Alfa Romeo Giulia 952

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin

Aiotko hankkia Giulian?

Ennakkotilaan asap
4
1%
Heti kun se tulee myyntiin, ei tarvitse edes koeajaa
6
1%
Käyn testaamassa ja ostan, mikäli on hyvä ja hinta on ok
46
10%
Odottelen myytäviä esittelyautoja
5
1%
Ostan vuoden/kaksi ajetun sitten joskus
75
17%
Ostan sitten joskus
259
57%
Tuskin
46
10%
En ikinä
13
3%
 
Ääniä yhteensä: 454

Avatar
Polforea
Viestit: 11639
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jiitee kirjoitti:
06 Tammi 2025, 13:30
Tuohon starttirele-duon vaihtamiseen saisi varmaan helpotusta tekemällä leikaten sisälokasuojaan avattavan luukun esim. lattiamattomuovista siten, että liimaisi ( leikatun reiän sauman) peittävät reunat luukkuun kiinni sikafleksillä tms. Sitten vaikka parilla ruuvilla kiinni. Kun pistää etupyörän vinkkeliin niin päässee helposti luukulle relehommiin.
Toisaalta, kuten yllä on todettu niin ne releet maksaa melkein 4 euroa palalta, joten ne voi myös vaihtaa vaikka vuoden tai 60tkm välein huollon yhteydessä (riippuen ajoprofiilista eli lähinnä siitä, paljonko tulee startteja) kohtuu hinnalla ja -vaivalla, eikä tartte odottaa että pääsee parkkiksella kyykistelemään pyöränkoteloon. Niinhän se ennakoiva huolto muutenkin toimii, vaihdetaan osia jo ennenkö ne on täysin toimintakyvyttömiä.

Alkujansa oli tiettävästi liikkeellä sellasia susikappaleita jotka jätti tielle jo melko uutena, mutta ymmärtääkseni niistä on päästy jo aika hyvin eroon ja pääasiassa lakkoilevat releet ovat jo melko kokeneita.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4550
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ No meikän ex:ssä meni noin 60 tkm:n välein rele, eli jos jonkun
noin 30-40 tkm:n välein vaihtaa molemmat niin harmilta säästyy. Kyllä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

JanV
Viestit: 1055
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Releitä upgreidattiin myös melko tiheästi. Ekoissa oli ne mustat jotka hajos heti. Sit tuli punaiset jotka hajos jonkun ajan kuluttua. Ja sit tuli ne parhaat punaiset (ja kalleimmat) jotka tietääkseni ei hajoile.

nepa
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

JanV kirjoitti:
06 Tammi 2025, 13:33
Siihen pystyy upgreidaamaan suoraan 8.8" mallisen näytön. Hintaa tosin on noin tonnin ellei satu löytää käytettyä ja hyväkuntoista mikä on lähes mahdottomuus. Katselin noita joskus ja ne oli järjestään rikottu irroitettaessa. Tai naarmuisia.

Ja tyyppivika noissa oli että alkoi halkeilemaan/säröilemään. Siitä tuli aika monta variaatiota pihalle eli ongelma oli tiedossa. Tarkkaa en tiedä missä kohtaa alkoi tulemaan niitä jotka ei halkeile. Jossain 2018 hujakoilla. Ja niitä on myös tullut matta ja kiiltäväpintaisina. Eli käytettyä ostettaessa pitäisi olla tarkkana ettei tule yhtä huonoa kuin edellinen.

Kiinamankka on toki myös vaihtoehto. Ehkä täällä joku on sellaisen laittanutkin jos kehtaa vain myöntää.
Kiinamankka kelpaisi kyllä myös. Siellähän nuo alkuperäisetkin varmasti tehdään. :-D
Muutamia youtube-videoita löysin tuollaisista, kun ihmiset olivat itse vaihtaneet ja ihan hyviltä vaikuttivat. Mieluummin ehkä tuollainen kuitenkin kuin käytetty orggis. Jopa halvemmalla voi saada ja heti kerralla isompi ja (toivottavasti) parempi.

Mutta pitää nyt odotella, että auto tulee ja katsoa, että miten nuo säröt nyt sitten häiritsee. Netissä tosiaan eräs jenkki kertoi laittaneensa tuohon pintaan jotain ainetta (en nyt muista mitä), jolla ne säröt eivät näy niin hyvin. Se ei mitenkään korjaa niitä, mutta ilmeisesti vähentää heijastuksia yms. jolloin ne häiritsevät vähemmän. Sanoi itse olevansa sen verran tyytyväinen tuohon korjaukseen, että ei koe tarvetta vaihtaa uutta lasia.

nepa
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Olihan niin, että bensakoneet ovat jakoketjulla?
Onko mitään kokemuksia/tietoja niiden kestävyydestä? Ilmeisesti isompia ongelmia ei pitäisi olla?

Kahdessa autossani (Golf 1,4 TSI ja Citroen C5 1.6 -bensa) on ketju venynyt. Golfin kanssa ei ollut ongelmaa korjaamisessa, mutta Sitikan kohdalla maahantuoja tappeli vastaan, kunnes vuoden kestänyt tappelu päättyi siihen, että kuluttajariitalautakunta päätti, että maahantuoja maksaa suurimman osan korjaushinnasta.
Mielelläni en enää samaa ketjuhässäkkää kohtaisi. :-D

Avatar
h_lauri
Viestit: 6728
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

nepa kirjoitti:
07 Tammi 2025, 10:17
Olihan niin, että bensakoneet ovat jakoketjulla?
Onko mitään kokemuksia/tietoja niiden kestävyydestä? Ilmeisesti isompia ongelmia ei pitäisi olla?

Kahdessa autossani (Golf 1,4 TSI ja Citroen C5 1.6 -bensa) on ketju venynyt. Golfin kanssa ei ollut ongelmaa korjaamisessa, mutta Sitikan kohdalla maahantuoja tappeli vastaan, kunnes vuoden kestänyt tappelu päättyi siihen, että kuluttajariitalautakunta päätti, että maahantuoja maksaa suurimman osan korjaushinnasta.
Mielelläni en enää samaa ketjuhässäkkää kohtaisi. :-D
Helpointa quotata tähän, tuosta töllöstä. Mulla on v. 2016 ja siinä ihan särötön. Pimennyt kylläkin kahdesti, tokalla kerralla Luigi mietti pitkään, mitä tekisi. Ekalla kerralla näet riitti vikakoodien luku ja sulakkeen irrotus. Tokalla kerralla kuulemma "kaikki mahdolliset liittimet irti ja kontaktispreitä".

Avatar
Jiitee
Viestit: 4550
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

nepa kirjoitti:
07 Tammi 2025, 10:17
Olihan niin, että bensakoneet ovat jakoketjulla?
Onko mitään kokemuksia/tietoja niiden kestävyydestä? Ilmeisesti isompia ongelmia ei pitäisi olla?

Kahdessa autossani (Golf 1,4 TSI ja Citroen C5 1.6 -bensa) on ketju venynyt. Golfin kanssa ei ollut ongelmaa korjaamisessa, mutta Sitikan kohdalla maahantuoja tappeli vastaan, kunnes vuoden kestänyt tappelu päättyi siihen, että kuluttajariitalautakunta päätti, että maahantuoja maksaa suurimman osan korjaushinnasta.
Mielelläni en enää samaa ketjuhässäkkää kohtaisi. :-D
Oma ex kahden omistajan jälkeen jäi kuusivuotiaana ketju ehjäksi 182 tkm:n taulussa . Onkohan auto nyt jäsen Martanilla muistaakseni ? Km:t varmaan jo yli 200 tkm pitkälti ...?

Sanoisin, että kun puolittaa öljynvaihtovälin kuten meikä niin ainakin silloin kestää. Ohjurit varmaan tuon ketjun kuluvin lenkki.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
karila
Viestit: 1210
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Juu, puolita öljynvaihtoväli niin multiair ja jakoketju kiittää.
- Kari

nepa
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Kiitoksia tiedosta! :)
Nykyisin tulee ajettua niin vähän, että hyvä jos 10tkm mittariin tulee vuodessa. Jos joka kesä vaihtaa öljyt, niin varmaan ihan jees? Mikäs Giulialle on se normaali vaihtoväli?

Lähipajalla tekevät mukavan edullisesti, kunhan vain itse huolehdin siitä, että tulee oikeanlaiset öljyt koneeseen. Samaa olen tuolle Passatille tehnyt. Niin tulee kerran vuoteen ne öljyt kuitenkin vaihdettua.

Onko huolloissa muuten mitään erikoista, mitä pitäisi tietää? Kajaanissa ei virallista Alfan huoltoa ole, joten pitää nyt vähän miettiä, että käytänkö tuossa lähipajalla vai sitten hieman kalliimmassa huollossa. Alfa-spesiaaleja huoltomiehiä täältä ei varmastikaan löydy, joten sinänsä varmaan ihan sama, että missä käyttää...?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1556
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Tervehdys melkein naapurista. Giulia ei ole autoa kummempi kapistus, joten käytä lähipajalla, jos heidän työssään ei ole ollut valittamista aiempien autojen kanssa. Ainakin itse olen saanut huollot toimimaan varsin mukavasti paikkakunnan pienellä korjaamolla. Toki alkuun vaatii hieman evästystä mitä nesteitä sinne voi laittaa ja mitä osia käytetään. Kyllä se siitä sitten.

Apulaitehihna on virallisesti näissä kylmissä ja pölyisissä olosuhteissa vaihdettava 30k välein, joskaan hihna ei noilla kilometreillä ole koskaan ollut huonona. Ei se ole myöskään kallis. Tulpissa oli se 60k vaihtoväli ja vain niitä tiettyjä NGK:n kynttilöitä voi käyttää. Öljy on vähän uskon asia ja kaikilla on siihen mielipide. Omassa autossa on pyörinyt omistusajan Shellin öljyt 15k vaihtovälillä ja ei siinä ole ollut ongelmaa.

nepa
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

matti_vuorio kirjoitti:
07 Tammi 2025, 22:10
Tervehdys melkein naapurista. Giulia ei ole autoa kummempi kapistus, joten käytä lähipajalla, jos heidän työssään ei ole ollut valittamista aiempien autojen kanssa. Ainakin itse olen saanut huollot toimimaan varsin mukavasti paikkakunnan pienellä korjaamolla. Toki alkuun vaatii hieman evästystä mitä nesteitä sinne voi laittaa ja mitä osia käytetään. Kyllä se siitä sitten.

Apulaitehihna on virallisesti näissä kylmissä ja pölyisissä olosuhteissa vaihdettava 30k välein, joskaan hihna ei noilla kilometreillä ole koskaan ollut huonona. Ei se ole myöskään kallis. Tulpissa oli se 60k vaihtoväli ja vain niitä tiettyjä NGK:n kynttilöitä voi käyttää. Öljy on vähän uskon asia ja kaikilla on siihen mielipide. Omassa autossa on pyörinyt omistusajan Shellin öljyt 15k vaihtovälillä ja ei siinä ole ollut ongelmaa.
Jeps. Varmasti tuolla pikkupajallakin hyvin huoltavat auton. Voihan sitä huoltoa varten, vaikka sitten itse hankkia oikeat öljyt ja tulpat, jos tarpeen on.
Myyjän mukaan auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan, enkä sitä epäilekään, mutta pitää tarkistaa kuitenkin, että missä vaiheessa on öljyt yms. vaihdettu.

Ei varmasti Alfa muista autoista poikkea. Mitään isoja tyyppivikoja ei liene ole, jos sellaiseksi ei lasketa akun alhaisen varauksen aiheuttamia ongelmia. Ilmeisesti auto on aika herkkä sille, että akussa on hyvä varaus? Noin ainakin olen lueskellut.

Minkälaiseksi olette kokeneet Giulian talviajossa? Myyjän mukaan kitkat ovat vähän liukkaat ja välillä saa mennä kieli keskellä suuta. Mutta kertooko tuo sitten enemmän kitkojen laadusta? Vähän pohdin, että jos tämän lopputalven noilla kitkoilla menisi ja ensi talveksi miettisi vaihtoa nastoihin. Taikka sitten parempiin kitkoihin. Aiempaa kokemusta kitkoista ei ole ollenkaan, joten sekin on nyt sitten uusi juttu ja opeteltava asia. Entistä enemmän ennakointia liikenteessä ainakin.

Pahoittelut, jos tulee samoja kysymyksiä kuin aiemminkin on tässä ketjussa kysytty. Olen ketjua lukenut, mutta niin monta sivua siinä jo on, että kaikkea en vieläkään ole saanut luettua. :-D

koomala
Viestit: 78
Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08
Paikkakunta: E-Savo

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja koomala »

Huono akku voi aiheuttaa Giuliassa monennäköisiä sähköhäiriöitä, joten se kannattaa vaihtaa mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Minulla oli 4/2018 käyttöönotetussa Giuliassa viime syksynä vielä alkuperäinen akku paikoillaan, joten ei nuo ihan kulutustavaraa sentään aina ole. Ensimmäiset oireet olivat, että takalasinlämmitin ei enää suostunut toimimaan.

Talviajossa Giulia on vakaa ja hyvä peli ja lämpenee nopeasti. Ainakin hyvillä renkailla ohjaus on tunnokas, joka tekee ajamisesta liukkaallakin kelillä sopivan rentoa. Suurin ärsytys on neuroottinen luistonesto, joka tappaa sutimisen ja siten myös etenemisen pöperökelillä kuin veitsellä leikaten. Upottavalla sohjokelillä en päässyt peruuttamaan edes pihasta pois, kun luistonesto jarrutti auton pysähdyksiin. Tähän auttaa race-moden lisäys, jolla luistoneston saa kokonaan pois. Vaatii vain uuden ajotilakytkimen (paitsi uudempiin vuosimalleihin) ja ohjelmoinnin.

nepa
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

koomala kirjoitti:
08 Tammi 2025, 10:41
Suurin ärsytys on neuroottinen luistonesto, joka tappaa sutimisen ja siten myös etenemisen pöperökelillä kuin veitsellä leikaten. Upottavalla sohjokelillä en päässyt peruuttamaan edes pihasta pois, kun luistonesto jarrutti auton pysähdyksiin. Tähän auttaa race-moden lisäys, jolla luistoneston saa kokonaan pois. Vaatii vain uuden ajotilakytkimen (paitsi uudempiin vuosimalleihin) ja ohjelmoinnin.
Tuota tuntuu olevan muissakin autoissa. Ainakin aiemmalla 2014 Volvo V60:llä tuntui olevan vaikea päästä lumessa mihinkään. Luulisi ruotsalaisten talvi-ihmisinä osaavan...

Tuosta olen lukenutkin, että osa on race-moden lisännyt. Mitäs tuo kytkimen lisääminen käytännössä tarkoittaa? Pitääkö siis jonnekin piiloon vielä laittaa uusi nappula vai voiko tuohon dna-valitsimeen lisätä sen? Ymmärtääkseni siitä keskeltä saa race-moden päälle autoissa, joissa se on.
Onkos tuo ohjelmointi hankalakin tehtävä? Itse sitä ei liene voi tehdä, vaan vaatii jossain huollossa käyttämistä?

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5452
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, 159tbi, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

nepa kirjoitti:
08 Tammi 2025, 10:57
Tuosta olen lukenutkin, että osa on race-moden lisännyt. Mitäs tuo kytkimen lisääminen käytännössä tarkoittaa? Pitääkö siis jonnekin piiloon vielä laittaa uusi nappula vai voiko tuohon dna-valitsimeen lisätä sen? Ymmärtääkseni siitä keskeltä saa race-moden päälle autoissa, joissa se on.
Onkos tuo ohjelmointi hankalakin tehtävä? Itse sitä ei liene voi tehdä, vaan vaatii jossain huollossa käyttämistä?
Omaan tuon juuri tein, simppeli homma. Esim. Youtubesta hyvä ohjevideo.

Koodaukseen Multiecuscan tai AlfaOBD sopivalla adapterilla ja koodaus onnistuu tehdä itsekin, en tiedä lähtisikö merkkiliike tuota edes tekemään..

Kytkimen löytää numerolla 156129321

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2383
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

nepa kirjoitti:
08 Tammi 2025, 09:56
Minkälaiseksi olette kokeneet Giulian talviajossa? Myyjän mukaan kitkat ovat vähän liukkaat ja välillä saa mennä kieli keskellä suuta. Mutta kertooko tuo sitten enemmän kitkojen laadusta? Vähän pohdin, että jos tämän lopputalven noilla kitkoilla menisi ja ensi talveksi miettisi vaihtoa nastoihin. Taikka sitten parempiin kitkoihin. Aiempaa kokemusta kitkoista ei ole ollenkaan, joten sekin on nyt sitten uusi juttu ja opeteltava asia. Entistä enemmän ennakointia liikenteessä ainakin.
Mielestäni Giulia on erittäin hyvä ajajan auto talvellakin, mutta itsellä se on ensimmäinen takavetoinen auto ja tehokkain joten tottumista ja oppimista on ollut hiukan. Kokemukset perustuu tänä vuonna kuusi vuotta täyttäviin Hakkap. 8 nastarenkaisiin, paistoleiman mukaan.
- Liukkaalla maantiellä dieselin 450 Nm vääntö taka-akselilla voi säikäyttää kiihdytyksissä esim. kun vakkari on keskeytetty, nopeus tippunut hiukan ja painat vakkarin 'palautus' nappia jolloin perä voi heilahtaa.
- Ajovakaus on erittäin herkkä ja toimii ihanteellisesti. Myös ym tilanteessa.
- Maavara on melko rajattu. Varsinkin talvella kivikovat jäätyneet lumi ja jää- epätasaisuudet kannattaa huomioida erittäin tarkasti.
- Matkustamo tuntuu itsellä tänä talvena viileältä vyötäröstä alaspäin. Kuin siinä olisi lukuisia mikroviimoja. Tämä on tullut esille huollon ja raitisilmasuodattimen vaihdon jälkeen. :roll: Muutenhan auto lämpenee kuten pitää ja kabiinilämmöstä ei ole puutetta kovillakaan pakkasilla.

Itsellä kitkakokemus rajoittuu 156:een ja Giuliettaan jotka molemmat ovat etuvetoisia ja toimivat kitkoilla mainiosti. Giuliaan laittaisin kitkat kunhan ne on merkkirenkaat. En tosiaan nastoistakaan harkitsisi hölynpöly valmistajia tai halvimpia renkaita.
Kuva

Avatar
Polforea
Viestit: 11639
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Se raikkarin kolo on niin pensee, että on hyvinkin potentiaalia asentaa se päin sanonkomämitä, eli saattaa hyvinkin olla sillä vaikutusta epätasaiseen lämpeemiseen.

Hyväksi talviautoksi Giulia leimataan täältäkin. Ohjelmistoversioissa yms voi olla eroja, mutta ainakin vaimon Giulia tykkää D:llä (DNA:n D:llä) ajaessa aika herkästi lyödä turbiinin lukkoon. Jos pitää lähtee paikaltaan tai hissuksiin ylämäkeen, niin kannattaa heittää ajoissa N tai A päälle, niin turbiini pääsääntöiseti luistaa helpommin kuin renkaat. Tuo on ehkä isoin harmitus Giuliassa mitä on vastaan tullut, mutta se herkkä turbiinilukko on muuten sitten taas omasta mielestä plussaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Dfin
Viestit: 435
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulietta Turbo Benzina!

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Dfin »

nepa kirjoitti:
06 Tammi 2025, 14:57
JanV kirjoitti:
06 Tammi 2025, 13:33
Siihen pystyy upgreidaamaan suoraan 8.8" mallisen näytön. Hintaa tosin on noin tonnin ellei satu löytää käytettyä ja hyväkuntoista mikä on lähes mahdottomuus. Katselin noita joskus ja ne oli järjestään rikottu irroitettaessa. Tai naarmuisia.

Ja tyyppivika noissa oli että alkoi halkeilemaan/säröilemään. Siitä tuli aika monta variaatiota pihalle eli ongelma oli tiedossa. Tarkkaa en tiedä missä kohtaa alkoi tulemaan niitä jotka ei halkeile. Jossain 2018 hujakoilla. Ja niitä on myös tullut matta ja kiiltäväpintaisina. Eli käytettyä ostettaessa pitäisi olla tarkkana ettei tule yhtä huonoa kuin edellinen.

Kiinamankka on toki myös vaihtoehto. Ehkä täällä joku on sellaisen laittanutkin jos kehtaa vain myöntää.
Kiinamankka kelpaisi kyllä myös. Siellähän nuo alkuperäisetkin varmasti tehdään. :-D
Muutamia youtube-videoita löysin tuollaisista, kun ihmiset olivat itse vaihtaneet ja ihan hyviltä vaikuttivat. Mieluummin ehkä tuollainen kuitenkin kuin käytetty orggis. Jopa halvemmalla voi saada ja heti kerralla isompi ja (toivottavasti) parempi.

Mutta pitää nyt odotella, että auto tulee ja katsoa, että miten nuo säröt nyt sitten häiritsee. Netissä tosiaan eräs jenkki kertoi laittaneensa tuohon pintaan jotain ainetta (en nyt muista mitä), jolla ne säröt eivät näy niin hyvin. Se ei mitenkään korjaa niitä, mutta ilmeisesti vähentää heijastuksia yms. jolloin ne häiritsevät vähemmän. Sanoi itse olevansa sen verran tyytyväinen tuohon korjaukseen, että ei koe tarvetta vaihtaa uutta lasia.
Toimisikohan tuohon näytön säröilyyn lieventävänä joku hartsi tms täyteaineen käyttö höyryn avulla. Siis sama tekniikka millä väsyneitä umpioita fiksaantuu käden käänteessä. Itse melkein metsästäisin jostain käytetyn ”ison” näytön. Jos ei ole ostaessa halkeillut niin on luultavasti jo sitä tuoreempaa valmistuserää, joka ei enää kärsi tästä ongelmasta.

Nyt alkaa kyllä olemaan hyvät Giulian ostopaikat, täytynee harkita ostoa takaisin kun hinnat on asettuneet mukavalle tasolle. :-D

JanV
Viestit: 1055
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

saattaa toimia kyl. Ihan muovia se on. Tai sitten se sulaa kun teet sen :D

Ja tosiaan vaatii vissiin joko pakkasta tai aurinkoa tai molempia että sen saa säröilemään. Osassa 2016-2017 malleissa ei mitään ongelmia ja sitten osassa on. Eli ei siinäkään voi sanoa että ne kaikki alkaa säröilemään. Aika paljon käytettyjäkin löytyy Euroopasta jossa näin on käynyt. Eli se voi olla yhtä hyvin aurinko joka sen tekee.

nepa
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Kiitoksia taas vastauksista. :)

Mukava kuulla, että Giulia on hyvä talviautona. Tuota maavaraa mietinkin ja Kajaanissa tulee talvisin paljon lunta ja auraaminen on aina vähän niin ja näin, joten pitää tarkkana olla tuon suhteen.
Tuo race-moden päivitys vaikuttaa suht simppeliltä ja edulliselta. Softa ja uusi dna-valitsin kustantaa sen 150-200 euroa. Siihen pitää sitten vielä sopiva johto etsiä. Onko tuo race-mode muuten samanlainen kuin D-tila, mutta nuo luistonestot yms. on pois päältä?

Tänään pitäisi auton tulla, mikäli kuljettaja vain perille asti pääsee. :-D Sitten pystyy ihan omia kokemuksia autosta kirjoittaa. Ikävästi vain viikonlopun ajalle lupailee paukkupakkasia, mikä vähän vähentää ajohaluja.

nepa
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

JanV kirjoitti:
09 Tammi 2025, 08:10
saattaa toimia kyl. Ihan muovia se on. Tai sitten se sulaa kun teet sen :D

Ja tosiaan vaatii vissiin joko pakkasta tai aurinkoa tai molempia että sen saa säröilemään. Osassa 2016-2017 malleissa ei mitään ongelmia ja sitten osassa on. Eli ei siinäkään voi sanoa että ne kaikki alkaa säröilemään. Aika paljon käytettyjäkin löytyy Euroopasta jossa näin on käynyt. Eli se voi olla yhtä hyvin aurinko joka sen tekee.
Jenkkifoorumilta ymmärsin, että lämpötilaerot tekevät nuo säröt, joten sekä pakkaset että Kalifornian helteet ovat huonoksi. :-D

Pitää ekaksi tietenkin livenä nähdä nuo säröt ja ehkä kokeilen noiden peittämiseen sitä ainetta, mitä se eräs jenkkikaveri oli kans kokeillut. Sitten voi rauhassa metsästää tuohon tilalle joko isompaa orggisnäyttöä tai jotain kiinanäyttöä.

nepa
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Nyt Giulia tuli ja pääsin muutaman kilometrin lenkin ajamaan.
Ajotuntuma on kyllä talvellakin oikein hyvä. Kaasujalan kanssa saa olla tarkkana kiihdytyksissä, jos ja kun tie on liukas. Toisaalta luistonesto ottaa homman hanskaan heti, joten pelkoa metsään menemisestä ei ole. Ja tuokin siis silloin, kun ihan kevyesti yrittää kiihdyttää. Varsinkin, kun kotoa lähtee ylämäkeen liukas tie, niin takarenkaissa ei kauheasti pitoa ole ellei oikein herkällä kaasulla mene.

Hyvin erilaista on ajaminen verrattuna etuvetoiseen ja puskevaan Passattiin. Passatti tahtoo liikenneympyrässäkin helposti puskea, mutta Alfa menee paljon mukavammin. Tasaisella kaasulla perä pysyy tiessä. Vähän enemmän, kun kaasuttaa niin perä kevenee, mutta ei kuitenkaan lähde irti.

Mutta selkeästi ajaminen pitää jo ihan kitkojenkin vuoksi olla ennakoivampaa.

Takarekisterikilpi rämähtää ikävästi, kun takaluukun sulkee. Saisikohan tuota kilpeä jotenkin paremmin kiinni? Samoin ovissa ei ole ihan samanlaista massaa kuin saksalaisissa ja melkein kolahtavat, kun kiinni laittaa.

Sisällä kaikki on mukavasti esillä ja käytettävissä. Vähän on vielä hakusessa, että mistä napista mitäkin tapahtuu, mutta pitää ohjekirjaa lueskella.
Infotainmentin säröt eivät kyllä kauheasti näy, joten sen suhteen ei isoa ongelmaa ole.

Sisustuksesta vähän pitää napista sen suhteen, että penkkien keskiosat (ovatko jotain kangasta) eivät maailman kauneimmat ole. Ja kojelaudan ilmeisesti muoviosissa on samanlaista kuvioita, mihin on totuttu halvempien autojen sisustuksessa, joten aika halvan ja muovisen näköistä tuo on.

Mutta kokonaisuus on kyllä hieno sekä sisältä että ulkoa ja pitää nyt vain saada kilometrejä alle ja autoa tutummaksi. :)

Avatar
155156
Viestit: 2181
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

nepa kirjoitti:
09 Tammi 2025, 14:03
Samoin ovissa ei ole ihan samanlaista massaa kuin saksalaisissa ja melkein kolahtavat, kun kiinni laittaa.
Ovet ovat alumiinia ja siksi kevyet. Samoin on nokkapelti ja lokasuojat edessä ("front wings"), mukaan lukien etuiskareiden yläkiinnityksen ympäristö, joka on paksumpaa valettua alumiinia.

nepa
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

155156 kirjoitti:
09 Tammi 2025, 14:24
nepa kirjoitti:
09 Tammi 2025, 14:03
Samoin ovissa ei ole ihan samanlaista massaa kuin saksalaisissa ja melkein kolahtavat, kun kiinni laittaa.
Ovet ovat alumiinia ja siksi kevyet. Samoin on nokkapelti ja lokasuojat edessä ("front wings"), mukaan lukien etuiskareiden yläkiinnityksen ympäristö, joka on paksumpaa valettua alumiinia.
Ok. Kiitos tiedosta. Tuohan on hyvä juttu sitten. :) Kyllä on hymy ollut herkässä, kun on käynyt ajelemassa. :)

Sen vain huomasin, että autossa ei ole lohkolämmitintä. Kävin jo lähipajalta varaamassa ajan sen asennukselle. Miten olette laittaneet läpiviennin pistokkeelle? Onko mahdollisuutta vaikka eteen tuonne mustaan etusäleikköön kiinnittää, jotta ei näkyisi? Mielellään en mihinkään näkyvälle paikalle tuota pistoketta laittaisi.

edit: auto on tietenkin puolen suomen läpi ajamisen jäljiltä aika kurainen. Oletteko autopesuloissa talvella omaa Giuliaa käyttäneet? Kesällä olisi hellpo pestä itse, vaan talvella vähän hankalaa...

Avatar
Polforea
Viestit: 11639
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Näkyy melko heikosti, mutta tuossa repsikan puolen mustan ritilän edessä (jos olisi toisella puolen, olisi rekkarin alla) on vaimon kulkineessa:
Kuva

Melko näkymättömissä (kuten kuvasta selviää) ja sinänsä siisti asennus. Toki ikävän alhaalla arkukäytön kannalta, mutta siellähän ne usein tuppaa olemaan. Scudettoon saisi ehkä piilotettua ylemmäs, mutta pitäisi tukea rakentaa myös.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

nepa
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Kiitos kuvasta.
Tuo onkin ihan hyvä paikka. Pitää huoltomiehen kanssa tuo asennuspaikka katsoa vielä ennen asennusta, etteivät "pellistä" läpi vedä.
Hyvä tietää, että tuosta "ritilästä" löytyy sen verran kiinnityspaikkaa, että tuon pistokkeen saa asennettua sinne.

Avatar
155156
Viestit: 2181
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Oma kinneri: rekisterikilven alla mustassa muovissa, jokseenkin keskellä kyseistä muoviritilää on Defa-lämmittimen pikkupistoke. Sulatuu täysin ympäristöön.

Delta-auto Jkl asensi Defa-sarjan syksyllä 2021: säteilylämmitin moottorille + sisätilan lämmitin + kiinteä ylläpitolaturi. Hinta oli silloin yhteensä 892 euroa.

Kuva

Avatar
karila
Viestit: 1210
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

Juu, ylläpitolaturi on suositeltava Giuliaan.
Pesuista: itse laiskana pesijänä ja koska väri Alfa red, niin laitatin keraamisen pinnoitteen, josko vähän suojelisi maalipintaa konepesuissa.
- Kari

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1604
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

nepa kirjoitti:
09 Tammi 2025, 14:03

Takarekisterikilpi rämähtää ikävästi, kun takaluukun sulkee. Saisikohan tuota kilpeä jotenkin paremmin kiinni?
Onko sulla joku autoliikkeen isohko kilpiteline? Mulla semmoinen rämisi. Vaihtaa sen kilvenpidikkeen joko semmoiseen sirompaan joka ei näy kilven takaa tai laittaa kilven jollain hyvällä teipillä suoraan kiinni luukkuun. Mulla loppui räminät sirommalla kilventaustalla. Esim. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sty ... 2000037540

IlleX
Viestit: 79
Liittynyt: 21 Heinä 2022, 13:45
Car(s): Giulia super 2017
ex. 159 SW 3.2 Q4

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja IlleX »

Cloverleaf kirjoitti:
09 Tammi 2025, 19:12
nepa kirjoitti:
09 Tammi 2025, 14:03

Takarekisterikilpi rämähtää ikävästi, kun takaluukun sulkee. Saisikohan tuota kilpeä jotenkin paremmin kiinni?
Onko sulla joku autoliikkeen isohko kilpiteline? Mulla semmoinen rämisi. Vaihtaa sen kilvenpidikkeen joko semmoiseen sirompaan joka ei näy kilven takaa tai laittaa kilven jollain hyvällä teipillä suoraan kiinni luukkuun. Mulla loppui räminät sirommalla kilventaustalla. Esim. https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sty ... 2000037540
Mulla ei auttanut tuo sirompi telinekkään räminään. Fylläsin sen telineen ja takaluukun välin solumuovin paloilla, jostain telttapatjasta leikkasin sentti X sentti palasia

Avatar
dnapekko
Viestit: 625
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

nepa kirjoitti:
09 Tammi 2025, 14:46
155156 kirjoitti:
09 Tammi 2025, 14:24
nepa kirjoitti:
09 Tammi 2025, 14:03
Samoin ovissa ei ole ihan samanlaista massaa kuin saksalaisissa ja melkein kolahtavat, kun kiinni laittaa.
edit: auto on tietenkin puolen suomen läpi ajamisen jäljiltä aika kurainen. Oletteko autopesuloissa talvella omaa Giuliaa käyttäneet? Kesällä olisi hellpo pestä itse, vaan talvella vähän hankalaa...
Autotemalla olen entistä GT:täsikin käyttänyt käsinpesussa, ei ole kallis, ja useimmiten ehtinyt kuivuakin
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2383
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Pesusta en suosittele mekaanista pesua julkisia välineitä käyttäen missään muodossa. Automaattipesuissa käyn vain harjattomassa pesussa joka on OK suhteellisen puhtaalle autolle mutta täysin turha esim. talvi lian aikaan.

Oma vakkaripaikkani on Motonetin itsepalvelu motopesu. Hyvät laitteet ja melko hyvä hinta. Sielläkään en koske autoon pintoihin millään muulla kuin omilla pesusienillä. Pahimman lian talviaikaan saan pestyä pois neljällä poletilla sisältäen kuumavahan ja kuivausvahan (kesäisin 3 polettia riittää).

Perusteellisen kovavahauksen teen väh. kaksi kertaa vuodessa keväällä ja syksyllä. Lisäksi varmaan kannattaa välillä käyttää paikkaa jossa pesuun voi lisätä alustanpesun.
Kuva

nepa
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Rohkeana käytin auton eilen Prisman pesukadulla. Oli sen verran likaa helmoissa, että tuli heti paljon paremman näköinen. Ja nyt kun on kunnon talvi, niin auto ei enää niin likaannukaan. Pieni paniikki iski, kun piti auto laittaa vapaalle pesukadulla ja en saanut vaihdekepistä sitä tehtyä. Myöhemmin huomasin, että ilmeisesti sitä painiketta ei saa painaa, kun haluaa auton vapaalle. Siinä hetkessä tietenkin sitä painoin ja edes taakse liike vain D:n ja R:n välillä vaihtoi. Onneksi yhtäkkiä tuli mieleen, että jossain koeajovideossa sanottiin, että kun vetää ratin takana olevia vaihteenvalitsimia yhtä aikaa, niin auto vaihtaa vapaalle. Se toimi. :-D

Mietin kans tuohon rekisterikilpeen, että jos jotain pehmeää laittaisi tuonne väliin estämään räminän. Rintajuopon kilpiteline siinä on, minkä voisi kyllä ottaa pois jo ihan tyylikkyydenkin vuoksi.

Mites tuon ylläpitolaturin asentaminen, kun akku on peräkontissa. Voiko sen asentaa akun johtoihin konepellin alla vai pitääkö laturin johdot jotenkin vetää peräkontiin asti? Tänään oli pakko käynnistää auto -20 asteen pakkasessa ja hyvin hörähti käyntiin. Joten ihan ookoo tuntuisi akku olevan, että ainakin virtaa antaa pakkasessakin. Mutta, koska melkein kaikki ajo on lasten kuljettamista yms. kauppareissuja muutaman kilsan säteellä, niin tuo ylläpitolaturi olisi kyllä aika passeli, niin ei pääse akku tyhjenemään.

Giulia tuntuu kyllä oikein mainiolta talviautolta. Verrattuna Passattiin, niin jopa parempi. Passat etuvetoisena ja etupainoisena ei tahdo lähteä liikennevaloista ilman sutimista ja puskee joka paikassa. Giulia lähtee nätisti liikkeelle kitkoista huolimatta. 50/50-painosuhde takavetoisena on ihan hyvä yhdistelmä. Samoin jarrutuksissa auto on liukkaallakin tasapainoinen eikä missään tilanteessa ole abs-röhissyt vaikka liukastakin on ollut. Todella hyvä ja helppo ajaa. Ehkä eniten on jännittänyt kovempivauhtiset ja jäiset tiet. Nekin lähinnä noiden kitkojen vuoksi, kun ei niistä kovin kokemusta vielä ole.
Autotemalla olen entistä GT:täsikin käyttänyt käsinpesussa, ei ole kallis, ja useimmiten ehtinyt kuivuakin
Kiitos tiedosta. :) En ole tuollaisesta liikkeestä ollut tietoinenkaan. Pitääpä tästä lähtien käyttää siellä. :)

edit: onko muuten normaalia, että viestien lähettäminen yleensä aiheuttaa ensin virheilmoituksen ja vasta toisella kerralla menee lähetys läpi? Jotain ylläpito-ongelmia foorumilla?

edit 2: peilien automaattista kääntymistä ei ilmeisesti saa pois päältä auton asetuksista? Muistelen lukeneeni, että läppärillä ja oikealla softalla sen saisi pois. Jos noin on, niin onko softa sama, mitä käytetään, jos race-moden haluaa lisätä?

Avatar
155156
Viestit: 2181
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja 155156 »

nepa kirjoitti:
10 Tammi 2025, 09:21
Mites tuon ylläpitolaturin asentaminen, kun akku on peräkontissa. Voiko sen asentaa akun johtoihin konepellin alla vai pitääkö laturin johdot jotenkin vetää peräkontiin asti?
Tuulilasin alareunan alla vänkärin puolella on pieni punainen luukku, jonka alla on "plussa-piste" latausta varten. Sen yhteyteen kytketään ylläpitolaturin punainen johto ja musta tietysti runkoon, jonkun korissa kiinni olevan pultin alle. Kyllä siitä kuso kulkee akulle asti; mittasin itse kun olin myös epäileväinen. En tiedä miten hyvin lataa kovilla pakkasilla, kun akku on koko ajan kylmä auton ollessa ulkona.

Avatar
Maunu
Viestit: 3574
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Stelviota käytän ABC Washin pesukadulla noin parin viikon välein. Usein auto on sen verran likainen tehdasalueen kemikaaleista, että tehdään ns. "ferropesu", jotta lähtee ruosteen värinen kerros pois. Tämä siis tehdään rikkihappopesuaineella. Puhtaaksi tulee ja auto kiiltää (tuskin kiittää). Väri autossa valkoinen, jossa ei kauheasti näy harjan jäljet ym. Työnantaja maksaa autoon kaksi kertaa vuodessa sisäpesun, maalipinnan kiillotuksen ja kovapinnoitteen.

Konepellin alle eivät suostu vettä päästämään, joten sen joutuu itse tekemään. Yleensä puutarhaletkulla tulee suurimmat pölyt pestyä pois pari kertaa vuodessa. Ei ole aiheuttanut mitään sähköongelmaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Paikalla
FinPat
Viestit: 8168
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

155156 kirjoitti:
10 Tammi 2025, 10:14
Tuulilasin alareunan alla vänkärin puolella on pieni punainen luukku, jonka alla on "plussa-piste" latausta varten.
Kuva

Avatar
karila
Viestit: 1210
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

155156 kirjoitti:
10 Tammi 2025, 10:14
nepa kirjoitti:
10 Tammi 2025, 09:21
Mites tuon ylläpitolaturin asentaminen, kun akku on peräkontissa. Voiko sen asentaa akun johtoihin konepellin alla vai pitääkö laturin johdot jotenkin vetää peräkontiin asti?
Tuulilasin alareunan alla vänkärin puolella on pieni punainen luukku, jonka alla on "plussa-piste" latausta varten. Sen yhteyteen kytketään ylläpitolaturin punainen johto ja musta tietysti runkoon, jonkun korissa kiinni olevan pultin alle. Kyllä siitä kuso kulkee akulle asti; mittasin itse kun olin myös epäileväinen. En tiedä miten hyvin lataa kovilla pakkasilla, kun akku on koko ajan kylmä auton ollessa ulkona.
5 bemarin ajoilta olen tehnyt Giuliassa samaa kikkaa, eli pakkasilla takapenkin selkänoja alas niin sisälämppäri lämmittää peräkonttia, jossa akku on , akun suojahuopa vielä pois. Auttaa ehkä jonkin verran ylläpitolatauksessa.
- Kari

Avatar
karila
Viestit: 1210
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja karila »

nepa kirjoitti:
10 Tammi 2025, 09:21
Rohkeana käytin auton eilen Prisman pesukadulla. Oli sen verran likaa helmoissa, että tuli heti paljon paremman näköinen. Ja nyt kun on kunnon talvi, niin auto ei enää niin likaannukaan. Pieni paniikki iski, kun piti auto laittaa vapaalle pesukadulla ja en saanut vaihdekepistä sitä tehtyä. Myöhemmin huomasin, että ilmeisesti sitä painiketta ei saa painaa, kun haluaa auton vapaalle. Siinä hetkessä tietenkin sitä painoin ja edes taakse liike vain D:n ja R:n välillä vaihtoi. Onneksi yhtäkkiä tuli mieleen, että jossain koeajovideossa sanottiin, että kun vetää ratin takana olevia vaihteenvalitsimia yhtä aikaa, niin auto vaihtaa vapaalle. Se toimi. :-D

Mietin kans tuohon rekisterikilpeen, että jos jotain pehmeää laittaisi tuonne väliin estämään räminän. Rintajuopon kilpiteline siinä on, minkä voisi kyllä ottaa pois jo ihan tyylikkyydenkin vuoksi.

Mites tuon ylläpitolaturin asentaminen, kun akku on peräkontissa. Voiko sen asentaa akun johtoihin konepellin alla vai pitääkö laturin johdot jotenkin vetää peräkontiin asti? Tänään oli pakko käynnistää auto -20 asteen pakkasessa ja hyvin hörähti käyntiin. Joten ihan ookoo tuntuisi akku olevan, että ainakin virtaa antaa pakkasessakin. Mutta, koska melkein kaikki ajo on lasten kuljettamista yms. kauppareissuja muutaman kilsan säteellä, niin tuo ylläpitolaturi olisi kyllä aika passeli, niin ei pääse akku tyhjenemään.

Giulia tuntuu kyllä oikein mainiolta talviautolta. Verrattuna Passattiin, niin jopa parempi. Passat etuvetoisena ja etupainoisena ei tahdo lähteä liikennevaloista ilman sutimista ja puskee joka paikassa. Giulia lähtee nätisti liikkeelle kitkoista huolimatta. 50/50-painosuhde takavetoisena on ihan hyvä yhdistelmä. Samoin jarrutuksissa auto on liukkaallakin tasapainoinen eikä missään tilanteessa ole abs-röhissyt vaikka liukastakin on ollut. Todella hyvä ja helppo ajaa. Ehkä eniten on jännittänyt kovempivauhtiset ja jäiset tiet. Nekin lähinnä noiden kitkojen vuoksi, kun ei niistä kovin kokemusta vielä ole.
Autotemalla olen entistä GT:täsikin käyttänyt käsinpesussa, ei ole kallis, ja useimmiten ehtinyt kuivuakin
Kiitos tiedosta. :) En ole tuollaisesta liikkeestä ollut tietoinenkaan. Pitääpä tästä lähtien käyttää siellä. :)

edit: onko muuten normaalia, että viestien lähettäminen yleensä aiheuttaa ensin virheilmoituksen ja vasta toisella kerralla menee lähetys läpi? Jotain ylläpito-ongelmia foorumilla?

edit 2: peilien automaattista kääntymistä ei ilmeisesti saa pois päältä auton asetuksista? Muistelen lukeneeni, että läppärillä ja oikealla softalla sen saisi pois. Jos noin on, niin onko softa sama, mitä käytetään, jos race-moden haluaa lisätä?

Viestit: juu virheilmo tulee mullakin, mutta viesti on silti mennyt.
Peilit: jos ei ohjelmoi peilejä, niin ne jää kääntymättä kun lukitsee ovet kuskin oven sulkemisnapista, eikä siis kaukkarista.
- Kari

Avatar
Polforea
Viestit: 11639
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

nepa kirjoitti:
10 Tammi 2025, 09:21
edit 2: peilien automaattista kääntymistä ei ilmeisesti saa pois päältä auton asetuksista? Muistelen lukeneeni, että läppärillä ja oikealla softalla sen saisi pois. Jos noin on, niin onko softa sama, mitä käytetään, jos race-moden haluaa lisätä?
Juu, MultiEcuScanilla onnistuu tuokin. Asettaa päälle täpän, että peilien käännön valinnan pitäisi näkyä asetuksissa, niin uudemmissa saa sen täpän näkyville ja vanhemmissa peilien käännön pois päältä.
155156 kirjoitti:
10 Tammi 2025, 10:14
Tuulilasin alareunan alla vänkärin puolella on pieni punainen luukku, jonka alla on "plussa-piste" latausta varten. Sen yhteyteen kytketään ylläpitolaturin punainen johto ja musta tietysti runkoon, jonkun korissa kiinni olevan pultin alle. Kyllä siitä kuso kulkee akulle asti; mittasin itse kun olin myös epäileväinen. En tiedä miten hyvin lataa kovilla pakkasilla, kun akku on koko ajan kylmä auton ollessa ulkona.
Ylläpitolaturilla pääsääntöisesti ihan yhtä hyvin kuin konehuoneessakin oleva akku, kun sitähän käytetään pääosin kylmässä autossa (harvoin lämmintä konetilaa esilämmitetään). Molemmissa tapauksissa esilataus auttaa myös sillä, että se lämmittää akkua ja virran vastaanottokyky paranee jatkuvasti akun lämmetessä, joten latausvirta on parempi myös sitten auton käynnistyttyä.

Ajossa auton pitäisi osata huomioda akun lämpötila ja säätää latausjännitettä sen perusteella, mutta voi olla monia syitä miksi se ei välttämättä täydellisesti toimi, alkaen anturoinnista ja ohjelmiston konfiguraatiosta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2952
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Tiige »

nepa kirjoitti:
09 Tammi 2025, 14:46
Sen vain huomasin, että autossa ei ole lohkolämmitintä. Kävin jo lähipajalta varaamassa ajan sen asennukselle. Miten olette laittaneet läpiviennin pistokkeelle? Onko mahdollisuutta vaikka eteen tuonne mustaan etusäleikköön kiinnittää, jotta ei näkyisi? Mielellään en mihinkään näkyvälle paikalle tuota pistoketta laittaisi.
Saa sen aika kivasti piiloon. Bongaa kuvasta defan pistoke.

Muista talviominaisuuksista:

Loistava ja looginen ajettava kelissä kuin kelissä.

Etenee hyvin takavetoiseksi. Pieni maavara vaan aiheuttaa sen että jos on satanut yli 10cm uutta lunta niin se pakkautuu auton alle ja alkaa nostamaan koko autoa jolloin jäädään jumiin. Tähän tultiin parkkiin vauhdilla ja määrätietoisuudella. Pois ei lähdetty ilman lapiota.

Tässä taas ei auttanut edes vauhti vaan jumiin jäätiin.

Moottori lämpenee todella nopeasti myös ilman lämmitystä. Tähän vaikuttanee kannen sisäinen "pakosarja." Kannattaa huomana että lämpömittari on öljyn lämpömittari. 2-3 palkkia on talvella ihan normaali. Taisi peräti ohjekirjassa olla että odottele öljyn lämmöiksi 2 palkkia ennen kun antaa kunnolla kenkää.

Ovet on toiminut hyvin myös talvella. Giuliaa ennen kaikissa muissa alfoissa on ollut enemmän tai vähemmän sitä vaivaa että ovi ei aukene tai jos aukeaa niin ei ainakaan sen jälkeen pysy kiinni.

Se ärsyttävä ominaisuus on että loskalla tai pöperöllä tai melkein millä tahansa talvisella kelillä mättää pyöränkotelot täyteen lunta. Sitten kun se pysäköinnin jälkeen vähän sulaa varsinkin edessä ja muuttuu jääksi niin hankaa renkaat siihen jääkerrokseen kääntyessä tai töyssyssä. Helmoihin kertyy myös isot paakut jäätä jotka hidastetöyssyyn ajaessa saattaa jysäyttää koko autoa kunnolla.

Käytännön kokemuksista voi lukaista pari projektiketjua:

viewtopic.php?f=4&t=38387

Ja

viewtopic.php?f=4&t=39486
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Paikalla
FinPat
Viestit: 8168
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tiige kirjoitti:
10 Tammi 2025, 23:16
Etenee hyvin takavetoiseksi.
Todennäköisesti sinun autossasi oleva lukkoperä vaikuttaa myös positiivisesti lumessa etenemiseen.

nepa
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Kiitoksia pitkästä vastauksesta, Tiige. :)

Kajaanissa on nyt viime päivinä satanut vain vähän lunta, joten hyvissä talvikeleissä on saanut ajella. Sitten, kun lunta tulee, niin sitä saattaa tulla ihan kunnolla. Joten pitää pitää mielessä tuo mitä kerroit lumessa ajamisesta. Ehkä parempi vain kaivaa Passatti lumen alta ja odotella, että tiet on kunnolla aurattu ennen Alfalla ajamista. Olen huomannut myös, että auto lämpeää nopeasti. Ajattelinkin jättää sisätilanlämmittimen kokonaan pois, kun en niistä rumiluksista välitä. Mutta pitää se ylläpitolaturi asentaa kuitenkin kaiken varalta.

Meinasin kysyäkin, että mistä autossa näkee öljyn lämmöt, mikä on kuitenkin moottorin kannalta tärkeämpi kuin jäähdytysnesteen lämmöt. Hyvä tietää, että tuo lämpö on just öljyn lämpö.

Mielenkiintoisesti auto kääntää peilit kiinni myös oven napista lukittaessa. Liekö tuo on sitten ohjelmoitu kääntämään peilit myös tuossa...?
Tosin ihan hyvin nuo on pakkasellakin kääntyneet, joten en nyt tiedä onko mitään pakottavaa tarvetta saada tuota kääntymistä pois.

Onkohan muuten mitään keinoa saada auton infotainment aloittamaan heti bluetooth-median toiston kännykästä radion sijaan? Vaikka olisi kuunnellut kännykästä musiikkia autoa sammuttaessa, niin käynnistäessä menee taas radio päälle. Auto kyllä vaihtaa radiosta pois, kun kännykkään saa yhteyden, mutta siinä kestää se 10 sekuntia. Ärsyttää vain, kun auton laittaa päälle, niin radio alkaa huutamaan aina. Valikoista saa kyllä infotainmentin kokonaan pois päältä käynnistyksessä, jolloin radiokaan ei ala soittamaan, mutta sitten taas pitää infotainment erikseen laittaa päälle joka kerta.

Kaikissa aiemmissa autoissa auto on muistanut, mikä toisto on aiemmin ollut päällä ja odottaa, että kännykkään on saatu yhteys ja menee sitten bluetooth-median toistoon. Eikä ala heti soittamaan radiota sillä aikaa, kun bluetooth-yhteyttä muodostetaan.

Tänään taas päälle -20 pakkasta. Ei oikein mielellään kovin paljoa pakkaskäynistyksiä tekisi...

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 1604
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Tesla Model 3

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

nepa kirjoitti:
11 Tammi 2025, 10:59
Mielenkiintoisesti auto kääntää peilit kiinni myös oven napista lukittaessa. Liekö tuo on sitten ohjelmoitu kääntämään peilit myös tuossa...?
Tosin ihan hyvin nuo on pakkasellakin kääntyneet, joten en nyt tiedä onko mitään pakottavaa tarvetta saada tuota kääntymistä pois.
Tällä siis tarkoitettiin, että lukitset oven sisäpuolella olevasta napista. Eli kun avaat oven ja kömmit autosta ulos, niin samalla painat oven sisäpuolen lukitusta. Kun ovi menee kiinni, ovet lukittuvat ilman että peilit kääntyy.

EDIT: kuva lisätty
IMG_3652.jpeg
IMG_3652.jpeg (83.98 KiB) Katsottu 1580 kertaa

hene-
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Joulu 2024, 20:28
Car(s): Giulia 2.0

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja hene- »

nepa kirjoitti:
06 Tammi 2025, 11:36
Nyt olen sitten itsekin vihdoin ja viimein Giulian omistaja.
Onnittelut nepalle Giuliasta täältä toiselta tuoreelta omistajalta.

Täältä jatkuu kyselyt. Oletteko tilanneet 19" 5-reikävanteita replikana? Jos olette, niin mistä ja millaisia kokemuksia vs. OEM? Ebaystä näkyy löytyvän vaihtoehtoja, mutta pohdin, että kannattaako ns. sijoittaa enemmän ja ostaa OEM?

Paikalla
FinPat
Viestit: 8168
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja FinPat »

hene- kirjoitti:
11 Tammi 2025, 17:48
nepa kirjoitti:
06 Tammi 2025, 11:36
Nyt olen sitten itsekin vihdoin ja viimein Giulian omistaja.
Onnittelut nepalle Giuliasta täältä toiselta tuoreelta omistajalta.

Täältä jatkuu kyselyt. Oletteko tilanneet 19" 5-reikävanteita replikana? Jos olette, niin mistä ja millaisia kokemuksia vs. OEM? Ebaystä näkyy löytyvän vaihtoehtoja, mutta pohdin, että kannattaako ns. sijoittaa enemmän ja ostaa OEM?
Minulla oli Stelviossa replikat ja ne olivat kyllä huomattavasti OEM kiekkoja painavammat eivätkä ihan niin pyöreät uutenakaan. Mutta toimivat käyttöautokiekkoina OK sen 3 vuotta mitä laite minulla oli.

viewtopic.php?f=4&t=35991&hilit=pomodoro

JanV
Viestit: 1055
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Mulla oli oem versiot mutta nähnyt myös paljon niiden kopioita. Nehän taitaa olla kapeampia kuin aidot. Se lienee merkittävin ero. Muuten ne näyttää aika samalta. Oem 8,5" ja takana 10" istuu todella kivasti. Paras vanne mitä tohon voi laittaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5543
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja palkus »

Joo, kattelin konttorin pihalla ruotsista laahattua ja siin oli tuo qv-rengastus. Sopii hyvin 245/35r19 + 285/30r19 renkaat alle kyllä. Oe vanteet ovat leveydeltään Alfan tyyliin ns mittavanteet eli 8,5" ja 10".
"puhun niin totta kuin osaan"

Dfin
Viestit: 435
Liittynyt: 18 Huhti 2015, 11:29
Car(s): Alfa Romeo Giulietta Turbo Benzina!

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Dfin »

Jos joku haluaa päivittää jotkut leasing-mallin vanteet orkkiksiin, niin multa löytyy sarja Velocen 18” turbiineja 8” etuvantein ja 9” takavantein varustettuna. :)

Istuu mun mielestä varsinkin luonnostaan matalampien takavetojen alle hienosti, kun takavannekin täyttää kaaren asiallisesti. Pitäisi muuten varmaan näillä talvikeleillä päästä ajamaan lukkoperällinen takaveto-Giulia.

Lukottomaan perään yhdistettynä luistoneston pois kytkeminen race-modella johti kyllä melkoiseen poukkoiluun pidon kadotessa vain yhdeltä vetävältä. :-D

nepa
Viestit: 40
Liittynyt: 23 Helmi 2013, 09:34
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja nepa »

Tosiaan nuo peilit eivät käänny, jos käyttää tuota sisäpuolen lukituspainiketta. Painikkeesta, kun oli vain puhe, niin oletin, että se tarkoittaa tuota ulkopuolen painiketta.

Tänä aamuna huomasin, että takalasin lämmitin ei toimi. Pitänee sulake nyt ensin tarkistaa. Autossa ei ilmeisesti ole ulkopeilien lämmitystä/sulatusta?

Avatar
Polforea
Viestit: 11639
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja Polforea »

nepa kirjoitti:
13 Tammi 2025, 08:16
Tänä aamuna huomasin, että takalasin lämmitin ei toimi.
Todennäköisesti ensimmäinen oire vajaasta akusta eli ekana laturi kiinni ja akku täyteen. Vastahan se auto tosin ajettiin Etelä-Suomesta sinne, joten voisi kuvitella että siinä matkalla olisi pitänyt latuuta saada, joten voi kannattaa miettiä akun uusimistakin, jos alkaa haluamaan manuaalilatausta liian tiheästi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JanV
Viestit: 1055
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Giulia 952

Viesti Kirjoittaja JanV »

Eikös peilien lämmitys ollut takalasin lämmityksen takana.

Vastaa Viestiin