Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
16%
Ostan sitten joskus
261
57%
Tuskin
46
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 456

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5482
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Kivijärvi kirjoitti:
12 Joulu 2024, 08:37
^voisiko päinvastainen turvavyömuistutus liittyä esim. siihen, että auto luulee etuistuimelle olevan asennettuna lastenistuimen? Jossain valikoissa seikkaillessa mennyt täppä väärään paikkaan tjsp.
Tuo ei tullut kyllä mieleenkään, hyvä pointti! Automaattisesti ajatus harhaili Italialaisiin sähköihin.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 979
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^Voi se olla italosähköäkin.. :) Omassa ex-159:ssä vänkärinistuimelle istuvat isommat henkilöt aiheuttivat ilm. anturin oikosulun penkissä, joka poltti sen kattopaneelissa olevan turvavyömuistuttimen sulakkeen. No, kokemuksesta tiesi miksi "AIRBAG FAILURE!" loimotti kojetaulussa ja että vaiva korjaantuu sen tietyn sulakkeen vaihtamalla.

koomala
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

Onko kukaan onnistunut poistamaan Giulian rengaspainevalvontaa käytöstä? MESillä saa kyllä valittua järjestelmän tilaksi "not present" ja ajettua proxin onnistuneesti läpi, mutta auto valittaa silti jokaisessa startissa että TPMS not available. En oikein löytänyt apuja ulkomaisilta foorumeiltakaan. Haluaisin tuon pois käytöstä talvirengaskauden ajaksi, kun tympäisee katsella mittaristossa loimottavaa vikavaloa kun talvipyörissä ei antureita tällä hetkellä ole.

Avatar
mutt
Viestit: 5802
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Maailma on yllättävän valmis:
https://spooftpms.com/us-eu-fca-3-tpms-simulator/
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

koomala
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

^Tämä olikin hyvä vinkki! Eipä tullut edes mieleen etsiä tuollaista vekotinta.

Avatar
mutt
Viestit: 5802
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuo TPMS-homma on kyllä tehty ihmeen vaikeaksi. Ja kalliiksikin, kun valvonnan voi toteuttaa ilmankin antureita. Rouvan 500:ssa paineita valvotaan pyörintänopeuksien perusteella, ja se myös toimii, kuten huomattiin ruuvin puhkaistua renkaaseen hitaan vuodon. Ja tarvittaessa systeemin voi resetoida itse mittariston menusta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Raikkoo
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

mutt kirjoitti:
17 Joulu 2024, 10:56
Tuo TPMS-homma on kyllä tehty ihmeen vaikeaksi. Ja kalliiksikin, kun valvonnan voi toteuttaa ilmankin antureita. Rouvan 500:ssa paineita valvotaan pyörintänopeuksien perusteella, ja se myös toimii, kuten huomattiin ruuvin puhkaistua renkaaseen hitaan vuodon. Ja tarvittaessa systeemin voi resetoida itse mittariston menusta.
Pyörimisnopeuksien eroarvoon perustuva mittaus ei kerro mikä renkaan todellinen paine on. Onhan tämä parempi kuin ei mitään, mutta itse pidän siitä että näytöltä voi tarkastaa renkaiden todellisen paineen.

Kustannustehokas ratkaisuhan tuo on ja osaksi siitä syystä käytetään edullisemman hintaluokan autoissa.

Raaseri
Viestit: 82
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

Olen pariin autoon anturit hommannut Aliexpressistä, Porscheen ja MB C63s. Alista anturisarja 4kpl on ollut n 70€ luokkaa, kun se aikalailla identtisen näköinen anturi marmorilla oli n 200€/kpl. Possun talvivanteissa Alin sarja pyöri itselläni 3 talvea, ei mitään ongelmia.

Jos vähän riskillä on valmis ostamaan, niin aika kustannustehokkaasti antureita maailmalta saa. Sitä en sitten osaa sanoa mitä maksaa auton puolen varaosat tähän järjestelmään.

Avatar
mutt
Viestit: 5802
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Antureidenkin kanssa olisi täysin mahdollista toteuttaa homma niin, ettei renkaiden kausivaihdossa tarvittaisi testeriä, kuten monilla merkeillä tarvitaan. Autoihin laitetaan kosketusnäyttöjä ja kaikenlaista säätömahdollisuutta, mutta sitten jätetään perusasiat rahastettavaksi. No siinä kai syy tulikin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

FinPat
Viestit: 8548
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Minulla on ollut TPMS + talvirenkaat parissa BMW:ssä (E ja F -sukupolvet), Stelviossa, Teslassa ja nyt MB:ssä ja missään ei ole mitään sen ihmeempää tarvittu.

Missä merkeissä tarvitaan marmorikeikkaa tai yleensä asetuksiakaan kausivaihtojen yhteydessä?

Raaseri
Viestit: 82
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

Mä ymmärsin aiemman niin että TMPS-antureiden hinnasta tässä hammasta kiristeltiin. Omien kokemusten mukaan mitään testeriä ei tarvita, kunhan vanteissa on yhteensopivat anturit. Ja siksi tarjosin ratkaisuksi Aliexpressin antureita joka ainakin oman kokemuksen mukaan on sekä toimiva että suhteellisen kustannustehokas.

Avatar
mutt
Viestit: 5802
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ainakin jostain Hyundain/Kian malleista näin valitusta, että renkaiden kausivaihto pitää kuitata testerillä. Mutta on niillä myös malleja, jossa anturit saa resetoitua napista.

Jos kausivaihdot ei aiheuta testerin tarvetta, niin unohtaisin kyllä kaikki emulaattoriboksit, ja sijoittaisin rahat antureihin, vaikka niihin tulisikin vielä rengastöiden hinta päälle.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tiige
Viestit: 3006
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Giulia on silleen helpoimmasta päästä noista anturillisista autoista. Ei tarvitse renkaita vaihdellessa kuittailla mitään. Uudet anturitkin se osaa opetella itse. Monissa autoissa kai täytyy testerilla syöttää uusien antureiden koodit mutta Giuliassa ei tarvitse. 45e/kpl taisi olla sopivat anturit paikallisessa rengaspuljussa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Polforea
Viestit: 11843
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Offtopicia sinänsä, mutta niihin, joissa vaihtoja tarvii kuittailla, kannattaa kysyä ohjelmoitavia/kloonattavia antureita. Saa molempiin/kaikkiin rengassarjoihin samat anturi-id:t niin auto ei edes tajua että anturi on vaihtunut.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tiige kirjoitti:
20 Joulu 2024, 15:04
Giulia on silleen helpoimmasta päästä noista anturillisista autoista. Ei tarvitse renkaita vaihdellessa kuittailla mitään. Uudet anturitkin se osaa opetella itse. Monissa autoissa kai täytyy testerilla syöttää uusien antureiden koodit mutta Giuliassa ei tarvitse. 45e/kpl taisi olla sopivat anturit paikallisessa rengaspuljussa.
Giuliassa tosiaan on helppo tämä homma.
Kun tilasin kesäkumeille vanteet niin tilasin Autodocilta melko reilun hintaiset anturit. Renkaiden asennuksen jälkeen nämä lähtivät toimimaan ongelmitta.
Kuva

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5482
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Raikkoo kirjoitti:
29 Kesä 2024, 23:48
Raikkoo kirjoitti:
20 Touko 2024, 14:30
Raikkoo kirjoitti:
02 Touko 2024, 11:50


Taas päivitystä. Sain auton regeneroimaan loukun ajossa kun kerroin sille että DPF-olisi vaihdettu. Mutta edelleenkään MES ei anna tehdä regenerointia softan kautta vaikka moottori on lämmin ja ehdot täyttyvät. Mistä kiikastaa?
Jatkoa, öljypohjan ja pumpun imupuolen välinen tiiviste korvattu JTD-Performancen tekemällä paremmalla osalla. Alkuperäisessä tiivisteessä oli vekki/murtuma. Lisäksi laitettiin 0W-30 öljyt. Ensimmäiset 300 km onnellisesti uskoen että kaikki kunnossa, kunnes sama P06DD-00 koodi tauluun.

Se auttoiko tiivisteen korjaus vai öljylaadunvaihto asiaan enemmän on mahdotonta sanoa. Joka tapauksessa ongelma jatkuu. Isossa maailmassa joillakin on ongelma ratkennut vasta öljypumpun vaihdolla ja tässäkin tapauksessa se alkaa tuntua todennäköisimmältä. Se tietää taas jakopään purkua ja öljypohjan irroitusta $$$

Ensin kuitenkin vaihdan epätoivoisena toimenpiteenä öljynpainekytkimen ja "centrifigular" suodattimen. Vasta sitten öljypumppu ja jakopäänsarjaa tilaukseen.
Jatketaan taas yksinpuhelua. Giuliaano kävi öljypumpun vaihdossa ja mitäs sieltä löytyikään?
IMG-20240627-WA0004.jpg

Pumpun takakannesta kaksi pulttia löysällä (Luigi?? Lederhosen??), eivät sentään ole pudonneet kun lohko tulee vastaan. Nyt on 300km ajeltu ilman moottorin vaihtovaloa. Toivomme että näin on myös jatkossa.
Olivatko irrottaneet öljypohjan tuon pumpun vaihdossa? Itsellä alkoi antamaan myös tuota P06DD -koodia sen jälkeen kun laitoin JTD Performancen korjaussarjan imujalkaan. Kävi mielessä josko kurkkaisi öljypumppuun samalla kun öljypohja on irti mutta jätin tekemättä kun ei ongelmaa ollut aiemmin... Ei pitäisi "korjata" ehjää, näin siinä käy.

Ei huvittaisi pudottaa taas apurunkoa alas ja irrottaa öljypohjaa jos tuo pumppu irtoaa tuolta jotenkin muuten...

Gusse
Viestit: 976
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Gusse »

FinPat kirjoitti:
20 Joulu 2024, 09:40
Minulla on ollut TPMS + talvirenkaat parissa BMW:ssä (E ja F -sukupolvet), Stelviossa, Teslassa ja nyt MB:ssä ja missään ei ole mitään sen ihmeempää tarvittu.

Missä merkeissä tarvitaan marmorikeikkaa tai yleensä asetuksiakaan kausivaihtojen yhteydessä?
K-sukupolven Opel Astrassa ainakin piti joka renkaidenvaihdon yhteydessä testerillä kuitata anturit autoon. Oli aika rahastuksen meinikiä.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

alfa 156 v6 kirjoitti:
20 Joulu 2024, 18:19
Raikkoo kirjoitti:
29 Kesä 2024, 23:48
Raikkoo kirjoitti:
20 Touko 2024, 14:30


Jatkoa, öljypohjan ja pumpun imupuolen välinen tiiviste korvattu JTD-Performancen tekemällä paremmalla osalla. Alkuperäisessä tiivisteessä oli vekki/murtuma. Lisäksi laitettiin 0W-30 öljyt. Ensimmäiset 300 km onnellisesti uskoen että kaikki kunnossa, kunnes sama P06DD-00 koodi tauluun.

Se auttoiko tiivisteen korjaus vai öljylaadunvaihto asiaan enemmän on mahdotonta sanoa. Joka tapauksessa ongelma jatkuu. Isossa maailmassa joillakin on ongelma ratkennut vasta öljypumpun vaihdolla ja tässäkin tapauksessa se alkaa tuntua todennäköisimmältä. Se tietää taas jakopään purkua ja öljypohjan irroitusta $$$

Ensin kuitenkin vaihdan epätoivoisena toimenpiteenä öljynpainekytkimen ja "centrifigular" suodattimen. Vasta sitten öljypumppu ja jakopäänsarjaa tilaukseen.
Jatketaan taas yksinpuhelua. Giuliaano kävi öljypumpun vaihdossa ja mitäs sieltä löytyikään?
IMG-20240627-WA0004.jpg

Pumpun takakannesta kaksi pulttia löysällä (Luigi?? Lederhosen??), eivät sentään ole pudonneet kun lohko tulee vastaan. Nyt on 300km ajeltu ilman moottorin vaihtovaloa. Toivomme että näin on myös jatkossa.
Olivatko irrottaneet öljypohjan tuon pumpun vaihdossa? Itsellä alkoi antamaan myös tuota P06DD -koodia sen jälkeen kun laitoin JTD Performancen korjaussarjan imujalkaan. Kävi mielessä josko kurkkaisi öljypumppuun samalla kun öljypohja on irti mutta jätin tekemättä kun ei ongelmaa ollut aiemmin... Ei pitäisi "korjata" ehjää, näin siinä käy.

Ei huvittaisi pudottaa taas apurunkoa alas ja irrottaa öljypohjaa jos tuo pumppu irtoaa tuolta jotenkin muuten...
Pajallahan tuo pumpun vaihto tehtiin, en mene vannomaan mutta väittäisin että öljypohja piti irroittaa. Voin varmistaa asian. Jakopäähän siinä pitää myös purkaa.

Oletko vaihtanut sen öljypumpun solenoidin? Mulla olisi yksi vähän käytetty ylimääräinen...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5482
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Solenoidi on vaihtamatta, se tuntuu kuitenkin toimivalta sillä paine muuttuu kun piuhan irrottaa ja on/off tyyppinen solkku silloin oletettavasti toimii.

Mekaanisella mittarilla paineet vaikuttaa muutenkin terveiltä, olisi kiva tietää millaisia lukemia ecu odottaa.. tuota tietoa ei tunnu löytyvän kuin bensaversioon. Onko jollain tullut vastaan tai onko tietoa mistä korjausmanuaalin saisi ladattua? Audi/bmw vehkeisiin löytyy rahalla suoraan manuaalit, mopareihin ei tunnu löytyvän. Yhden online haynesin ostin mutta on aivan turha opus..

Avatar
Raikkoo
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

alfa 156 v6 kirjoitti:
21 Joulu 2024, 13:56
Solenoidi on vaihtamatta, se tuntuu kuitenkin toimivalta sillä paine muuttuu kun piuhan irrottaa ja on/off tyyppinen solkku silloin oletettavasti toimii.

Mekaanisella mittarilla paineet vaikuttaa muutenkin terveiltä, olisi kiva tietää millaisia lukemia ecu odottaa.. tuota tietoa ei tunnu löytyvän kuin bensaversioon. Onko jollain tullut vastaan tai onko tietoa mistä korjausmanuaalin saisi ladattua? Audi/bmw vehkeisiin löytyy rahalla suoraan manuaalit, mopareihin ei tunnu löytyvän. Yhden online haynesin ostin mutta on aivan turha opus..
Miten nopeasti vikakoodi tulee takaisin nollauksen jälkeen? Itsellä tuli tyypillisesti noin 10km jälkeen kun rampista avasi moottoritielle.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5482
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

En ole seurannut, normi kauppareissulla ei yleensä tule (alle 10km) mutta pidemmällä reissulla nyt joka kerta, vois olla joku 20-30km

Avatar
Raikkoo
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

alfa 156 v6 kirjoitti:
21 Joulu 2024, 20:19
En ole seurannut, normi kauppareissulla ei yleensä tule (alle 10km) mutta pidemmällä reissulla nyt joka kerta, vois olla joku 20-30km
Oireet kyllä sopivat pumppuvaivoihin, kannattaa kuitenkin selvittää nopeahkolla aikataululla. Allekirjoittaneella antautui vielä turbokin parintuhannen kilometrin päästä kun pumppu oli vaihdettu.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5482
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Pistin pumpun tilaukseen vaikka paineet ihan normaalin oloiset onkin. Raja-arvoja kun ei mistään löytynyt tuolle jtdm koneelle.. voihan olla ettei tuo auta mitään ja vika onkin muualla, näkee sitten. Liian hienoa yrtetty taas tehdä Italian Luigin toimesta

hene-
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Joulu 2024, 20:28

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja hene- »

Tulipa hankittua juuri ensimmäinen Alfa Romeo ja kyseessä Giulia 2.0 vuosimallia 2020, mittarissa ~63tkm. Nyt huomasin ajossa, että matalilla kierroksilla ja hitaamassa vauhdissa kuuluu "diesel"-tyyppinen helisevä ääni. Onko normaalia vai olenko vainoharhainen? https://www.youtube.com/shorts/ry1VA1s7a5Y

Hankala, kun ei ole oikein referenssiä, että onko normaalia ja miltä pitäisi kuulostaa. Vaikuttaisi, että tuo sama ääni kyllä kuuluu muutenkin, mutta alhaisessa nopeudessa matalilla kierroksilla kuuluu selkeimmin.

Tässä vielä myös tyhjäkäyntiääntä: https://www.youtube.com/shorts/CUV62eleIDk
Viimeksi muokannut hene-, 28 Joulu 2024, 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2395
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^ Tervetuloa Alfa Romeo omistajaksi. Muut bensakoneilla varustettujen omistajat osaavat sanoa tarkemmin mutta itse sanoisin että auto kuulostaa OK:lta. Onhan tässä kuitenkin auto jolla on luonnetta ja ääntä kuten pitää. 8)
Tuossa taitaa olla MultiAir venttiilikoneisto joka tunnetusti kuulostaa dieselmaiselta.

Varmista että tulevissa huolloissa käyttävät ohjekirjasi mukaista oikeaa öljynlaatua niin vältät koneongelmia ja varmistat pitkän iän.
Kuva

Paikalla
Avatar
155156
Viestit: 2231
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

hene- kirjoitti:
28 Joulu 2024, 11:38
Tulipa hankittua juuri ensimmäinen Alfa Romeo ja kyseessä Giulia 2.0 vuosimallia 2020, mittarissa ~63tkm. Nyt huomasin ajossa, että matalilla kierroksilla ja hitaamassa vauhdissa kuuluu "diesel"-tyyppinen helisevä ääni. Onko normaalia vai olenko vainoharhainen?
Allekirjoittaneelle 2.0T-moottorin ruma ääni oli myös yllätys ja Giulian huonoin ominaisuus. Joissain testeissä mainittiin ”karkea käyntiääni”, mutta en arvannut olevan niin paha.

Pienillä kierroksilla - erityisesti veto päällä - voisi äänen perusteella vannoa, että konepellin alla on diesel-moottori. Kaikista pahin ääni on kylmällä moottorilla käynnistyksen jälkeen, jolloin kone käy 1500 rmp rumalla äänellä ja sitä säestää rämisevä metallinen hukkaportin tanko. Kyseinen tanko pääsee hukkaportin auki (?) ollessa liikkumaan hieman korkeussuunnassa ja hakkaa äänekkäästi toiseen metalliseen vipuun, johon se on nivellytty. En ole kotikonstein onnistunut tätä voimakasta rämisevää ääntä vaimentamaan. Pahin ääni loppuu, kun moottori hieman lämpenee ja hukkaportin menee kiinni (?).

Tuttuja ongelmia ulkomaan foorumeilla, mutta vähemmän herättänyt keskustelua täällä.

Kuikkaa
Viestit: 54
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Joo, kuulostaa käyvän ihan kuten pitääkin, eli kuin lontoon taksi. Hukkaportin tanko siel vaan kilisee.

FinPat
Viestit: 8548
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Kuikkaa kirjoitti:
28 Joulu 2024, 14:47
Joo, kuulostaa käyvän ihan kuten pitääkin, eli kuin lontoon taksi. Hukkaportin tanko siel vaan kilisee.
Lontoon taxit nykyään sähköisiä.

https://www.levc.com

Hyvin samanlainen kokemus takapenkillä kuin polttomoottoristenkin kanssa.

Ja luonnollisesti China Inc. on tuossakin taustalla.
https://en.wikipedia.org/wiki/London_EV_Company

FinPat
Viestit: 8548
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

155156 kirjoitti:
28 Joulu 2024, 14:31
Allekirjoittaneelle 2.0T-moottorin ruma ääni oli myös yllätys ja Giulian huonoin ominaisuus.
Aika moni nykyaikainen suorasuihku pitää samantyyppistä työkonemaista ääntä. BMW B48 esimerkkinä.

952 Giulian osalta paras kikka äänimaailman parantamiseen on luonnollisesti parin sylinterin ja yhden turbon lisääminen konehuoneeseen.

JanV
Viestit: 1063
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Putki vaihtoon niin ikävät äänet häviää ja paremmat tulee tilalle.
Kuten yllä todettu niin kylmänä kuuluu vähän kilinä, juurikin hukkaportin tangosta johtuen. Lämpimänä tikitys on juurikin korkeapaine suuttimista tai oikeastaan pumpusta. Bemareissa ja volkkareissa ne on pyritty äänieristämään hyvin mutta ei sekään nyt sitä ole estänyt. Mutta eron kuulee hyvin kun äänieristeen poistaa niin ääni on kyllä lähinnä rikkinäinen.

Lumlum
Viestit: 156
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Dodge Aspen L6 '80
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

155156 kirjoitti:
28 Joulu 2024, 14:31
Allekirjoittaneelle 2.0T-moottorin ruma ääni oli myös yllätys ja Giulian huonoin ominaisuus.

Samaa mieltä. Pikku-G:n vakio 1.4T:n käynti kuulostaa GT-autolta bensa-Giuliaan verrattuna.

hene-
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Joulu 2024, 20:28

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja hene- »

Hienoa, kiitos paljon vastauksista!
Pujazuba kirjoitti:
28 Joulu 2024, 11:53
^ Tervetuloa Alfa Romeo omistajaksi. Muut bensakoneilla varustettujen omistajat osaavat sanoa tarkemmin mutta itse sanoisin että auto kuulostaa OK:lta. Onhan tässä kuitenkin auto jolla on luonnetta ja ääntä kuten pitää. 8)
Tuossa taitaa olla MultiAir venttiilikoneisto joka tunnetusti kuulostaa dieselmaiselta.

Varmista että tulevissa huolloissa käyttävät ohjekirjasi mukaista oikeaa öljynlaatua niin vältät koneongelmia ja varmistat pitkän iän.
Kiitos! Jonkin verran tullut jo foorumia lueskeltua ja öljyasia olikin ensimmäisiä joka taltioitu takaraivoon.
JanV kirjoitti:
28 Joulu 2024, 16:45
Putki vaihtoon niin ikävät äänet häviää ja paremmat tulee tilalle.
Kuten yllä todettu niin kylmänä kuuluu vähän kilinä, juurikin hukkaportin tangosta johtuen. Lämpimänä tikitys on juurikin korkeapaine suuttimista tai oikeastaan pumpusta. Bemareissa ja volkkareissa ne on pyritty äänieristämään hyvin mutta ei sekään nyt sitä ole estänyt. Mutta eron kuulee hyvin kun äänieristeen poistaa niin ääni on kyllä lähinnä rikkinäinen.
Putkiston osalta otetaan suosituksia vastaan, jos sellaisia on tarjolla. Lähinnä mielessä ollut pelkästään takapöntön vaihto.

JanV
Viestit: 1063
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

hene- kirjoitti:
28 Joulu 2024, 21:27

Putkiston osalta otetaan suosituksia vastaan, jos sellaisia on tarjolla. Lähinnä mielessä ollut pelkästään takapöntön vaihto.
Ragazzon, Supersprint tai Remus
Kaikilta taitaa löytyä sekä vaimennettua ja vaimentamatonta, sekä pelkkä takaosa tai catback. Superi taitaa olla noista selkeästi kallein.

Ilpoluk
Viestit: 57
Liittynyt: 03 Joulu 2023, 19:33

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Ilpoluk »

hene- kirjoitti:
28 Joulu 2024, 11:38
Tulipa hankittua juuri ensimmäinen Alfa Romeo ja kyseessä Giulia 2.0 vuosimallia 2020, mittarissa ~63tkm. Nyt huomasin ajossa, että matalilla kierroksilla ja hitaamassa vauhdissa kuuluu "diesel"-tyyppinen helisevä ääni. Onko normaalia vai olenko vainoharhainen? https://www.youtube.com/shorts/ry1VA1s7a5Y

Hankala, kun ei ole oikein referenssiä, että onko normaalia ja miltä pitäisi kuulostaa. Vaikuttaisi, että tuo sama ääni kyllä kuuluu muutenkin, mutta alhaisessa nopeudessa matalilla kierroksilla kuuluu selkeimmin.

Tässä vielä myös tyhjäkäyntiääntä: https://www.youtube.com/shorts/CUV62eleIDk
Itsekin välillä miettinyt tuota oman auton tyhjäkäynnin ääntä. Mutta tuskinpa mitää vakavaa kun kohta 20tkm ajellu. Aina pitänyt samanlaista ääntä.

JanV
Viestit: 1063
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mä ihmettelin sitä heti jo kun auto luovutettiin uutena mulle et onks tää ihan normaalia :D

Avatar
karila
Viestit: 1247
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Te ajatte liian pienillä kierroksilla. Keppi vasemmalle ja läpyskät käyttöön, pitäkää kierrokset 2000+. 😁.
Alfa on ajamista varten. :mrgreen:
- Kari

Greymaniac
Viestit: 45
Liittynyt: 31 Tammi 2018, 10:35
Car(s): 2017 AWD Giulia Veloce
2012 Giulietta MA170 (kiitos palvelusvuosista)
2006 Fiat Punto 60 Dynamic
1995 Fiat Uno
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Greymaniac »

hene- kirjoitti:
28 Joulu 2024, 11:38
Tulipa hankittua juuri ensimmäinen Alfa Romeo ja kyseessä Giulia 2.0 vuosimallia 2020, mittarissa ~63tkm. Nyt huomasin ajossa, että matalilla kierroksilla ja hitaamassa vauhdissa kuuluu "diesel"-tyyppinen helisevä ääni. Onko normaalia vai olenko vainoharhainen? https://www.youtube.com/shorts/ry1VA1s7a5Y

Hankala, kun ei ole oikein referenssiä, että onko normaalia ja miltä pitäisi kuulostaa. Vaikuttaisi, että tuo sama ääni kyllä kuuluu muutenkin, mutta alhaisessa nopeudessa matalilla kierroksilla kuuluu selkeimmin.

Tässä vielä myös tyhjäkäyntiääntä: https://www.youtube.com/shorts/CUV62eleIDk
Täällä on muitakin tuoreita Giulia-omistajia, onnittelut omasta puolestani valinnasta. Itse siirryin n. 3 viikkoa sitten 2017 AWD Velocen kuljettajaksi.

Ajatus on ollut muhimassa jo toista-kolmatta vuotta, mutta markkinoiden pienuuden ja omien vaatimusten johdosta sopivaa yksilöä sai haeskella hetken. Aikaisemmat Giulia-ajot rajoittuivat pariin kokeiluun takavetoisella mallilla, mutta jo näistä jäi kaipuu Giuliaa kohtaan. Edellinen auto oli ehkä hieman spartalainen MA-Giulietta, joten tämän ohjaamoon hypätessä loksahtavat kyllä useammat palaset enemmän kuin kohdalleen. Kuljettajana olen myös kohtalaisen pitkä, joten Giulian parannukset ajoasentoon tulivat myös tervetulleina vastaan.

Ja onhan tämä vain syntisen hyvä auto ajaa. Juuri sopiva päätös mahdollisesti loppumassa olevalle polttomoottoriautoilulle (no ei kyllä katoa ihan heti) ja ja ja. Kovaa ajoa :-D

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5482
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Raikkoo kirjoitti:
23 Joulu 2024, 21:48
alfa 156 v6 kirjoitti:
21 Joulu 2024, 20:19
En ole seurannut, normi kauppareissulla ei yleensä tule (alle 10km) mutta pidemmällä reissulla nyt joka kerta, vois olla joku 20-30km
Oireet kyllä sopivat pumppuvaivoihin, kannattaa kuitenkin selvittää nopeahkolla aikataululla. Allekirjoittaneella antautui vielä turbokin parintuhannen kilometrin päästä kun pumppu oli vaihdettu.
Oireiliko turbon hajoaminen miten? Tuli vaan mieleen että onko vuotanut paineita väljän turbon kautta niin paljon että tuo öljypumppu lopulta olikin ihan ehjä?

Omasta vaihdoin öljypumpun tänään, ei tuo mikään ennätyskiva juttu kyllä ole tehdä. Aikaa paloi reilu 8h ja ilman nostinta en olis alkanu edes tekemään.. Reilu 100km "koeajoa" uudella pumpulla ja vikakoodit ei ainakaan vielä palanneet... saas nähä.

Purin myös vanhan pumpun, tässä ei ollut "tyyppiviaksikin" mainittua ruuvien löysyyttä eikä myöskään mitään kulumaa havaittavissa. Sillä vielä hieman skeptinen pumpunvaihdon tarpeellisuudesta tässäkään yksilössä mutta vaihdettu se joka tapauksessa nyt on :lol:

hene-
Viestit: 10
Liittynyt: 14 Joulu 2024, 20:28

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja hene- »

Greymaniac kirjoitti:
31 Joulu 2024, 12:02
Täällä on muitakin tuoreita Giulia-omistajia, onnittelut omasta puolestani valinnasta. Itse siirryin n. 3 viikkoa sitten 2017 AWD Velocen kuljettajaksi.

Ajatus on ollut muhimassa jo toista-kolmatta vuotta, mutta markkinoiden pienuuden ja omien vaatimusten johdosta sopivaa yksilöä sai haeskella hetken. Aikaisemmat Giulia-ajot rajoittuivat pariin kokeiluun takavetoisella mallilla, mutta jo näistä jäi kaipuu Giuliaa kohtaan. Edellinen auto oli ehkä hieman spartalainen MA-Giulietta, joten tämän ohjaamoon hypätessä loksahtavat kyllä useammat palaset enemmän kuin kohdalleen. Kuljettajana olen myös kohtalaisen pitkä, joten Giulian parannukset ajoasentoon tulivat myös tervetulleina vastaan.

Ja onhan tämä vain syntisen hyvä auto ajaa. Juuri sopiva päätös mahdollisesti loppumassa olevalle polttomoottoriautoilulle (no ei kyllä katoa ihan heti) ja ja ja. Kovaa ajoa :-D
Hienoa, onnittelut mahtavasta hankinnasta myös. Ja on hyvä ajaa, eli kovaa ajo vain!
karila kirjoitti:
30 Joulu 2024, 17:58
Te ajatte liian pienillä kierroksilla. Keppi vasemmalle ja läpyskät käyttöön, pitäkää kierrokset 2000+. 😁.
Alfa on ajamista varten. :mrgreen:
Tämä on totta :-D

Tutkailin hieman foorumin syövereitä ja muutamia keskusteluja ollut Ulter Sportin äänenvaimentimesta. Onko kokemuksia, että millainen äänimaailma näissä on? Ja onko esim. ääniklippiä tarjolla? Youtubessa kohtuu huonosti sellaisia. Olisi tuossa paketissa vain aika hyvin tarjolla myös takapuskurin diffuusori ja saisi tuplaulostulot: https://vauhtiveikot.fi/kauppa/takavaim ... ulia-80-2/
Itse haluaisin, että ääntä saa lähteä, mutta olisi hyvä olla mahdollisuus vaimentaa napista, jos tarpeen.

Ja mistä muuten olette tilanneet Superin takapuskuriin diffuusorin? Ebay löytää vain Kiinasta.

Avatar
Raikkoo
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:13
Car(s): Giulia Super, -18
156 2.5 V6 Berlina, -99

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Raikkoo »

alfa 156 v6 kirjoitti:
03 Tammi 2025, 20:40
Raikkoo kirjoitti:
23 Joulu 2024, 21:48
alfa 156 v6 kirjoitti:
21 Joulu 2024, 20:19
En ole seurannut, normi kauppareissulla ei yleensä tule (alle 10km) mutta pidemmällä reissulla nyt joka kerta, vois olla joku 20-30km
Oireet kyllä sopivat pumppuvaivoihin, kannattaa kuitenkin selvittää nopeahkolla aikataululla. Allekirjoittaneella antautui vielä turbokin parintuhannen kilometrin päästä kun pumppu oli vaihdettu.
Oireiliko turbon hajoaminen miten? Tuli vaan mieleen että onko vuotanut paineita väljän turbon kautta niin paljon että tuo öljypumppu lopulta olikin ihan ehjä?

Omasta vaihdoin öljypumpun tänään, ei tuo mikään ennätyskiva juttu kyllä ole tehdä. Aikaa paloi reilu 8h ja ilman nostinta en olis alkanu edes tekemään.. Reilu 100km "koeajoa" uudella pumpulla ja vikakoodit ei ainakaan vielä palanneet... saas nähä.

Purin myös vanhan pumpun, tässä ei ollut "tyyppiviaksikin" mainittua ruuvien löysyyttä eikä myöskään mitään kulumaa havaittavissa. Sillä vielä hieman skeptinen pumpunvaihdon tarpeellisuudesta tässäkään yksilössä mutta vaihdettu se joka tapauksessa nyt on :lol:
Eipä se oireillut millään huomattavalla tavalla. Ensin alkoi kirkas sirkkelimäinen ääni kuuluumaan, siihen kiinnitettyäni huomion ja hiljennettyä radion alkoikin kuulua jo selkeä sorvauksen ääni. Samassa sitten hävisi vedot.

Avatar
Dali
Viestit: 195
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Dali »

hene- kirjoitti:
04 Tammi 2025, 20:11
Tutkailin hieman foorumin syövereitä ja muutamia keskusteluja ollut Ulter Sportin äänenvaimentimesta. Onko kokemuksia, että millainen äänimaailma näissä on? Ja onko esim. ääniklippiä tarjolla? Youtubessa kohtuu huonosti sellaisia. Olisi tuossa paketissa vain aika hyvin tarjolla myös takapuskurin diffuusori ja saisi tuplaulostulot: https://vauhtiveikot.fi/kauppa/takavaim ... ulia-80-2/
Itse haluaisin, että ääntä saa lähteä, mutta olisi hyvä olla mahdollisuus vaimentaa napista, jos tarpeen.
Ulter Sportista on itsellä vähän huonoja kokemuksia oman Meganen osalta, takapönttö ruostui irti neljässä vuodessa ja äänimaailmakin oli loppujen lopuksi vakiopönttöä rasittavampi pölynimuri.

JanV
Viestit: 1063
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Juuri tosta syystä en sitä listannutkaan. Se on halpa, ei oikeastaan muuta. Sen rosterisuus on vähän niin ja näin.

koomala
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

Mikähän tuli, kun Giulia ei lähde käyntiin seisottuaan 2,5 h -24 asteen pakkasessa? Lähdin kotoa +5 asteisesta tallista ja auto toimi ihan normaalisti tuon vajaan 10 km menomatkan. Starttimoottori kyllä pyörii, mutta ihan kuin solenoidi ei kytkisi tms. Kuitenkin kiekkamittari nousee startatessa. Akku on uusi ja latasin sen vielä pari päivää sitten varmuuden vuoksi. Kokeilin käynnistyskaapeleillakin, mutta ei mitään vaikutusta. Voiko Multiair oireilla näin? Starttirelevika kaiketi estäisi starttimoottorin pyörimisen kokonaan.

edit. Näköjään toinen starttirele tyypillisesti oirelee juuri noin että startti pyörii mutta solenoidi ei kytkeydy. Siitä on siis hyvä aloittaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 3006
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

koomala kirjoitti:
05 Tammi 2025, 22:30
edit. Näköjään toinen starttirele tyypillisesti oirelee juuri noin että startti pyörii mutta solenoidi ei kytkeydy. Siitä on siis hyvä aloittaa.
Kerro sitten auttoiko ja missä tämä toinen rele sijaitsee.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

koomala
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

^Unettoman yön jälkeen kaivelin vara-auton hangesta ja ajelin työkalujen kanssa Alfan luokse. Kuten arvelinkin, Giulia starttasi heti ekalla yrityksellä ilman mitään ongelmia. Pakkastakin oli kylläkin reilut 15 astetta vähemmän kuin illalla. Helikopterivalo loimotti mittaristossa, joten lukaisin koodit MESillä:

P2510 Power supply (+15)
P0611 Injection control

P2510 viittaa juurikin tähän toiseen starttireleeseen (ASD-rele) ja jälkimmäinen koodi lienee seuraus epäonnistuneista käynnistysyrityksistä. ASD-rele on samassa pötkössä kuin toinenkin starttirele, mutta esille sen joutuu kaivamaan pyöräkotelon puolelta. Tähän hätään en saa uutta relettä, joten suunnittelmana on laittaa takalasinlämppärin rele tilapäisesti ASD:n tilalle ja vaihtaa molemman starttireleet kun saan uudet osat.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5482
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Tiige kirjoitti:
06 Tammi 2025, 09:29
koomala kirjoitti:
05 Tammi 2025, 22:30
edit. Näköjään toinen starttirele tyypillisesti oirelee juuri noin että startti pyörii mutta solenoidi ei kytkeydy. Siitä on siis hyvä aloittaa.
Kerro sitten auttoiko ja missä tämä toinen rele sijaitsee.
Nuo kaikki "ongelmareleet" sijaitsee nerokkaasti sellasessa paikkaa ettei ole helppo vaihtaa pyörää ja sisälokasuojaa irrottamatta..

Eli apparin umpion takana.
Kuva

Käyntiinlähtöön vaikuttavia releitä ainakin tuo R2A ja R2C, sulakkeista kaikki:
Kuva

Tuo R2c rele ainakin on sellainen että pyörittää muttei lähde. Omaan vaihdoin varalta nuo kaikki releet kerralla, Meat & Doria numerolla 73232003 kun tilaa niin tulee aito "Mopar tuote", ei ole hinnan kiroissa esimerkiksi https://spareto.fi/tuotteet/meat-and-do ... e/73232003

Kuva

koomala
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

^Juuri tuo R2C eli ASD-rele on se joka omassani näyttäisi temppuilevan.

Tässä muuten demonstroidaan hyvin miten tuo viallinen rele vaikuttaa: https://www.youtube.com/watch?v=8hrsfYqpAUQ

nepa
Viestit: 56
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Nyt olen sitten itsekin vihdoin ja viimein Giulian omistaja. Tosin autoa en ole vielä saanut, vaan se toimitetaan torstaina.
Olen puolisen vuotta katsellut myynnissä olleita Giulioita ja nyt viimein löytyi sellainen, josta sai hyvän diilin ja joka miellyttää itseäni.
Koska asun Kainuussa ja myynnissä olleet Giuliat ovat pääsääntöisesti olleet eteläsuomessa, niin aika huonosti niitä on voinut käydä paikanpäällä katsomassa. Vaan on pitänyt tyytyä tietoihin, mitä on puhelimen ja sähköpostin avulla saanut. Nyt ostettu auto on sokkona ostettu, mutta otin siihen autoliikkeen tarjoaman vuoden mittaisen erityisturvan, joka toivottavasti korvaa, jos jotain isompaa hajoaa. Tokihan noissa ehdot on sellaiset, että varmasti autoliike pääsee kuin koira veräjästä mahdollisessa korvaustilanteessa. :-D

Eli ihan normaali vuosimallin 2018 200 heppainen super-malli kyseessä. Ainakin toistaiseksi ihan riittävä tehoiltaan. En ole mikään kaahailia, vaan fiilistelijä. Olen aiemmin omistanut Corveten ja ehkä kerran kesään tuli 0-100 -kiihdytystä kokeiltua. Ja tahtoo nuo 280-heppaiset Giuliat olla jo vähän turhan kalliita, jos hintaerolla ei periaattessa saa kuin sen 1,5 sekuntia kiihdytysajasta pois, mistä ei arkiajossa kuitenkaan ole juuri hyötyä. Tosin neliveto olisi Kainuun talvessa ihan hyvä. :-D No pihassa on myös Passat, jolla voi huonoilla keleillä ajella.

Auton väri on Montecarlon sininen. Yksi ehto oli, että jos nyt kerran rahaa tuhlataan sinänsä järjettömään autoon, niin värin pitää myös olla vähän erikoisempi. Se rajasi heti pois perinteisen punaisen ja myös valkoisen. Ei tuo Alfan punainen sinänsä huono ole, mutta livenä kuitenkin aika tavallinen. Valkoisesta en oikein ole koskaan autojen värinä välittänyt. Mutta makuasioitahan nämä ovat.

Mielellään kahdella pakoputkella olisin auton halunnut ja jos tuosta nyt tykkään, niin ehkä ensi kesänä voisi miettiä parempaa putkistoa. Pitäisi vain hyvä löytää.

Tässä autossa on myös sellainen ongelma, mikä ainakin ulkomaalaisilla foorumeilla on tullut paljon vastaan, että infotainmentin lasissa on halkeamia. Ilmeisesti lämpötilaerot aiheuttavat noita joissakin vuosimalleissa. Erään jenkin kanssa tuosta chättäsin ja hänellä oli pieni fiksi, jolla oli saanut omasta vähän peitettyä noita. Ilmeisesti noita laseja/näyttöjä on maahantuoja vaihtanut aiemmin takuuseen, mutta ei varmaan enää tämän ikäiseen kannata kysellä. Tosin mietin, että jos tuohon tilaisi kolmannen osapuolen valmistaman isomman näytön muutenkin. Tuo 6,5" (tai jotain sinne päin) on jo nykyään aika pieni ja senkin puolesta vaihto olisi paikallaan.

Mutta eiköhän tuolla ainakin ensi kesään tule ajettua ennen kuin mitään isompaa alkaa autosta muuttamaan. Ja kun nyt ensin tuon vain saisi kotiin ja ajoon, niin sekin olisi hyvä. :)

Tuo on toinen Alfa, minkä olen sitten omistanut. Aiemmin omistin GT:n, mikä sekään ei huono ollut erikoisemmalla korisarjalla. Hauskasti möin sen Kajaanista pois ja auto kiersi Suomea ja on nykyään taas Kajaanissa eri omistajalla. Mukava välillä nähdä tuttua ja tyylikästä autoa edelleen liikenteessä. :)

edit: ja onhan tuossa 14 päivän palautusoikeus, kun etäkauppa on kyseessä. Jos nyt jotain isompaa vikaa heti löytyy.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4656
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Tuohon starttirele-duon vaihtamiseen saisi varmaan helpotusta tekemällä leikaten sisälokasuojaan avattavan luukun esim. lattiamattomuovista siten, että liimaisi ( leikatun reiän sauman) peittävät reunat luukkuun kiinni sikafleksillä tms. Sitten vaikka parilla ruuvilla kiinni. Kun pistää etupyörän vinkkeliin niin päässee helposti luukulle relehommiin.

Kerkesin oman Giulian myydä pois ennen tuon toteutusta... oikein hyvin suunniteltu homma.. jää tekemättä :mrgreen:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

JanV
Viestit: 1063
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Siihen pystyy upgreidaamaan suoraan 8.8" mallisen näytön. Hintaa tosin on noin tonnin ellei satu löytää käytettyä ja hyväkuntoista mikä on lähes mahdottomuus. Katselin noita joskus ja ne oli järjestään rikottu irroitettaessa. Tai naarmuisia.

Ja tyyppivika noissa oli että alkoi halkeilemaan/säröilemään. Siitä tuli aika monta variaatiota pihalle eli ongelma oli tiedossa. Tarkkaa en tiedä missä kohtaa alkoi tulemaan niitä jotka ei halkeile. Jossain 2018 hujakoilla. Ja niitä on myös tullut matta ja kiiltäväpintaisina. Eli käytettyä ostettaessa pitäisi olla tarkkana ettei tule yhtä huonoa kuin edellinen.

Kiinamankka on toki myös vaihtoehto. Ehkä täällä joku on sellaisen laittanutkin jos kehtaa vain myöntää.

Vastaa Viestiin