaalla Waloautolla myynnissä olevan tummapukuisen F-Typen, alkoi suunnitelma kehkeytyä. Eräänä kauniina vapaapäivänä löin Ferrarin tulille ja pörmöötin jututtamaan eteläreunan automyyjää. Ei tarvinnut haahuilla kaupassa montaakaan sekuntia, kun asiallinen nuorukainen otti koppia ja kertoi, että auto on myynnissä heidän kauttaan, mutta vielä nykyisellä omistajalla käytössä eikä siis paikan päällä, mutta lupasi järjestää sen ajoon ehkä jo huomiseksi. No, soitteli sitten perään että ei saakaan ihan vielä, koska auton kattomekanismissa oli jotain häikkää ja se oli korjattavana. No, kuten asiaan kuuluu niin korjauksenkin luvattu valmistumisaika hieman petti ja koeajolle pääsy venähti hieman. Ei sinänsä harmittanut, koska tykkään enempi että viat korjataan kunnolla eikä hutmita kiireellä kasaan.

No, eilen aamulla myyjä soitteli että auto on ajettavissa ja sovittiin että pölähdämmä iltapäivästä paikalle. Näinhän me teimme, joten vilkaisimme autoa, täyttelimme paperit. Myyjä täräytti auton käyntiin hallissa ja heti ekana se paukautti kerran putkeen - ihan kiva soundi, mutta ei ihan lupaavinta siihen, että pitäisi kyetä lähtemään matkaan vaikka keskellä yötä herättämättä sen enempää vaimoa kuin naapurustoakaan. Herätysliikettä voi leikkiä jo TVR:llä tai Ferrarilla.

Hyppäsin sitten pihalla ratin taakse, säätelin penkkiä ja ruoria kohdalleen ja huomasin, että haluaisin saada ratin lähemmäs kuin mahdollista, mutta sain tämän jokseenkin kompensoitua penkin säädöllä. Ajoasento siis minulle hyvä, mutta ei täydellinen. Varustelistan kirjailusta puuttuu näkymäesteinen tuulilasi, pystylangat pilaa maisemaa. F-Typessä ei ole enää Jaguarin eleganttia rullaa, vaan nykäistään kepistä D sisään ja aletaan valumaan eteenpäin. Kaupunkiruisinkissa ZF 8HP toimii tässäkin kuin ihmisen ajatus, mutta suuntaan Tuusulanväylänä tunnetulle moottoritielle. Rampilla rauhallinen mutta riittävä kiihdytys sopivasti liikenteen tahtiin sujuu ongelmitta, mutta motarilla huomaan mielenkiintoisen efektin - meillä on alla 3-litrainen, remmiahdettu kuutonen jossa on voimaa kuin pienessä pitäjässä, mutta pienikin kaasunlisäys saa askin nykimään pienempää sisään. Kickdown on ihan kelpo toiminto, mutta tässä kohtaa toteutus tuntuu lähinnä hätäilevältä. Voi olla että askin ajotapa-adaptaatio vaikuttaa asiaan ja se tottuisi pitämään pykälän paremmin sisällä. Manuaalimoodissa tuota ei tietenkään tapahdu.

Matkalle osuu tietyömaata ja muuta hieman epätasaisempaa kohta, joka kertoo että alusta on jäykkä, kuten tälläisessä kuuluukin. Tosin toisin kuin esim. monessa Alfassa, XE:ssä tai 348:ssa, tässä ei ole pehmeää pintakerrosta vaan on jäykkä alusta asti. Jousituksen kääntö dynaamisesta tilasta normaalimoodiin helpottaa, mutta ei täysin "pelasta" vaan pintakovuus pysyy, tästä pieni miinus.

Pääosin auto on kuitenkin sinänsä ihan kiva ja tälläistä voisi harkita, mutta sitten löytyy antkliimaksi, joka viilentää vahvastai - ei niinkään suorituskyvystä, vaan pikemminkin suoritushalusta. Kun Ferrarissa tai TVR:ssä painaa isommin kaasua, avautuu kaasuläppä tai par, kone alkaa vetää ja mylviä vedon seurauksena. Kun Rayfassa painaa kaasua, kaasuläppä aukeaa ja kone alkaa vetää, pahemmin mylvimättä. Kun Giuliassa painaa kaasua, aski nykii pienempää sisään ja kone alkaa vetää, juuri mylvimättä. Kun F-typessä painaa kaasua, on ensin pieni viive, sitten aski pykältää pienempää, sitten äänenvaimentimen läpät aukevat ja mylvintä alkaa. Vasta sitten kaasuläppä alkaa aueta ja avautuu turvallisen rauhallisesti. Tulee fiilis että kauhee meteli mutta mitään ei tapahdu. No, tapahtuu siellä, kyllähän se 380hv kuutonen kuitenkin oikeasti vetää, mutta kauhian vaikea sitä on saada innostumaan tahi innostamaan - minä kuitenkin odotan, että tälläistä autoa voisi hallita kaasulla. Manuaaliaskilla ja vaijerikaasulla tämä olisi ihana auto, mutta tällä järjestelyllä tuli kyllä pettymys. Ehkä tuon reagoinnin saisi softalla paremmaksi, mutta se jää ainakin toistaiseksi selvittämättä.

No, olisiko tästä käyttöautoksi? No... ei. Voisin tottua pintakovaan alustaan (vaikka GT olisi ehkä parempi kuin urheiluauto), mutta näköesteinen tuulilasi, musta sisusta, äänimaailma (olisi etu jos voisi olla herättämättä vaimoa ja naapurustoa) ja etenkin ristiriita oikean jalan ja auton välillä tekee kyllä ihan liikaa työtä muutostarverintamalla. Ehkä veekasi vaalealla sisustalla ja läpinäkyvällä tuulilasilla voisi olla resepti, josta olisi käyttöautoksi. Aika näyttää, tuleeko sellaiseen joskus tutustuttua.

Mutta se, jonka jalalle auton reaktiot sopii ja joka kokee lämmitettävästä tuulilasista enemmän hyötyä kuin haittaa, löytää tästä kyllä itsellleen hienon auton.

Kiitämme:
+Ulkonäköä
+Tyylikkyyttä
+Ajettavuutta
+Ilmavirtojen hallintaa avoautossa
+Voimalinjan speksejä
+Varustusta
+Myyntihenkilön asiallista ja innokasta lähestymistä potentiaaliseen asiakkaaseen sekä myytävään tuotteeseen

Moitimme:
-Voimalinjan toteutusta
-Näköestetuulilasia
-Pintakovaa alustaa

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
atti
Viestit: 783
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja atti »

Kiitokset rapsasta. Olen ruvennut kääntymään F-type AWD Coupe ajatukseen, mikäli Brerasta joskus tulee luovuttua. Voisiko tuo hidas reagointi jalan asentoon johtua laatikon "oppimisesta"? Aikoinaan tuli tuollaisella ajeltua Italiassa lomalla enkä muista tuollaista hitailua. Voihan se olla että minun vertailukohdat ovat vaan vaatimattomammat, enkä ole tottunut tarpeeksi hyvään.

Avatar
Polforea
Viestit: 11853
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei puhtaasti, koska osa viiveestä on selvästi moottorinohjauksen eikä laatikon puolella, mutta molemmissa saattaa toki ajotapa-adaptaatio tehdä osansa.

Tuskin johtuu edes täysin omasta kriittisyydestäni, kun vaimokin totesi repsikan paikalta että tuntuu kuin auto keräisi ahtoja tms.

Meillä kyllä molemmilla on taipumusta odottaa (etenkin urheiluautolta) rivakkaa responssia kaasupolkimeen, eli kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa itse ja jos osuu omaan tassuun, olla välittämättä minun nurinoistani. Itelle näitä itse kukin kuitenkin ostaa ja haluaa, ainakin toivottavasti.

Jaa niin, ovenkahvat ei ihan liikaa vakuuta, mutta en ole bongannut että ne mitään ongelmapesiä olisivat. Autoa tekisi kyllä mieli pitää lukossa, koska kahvat sojottaa pihalla jos lukitus on auki.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8569
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
20 Elo 2024, 12:01
vaimokin totesi repsikan paikalta että tuntuu kuin auto keräisi ahtoja tms.
Remmiahtimethan ovat tunnettuja ahtojen keräämisestä... :mrgreen:

Joo, elektroniikalla saa ihmeistä aikaan. Niin hyvää kuin pahaakin. Nyt sitten Jaggen osastolla ovat eksyneet pimeälle puolelle ja heikentäneet kaasupolkimen vastetta todennäköisesti jostakin saaste yms. syystä.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1748
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

No tätä rapsaa odottelinkin kissakulmassa kommentointisi perusteella :-D
Autohan on käsitykseni mukaan tämän herran kokoelmasta, https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010446434.html käy aktiivisesti jaggeclubin tapahtumissa. Tämä tiedoksi jos haluat omistajalta kysellä tarkemmin autosta. Sieltä rivistähän löytyy myös muita avomallisia eri kausilta jos niistä löytyisi paremmin sopivaa...

Avatar
Polforea
Viestit: 11853
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Jep, softaahan tuo on. Sen tosiaan huomaa ja tuntee, että missä järjestyksessä asiat tehdään ja minusta sen kaasuläpän avaamisen pitäisi olla ekana eikä vikana. Ja mieluummin niin että se seuraisi polkimen liikettä, kun kyseessä on kuitenkin ns. äkäinen auto.

^ Kaima on varmaan maan kuuluisin jaguaristi, joten ei mikään ihme jos on hänen kulkineensa. En kuitenkaan ihan varmaksi sano - taustatarina ei henkilöitä omistajaa, mutta ei ensimmäisenä tuo mieleeni kyseistä kaimaa. Siisti auto kuitenkin ja selkeästi pidetty ihan arvonsa mukaisesti.

Mutta siksihän näitä koeajetaan eikä osteta sokkona, että saadaan mitä halutaan. X150 -korinen XK voisi myös olla kiinnostava, pitää etsiä sellainen testiin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1748
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^ Jagge clubin perinteinen syysajelu starttaa aamulla, jos kaima on tälläkin kertaa mukana niin tulee ehkä jossain sopivassa kohtaa puheeksi onko vähentämässä kalustoa. Siinä rivissä on kyllä mukava 150 koppane avo jolla oli yhtenä vuonna reissussa, voisi kelvata minullekin.

Vastaa Viestiin