Alfa Romeo Giulia 952
Valvoja: Moderators
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mites tuo motonetin tarjoama Total Quartz Ineo First 0W-30?
Täyttää vaatimuksen FIAT 9.55535-GS1.
Etuna että saisi heti haettua eikä tarvitsisi tilailla.
Täyttää vaatimuksen FIAT 9.55535-GS1.
Etuna että saisi heti haettua eikä tarvitsisi tilailla.
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Motonetista saa myös Shellin öljyä, joka myös sopii.
- h_lauri
- Viestit: 6715
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfa Romeo Giulia 952
No niin, nyt on infotöllössä kuva. Perin outoa ajaa, kun radio soi.
Vaati kuulemma kaikkien(?) liittimien irrotuksen ja mittauksen, että sähkö kulkee. Kontaktispreitä niihin ja ....
Melkein olisi pitänyt käyttää marmorilla, olisi selvinnyt osaamis- ja hintatasonsa.
Vaati kuulemma kaikkien(?) liittimien irrotuksen ja mittauksen, että sähkö kulkee. Kontaktispreitä niihin ja ....
Melkein olisi pitänyt käyttää marmorilla, olisi selvinnyt osaamis- ja hintatasonsa.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Olikos jossain tarjolla ePeriä, joka tuntee Giulian? Tai osaako joku muuten hatusta vetää oikean takakulman ABS-anturin osanumeron?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Maunu
- Viestit: 3548
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Eperin saa rekisteröitymällä stellantiksen sivustolle. Vaatii y-tunnuksen. Hintaa en nyt muista, mutta peugeotissa käytin elearnia vastaavaa palvelua, joka maksoi jotain 9€ tunnin selailuajalla. Varaosaluettelot taisi olla samaa hintaa.
edit:linkki https://www.technicalinformation.fiat.c ... catalog.do#
edit:linkki https://www.technicalinformation.fiat.c ... catalog.do#
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Akun vaihto Giulia 2.0
Yritänpä vaihtaa uuden akun.
Irroitin akkukaapelit ja akun kiristysremmit, jolloin akun pitäisi irrota.
Akku pahainempa ei hievahtanutkaan, ei sitten niin mihinkään suuntaan.
Missähän ongelma, sattuisko joku tietämään ?
Yritänpä vaihtaa uuden akun.
Irroitin akkukaapelit ja akun kiristysremmit, jolloin akun pitäisi irrota.
Akku pahainempa ei hievahtanutkaan, ei sitten niin mihinkään suuntaan.
Missähän ongelma, sattuisko joku tietämään ?
- nurmi
- Viestit: 199
- Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
- Car(s): Giulia 2.2 -17
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex. Gtv 2.0 -00
156 V6 -00 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Se on vielä alareunasta ruuvilla kiinni. En nyt muista miltä sivulta.
- Tiige
- Viestit: 2934
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Akun takareunassa pitkä ruuvi joka pitää sitä paikallaan. Ruuvin toinen pää auton alla sään armoilla joten varovasti kannattaa avata ettei mene poikki.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kiitoksia tiedosta.
Vielä pieni tarkennuspyyntö.
Pitäisikö akun pohjassa olla kierteellinen vastinreikä alta tulevalle ruuville.
Ainakaan ostamassani Exide 96 Ah akussa ei tollaista vastinreikää ole. Tosin siinä koko päädyn leveydeltä sellaisia ~15x5 pitkittäisiä koloja. Riittääkö että alta tuleva ruuvi näihin johonkin sattuu ?
Vielä pieni tarkennuspyyntö.
Pitäisikö akun pohjassa olla kierteellinen vastinreikä alta tulevalle ruuville.
Ainakaan ostamassani Exide 96 Ah akussa ei tollaista vastinreikää ole. Tosin siinä koko päädyn leveydeltä sellaisia ~15x5 pitkittäisiä koloja. Riittääkö että alta tuleva ruuvi näihin johonkin sattuu ?
- Tiige
- Viestit: 2934
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Siis siellä akkukotelossa auton sisällä on se ruuvi joka painaan lattarautaa akun alareunan huullosta vastaan. Sen ruuvin vastamutteri on hitsattu akkukotelon pohjaan auton ulkopuolelle. Se ruuvin pää menee auton pellin ja vastamutterin läpi ulkoilmaan ja saattaa olla ruosteessa. Kaikki operointi tapahtuu siellä akkukotelossa auton sisällä. Akkuun itsessään ei ruuvata mitään.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kuulostaapa siltä että huolto saa seuraavassa määräaikaishuollossa ko. operaation suorittaa.
Kiitoksia kuitenkin erittäin perinpohjaisesta infosta.
Kiitoksia kuitenkin erittäin perinpohjaisesta infosta.
- Pujazuba
- Viestit: 2366
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Sen verran monivaiheinen operaatio että kannattaa seurata video-ohjetta ellei unohda jotakin ja riko mitään. YouTubesta löytyy oikein hyvä jenkkivideo hommasta.
Lisäksi putsaisin liittimet ja laittaisin sopivaa suoja-ainetta niihin sekä ruuveihin.
Linkki: https://youtu.be/eHA44nJ48Bc
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Yritinpä minäkin vielä kerran akun vaihtoa.
Kaapeleiden irroitus ihan simppeli muutaman minuutin homma, mutta akun runkolukituksen kiinnityspultin avaus syvältä akun päädystä ”mission impossible”
Pyyhkeen kehään joutui heittämään myös Akkupoikien rutinoitunut asentaja, jolle hommaa tarjosin.
Jotenpa Deltan (nyk. Hedin) asentaja, joka niitä kahteen Giuliaan jo vaihtaneena, saa sen vaihtaa myös meikän Giuluun seuraavassa määräaikaishuollossa.
Kaapeleiden irroitus ihan simppeli muutaman minuutin homma, mutta akun runkolukituksen kiinnityspultin avaus syvältä akun päädystä ”mission impossible”
Pyyhkeen kehään joutui heittämään myös Akkupoikien rutinoitunut asentaja, jolle hommaa tarjosin.
Jotenpa Deltan (nyk. Hedin) asentaja, joka niitä kahteen Giuliaan jo vaihtaneena, saa sen vaihtaa myös meikän Giuluun seuraavassa määräaikaishuollossa.
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Videon katsoneena: aika kumma on, jos jonkun akkufirman tyyppi ei tuohon kykene, jos ylipäänsä normaalisti vaihtavat noita akkuja
Ahdastahan tuossa on, mutta eipä se nyt iso homma oo vähän jatkoa räikkään laittaa. Toki jos vastakappale on täysin umpiruosteessa ja pultti/mutteri/whatever tuolta takaa piilosta ei halua aueta nätisti, niin sitten.
Toisaalta... tarvitseeko sitäkään - siis oikeasti? En tiedä, siksi pohdin ääneen. Tuo pelkkä remmi todnäk riittää, tietty kolaritilanteessa voi olla isompi vaikutus.
Ahdastahan tuossa on, mutta eipä se nyt iso homma oo vähän jatkoa räikkään laittaa. Toki jos vastakappale on täysin umpiruosteessa ja pultti/mutteri/whatever tuolta takaa piilosta ei halua aueta nätisti, niin sitten.
Toisaalta... tarvitseeko sitäkään - siis oikeasti? En tiedä, siksi pohdin ääneen. Tuo pelkkä remmi todnäk riittää, tietty kolaritilanteessa voi olla isompi vaikutus.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Käytössä oli ~15cm jatkovarsi ja siinä kiinni 13mm hylsy ( mikä Hedin asentajan mukaan oikea koko)
Hylsyä käytännössä mahdoton saada osumaan, tai ohjattua ko. pultin päälle, niin että se siinä pysyisi, sillä pultin kanta niin matala ja pultin alus kuin ylöspäin kaareutuva allas, joten voi olla että vakiohylsy ei edes siinä pysy.
Kehoitan vapaasti kokeilemaan, epäilenpä että kukaan Foorumilaisista olisi tässä onnistunut…
Hylsyä käytännössä mahdoton saada osumaan, tai ohjattua ko. pultin päälle, niin että se siinä pysyisi, sillä pultin kanta niin matala ja pultin alus kuin ylöspäin kaareutuva allas, joten voi olla että vakiohylsy ei edes siinä pysy.
Kehoitan vapaasti kokeilemaan, epäilenpä että kukaan Foorumilaisista olisi tässä onnistunut…
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tuolaiseen Luigin suunnittelemaan ansaan voi kokeilla vastakierrehylsyä tavallisen sijaan. Ne purevat paremmin matalaan pultin kantaan.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mielestäni hylsyn pitää olla tyyppiä mopon/ruohonleikkurin kapeareunainen tulppahylsy, jonka saa vielä kiinni räikän jatkovarteen. Jos joku tietää tällaisen hylsyn ja ostopaikan, niin kertokaapa. Meen ostaa heti…!
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Eikös tuossa videossakin ollut nivel siellä päässä, saa hylsyn parempaan kulmaan.
Sitten jos on 3/8" jatkon päässä nivel ja siellä 13mm hylsy, niin pitäis onnistua. toki veemäinen se on heitellä sinne, se on ihan totta.
Miksi tuokaan kiinnitys ei voi olla kabiinin puolella?
Sitten jos on 3/8" jatkon päässä nivel ja siellä 13mm hylsy, niin pitäis onnistua. toki veemäinen se on heitellä sinne, se on ihan totta.
Miksi tuokaan kiinnitys ei voi olla kabiinin puolella?
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Nää videothan tehdään niin, että joku akrobaatti tekee puoli päivää hommia, ja hyvällä tuurilla saa homman onnistumaan. Sitten itse päätähti astuu messevästi hymyillen näyttämölle esittäen ”että olipas taas helppoa”
Kehotan kaikkia kokeilemaan ko. pultin avausta, ja etäkahvit lupaan tarjota sille, joka siinä onnistuu..
Kehotan kaikkia kokeilemaan ko. pultin avausta, ja etäkahvit lupaan tarjota sille, joka siinä onnistuu..
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ainakin mulle tuosta aukesi video, jossa on niin pitkä pultti, että sen kanta on kivasti akun yläreunan tienoossa tarjolla eikä tarttenut jatkovarsia. Pultissa lisäksi kaulus siellä alhaalla sitten painamassa itse kiinnitysrautaa. Jossain olen itsekin tälläiseen pulttiin joskus törmännyt, mutta en yhtään muista missä. Lisäksi aika mukavan huolettomasti videon asiantuntija vääntelee sitä akun päällä olevaa sähkökeskusta, johon samlla syötetään vastapalloon jerkkua konetilan suunnalta. Ehkä kokemus kertoo, ettei se mihinkään osu eikä akun maakaapelikaan sinne heilahda, mutta äkkiseltään pitäisin asiana jota kannattaa pitää silmällä.
Matalaan kantaan usein auttaa, kun höyläsee hylsystä smirgelillä, rälläkällä tahi vastaavalla työkalulla viisteen pois kärjestä. Se tekee ihmeitä itse kuusiokannan ulottuvuudelle. Johonkin kapeaan paikkaan olen myös hylsyn ulkopinnasta hieronut tavaraa pois eli ohentanut hylsyä, että sopii paremmin. Tietty soisi onnistuvan ilmankin tämmösiä erikoistyökalukehityksiä akun vaihdon.
Ja niin, jos kerran se pultin loppupää tulee auton alle asti, niin siihen kannattaa ihan ekana hölvästä irrotusöljyä muhimaan. Eikä homman päätteeksi ole huono idea rykästä siihen pultin päähän vaseliini- tai tervapintaa ja pistää vaikkapa hattumutteri kierrettä suojaamaan.
Matalaan kantaan usein auttaa, kun höyläsee hylsystä smirgelillä, rälläkällä tahi vastaavalla työkalulla viisteen pois kärjestä. Se tekee ihmeitä itse kuusiokannan ulottuvuudelle. Johonkin kapeaan paikkaan olen myös hylsyn ulkopinnasta hieronut tavaraa pois eli ohentanut hylsyä, että sopii paremmin. Tietty soisi onnistuvan ilmankin tämmösiä erikoistyökalukehityksiä akun vaihdon.
Ja niin, jos kerran se pultin loppupää tulee auton alle asti, niin siihen kannattaa ihan ekana hölvästä irrotusöljyä muhimaan. Eikä homman päätteeksi ole huono idea rykästä siihen pultin päähän vaseliini- tai tervapintaa ja pistää vaikkapa hattumutteri kierrettä suojaamaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Tiige
- Viestit: 2934
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Jos yhtään on näiden kanssa ropaillut niin Giulian akun vaihto on äärimmäisen helppo homma.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Aquatica
- Viestit: 15113
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Videota en katsonut kovin tarkkaan vaan lähinnä skippailin kohtia ja totesin, että työkalulla meni akun taakse ja sit oli hässäkkä käsissä.
Mutta tuo tuorein kuva
Tää selventää vielä lisää. Eipä tuossa pitäisi olla kyllä mitään erikoista, vielä vähemmän kellekään kuka on mihinkään autoon akkua koskaan vaihtanut
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Nythän me ei intternetin yli sitten tietenkään tiedetä, että onko siellä autossa tuo pitkä pultti, joka videolla näkyy, vai onko tehtaalta lähtenyt useaa versiota tai onko joku sinne vaihtanut jonkun lyhyen peruspultin syystä tai toisesta. Mahdollisesti vielä jättänyt laittamatta prikkaa väliin jos kanta istuu poterossa kuten kerrottu ja jätetty tarttumapinta-ala todella vähäiseksi. Jos nyt esimerkiksi akkua vaihtaessa muualla kuin merkkiliikkeessä on pultti katkennut eikä oikeaa ole ollut saatavilla ja on haluttu auto heti ajoon.
Eli voi olla että vaikka moni meistä kävisi katsomassa Giulian akkua ja ihmettelemässä että tuossahan se kanta on ja helposti aukee, niin se voi McSoman autossa olla siellä syvällä ja paljon pirullisempi avattava.
Mutta kun se on saatu sinne kiinni, niin väitän että sen saa sieltä myös auki. Voi tosiaan olla että joutuu tekemään yhdestä hylsystä erikoistyökalun, tätä varten kannattaa toki olla yksittäinen random-hylsy sen sijaan että hioisi ja höyläisi Stahlwillen sarjan hylsyä. Ja kun tuollaiseen poteroon laittaa pulttia takaisin, niin ehdottomasti prikkaa vähän väliin että se pultin kanta jää ylemmäs. Pääsee seuraavaassa vaihdossa helpommalla.
Eli voi olla että vaikka moni meistä kävisi katsomassa Giulian akkua ja ihmettelemässä että tuossahan se kanta on ja helposti aukee, niin se voi McSoman autossa olla siellä syvällä ja paljon pirullisempi avattava.
Mutta kun se on saatu sinne kiinni, niin väitän että sen saa sieltä myös auki. Voi tosiaan olla että joutuu tekemään yhdestä hylsystä erikoistyökalun, tätä varten kannattaa toki olla yksittäinen random-hylsy sen sijaan että hioisi ja höyläisi Stahlwillen sarjan hylsyä. Ja kun tuollaiseen poteroon laittaa pulttia takaisin, niin ehdottomasti prikkaa vähän väliin että se pultin kanta jää ylemmäs. Pääsee seuraavaassa vaihdossa helpommalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Toistan itseäni toteamalla että oman, kieltämättä amatöörinä varsin rajallisen, kokemukseni pohjalta vastakierrehylsy on toimiva erikoistyökalu mataliin mutterikantoihin. Nappaa kiinni tiukasti paljon pienempään pintaan kuin normihylsy. Toki pultin/mutterin kanta saattaa murjoutua prosessissa mutta tuollaisiin paikkoihin kannattaa kuitenkin laittaa uusi pultti/mutteri.
Ja kun uutta pulttia laittaa niin terva (https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000018308) on ainakin omissa laitteissa pitänyt alustan pultit ja mutterit helposti irroittevissa olevina. Jopa käyttöautoissa ja Suomen talvessa.
Uuden, pidemmän pultin pään saa sitten luonnollisesti ylemmäs vaikka M8x10mm väliholkilla.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Juu, varmaan toimii sekin. Haittapuolena sitten tuo:
Minä pyrin jättämään murjomisen sikseen jos ei ole pakko, kun murjomisesta itsestään harvemmin on lisäetua. Silloin kun puhutaan stanupulteista niin haittakin jää toki pultin uusimisen asteelle, jos puhutaan erikosipulteista niin haitta lisääntyy. Tasaiseksi sievennetty 6-kulmainen normihylsy kuitenkin nappaa siitä kannasta kiinni siten kuin on suunniteltu jo matalallakin otteella.
Jos tuonne pultin uusii niin sinnehän kannattaa shoppailla marmorilta tuollanen pitkä malli. Maksaa enempi kuin kilotavara, mutta on myös kyseiseen paikkaan parempi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- 155156
- Viestit: 2156
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Akkua en ole Giuliaan vaihtanut, mutta kiinnitin piilossa olevan pultin + akun paikallaan pitävän lipareen paikoilleen, koska ruotsin poeka oli jättänyt ne kokonaan irti akun vaihdon yhteydessä. Usean kiinnitys yrityksen jälkeen tein pultista pidennetyn version, kiinnittämällä pultin, hylsyn ja jatkovarren toisiinsa pysyvästi. Nyt siinä on helpommin käsiteltävä omatekoinen pitkä pultti paikoillaaan.
Akku kannattaa ehdottomasti kiinnittää kunnolla, sillä jos akku pääsee liikkumaan muutaman sentin, on plus-kaapelin metalliosalla mahdollisuus koskettaa runkoa ainakin siten, että välissä on vain huopakangas.
Akku kannattaa ehdottomasti kiinnittää kunnolla, sillä jos akku pääsee liikkumaan muutaman sentin, on plus-kaapelin metalliosalla mahdollisuus koskettaa runkoa ainakin siten, että välissä on vain huopakangas.
- Pujazuba
- Viestit: 2366
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Akun pitkä kiinnityspultti oikealla hylsyavaimella ei ole mikään ongelma. Hieman kärsivällisyyttä se vaatii takaisinlaitossa mutta itse olen käyttänyt kännykän kameraa apuna varmistaakseni että osat on oikeilla paikoilla.
Kerran kiirehdin akun poiston kanssa ja ylimielisenä oletin että kaikki valmistelut on tehty mutta huohotin putki oli jäänyt kiinni akkuun niin rikoin sen L-liitoksen. Siihen löytyi netistä jokin BMW osa joka oli identtinen alkup. osan kanssa.
Akun yli menevä remmi on turhan tuntuinen niin se tuskin pitää akkua paikallaan yksin. Ehkä se auttaa vain kun auto on katollaan?
Työskentelyasentohan on epäinhimillinen jopa täysin terveelle ja kykenevälle ihmiselle mutta vaikein asia on se 27 kg akun nosto/pujottelu siitä aukosta jos haluaa olla varovainen ja vahingoittamatta lukuisia johtoja.
Kerran kiirehdin akun poiston kanssa ja ylimielisenä oletin että kaikki valmistelut on tehty mutta huohotin putki oli jäänyt kiinni akkuun niin rikoin sen L-liitoksen. Siihen löytyi netistä jokin BMW osa joka oli identtinen alkup. osan kanssa.
Akun yli menevä remmi on turhan tuntuinen niin se tuskin pitää akkua paikallaan yksin. Ehkä se auttaa vain kun auto on katollaan?
Työskentelyasentohan on epäinhimillinen jopa täysin terveelle ja kykenevälle ihmiselle mutta vaikein asia on se 27 kg akun nosto/pujottelu siitä aukosta jos haluaa olla varovainen ja vahingoittamatta lukuisia johtoja.
- TCT
- Viestit: 49
- Liittynyt: 21 Tammi 2016, 16:59
- Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 170hv TCT (2012)
Alfa Romeo Giulia 2,0 Bensiini 200hp RWD AT8 Super (2021)
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Minulla vaihdettiin Autoverkkokaupassa Giulian akku ilmaiseksi vaikka takuuaika oli loppunut.
Kävi niin että kun viime talvena vein auton huoltoon illalla ja aamulla se oli pakkasesta ajettu huoltohalliin niin akun jännitteestä oli tullut myös herjaa. Itsellä ei ollut koskaan tähän mennessä vielä herjannut jännitteestä mitään joten onnekas sattuma että vika tuli tuohon saumaan. Vaihtoivat akun maahantuojan suosituksesta parempaan malliin kuin alkuperäinen. Näytti olevan AGM 82Ah akku Tudor by Exide.
Kävi niin että kun viime talvena vein auton huoltoon illalla ja aamulla se oli pakkasesta ajettu huoltohalliin niin akun jännitteestä oli tullut myös herjaa. Itsellä ei ollut koskaan tähän mennessä vielä herjannut jännitteestä mitään joten onnekas sattuma että vika tuli tuohon saumaan. Vaihtoivat akun maahantuojan suosituksesta parempaan malliin kuin alkuperäinen. Näytti olevan AGM 82Ah akku Tudor by Exide.
- Cloverleaf
- Viestit: 1599
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^ Oma kokemus on, että kaikki alle 95 Ah akut on alimittaisia Giuliaan. Oma yksilö ei tykännyt yhtään 80 Ah akusta ja Deltan silloisessakin merkkihuollossa sanottiin että ei kannata alle 95 Ah laittaa, kun auto kuvittelee siellä olevan se 95 Ah.
- nsrmies
- Viestit: 65
- Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super
Exät: 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS, MiTo QV, 159 2,4JTDm Q4 TI, Giulietta QV TCT - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Onkos täällä ollut aiheesta jo juttua, en ainakaan äkkiseltään löytänyt.
Eli Giuliassa ilmeisesti kaksi erillistä jäähdytysnestettä säätelevää "termostaattia" perinteisen sijaan. Brittien foorumeilta löysinkin muutamia vastaavia tapauksia, joissa tuo turbon puolella oleva venttiili (68312761AD) kiuluttelee, ja aiheuttaa mm. vikakoodin P2B61.
Eli ilmeisesti tuo venttiili jää auki -asentoon, ja siten toki jäähdytinnesteen säätely ei toimi oikein ja pahimmillaan moottorin lämmötkin alkavat tippua.
Tällä hetkellä paras tarkous uudesta venttiilistä on n. 800€.. Kiinnostaisi tietää onko muilla tämä kiukutellut ja jos on, niin onko venttiili sökö ja vaihtoa vailla, vai voiko vika kenties olla muualla aiheuttaen (sähköjen) temppuilua?
Eli Giuliassa ilmeisesti kaksi erillistä jäähdytysnestettä säätelevää "termostaattia" perinteisen sijaan. Brittien foorumeilta löysinkin muutamia vastaavia tapauksia, joissa tuo turbon puolella oleva venttiili (68312761AD) kiuluttelee, ja aiheuttaa mm. vikakoodin P2B61.
Eli ilmeisesti tuo venttiili jää auki -asentoon, ja siten toki jäähdytinnesteen säätely ei toimi oikein ja pahimmillaan moottorin lämmötkin alkavat tippua.
Tällä hetkellä paras tarkous uudesta venttiilistä on n. 800€.. Kiinnostaisi tietää onko muilla tämä kiukutellut ja jos on, niin onko venttiili sökö ja vaihtoa vailla, vai voiko vika kenties olla muualla aiheuttaen (sähköjen) temppuilua?
- Liitteet
-
- Venttiili 68312761AD
- IMG_2807.jpeg (98.87 KiB) Katsottu 2310 kertaa
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4910
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Koskeeko tiettyä moottori tyyppiä vai kaikkia?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mistä tunnistaa parhaiten, että onko jarrujärjestelmä Teves/Ate vai Continental? Takapaloja näyttää olevan kaksilla mitoilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
- Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
- Paikkakunta: Imatra
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Oletteko vaihtaneet itse jarrunesteitä? Giuliassahan on sähköiset jarrut ja ilmeisesti pitää pistää kojetaulusta ainakin huoltomoodi päälle. Jostakin löysin ohjeen että neste pitäisi vaihtaa paineen, ei imun avulla. Eli kytketään jarrunestesäiliöön paineistettu nestesäiliö ja avataan sitten ilmaruuvia jotta neste tulee pois. Johtuisiko tuo ABS:stä(?). Liittyykö tuo painemenetelmä jotenkin Giuliaan vai voisiko homman hoitaa imumenetelmällä kuten olen muissa autoissa tehnyt? Motonetistähän saa parilla kympillä imulaitteen jonka kytkee kompuraan jolloin homma on tosi helppo. Onko kokemusta Giulian jarrunestevaihdosta?
"I’m too old to drive boring cars"
- Tiige
- Viestit: 2934
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
On tullut vihdettua nesteet onnistuneesti Giuliaan ja Stelvioon. Jarrujen huoltomoodi päälle ja imuvaihtajalla olen suorittanut vaihdon.Petteri kirjoitti: ↑26 Elo 2024, 09:15Oletteko vaihtaneet itse jarrunesteitä? Giuliassahan on sähköiset jarrut ja ilmeisesti pitää pistää kojetaulusta ainakin huoltomoodi päälle. Jostakin löysin ohjeen että neste pitäisi vaihtaa paineen, ei imun avulla. Eli kytketään jarrunestesäiliöön paineistettu nestesäiliö ja avataan sitten ilmaruuvia jotta neste tulee pois. Johtuisiko tuo ABS:stä(?). Liittyykö tuo painemenetelmä jotenkin Giuliaan vai voisiko homman hoitaa imumenetelmällä kuten olen muissa autoissa tehnyt? Motonetistähän saa parilla kympillä imulaitteen jonka kytkee kompuraan jolloin homma on tosi helppo. Onko kokemusta Giulian jarrunestevaihdosta?
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Muistaessani voisin todeta, että Ricambi Originale -paketissa lukee 0050571606. Auto siis 180hv diesel Super vuodelta 2016, josko joku etsii samanlaiseen vastaavaa anturia. Anturi on sama molemmin puolin takana, liitin on kätevästi takasisälokarin takana piilossa eli koko homma hoituu pyöränkotelosta. Vaihtoon kannattaa varata mukaan pari ruuvia, sorkkarauta, juotavaa ja sopivasti adrenaliinia, jos vanha on yhtä kireessä kuin meillä.
Vasemmassa takasatulassa on ainakin stanssaukset 121 ja FN42/22, varsinaista osanumeroa ei äkkiseltään silmään osunut. Mutta kannakeraudassa lukee ATE 068, niin lienee Teves/Ate.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- 155156
- Viestit: 2156
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Olin jo vähällä tilata linkin Remus-pakoputken (axle-back), mutta kun ulkomaan foorumeille moni on kirjoittanut, että loppupään putket 2 kpl ovat liian lyhyet ja eivät asetu Giulia takapuskurin "vale-pakoputkenpäiden" sisälle kuten pitäisi. Ihan kuin erikseen myytäville - ja yli 600 € maksaville - Remus-pakoputkenpäille olisi jätetty tilaa pituussuunnassa.
Onko kenelläkään arvon lukijoista kokemusta tästä, ehkä jopa asennettuna omaan autoon kyseinen Remus-putki ilman erikseen ostettavia päitä (tips)?
https://remus.eu/en/car/axle-back-exhau ... 2-475-1774
Onko kenelläkään arvon lukijoista kokemusta tästä, ehkä jopa asennettuna omaan autoon kyseinen Remus-putki ilman erikseen ostettavia päitä (tips)?
https://remus.eu/en/car/axle-back-exhau ... 2-475-1774
-
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Alfa Romeo Giulia 952
mulla oli ja on ne "liian lyhyet" mut mitä sitten. Ei niiden ole tarkoitus näkyä sieltä. kyllä ne sinne huulille riittää eli ei pakokaasut kuitenkaan polta mitään
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Älkää vaihdelko pönttöjä ettei tuu konttorilla ajokieltoa
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tässä sosialistien maassa byrokraatit tosiaan on touhutipat hepinpäässä repimässä kilpiä autoista… - Mutta onko paremmin virtaava pakoputkikin jo liikaa rahvaan mielihyvää korottava asia, että sitä ei voi sallia hallintoalamaiselle?? Ymmärrän kyllä miten putken päästä kantautuva murina voi saada aikaan vapauden kaipuun ja naapurin nuoren rouvan hengityksen tihenemään. Moista harmaudesta kohottautumista pitää mahdollisimman kovin rangaistavan! Joten hyppään tähän bändivaunuun - yli yhden senttimetrin pakoputken päät on täten kiellettävä. Ja naapurin nuorikon povi ei myöskään saa provokatiivisesti kohoilla.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Tässä täysin samaa mieltä, mutta veroalamaisella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa, jos käy paska säkä.
Hommahan ei käytännössä korjaannu sillä että laittaa vain vanhan pöntön takaisin. Vaan koko putki pitää vaihtaa uuteen marmorilla ja vain marmorilla, jotta kelpaa uudelleen konttorilla.
Hommahan ei käytännössä korjaannu sillä että laittaa vain vanhan pöntön takaisin. Vaan koko putki pitää vaihtaa uuteen marmorilla ja vain marmorilla, jotta kelpaa uudelleen konttorilla.
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Yritin tätä hieman kaivella, kun joskus on röörejä vaihdellut eikä moista ole tullut vastaan. Ja kyllähän tuosta pykäliä löytyi. Ja mahdollisuuksia mielivaltaan. Alustasarjoja olen otteeseen lisännyt. Mutta että putkikin. Huh. Onneksi bittejä on vaikea huomata ulospäin. Muuten saisi toksinen setämies taas ansaitusti näpeilleen!Kuikkaa kirjoitti: ↑09 Syys 2024, 18:27Tässä täysin samaa mieltä, mutta veroalamaisella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa, jos käy paska säkä.
Hommahan ei käytännössä korjaannu sillä että laittaa vain vanhan pöntön takaisin. Vaan koko putki pitää vaihtaa uuteen marmorilla ja vain marmorilla, jotta kelpaa uudelleen konttorilla.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Jep.
Tällaiseen mielivaltaan on mahdollisuus ja on myös tapahtunut. Huom. koskenee siis vain näitä vähäpäästöisiä, eli jotain 2015 ja sitä uudempia.
Tällaiseen mielivaltaan on mahdollisuus ja on myös tapahtunut. Huom. koskenee siis vain näitä vähäpäästöisiä, eli jotain 2015 ja sitä uudempia.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^Ja ihan änkkärillä saatu aikaan, eikä fartikkelifiltterillä tai katalasaattorilla?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Joo kyllä näin oli. Ilmeisesti vain pöntöstä kysymys joka ei ollut alkuperäinen vaan jokin tarvike.
Karpolla olis kyllä asiaa ja tarvetta, jotenki tulee mieleen se juttu kun äijä oli menny pakua katsastamaan ja oli ollu kulmasohva kyytissä. Leimamies sano että ”tulit sitten matkailuautolla” ja lätkäisi jonku 100000 mk autoverolapun.
Karpolla olis kyllä asiaa ja tarvetta, jotenki tulee mieleen se juttu kun äijä oli menny pakua katsastamaan ja oli ollu kulmasohva kyytissä. Leimamies sano että ”tulit sitten matkailuautolla” ja lätkäisi jonku 100000 mk autoverolapun.
- Tiige
- Viestit: 2934
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kesäkuussa katsastettu ragazzon isommalla röörillä. Alkuperäinen downpipe katalysaattorilla. Muuten isompi torvi mutta e-hyväksynnöillä. Ei pitäisi olla ongelmaa. Jos on tarvike putki ilman e-hyväksyntää niin voi helposti sanomista tulla. Jos taas e-hyväksytty putki hylätään katsastuksessa niin kyse mielivallasta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Miten se onkaan 200 heppaisen koneen ohjelmoinnin kanssa. Kestääkö paikat? Onko hintansa väärtti?
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Giulian suhteen jotain palikkaa oli erilailla 200 vs 280 - jarruissa taisi olla eroa. Stelvion tapauksessa identtistä tekniikkaa. Aivan ehdoton suositus. Muuttuu luonne täysin. Mitään ei ole hajonnut. Kulkua riittää - mutta äänet pysyy karkeina ja aneemisina.