Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
palkus
Viestit: 5535
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^on siellä ihan asiallinen rako. Hmm... onkohan haarukat väärin puolin tai jotenkin. Iskarit liian pitkät :-D Iskarin yläpään kiinnitys? Ihme homma.
"puhun niin totta kuin osaan"

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8718
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Olen yhteen 156:een vaihtanut olkavarret samasta syystä, enkä osannut keksiä muuta syytä, kuin että olisivat vääntyneet jostain syystä. Olkavarret oli ainoa vaihdettu osa, eikä muualla ollut selkeää välystä tai väärin asennettua osaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 5535
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Alfissimo kirjoitti:
22 Syys 2024, 13:12
Olen yhteen 156:een vaihtanut olkavarret samasta syystä, enkä osannut keksiä muuta syytä, kuin että olisivat vääntyneet jostain syystä. Olkavarret oli ainoa vaihdettu osa, eikä muualla ollut selkeää välystä tai väärin asennettua osaa.
Oliko pyörät vääntyneillä kuinka hullun näköisesti alla. Luulisi, että näkisi jo silmällä ?
"puhun niin totta kuin osaan"

Paikalla
Avatar
Alfissimo
Viestit: 8718
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

palkus kirjoitti:
22 Syys 2024, 13:20
Alfissimo kirjoitti:
22 Syys 2024, 13:12
Olen yhteen 156:een vaihtanut olkavarret samasta syystä…
Oliko pyörät vääntyneillä kuinka hullun näköisesti alla. Luulisi, että näkisi jo silmällä ?
Ei sen enempää, että sen takia olisi enempää kiinnittäny huomiota. Muiden askareiden ohessa tuo hämmästyksen aiheutti.

Jälkiviisaasti olisi pitänyt mittailla tarkemmin ja ottaa kuvia, mutta silmämuistilla nopeasti lattialla olkavarret vierekkäin verraten yläpallon kolo oli alempana, mutta ilman verrokkia huonossa osassa ei olisi osannut epäillä olevan jotain pielessä.

Siinä hetkessä meni lennosta purkuautosta irrotetut olkavarret sellaisenaan laakereineen päivineen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

pee
Viestit: 457
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Car(s): 156 v6
500 Esseesse
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pee »

Mielenkiintoista. Tilanne on aivan samanlainen kummallakin puolella. Erikoista jos ovat liki symmetrisesti vääntyneet. Eivätkä pyöränkulmat silmällä katsottuna mitenkään kovin pielessä ole.

En ole tarkistanut, mutta oletan, että ylätukivarsien puslat ovat alkuperäiset. Iskarit ovat Bilstein B6:t, mutta jollei niissä ole huomattavasti enemmän ulosjoustoa, niin en ymmärrä miten ne tuohon vaikuttaisivat.

Mutta oisko se nyt olka-akselien vaihdon paikka kuitenkin...

Avatar
palkus
Viestit: 5535
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Miten muuten iskarin männän yläpää kierreosaltaan asemoituu? Siis mun piti keltasten konien kanssa lyödä siittä yläpäästä holkki pois, jotta keltasen 2mm paksumpi mäntä sopi paikkaansa.
Siis tuleeko männän pää selkeesti näkyville?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Romeo y Julieta
Viestit: 580
Liittynyt: 08 Syys 2020, 21:31
Car(s): 156 2.5 V6 '02
Giulietta MA 170 '13
Ex:
Giulietta MA 170 '11
Paikkakunta: Heinola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Romeo y Julieta »

Sisävalojen kanssa ongelmaa. Lähtötilanteena oli siis huonosti toimiva kattovalo takana. Useimmiten ei toiminut ollenkaan, joskus paloi himmeänä tai välkkyi ja joskus harvoin toimi normaalisti. Pahasti hapettunut sisältä, hommasin uuden. Kun vaihdoin taakse uuden kattovalon, loppui samalla myös etukattovalon toiminta. Ja sama homma vaikka paikalla olisi taas se vanha toimimaton lamppu. Valot eivät enää pala, oli katkaisija sitten asetettu mihin tahansa kolmesta asennosta (pois, syttyvät kun ovi auki, aina päällä). Aurinkolippojen valot ja hanskalokeron valo toimivat normaalisti, takakontin valo on kuitenkin pois pelistä.

Ekana tuli tietysti mieleen että sulake paloi, mutta ei, oli ehjä. Viereinen eli äänimerkin sulake oli kuitenkin palanut ja se vaihtamalla alkoi taas töötti toimia. Tuli nyt tuo ainakin korjattua helposti, eikä tarvikaan vaihtaa ratin sisällä olevaa piirilevyä tai juottaa uusiksi. Yleinen vika kuulemma tuokin uudemmissa viiskutosissa joissa on monitoimiratti.

Avatar
Polforea
Viestit: 11605
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Heikko liitos linjassa aiemmin on jaksanut puskea etuvalon ja hapettuneen takavalon verran virtaa läpi, mutta nyt kun takavalon liitokset on hinkattu puhtaammiksi, ei enää kuljekaan tarpeeksi. Jos etuvalo alkaa toimia ottamalla takavalon polttimo pois, niin se tukisi tätä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

atm
Viestit: 182
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Alustan osista kyssäriä, onko joku ostanut Ebaystä koko keulan / perän kaikki alustan osat?
Motonetin parilla alatukivarren hinnalla saisi kaikki keulan hilppeet mutta seuraako laatu hintaa eli kestääkö nuo halpikset edes katsastuksen väliä kun jo taas joutuu uusimaan. Toki jos jollain tiedossa hyvä valmistajan osille niin Autodociltahan niitä löytyy.

Avatar
dnapekko
Viestit: 619
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Minä olen tuollaista satsia katsellut, ovat käsittääkseni paikallista tuotantoa, firmalla oli ihan asiallisen kotisivutkin:
https://www.ebay.it/itm/354366395831?_s ... R9yU5ovFZA

Ja kotisivut: https://www.frap.it/en/
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
palkus
Viestit: 5535
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

atm kirjoitti:
25 Syys 2024, 12:37
Alustan osista kyssäriä, onko joku ostanut Ebaystä koko keulan / perän kaikki alustan osat?
Motonetin parilla alatukivarren hinnalla saisi kaikki keulan hilppeet mutta seuraako laatu hintaa eli kestääkö nuo halpikset edes katsastuksen väliä kun jo taas joutuu uusimaan. Toki jos jollain tiedossa hyvä valmistajan osille niin Autodociltahan niitä löytyy.
5-10 tkm. Sitten ongelmana on myös mitotukset. Esim etupään alatukivarsi voi aiheuttaa helposti sentin pyöränsiirtymän :-D Joskus eräälle varaosakauppiaalle tarjottiin näitä settejä, olisi vain pitänyt ottaa vähintään kuormalavallinen kerralla. Meinas kuulemma taju lähteä, ku hinnan kuuli, sen vertta halvalla olisi saanut.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Turre
Viestit: 337
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Mitsubishi Outlander mk1 2.4 -05 (Ronsu II)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

pee kirjoitti:
22 Syys 2024, 01:03
Juuri noin eli se olka-akselin ylätukivarrelle menevä osa, minkä kaari kulkee iskunvaimentimen läheltä, osuu iskunvaimentimen kylkeen auton ollessa ylhäällä ja pyöriä käännellessä. Ei siellä varmaan mitään kovin isoa väliä ole normaalissa tapauksessakaan, mutta tässä se on tosiaan kiinni sen verran, että hinkkaa maalit pois. Kyselee nimimerkki: Se oli jo tuollainen minulle tullessa.
"Hauska" yhteensattuma, mulla tuli sama tilanne vastaan just tallissa, ainoa vaan että tässä ottaa kiinni vaan toiselta puolelta. Sattumoisin just sinne samalle puolelle on vaihdettu sekä ylä- että alatukivarsi, niin että on eri paria kuin toisella puolella. Tuon entinen isäntä oli sitä sorttia säästäväinen että alustankin osia ostettiin yksi kerrallaan, halvin mitä netistä löyti ja sitten tutulle pajalle joka niitä jupisten laittoi. Tuon puolen alatukivarresta löytyi kuittihistoriasta jotain säätöäkin että asiakkaan osa oli kiero ja sitten oli harjoteltu uudestaan tjsp. Tuossa yllä kun just noista osien mitoituksista on puhetta, niin äkkiä niistä se joku puolen sentin heitto kertyy. Tuota kun käytettiin ohjauskulmien säädössä vuosi sitten toisen rempan tiimoilta niin oli iloisesti iloisesti ohi ohjearvojen just sillä puolella kaikenlaista, mm. caster.

Koitin noita vertailla eilen tallissa, silmä sanoo että siinä puolessa joka ottaa kiinni on *jotain* pielessä mutta ei oikein saa kiinni että mikä. Oikein osaa tuota mitatakaan kun suoraa kohtaa ei ole sitten missään :lol: Mielenkiintoista nähdä vaikuttaako pelkkä ylätukivarren vaihto tuohon, ajattelin siitä alottaa kun vähän pienempi jumppa on.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

atm
Viestit: 182
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Tuo Italialainen Frap on samaa hintaluokkaa tai edullisempikin koko alustan osista, kuin nuo ebayn halpikset jotka myy etupää tai takapää sarjoja.

Jaa-a mitenhän tässä etenis, ostaisiko vain sen alatukivarren, jonka pallonivelessä on pienoinen välys ja joka ei vielä katsastuksessa kynnystänyt mitään, vai koko alustan ja vaihtais sitten kaikki mita setissä tulee? Tuntuu vähän hölmöltä alkaa ehjää korjaamaan, toisaalta ehkä voisi päästä useamman vuoden yksillä pyöränkulman säädöillä. Onhan siina kolikon toinen puoli, että joka katsastukseen saa sitten jotain niveltä vaihdella ja koskaan ei auto ole alustaltaan tikissä. :roll:

Brittien alfaworkshop näyttää myyvän TWR, Delphin ja Marellin alustan osia. he tuskin huonointa laatua olevia osia viitsiivät asennella asiakkaiden autohin. Jostain heidän sivulta luin etteivät huonoksi havaittuja tuotteita asiakkaiden autoihin asenna tai myy ulos. Tai mistäs sen tietää mikä on totuus.

Avatar
mutt
Viestit: 5677
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Se on aika sama, minkä valmistajan nivelen laittaa, jos ei tee tätä:
https://1drv.ms/i/c/52cdcf07ad423024/ES ... w?e=R9ZCS3
Eli laita kotelosuojalla takalevyä umpeen. Vesi menee läpi tuosta prässäyksestä ja ruostuttaa nivelen parissa vuodessa väljäksi. Noita raidepäitä sai aiemmin vaihdella kahden vuoden välein, nyt tuo kuvassa oleva on mennyt 9 vuotta, kun suojattiin ja lisättiin rasvaa. Niin, rasvakin on niin kallista, että tuohon kuvassa olevaan Lemförderiinkään sitä ei oltu raaskittu laittaa tämän enempää:
https://1drv.ms/i/c/52cdcf07ad423024/ES ... Q?e=Nm8wbw
Eikä toinenkaan ollut sen parempi:
https://1drv.ms/i/c/52cdcf07ad423024/ES ... w?e=mIxUQc
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
dnapekko
Viestit: 619
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

atm kirjoitti:
26 Syys 2024, 21:19
Tuo Italialainen Frap on samaa hintaluokkaa tai edullisempikin koko alustan osista, kuin nuo ebayn halpikset jotka myy etupää tai takapää sarjoja.

Jaa-a mitenhän tässä etenis, ostaisiko vain sen alatukivarren, jonka pallonivelessä on pienoinen välys ja joka ei vielä katsastuksessa kynnystänyt mitään, vai koko alustan ja vaihtais sitten kaikki mita setissä tulee? Tuntuu vähän hölmöltä alkaa ehjää korjaamaan, toisaalta ehkä voisi päästä useamman vuoden yksillä pyöränkulman säädöillä. Onhan siina kolikon toinen puoli, että joka katsastukseen saa sitten jotain niveltä vaihdella ja koskaan ei auto ole alustaltaan tikissä. :roll:

Brittien alfaworkshop näyttää myyvän TWR, Delphin ja Marellin alustan osia. he tuskin huonointa laatua olevia osia viitsiivät asennella asiakkaiden autohin. Jostain heidän sivulta luin etteivät huonoksi havaittuja tuotteita asiakkaiden autoihin asenna tai myy ulos. Tai mistäs sen tietää mikä on totuus.
Itse tuumin, että laitan GT:n alustan kerralla, jos ja kun siihen projektiin ryhdyn. Ehkä sitten joku kesä menisi huoletta.
Tuo Mutt:in vinkki vaikuttaa hyvältä
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Turre
Viestit: 337
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Mitsubishi Outlander mk1 2.4 -05 (Ronsu II)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

atm kirjoitti:
26 Syys 2024, 21:19
Brittien alfaworkshop näyttää myyvän TWR, Delphin ja Marellin alustan osia. he tuskin huonointa laatua olevia osia viitsiivät asennella asiakkaiden autohin. Jostain heidän sivulta luin etteivät huonoksi havaittuja tuotteita asiakkaiden autoihin asenna tai myy ulos. Tai mistäs sen tietää mikä on totuus.
Oma kokemus on että TRW on erinomaista laatua. Marellista
ja Delphistä ei niin ole kokemusta, mut luottaisin kyllä Alfaworkshopin valikoimaan.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
mutt
Viestit: 5677
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja mutt »

Justiinsa tässä viikolla laitoin TRW:n nivelet pakumazdaan. Niukanlaisesti niissäkin oli rasvaa, vaikkei yhtä vähän, kuin noissa kuvien Lemfördereissä, ja samalla tavalla prässätty kansi. Eiköhän ne hyvin tule kestämään tuolla mainitsemallani käsittelyllä. Nämä oli muuten tehty Malesiassa, aiemmin ostettu TRW:n kytkinsylinteri oli kiinalainen jne. Tehtaita lienee ympäri maailmaa, ja varmaan osa ostetaan alihankkijoilta. Marellin ilmamassamittari oli kiinalainen, tukivarren valmistusmaata en muista, mutta on se jonkun vuoden jo kestänyt.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

atm
Viestit: 182
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja atm »

Joo kun Autodocin valmistajavalikoimaa katsoo niin tulee mieleen etta kovin on kiinnostusta aiheeseen kun 10 eri valmistajaa tekee osaa joka käy vain yhteen automalliin ja niitakin kun tehty vain hyvin rajallinen määrä. Taitaa ne kaikki tulla samasta aasialaisesta tehtaasta tilaaja vain brändää tuotteensa tai pahimassa tapauksessa vain sen paketin omakseen ja avot, laatua tai halpis on syntynyt :-D
Jokaisesta ostetusta nivelestä olen suojakumin avannut ja lisännyt kunnolla rasvaa että koskeus ei pääse ruostuttamaan pintoja. Tuo kotelonsuojakikka on minulle uusi, otetaan kyllä käyttöön!
Pitää kehua Meylen vahvistettuja koiranluita, ne on kestänyt ainakin ranskiksessa moninkertaisesti verrattuna peruslaatuisiin joita saa vaihtaa kerran vuodessa. 4 vuotta ja 100tkm meni ja suojakumiin kuluneen reian takia sekin lopulta antautui. :(
Sen rasvan tarkoitushan on estää kosteuden aiheuttama koroosio siinä "pallossa" Pesä on yleensä muovia niin voiteluksi sen rasvan tarve on minimaalinen. Sellaine rasva on hyvä mikä ei haurastuta sitä suojakumia.

Avatar
Turre
Viestit: 337
Liittynyt: 29 Kesä 2009, 23:37
Car(s): 156 2.0 JTS -03 (Oikkuli)
156 SW 2.0 JTS -02 (Villikko)
156 SW 1.8 TS -05 (Maanikko)
156 SW 2.5 V6 -03 (Vararikko)
Mitsubishi Outlander mk1 2.4 -05 (Ronsu II)
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Turre »

Jänniä eroja on kestävyydessä. Oliskohan meillä 15v aikana neljään 156:een yhteen vaihdettu raidetangon pää väljän takia, pari vaihtoa on pitänyt tehdä muista vaurioista johtuen, eikä niille mitään rasvauksia ole tehty. Esikoiseen vaihdettiin ylätukivarret pariin kertaan lyhyen ajan sisään kun Malminkartanolla taisivat tavata laittaa sitä halvinta Bilteman osaa kolminkertaiseen hintaan, Autokeskus laittoi jotain parempaa about samaan hintaan ja ovat kunnossa vielä 11v myöhemmin. Toki meidän ajomäärät on maltillisia.
Duct tape is like the force: It has a dark side and a light side and it holds the universe together.

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 413
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Moron

Potilaana on 156 1.9 jdtm crosswagon vm 1995. Seissyt jonkin aikaa, jakohihna vaihdettu ja nyt dieselsuodatin. Tankkiin on laitettu uutta dieseliä.

Mutta tuo ei starttaa. Pyörittåää kyllä, tukilta on putkia raotettu, mutta sieltä ei tule mitään.Suodatin kotelo on täytetty, mutta...

Mitä nyt tehdä?

Hannu
Kautta likaisten varpaitteni!

Avatar
Isola
Viestit: 2068
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jos suutinputkista ei tule yhtään mitään, niin siirtopumppu ei pyöri. Vaikka korkeapainepumppu olisi pois pelistä, niin siellä pitäisi silti olla jotain 3-6 bar noin ulkomuistista. Tarkista siis sen tilanne ensin.

Teoriassa (vaan tuskin käytännössä) paineensäädinkin voisi vuotaa kaiken paluuputkeen. Sen voi tarkistaa katsomalla tuleeko ainetta suodattimelle asti.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1556
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170hv -11, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Tuli viikonloppuna vaihdettuna GT:hen tuo Bilstein/Eibach alusta ja kyllä ne olkavarret mullakin vähän hipoi iskarin kylkeä kun auto oli nostettuna ilmaan ilmaan. En tiedä mitä tuossa olisi voinut tehdä väärin. Tuli otettua varmuuden vuoksi uudet yläpäät Alfan alkuperäisosana kun niin suositeltiin noiden kanssa eikä ainakaan asentaessa näyttänyt mikään sopimattomalta.

Joka tapauksessa tuli eilen ajettua Seinäjoelta Espooseen ja muuten tuntuu tosi hyvältä mutta pienemmässä vauhdissa möykyissä kuuluu outo kolahdus edestä.. Nyt sitten ihmetyttää löytyikö joku uusi välys vai jäikö joku löysälle vai onko joku väärin asennettu.. Täytyy tutkia pikimmiten kun saa auton sellaiseen paikkaan josta näkee ja olisi aikaa..

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1556
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170hv -11, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Onko jollain muistikuvaa, kuuluuko Bilsteinin etuiskarissa yläpään hattumallinen prikka -pala tulla näinen kahden osan väliin vai iskarin ja näiden väliin vai ylimmäksi ennen mutteria? Bilsteinin ohjeessa se tuli perjaatteessa sinne sisälle eli eka tuo levy sitten "hattuprikka" ja sitten yläpäänkumi.

Taiteilin vielä Paintilla tollaisen hienon kuvan millä yritän selventää tuota hatun mallista osaa. Sille oikea väli siis hakusessa.

Kuva
Liitteet
Bilstein taidetta.jpg
Bilstein taidetta.jpg (21.92 KiB) Katsottu 1736 kertaa

Avatar
Tiige
Viestit: 2944
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Se kuuluu tuohon vaimennuskumiin siihen kohtaan missä varsi menee kumin läpi. Siinä kumissa itsessään on yleensä se prikka valmiina. Jos se on valmiina ja oikean kokoinen niin ei sinne kahta kannata laittaa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1556
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, Alfa Giulietta 1.4 MultiAir 170hv -11, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Eli vaimennuskumin ylä vai alapuolelle? :) Eli onko tuo vain sovite pala jos vaimennuskumissa on jostain syystä isompi tuo reikä?

Avatar
Tiige
Viestit: 2944
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Mandeprkl kirjoitti:
05 Loka 2024, 11:26
Eli vaimennuskumin ylä vai alapuolelle? :) Eli onko tuo vain sovite pala jos vaimennuskumissa on jostain syystä isompi tuo reikä?
Alapuolelle tulee tuo kaulus. Ihan kuten tuossa kuvassa.

Siinä kumissahan on itsessään vulkanoitu metalliholli jonka sisään tuo tulee. Mutta itsellä niissä on ollut valmiiksi sopivan kokoinen holkki.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
palkus
Viestit: 5535
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kuten @Tiige tuossa kirjootteli niin ei ylimääräsiä tuonne. Kun laitoin keltaset konit, niin piti lyödä alkuperäisestä yläpäästä alkuperäinen vastaava holkki pois ja sitten konin mäntä sopi isontuneeseen reikään juur eikä melkein. Konien mukanakin tuli holkit, mutta jäin kyllä miettimään, että millaisissa yläpäissä on (holkki poistettuna) niin iso reikä, että sen konin mukana tulleen holkin olisi ilman porakonetta voinut lyödä tilalle. Tosin huomasin eperistä, että yläpää on voinut jossain vaiheessa päivittyä niin, että on tarkoitettu 12mm männän yläpäälle. Tarvike yläpäissä ei ilmeisesti ole erillistä holkkia?

Edit. Taisin tehdä siihen yläpäähän (holkki poistettu siis) pienen viisteen, jotta iskarissa oleva teräslanka pysyy varmasti paikoillaan. Noissa iskareiden mukana tulevissa holkeissa on sille teräslangalle pieni syvennys, pysyvyyden varmistamiseksi.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
155156
Viestit: 2160
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

156 2.5 V6 tarvitsee uuden äänenenvaimentimen. Ulter (EAN: 5907467261881) on saatavilla ja edullinen, mutta miksi pakoputken pää on "umpinainen" eli varustettu reitetyllä levyllä? Mikä tarkoitus tuolla lienee ja vaikuttaako katsastukseen..?

Kuva

Kuvaaja
Viestit: 171
Liittynyt: 04 Marras 2018, 10:29
Car(s): Käyttis Kia ceed 1.6 bensa,hupia ajelen pojan 156 2.5 V6
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Kuvaaja »

155156 kirjoitti:
07 Marras 2024, 12:52
156 2.5 V6 tarvitsee uuden äänenenvaimentimen. Ulter (EAN: 5907467261881) on saatavilla ja edullinen, mutta miksi pakoputken pää on "umpinainen" eli varustettu reitetyllä levyllä? Mikä tarkoitus tuolla lienee ja vaikuttaako katsastukseen..?

Kuva
Minusta näyttäisi että tuo on ihan normaali putken pää,loppupää putkesta on varustettu reitetyllä sisäputkella joka vääristää kuvaa.Ei siis mitään kokemusta kyseisestä vaimentimesta vaan pelkiä kuvan huomiota.

Avatar
155156
Viestit: 2160
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

"Minusta näyttäisi että tuo on ihan normaali putken pää,loppupää putkesta on varustettu reitetyllä sisäputkella joka vääristää kuvaa."

No niinpä tietenkin: optinen harha! Kiitos.

No olipahan ainakin ketjun otsikon mukainen kysymys minun osalta.

FinPat
Viestit: 8100
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja FinPat »

155156 kirjoitti:
07 Marras 2024, 12:52
miksi pakoputken pää on "umpinainen" eli varustettu reitetyllä levyllä? Mikä tarkoitus tuolla lienee ja vaikuttaako katsastukseen..?
Sitä varten tietysti että katsastusmies ei saa tökättyä kaasuanalysaattoria putkeen! :silly:

Avatar
155156
Viestit: 2160
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Mikähän lienee 156 2.5 V6 (valmistettu loppuvuonna 2000 eli uudempi versio / 192 hv) öljypohjan propun varaosanumero?

Avatar
Polforea
Viestit: 11605
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Näyttäisi olevan 14326540, piirroksessa osa numero 8:

https://eper.fiatforum.com/en/Drawings/ ... p/14326540

Ei vaikuta riippuvan vuosimallista kovin tarkkaan, sama osa näkyy edellisen version kuvassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
155156
Viestit: 2160
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Polforea kirjoitti:
13 Joulu 2024, 19:08
^Näyttäisi olevan 14326540
Kiitos! Jäi eilen öljyt vaihtamatta, koska pyöristynyttä proppua ei olisi saanut ehjänä irti ja ei ollut laitaa uutta tilalle. Jostain pitäisi uusi hommata.

Edit:
Tilasin osan kaupasta alfaworkshop.co.uk
Saa nähdä miten tuo homma toimii.

Vastaa Viestiin