Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Valvoja: Moderators
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Tämä käytetyn Alfan ostajaan kiinnostava ja potentiaalinen GME- bensaturbon akilleen (ko) kantapää tsekkauksessa. Paljonko kestää ?-
kysymys aika monen huulilla. Myös perustelut auton käyttöprofiilista, öljystä, vaihtovälistä antavat lisäinfoa.
10 päivää auki äänestys, kiitos.
kysymys aika monen huulilla. Myös perustelut auton käyttöprofiilista, öljystä, vaihtovälistä antavat lisäinfoa.
10 päivää auki äänestys, kiitos.
Viimeksi muokannut Jiitee, 25 Marras 2024, 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Poll: MA2 ja sen Giulia/Stelvio
Omalla exällä mentiin tarkalleen 182 tkm ellen kuin Giulia vaihtui sähkö-Fiuuun.
Ei mitään ongelmia vielä.
Selityksenä oli ekan omistajan käyttö taksina, jolloin
tuo elintärkeä öljynvaihto tehtiin jopa 3 kk:n välein,
koska odossa oli 1,5 v- autossa sen ostaessani n. 150 tkm. Ja vain factory-Seleniaa käytetty.
Taksina ajettu kohtuu pitkää siivua kesät talvet ( 5o km suuntaansa Jyväskylän ympärillä ).
Oma käyttö oli sitten pelkkää kesäajoa 4 vuoden aikana noin 30 tkm, ja
samoin pitkää 50-400 km:n siivuja .
Öljyt vaihdoin 7-8 tkm:n välein jokainen kesä.
Rock On !
Ei mitään ongelmia vielä.
Selityksenä oli ekan omistajan käyttö taksina, jolloin
tuo elintärkeä öljynvaihto tehtiin jopa 3 kk:n välein,
koska odossa oli 1,5 v- autossa sen ostaessani n. 150 tkm. Ja vain factory-Seleniaa käytetty.
Taksina ajettu kohtuu pitkää siivua kesät talvet ( 5o km suuntaansa Jyväskylän ympärillä ).
Oma käyttö oli sitten pelkkää kesäajoa 4 vuoden aikana noin 30 tkm, ja
samoin pitkää 50-400 km:n siivuja .
Öljyt vaihdoin 7-8 tkm:n välein jokainen kesä.
Rock On !

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Reilu 60tkm kesti. Öljyt vaihdettu kerran vuodessa / 10tkm. 90% ajosta kaupunkiajoa.
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Ei ole vielä vaihdettu, mut nyt kostealla käy todella huonosti aluksi, tokenee jos antaa 15-30 sek käydä huonosto, stop & uudelleenkäynnistys ja rivakasti kylille dynamicillä. n. 55 tkm mittarissa, joten valitsen pollista 60 tkm vaihtoehdon.
15 tkm öljynvaihdot, ei lämmitystä, n. 80% kaupunkia.
15 tkm öljynvaihdot, ei lämmitystä, n. 80% kaupunkia.
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Karut on prosentit näin aluksi- kolmella neljästä Multiair kosahtanut…

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Vahvistusharhan riski on tämän datajoukon kanssa ilmeinen. Kuinka moni MA2 autoilija eksyy kyselyn äärelle? Varsinkaan sellainen, jolla ei ole aiheen tiimoilta mitään googlattavaa? Vrt. BMW N- moottorien nokkaketju. "Kaikki" venyivät.
Autot hajoaa, sitä ne tekee.
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Jos saisi vaikka foorumin käyttäjien kesken, suurimmalla osalla käsittääkseni on multiair kestänyt.lerppu kirjoitti: ↑26 Marras 2024, 10:00Vahvistusharhan riski on tämän datajoukon kanssa ilmeinen. Kuinka moni MA2 autoilija eksyy kyselyn äärelle? Varsinkaan sellainen, jolla ei ole aiheen tiimoilta mitään googlattavaa? Vrt. BMW N- moottorien nokkaketju. "Kaikki" venyivät.
Autot hajoaa, sitä ne tekee.
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Tätä toivon minäkin, ja kyllähän tuon tuloksen täytyy parantua.jmi kirjoitti: ↑26 Marras 2024, 10:16Jos saisi vaikka foorumin käyttäjien kesken, suurimmalla osalla käsittääkseni on multiair kestänyt.lerppu kirjoitti: ↑26 Marras 2024, 10:00Vahvistusharhan riski on tämän datajoukon kanssa ilmeinen. Kuinka moni MA2 autoilija eksyy kyselyn äärelle? Varsinkaan sellainen, jolla ei ole aiheen tiimoilta mitään googlattavaa? Vrt. BMW N- moottorien nokkaketju. "Kaikki" venyivät.
Autot hajoaa, sitä ne tekee.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 11812
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Koska kyseessä ei ole huolto-ohjelmaan kuuluva operaatio, sitä ei välttämättä (tai edes todennäköisesti) kirjata huoltokirjaan. Jos ostaa vaikkapa 100+tkm ajetun auton, niin siitä joko voi tietää että yksikkö on vaihdettu (kuitti löytyy, mainitaan huoltokirjassa tms) tai ei voi tietää onko sitä vaihdettu (kuitti hukassa, ei mainintaa huoltokirjassa eikä myyjäkään kerro).
Notta jos olisin ostanut 100+tkm ajetun MA2-Giulian jonka historiaa en täydellisesti tunne, niin en rohkenisi vastata kyselyyn jos ei olisi todistetta vaihdosta, koska en tietäisi onko yksikkö orggis vai onko menossa toinen yritys.
Notta jos olisin ostanut 100+tkm ajetun MA2-Giulian jonka historiaa en täydellisesti tunne, niin en rohkenisi vastata kyselyyn jos ei olisi todistetta vaihdosta, koska en tietäisi onko yksikkö orggis vai onko menossa toinen yritys.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Paljonko MultiAir yksikön vaihto kustantaa osat+työ yhteensä?
Koetan siis hahmottaa kuinka iso juttu tuo on, kun keskustelua asiasta muuten piisaa. Karkeasti, tonnin, kaksi vai viisi..?
Koetan siis hahmottaa kuinka iso juttu tuo on, kun keskustelua asiasta muuten piisaa. Karkeasti, tonnin, kaksi vai viisi..?
Giulia Super -69
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Pelkkä osien hinta taitaa olla miltei kolme tonnia.
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
- Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08 - Paikkakunta: E-Savo
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Juuri tätä mietin itsekin. Ei taida olla mitään helppoa keinoa selvittää MESillä tai konepellin alle kurkkaamalla, että onko vielä alkuperäinen MA paikoillaan.Polforea kirjoitti: ↑26 Marras 2024, 16:38Koska kyseessä ei ole huolto-ohjelmaan kuuluva operaatio, sitä ei välttämättä (tai edes todennäköisesti) kirjata huoltokirjaan. Jos ostaa vaikkapa 100+tkm ajetun auton, niin siitä joko voi tietää että yksikkö on vaihdettu (kuitti löytyy, mainitaan huoltokirjassa tms) tai ei voi tietää onko sitä vaihdettu (kuitti hukassa, ei mainintaa huoltokirjassa eikä myyjäkään kerro).
Notta jos olisin ostanut 100+tkm ajetun MA2-Giulian jonka historiaa en täydellisesti tunne, niin en rohkenisi vastata kyselyyn jos ei olisi todistetta vaihdosta, koska en tietäisi onko yksikkö orggis vai onko menossa toinen yritys.
- Tiige
- Viestit: 2994
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
1700-2000€ näyttää uusi yksikkö olevan pikaisella googlaamisella. Muutama tiiviste siihen päälle. Vaihto lienee melko työläs joten kyllä siinä äkkiä hintaa tulee koko hommalle.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- alfa 156 v6
- Viestit: 5481
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
No on yksiköllä hinta noussut kyllä muutamassa vuodessa
Omaan kun vaihto tehtiin vuonna 2020 niin osan hinta oli reilu 800e, toki meni takuisiin mutta uteliaana kysyin.
Vaihtoon meni aikaa about 2h, vein auton E-P:lle aamusta ja ennen lounasaikaa jo matkalla kotiin.
En pitäisi kovin suurena kuluna/ongelmana jos ei tuo nyt ihan 50 tai 60tkm välein poksahda, tuo on kuluna vaihtaa kuitenkin alle sen mitä 24v bussoon jakopään vaihto joka tulee 6otkm välein. Tai siis oli silloin.

Omaan kun vaihto tehtiin vuonna 2020 niin osan hinta oli reilu 800e, toki meni takuisiin mutta uteliaana kysyin.
Vaihtoon meni aikaa about 2h, vein auton E-P:lle aamusta ja ennen lounasaikaa jo matkalla kotiin.
En pitäisi kovin suurena kuluna/ongelmana jos ei tuo nyt ihan 50 tai 60tkm välein poksahda, tuo on kuluna vaihtaa kuitenkin alle sen mitä 24v bussoon jakopään vaihto joka tulee 6otkm välein. Tai siis oli silloin.
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Omani vaihto viime vuonna maksoi muistaakseni n.3500€, olisiko multiair ollut n.2300€ ja muut osat(tiivisteet) n.500€ ja työ n.700€.alfa 156 v6 kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 07:27No on yksiköllä hinta noussut kyllä muutamassa vuodessa![]()
Omaan kun vaihto tehtiin vuonna 2020 niin osan hinta oli reilu 800e, toki meni takuisiin mutta uteliaana kysyin.
Vaihtoon meni aikaa about 2h, vein auton E-P:lle aamusta ja ennen lounasaikaa jo matkalla kotiin.
En pitäisi kovin suurena kuluna/ongelmana jos ei tuo nyt ihan 50 tai 60tkm välein poksahda, tuo on kuluna vaihtaa kuitenkin alle sen mitä 24v bussoon jakopään vaihto joka tulee 6otkm välein. Tai siis oli silloin.
Tämä siis merkkiliikkeessä kun missään muualla ei taida onnistua. Käsittääkseni siinä on hemmetisti purettavaa et miten ihmeessä se on voitu vaihtaa 2 tunnissa?

Viimeksi muokannut jmi, 27 Marras 2024, 08:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
On se kyllä suht arvokas uusia, siis nykyään ja taas, kun vertaa remontteihin mitä autoihin yleisesti tehdään hinta ei ole mitenkään erityisen kova. Huoltohistoria olisi arvokasta näissä, jahka se on pidetty ajan tasalla.
Giulia Super -69
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
3500euroa......
Pitääpä laittaa Giulia vaihtoon.

Pitääpä laittaa Giulia vaihtoon.
-
- Viestit: 256
- Liittynyt: 25 Helmi 2020, 15:53
- Car(s): 164TS
Mito QV
145 1.3 Boxer
33 1.7 IE
Sprint projekti
156 V6 projekti
GSX-R 1200 urbo
MG MG5 - Paikkakunta: Miehikkälä
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Yhtälailla se vaihteistonkin laukeaminen voi kalliiksi tulla tai oma törttöily liikenteessä.
Ei nyt ihan sillä perusteella kannata vaihtoon laittaa että on pieni mahdollisuus että multiair hajoaa..
Ei nyt ihan sillä perusteella kannata vaihtoon laittaa että on pieni mahdollisuus että multiair hajoaa..
On vain kaksi tapaa tehdä asiat: kunnolla tai ei ollenkaan
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Juu,82000km ajettu ja ei oireita.
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
https://augustin-group.com/p/mutliair-unit-1050139oejmi kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 08:41Omani vaihto viime vuonna maksoi muistaakseni n.3500€, olisiko multiair ollut n.2300€ ja muut osat(tiivisteet) n.500€ ja työ n.700€.alfa 156 v6 kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 07:27No on yksiköllä hinta noussut kyllä muutamassa vuodessa![]()
Omaan kun vaihto tehtiin vuonna 2020 niin osan hinta oli reilu 800e, toki meni takuisiin mutta uteliaana kysyin.
Vaihtoon meni aikaa about 2h, vein auton E-P:lle aamusta ja ennen lounasaikaa jo matkalla kotiin.
En pitäisi kovin suurena kuluna/ongelmana jos ei tuo nyt ihan 50 tai 60tkm välein poksahda, tuo on kuluna vaihtaa kuitenkin alle sen mitä 24v bussoon jakopään vaihto joka tulee 6otkm välein. Tai siis oli silloin.
Tämä siis merkkiliikkeessä kun missään muualla ei taida onnistua. Käsittääkseni siinä on hemmetisti purettavaa et miten ihmeessä se on voitu vaihtaa 2 tunnissa?![]()
Uusi OEM yksikkö 50057881
€1,477.50
Kovaa on ollut inflaatio MA2 yksikön osalta.
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
En nyt osaa varmasti tätä sanoa, mutta takuukeisseissa kuten alfa156 V65:n osalla voipi olla, että työmäärä "minimoidaan" kirjanpidossa ...FinPat kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 09:31https://augustin-group.com/p/mutliair-unit-1050139oejmi kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 08:41Omani vaihto viime vuonna maksoi muistaakseni n.3500€, olisiko multiair ollut n.2300€ ja muut osat(tiivisteet) n.500€ ja työ n.700€.alfa 156 v6 kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 07:27No on yksiköllä hinta noussut kyllä muutamassa vuodessa![]()
Omaan kun vaihto tehtiin vuonna 2020 niin osan hinta oli reilu 800e, toki meni takuisiin mutta uteliaana kysyin.
Vaihtoon meni aikaa about 2h, vein auton E-P:lle aamusta ja ennen lounasaikaa jo matkalla kotiin.
En pitäisi kovin suurena kuluna/ongelmana jos ei tuo nyt ihan 50 tai 60tkm välein poksahda, tuo on kuluna vaihtaa kuitenkin alle sen mitä 24v bussoon jakopään vaihto joka tulee 6otkm välein. Tai siis oli silloin.
Tämä siis merkkiliikkeessä kun missään muualla ei taida onnistua. Käsittääkseni siinä on hemmetisti purettavaa et miten ihmeessä se on voitu vaihtaa 2 tunnissa?![]()
Uusi OEM yksikkö 50057881
€1,477.50
Kovaa on ollut inflaatio MA2 yksikön osalta.
tai sitten Seinäjoella Multiair osataan tod.hyvin. EEPEE-autotaloa voi kyllä suositella muillekin, siellä omakin
exa sai huoltoa.
PS. Finpatin linkkaama MA- made in Germany -- ei kai Boschilaista tuotantoa ?

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 11812
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Kai noita kohta joku alkaa refurbishoimaan (ja ehkä jopa parantelemaan), kun kerran niissä ei sinänsä pitäisi mitään kovin fataalia rakenteellista pommia olla. Jos keksii tavan saada se öljy kiertämään paremmin niin muokatut yksiköt saattaa kestää varsin pitkään.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5481
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Omalta osalta ei ollut kirjanpidollista tuo tuntien minimointi, auton vein aamulla pajalle kun se aukesi ja matka tosiaan vaihdon jälkeen jatkui ehjällä autolla ennen lounasta. Jo viedessä puhui parin tunnin arviosta, ei kai tuo rakenne ole monimutkaistunut jälkikäteenJiitee kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 10:02En nyt osaa varmasti tätä sanoa, mutta takuukeisseissa kuten alfa156 V65:n osalla voipi olla, että työmäärä "minimoidaan" kirjanpidossa ...FinPat kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 09:31https://augustin-group.com/p/mutliair-unit-1050139oejmi kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 08:41
Omani vaihto viime vuonna maksoi muistaakseni n.3500€, olisiko multiair ollut n.2300€ ja muut osat(tiivisteet) n.500€ ja työ n.700€.
Tämä siis merkkiliikkeessä kun missään muualla ei taida onnistua. Käsittääkseni siinä on hemmetisti purettavaa et miten ihmeessä se on voitu vaihtaa 2 tunnissa?![]()
Uusi OEM yksikkö 50057881
€1,477.50
Kovaa on ollut inflaatio MA2 yksikön osalta.
tai sitten Seinäjoella Multiair osataan tod.hyvin. EEPEE-autotaloa voi kyllä suositella muillekin, siellä omakin
exa sai huoltoa.
PS. Finpatin linkkaama MA- made in Germany -- ei kai Boschilaista tuotantoa ?

Omassa meni nippanappa takuisiin, oireet alkoi jossain 98tkm kohdalla ja vaihto vähän yli 100 tkm (101tms?). Täysi merkkiliikkeen huoltokirja oli niin eipä nuo vaihdosta nikotelleet
- Tiige
- Viestit: 2994
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Tiivisteet 500e?! Nopealla aiheeseen perehtymisellä siellä on peltitiiviste multairin ja kannen välissä. Alfaworkshopilla näyttää sille olevan 6e hintaa. Sitten venttiilikopan tiiviste kannattanee vaihtaa samalla mutta tuskin se montaa kymppiä on...jmi kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 08:41Omani vaihto viime vuonna maksoi muistaakseni n.3500€, olisiko multiair ollut n.2300€ ja muut osat(tiivisteet) n.500€ ja työ n.700€.
Tämä siis merkkiliikkeessä kun missään muualla ei taida onnistua. Käsittääkseni siinä on hemmetisti purettavaa et miten ihmeessä se on voitu vaihtaa 2 tunnissa?![]()
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Eikö merkkiliikkeet noudatakaan ohjeaikoja töissään vaan keksivät tuntimääriä päästään? Hienoa yllättyä taas positiivisesti.
-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Ei ole laskua esillä, mutta muistaakseni siinä oli useita tiivisteitä ja oliko turbon jäähdytyksen tiivisteet tms. En jaksanut edes perehtyä koko laskuun kun aika rahastusta oli, mutta ei ollut vaihtoehtoja.Tiige kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 13:00Tiivisteet 500e?! Nopealla aiheeseen perehtymisellä siellä on peltitiiviste multairin ja kannen välissä. Alfaworkshopilla näyttää sille olevan 6e hintaa. Sitten venttiilikopan tiiviste kannattanee vaihtaa samalla mutta tuskin se montaa kymppiä on...jmi kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 08:41Omani vaihto viime vuonna maksoi muistaakseni n.3500€, olisiko multiair ollut n.2300€ ja muut osat(tiivisteet) n.500€ ja työ n.700€.
Tämä siis merkkiliikkeessä kun missään muualla ei taida onnistua. Käsittääkseni siinä on hemmetisti purettavaa et miten ihmeessä se on voitu vaihtaa 2 tunnissa?![]()
- mutt
- Viestit: 5799
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Ei ole kovinkaan harvinaista, että tehtaan ohjeaika jollekin työlle on useita tunteja enemmän, kuin päätään käyttävä mekaanikko siihen tarvitsee. Itse tehnyt "tekniikkapaketti pöydälle, 13h" työn ilman pöydälle ottamista tunteja nopeammin, tai "kojelauta irti ja ulos autosta, 8h" työn irrottamalla pelkästään hanskalokeron kannen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Aquatica
- Viestit: 15160
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Alfa 159 2.4JTDm jakohihan ohjeaika 12h.
Se kun ohjeiden mukaan otetaan kone pois. Oikeasti mennään ja otetaan oikea eturengas kettuihin, mut mitäpä sitä pienistä

-
- Viestit: 1640
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
No hieman muistin väärin. n.300€ oli tiivisteet yms., 6000625883,50050387,50050388,50050799,50051526 ja 6000626858. Kai nämä ovat tehtaan suosittelemia tiivisteen vaihtoja. Työt 550€ ja öljyt/tulppa/suodatin 230€.Tiige kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 13:00Tiivisteet 500e?! Nopealla aiheeseen perehtymisellä siellä on peltitiiviste multairin ja kannen välissä. Alfaworkshopilla näyttää sille olevan 6e hintaa. Sitten venttiilikopan tiiviste kannattanee vaihtaa samalla mutta tuskin se montaa kymppiä on...jmi kirjoitti: ↑27 Marras 2024, 08:41Omani vaihto viime vuonna maksoi muistaakseni n.3500€, olisiko multiair ollut n.2300€ ja muut osat(tiivisteet) n.500€ ja työ n.700€.
Tämä siis merkkiliikkeessä kun missään muualla ei taida onnistua. Käsittääkseni siinä on hemmetisti purettavaa et miten ihmeessä se on voitu vaihtaa 2 tunnissa?![]()
-
- Viestit: 1063
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Noi on ihan hyvä vaihtaa samalla. Ei tosiaan pakko mutta kyllä itsekkin vaihtaisin kun kerran auki.
Kahdessa tunnissa ei ihan vaihtais, mutta kai joku nopea kaveri sen siinäkin ajassa tekee. 4h veikkaisin et ois lähempänä normaaliaikaa.
Kahdessa tunnissa ei ihan vaihtais, mutta kai joku nopea kaveri sen siinäkin ajassa tekee. 4h veikkaisin et ois lähempänä normaaliaikaa.
- Cotzy
- Viestit: 1185
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Huoltokirjaan kirjataan myös öljyn ja suodattimien vaihdot ja niin kitsas (lue pölijä) ei kannata kenenkään olla, että vaihtaa vain Multiairin ja odottelee sen täyttyvän vanhoilla öljyillä. Joten omasta huoltokirjasta löytyy myös Multiairin vaihto omana merkintänään, sehän myös nostaa auton arvoaPolforea kirjoitti: ↑26 Marras 2024, 16:38Koska kyseessä ei ole huolto-ohjelmaan kuuluva operaatio, sitä ei välttämättä (tai edes todennäköisesti) kirjata huoltokirjaan. Jos ostaa vaikkapa 100+tkm ajetun auton, niin siitä joko voi tietää että yksikkö on vaihdettu (kuitti löytyy, mainitaan huoltokirjassa tms) tai ei voi tietää onko sitä vaihdettu (kuitti hukassa, ei mainintaa huoltokirjassa eikä myyjäkään kerro).
Notta jos olisin ostanut 100+tkm ajetun MA2-Giulian jonka historiaa en täydellisesti tunne, niin en rohkenisi vastata kyselyyn jos ei olisi todistetta vaihdosta, koska en tietäisi onko yksikkö orggis vai onko menossa toinen yritys.

Arvo nousi joulukuussa 2023 Multiairin (0000050057881), suuttimien asennussarjan (0006000625883), vk tiivisteen 1kpl (0000050050387), vk/puola tiivistesarjan 4kpl (000050050388), vk tiivistesarjan 4kpl (0000050050799), multiairin tiivisteen 1kpl (0000050051526) ja turbon vesiputken o-renkaan 1kpl (0006000626858) verran.
Ja sitten 5,2 litraa tuoretta Selenian Digitekkiä, öljynsuodatin ja uusi öljytulppa. Sellaiset 2900 eur kilut kaikkineen.
Töitä meni Multiairin vaihtoon, tiivistepintojen puhdistuksiin ja tarkistuksiin 6 tuntia. Joten päästiin sellaiseen 3500 euroon.
Turbon o-rengas ja pakopuolen tsekkaus oli vähän ekstraa, mutta mieluummin laittaa kaikki tihkutukset kuntoon samalla, että voi olla varma koneen kestävän taas iloista polkemista.
Nyt ollaan menty 15 tkm runsaammalla jalan annostelulla.
Cotzy
- Polforea
- Viestit: 11812
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Mutta jos siellä ei ole merkintää MA:sta vaan pelkästään siitä samalla tehdystä normaalista huollosta, niin siinä voi olla vaihdettuna myös multiair.Cotzy kirjoitti: ↑02 Joulu 2024, 19:25Huoltokirjaan kirjataan myös öljyn ja suodattimien vaihdot ja niin kitsas (lue pölijä) ei kannata kenenkään olla, että vaihtaa vain Multiairin ja odottelee sen täyttyvän vanhoilla öljyillä. Joten omasta huoltokirjasta löytyy myös Multiairin vaihto omana merkintänään, sehän myös nostaa auton arvoa.
Useimmat meistä auto-orientoituneista ihmisistä hoksaa tälläisessä kohtaa A) ottaa työmääräyksen ja kuitin talteen ja/tai B) pyytää kirjaamaan asia huoltokirjaan. Monet huoltajat myös hoksaavat kirjata moisen ekstran ylös vaikkei sitä pyytäisi. Mutta monet, monet ns. tavallisen kansan autoilijat eivät hoksaa pyytää kirjaamaan ekstroja huoltokirjaan ja jos kohdalle sattuu sellainen huoltaja, joka ei sinne ylimääräisiä pyytämättä laita, niin se MA vaihtuu kätevästi ilman jälkeäkään huoltokirjassa.
Summa summarum: jos huoltokirjassa on merkintä MA:n vaihdosta tai auton mukana on siitä kuitti, voi olla varsin luottavainen, käytännössä varma, sen suhteen että MA on vaihdettu. Jos kuitenkaan vaihdosta ei ole todisteita eikä auton historia tiedossa, niin yksikön alkuperäisyydestä ei voi olla läheskään yhtä varma, kuten ei minkään muunkaan osan, joka ei kuulu huolto-ohjelmaan.
Jaa että ostaako joku meistä autoja ilman moisia mainintoja? Kyllä ostaa, Esmes minä, kunhan hinta on kohdallaan potentiaaliseen riskiin suhteutettuna.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 377
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
3500€ multiair-rempasta on kyllä todella raju kustannus. Moneen autoon saisi pellin alle kokonaisen vaihtomoottorin töineen päivineen sillä rahalla. Paljonkohan tuota summaa saisi siistittyä kilpailuttamalla...? Vetää nimittäin auton kokonaiskäyttökulut kohtuuttomalle tasolle, jos tuollaisen lisäpaukun joutuisi pulittamaan joka 100 tkm jälkeen.
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
^ no , yli 60 %:lla MA2 on kestänyt kuitenkin.
Odotellaan vielä prosentin parantumista kunhan kaikki 2,0 -bensaturbon omistavat ovat vastanneet. Vai onko yli puolet
Giulia/Stelvio-kuskeista nokivasaroivia
?
Odotellaan vielä prosentin parantumista kunhan kaikki 2,0 -bensaturbon omistavat ovat vastanneet. Vai onko yli puolet
Giulia/Stelvio-kuskeista nokivasaroivia


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
- Cotzy
- Viestit: 1185
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
No, onhan tuo todellakin muchos dineros, jos tarttee uusia kerran vuosikymmenessä. Samaa hintaluokkaa kuin myös kattava ruostesuojaus, jos aikoo pitää autoaan käyttöpelinä kauan ja välttää teräksisten rakenteiden korjaustyöt.TurboJ kirjoitti: ↑04 Joulu 2024, 14:023500€ multiair-rempasta on kyllä todella raju kustannus. Moneen autoon saisi pellin alle kokonaisen vaihtomoottorin töineen päivineen sillä rahalla. Paljonkohan tuota summaa saisi siistittyä kilpailuttamalla...? Vetää nimittäin auton kokonaiskäyttökulut kohtuuttomalle tasolle, jos tuollaisen lisäpaukun joutuisi pulittamaan joka 100 tkm jälkeen.
Onneksi nyt on tutkinta päällä tuolla toisessa Multiair 2.0 -ketjussa, josko tuo Multiairien uusiokäyttö olisi mahdollista. Ja siten pudottaa kuluja oleellisesti. Valitettavasti tuon Multiairin vaihto ei vain ole tee-se-itse -hommia kun vaatii erikoistyökalun jousien painamiseksi kasaan.
Kai sellaisen työkalun voisi joku näppärä itsekin tehdä, mutta moottorin vaihto voisi olla lopulta suoraviivaisempi homma.
Moottorin vaihto on mielenkiintoinen vaihtoehto. Dieselit ei vain napostele, varsinkaan ureoitettuna. Ja tiedän kyllä, mikä olisi se ideaali vaihtomoottori Stelvioon. HANUn mukaan se on myös Multiair-vapaana varsin huoleton peli. Ja tykkäsin itsekin aivan älyttömästä QV:n tuplaturbo-V6:ta. Maistuu


Ja Steviosta luopuminen ei myöskään ole järkevää, koska koko perheen ja tavaroiden siirtäminen talvella lähes kaikilla muilla ajoneuvoilla olisi hidasta, vaivalloista, tylsää ja tyylitöntä.
Joten toivottavasti Multiair-yksikköjen uusiokäyttö tulee mahdolliseksi. Muuten joudun luopumaan ympärivuotisen käyttöauton ylläpitoruostesuojauksesta ja köyhtymään merkkihuollossa taas joskus 2030-luvulla.
Kurjaahan tämä, mutta pitää suhteuttaa vaihtoehtoihin

Cotzy
- matti_vuorio
- Viestit: 1559
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Se on kuitenkin vain 0,035€/km siitä ettei tarvitse ajaa Nissanilla. Ei tarvitse kahdesti miettiä.Cotzy kirjoitti: ↑05 Joulu 2024, 19:29Kurjaahan tämä, mutta pitää suhteuttaa vaihtoehtoihinTurboJ kirjoitti: ↑04 Joulu 2024, 14:023500€ multiair-rempasta on kyllä todella raju kustannus. Moneen autoon saisi pellin alle kokonaisen vaihtomoottorin töineen päivineen sillä rahalla. Paljonkohan tuota summaa saisi siistittyä kilpailuttamalla...? Vetää nimittäin auton kokonaiskäyttökulut kohtuuttomalle tasolle, jos tuollaisen lisäpaukun joutuisi pulittamaan joka 100 tkm jälkeen..
Cotzy
-
- Viestit: 377
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Totta joo, mutta älköön unohdettako ettei Nissan ole sentään ainoa vaihtoehto. Se kyllä kiinnostaisi mikä olisi riippumattoman spesialistin hinta MA-rempalle. Ja toivottavasti jossain kohtaa saadaan jopa uusiokäyttöä tosiaan aikaiseksi. Multiair-murheet jos saataisiin hallintaan, niin sitten voisi todeta bensa-Giulian olevan omassa autoluokassaan jo varsin järkevä ylläpidettävä.
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
Tätä menoa uudella Nissanilla ajamista ei tarvitse muutenkaan miettiä pitkään. Konkurssi kolkuttaa oven takana. Jollei esim. fuusio Hondan kanssa ehdi pelastamaan. Euroopan autoteollisuus ei ole ainoa joka ottaa osumaa China Inc. EV etumatkasta.matti_vuorio kirjoitti: ↑05 Joulu 2024, 20:08Se on kuitenkin vain 0,035€/km siitä ettei tarvitse ajaa Nissanilla. Ei tarvitse kahdesti miettiä.
Pahoittelu OT:sta.
- Jiitee
- Viestit: 4647
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Poll: MA2 ja sen kesto Giulia/Stelvio
21 yksilön otannalla siis saatu aika karut lukemat, siis joka 3. Multiair- yksikkö vaihdettu ja
pääosin alle 100 tkm:n lukemilla. Todellisuudessa varmaan prosentit eivät liene
näin karuja. Jos Alfalla olisi pitempi takuu, esim. 5 vuotta niin
kaikki vaihtorempat saisi tod.näk. takuuseen.
Kyllä, JanV:n ja kumppaneiden selvitykselle yksikön korjaus-
uusiokäyttö- ja parannusehdotuksille on tilausta, koska uskon
ettei tehdas tee asian eteen mitään, koska lämpimämmässä
ilmastossa näitä ongelmia ei liene.
Kiitos kaikille vastaajille, ja hyviä mutkatiekilometrejä Alfalla !
pääosin alle 100 tkm:n lukemilla. Todellisuudessa varmaan prosentit eivät liene
näin karuja. Jos Alfalla olisi pitempi takuu, esim. 5 vuotta niin
kaikki vaihtorempat saisi tod.näk. takuuseen.
Kyllä, JanV:n ja kumppaneiden selvitykselle yksikön korjaus-
uusiokäyttö- ja parannusehdotuksille on tilausta, koska uskon
ettei tehdas tee asian eteen mitään, koska lämpimämmässä
ilmastossa näitä ongelmia ei liene.
Kiitos kaikille vastaajille, ja hyviä mutkatiekilometrejä Alfalla !

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too