Toi crossclimate on omanlaisensa kumi. On sellainen kevyillä talviominaisuuksilla varustetettu kesärengas. Misukan keskieuroopan kitka on alpin. Fiiun sopisi juurikin crossclimate tai sitten perinteinen kesärengas primacy
Tuli talvella ajettua paljon CrossClimate kakkosella.
Ei sitä suomen oloihin ehkä voi suositella koska ei pärjää pohjoisen talvirenkaille. Mutta päihittää monet keskieuroopan kitkat ja sillä tulee hyvin toimeen. Asfaltilla en muista ajaneeni.
Rengas tyhjeni auton seistessä tallissa. Ehdin ajamaan pari sataa metriä ennenkuin älysin mitä oli tapahtunut. Tein uukkarin ja ajoin auton takaisin talliin. Epäilen alustavasti, että vika on venttiilissä eikä renkaassa. Tuhosiko ajaminen renkaan rakenteen?
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.
Tuskin, mutta varma ei voi olla. Pari sataa metriä hiljaisella nopeudella ei {i]välttämättä{/i] vielä riko runkoa. Jos sivuvallissa ei näy silmällä vekkiä, niin veisin rengasliikkeeseen katsottavaksi.
Sen sijaan voin kokemusperäisesti kertoa, että kun 120 km/h nopeudessa kuuluu klop-klop-pop ja sitten flap-flap-flap-flap.... niin niin nopeaa pysähdystä ei olekaan etteikö rengas olisi entinen. (Se klop-klop-pop tuli ilmeisesti ruuvista tms joka oli hiljaksiin hiertänyt tiensä kulutuspinnan läpi ja riittävästi painetta kohdattuaan erkaantui renkaasta kohti sisälokaria.)
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.
Pari viikkoa sitten kortin saanut ja nolla tuntia vaelluskokemusta omaava poikani lähtee syyslomalla kaverinsa kanssa Jotunheimenille vaeltamaan. Matka taitetaan perheemme Gran Turismo -henkeä huokuvalla Seat Miillä.
Ajattelin, että nyt olisi varmaan hyvä hetki päivittää autoon uudet talvikumit kymmenen vuotta vanhojen piikkipyörien tilalle.
Kokemuksia/suosituksia hyvän hinta/laatusuhteen omaavista kitkoista? Onko pakko mennä premiumlinjalle, jos haluaa turvalliset? Iso osa ajosta rouvan lyhyttä työmatkaa, mutta myös junnun viikonlopputykittelyä.
175/65*14"
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Meidän perheessä on oltu tyytyväisiä sekä Continental Viking Contact ja Nokian Hakkapeliitta R5 kumeihin kitkoissa. Ja oikesati liukkaalle kelille Michelin X-Ice North on hiljainen nastakumi, ilmeisen pienillä mutta pippurisilla nastoilla.
Nokian kitka on omaan korvaan ja omassa kalustossa havaittavasti äänekkäämpi kuin Continental. Misukka taas yllättävän hiljainen piikkipyöräksi.
Hyvä huomata että kulkineesta riippumatta jotkut tosiasiat säilyy: kesärenkaina Continentalit on syvältä.
Olen tässä ollut Vapusta asti mökillä ja tuijotellut synkästi Continentaleja patterilaatikon alla. 48tkm oli syönyt pinnan noin kolmeen milliin, joten soittelin Someron renkaaseen. Sieltä löytyi kierros Kumhoja koossa 265/45 r21 alle laitettavaksi sopuhintaan! Joten sinne ne iltapäivällä pyörähti.
Herranpieksut!
- Kyllä muuttui etroni paremmaksi. Joudun ihan ottamaan takaisin haukkuja tunnottomuudesta, nythän tässä on ohjaus…
Joten edelleen: Kumho tekee jeppis renkaan budjetilla. Continental voi imeä parsaa.
49f2b13b-f5c1-43b4-a068-7f245f5da9ab.jpeg (150.78 KiB) Katsottu 884 kertaa
Merkistä riippumatta runflätit on - anteeksi kielenkäyttöni - pelkkää paskaa.
Ruinflat voisi auttaa Continentalin tapauksessa. Löysä sivuvalli aiheuttaa muljahtelua ja outoa irtonaisuuden tunnetta - vaikka renkaassa pitoa. Ohjaus epämääräinen ja viivettä vasteessa. Itsellä ollut hiukan paha tapa ostella autoja suht usein ja nakkailla niistä Conteja kuikkaan (minne ne kuuluu). Halvempiakin harrastuksia olisi… Mutta toistuvasti siis sama kokemus - näköjään edelleen totta herramme vuonna ’25.
Hankkiiko kukaan täällä enää "vanhanaikaisia" 15-tuuman renkaita 185 tai 195 leveydessä? Nuukuuksissani ostin Themaan pari vuotta sitten GT-Radialit, kun ei paljon kilsoja enää tulee ja yleensä vanhenevat alle. Ekana kesänä tasapainotettiin takuuna uudelleen ja nyt ravistaa satasessa ja siitä ylöspäin. Vinkkejä otetaan hyvistä vaihtoehdoista ja äänettömyys olisi hyvä juttu. Radalle tuolla tuskin enää mennään.
Hankkiiko kukaan täällä enää "vanhanaikaisia" 15-tuuman renkaita 185 tai 195 leveydessä? Nuukuuksissani ostin Themaan pari vuotta sitten GT-Radialit, kun ei paljon kilsoja enää tulee ja yleensä vanhenevat alle. Ekana kesänä tasapainotettiin takuuna uudelleen ja nyt ravistaa satasessa ja siitä ylöspäin. Vinkkejä otetaan hyvistä vaihtoehdoista ja äänettömyys olisi hyvä juttu. Radalle tuolla tuskin enää mennään.