Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
HANU
Viestit: 1389
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

Meillä on myynnissä C6 manuaali Corvette ja vihdoin otin se pikku koeajolle.
Vanhana Corveten omistajana tunnen tietysti lämpöä jo lähtökohtaisesti autoon.
Auto on tosi siisti ja hyväkuntoinen.
Manuaalivaihde on passeli vaihtoehto vääntävän V8:in kaveriksi ja kytkin on kevytkäyttöinen.
Vaihteita ei tarvitse koko ajan vaihdella kun vääntöä piisaa mikä helpottaa manuaalilla ajamista.
Voimaa on varmasti ihan riittävästi ja vaihteisto terävöittää autoa kivasti.
Äänimaailma on vakioputkistolla mieto ja paremmalla soundilla oleva putkisto olisikin hankintalistan kärjessä jos tuollaisen auton hankkii.
Mutkatielle auto istui ihan hyvin, vaikken mitään high speed-cruisingia autolla ajanutkaan.
Tuollainen Korvetti on kyllä mainio vaihtoehto harrastepulkaksi ja sitä voi sitten jatkojalostaa jos näin haluaa.
Liitteet
Sorvette – kopio.jpg
Sorvette – kopio.jpg (136.81 KiB) Katsottu 2663 kertaa
Korvetti – kopio.jpg
Korvetti – kopio.jpg (168.41 KiB) Katsottu 2663 kertaa
Autokaupan ammattilainen

Avatar
lerppu
Viestit: 6138
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Allekirjoitus tuollaisella suht paljon kulkeneena. Kova aski toimii hämmentävän hyvin kun muukin tekeminen tukee sporttista vibaa. Röörit tosiaan kannattaa avartaa.

Avatar
Cotzy
Viestit: 910
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Juteltiin kesän ajotapahtumien aikana HANUn kanssa Stelvio QF:n koeajosta. Ja lapsellisen typerästä ajatusleikistä Stelvion vaihtamisesta Stelvioon.
Joten tässä elokuussa asiasta viestiteltiin, viime viikolla puhelin käteen ja koeajo perjantai-iltaan.
Tunnustan olleeni vähän peloissani siitä, olisiko Stelvio QF todellakin jotain niin vaikuttavaa, että autovelalliseksi ryhtyminen olisi edessä.

Joten kädet hioten Stelvio QF:n rattiin ja Turun ympäristön arkiliikenteen sekaan, moottoritielle, maantielle, hidastetöyssyihin ja liikennevaloihin.
Kiitokset vielä HANUlle upeasta ajokokemuksesta, koeajolenkki piteni matkalla kummasti, kun eteneminen oli myös yllättävän joutuisaa paikoitellen. Ajoin lähinnä D-moodissa, kokeillen iskareiden asetuksia eri tilanteissa. Myös Race-moodia kokeilin, mutta arkiliikenteen sekaan sillä nyt ei oikein ole asiaa. A-moodia ei nyt kesällä juuri tartte.

Moitimme: -
Emme siis yhtään mitään!

Jos nyt voisi jotain haluta muuttaa tai lisätä, olisi se Competizione Rosso, Alfa Rosso tai Misano Blu ulkoväri lähempänä sydäntä. Mutta Alfa Romeon hopeinen ulkoväri luonnossa korostaa Stelvion hienoja linjoja jopa paremmin, kuin tummemmat värit. Ja sisältä hopeisena hohtavat vain sivupeilien kuoret, jotka voi vaihtaa myös hiilikuituisiksi.
Tehdasperäkoukku olisi tietty kanssa kiva, mutta tämä auton perässä kärry olisi todella vaarallinen kuljetettavalle ja ympäristölle. Joten todella järkevää, ettei koukkua saa kiinnittää Stelvio QF:ään.


Kiitämme:
1. Jarruja. Todella herkät ja tehokkaat pysäyttimet. Jarruvoimaa on helppo säätää ja jarrujen toiminta on selvästi lineaarisempaa kuin omassa Stelviossa.
2. Moottorin raivoisaa ja responsiivista voimantuottoa. Moottori vetää raivoilla. Muistuttaa Breran Iso-Jötsiä vetoalueella raivokkuultaan. Mutta vielä enemmän Iso-Busson välitöntä, nöyrää responsiivisuutta koko kierrosalueella. Tämä on vähintään Alfa Romeon paras V6 Iso-Busson jälkeen. Voimaa on aina ja heti tarjolla yllin kyllin. Tämä laite haluaa hyökätä menemään. Välittömästi. Aina. T-ristyksestä käännyttäessä kunnon kiihdytyksellä pitää pään olla suorassa ja kiinni niskatuessa, muuten korva lätsähtää niskatukeen ja eteneminen tapahtuu vain näköalueen reunanäön avulla, kunnes hellittää vähän g-voimien pyyntöä.
3. Ohjauksen tunnokkuutta. Sama nopea, herkkä ja upea ohjaus kuin First Editionissa. Mutta leveiden renkaiden ansiosta tieto tienpinnan laadusta tulee paljon herkemmin ja tarkemmin kuljettajalle. Varsinkin jarrutettaessa pinnan muutokset tuntee todella herkemmin. Kuinkahan hieno tämä ohjaus onkaan talvisella lumipinnalla? Monet ei tykkäisi tälläisen tietomäärän välittymisestä rattiin, mutta itselle maittaa erinomaisesti.
4. Vaihteiston toimintaa. ZF 8HP:n järeämpi versio vaihtaa todella nopeasti sekä ylös- että alaspäin. Luulisi kaksoiskytkinlootaksi, kun vaihteet vaihtuvat välittömästi rattiläpysköistä vedettäessä.
5. Alustan toimintaa. HANU varoitteli, että Stelvio QF on jäykkä alustaltaan, iskarien säädön pehmentävän vain hieman. Alusta on jämäkkä ja pyörät tarraavat raivolla kiinni alustaan, hyvin samalla tavalla kuin Brera Q4. Kaarrenopeudet olivat hämmästyttäviä Humikkalan ja Ruskon välillä, kun kori ei kovin herkästi silti kallistele. Kovahko, mutta iskarit saa napista (fyysinen sellainen) pehmennettyä hidastetöyssyihin ja huonommalle pinnalle.
6. Moottorin äänimaailmaa. Kiva auto ajella ikkunat auki ilman radiota. Uskottava matala murina on pohjalla, mikä vaihtuu iloiseen karjuntaan heti, kun voimaa tarvitaan tai mennään moottorijarrulle ja vaihteisto napauttelee pienempää ulvahdusten säestämänä. Kuulostaisi vähän siltä, kun ehtisi antamaan nopean välikaasun pienemmälle vaihdettaessa. Joka tapauksessa, moottorijarrutus on upeutta ja säästää tehokkaita jarruja.
7. Etujakkaroita. Todella hyvät säädöt ja myös säädettävät sivutuet. Mutta vielä parempaa on alcantara-verhoilu, mikä pitää persauksen paikoillaan, vaikka innostuisi g-voimista penkin säätöjen ollessa vähän pielessä. Ei tartte pitää käsillä vastaan niin paljoa, kun First Editionin nahkajakkaroilla, vaikka kaarrenopeutta olisi rajusti enemmän. Pinta mukavan napakka, näillä varmaan jaksaisi tunteja putkeen.
8. Rattia ja hallintalaitteita. Stelviossa on kaikki tarvittava sormien päiden ulottuvilla. Ei tartte näpelöidä ruutuja tai siirtää katsetta tiestä. QF:n ratti on myös mainio pinnaltaan. Tätä haluaa ajaa molemmat kädet kiinni ratissa, ei halua, eikä tartte lepuutella toista kättä missään muualla.
9. Polttoainetaloutta suhteessa voimavaroihin. Stelvio QF:n kulutusmittaripalkin skaala menee 0-10-20-30 l/100km ja First Editionissa se on 0-5-10-15 l/100km. Eli tarvittaessa bensa kyllä maittaa kuin Iso-Bussolle, mutta yli tuplatuilla voimavaroilla. Muun liikenteen seassa ajellessa QF menee samalla kulutuksella, kuin First Editionin rivinelosella. Ei aiemmin nelos- ja V6-koneisten mallien välillä ollut näin pientä kulutuseroa arkiajossa.
10. Sisustuksen pintamateriaaleja ja tikkauksia. Materiaalit ovat mukavia, vaikka muoviakin edelleen näkyy. Valko-vihreät tikkaukset on hienot.
11. Neliapiloita. Ne vain ovat hienompia, kuin mitkään teemavärikirjainrykelmät. Ja niitä on sopivasti, ei mauttomasti.
12. Stelvion sisätiloja. Samat tilat takapenkillä ja tavaratilassa, kuin muissakin Stelvioissa. Riittää moneen ja takanakin istuu mielikseen.

Koeajo oli upea kokemus. Kiitos HANUlle.
Aikanaan Stelvio First Editionia kokeillessa lähtökohtani oli sellainen, että Stelvio oli hämmentävän mullistava kokemus.
Käsittämätöntä, että isompi käyttöauto saattoi olla niin hyvä ja notkea ajettava!
Nyt ennakko-odotukset Stelvio QF:n voimalinjan ja ajettavuuden suhteen olivat korkealla. Ja ne ylitettiin taas ja reilusti.

Koska uuden autolainan ottaminen ei juuri nyt kiinnosta, lähdin kotiin Stelvio First Editionilla.
Se on ulkoväriltään minulle silti tyylikkäämpi vaihtoehto. Ja puusomisteet ovat vain upeat. Ja pakoputkenpäät ovat sekä isommat että kromatut. Ja se tehdasperäkoukku.

Mutta Ohikulkutiellä kun laittoi lapun lattiaan ja kuuntelin moottorin heräävän pinnistelemään, jokin oli muuttunut.
Illalla mietin vähän kummallisia ajatuksia Stelvio QF:n ruostesuojaukseen liittyen. Ja saakohan Micheliniltä leveämpiä nastarenkaita jossain mukavammassa nopeusluokassa?

Eli jos jotakuta kiinnostaa hyvin varusteltu ja tilava, vm 2011, Carado A464 -matkailuauto, saa ja jopa täytyy ottaa yhteyttä.
Se on käymässä alkoviautona liian isoksi vain kahdelle aikuiselle, mutta todettu toimivaksi neljälle aikuiselle ja kahdelle koiralle 10 vuoden aikana.

Kahdesta pihan autosta voisi helpommin tulla yksi. Ja Stelvio QF olisi erinomainen hotellimatkailuauto matkalle kuin matkalle.

Cotzy
Liitteet
Stelvio_QF.jpg
Stelvio_QF.jpg (76.46 KiB) Katsottu 2532 kertaa
Stelvio_herkkua.jpg
Stelvio_herkkua.jpg (108.34 KiB) Katsottu 2528 kertaa

Avatar
HANU
Viestit: 1389
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

^
Kiitos kauniista sanoista ja mainiosta koeajorapsasta. Auto on kyllä hitusen huligaani tien päällä.

Lohdun sanoja: auton hintaan sisältyy 300 km ajetut Michelinin pohjoismaiden kitkat ja vetokoukullista autoa voi vaikka lainata naapurilta.
Myöskään lainaa ei kannata pelätä koska sitä ei saa kuin kunnialliset kansalaiset, se on siis hieno juttu kun saa lainaa.
Hinnathan meillä on jo käytännössä taputeltu, joten arvon palstaveljet tukekaa veli Cotzyä uuden hankinnan edessä kun hänen sielunsa meni jo pilalle QF:n ajon jälkeen. On vain elämää ennen ja jälkeen QF Stelvion koeajon.

Cotzy oli muuten ensimmäinen joka ei ollut säikähtäneen näköinen kun tuli autoa koeajamasta. Muut ovat olleet sen näköisiä kun olisivat kokeneet jotain pahaa ja mieltä hämmentävää.

Oli muutenkin mainio tapaaminen ja ilmakin oli mitä mainioin.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
HANU
Viestit: 1389
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

HANU kirjoitti:
07 Syys 2024, 20:47
^
Kiitos kauniista sanoista ja mainiosta koeajorapsasta. Auto on kyllä hitusen huligaani tien päällä.

Lohdun sanoja: auton hintaan sisältyy 300 km ajetut Michelinin pohjoismaiden kitkat ja vetokoukullista autoa voi vaikka lainata naapurilta.
Myöskään lainaa ei kannata pelätä koska sitä ei saa kuin kunnialliset kansalaiset, se on siis hieno juttu kun saa lainaa.
Hinnathan meillä on jo käytännössä taputeltu, joten arvon palstaveljet tukekaa veli Cotzyä uuden hankinnan edessä kun hänen sielunsa meni jo pilalle QF:n ajon jälkeen. On vain elämää ennen ja jälkeen QF Stelvion koeajon.

Cotzy oli muuten ensimmäinen joka ei ollut säikähtäneen näköinen kun tuli autoa koeajamasta. Muut ovat olleet sen näköisiä kun olisivat kokeneet jotain pahaa ja mieltä hämmentävää.

Oli muutenkin mainio tapaaminen ja ilmakin oli mitä mainioin.
Tuossa on se peilinkuori mikä Cotzyn keskittymistä häiritsi.
Liitteet
8C.jpg
8C.jpg (87.86 KiB) Katsottu 2506 kertaa
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11367
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Hieno rapsa, hieno auto.

Vahva tunne, että kyllä tuo tuosta etenee!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

FinPat
Viestit: 7943
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
07 Syys 2024, 19:25
Jos nyt voisi jotain haluta muuttaa tai lisätä, olisi se Competizione Rosso, Alfa Rosso tai Misano Blu ulkoväri lähempänä sydäntä.
Ja muistetaan myös Verde Visconti ja Verde Montreal kun kerran neliapilasta puhutaan vaikka se onkin nykyään QF eikä QV. Sopivat myös hienosti Stelvion muotoihin.

Kun kerran ruostesuojauksesta ja nastarenkaista on puhetta niin teipillä värin vaihtaminen värjätyllä PPF:llä lienee optio? Tulee samalla pohjamaali suojatuksi suola-hiekkapuhallukselta Suomen talvessa. Paremmat PPF:t kuulemma kestävät jopa 10 vuotta ihan oikeaa käyttöä ja jopa Suomessa.

Asennus on kallista kun PPF materiaali ei taivu kuten vinyyli. Ja kannattaa käytää pre-cut PPF kalvoja jos vain mahdollista että maalista ei löydy veitsen viiltoja bulk PPF asennuksen jäljiltä. Henkisessä budjetoinnissa kannattaa ajatella että hopean päällekin pitää laittaa PPF kun kyseessä on näin hieno laite. Tosin läpinäkyvän PPF:n kanssa ei tarvitse kalvottaa kuin ulkopinta mutta kuitenkin.

Normaalia vinyylikalvoa tuskin kannattaa laittaa ympäri vuoden käytössä olevaan autoon joka ei asu tallissa, "7 vuoden kalvosta" tulee äkkiä "1-2 vuoden kalvo". Näin olen ymmärtänyt kun asiasta ymmärtävien kanssa olen keskustellut.

Jos Euroopasta haluaisi hakea värillisen laitteen niin alle 30tkm ajettujen hinnat alkavat 55k€ nurkilta ja ehkä "Euroopan halvin" ei ole paras ostokriteeri omalle unelma-ajokille niin ehkä 60k€ - 65k€ olisi turvallinen haarukka. Tuohon veroarpajaisista sitten joku numero 28k€ - 32k€ väliltä ja 1k€ - 3k€ noutokuluja riippuen DIY vs ostopalvelut valinnasta. -> Voimme päätellä että turvallinen ja helppo valinta HANU:n tallista on ns. oikein hinnoiteltu. Luonnollisesti kun ammattilainen on asialla.

Avatar
Polforea
Viestit: 11521
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
08 Syys 2024, 10:09
Ja muistetaan myös Verde Visconti ja Verde Montreal kun kerran neliapilasta puhutaan vaikka se onkin nykyään QF eikä QV. Sopivat myös hienosti Stelvion muotoihin.
Minusta vihreää Quadrifogliota olisi ihan perusteltua kutsua QV:ksi, vaikkei sitä Verdeä mallinimessä olekaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Raaseri
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

Cotzy kirjoitti:
07 Syys 2024, 19:25
Eli jos jotakuta kiinnostaa hyvin varusteltu ja tilava, vm 2011, Carado A464 -matkailuauto, saa ja jopa täytyy ottaa yhteyttä.
Se on käymässä alkoviautona liian isoksi vain kahdelle aikuiselle, mutta todettu toimivaksi neljälle aikuiselle ja kahdelle koiralle 10 vuoden aikana.
Cotzy
Carado on isolla takatallilla? Kuin tämä https://www.motorhomedepot.com/vehicle/2011-carado-a464 ? Motocrosspiireissä aina joku hakee noita ja tälläkin hetkellä tiedän yhden. Mutta pyöränmentävä takatalli on must.

Avatar
Cotzy
Viestit: 910
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Raaseri kirjoitti:
09 Syys 2024, 10:43
Cotzy kirjoitti:
07 Syys 2024, 19:25
Eli jos jotakuta kiinnostaa hyvin varusteltu ja tilava, vm 2011, Carado A464 -matkailuauto, saa ja jopa täytyy ottaa yhteyttä.
Se on käymässä alkoviautona liian isoksi vain kahdelle aikuiselle, mutta todettu toimivaksi neljälle aikuiselle ja kahdelle koiralle 10 vuoden aikana.
Cotzy
Carado on isolla takatallilla? Kuin tämä https://www.motorhomedepot.com/vehicle/2011-carado-a464 ? Motocrosspiireissä aina joku hakee noita ja tälläkin hetkellä tiedän yhden. Mutta pyöränmentävä takatalli on must.
Joo, sama peli, Carado A464. Itäisen Saksan Carado-koritehtaan korittama Ducato 130 Multijet :-D .
Todellinen 2+2, sillä kiinteät parivuoteet sekä takana että alkovissa, joten neljä aikuista ovat petissä tarvittaessa 30 sek pysähdyksestä :wink: .
Viidelle rekisteröity, mutta se viides peti on alle 7-vuotiaalle. Turvavyöt kuudelle.
Alle 3.5 tonninen, joten B-kortti riittää ja saa ajaa jopa 140 km/h moottoritiellä, mutta vain Belgiassa :wink: .

Todella tilava peli ja takatalli on iso, joten polkupyöriä parempi pitää siellä. Olen nähnyt myös Vespa Rallyetä pidettävän takatallissa vauhdikkaampana mutkatiekulkineena, joten kai sinne kurapyöräkin sopii kantavuuden puolesta. Isommat camperit menevät sitten jo yli 3.5 tonnin kaikkine lieveilmiöineen.
Omassani lisävarusteena ilmalämpöpumppu viilentämään tai lämmittämään verkkosähköllä. Ohessa kuva. Takatallin luukku on vain oikealla puolella.
82 tkm mittarissa, joista 70 tkm itse aiheutettua 10 vuoden aikana. Joten tiedän aika tarkkaan herkut, nippelit ja metkut. YV:llä lisää.

Cotzy
Liitteet
CaradoA464.jpg
CaradoA464.jpg (112.05 KiB) Katsottu 2286 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11521
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Cotzy kirjoitti:
09 Syys 2024, 17:32
Alle 3.5 tonninen, joten B-kortti riittää ja saa ajaa jopa 140 km/h moottoritiellä, mutta vain Belgiassa :wink: .
Sillä siis saa edetä ihan yhtä rivakasti kuin Stelvio Q:lla! :mrgreen:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Raaseri
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

Cotzy kirjoitti:
09 Syys 2024, 17:32

Todella tilava peli ja takatalli on iso, joten polkupyöriä parempi pitää siellä. Olen nähnyt myös Vespa Rallyetä pidettävän takatallissa vauhdikkaampana mutkatiekulkineena, joten kai sinne kurapyöräkin sopii kantavuuden puolesta. Isommat camperit menevät sitten jo yli 3.5 tonnin kaikkine lieveilmiöineen.
Omassani lisävarusteena ilmalämpöpumppu viilentämään tai lämmittämään verkkosähköllä. Ohessa kuva. Takatallin luukku on vain oikealla puolella.
82 tkm mittarissa, joista 70 tkm itse aiheutettua 10 vuoden aikana. Joten tiedän aika tarkkaan herkut, nippelit ja metkut. YV:llä lisää.

Cotzy
Välitän kuvat ja speksit tutulleni, kyselen yyveellä tiedot jos kiinnnostelee.

Avatar
Cotzy
Viestit: 910
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Polforea kirjoitti:
09 Syys 2024, 18:30
Cotzy kirjoitti:
09 Syys 2024, 17:32
Alle 3.5 tonninen, joten B-kortti riittää ja saa ajaa jopa 140 km/h moottoritiellä, mutta vain Belgiassa :wink: .
Sillä siis saa edetä ihan yhtä rivakasti kuin Stelvio Q:lla! :mrgreen:
Joo, Belgia on moottoriteiden suurvalta. Eniten valaistuja moottoriteitä Euroopassa.
Camperin gepsin muistissa on tosin max. nopeutena 126 km/h. Ja sekin varmaan jalka suorana pitkään alamäkeen jossain Fuldan seudulla :wink: .
Tuo kyömykeula tuottaa mukavasti ilmanvastusta ja janoisuutta yli 90 km/h nopeuksissa.

Cotzy

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11293
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ford Fiesta ST-Line 100hp 6MT -18

Rouva on alkanut kyselemään aikanaan vähän kiireessä hankitun Sitroään C3:n tilalle jotain napsun verran vähemmän halvalta tuntuvaa laitetta. Speksit ovat:

- hauskan näköinen ja kiva väri (oranssi, keltainen, vihreä, lila, turkoosi tms.)
- adaptiivinen cruise
- hinta alle 15 isoa rahaa

Näitähän muuten onkin sitten tosi vähän myynnissä. Nissan Lefa on esteettisesti hiukan liian haastava, ja joitain satunnaisia yksilöitä lukuun ottamatta hakuun ei osu kuin Fiestoja. Jäsen Eeron pakuversiolla pätkän matkaa ajaneena muistelen noita yllättävän kivoiksi ajaa, joten ei muuta kuin kokeilemaan.

Hyvinkääm Vaihtokaarassa on sopivasti tarjolla lilaan taittava ST-Line, jota lähdetään koeponnistamaan. Mittarissa on vasta reilut 50 tkm ja kunto on metrien mukainen eli siisti. Varustetta on ainakin älypuhelimen peilaus ja automaatti-ilmastointi, ja koska noiden ja ACC:n lisäksi muu ei niin kiinnostakaan niin tien päälle vaan.

Tässä on nyt kerrankin auto jossa rattia ei tule vedettyä niin lähelle suharia kuin mahdollista, vaan enemmänkin säätövaraa olisi tyrkyllä. Muutenkin ajoasento löytyy helposti. Penkin selkänoja tosin on ristiselän kohdalta kummallisesti vähän kuperan tuntuinen, mutta taitaa olla enempi tottumuskysymys kuin todellinen murhe.

Kuusiportainen manuaalikirstu on tuntumaltaan OK mutta ei Minin klik-klik-laatikon veroinen. Kytkimen suhteen tulee flashback kasarin lopun Mazda 626:een; Sillä oli samanlainen ärsyttävä tapa seurata polkimen nostamista vähän viiveellä. Ajossa tuo häiritsee lähinnä pyrkivämmin liikuttaessa parin ekan vaihteen kohdalla, ei sitten enää isommilla vaihteilla eikä rauhallisessa kaupunkitaaperruksessa. Voimaa on rajallisesti, yllättäen, ei sadalla luupäällä kuuhun mennä. Sen sijaan niiden annostelu on miellyttävää ja ne vähäiset paukut ovat käytössä lineaarisesti koko kierrosalueella.

Koska ihan vieressä on hauska peltojen läpi mutkitteleva tie Hyvinkäältä Kytäjälle, niin pitäähän sitä kokeilla viikata Fiestaa mutkaan. Ja vanhat muistikuvat eivät petä; Tämä on rajallisen rahan laitteeksi hämmentävän viihdyttävä! Ohjaus on tunnokas ja kippo oikein imee kiinni tiehen. Vastapainoksi jyystettiin myös pätkä konetietä, ja siinä touhussa auto yllätti hiljaisuudellaan.

Miksi ihmeessä melkein kaikki ostavat kaksi tonnia painavia harmaita katumaastureita, kun nämä ovat näin hyviä?

Kotona tuli sitten vielä opiskeltua litraisen EcoBoostin edesottamuksia. Jakohihna on öljykylpyinen ja sen vaihtoväli on 10v/240tkm mutta osa niistä on jo paljon pienemmillä kilometreillä luovuttanut hampaansa öljypumpun sihdille edesauttaen koneen käyttöiän dramaattista lyhenemistä. Hihnan vaihdattaminen esimerkiksi varmuuden vuoksi maksaa 1.300 €:sta ylöspäin.

Yllätän itseni keksimästä konsteja selittää asia parhain päin, eli itse auto herättää jopa alfamaista riskejä vähättelevää omistamisen halua! Jos tämä tulisi minulle niin saattaisin olla valmis puremaan luotia, mutta vaimolle… Ehkä ei sittenkään.

Pitänee malttaa vielä hetki että 500e:t mahtuvat hintahaarukkaan. Niissä ei ainakaan ole jakohihnaongelmia. Koska Fordin EcoBoom ei jakopäämurheidensa kanssa ole yksin, aletaan olla tilanteessa jossa käytetty sähköauto saattaakin tuntua käytettyä bensapoltinta turvallisemmalta ratkaisulta. Tuosta ajatuksesta menisi varmaankin ABC:n kulmapöydän parlamentissa kanelipulla väärään kurkkuun.

Kiitämme:
+ pirteää ulkonäköä
+ kuljettajan olosuhteita
+ alkaista melutasoa
+ moottorin luonnetta
+ epätrendikäatä panostusta ajamisen hauskuuteen

Moitimme
- kytkimen hidastettua toimintaa
- potentiaalisesti turhan elämyksellistä moottoria
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HANU
Viestit: 1389
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

Rasvis kirjoitti:
22 Syys 2024, 15:11
Ford Fiesta ST-Line 100hp 6MT -18

Rouva on alkanut kyselemään aikanaan vähän kiireessä hankitun Sitroään C3:n tilalle jotain napsun verran vähemmän halvalta tuntuvaa laitetta. Speksit ovat:

- hauskan näköinen ja kiva väri (oranssi, keltainen, vihreä, lila, turkoosi tms.)
- adaptiivinen cruise
- hinta alle 15 isoa rahaa

Näitähän muuten onkin sitten tosi vähän myynnissä. Nissan Lefa on esteettisesti hiukan liian haastava, ja joitain satunnaisia yksilöitä lukuun ottamatta hakuun ei osu kuin Fiestoja. Jäsen Eeron pakuversiolla pätkän matkaa ajaneena muistelen noita yllättävän kivoiksi ajaa, joten ei muuta kuin kokeilemaan.

Hyvinkääm Vaihtokaarassa on sopivasti tarjolla lilaan taittava ST-Line, jota lähdetään koeponnistamaan. Mittarissa on vasta reilut 50 tkm ja kunto on metrien mukainen eli siisti. Varustetta on ainakin älypuhelimen peilaus ja automaatti-ilmastointi, ja koska noiden ja ACC:n lisäksi muu ei niin kiinnostakaan niin tien päälle vaan.

Tässä on nyt kerrankin auto jossa rattia ei tule vedettyä niin lähelle suharia kuin mahdollista, vaan enemmänkin säätövaraa olisi tyrkyllä. Muutenkin ajoasento löytyy helposti. Penkin selkänoja tosin on ristiselän kohdalta kummallisesti vähän kuperan tuntuinen, mutta taitaa olla enempi tottumuskysymys kuin todellinen murhe.

Kuusiportainen manuaalikirstu on tuntumaltaan OK mutta ei Minin klik-klik-laatikon veroinen. Kytkimen suhteen tulee flashback kasarin lopun Mazda 626:een; Sillä oli samanlainen ärsyttävä tapa seurata polkimen nostamista vähän viiveellä. Ajossa tuo häiritsee lähinnä pyrkivämmin liikuttaessa parin ekan vaihteen kohdalla, ei sitten enää isommilla vaihteilla eikä rauhallisessa kaupunkitaaperruksessa. Voimaa on rajallisesti, yllättäen, ei sadalla luupäällä kuuhun mennä. Sen sijaan niiden annostelu on miellyttävää ja ne vähäiset paukut ovat käytössä lineaarisesti koko kierrosalueella.

Koska ihan vieressä on hauska peltojen läpi mutkitteleva tie Hyvinkäältä Kytäjälle, niin pitäähän sitä kokeilla viikata Fiestaa mutkaan. Ja vanhat muistikuvat eivät petä; Tämä on rajallisen rahan laitteeksi hämmentävän viihdyttävä! Ohjaus on tunnokas ja kippo oikein imee kiinni tiehen. Vastapainoksi jyystettiin myös pätkä konetietä, ja siinä touhussa auto yllätti hiljaisuudellaan.

Miksi ihmeessä melkein kaikki ostavat kaksi tonnia painavia harmaita katumaastureita, kun nämä ovat näin hyviä?

Kotona tuli sitten vielä opiskeltua litraisen EcoBoostin edesottamuksia. Jakohihna on öljykylpyinen ja sen vaihtoväli on 10v/240tkm mutta osa niistä on jo paljon pienemmillä kilometreillä luovuttanut hampaansa öljypumpun sihdille edesauttaen koneen käyttöiän dramaattista lyhenemistä. Hihnan vaihdattaminen esimerkiksi varmuuden vuoksi maksaa 1.300 €:sta ylöspäin.

Yllätän itseni keksimästä konsteja selittää asia parhain päin, eli itse auto herättää jopa alfamaista riskejä vähättelevää omistamisen halua! Jos tämä tulisi minulle niin saattaisin olla valmis puremaan luotia, mutta vaimolle… Ehkä ei sittenkään.

Pitänee malttaa vielä hetki että 500e:t mahtuvat hintahaarukkaan. Niissä ei ainakaan ole jakohihnaongelmia. Koska Fordin EcoBoom ei jakopäämurheidensa kanssa ole yksin, aletaan olla tilanteessa jossa käytetty sähköauto saattaakin tuntua käytettyä bensapoltinta turvallisemmalta ratkaisulta. Tuosta ajatuksesta menisi varmaankin ABC:n kulmapöydän parlamentissa kanelipulla väärään kurkkuun.

Kiitämme:
+ pirteää ulkonäköä
+ kuljettajan olosuhteita
+ alkaista melutasoa
+ moottorin luonnetta
+ epätrendikäatä panostusta ajamisen hauskuuteen

Moitimme
- kytkimen hidastettua toimintaa
- potentiaalisesti turhan elämyksellistä moottoria
Kiitos käynnistä yrityksessämme ja hyvästä koeajorapsasta.
Autokaupan ammattilainen

FinPat
Viestit: 7943
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rasvis kirjoitti:
22 Syys 2024, 15:11
1) hauskan näköinen ja kiva väri (oranssi, keltainen, vihreä, lila, turkoosi tms.)

2) käytetty sähköauto saattaakin tuntua käytettyä bensapoltinta turvallisemmalta ratkaisulta.
Kuva
https://www.autoscout24.com/offers/kia- ... r_bucket=5

Kuva
https://www.autoscout24.com/offers/opel ... r-id=23107

Kuva
https://www.autoscout24.com/offers/volk ... r_bucket=5

Kuva
https://www.autoscout24.com/offers/rena ... r_bucket=5

FinPat
Viestit: 7943
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rasvis kirjoitti:
22 Syys 2024, 15:11
Jakohihna on öljykylpyinen
Opettavainen tarina:
https://www.youtube.com/watch?v=0SASSFjIt5I

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11293
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

HANU kirjoitti:
22 Syys 2024, 15:27
Kiitos käynnistä yrityksessämme ja hyvästä koeajorapsasta.
Kiitos kiitos, ja koska näköjään unohdin kehua autoliikkeen niin paikataan jälkikäteen: Myyjä oli asiallinen ja mukava ja vaihdokin hyvityskin ihan kohillaan, joten näistä ei kauppa jäänyt kiinni.
FinPat kirjoitti:Opettavainen tarina:
Kiitos, tämä oli mielenkiintoinen!

Rouva ehti ihastua Fiestan kanssa samassa hallissa pötkötelleeseen 500e:hen (paitsi väriin) joten nuo linkkaamasi vaihtoehdot eivät räjäyttäneet pankkia, mutta olivat hyvä muistutus siitä että tuollainen auto voisi olla kannattavaa kipaista muilta mailta. Vaihdokki kun on sitä hintaluokkaa että se luulisi olevan suht helppo myydä suoraankin.
- Epäkelpokeräilijä -

FinPat
Viestit: 7943
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rasvis kirjoitti:
22 Syys 2024, 19:56
Rouva ehti ihastua Fiestan kanssa samassa hallissa pötkötelleeseen 500e:hen (paitsi väriin) joten nuo linkkaamasi vaihtoehdot eivät räjäyttäneet pankkia, mutta olivat hyvä muistutus siitä että tuollainen auto voisi olla kannattavaa kipaista muilta mailta. Vaihdokki kun on sitä hintaluokkaa että se luulisi olevan suht helppo myydä suoraankin.
Autoscoutissa ei näytä olevan yhtään Rose Gold autoa isommalla 42 kWh akulla alle 15k€ vaan pyynnöt alkavat 17k€ nurkilta.

https://www.autoscout24.com/offers/fiat ... et=unknown

Värittömiä eli musta-valkoisia vastamulkoisia kyllä olisi alle hintarajan tarjolla. Pikkuakkuisia 24 kWh laitteita olisi paljonkin ja värillisinä mutta kylmässä Suomessa voipi range jäädä lyhyeksi talvipäivinä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11293
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos tässä nurkissa olisi tarjolla niin merenvihreäkin kuulemma menettelisi, mutta ruusukulta on se ykkössöpis. Vaan keräillään vielä vähän aikaa pulloja, hätäkös tässä kun Pesupallo kuljettaa. Ja ne pari kolme talouden muuta autontapaista.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jargon
Viestit: 616
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)

Subaru Outback -15
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jargon »

Rasvis kirjoitti:
22 Syys 2024, 15:11
Ford Fiesta ST-Line 100hp 6MT -18

Rouva on alkanut kyselemään aikanaan vähän kiireessä hankitun Sitroään C3:n tilalle jotain napsun verran vähemmän halvalta tuntuvaa laitetta. Speksit ovat:

- hauskan näköinen ja kiva väri (oranssi, keltainen, vihreä, lila, turkoosi tms.)
- adaptiivinen cruise
- hinta alle 15 isoa rahaa

Näitähän muuten onkin sitten tosi vähän myynnissä. Nissan Lefa on esteettisesti hiukan liian haastava, ja joitain satunnaisia yksilöitä lukuun ottamatta hakuun ei osu kuin Fiestoja. Jäsen Eeron pakuversiolla pätkän matkaa ajaneena muistelen noita yllättävän kivoiksi ajaa, joten ei muuta kuin kokeilemaan.

Hyvinkääm Vaihtokaarassa on sopivasti tarjolla lilaan taittava ST-Line, jota lähdetään koeponnistamaan. Mittarissa on vasta reilut 50 tkm ja kunto on metrien mukainen eli siisti. Varustetta on ainakin älypuhelimen peilaus ja automaatti-ilmastointi, ja koska noiden ja ACC:n lisäksi muu ei niin kiinnostakaan niin tien päälle vaan.

Tässä on nyt kerrankin auto jossa rattia ei tule vedettyä niin lähelle suharia kuin mahdollista, vaan enemmänkin säätövaraa olisi tyrkyllä. Muutenkin ajoasento löytyy helposti. Penkin selkänoja tosin on ristiselän kohdalta kummallisesti vähän kuperan tuntuinen, mutta taitaa olla enempi tottumuskysymys kuin todellinen murhe.

Kuusiportainen manuaalikirstu on tuntumaltaan OK mutta ei Minin klik-klik-laatikon veroinen. Kytkimen suhteen tulee flashback kasarin lopun Mazda 626:een; Sillä oli samanlainen ärsyttävä tapa seurata polkimen nostamista vähän viiveellä. Ajossa tuo häiritsee lähinnä pyrkivämmin liikuttaessa parin ekan vaihteen kohdalla, ei sitten enää isommilla vaihteilla eikä rauhallisessa kaupunkitaaperruksessa. Voimaa on rajallisesti, yllättäen, ei sadalla luupäällä kuuhun mennä. Sen sijaan niiden annostelu on miellyttävää ja ne vähäiset paukut ovat käytössä lineaarisesti koko kierrosalueella.

Koska ihan vieressä on hauska peltojen läpi mutkitteleva tie Hyvinkäältä Kytäjälle, niin pitäähän sitä kokeilla viikata Fiestaa mutkaan. Ja vanhat muistikuvat eivät petä; Tämä on rajallisen rahan laitteeksi hämmentävän viihdyttävä! Ohjaus on tunnokas ja kippo oikein imee kiinni tiehen. Vastapainoksi jyystettiin myös pätkä konetietä, ja siinä touhussa auto yllätti hiljaisuudellaan.

Miksi ihmeessä melkein kaikki ostavat kaksi tonnia painavia harmaita katumaastureita, kun nämä ovat näin hyviä?

Kotona tuli sitten vielä opiskeltua litraisen EcoBoostin edesottamuksia. Jakohihna on öljykylpyinen ja sen vaihtoväli on 10v/240tkm mutta osa niistä on jo paljon pienemmillä kilometreillä luovuttanut hampaansa öljypumpun sihdille edesauttaen koneen käyttöiän dramaattista lyhenemistä. Hihnan vaihdattaminen esimerkiksi varmuuden vuoksi maksaa 1.300 €:sta ylöspäin.

Yllätän itseni keksimästä konsteja selittää asia parhain päin, eli itse auto herättää jopa alfamaista riskejä vähättelevää omistamisen halua! Jos tämä tulisi minulle niin saattaisin olla valmis puremaan luotia, mutta vaimolle… Ehkä ei sittenkään.

Pitänee malttaa vielä hetki että 500e:t mahtuvat hintahaarukkaan. Niissä ei ainakaan ole jakohihnaongelmia. Koska Fordin EcoBoom ei jakopäämurheidensa kanssa ole yksin, aletaan olla tilanteessa jossa käytetty sähköauto saattaakin tuntua käytettyä bensapoltinta turvallisemmalta ratkaisulta. Tuosta ajatuksesta menisi varmaankin ABC:n kulmapöydän parlamentissa kanelipulla väärään kurkkuun.

Kiitämme:
+ pirteää ulkonäköä
+ kuljettajan olosuhteita
+ alkaista melutasoa
+ moottorin luonnetta
+ epätrendikäatä panostusta ajamisen hauskuuteen

Moitimme
- kytkimen hidastettua toimintaa
- potentiaalisesti turhan elämyksellistä moottoria
Työkaveri ajeli hieman vanhemmalla mutta samalla tekniikalla olevalla fiestalla noin 150tkm/9 vuotta, ilman teknisiä huolia. Jakohihnan vaihdatti jossain 140 kohdalla, oli kuulemma ollut jo aika pykinyt tuossa vaiheessa. Vaihto oli maksanut noin 900 monimerkkikorjaamolla. Kiva auto oli mitä itse kävin kokeilemassa, pirteän näköinen oranssilla värillä. Muistelen vaihteiston olleen välityksiltään vähän jännä, kadunkulmissa ei meinannut kakkosella päästä menemään, mutta ehkä lienee tottumiskysymys

FinPat
Viestit: 7943
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Nyt on sitten ajeltu "MB EQE 350 4Matic AMG Line" ensimmäinen akullinen tyhjäksi.

Kuva
Elektroneja Saksassa

Kuva
Elektroneja Suomessa
'
Kuva
Elektroneja kotona

Tämän lyhyen matkan varrella havaittuja asioita:
- MB EQE on vielä enemmän "satessa sulanut saippuapala" -design kuin Tesla Model 3. Ruma kuin mikä..
- MB on hiljainen kaikissa nopeuksissa, ainakin kun vertaa 2021 Tesla Model 3 malliin jossa on jo 2-kerroslasit edessä
- Jousitus on mukavuuspainotteinen mutta ihan riittävän jämäkkä tällaiseen maantielaivaan. Hieman taikamatto feelistä vaikka rautajousilla mennäänkin.
- Ohjaus on tunnoton mutta maantielaivailuun vaivaton.
- Olen liian kalkis ajoavustimiin. Otin pois päältä koska koin ne rasittaviksi.
- Tuntuu tehokkaammalta kuin nimelliset 215kW ja 2475kg antaisivat ymmärtää. Ei mikään tykki mutta pärjää hyvin liikenteessä.
- MB:n WLTP on pienempi kuin Teslan mutta todellisuudessa tuntuu menevän näillä keleillä hieman pidempään. No, 91kHw vs 75kWh akku selittää jotain. Saa nähdä kuinka käy kun tulee kylmempää.
- Kun on tottunut Teslan yksinkertaistettuun käyttöliittymään niin patteri-Mersun bling-bling ympäristö ottaa aikansa tottua
- AMG paketin alcanatara jakkarat ja sisustus tuntuvat luksukselta. Varsinkin kun vertaa ämpärimuoviin Teslassa.
- Jakkarat muutenkin mukavan oloiset vaikka kylkituet onkin tehty leveämmälle takapuolelle kuin omani

-> Loistava laite maantielle, syö kilometrejä ilman että kuski väsyy. Ainakin näin kesällä. Katsotaan loska-moska kaudella uudestaan.
-> Ei ole canyon carver missään muodossa.

Päivitystä seuraa kun kokemusta kerääntyy...

Avatar
mutt
Viestit: 5610
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuollainen Fiesta oli aikoinaan vuokra-autona Espanjassa. Se jäi mieleen, miten kiva ajettava se oli, mutta perusmallin zetec-moottori oli niin hengetön, kuin olla voi. 58hv Punto Cabriokin oli terhakkaampi menijä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
HANU
Viestit: 1389
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

FinPat kirjoitti:
23 Syys 2024, 15:57
Nyt on sitten ajeltu "MB EQE 350 4Matic AMG Line" ensimmäinen akullinen tyhjäksi.

Kuva
Elektroneja Saksassa

Kuva
Elektroneja Suomessa
'
Kuva
Elektroneja kotona

Tämän lyhyen matkan varrella havaittuja asioita:
- MB EQE on vielä enemmän "satessa sulanut saippuapala" -design kuin Tesla Model 3. Ruma kuin mikä..
- MB on hiljainen kaikissa nopeuksissa, ainakin kun vertaa 2021 Tesla Model 3 malliin jossa on jo 2-kerroslasit edessä
- Jousitus on mukavuuspainotteinen mutta ihan riittävän jämäkkä tällaiseen maantielaivaan. Hieman taikamatto feelistä vaikka rautajousilla mennäänkin.
- Ohjaus on tunnoton mutta maantielaivailuun vaivaton.
- Olen liian kalkis ajoavustimiin. Otin pois päältä koska koin ne rasittaviksi.
- Tuntuu tehokkaammalta kuin nimelliset 215kW ja 2475kg antaisivat ymmärtää. Ei mikään tykki mutta pärjää hyvin liikenteessä.
- MB:n WLTP on pienempi kuin Teslan mutta todellisuudessa tuntuu menevän näillä keleillä hieman pidempään. No, 91kHw vs 75kWh akku selittää jotain. Saa nähdä kuinka käy kun tulee kylmempää.
- Kun on tottunut Teslan yksinkertaistettuun käyttöliittymään niin patteri-Mersun bling-bling ympäristö ottaa aikansa tottua
- AMG paketin alcanatara jakkarat ja sisustus tuntuvat luksukselta. Varsinkin kun vertaa ämpärimuoviin Teslassa.
- Jakkarat muutenkin mukavan oloiset vaikka kylkituet onkin tehty leveämmälle takapuolelle kuin omani

-> Loistava laite maantielle, syö kilometrejä ilman että kuski väsyy. Ainakin näin kesällä. Katsotaan loska-moska kaudella uudestaan.
-> Ei ole canyon carver missään muodossa.

Päivitystä seuraa kun kokemusta kerääntyy...
On makia peli ja hienon värinen. Kyllä tuolla kelpaa ajella. Naapurit ovat teillä vähän murheissaan kun hallussanne on kaksi Ferraria ja hulppea Mersu.
Autokaupan ammattilainen

FinPat
Viestit: 7943
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

HANU kirjoitti:
24 Syys 2024, 16:37
On makia peli ja hienon värinen. Kyllä tuolla kelpaa ajella. Naapurit ovat teillä vähän murheissaan kun hallussanne on kaksi Ferraria ja hulppea Mersu.
Ei Turussa olla naapurikateita, naapurin poika joka on detailing firmassa duunissa kiillotti ja pinnoitti jo 360:sen ja seuraavaksi saa vetää kestopinnoitteen MB:n pintaan ennen kuin loska-moska iskee.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11293
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

FinPat kirjoitti:
23 Syys 2024, 15:57
MB EQE 350 4Matic AMG Line
Näitä on siis sittenkin olemassa muitakin kuin mustia. Hieno väri!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 961
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Aiemmin kirjoitettua: "Tuollainen Fiesta oli aikoinaan vuokra-autona Espanjassa. Se jäi mieleen, miten kiva ajettava se oli, mutta perusmallin zetec-moottori oli niin hengetön, kuin olla voi. 58hv Punto Cabriokin oli terhakkaampi menijä."

Meillä oli Korfulla tuollainen karvalakki-Fiesta vuokralla. Yhdessä mäessä auto hyytyi niin, ettei päästy koko perheen kanssa sitä edes ylös. Perhe pihalle autoa työntämään, kaasu pohjassa kytkintä luistatellen saatiin taas matka jatkumaan... en uskalla arvata autoa vakiona ihan noin surkeaksi, liekö ollut karstainen/rikki. Mutta ehjä 80/100hp ecoboost on ihan miellyttävä moottori viemään autoa, ja muutenhan sitä ajelee ihan mielikseen. Meinasin kerran kakkosautoksi ostaakin. Minusta edelliskoppainen oli tätä viimeisintä miellyttävämpi kokemus ajaa, vaikka kojelauta onkin aika karmea. Silmät kiinni menee, eiku... :-D

FinPat
Viestit: 7943
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rasvis kirjoitti:
24 Syys 2024, 20:51
FinPat kirjoitti:
23 Syys 2024, 15:57
MB EQE 350 4Matic AMG Line
Näitä on siis sittenkin olemassa muitakin kuin mustia. Hieno väri!
Kiitos.

Suurin osa sinisistäkin EQE malleista on niitä tylsän latteita Sodalite Blau värisiä. Näitä Spectral Blau vehkeitä on markkinoilla vähemmän. Ja kaikki värilliset EQE:t yhteenlaskien ehkä 1/20 osa mustavalkoisista.

jmi
Viestit: 1569
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eikö tämä MB ole takaa sellainen Pekka Töpöhäntä, mikä mielestäni pilaa kokonaisuuden?
Muuten mielestäni ihan ok ja väri on kyllä hieno!

FinPat
Viestit: 7943
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:
25 Syys 2024, 10:22
Eikö tämä MB ole takaa sellainen Pekka Töpöhäntä, mikä mielestäni pilaa kokonaisuuden?
Muuten mielestäni ihan ok ja väri on kyllä hieno!
Joo, ruma about joka suunnasta ulkoa, sisältä OK. Pitää kävellä silmät kiinni autoon sisään.

Avatar
HANU
Viestit: 1389
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

FinPat kirjoitti:
24 Syys 2024, 17:42
HANU kirjoitti:
24 Syys 2024, 16:37
On makia peli ja hienon värinen. Kyllä tuolla kelpaa ajella. Naapurit ovat teillä vähän murheissaan kun hallussanne on kaksi Ferraria ja hulppea Mersu.
Ei Turussa olla naapurikateita, naapurin poika joka on detailing firmassa duunissa kiillotti ja pinnoitti jo 360:sen ja seuraavaksi saa vetää kestopinnoitteen MB:n pintaan ennen kuin loska-moska iskee.
Uskon kuitenkin, että naapurisi ovat aika happamia kun kalusto on vaihtunut alhaisista Alfoista kunnon kamppeisiin. Odottavat verotietojen julkistamista kärsimättömänä.
Autokaupan ammattilainen

FinPat
Viestit: 7943
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

HANU kirjoitti:
25 Syys 2024, 13:22
Uskon kuitenkin, että naapurisi ovat aika happamia kun kalusto on vaihtunut alhaisista Alfoista kunnon kamppeisiin. Odottavat verotietojen julkistamista kärsimättömänä.
No, eipäs nyt aleta Alfoja mollaamaan. Stelvio & Spider & Azzuro Nuvola 156 oli ihan hyvä kokoelma. Ja Suomen verotuksessa näkyvät numerot pieniä. Köyhyys on suhteellista, wanha US-kollega osti juuri Private Jet 1/2 osuuden.

Avatar
HANU
Viestit: 1389
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

FinPat kirjoitti:
25 Syys 2024, 14:04
HANU kirjoitti:
25 Syys 2024, 13:22
Uskon kuitenkin, että naapurisi ovat aika happamia kun kalusto on vaihtunut alhaisista Alfoista kunnon kamppeisiin. Odottavat verotietojen julkistamista kärsimättömänä.
No, eipäs nyt aleta Alfoja mollaamaan. Stelvio & Spider & Azzuro Nuvola 156 oli ihan hyvä kokoelma. Ja Suomen verotuksessa näkyvät numerot pieniä. Köyhyys on suhteellista, wanha US-kollega osti juuri Private Jet 1/2 osuuden.
Harvoin kuulee Alfaa arvostettaavan jos ei ole alan harrastaja. Itse en ainakaan ole kuullut montaa kertaa merkkiä arvostettavan ja olen tavannut kansalaisia aika paljon.
Eilen kävin työmatkallani yhden kaupungin K-Auton avajaisissa ja kyllä se myyntipäällikön vartalonkieli taas näytti miten Alfaa arvostetaan. Silmät lasittyi ja katse kääntyi alaviistoon. Ilmeisesti samalla tuli joku kohtaus kun puhetaidot häipyi.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11367
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Oottepas te nyt nihkeitä, ihan komeahan tuo Meisseli on! Värikin sama kuin mun vanhassa Méganessa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
HANU
Viestit: 1389
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

Vittorio Jano kirjoitti:
25 Syys 2024, 14:21
Oottepas te nyt nihkeitä, ihan komeahan tuo Meisseli on! Värikin sama kuin mun vanhassa Méganessa.
Mun mielestä toi Meisseli on hieno peli työmatkakulkineeksi. Laadukas ja edustava.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
mattijus
Viestit: 5286
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ei kai sinisellä mersulla voi pahasti pieleen mennä :D
VMP

Avatar
palkus
Viestit: 5517
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ja kun ikää tulee riittävästi-> mersu :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
mutt
Viestit: 5610
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

palkus kirjoitti:
25 Syys 2024, 19:02
Ja kun ikää tulee riittävästi-> mersu :-D
Juu, sähköinen käy hyvin, kun voi olla latauksessa aina vessakäyntien aikana. :drinking:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 6138
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

HANU kirjoitti:
25 Syys 2024, 14:13
FinPat kirjoitti:
25 Syys 2024, 14:04
HANU kirjoitti:
25 Syys 2024, 13:22
Uskon kuitenkin, että naapurisi ovat aika happamia kun kalusto on vaihtunut alhaisista Alfoista kunnon kamppeisiin. Odottavat verotietojen julkistamista kärsimättömänä.
No, eipäs nyt aleta Alfoja mollaamaan. Stelvio & Spider & Azzuro Nuvola 156 oli ihan hyvä kokoelma. Ja Suomen verotuksessa näkyvät numerot pieniä. Köyhyys on suhteellista, wanha US-kollega osti juuri Private Jet 1/2 osuuden.
Harvoin kuulee Alfaa arvostettaavan jos ei ole alan harrastaja. Itse en ainakaan ole kuullut montaa kertaa merkkiä arvostettavan ja olen tavannut kansalaisia aika paljon.
Eilen kävin työmatkallani yhden kaupungin K-Auton avajaisissa ja kyllä se myyntipäällikön vartalonkieli taas näytti miten Alfaa arvostetaan. Silmät lasittyi ja katse kääntyi alaviistoon. Ilmeisesti samalla tuli joku kohtaus kun puhetaidot häipyi.
Ei Alfa Romeo kaikkien bensalenkkarienkaan viisaria väräytä. Itselle on jäänyt nuoruuden puuhista residuaalia Amerikan autojen harrastamiseen. Yhteydet piireihin enemmän varttimailia tosissaan nykäiseviin harrastajiin kuin tunnelmallisiin autoromantikkoihin. Minuun ja Alfoihin suhtaudutaan vähän säälien. Niinkuin olisin melkein oikealla asialla, mutta kromosomilukuni ei täsmää normaalivaihteluun. Kun tiputtaa pöytään Giorgio alustan tekniset ratkaisut, ne ymmärretään - mutta rattiin et saa kokeilemaan. ”En mä toisen autoa rupee ajamaan.”

jmi
Viestit: 1569
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja jmi »

lerppu kirjoitti:
26 Syys 2024, 09:14
HANU kirjoitti:
25 Syys 2024, 14:13
FinPat kirjoitti:
25 Syys 2024, 14:04


No, eipäs nyt aleta Alfoja mollaamaan. Stelvio & Spider & Azzuro Nuvola 156 oli ihan hyvä kokoelma. Ja Suomen verotuksessa näkyvät numerot pieniä. Köyhyys on suhteellista, wanha US-kollega osti juuri Private Jet 1/2 osuuden.
Harvoin kuulee Alfaa arvostettaavan jos ei ole alan harrastaja. Itse en ainakaan ole kuullut montaa kertaa merkkiä arvostettavan ja olen tavannut kansalaisia aika paljon.
Eilen kävin työmatkallani yhden kaupungin K-Auton avajaisissa ja kyllä se myyntipäällikön vartalonkieli taas näytti miten Alfaa arvostetaan. Silmät lasittyi ja katse kääntyi alaviistoon. Ilmeisesti samalla tuli joku kohtaus kun puhetaidot häipyi.
Ei Alfa Romeo kaikkien bensalenkkarienkaan viisaria väräytä. Itselle on jäänyt nuoruuden puuhista residuaalia Amerikan autojen harrastamiseen. Yhteydet piireihin enemmän varttimailia tosissaan nykäiseviin harrastajiin kuin tunnelmallisiin autoromantikkoihin. Minuun ja Alfoihin suhtaudutaan vähän säälien. Niinkuin olisin melkein oikealla asialla, mutta kromosomilukuni ei täsmää normaalivaihteluun. Kun tiputtaa pöytään Giorgio alustan tekniset ratkaisut, ne ymmärretään - mutta rattiin et saa kokeilemaan. ”En mä toisen autoa rupee ajamaan.”
Halveksinta taitaa koskea kaikkia italialaisia autoja, ei moni Ferrariakaan arvosta. Sitä en kyllä ymmärrä mistä se johtuu...

Avatar
Polforea
Viestit: 11521
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Puhuisin ehkä ennemmin ymmärryksestä kuin halveksunnasta tai arvostuksesta.

Kyllähän sillä ilmeitä saa, kun ekaa kertaa kertoo jengille että mulla on käyttöautona 18-vuotias Alfa. Kun maine kansan mielessä on mitä on, niin hämmästys on suuri että voiko semmosella ihan ajaakin.

Mutta eipä ole yksikään ihmettelijä kyytiä haukkunut, saatika koeajon jälkeen kokemaansa harmitellut. Ne, jotka eivät ratin taakse tarjottaessa uskalla, taitavat lähinnä pelätä että "mitä jos se onkin hyvä". Paljastuuko, että "haluisinkohan mää sittenkin tämmösen" ja takaraivossa jyskyttää se kansan mielen maine, että "näähän hajoo" heikentämässä uskallusta.

Ihmiset ei ymmärrä asioita, joita kuulopuhe ei tue ja joihin ei riitä aika, kiinnostus tai resurssit syventyä. Tähän joukkoon melko usein sisältyy myös Alfa Romeo.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11521
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Kaveri poikkesi eilen kylässä japonianihmeellä, joten pitihän sitä pikaisesti kokeilla.

Subaru Outback 2.0 diesel 2011

Subaru eroaa Alfasta siinä, että ovenrajoittimet ei naksu. Ei kuitenkaan pidä sitä ovea avoinna jos auto on ylämäessä parkissa, joten hyppy kuskin penkille tapahtuu ovea auki pitäien. Hyppy tosiaan, ulkoselkä on maan tottumukseeni hieman korkean tuntuinen, mutta ei anneta sen häiritä. Penkki on vähän sohvamainen, mutta ihan kelposa ja mukava. Sopii kuvaan.

Bokserdiesel tömähtää tulille yllättävän vaimeasti ja tasaisesti, selvästi huomaa ettei nelonen ole rivikone. Käsijarru irrottaa automaattisesti kun lähtee liikkeelle, ei kuitenkaan mene automaattisesti päälle kun pysähtyy, siitä miinus. Ensimmäisen 100m aikana tuntuu siltä, että auto voisi hyötyä uusista polttimoista lähivaloissa, mutta ei kuulemma auta kun ne on jo uudet. Moottori vetää yllättävän kivasti ylös asti, mutta alhaalla voimaa ei sitten kauheasti olekaan. Ei myöskään halua rivineljä-dieselsistä tutulle tavalla täristää kuskin hermoja irti, mikä on positiivista.

Mutkatiellä auton rajoja ei lähellekään löydy, koska auto ei vaan tunnu siltä, että sillä haluaisi kantata mutkaan. Kaukaisuus tien pinnasta ja melko pehmeä ohjaustuntuma ei vaan anna fiilistä sporttiseen ajoon, vaikka auto selvästi pystyisi paljon enempään. Parempi näin päin - auto, joka houkuttaa ajamaan mutta ei suorita on vaarallinen, tämä on turvallinen.

Alusta nielee röykyt ja möykyt nätisti ja nelivetokin toimi kuten pitää, kun kävi liukkaassa hiekka-/mutapintamäessä testaamassa. Ja miksipä ei toimisi, sehän on ihan perinteinen Subarun toteutus, joka on hyväksi havaittu.

En yhtään ihmettele että ihmiset ostaa näitä. Äkkiseltään ihan pätevän oloinen laite.

Edit: omistaja korjasi, se onkin '11.
Viimeksi muokannut Polforea, 30 Syys 2024, 07:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 2064
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Polforea kirjoitti:
29 Syys 2024, 21:31
Ensimmäisen 100m aikana tuntuu siltä, että auto voisi hyötyä uusista polttimoista lähivaloissa, mutta ei kuulemma auta kun ne on jo uudet.
Umpioiden himmeneminen on näissä tyyppivika. Nyt lienee jo vahvasti myöhäista vinkua maahantuojalta uusia lyhtyjä, vaikka se niitä sujuvasti vaihtelikin aiemmin, kun takuun päättymisestä oli vasta jokunen vuosi. Retrofitlabista saa (tai ainakin joskus sai) kuitenkin järkirahalla projektoreita, jotka menevät suht pienellä viilauksella alkuperäisiin umpioihin. Bonuksena niiissä tulee myös pitkät xenonina.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15111
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Isola kirjoitti:
29 Syys 2024, 22:01
Retrofitlabista saa (tai ainakin joskus sai) kuitenkin järkirahalla projektoreita, jotka menevät suht pienellä viilauksella alkuperäisiin umpioihin. Bonuksena niiissä tulee myös pitkät xenonina.
Joo, 169€/kpl + postit. Laitoin speed-autoteile-fiihin viestiä tuosta kans.

Ja kun en tiiä et onko ballastit vai heijastinpinta, mut sen lisäks ne näyttää turhan alas :p

Avatar
Polforea
Viestit: 11521
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Voiko ballasti käytännössä hajota niin että valoteho heikkenisi? Mulla ne ainakin ovat aina pimentäneet koko tuikun.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15111
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Polforea kirjoitti:
30 Syys 2024, 07:34
Voiko ballasti käytännössä hajota niin että valoteho heikkenisi?
Luulin, että ei voi.

Mutta netti kehtaa väittää vastaan. Eli eivät sytytä täydellisesti, jolloinka teho heikkenee. Ja samalla polttaa polttimoita vähemmän yllättäen aika tiuhaan.
Ja näissä ballastit olleet ihan tyyppivika-tasoinen asia - samainen internetti kertoo, että D2s-LED-lampuilla ongelmaa ei ole, vaikka käyttävätkin suoraan samoja ballasteja virtalähteenään.

Ja siis, minä luulin et Xenon-kaasu joko syttyy tai ei syty. Mutta ilmeisesti riittävästi mut ei ihan tarpeeksi virtaa tarkottaa aavistuksen liian alhaista lämpötilaa hyvälle palamiselle tai jotain tällaista? (korjatkoon joku). Mutta ei ole 1, 2 tai 20 tapausta, jossa ballastin vaihtamalla samat polttimot on muuttuneet hyvin valaiseviksi.

FinPat
Viestit: 7943
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Bye-bye, Tesla Model 3 LR!

Siellä hän on leasing-autojen palautusrivissä ex. ALD pihalla.

Kuva

3 vuotta ja 145tkm koeajon loppuraportti:

+ Kulkee pienellä sähköllä ja pitkään
+ Riittävän nopea liikennevaloista
+ Ajo-ominaisuudet pitävällä alustalla oikeasti hyvät
+ Adaptiivisten valojen toteutus hyvä
+ Ei kaipaa öljynvaihtoa tai muutakaan huoltamovierailua usein, minulla kävi kerran huollossa koko matkan aikana ja kerran huoltomies vieraili pihalla

- Ajo-ominaisuudet liukkaalla vähemmän hyvät
- Maantiellä meteli melko kova
- Tasanopeussäätimellä ajaessa
1) pelkää liikaa toisia tiellä liikkujia eri tilanteissa, varsinkin tienlaidassa olevat pyöräilijät aiheuttavat pelkotiloja ja paniikkikohtauksia Teslalle
2) poimii nopeusrajoitustiedot jostain arkistojen syvyydestä ja äkkijarruttaa paikassa jossa on ollut ristiretkien aikaan tietyö

Yhteenvetona: Hyvä sähkökulkine joka voisi olla loistava jos Tesla niin olisi niin halunnut mutta koska Teslojen tarkoitus ei ole olla parhaita sähköautoja vaan itseajavan AI:n opetetusdatan sensoreita niin tulos autona jää hieman vajaaksi.

Avatar
mutt
Viestit: 5610
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

FinPat kirjoitti:
01 Loka 2024, 10:24
koska Teslojen tarkoitus ei ole olla parhaita sähköautoja vaan itseajavan AI:n opetetusdatan sensoreita niin tulos autona jää hieman vajaaksi.
Ottaen huomioon joidenkin teslakuskien nousukasmaisen asenteen liikennöinnissä, odotan AI:lta mielenkiintoisia ajotapoja. :mrgreen:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 7943
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

mutt kirjoitti:
01 Loka 2024, 13:13
FinPat kirjoitti:
01 Loka 2024, 10:24
koska Teslojen tarkoitus ei ole olla parhaita sähköautoja vaan itseajavan AI:n opetetusdatan sensoreita niin tulos autona jää hieman vajaaksi.
Ottaen huomioon joidenkin teslakuskien nousukasmaisen asenteen liikennöinnissä, odotan AI:lta mielenkiintoisia ajotapoja. :mrgreen:
Olen itse luonnollisesti puolueellinen kommentoimaan tätä mutta todettakoon että omien havaintojeni pohjalta maantiellä Teslat pääsääntöisesti ovat helposti ennakoitavia autoja koska nopeus ei heilu ja puhelin ei ole korvalla.

Avatar
Dali
Viestit: 149
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Megane Sport Tourer 1.4 "TCe 170"
Paikkakunta: Raisio

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Dali »

FinPat kirjoitti:
01 Loka 2024, 14:35
mutt kirjoitti:
01 Loka 2024, 13:13
FinPat kirjoitti:
01 Loka 2024, 10:24
koska Teslojen tarkoitus ei ole olla parhaita sähköautoja vaan itseajavan AI:n opetetusdatan sensoreita niin tulos autona jää hieman vajaaksi.
Ottaen huomioon joidenkin teslakuskien nousukasmaisen asenteen liikennöinnissä, odotan AI:lta mielenkiintoisia ajotapoja. :mrgreen:
Olen itse luonnollisesti puolueellinen kommentoimaan tätä mutta todettakoon että omien havaintojeni pohjalta maantiellä Teslat pääsääntöisesti ovat helposti ennakoitavia autoja koska nopeus ei heilu ja puhelin ei ole korvalla.
Teslat tuntuvat kulkevan ihan nätisti liikenteessä, mitä nyt vilkun toiminnassa tuntuu olevan usein häikkää :)

Kyllä ne pahimmat poukkoilijat ainakin Turussa ovat yleensä +10v ikäisiä saksanpreemiumeja.

Vastaa Viestiin