Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
259
57%
Tuskin
45
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 453

JanV
Viestit: 1034
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

jarrut 200 hp mallissa vähän pienemmät. Normikäytössä täysin merkityksetön ero.
Padan puolesta ei ongelmaa. Kyl toi vähintään 400 hp kestää.
Vaihteistossakaan ei ongelmaa ellei ole manuaali joka on mallia heiveröinen. Kytkin toki porsii ensin koska sen on tarkoitus toimia varoventtiilinä.

tuplauk
Viestit: 22
Liittynyt: 29 Huhti 2016, 20:27
Car(s): Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja tuplauk »

Etuvetarit (tai niiden puute) varmaan se isoin ero :P

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Sanoisin että ero aika lailla ”merkittävä”
Nyt kun itsekin pitkään emmittyääni liityin Q4 kerhoon.
200 hp koneilla kun en viitsinyt edes käyttää D- ajomoomoodia, kun se tuntui lähinnä huvittavalta.
Toisin on Velocella, siinä D tuntuu ainoalta oikealta valinnalta. Ja onhan noi urheiluistuimet meikäläisen kaltaisen kummallisen selkägeometrian omaavalle todellinen helpotus. Eikä parane moittia Harmanin poppikoneitakaan, on soitto ollut yhtä suvea…

JanV
Viestit: 1034
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Kylhän takavetoisenkin saa noilla varusteilla. Veloce nyt vain sisältää ne ilman että varustelistalta täytyy ruksia niitä. Harman kardonit sai superiinkin kun vaan valitsi ja ne taas ei kyl tainnu kuulua veloceenkaan, eli ne on erikseen ruksittu.

Ja moottorin puolesta meillä toi 280 hp on vaan paketoitu Veloceen, mutta muualla takavedonkin on saanut 280hp:lla

Ja etu sekä takapuskurit on eri. Maallikko tosin eroa ei välttämättä huomaa, mutta ero on kuitenkin sen verran suuri että esim Teslalla se julkistettaisiin jo kokonaan uutena mallina.

Mä näkisin et peruste valinnalle on se et haluaako nelivedon vai ei koska sitä ei muuten saanu.

Avatar
Tiige
Viestit: 2944
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^ Näinhän se on. Ihan kiva auto tuo takaveto velocen penkeillä ja vähän velocea reippaammilla tehoilla on. Talvella 20cm umpihangessa niitä etuvetareita välillä kaipaisi.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

No, en minäkään takatuuppareissa kaivannut kuin Velocen penkkejä, tehoja niissä minun makuuni sinällänsä ihan riittävästi. Nyt kun sitten Käytetty Veloce kaikilla herkuilla hiljan tuli markkinoille, niin enpä enää voinut vastustaa kiusausta…

Avatar
Raikkoo
Viestit: 301
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Näistä on hankala keskustella kun varustetasojen kirjo on niin laaja. Performance packilla ja Velocen penkeillä varustettu Super vs. Veloce ilman Perf. packia on jo hankala arvioitava.

Äänentoisto taas on helppo niputtaa yhteen. Se on ainakin alkupään malleissa ihan naurettavan alkeellinen jopa H/K logoilla varustettuna. En tiedä onko ne panostaneet myöhemmissä malleissa siihen yhtään enempää.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4512
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Raikkoo kirjoitti:
21 Syys 2024, 12:35
Näistä on hankala keskustella kun varustetasojen kirjo on niin laaja. Performance packilla ja Velocen penkeillä varustettu Super vs. Veloce ilman Perf. packia on jo hankala arvioitava.

Äänentoisto taas on helppo niputtaa yhteen. Se on ainakin alkupään malleissa ihan naurettavan alkeellinen jopa H/K logoilla varustettuna. En tiedä onko ne panostaneet myöhemmissä malleissa siihen yhtään enempää.
Äänentoistossa voin vertailla vain ex- Superini noin 300 W ns. Hi-Fi- pakettia ( H-K:n alapuolella)
kymmenen vuotta vanhempaan Lexus IS:n samantehoiseen Mark Levinsoniin, ja ero on huima.
Nyt esim. Radio Classicia voi kuunnella kohtuullisen pienelläkin volymella. Toki Leksan
parempi äänieristys auttaa myös.
Velocen penkit ovat kuten usein jo todettu loistavat aktiiviseen mutkatieajoon.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Äänentoistosta vielä sen verran, että uudemmissa Giulioissa perusäänentoisto on 8 kaiuttimen, sinällänsä suhtko kelvollinen (oikein säädettynä) setti.
Harmaan Kardon setti sitten 800W/14 kaiuttimen sorround kattaus, jossa kojelaudan subbari tuottaa jo kohtuullisen muhevaa basson jyskettä, ja etuovien metalliset diskantit aika kivaa timanttien säihkettä.

Kuikkaa
Viestit: 33
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Onkohan tuollaisia velocen penkkejä saatavana / vaihdettavissa normipenkkien tilalle, eteen tietty, vain.

FinPat
Viestit: 8099
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kuikkaa kirjoitti:
22 Syys 2024, 21:23
Onkohan tuollaisia velocen penkkejä saatavana / vaihdettavissa normipenkkien tilalle, eteen tietty, vain.
eBay ja ovoko?

Näyttäisi olevan jopa QV:n hiilikuitujakkaroita olevan tarjolla.

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

Seurasin yli vuoden eBay/Ovoko penkkitarjontaa ennen Velocen ostoa.
Hyvin epämääräiseltä näytti minusta, varsinkin maksu - ja palatuskäytäntöjen suhteen, eritoten Ovoko.
Samat penkki/paneelisarjat pyöri molemmissa kauppapaikoissa koko ajan, mikä sekin kertonee jotain.
Toinen epävarmuustekijä on on vielä penkkien yhteensopivuus perus Giuliaan, netistä en löytänyt ensimmäistäkään todistusta siitä että joku olisi tässä onnistunut !

Avatar
nurmi
Viestit: 199
Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
Car(s): Giulia 2.2 -17
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex. Gtv 2.0 -00
156 V6 -00
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nurmi »

Giulia oli merkannu reviirin. Eli öljyä oli tullut moottorin vasemmalta puolelta. :bad-words:
Öljytikku on paikoillaan.
Kellään toimivaa kristallipalloa tai muuten valistuneita arvauksia.
Niin diisseli kyseessä.

Cromahdus
Viestit: 94
Liittynyt: 30 Elo 2019, 10:59
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic 2008
Fiat Croma 1.9 Multijet 16v 2006,
Lancia Kappa Berlina 2.4 1995

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cromahdus »

Automaattilaatikon öljynlauhduttimen tiiviste on yksi mahdollisuus.

MeSoma
Viestit: 104
Liittynyt: 01 Elo 2022, 16:30
Car(s): mm:156,Mito,Brera,Giulietta,Giulia

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja MeSoma »

” Seurasin yli vuoden eBay/Ovoko penkkitarjontaa ennen Velocen ostoa.
Hyvin epämääräiseltä näytti minusta, varsinkin maksu - ja palatuskäytäntöjen suhteen, eritoten Ovoko.
Samat penkki/paneelisarjat pyöri molemmissa kauppapaikoissa koko ajan, mikä sekin kertonee jotain.
Toinen epävarmuustekijä on on vielä penkkien yhteensopivuus perus Giuliaan, netistä en löytänyt ensimmäistäkään todistusta siitä että joku olisi tässä onnistunut !”
Vielä kommenttina seuraavaa. Katsastin vielä eBay / Ovako tarjontaa ja totesin että näkyy molemmissa kauppapaikoissa vähentyneen / kautta uusiutuneen.
Jos leikkiin lähtee niin kannattaa lukea oheiset jenkkifoorumin ohjeet.
https://www.giuliaforums.com/threads/sp ... app.55622/

Avatar
155156
Viestit: 2160
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

nurmi kirjoitti:
23 Syys 2024, 08:06
Giulia oli merkannu reviirin. Eli öljyä oli tullut moottorin vasemmalta puolelta. :bad-words:
Öljytikku on paikoillaan.
Kellään toimivaa kristallipalloa tai muuten valistuneita arvauksia.
Niin diisseli kyseessä.
Myös ketjussa Hinurilla mennään on tälle päivälle Giulia diesel -tapaus, jossa tekstistä päätellen ole öljyt eivät ole pysyneet nille tarkoitetussa paikassa.

Avatar
karila
Viestit: 1194
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Giulia awd jarrujen testaus katsastuksessa :

Meneekö normisti rullilla vai vaatiiko erikoistoimenpiteitä ?
- Kari

Avatar
karila
Viestit: 1194
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Giulia AWD jarrujen testaus katsastuksessa:
Onnistuuko normisti rullilla ?
- Kari

Avatar
nurmi
Viestit: 199
Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
Car(s): Giulia 2.2 -17
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex. Gtv 2.0 -00
156 V6 -00
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nurmi »

155156 kirjoitti:
23 Syys 2024, 15:01
nurmi kirjoitti:
23 Syys 2024, 08:06
Giulia oli merkannu reviirin. Eli öljyä oli tullut moottorin vasemmalta puolelta. :bad-words:
Öljytikku on paikoillaan.
Kellään toimivaa kristallipalloa tai muuten valistuneita arvauksia.
Niin diisseli kyseessä.
Myös ketjussa Hinurilla mennään on tälle päivälle Giulia diesel -tapaus, jossa tekstistä päätellen ole öljyt eivät ole pysyneet nille tarkoitetussa paikassa.
Sama tapaus :wink:

Avatar
155156
Viestit: 2160
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

nurmi kirjoitti:
23 Syys 2024, 15:50
Sama tapaus :wink:
No parempi niin, ettei ihan pandemiaksi asti ole yltynyt.

Taunus
Viestit: 75
Liittynyt: 19 Elo 2017, 18:31

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Taunus »

155156 kirjoitti:
24 Syys 2024, 14:21
nurmi kirjoitti:
23 Syys 2024, 15:50
Sama tapaus :wink:
No parempi niin, ettei ihan pandemiaksi asti ole yltynyt.

Voisiko olla se huohotinventtiili mikä on jakohihnakotelossa, niissä ollut jotain vaihtotarvetta. Osa jotain 80e luokkaa ja huohotin öljyt menee ilmanputsarin koteloon ja sieltä ehkä sitten vuotaa maahan. Itsellä vaihdettu 60000km kohdalla varmuuden vuoksi ESS-autotalossa seinäjoella
hihnanvaihdon yhteydessä.

Unique
Viestit: 331
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Unique »

MeSoma kirjoitti:
21 Syys 2024, 13:24
Äänentoistosta vielä sen verran, että uudemmissa Giulioissa perusäänentoisto on 8 kaiuttimen, sinällänsä suhtko kelvollinen (oikein säädettynä) setti.
Harmaan Kardon setti sitten 800W/14 kaiuttimen sorround kattaus, jossa kojelaudan subbari tuottaa jo kohtuullisen muhevaa basson jyskettä, ja etuovien metalliset diskantit aika kivaa timanttien säihkettä.
Kojelaudassa ei ole subbaria lainkaan, vaan se on hattuhyllyssä. Hattuhyllyn 6x9-tuumainen kaiutin ei kummoistakaan bassoa saa aikaan.

H&K:n että Intermediate-tason pakettien kaiuttimet eivät ole laadultaan kovin ihmeellisiä. Vaihtamalla ne kunnollisiin (esim. JL Audio C7-sarja) saa äänenlaatuun merkittävän parannuksen. Subbari kannattaa myös päivittää, jos bassot ovat tärkeitä.

Avatar
155156
Viestit: 2160
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Unique kirjoitti:
27 Syys 2024, 08:35
H&K:n että Intermediate-tason pakettien kaiuttimet eivät ole laadultaan kovin ihmeellisiä. Vaihtamalla ne kunnollisiin (esim. JL Audio C7-sarja) saa äänenlaatuun merkittävän parannuksen. Subbari kannattaa myös päivittää, jos bassot ovat tärkeitä.
Onko tiedossa joku malli, mikä kävisi suoraan vaihtamalla melko ponnettoman hattuhylly "subbarin" tilalle?

Unique
Viestit: 331
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Unique »

Itsellä oli ulkoinen omalla vahvistimella varustettu JL Audion subbari. Vahvistimen (päivitetty taso oli Intermediate) vaihdoin JL Audion vahvistimeen.

Kuvaus projektista löytyy täältä:
https://www.giuliaforums.com/threads/di ... ons.52345/

Avatar
Raikkoo
Viestit: 301
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

155156 kirjoitti:
27 Syys 2024, 08:49
Unique kirjoitti:
27 Syys 2024, 08:35
H&K:n että Intermediate-tason pakettien kaiuttimet eivät ole laadultaan kovin ihmeellisiä. Vaihtamalla ne kunnollisiin (esim. JL Audio C7-sarja) saa äänenlaatuun merkittävän parannuksen. Subbari kannattaa myös päivittää, jos bassot ovat tärkeitä.
Onko tiedossa joku malli, mikä kävisi suoraan vaihtamalla melko ponnettoman hattuhylly "subbarin" tilalle?
Laitoin Gäng Bängin (tang-band w69-1042) hattuhyllylle alkuperäisen pahvikaiuttimen tilalle. Vanerista piti tehdä pieni kaulus että sai sopimaan ja kaveriksi JL Audion vahvistin. Hyvin on tehnyt työnsä jo kolme vuotta.
20201230_223559.jpg
20201230_223559.jpg (70.98 KiB) Katsottu 2922 kertaa
Täällä foorumilla on ollut myynnissä vastaava elementti ja vahvistin, tietääkseni on hänellä edelleen hyllyssä jos jotakuta kiinnostaa.

TurboJ
Viestit: 368
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Onko 2-ja 4-vetoinen Giulia jotenkin havaittavasti erilaiset ajettavat?

Siis liukkaalla tottakai ovat, sehän on itsestään selvää. Mutta miten normaaliajossa pitävällä pinnalla, tuntuuko jotain eroa? Ja paljonkos nelivedossa olikaan maavaraa korotettu takavetoon verrattuna?

Avatar
155156
Viestit: 2160
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Korkeus 2018 mallin manuaalista:
RWD-versiot 1436 mm
AWD-versiot 1450 mm

..eli 14 mm ero.
Yhtään liikaa ei ole maavaraa Q4-mallissakaan, jos minulta kysytään.

Avatar
Tiige
Viestit: 2944
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Alkupään takavetoiset on jousitukseltaan matalampia kuin myöhemmät takavedot. Sitä en tiedä onko nelivedoissa pysynyt korkeus samana koko tuotannon ajan.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Tommi
Viestit: 661
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Stelvio QF, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Väittäisin, että alkuvuodesta 2017 rekisteröity takavetoinen on vielä hieman matalampi Q4:ään verrattuna kuin tuon 14 mm. Parkkipaikalla vierekkäin peilien korkeutta vertailemalla sanoisin, että 30 mm. on lähempänä. Mittanauhaa ei ollut mukana.
Stelvio QF, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, Giulia 2.0

Dfin
Viestit: 423
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Tommi kirjoitti:
08 Loka 2024, 13:06
Väittäisin, että alkuvuodesta 2017 rekisteröity takavetoinen on vielä hieman matalampi Q4:ään verrattuna kuin tuon 14 mm. Parkkipaikalla vierekkäin peilien korkeutta vertailemalla sanoisin, että 30 mm. on lähempänä. Mittanauhaa ei ollut mukana.
Samaa voisin epäillä, oma 2016 rekisteröity EX näytti melkeinpä madalletulta vakiona. Ei mitään toivoa olisi ollut selvitä Stadin kantakaupungin katupysäköinnistä talvella…

Ilpoluk
Viestit: 46
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 19:33

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Ilpoluk »

Millä kilometreillä/vuosilla olette giuliaan vaihdelleet vaihdelaatikko öljyjä? Missä ja paljon maksanut? Kyse automaattilootasta.

FinPat
Viestit: 8099
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ilpoluk kirjoitti:
10 Loka 2024, 09:35
Millä kilometreillä/vuosilla olette giuliaan vaihdelleet vaihdelaatikko öljyjä? Missä ja paljon maksanut? Kyse automaattilootasta.
Armon vuonna 2024 ZF suosittelee 150tkm kohdalla vaihtoa.
https://aftermarket.zf.com/remotemedia/ ... -11-en.pdf

Itse vaihdatin Stelvioon 100tkm nurkilla joka oli joskus 2019-2020 ZF:n suosittelema laatikkoöljyn vaihtoväli ja aika mustaa mömmöä sieltä tuli jo silloin. Kuitteja ei ole enää tallella.

Avatar
155156
Viestit: 2160
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Ilpoluk kirjoitti:
10 Loka 2024, 09:35
Millä kilometreillä/vuosilla olette giuliaan vaihdelleet vaihdelaatikko öljyjä? Missä ja paljon maksanut? Kyse automaattilootasta.
108 371 km
Team F40
568 euroa (syyskuu 2023)

Kyseessä öljyn ja suodattimen vaihto eli ZF-laatikon pohja suodattimineen vaihdettiin uuteen.

Ilpoluk
Viestit: 46
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 19:33

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Ilpoluk »

Huomaako tuossa vaihdelaatikon toiminnassa eroja kun öljyt uusii?

Avatar
155156
Viestit: 2160
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Ilpoluk kirjoitti:
10 Loka 2024, 10:26
Huomaako tuossa vaihdelaatikon toiminnassa eroja kun öljyt uusii?
En ole huomanut muutosta, mutta ei se ainakaan huonontunut. Kyseessä on paremminkin ennaltaehkäisevä toimenpide.

Vaihdatin syksy 2023 - kesä 2024 ajanjaksolla kaikki 100 000+ km vaihdettavat öljyt eli peräöljyt x 3 (takaperä, etuperä, jakolaatikko) + autoamaattivaihteiston öljy & suodatin.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 301
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

Vaihdoin 120tkm vaihteistoöljyt ja peräöljyt. Kylmemmällä kelillä voisi luulla että toimisi säyseämmin uusilla öljyilla, tai sitten ei.

Paikalla
Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1601
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Ilpoluk kirjoitti:
10 Loka 2024, 09:35
Millä kilometreillä/vuosilla olette giuliaan vaihdelleet vaihdelaatikko öljyjä? Missä ja paljon maksanut? Kyse automaattilootasta.
Itse vaihdoin aikanaan Auto Milanossa 115 tkm kohdilla ja hinta oli jotain 400 €. Silloisella marmorilla (Länsiauto) vaihto olisi ollut 1450 €, se suodatin maksoi kuulemma 800 € marmorilla.

Paikalla
Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1601
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Tuplat.

jmi
Viestit: 1591
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja jmi »

Tässä vielä Giulia-kuskeillekin ihmeteltävää, mistä multiair-ongelma voi johtua.

https://www.youtube.com/watch?v=TtQD0tLOr70

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2375
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Cloverleaf kirjoitti:
10 Loka 2024, 19:45
Ilpoluk kirjoitti:
10 Loka 2024, 09:35
Millä kilometreillä/vuosilla olette giuliaan vaihdelleet vaihdelaatikko öljyjä? Missä ja paljon maksanut? Kyse automaattilootasta.
Itse vaihdoin aikanaan Auto Milanossa 115 tkm kohdilla ja hinta oli jotain 400 €. Silloisella marmorilla (Länsiauto) vaihto olisi ollut 1450 €, se suodatin maksoi kuulemma 800 € marmorilla.
Autodocilla suodatin on 100€ ja koko vaihtokitti 279€.
Kuva

Avatar
155156
Viestit: 2160
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Kokemusasiantuntijuutta kaivataan: mahtuuko alkuperäinen Giulian 2-piippuinen pakoputki eli Velocen äänenvaimennin Giulian itsensä kyytiin, kun kaataa takapenkin selkänojan? Tavaratilan aukko on aika pieni, joten epäilyttää leveyden riittäminen. Alkuperäinen äänenvaimennin on yhtä kppaletta, toisin kuin paketissa odottava Remus.

[edit] Remus-äänenvaimennin kaksine putkineen mahtui poikittain just ja just takakontin sisälle, joten kai se mahtuu alkuperäinen putkikin. [/edit]
Viimeksi muokannut 155156, 18 Loka 2024, 08:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Savo
Viestit: 2132
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Savo »

Lähivalo pitäis vaihtaa. Miten tää pyöräkotelon luukku avataan?
Giulia lampunvaihtoluukku 3.jpg
Giulia lampunvaihtoluukku 3.jpg (82.22 KiB) Katsottu 1780 kertaa

Avatar
Tiige
Viestit: 2944
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Kaivamalla sopivalla meisselillä tai hommaan tarkoitetulla pihdeilla nuo kiinnitysnastojen keskiosat pois. Tämän jälkeen itse nastan saa vedettyä pois.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2375
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Kokonaan keskiosia ei muistaakseni tarvitse poistaa, riittää että ne nousee kunnes jää paikalleen ylärajaan.
Sitten nasta lähtee. Melko epämiellyttävä homma ilman erikoistyökalua.
Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2375
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Auton huolto-ohjelman mukaan huoltovälit on 12 kk / 20 t.km mutta moottoriöljyn kohdalla vaihto tulee tehdä kun auto ilmoittaa.
Vuosi edellisestä huollosta ja öljynvaihdosta on tulossa täyteen ja MES:n mukaan öljyn 'kunto' on > 70%.
Miten kannattavaa on jättää öljynvaihto pois tästä pian tulevasta huollosta varsinkin kun auton käyttöympäristö ei täytä ilmoitettuja ns. haastavia olosuhteita.
Kuva

Avatar
Jiitee
Viestit: 4512
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pujazuba kirjoitti:
15 Loka 2024, 08:23
Auton huolto-ohjelman mukaan huoltovälit on 12 kk / 20 t.km mutta moottoriöljyn kohdalla vaihto tulee tehdä kun auto ilmoittaa.
Vuosi edellisestä huollosta ja öljynvaihdosta on tulossa täyteen ja MES:n mukaan öljyn 'kunto' on > 70%.
Miten kannattavaa on jättää öljynvaihto pois tästä pian tulevasta huollosta varsinkin kun auton käyttöympäristö ei täytä ilmoitettuja ns. haastavia olosuhteita.
Riisseli ei ilmeisesti ole niin kriittinen puhtaalle öljylle kuin MultiAir-bensa, mutta silti öljynvaihdoista säästäminen ei mielestäni kannata, ainakaan jos aikoo pitää ko.yksilöä sinne 200-300 tkm:n korville. Eka 100 tkm nykyauto kuin auto mennee vaikka yhdellä öljynvaihdolla.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

harde
Viestit: 355
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja harde »

Viimeinen paikka missä kannattaa säästää..

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2375
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Öljynvaihdossa ei tietenkään kannata säästää.
Kysymys kuuluu että kuinka tarkasti noudatetaan huolto-ohjelmaa sillä kyseessä olisi joskus turha työ.

Valnmistaja haluaa autosta houkuttelevan vähentämällä kustannuksia ja huoltoteollisuus haluaa tietenkin valmistajan määräaikaishuollon lisäksi kaikenlaisia kausihuoltoja.

Kultainen keskitie on itselläni ollut hyvinkin lähellä valmistajan tonttia.
Kuva

Avatar
Jiitee
Viestit: 4512
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pujazuba kirjoitti:
15 Loka 2024, 16:42
Öljynvaihdossa ei tietenkään kannata säästää.
Kysymys kuuluu että kuinka tarkasti noudatetaan huolto-ohjelmaa sillä kyseessä olisi joskus turha työ.

Valnmistaja haluaa autosta houkuttelevan vähentämällä kustannuksia ja huoltoteollisuus haluaa tietenkin valmistajan määräaikaishuollon lisäksi kaikenlaisia kausihuoltoja.

Kultainen keskitie on itselläni ollut hyvinkin lähellä valmistajan tonttia.
Bensa-Juuliassa ainakin valmistajan suositus Suomen oloissa on liian pitkä. Itse noin puolitin suositellun vaihtovälin, ja toivottavasti auton nykyinen omistaja on jatkanut samalla tiellä. Pojan 2.autoon eli perheessä jo kohta 18 vuotta ja yli 400 tkm pyörineeseen Mitsuun vaihdan öljyt nyt 1000 km:n ajoin jälkeen. Käyttöauto toki vähän eri asia.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

KL
Viestit: 234
Liittynyt: 08 Tammi 2006, 16:45

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja KL »

Pujazuba kirjoitti:
15 Loka 2024, 08:23
MES:n mukaan öljyn 'kunto' on > 70%.

Kertokaas fiksummat polku miten rekisteröidyllä MES:llä näkee tuon öljyn kunnon? En vieläkään löytänyt vaikka turhan huoltonollauksen teinkin. Vasta hokasin, että niitäkin kannattaisi ehkä säästellä.

Vastaa Viestiin