Muiden merkkien murheita.
Valvoja: Moderators
Re: Muiden merkkien murheita.
Hesarin juttu Bemari-kuskeista ei valitettavasti ole vapaasti luettavissa, mutta kuvatkin puhuvat puolestaan. Kun Alfasta on vuosikymmenten saatossa tullut eräänlainen nykyajan Volks-Wagen (macchina di popolo), voi pientä vahingoniloa tuntien todeta Bemarin vajoneen vielä paljon syvemmälle. Varsinkin niistä ajoista, jolloin maahantuojan omistajahenkilöstä kiersi tarinoita, että hän suostui myymään niitä lähinnä valikoiduille tuttavilleen. Aivan näinhän asia ei toki oikeasti ollut.
Re: Muiden merkkien murheita.
Ehkä tuolta fiatforumin puolelta voisi vastaus löytyä, helpommin.Eero kirjoitti: ↑06 Heinä 2024, 21:51Lancia Delta III
Vasemman takavalon LED - vilkku temppuilee. Googletuksen perusteella tämä lienee tyyppivika, mutta oireet ovat kyllä erikoiset.
Kun lukitsee/avaa auton, vilkku välähtää ja toimii normaalisti. Kun laittaa virrat päälle, auton käyntiin ja vilkun päälle, valo vilkahtaa kerran ja sitten mykistyy. Mittaristossa vilkun "rele" naputtaa kiihkeään tahtiin ja suuntavalo vilkkuu tiuhaan. Oikean puolen lamppu toimii normaalisti.
Maailmalla vastaavat viat on foorumien mukaan (Chrysler Delta-haulla löytyy) korjaantuneet valoa vaihtamalla, mutta hiukan epäilyttää.
Purin lampun ja piirilevyt näyttää keski-ikää lähestyvän silmillä ihan hyviltä.
Onko täällä muilla vastaavia kokemuksia/murheita?
Siellä noita deltoja on enemmän käsitelty.
Re: Muiden merkkien murheita.
^Siellä tahtoo keskustelu olla melko verkkaista, siksi ajattelin kysyä täältä kun täällä pyörii monenlaista sekakäyttäjää itseni lisäksi.
Mutta laitetaanpa kyselyä sinnekin.
Mutta laitetaanpa kyselyä sinnekin.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.
Re: Muiden merkkien murheita.
Harmillisesti BMW:n ongelmat uivat paljon syvemmissä vesissä kuin miten maaseudun nuoret ikääntyneillä yksilöillä päättävät harrastaa. Merkkiä itsellä on ollut 9 auton verran - ja joku niistä ihan uutenakin ostettuna. Mutta nyt on muuttunut tuo paljon vaikeammin haluttavaksi. Ei silti Alfa Romeonkaan kaksi viimeisintä julkaisua ole ilon kyyneleitä saneet poskille vierimään…alum kirjoitti: ↑07 Heinä 2024, 08:10Hesarin juttu Bemari-kuskeista ei valitettavasti ole vapaasti luettavissa, mutta kuvatkin puhuvat puolestaan. Kun Alfasta on vuosikymmenten saatossa tullut eräänlainen nykyajan Volks-Wagen (macchina di popolo), voi pientä vahingoniloa tuntien todeta Bemarin vajoneen vielä paljon syvemmälle. Varsinkin niistä ajoista, jolloin maahantuojan omistajahenkilöstä kiersi tarinoita, että hän suostui myymään niitä lähinnä valikoiduille tuttavilleen. Aivan näinhän asia ei toki oikeasti ollut.
bimmeri.jpg
- TeroPee
- Viestit: 1643
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Muiden merkkien murheita.
Olen ihan liian monta kertaa yllättänyt itseni katsomassa Youtubesta videoita Maserati Grantursimosta. Toki myös Aston Martin DB9 sekä Jaguar XKR ovat saaneet ruutuaikaa.
Mutta noista joskus jossain lisää, ei varsinaisesti ole tämän ketjun aihe.
Re: Muiden merkkien murheita.
Jaguar lienee hieman turbulenssissa? Sana kadulla kertoo, että vain F-Pace jää valmistukseen ja muut saa kirvestä?
"Most of Jaguar's current models will go out of production in June, but they will remain on sale until the new generation of vehicles comes to market next year, according to Road & Track, quoting Joe Eberhardt, JLR North America's President and CEO. 2024 Jaguar I-Pace Review: How Does This Electric O.G"
"Jaguar will also end production of the electric Jaguar I-Pace in 2024. Under its 'Reimagine' strategy, Jaguar plans to offer only electrified vehicles from 2025 with nine new, higher-priced models launched by 2030 as it targets Bentley and Porsche buyers."
Onkohan tää nyt ihan viimeisimmän muodin mukainen päätös? Gor blimey guv'nor'.
"Most of Jaguar's current models will go out of production in June, but they will remain on sale until the new generation of vehicles comes to market next year, according to Road & Track, quoting Joe Eberhardt, JLR North America's President and CEO. 2024 Jaguar I-Pace Review: How Does This Electric O.G"
"Jaguar will also end production of the electric Jaguar I-Pace in 2024. Under its 'Reimagine' strategy, Jaguar plans to offer only electrified vehicles from 2025 with nine new, higher-priced models launched by 2030 as it targets Bentley and Porsche buyers."
Onkohan tää nyt ihan viimeisimmän muodin mukainen päätös? Gor blimey guv'nor'.
Re: Muiden merkkien murheita.
Tata on antanut ilmeisen vapaat kädet JLR:lle rakentaa strategia. Ihan kunnioitettavaa rohkeutta laitaa all-in sähköön ja ilmoittaa VW-Bentleylle ja VW-Porschelle että tulevat heidän tontilleen. Saapi nähdä kuinka saavat strategian toimimaan huolto- ja jälleenmyynti organisaatioiden kanssa koska ICE legacyä on kentällä niin paljon.
Voisin kuvitella että jälleenmyyntiketjujen geelitukat eivät ole kovin tyytyväisiä kun eivät saa myytävää ennen kuin joskus ensivuonna, ehkä. Ja huollon puolella pitää kouluttaa porukkaa runsaasti. Ehkä tämän rajun siirtymävaiheen tarkoitus onkin "vapaaehtoisesti" karsia myynti- ja huolto-organisaatiota ja rakentaa se sitten uusiksi lähemmäs Teslan show room -mallia?
Ja legacy Jaguareille tulee sitten joku semi-independent huoltosysteemi?
Mielenkiintoista.
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Muiden merkkien murheita.
Eikös F-Pacen valmistus jo lopetettu alkuvuodesta?lerppu kirjoitti: ↑17 Heinä 2024, 09:57Jaguar lienee hieman turbulenssissa? Sana kadulla kertoo, että vain F-Pace jää valmistukseen ja muut saa kirvestä?
"Most of Jaguar's current models will go out of production in June, but they will remain on sale until the new generation of vehicles comes to market next year, according to Road & Track, quoting Joe Eberhardt, JLR North America's President and CEO. 2024 Jaguar I-Pace Review: How Does This Electric O.G"
"Jaguar will also end production of the electric Jaguar I-Pace in 2024. Under its 'Reimagine' strategy, Jaguar plans to offer only electrified vehicles from 2025 with nine new, higher-priced models launched by 2030 as it targets Bentley and Porsche buyers."
Onkohan tää nyt ihan viimeisimmän muodin mukainen päätös? Gor blimey guv'nor'.
Re: Muiden merkkien murheita.
Sana kadulla on joskus ollut väärässä, joten otetaan tämä faktatietona vastaan. Jaguar ei siis tee tällä haavaa autoja lainkaan.Gusse kirjoitti: ↑17 Heinä 2024, 14:10Eikös F-Pacen valmistus jo lopetettu alkuvuodesta?lerppu kirjoitti: ↑17 Heinä 2024, 09:57Jaguar lienee hieman turbulenssissa? Sana kadulla kertoo, että vain F-Pace jää valmistukseen ja muut saa kirvestä?
"Most of Jaguar's current models will go out of production in June, but they will remain on sale until the new generation of vehicles comes to market next year, according to Road & Track, quoting Joe Eberhardt, JLR North America's President and CEO. 2024 Jaguar I-Pace Review: How Does This Electric O.G"
"Jaguar will also end production of the electric Jaguar I-Pace in 2024. Under its 'Reimagine' strategy, Jaguar plans to offer only electrified vehicles from 2025 with nine new, higher-priced models launched by 2030 as it targets Bentley and Porsche buyers."
Onkohan tää nyt ihan viimeisimmän muodin mukainen päätös? Gor blimey guv'nor'.
Re: Muiden merkkien murheita.
Haa - palstatoveri (ja tietäjä iänikuinen) FinPat kääntää tuuliviirin toiseen suuntaan. Sana kadulla voisi täten olle yhtä hyvin kiveen hakattu! Jaguar on elossa! Toistaiseksi.

Re: Muiden merkkien murheita.
Kyllä sitä näköjään Ferraria ja Maseratia ranetetaan siinä kuin muitakin merkkejä:
https://aldousvoice.com/gallery-of-horrors/
https://aldousvoice.com/gallery-of-horrors/
- alfa 156 v6
- Viestit: 5481
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Muiden merkkien murheita.
Kaikilta merkeitä raneja löytyy, ihan merkkiliikkeiltäkin valitettavasti. Harva korjaamo Suomessa mille itse autojani haluan viedä tai vien.. senverran tullut viran puolesta toimintaa seurattuaFinPat kirjoitti: ↑24 Heinä 2024, 11:33Kyllä sitä näköjään Ferraria ja Maseratia ranetetaan siinä kuin muitakin merkkejä:
https://aldousvoice.com/gallery-of-horrors/

-
- Viestit: 377
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Asiallisiakin korjaamoita olet kuitenkin löytänyt...? Niin harvassa tosiaan ovat, että mielellään kuulisi mainittavan mistä moisia vielä löytyy.alfa 156 v6 kirjoitti: ↑24 Heinä 2024, 12:10Kaikilta merkeitä raneja löytyy, ihan merkkiliikkeiltäkin valitettavasti. Harva korjaamo Suomessa mille itse autojani haluan viedä tai vien.. senverran tullut viran puolesta toimintaa seurattua![]()
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Vähän kaukana TurboJ:lle , mutta Seinäjoella esim. SeiToy , jonka perustivat Maakunnan Auton ( Toyota/Lexus-virallinen myynti ja huolto) pari-3 ex- mekaanikkoa yms. Monimerkkikorjaamo nykyään, toki wanhan työnantajan merkit luontevimmin hyppysissä. Erinomainen hinta-laatu-suhde.TurboJ kirjoitti: ↑27 Heinä 2024, 00:29Asiallisiakin korjaamoita olet kuitenkin löytänyt...? Niin harvassa tosiaan ovat, että mielellään kuulisi mainittavan mistä moisia vielä löytyy.alfa 156 v6 kirjoitti: ↑24 Heinä 2024, 12:10Kaikilta merkeitä raneja löytyy, ihan merkkiliikkeiltäkin valitettavasti. Harva korjaamo Suomessa mille itse autojani haluan viedä tai vien.. senverran tullut viran puolesta toimintaa seurattua![]()
Spideriä huollattanut 2 km:n päässä kotoa Ilmajoella Asema 67, jossa nuori ja halukkaasti uutta oppiva mekaanikko. EEPEE-autotalo ei nykyään myy enää Alfaa uutena, joten sen huollon osaamisen kehittyminen lienee ohutta.
Jännä juttu, mutta täällä Etelä-Pohjanmaalla en ole vielä käyttänyt mitään autoa osaamattomassa huollossa.... koputan puuta.
Täällä sana liikkuu aika hyvin , ja osaamaton korjaamo = kuoleva korjaamo ...

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- palkus
- Viestit: 5558
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Koska oma autosähkö-tietämys on vajavainen, niin vähän jos sais tukea
Corsa heitti matka-ajon levähdyspaikka topin jälkeen helikopterin+ ohitustehot pois. Koodi p0011, joten ensimmäiseksi tuli ylipitkä kettinki mieleen. Kotona siis lukija kiine ja nollauksen jälkeen muija teki kauppareisua ja muuta suhausta, eikä koodia+tehot kunnossa. Nyt sitten pälyilin dataa ja akkujännite 12.2V joka nytkähti käynnistyshetkellä hieman päälle 8V. Auto kävi hetken ja sitten näytty 12.5V joka vaju alaspäin. Akku on 6.5v vanha orggis. Onko kehäpäätelmässäni tolkkua, että sensoridata on mennyt pieleen alijännitteen takia? Vai pitääkö vain ruveta touhuamaan kettinkin vaihtoa
. Uuden akun tilaan huomenna joka tapauksessa.


"puhun niin totta kuin osaan"
- Isola
- Viestit: 2106
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Muiden merkkien murheita.
Kyllähän se alijännite kaikkea ikävää tekee, vaikka paremmat ECUt suunnitellaankin sietämään se tilanne.
Ensiksi voisi katsoa lataako se, tai yrittääkö edes. Paljonko näkyy akun navoissa kierroksilla? Tietysti yli 6 v vanha akku on usein jo rohkea valinta talvikäyttöön, vaikka näillä säillä vielä menettelisikin.
Ensiksi voisi katsoa lataako se, tai yrittääkö edes. Paljonko näkyy akun navoissa kierroksilla? Tietysti yli 6 v vanha akku on usein jo rohkea valinta talvikäyttöön, vaikka näillä säillä vielä menettelisikin.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- Polforea
- Viestit: 11814
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Kyllähän se akku on ihan potentiaalinen häiritsijä.
Miltäs jännite siinä navoilla näyttää auton käydessä? Ts. miten auto lataa?
Miltäs jännite siinä navoilla näyttää auton käydessä? Ts. miten auto lataa?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5558
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Tultiin eilen myöhään mökiltä ja tänään siis ihmettelin. Ihmettelin tovin myös sitä, että mihin on 2 kpl yleismittareita hävinny. Eli voltit on lukijasta. Tulille kun lyö, niin sellaista reilu 14V lataa ja siitä sitte vähän elää. Mun mielestä ok?
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 11814
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Juu, kuulostaa ihan järkiperäseltä. Soon vaan hyvä varmistaa ettei juurisyy ole latuupuolella, muuten kuolee uusikin akku meleko pian.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 2678
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Vai olisiko aivopieru auton suunnittelussa?
V60 kanssa on tullut tutuksi ajoittaiset sähköisen ohjaustehostimen vikailmoitukset ja viimeisen vuoden aikana on ollut muutakin jännää, kuten limp mode päälle liikennevaloissa seistessä (kiva vihreän sytyttyä rykiä kaasu pohjassa 3 km/h risteyksen poikki...
)
Luonnollisesti ajattelin akun olevan finaalissa. Edelllinen vaihto reilu 5 vuotta sitten, kun auton hommasin. Yllätys, yllätys, vain 2 vuotiaassa autossa akku jo finaalissa. Tällä kertaa päätin kuitenkin kokeilla tuupata akkuun sähköä ylläpitolaturilla ja nykyään saan jopa tiedon energamäärästä (lämpötolpassa mittaus). Reilu 0,5 kWh sinne upposi ensimmäisten 12 h aikana. Vaikka tästä miinustaa laturin häviöt, niin aika lähelle mennään 12 V lyijyakun kokonaiskapasiteettia. Eli akku olikin lähes tyhjä.
Akku ei ole oikosulussa eikä purkaudu hurjaa kyytiä itsekseen. Mutta auto aina silloin tällöin seisoo ajamatta viikon, puolitoista. Auton oma akunhallinta ei tunnu tajuavan, että pientä kulutusta on seisonnankin aikana -> laturi lataa just sen verran mitä ajossa kuluu, muttei paikkaa seisonta-aikana syntynyttä vajetta. Eli latataustila voi 300 km ajomatkankin jäljiltä olla yhtä heikko kuin matkan alussa ja ainoa tapa ladata akku täyteen (ja päästä eroon mystisistä bugitteluista) on tuupata akku säännölllisesti täyteen ylläpitolaturilla.
V60 kanssa on tullut tutuksi ajoittaiset sähköisen ohjaustehostimen vikailmoitukset ja viimeisen vuoden aikana on ollut muutakin jännää, kuten limp mode päälle liikennevaloissa seistessä (kiva vihreän sytyttyä rykiä kaasu pohjassa 3 km/h risteyksen poikki...

Luonnollisesti ajattelin akun olevan finaalissa. Edelllinen vaihto reilu 5 vuotta sitten, kun auton hommasin. Yllätys, yllätys, vain 2 vuotiaassa autossa akku jo finaalissa. Tällä kertaa päätin kuitenkin kokeilla tuupata akkuun sähköä ylläpitolaturilla ja nykyään saan jopa tiedon energamäärästä (lämpötolpassa mittaus). Reilu 0,5 kWh sinne upposi ensimmäisten 12 h aikana. Vaikka tästä miinustaa laturin häviöt, niin aika lähelle mennään 12 V lyijyakun kokonaiskapasiteettia. Eli akku olikin lähes tyhjä.

Akku ei ole oikosulussa eikä purkaudu hurjaa kyytiä itsekseen. Mutta auto aina silloin tällöin seisoo ajamatta viikon, puolitoista. Auton oma akunhallinta ei tunnu tajuavan, että pientä kulutusta on seisonnankin aikana -> laturi lataa just sen verran mitä ajossa kuluu, muttei paikkaa seisonta-aikana syntynyttä vajetta. Eli latataustila voi 300 km ajomatkankin jäljiltä olla yhtä heikko kuin matkan alussa ja ainoa tapa ladata akku täyteen (ja päästä eroon mystisistä bugitteluista) on tuupata akku säännölllisesti täyteen ylläpitolaturilla.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Polforea
- Viestit: 11814
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
^On kyllä melko huikee latausäly. Ei ole mitään päivitystäkään tuohon tullut?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Muiden merkkien murheita.
poistettu
Viimeksi muokannut Elefant, 29 Heinä 2024, 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Muiden merkkien murheita.
Volvossa tarttee nollata BMS aika-ajoin akun latailun tai vaihdon jälkeen. KVG, eli kookkeli kertoo miten tehdään pikanollaus BMS töpseliltä tai isompi nollaus näpelöimällä valonppuloita tietyn kaavan mukaan.
Edit: BMS
Edit: BMS
- palkus
- Viestit: 5558
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
No niin, corsassa uusi akku. Seisontajännite ja latausjännite molemmat korkeammat, kuin vanhalla akulla. Mitään vikakoodiloisia ei ole tullut sen yhden nollauksen jälkeen. Kovaa ajoa ja seurantaa 

"puhun niin totta kuin osaan"
- 155156
- Viestit: 2223
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Muiden merkkien murheita.
Maserati asiaa otsikolla Perikato uhkaa:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/peri ... c5f0faaee1?
"Viime vuoden lopuilla pantiin piste niin keskikokoisen Ghibli-sedanin kuin isokenkäisen Quattroporte-sedanin valmistukselle.
Maaliskuussa historian lehdille siirrettiin isokokoinen katumaasturi Levante."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/peri ... c5f0faaee1?
"Viime vuoden lopuilla pantiin piste niin keskikokoisen Ghibli-sedanin kuin isokenkäisen Quattroporte-sedanin valmistukselle.
Maaliskuussa historian lehdille siirrettiin isokokoinen katumaasturi Levante."
-
- Viestit: 2549
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Olen nyt muutaman viikon ajellut uudella kiesilläni, eli Mersun Clk 200 -05:llä.
Oikein hyvän oloinen peli ollut kaikenkaikkiaan, minulle sopivan moderni. Mutta yksi seikka on käsittämättömän surkea..
Autossa ei ole moottoriöljytikkua, (paikka on) auton ajotietokone kertoo vain että oil level ok..
Autosta ei siis mistään näe moottoriöljy määrää!
No ostin tänään Mersun merkkiliikkeestä alkuperäisen öljytikun. Tietyissä käytännössä samoissa malleissa kun tikku on jo tehtaalta.
Tikku ei kastunut tippaakaan öljystä samalla kun tietokone kertoo että öljymäärä ok.
Pysäköin auton tämän jälkeen mahdollisimman suoraan, ja tikun pää kastui öljyllä, mutta jäi puolisen senttiä minimistä.
Eli on tosiaan todella huono systeemi. Vaikuttaa täysin vitsiltä että öljytikku/mahdollisuus nähdä moottoriöljyn määrä on käytännössä lisävaruste.
Oikein hyvän oloinen peli ollut kaikenkaikkiaan, minulle sopivan moderni. Mutta yksi seikka on käsittämättömän surkea..
Autossa ei ole moottoriöljytikkua, (paikka on) auton ajotietokone kertoo vain että oil level ok..
Autosta ei siis mistään näe moottoriöljy määrää!

No ostin tänään Mersun merkkiliikkeestä alkuperäisen öljytikun. Tietyissä käytännössä samoissa malleissa kun tikku on jo tehtaalta.
Tikku ei kastunut tippaakaan öljystä samalla kun tietokone kertoo että öljymäärä ok.

Pysäköin auton tämän jälkeen mahdollisimman suoraan, ja tikun pää kastui öljyllä, mutta jäi puolisen senttiä minimistä.
Eli on tosiaan todella huono systeemi. Vaikuttaa täysin vitsiltä että öljytikku/mahdollisuus nähdä moottoriöljyn määrä on käytännössä lisävaruste.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- Polforea
- Viestit: 11814
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
^Kannattaa varmasti oikeamääräisen öljynvaihdon jälkeen katsoa paljonko se tikku kastuu siinä kohtaa. Jos öljypohjassa, tikun putken kiinnityskohdassa tai tikun putken pituudessa on eroa versioiden välillä (vaikka kone olisi käytännössä sama), niin tikun merkit voi olla väärällä kohtaa. Mutta silloin kun öljymäärä on varmasti hyvä, voi väärästäkin tikusta katsoa missä se pinta menee ja verrata jatkossa siihen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Muiden merkkien murheita.
Ooh! Harvinainen kuivasumppu CLK!gYdEbUh kirjoitti: ↑07 Elo 2024, 21:00Olen nyt muutaman viikon ajellut uudella kiesilläni, eli Mersun Clk 200 -05:llä.
Oikein hyvän oloinen peli ollut kaikenkaikkiaan, minulle sopivan moderni. Mutta yksi seikka on käsittämättömän surkea..
Autossa ei ole moottoriöljytikkua, (paikka on) auton ajotietokone kertoo vain että oil level ok..
Autosta ei siis mistään näe moottoriöljy määrää!![]()
No ostin tänään Mersun merkkiliikkeestä alkuperäisen öljytikun. Tietyissä käytännössä samoissa malleissa kun tikku on jo tehtaalta.
Tikku ei kastunut tippaakaan öljystä samalla kun tietokone kertoo että öljymäärä ok.![]()
Pysäköin auton tämän jälkeen mahdollisimman suoraan, ja tikun pää kastui öljyllä, mutta jäi puolisen senttiä minimistä.
Eli on tosiaan todella huono systeemi. Vaikuttaa täysin vitsiltä että öljytikku/mahdollisuus nähdä moottoriöljyn määrä on käytännössä lisävaruste.

Ja tuolta selvennystä asiaan: https://www.benzworld.org/threads/early ... d.3028838/
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Olikos tuossa M271-mylly? Tsekkasitko jakopään viimeisen vaihdon ?gYdEbUh kirjoitti: ↑07 Elo 2024, 21:00Olen nyt muutaman viikon ajellut uudella kiesilläni, eli Mersun Clk 200 -05:llä.
Oikein hyvän oloinen peli ollut kaikenkaikkiaan, minulle sopivan moderni. Mutta yksi seikka on käsittämättömän surkea..
Autossa ei ole moottoriöljytikkua, (paikka on) auton ajotietokone kertoo vain että oil level ok..
Autosta ei siis mistään näe moottoriöljy määrää!![]()
No ostin tänään Mersun merkkiliikkeestä alkuperäisen öljytikun. Tietyissä käytännössä samoissa malleissa kun tikku on jo tehtaalta.
Tikku ei kastunut tippaakaan öljystä samalla kun tietokone kertoo että öljymäärä ok.![]()
Pysäköin auton tämän jälkeen mahdollisimman suoraan, ja tikun pää kastui öljyllä, mutta jäi puolisen senttiä minimistä.
Eli on tosiaan todella huono systeemi. Vaikuttaa täysin vitsiltä että öljytikku/mahdollisuus nähdä moottoriöljyn määrä on käytännössä lisävaruste.
Yksirivinen ketju, ja noita on mennyt poikki / rikki jo alle 100 tkm …kannattaa varmistaa.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 2549
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Muiden merkkien murheita.
Kiitos hyvistä kommenteista. Se on totta ettei voi olla varma että tikku näyttää oikein, mutta vaihtamalla öljyn huolella mitaten öljymäärän saa varmaan ihan hyvän käsityksen. Onkin aikomuksena tehdä tämän tapaisesti kun öljynvaihto tulee ajankohtaiseksi.
Mitä auton kuntoon tulee, niin 113tkm ajettu, huoltokirjamerkinnät ''täydelliset'', lukuunottamatta että Mersun ääliöt (huollettu/korjattu vain merkkiliikkeessä 2012 jälkeen) eivät ole v. 2019 jälkeen vaivautuneet kirjoittamaan mitään huoltokirjaan kun ovat varmaan laittaneet vaan järjestelmään. Merkkiliike kuitteja on viimeisen 12 vuoden ajalta jotain 15 arviolta, vaikka autolla tosiaan on ajettu vain pienehkösti lähinnä kesäisin.
Ainoa tarvikeosa jonka olen löytänyt on eturenkaat. Takarenkaat on Mercedes only (MO) jarrupaloissa, tuulilasinpyyhkijöissä ja akussa on kaikissa Mersun tähdet.
Aion kyllä pilata tämän auton asentamalla tarvike roiskeläpät ja tarvike moottorinlämmittimen/ sisähaaran, alkuperäisiä kun ei oikein enää saa.
Ja mainitsenpahan vielä että tämä on ainoa Clk 200 2002-2005 (209) yksilö jonka löysin Suomessa, Ruotsissa tai Saksassa jossa on tehtaalla asennetut Clk 55 Amg:n puskurit, helmat ja niiden asennusosat.
Mitä auton kuntoon tulee, niin 113tkm ajettu, huoltokirjamerkinnät ''täydelliset'', lukuunottamatta että Mersun ääliöt (huollettu/korjattu vain merkkiliikkeessä 2012 jälkeen) eivät ole v. 2019 jälkeen vaivautuneet kirjoittamaan mitään huoltokirjaan kun ovat varmaan laittaneet vaan järjestelmään. Merkkiliike kuitteja on viimeisen 12 vuoden ajalta jotain 15 arviolta, vaikka autolla tosiaan on ajettu vain pienehkösti lähinnä kesäisin.
Ainoa tarvikeosa jonka olen löytänyt on eturenkaat. Takarenkaat on Mercedes only (MO) jarrupaloissa, tuulilasinpyyhkijöissä ja akussa on kaikissa Mersun tähdet.
Aion kyllä pilata tämän auton asentamalla tarvike roiskeläpät ja tarvike moottorinlämmittimen/ sisähaaran, alkuperäisiä kun ei oikein enää saa.
Ja mainitsenpahan vielä että tämä on ainoa Clk 200 2002-2005 (209) yksilö jonka löysin Suomessa, Ruotsissa tai Saksassa jossa on tehtaalla asennetut Clk 55 Amg:n puskurit, helmat ja niiden asennusosat.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Tiheät öljynvaihdot tekevät hyvää tuolle moottorille, kuten Alfan
Multiair2- 2- litraisellekin,
Täällä hyvä M271- info Mersulta itseltään, jos ei ole vielä silmiin sattunut.
https://en.mercedesassistance.com/m271 ... -mercedes/
Multiair2- 2- litraisellekin,
Täällä hyvä M271- info Mersulta itseltään, jos ei ole vielä silmiin sattunut.
https://en.mercedesassistance.com/m271 ... -mercedes/

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Toyota osaajia?
Porukoitten Avensis Verso 2.0 2004.
Sähköt oli loppuneet kotipihaan. Lähipajan rane oli käyny tos pihalla vaihtaan liian matalan akun (kiinnikerauta ei ees koskenu).
Vissiin muutama kauppareissu sillä tehty.
Sit laturi morjensti lopullisesti, samalla akku paskottu.
Vikavaloja toki taulu täynnä. Auto sammu ajossa...
No, vaihdoin uuden laturin ja latailin edellistä 2v vanhaa toyota akkua.
Ajelin Seinäjoen motonettiin (matkalla kopteri sytty) jossa todettiin testerillä akun olevan vaihtokunnos. Lataus oli testerin mielestä ok, 13,55V. Uus akku paikalleen ja luettiin data. Abs puolella oli jos jonkimoista. Nollattiin ja jäljelle jäi C1234 (piirin toimintahäiriö).
Yaw anturi lie morjenstanu?
Voiko anturi seota jännitesekoilusta?
Voiko kotikonstein nollata?
Äiti ei tietenkään osannu kertoa, milloin VSC ja TRC valot syttyneet ekakerran, ennen vai jälkeen akkusavotan.
Lisäks tos maaseutu kierroksella kopteri taas. Käsiskanneri antaa P0420 koodin, mikä viitannee lambaadaan?
Tulppia en oo viel ees kattonu.
Porukoitten Avensis Verso 2.0 2004.
Sähköt oli loppuneet kotipihaan. Lähipajan rane oli käyny tos pihalla vaihtaan liian matalan akun (kiinnikerauta ei ees koskenu).
Vissiin muutama kauppareissu sillä tehty.
Sit laturi morjensti lopullisesti, samalla akku paskottu.
Vikavaloja toki taulu täynnä. Auto sammu ajossa...
No, vaihdoin uuden laturin ja latailin edellistä 2v vanhaa toyota akkua.
Ajelin Seinäjoen motonettiin (matkalla kopteri sytty) jossa todettiin testerillä akun olevan vaihtokunnos. Lataus oli testerin mielestä ok, 13,55V. Uus akku paikalleen ja luettiin data. Abs puolella oli jos jonkimoista. Nollattiin ja jäljelle jäi C1234 (piirin toimintahäiriö).
Yaw anturi lie morjenstanu?
Voiko anturi seota jännitesekoilusta?
Voiko kotikonstein nollata?
Äiti ei tietenkään osannu kertoa, milloin VSC ja TRC valot syttyneet ekakerran, ennen vai jälkeen akkusavotan.
Lisäks tos maaseutu kierroksella kopteri taas. Käsiskanneri antaa P0420 koodin, mikä viitannee lambaadaan?
Tulppia en oo viel ees kattonu.
Re: Muiden merkkien murheita.
P0420 on katalysaattorin koodi. Siihen auttaa väliholkit katin jälkeisten lambdojen alle.
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95
-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
?
Siis mitä ja miksi?
Tos lie vain yks ennen/jälkeen katin.
Siis mitä ja miksi?
Tos lie vain yks ennen/jälkeen katin.
Re: Muiden merkkien murheita.
ePER
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95
Fiat Punto GT
Fiat Stilo 95
-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei elpyny klemmari nollauksella VSC.
Ainoastaan ABS valo vilkku.
Pitänee YAW-anturi vaihtaa.
Eikä mulle avaudu toi lambaadan korotuspala. Porukoitte tojotas edelleen kaik kaks lampaada-anturia.
Ainoastaan ABS valo vilkku.
Pitänee YAW-anturi vaihtaa.
Eikä mulle avaudu toi lambaadan korotuspala. Porukoitte tojotas edelleen kaik kaks lampaada-anturia.
- mutt
- Viestit: 5799
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
Jos katalysaattorin tehoa vahtivan piirin parametrit on vedetty vähän turhan kireälle, alkaa katalysaattorin tehosta tulla virhekoodeja sen ikääntyessä, vaikka päästörajat edelleenkin täyttyy. Tuollainen väliholkki lambdaan "pehmentää" lambdan näkemiä pakokaasuarvoja ja vikavalot pysyy poissa. Tämä on siis tarkoitettu katin perässä olevalle lambdalle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Muiden merkkien murheita.
Nonii, okei.
Kiitoksia tiedosta.
Kiitoksia tiedosta.
Re: Muiden merkkien murheita.
Iltalehdistön mukaan klassiko-Saabien käsijarrut eivät toimi ja ohjauskin on jäykän puoleinen.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... bc506a14e1
Koska myöskään 348:ssa ei ole ohjaustehostinta niinpä pitääkin olla tarkkana seuraavassa katsastuksessa.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... bc506a14e1
Koska myöskään 348:ssa ei ole ohjaustehostinta niinpä pitääkin olla tarkkana seuraavassa katsastuksessa.
- Isola
- Viestit: 2106
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Muiden merkkien murheita.
^Ohjaustehostimen olemassaolo ei riitä. Sen pitää nykytulkinnan mukaan olla ylitehostettu. Todisteena hylkäävä päätös neljän vuoden takaa autosta, jossa on tehostettu mutta tunnokas ohjaus.
Sattui juuri silloin vaivaamaan vasenta rannetta ECU-tendiniitti, jonka vuoksi käytin siinä tukisidettä. Pyörittelin siinä sitten kipeällä vasemmalla kädellä ohjausta laidasta toiseen karkealla asfaltilla ja totesin, ettei se ohjaus kovin jäykkä voi olla, jos tämä onnistuu. Inssi totesi että on se. Hän ei myöskään hyväksynyt tapaani avata takaovi painamalla kahvassa olevaa nappia, joten tuo korjauskehotuskin jäi paperiin. Ajoin sitten suoraan toiselle katsastusasemalle jälkitarkastukseen. Siellä katsastaja kävi koeajolla, kuunteli tarinani, pudisteli epäuskoisena päätään ja tulosti lapun, jossa lukee Hyväksytty.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
- mutt
- Viestit: 5799
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei siinä järkipuhe auta, kun on hylkypäätös tehty jo avaimia vastaanottaessa. Mahtavaa toimintaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Aquatica
- Viestit: 15160
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Muiden merkkien murheita.
Vuosi sitten C5 sitikka (2002) meinasi saada hylyn käsijarrusta.
Inssi ei sitä yllättäen löytänyt taka-akselilta, mutta just kun olin asiasta sanomassa niin keksi ihan ite.
Ja en oo kuullut liian jäykkätoimisesta ohjaustehostimesta, mutta siis sekin on asia? :o
Mikä on raja? Mehupilli (siis trip-sellainen) pitää pysyä muodossaan rattia kääntäessä?
Joka tapauksessa: tässä(kin) on erityinen syy sille, miksi minä oon aina läsnä katsastuksessa. Ihan.Joka.Ikinen.Kerta.
Milloin inssi on nostamassa helmasta autoa, jota ei saa nostaa helmoista; "kyllähän jokaista autoa PITÄÄ pystyä nostamaan helmasta!" -
Milloin inssi on kokeilemassa käsijarrua taka-akselilta, kun se on edessä; "tää on kuule ajokielto!" -
Milloin inssi on hylkäämässä päästöjen takia autoa, jota ei mitata tyhjäkäynnillä; "ei näistä mitään poikkeuksia ole, älä puhu paskaa!" (oli). -
Milloin inssi on hylkäämässä liian jäykästä käsijarrun kahvasta - kun ei tajua, että menee lukkoon jo tokassa napsussa -
Ja mitähän kaikkea muuta. Onhan näitä.
Aijoo! ilmastoinnin kondenssivesi = jäähdytysnestevuoto. Tää ei ollu oma auto. Sen verta näkyvän ja kuuluvan facepalmin tein, että meni inssi hiljaseks. Eikä ollu mikään juniori. Vähemmän yllättäen ei saanut merkintää k.o auto vuotavasta jäähdytysnesteestä sit kuitenkaan
Silti vieläkään en oo kertaakaan onnistunut saamaan tilannetta aikaan, jonka seurauksena olis voinu Traficomille ilmottaa virheellisestä katastuksesta. Enpä kyllä ees tiiä, et onko niillä ilmotuskanavaa ees olemassa? Tarkastajia kuitenkin tarvittais aina toisinaan aika monellakin asemalla.
Inssi ei sitä yllättäen löytänyt taka-akselilta, mutta just kun olin asiasta sanomassa niin keksi ihan ite.
Ja en oo kuullut liian jäykkätoimisesta ohjaustehostimesta, mutta siis sekin on asia? :o
Mikä on raja? Mehupilli (siis trip-sellainen) pitää pysyä muodossaan rattia kääntäessä?

Joka tapauksessa: tässä(kin) on erityinen syy sille, miksi minä oon aina läsnä katsastuksessa. Ihan.Joka.Ikinen.Kerta.
Milloin inssi on nostamassa helmasta autoa, jota ei saa nostaa helmoista; "kyllähän jokaista autoa PITÄÄ pystyä nostamaan helmasta!" -
Milloin inssi on kokeilemassa käsijarrua taka-akselilta, kun se on edessä; "tää on kuule ajokielto!" -
Milloin inssi on hylkäämässä päästöjen takia autoa, jota ei mitata tyhjäkäynnillä; "ei näistä mitään poikkeuksia ole, älä puhu paskaa!" (oli). -
Milloin inssi on hylkäämässä liian jäykästä käsijarrun kahvasta - kun ei tajua, että menee lukkoon jo tokassa napsussa -
Ja mitähän kaikkea muuta. Onhan näitä.
Aijoo! ilmastoinnin kondenssivesi = jäähdytysnestevuoto. Tää ei ollu oma auto. Sen verta näkyvän ja kuuluvan facepalmin tein, että meni inssi hiljaseks. Eikä ollu mikään juniori. Vähemmän yllättäen ei saanut merkintää k.o auto vuotavasta jäähdytysnesteestä sit kuitenkaan

Silti vieläkään en oo kertaakaan onnistunut saamaan tilannetta aikaan, jonka seurauksena olis voinu Traficomille ilmottaa virheellisestä katastuksesta. Enpä kyllä ees tiiä, et onko niillä ilmotuskanavaa ees olemassa? Tarkastajia kuitenkin tarvittais aina toisinaan aika monellakin asemalla.
Re: Muiden merkkien murheita.
Itse täytyy todeta että post-virkamies ajalta en ole törmännyt yhteenkään ammattitaidottomaan tai edes pahasti asennevammaiseen katsastusinsinööriin.
- atti
- Viestit: 780
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Muiden merkkien murheita.
Itsellä ei mitään vakavia kokemuksia. Viime kesänä vein QP:n konttorille, jossa toimiston ikkunat olivat parkkipaikalle. Tiskillä rekisteröijänainen ilmoitti että autolle varmaankin tehdään myös päästömittaukset. Vieressä seissyt katsastusukko lähti välittömästi ohjeistamaan ja tokaisi: "eikä, tuo on sähköauto"
Totesin vain hymyillen että minulle sopii jos QP käsitellään sähköautona. Nopeasti rekisteröijä sai katsastusukon uskomaan päästömittauksen tarpeeseen.

Re: Muiden merkkien murheita.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2013031816796629
On niitä. Ja tämä hemmo siirtyi sitten käyttämälleni lähiasemalle. Taisi olla sekin työsuhde aika lyhyt. Itsekin annoin henkilöstä aika vahvan palautteen aseman yksityiselle omistajalle. Tällä hetkellä samassa paikassa eri omistaja ja parasta katsastuspalvelua mitä voi saada. Jos joku haluaa tietää mikä asema niin YV.
Re: Muiden merkkien murheita.
On varmasti. Lähes jokaisesta ammatikunnasta löytyy ammattitaidottomia ja/tai asennevammaisia. Itselläni on vain ollut hyvä tuuri tässä suhteessa että katsastuksessa ei ole pahoja tapauksia osunut kohdalle.Werneri kirjoitti: ↑20 Syys 2024, 14:32https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2013031816796629
On niitä. Ja tämä hemmo siirtyi sitten käyttämälleni lähiasemalle. Taisi olla sekin työsuhde aika lyhyt. Itsekin annoin henkilöstä aika vahvan palautteen aseman yksityiselle omistajalle. Tällä hetkellä samassa paikassa eri omistaja ja parasta katsastuspalvelua mitä voi saada. Jos joku haluaa tietää mikä asema niin YV.
Re: Muiden merkkien murheita.
Tänään tuli tapeltua ranskalaisten liittimien kanssa eli Rouvan DS3 oli saanut kevyen aivohalvauksen. Peugeot-Citroeneissa on valo-, vilkku- ja tuulilasin pyyhin viiksien kanssa samassa paketissa "COM200x" niminen kontrolleri- ja sensoripaketti joka hallinnoi montaa toimintoa liittyen valoihin, pyyhkimiin, radioon, keskuslukkoon yms. Meillä oireena se että valot eivät sammuneet ja pyyhkimet huitoivat edes takaisin vaikka virta-avain oli taskussa.

Kuvassa uusi ja vanha COM2008 -yksikkö. Uusi mallia Meat-Doria (Doriksen Liha?)
Itse vaihtotyö ei nyt kovin kummallinen ollut mutta about jokainen sähköliitin oli eri tyyppinen ja erilainen vapautuskieli eri paikassa. Ajasta meni 3/4 purkamiseen ja siitä taasen 50% liittimien irroitusmekanismin hoksaamiseen.

Lopputulos lienee onnistunut parin Body Systems Interface (BSI) resetin jälkeen. Tuo BSI on Peugeot-Citroeneissa sulakerasian yhteydessä oleva jonkinlainen ECU joka keräilee tietoa pitkin autoa edelleen prosessoitavaksi.

Kuvassa uusi ja vanha COM2008 -yksikkö. Uusi mallia Meat-Doria (Doriksen Liha?)
Itse vaihtotyö ei nyt kovin kummallinen ollut mutta about jokainen sähköliitin oli eri tyyppinen ja erilainen vapautuskieli eri paikassa. Ajasta meni 3/4 purkamiseen ja siitä taasen 50% liittimien irroitusmekanismin hoksaamiseen.

Lopputulos lienee onnistunut parin Body Systems Interface (BSI) resetin jälkeen. Tuo BSI on Peugeot-Citroeneissa sulakerasian yhteydessä oleva jonkinlainen ECU joka keräilee tietoa pitkin autoa edelleen prosessoitavaksi.