Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
259
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 453

Ilpoluk
Viestit: 45
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 19:33

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Ilpoluk »

Mites tuo motonetin tarjoama Total Quartz Ineo First 0W-30?

Täyttää vaatimuksen FIAT 9.55535-GS1.
Etuna että saisi heti haettua eikä tarvitsisi tilailla.

jmi
Viestit: 1584
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Motonetista saa myös Shellin öljyä, joka myös sopii.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6715
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

No niin, nyt on infotöllössä kuva. Perin outoa ajaa, kun radio soi.

Vaati kuulemma kaikkien(?) liittimien irrotuksen ja mittauksen, että sähkö kulkee. Kontaktispreitä niihin ja ....

Melkein olisi pitänyt käyttää marmorilla, olisi selvinnyt osaamis- ja hintatasonsa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olikos jossain tarjolla ePeriä, joka tuntee Giulian? Tai osaako joku muuten hatusta vetää oikean takakulman ABS-anturin osanumeron?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3548
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Eperin saa rekisteröitymällä stellantiksen sivustolle. Vaatii y-tunnuksen. Hintaa en nyt muista, mutta peugeotissa käytin elearnia vastaavaa palvelua, joka maksoi jotain 9€ tunnin selailuajalla. Varaosaluettelot taisi olla samaa hintaa.


edit:linkki https://www.technicalinformation.fiat.c ... catalog.do#
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
07 Elo 2024, 16:47
Olikos jossain tarjolla ePeriä, joka tuntee Giulian? Tai osaako joku muuten hatusta vetää oikean takakulman ABS-anturin osanumeron?
Lottonumerotason arvaus 50549132

MeSoma
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Akun vaihto Giulia 2.0
Yritänpä vaihtaa uuden akun.
Irroitin akkukaapelit ja akun kiristysremmit, jolloin akun pitäisi irrota.
Akku pahainempa ei hievahtanutkaan, ei sitten niin mihinkään suuntaan.
Missähän ongelma, sattuisko joku tietämään ?

Avatar
nurmi
Viestit: 199
Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
Car(s): Giulia 2.2 -17
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex. Gtv 2.0 -00
156 V6 -00
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nurmi »

Se on vielä alareunasta ruuvilla kiinni. En nyt muista miltä sivulta.

Avatar
Tiige
Viestit: 2934
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

nurmi kirjoitti:
08 Elo 2024, 19:50
Se on vielä alareunasta ruuvilla kiinni. En nyt muista miltä sivulta.
Akun takareunassa pitkä ruuvi joka pitää sitä paikallaan. Ruuvin toinen pää auton alla sään armoilla joten varovasti kannattaa avata ettei mene poikki.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

MeSoma
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Kiitoksia tiedosta.
Vielä pieni tarkennuspyyntö.
Pitäisikö akun pohjassa olla kierteellinen vastinreikä alta tulevalle ruuville.
Ainakaan ostamassani Exide 96 Ah akussa ei tollaista vastinreikää ole. Tosin siinä koko päädyn leveydeltä sellaisia ~15x5 pitkittäisiä koloja. Riittääkö että alta tuleva ruuvi näihin johonkin sattuu ?

Avatar
Tiige
Viestit: 2934
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Siis siellä akkukotelossa auton sisällä on se ruuvi joka painaan lattarautaa akun alareunan huullosta vastaan. Sen ruuvin vastamutteri on hitsattu akkukotelon pohjaan auton ulkopuolelle. Se ruuvin pää menee auton pellin ja vastamutterin läpi ulkoilmaan ja saattaa olla ruosteessa. Kaikki operointi tapahtuu siellä akkukotelossa auton sisällä. Akkuun itsessään ei ruuvata mitään.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

MeSoma
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Kuulostaapa siltä että huolto saa seuraavassa määräaikaishuollossa ko. operaation suorittaa.
Kiitoksia kuitenkin erittäin perinpohjaisesta infosta.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2366
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

MeSoma kirjoitti:
08 Elo 2024, 21:05
Kuulostaapa siltä että huolto saa seuraavassa määräaikaishuollossa ko. operaation suorittaa.
Kiitoksia kuitenkin erittäin perinpohjaisesta infosta.
Sen verran monivaiheinen operaatio että kannattaa seurata video-ohjetta ellei unohda jotakin ja riko mitään. YouTubesta löytyy oikein hyvä jenkkivideo hommasta.
Lisäksi putsaisin liittimet ja laittaisin sopivaa suoja-ainetta niihin sekä ruuveihin.

Linkki: https://youtu.be/eHA44nJ48Bc
Kuva

MeSoma
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Yritinpä minäkin vielä kerran akun vaihtoa.
Kaapeleiden irroitus ihan simppeli muutaman minuutin homma, mutta akun runkolukituksen kiinnityspultin avaus syvältä akun päädystä ”mission impossible”
Pyyhkeen kehään joutui heittämään myös Akkupoikien rutinoitunut asentaja, jolle hommaa tarjosin.
Jotenpa Deltan (nyk. Hedin) asentaja, joka niitä kahteen Giuliaan jo vaihtaneena, saa sen vaihtaa myös meikän Giuluun seuraavassa määräaikaishuollossa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15113
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Videon katsoneena: aika kumma on, jos jonkun akkufirman tyyppi ei tuohon kykene, jos ylipäänsä normaalisti vaihtavat noita akkuja :shock:

Ahdastahan tuossa on, mutta eipä se nyt iso homma oo vähän jatkoa räikkään laittaa. Toki jos vastakappale on täysin umpiruosteessa ja pultti/mutteri/whatever tuolta takaa piilosta ei halua aueta nätisti, niin sitten.

Toisaalta... tarvitseeko sitäkään - siis oikeasti? En tiedä, siksi pohdin ääneen. Tuo pelkkä remmi todnäk riittää, tietty kolaritilanteessa voi olla isompi vaikutus.

MeSoma
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Käytössä oli ~15cm jatkovarsi ja siinä kiinni 13mm hylsy ( mikä Hedin asentajan mukaan oikea koko)
Hylsyä käytännössä mahdoton saada osumaan, tai ohjattua ko. pultin päälle, niin että se siinä pysyisi, sillä pultin kanta niin matala ja pultin alus kuin ylöspäin kaareutuva allas, joten voi olla että vakiohylsy ei edes siinä pysy.
Kehoitan vapaasti kokeilemaan, epäilenpä että kukaan Foorumilaisista olisi tässä onnistunut…

FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tuolaiseen Luigin suunnittelemaan ansaan voi kokeilla vastakierrehylsyä tavallisen sijaan. Ne purevat paremmin matalaan pultin kantaan.

Kuva

MeSoma
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Mielestäni hylsyn pitää olla tyyppiä mopon/ruohonleikkurin kapeareunainen tulppahylsy, jonka saa vielä kiinni räikän jatkovarteen. Jos joku tietää tällaisen hylsyn ja ostopaikan, niin kertokaapa. Meen ostaa heti…!

Avatar
Aquatica
Viestit: 15113
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös tuossa videossakin ollut nivel siellä päässä, saa hylsyn parempaan kulmaan.
Sitten jos on 3/8" jatkon päässä nivel ja siellä 13mm hylsy, niin pitäis onnistua. toki veemäinen se on heitellä sinne, se on ihan totta.

Miksi tuokaan kiinnitys ei voi olla kabiinin puolella?

MeSoma
Viestit: 101
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Nää videothan tehdään niin, että joku akrobaatti tekee puoli päivää hommia, ja hyvällä tuurilla saa homman onnistumaan. Sitten itse päätähti astuu messevästi hymyillen näyttämölle esittäen ”että olipas taas helppoa”
Kehotan kaikkia kokeilemaan ko. pultin avausta, ja etäkahvit lupaan tarjota sille, joka siinä onnistuu..

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ainakin mulle tuosta aukesi video, jossa on niin pitkä pultti, että sen kanta on kivasti akun yläreunan tienoossa tarjolla eikä tarttenut jatkovarsia. Pultissa lisäksi kaulus siellä alhaalla sitten painamassa itse kiinnitysrautaa. Jossain olen itsekin tälläiseen pulttiin joskus törmännyt, mutta en yhtään muista missä. Lisäksi aika mukavan huolettomasti videon asiantuntija vääntelee sitä akun päällä olevaa sähkökeskusta, johon samlla syötetään vastapalloon jerkkua konetilan suunnalta. Ehkä kokemus kertoo, ettei se mihinkään osu eikä akun maakaapelikaan sinne heilahda, mutta äkkiseltään pitäisin asiana jota kannattaa pitää silmällä.

Matalaan kantaan usein auttaa, kun höyläsee hylsystä smirgelillä, rälläkällä tahi vastaavalla työkalulla viisteen pois kärjestä. Se tekee ihmeitä itse kuusiokannan ulottuvuudelle. Johonkin kapeaan paikkaan olen myös hylsyn ulkopinnasta hieronut tavaraa pois eli ohentanut hylsyä, että sopii paremmin. Tietty soisi onnistuvan ilmankin tämmösiä erikoistyökalukehityksiä akun vaihdon.

Ja niin, jos kerran se pultin loppupää tulee auton alle asti, niin siihen kannattaa ihan ekana hölvästä irrotusöljyä muhimaan. Eikä homman päätteeksi ole huono idea rykästä siihen pultin päähän vaseliini- tai tervapintaa ja pistää vaikkapa hattumutteri kierrettä suojaamaan.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
nurmi
Viestit: 199
Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
Car(s): Giulia 2.2 -17
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex. Gtv 2.0 -00
156 V6 -00
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nurmi »

Kuva
Toukokuun lopulla tuo tuli omaan vaihdettua.
Kuva hiukan hämärä mutta nuoli osoittaa kiinnitysruuviin. Joka siis on akun yläosan tasolla. Tosin vähän piilossa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2934
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

MeSoma kirjoitti:
09 Elo 2024, 17:32
Kehoitan vapaasti kokeilemaan, epäilenpä että kukaan Foorumilaisista olisi tässä onnistunut…
:lol:
Jos yhtään on näiden kanssa ropaillut niin Giulian akun vaihto on äärimmäisen helppo homma.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Aquatica
Viestit: 15113
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Polforea kirjoitti:
09 Elo 2024, 19:14
Ainakin mulle tuosta aukesi video, jossa on niin pitkä pultti, että sen kanta on kivasti akun yläreunan tienoossa tarjolla eikä tarttenut jatkovarsia. P
Videota en katsonut kovin tarkkaan vaan lähinnä skippailin kohtia ja totesin, että työkalulla meni akun taakse ja sit oli hässäkkä käsissä.

Mutta tuo tuorein kuva
nurmi kirjoitti:
09 Elo 2024, 20:42
Kuva hiukan hämärä mutta nuoli osoittaa kiinnitysruuviin. Joka siis on akun yläosan tasolla. Tosin vähän piilossa.
Tää selventää vielä lisää. Eipä tuossa pitäisi olla kyllä mitään erikoista, vielä vähemmän kellekään kuka on mihinkään autoon akkua koskaan vaihtanut :shock:

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Nythän me ei intternetin yli sitten tietenkään tiedetä, että onko siellä autossa tuo pitkä pultti, joka videolla näkyy, vai onko tehtaalta lähtenyt useaa versiota tai onko joku sinne vaihtanut jonkun lyhyen peruspultin syystä tai toisesta. Mahdollisesti vielä jättänyt laittamatta prikkaa väliin jos kanta istuu poterossa kuten kerrottu ja jätetty tarttumapinta-ala todella vähäiseksi. Jos nyt esimerkiksi akkua vaihtaessa muualla kuin merkkiliikkeessä on pultti katkennut eikä oikeaa ole ollut saatavilla ja on haluttu auto heti ajoon.

Eli voi olla että vaikka moni meistä kävisi katsomassa Giulian akkua ja ihmettelemässä että tuossahan se kanta on ja helposti aukee, niin se voi McSoman autossa olla siellä syvällä ja paljon pirullisempi avattava.

Mutta kun se on saatu sinne kiinni, niin väitän että sen saa sieltä myös auki. Voi tosiaan olla että joutuu tekemään yhdestä hylsystä erikoistyökalun, tätä varten kannattaa toki olla yksittäinen random-hylsy sen sijaan että hioisi ja höyläisi Stahlwillen sarjan hylsyä. Ja kun tuollaiseen poteroon laittaa pulttia takaisin, niin ehdottomasti prikkaa vähän väliin että se pultin kanta jää ylemmäs. Pääsee seuraavaassa vaihdossa helpommalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
10 Elo 2024, 10:56
Voi tosiaan olla että joutuu tekemään yhdestä hylsystä erikoistyökalun, tätä varten kannattaa toki olla yksittäinen random-hylsy sen sijaan että hioisi ja höyläisi Stahlwillen sarjan hylsyä.
Toistan itseäni toteamalla että oman, kieltämättä amatöörinä varsin rajallisen, kokemukseni pohjalta vastakierrehylsy on toimiva erikoistyökalu mataliin mutterikantoihin. Nappaa kiinni tiukasti paljon pienempään pintaan kuin normihylsy. Toki pultin/mutterin kanta saattaa murjoutua prosessissa mutta tuollaisiin paikkoihin kannattaa kuitenkin laittaa uusi pultti/mutteri.

Ja kun uutta pulttia laittaa niin terva (https://www.biltema.fi/autonhoito/auton ... 2000018308) on ainakin omissa laitteissa pitänyt alustan pultit ja mutterit helposti irroittevissa olevina. Jopa käyttöautoissa ja Suomen talvessa.

Uuden, pidemmän pultin pään saa sitten luonnollisesti ylemmäs vaikka M8x10mm väliholkilla.

Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

FinPat kirjoitti:
10 Elo 2024, 12:22
Toistan itseäni toteamalla että oman, kieltämättä amatöörinä varsin rajallisen, kokemukseni pohjalta vastakierrehylsy on toimiva erikoistyökalu mataliin mutterikantoihin. Nappaa kiinni tiukasti paljon pienempään pintaan kuin normihylsy.
Juu, varmaan toimii sekin. Haittapuolena sitten tuo:
FinPat kirjoitti:
10 Elo 2024, 12:22
Toki pultin/mutterin kanta saattaa murjoutua prosessissa mutta tuollaisiin paikkoihin kannattaa kuitenkin laittaa uusi pultti/mutteri.
Minä pyrin jättämään murjomisen sikseen jos ei ole pakko, kun murjomisesta itsestään harvemmin on lisäetua. Silloin kun puhutaan stanupulteista niin haittakin jää toki pultin uusimisen asteelle, jos puhutaan erikosipulteista niin haitta lisääntyy. Tasaiseksi sievennetty 6-kulmainen normihylsy kuitenkin nappaa siitä kannasta kiinni siten kuin on suunniteltu jo matalallakin otteella.

Jos tuonne pultin uusii niin sinnehän kannattaa shoppailla marmorilta tuollanen pitkä malli. Maksaa enempi kuin kilotavara, mutta on myös kyseiseen paikkaan parempi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8001
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Polforea kirjoitti:
10 Elo 2024, 12:36
Maksaa enempi kuin kilotavara, mutta on myös kyseiseen paikkaan parempi.
Vaikka tuossa kohtaa kilopultin ja OEM -pultin välinen hinnanero on prosentuaalisesti varmasti suuri niin absoluuttisesti ero tuskin kasvaa edes 3€ tasolle.

Avatar
155156
Viestit: 2156
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Akkua en ole Giuliaan vaihtanut, mutta kiinnitin piilossa olevan pultin + akun paikallaan pitävän lipareen paikoilleen, koska ruotsin poeka oli jättänyt ne kokonaan irti akun vaihdon yhteydessä. Usean kiinnitys yrityksen jälkeen tein pultista pidennetyn version, kiinnittämällä pultin, hylsyn ja jatkovarren toisiinsa pysyvästi. Nyt siinä on helpommin käsiteltävä omatekoinen pitkä pultti paikoillaaan.

Akku kannattaa ehdottomasti kiinnittää kunnolla, sillä jos akku pääsee liikkumaan muutaman sentin, on plus-kaapelin metalliosalla mahdollisuus koskettaa runkoa ainakin siten, että välissä on vain huopakangas.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2366
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Akun pitkä kiinnityspultti oikealla hylsyavaimella ei ole mikään ongelma. Hieman kärsivällisyyttä se vaatii takaisinlaitossa mutta itse olen käyttänyt kännykän kameraa apuna varmistaakseni että osat on oikeilla paikoilla.
Kerran kiirehdin akun poiston kanssa ja ylimielisenä oletin että kaikki valmistelut on tehty mutta huohotin putki oli jäänyt kiinni akkuun niin rikoin sen L-liitoksen. Siihen löytyi netistä jokin BMW osa joka oli identtinen alkup. osan kanssa.
Akun yli menevä remmi on turhan tuntuinen niin se tuskin pitää akkua paikallaan yksin. Ehkä se auttaa vain kun auto on katollaan? :roll:
Työskentelyasentohan on epäinhimillinen jopa täysin terveelle ja kykenevälle ihmiselle mutta vaikein asia on se 27 kg akun nosto/pujottelu siitä aukosta jos haluaa olla varovainen ja vahingoittamatta lukuisia johtoja.
Kuva

Avatar
TCT
Viestit: 49
Liittynyt: 21 Tammi 2016, 16:59
Car(s): Alfa Romeo Giulietta 1,4 MultiAir 170hv TCT (2012)
Alfa Romeo Giulia 2,0 Bensiini 200hp RWD AT8 Super (2021)

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TCT »

Minulla vaihdettiin Autoverkkokaupassa Giulian akku ilmaiseksi vaikka takuuaika oli loppunut. :-D

Kävi niin että kun viime talvena vein auton huoltoon illalla ja aamulla se oli pakkasesta ajettu huoltohalliin niin akun jännitteestä oli tullut myös herjaa. Itsellä ei ollut koskaan tähän mennessä vielä herjannut jännitteestä mitään joten onnekas sattuma että vika tuli tuohon saumaan. Vaihtoivat akun maahantuojan suosituksesta parempaan malliin kuin alkuperäinen. Näytti olevan AGM 82Ah akku Tudor by Exide.

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1599
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

^ Oma kokemus on, että kaikki alle 95 Ah akut on alimittaisia Giuliaan. Oma yksilö ei tykännyt yhtään 80 Ah akusta ja Deltan silloisessakin merkkihuollossa sanottiin että ei kannata alle 95 Ah laittaa, kun auto kuvittelee siellä olevan se 95 Ah.

Avatar
nsrmies
Viestit: 65
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 02:11
Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0T Super

Exät: 156 2.0JTS, 159 2.4JTDm, 147 2.0 TS, MiTo QV, 159 2,4JTDm Q4 TI, Giulietta QV TCT
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nsrmies »

Onkos täällä ollut aiheesta jo juttua, en ainakaan äkkiseltään löytänyt.

Eli Giuliassa ilmeisesti kaksi erillistä jäähdytysnestettä säätelevää "termostaattia" perinteisen sijaan. Brittien foorumeilta löysinkin muutamia vastaavia tapauksia, joissa tuo turbon puolella oleva venttiili (68312761AD) kiuluttelee, ja aiheuttaa mm. vikakoodin P2B61.

Eli ilmeisesti tuo venttiili jää auki -asentoon, ja siten toki jäähdytinnesteen säätely ei toimi oikein ja pahimmillaan moottorin lämmötkin alkavat tippua.

Tällä hetkellä paras tarkous uudesta venttiilistä on n. 800€.. Kiinnostaisi tietää onko muilla tämä kiukutellut ja jos on, niin onko venttiili sökö ja vaihtoa vailla, vai voiko vika kenties olla muualla aiheuttaen (sähköjen) temppuilua?
Liitteet
Venttiili 68312761AD
Venttiili 68312761AD
IMG_2807.jpeg (98.87 KiB) Katsottu 2310 kertaa

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4910
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Koskeeko tiettyä moottori tyyppiä vai kaikkia?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mistä tunnistaa parhaiten, että onko jarrujärjestelmä Teves/Ate vai Continental? Takapaloja näyttää olevan kaksilla mitoilla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Petteri
Viestit: 133
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulia Veloce Ti -2022
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Oletteko vaihtaneet itse jarrunesteitä? Giuliassahan on sähköiset jarrut ja ilmeisesti pitää pistää kojetaulusta ainakin huoltomoodi päälle. Jostakin löysin ohjeen että neste pitäisi vaihtaa paineen, ei imun avulla. Eli kytketään jarrunestesäiliöön paineistettu nestesäiliö ja avataan sitten ilmaruuvia jotta neste tulee pois. Johtuisiko tuo ABS:stä(?). Liittyykö tuo painemenetelmä jotenkin Giuliaan vai voisiko homman hoitaa imumenetelmällä kuten olen muissa autoissa tehnyt? Motonetistähän saa parilla kympillä imulaitteen jonka kytkee kompuraan jolloin homma on tosi helppo. Onko kokemusta Giulian jarrunestevaihdosta?
"I’m too old to drive boring cars"

Avatar
Tiige
Viestit: 2934
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Petteri kirjoitti:
26 Elo 2024, 09:15
Oletteko vaihtaneet itse jarrunesteitä? Giuliassahan on sähköiset jarrut ja ilmeisesti pitää pistää kojetaulusta ainakin huoltomoodi päälle. Jostakin löysin ohjeen että neste pitäisi vaihtaa paineen, ei imun avulla. Eli kytketään jarrunestesäiliöön paineistettu nestesäiliö ja avataan sitten ilmaruuvia jotta neste tulee pois. Johtuisiko tuo ABS:stä(?). Liittyykö tuo painemenetelmä jotenkin Giuliaan vai voisiko homman hoitaa imumenetelmällä kuten olen muissa autoissa tehnyt? Motonetistähän saa parilla kympillä imulaitteen jonka kytkee kompuraan jolloin homma on tosi helppo. Onko kokemusta Giulian jarrunestevaihdosta?
On tullut vihdettua nesteet onnistuneesti Giuliaan ja Stelvioon. Jarrujen huoltomoodi päälle ja imuvaihtajalla olen suorittanut vaihdon.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Polforea kirjoitti:
07 Elo 2024, 16:47
Tai osaako joku muuten hatusta vetää oikean takakulman ABS-anturin osanumeron?
Muistaessani voisin todeta, että Ricambi Originale -paketissa lukee 0050571606. Auto siis 180hv diesel Super vuodelta 2016, josko joku etsii samanlaiseen vastaavaa anturia. Anturi on sama molemmin puolin takana, liitin on kätevästi takasisälokarin takana piilossa eli koko homma hoituu pyöränkotelosta. Vaihtoon kannattaa varata mukaan pari ruuvia, sorkkarauta, juotavaa ja sopivasti adrenaliinia, jos vanha on yhtä kireessä kuin meillä.
Polforea kirjoitti:
19 Elo 2024, 14:41
Mistä tunnistaa parhaiten, että onko jarrujärjestelmä Teves/Ate vai Continental? Takapaloja näyttää olevan kaksilla mitoilla.
Vasemmassa takasatulassa on ainakin stanssaukset 121 ja FN42/22, varsinaista osanumeroa ei äkkiseltään silmään osunut. Mutta kannakeraudassa lukee ATE 068, niin lienee Teves/Ate.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
155156
Viestit: 2156
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Olin jo vähällä tilata linkin Remus-pakoputken (axle-back), mutta kun ulkomaan foorumeille moni on kirjoittanut, että loppupään putket 2 kpl ovat liian lyhyet ja eivät asetu Giulia takapuskurin "vale-pakoputkenpäiden" sisälle kuten pitäisi. Ihan kuin erikseen myytäville - ja yli 600 € maksaville - Remus-pakoputkenpäille olisi jätetty tilaa pituussuunnassa.

Onko kenelläkään arvon lukijoista kokemusta tästä, ehkä jopa asennettuna omaan autoon kyseinen Remus-putki ilman erikseen ostettavia päitä (tips)?

https://remus.eu/en/car/axle-back-exhau ... 2-475-1774

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

mulla oli ja on ne "liian lyhyet" mut mitä sitten. Ei niiden ole tarkoitus näkyä sieltä. kyllä ne sinne huulille riittää eli ei pakokaasut kuitenkaan polta mitään

Kuikkaa
Viestit: 31
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Älkää vaihdelko pönttöjä ettei tuu konttorilla ajokieltoa

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kuikkaa kirjoitti:
09 Syys 2024, 14:20
Älkää vaihdelko pönttöjä ettei tuu konttorilla ajokieltoa
Tässä sosialistien maassa byrokraatit tosiaan on touhutipat hepinpäässä repimässä kilpiä autoista… - Mutta onko paremmin virtaava pakoputkikin jo liikaa rahvaan mielihyvää korottava asia, että sitä ei voi sallia hallintoalamaiselle?? Ymmärrän kyllä miten putken päästä kantautuva murina voi saada aikaan vapauden kaipuun ja naapurin nuoren rouvan hengityksen tihenemään. Moista harmaudesta kohottautumista pitää mahdollisimman kovin rangaistavan! Joten hyppään tähän bändivaunuun - yli yhden senttimetrin pakoputken päät on täten kiellettävä. Ja naapurin nuorikon povi ei myöskään saa provokatiivisesti kohoilla.

Kuikkaa
Viestit: 31
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Tässä täysin samaa mieltä, mutta veroalamaisella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa, jos käy paska säkä.
Hommahan ei käytännössä korjaannu sillä että laittaa vain vanhan pöntön takaisin. Vaan koko putki pitää vaihtaa uuteen marmorilla ja vain marmorilla, jotta kelpaa uudelleen konttorilla.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Kuikkaa kirjoitti:
09 Syys 2024, 18:27
Tässä täysin samaa mieltä, mutta veroalamaisella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa, jos käy paska säkä.
Hommahan ei käytännössä korjaannu sillä että laittaa vain vanhan pöntön takaisin. Vaan koko putki pitää vaihtaa uuteen marmorilla ja vain marmorilla, jotta kelpaa uudelleen konttorilla.
Yritin tätä hieman kaivella, kun joskus on röörejä vaihdellut eikä moista ole tullut vastaan. Ja kyllähän tuosta pykäliä löytyi. Ja mahdollisuuksia mielivaltaan. Alustasarjoja olen otteeseen lisännyt. Mutta että putkikin. Huh. Onneksi bittejä on vaikea huomata ulospäin. Muuten saisi toksinen setämies taas ansaitusti näpeilleen!

Kuikkaa
Viestit: 31
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Jep.
Tällaiseen mielivaltaan on mahdollisuus ja on myös tapahtunut. Huom. koskenee siis vain näitä vähäpäästöisiä, eli jotain 2015 ja sitä uudempia.

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Ja ihan änkkärillä saatu aikaan, eikä fartikkelifiltterillä tai katalasaattorilla?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Kuikkaa
Viestit: 31
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Joo kyllä näin oli. Ilmeisesti vain pöntöstä kysymys joka ei ollut alkuperäinen vaan jokin tarvike.
Karpolla olis kyllä asiaa ja tarvetta, jotenki tulee mieleen se juttu kun äijä oli menny pakua katsastamaan ja oli ollu kulmasohva kyytissä. Leimamies sano että ”tulit sitten matkailuautolla” ja lätkäisi jonku 100000 mk autoverolapun.

Avatar
Tiige
Viestit: 2934
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Kesäkuussa katsastettu ragazzon isommalla röörillä. Alkuperäinen downpipe katalysaattorilla. Muuten isompi torvi mutta e-hyväksynnöillä. Ei pitäisi olla ongelmaa. Jos on tarvike putki ilman e-hyväksyntää niin voi helposti sanomista tulla. Jos taas e-hyväksytty putki hylätään katsastuksessa niin kyse mielivallasta.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Savo
Viestit: 2131
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Savo »

Miten se onkaan 200 heppaisen koneen ohjelmoinnin kanssa. Kestääkö paikat? Onko hintansa väärtti?

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Savo kirjoitti:
17 Syys 2024, 20:32
Miten se onkaan 200 heppaisen koneen ohjelmoinnin kanssa. Kestääkö paikat? Onko hintansa väärtti?
Giulian suhteen jotain palikkaa oli erilailla 200 vs 280 - jarruissa taisi olla eroa. Stelvion tapauksessa identtistä tekniikkaa. Aivan ehdoton suositus. Muuttuu luonne täysin. Mitään ei ole hajonnut. Kulkua riittää - mutta äänet pysyy karkeina ja aneemisina.

Vastaa Viestiin