Vuosi sitten oli vaikeaa saada 3.0 Busso Spider kaupaksi...
Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11349
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sama. Näyttää siltä että rahalla saa mukavuutta ja silmäkarkkia, mutta hysteeristä hymyilyä ei ole tarjolla ainakaan tavallisen kuolevaisen hintaluokassa.
Pitänee jatkossakin pitää käyttökalut ja hauskuuttimet erillään ja jatkaa Alfan hitsaamista. Mikä muuten, hassua kyllä, on jo itsessään ihan mukavaa pipertämistä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Polforea
- Viestit: 11796
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eli rahalla saa auton jonka naapuri haluaa. Sehän on tärkeätä.
Näin IT-alalla huseeravana monessa harrastamisessa tuo paljon iloa se, miten näkee homman etenevän ihan reaaliaikaisena. Tämän päivän koodien bugit paljastuu jo huomenna, kun vastaanottava järjestelmä pyöräyttää yöllä eräajonsa, mutta välillä menee päiväkausia että vaan teksti lisääntyy ruudulla eikä mitään tulosta näy.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Tommi
- Viestit: 684
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Stelvio QF, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Itse ajattelin pari vuotta hymyillä tuon Stelvio QF:n ratissa. Sen jälkeen katson, mikä on sähköautojen tilanne ja todennäköisesti siirryn sellaiseen käyttöauton osalta. Jos edes pieni hymy niilläkin joskus irtoaisi.
Siihen mennessä barchetta on jo varmaan ruostunut puhki ja kesäautoksi voi hankkia jotain, joka tuo myös hymyn huulille. (Toki kyllä barchettakin hymyilyttää)
Siihen mennessä barchetta on jo varmaan ruostunut puhki ja kesäautoksi voi hankkia jotain, joka tuo myös hymyn huulille. (Toki kyllä barchettakin hymyilyttää)
Stelvio QF (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, MiTo QV, Giulia 2.0
Paikalla
iloisesti harrastuksessa kiinni.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4636
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Komppaan Finpatia ja Rasvista lujaa tässä. Ilmajäähy- hirmu ja ruostunut kasari-italo pitänevät tämän papan ainakin pari vuottaRasvis kirjoitti: ↑05 Maalis 2025, 11:28Sama. Näyttää siltä että rahalla saa mukavuutta ja silmäkarkkia, mutta hysteeristä hymyilyä ei ole tarjolla ainakaan tavallisen kuolevaisen hintaluokassa.
Pitänee jatkossakin pitää käyttökalut ja hauskuuttimet erillään ja jatkaa Alfan hitsaamista. Mikä muuten, hassua kyllä, on jo itsessään ihan mukavaa pipertämistä.
iloisesti harrastuksessa kiinni.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Komppaan kaikki ylläolevia ja tuleviakin.
Käyttöautona sähköautot ovat mitä parasta kun siirretään kehoja paikasta toiseen, mutta jos haluaa fiilistä niin sitä ei noista tosikoista irtoa.
99% kun omaa ulkonäön jossa mallina on käytetty tiiliskiveä. Nekin 1% jota jää jäljelle ei anna kuljettajalle oikein mitään feedbackkiä. Kyllä ajettavan auton pitää olla vähän draama queen, välillä sen pitää yrittää tappaa sut ja välillä se laulattaa niin että metsä raikuu. Mittarin näyttämä nopeus ei ole se indikaattori. Se on pettävää ja yleensä johtaa vain ulosajoon. 20km/h voi pitää myös hauskaa.
Käyttöautona sähköautot ovat mitä parasta kun siirretään kehoja paikasta toiseen, mutta jos haluaa fiilistä niin sitä ei noista tosikoista irtoa.
99% kun omaa ulkonäön jossa mallina on käytetty tiiliskiveä. Nekin 1% jota jää jäljelle ei anna kuljettajalle oikein mitään feedbackkiä. Kyllä ajettavan auton pitää olla vähän draama queen, välillä sen pitää yrittää tappaa sut ja välillä se laulattaa niin että metsä raikuu. Mittarin näyttämä nopeus ei ole se indikaattori. Se on pettävää ja yleensä johtaa vain ulosajoon. 20km/h voi pitää myös hauskaa.
Paikalla

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4636
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
https://www.youtube.com/watch?v=1WNz1Hru_9I
Tesla-mieskin nähnyt Japanissa jotakin mielenkiintoista ...
Tesla-mieskin nähnyt Japanissa jotakin mielenkiintoista ...

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 387
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jiitee kirjoitti: ↑11 Maalis 2025, 09:59https://www.youtube.com/watch?v=1WNz1Hru_9I
Tesla-mieskin nähnyt Japanissa jotakin mielenkiintoista ...
No mitäs mielenkiintoista videolla on, kun ei oikein huvittaisi käyttää 30 minuuttia tämän katsomiseen?
Paikalla
Toyotan historiaa tuotantoperiaatteineen yms. alussa. Punainen lanka monipolttoaine -hyvän hyötysuhteen ICe , johon
siis jotenkin uudella tavalla sähkömoottori - ja -energia integroitu.
Hyötysuhde - kokonais energiatehokkuus ja koko voimanlähdepuolen elinkaaripäästöt ovat homman juju ymmärtääkseni.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4636
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Lopussa n. 5 min oli juttu Muskin ja Toyotan HQ:n 6 tunnin tapaamisesta ja Muskin "tehdaskierroksesta" - kommentteineen.artjojy kirjoitti: ↑11 Maalis 2025, 10:48Jiitee kirjoitti: ↑11 Maalis 2025, 09:59https://www.youtube.com/watch?v=1WNz1Hru_9I
Tesla-mieskin nähnyt Japanissa jotakin mielenkiintoista ...
No mitäs mielenkiintoista videolla on, kun ei oikein huvittaisi käyttää 30 minuuttia tämän katsomiseen?
Toyotan historiaa tuotantoperiaatteineen yms. alussa. Punainen lanka monipolttoaine -hyvän hyötysuhteen ICe , johon
siis jotenkin uudella tavalla sähkömoottori - ja -energia integroitu.
Hyötysuhde - kokonais energiatehokkuus ja koko voimanlähdepuolen elinkaaripäästöt ovat homman juju ymmärtääkseni.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Paikalla

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4636
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Ja ei Toyota/Lexus ole ainoa lajissaan : https://carbuzz.com/the-most-exciting-e ... few-years/
Moottoripäillä vielä toivoa ...
Moottoripäillä vielä toivoa ...


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- mutt
- Viestit: 5796
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Puukaasuplugari se olla pitäisi. Tulet pesään ja sähköllä liikkeelle, sitten kun kaasua alkaa tulla, niin polttikselle. Sähköllä lisä-avustus, milloin puukaasun teho ei riitä. 

Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Tiige
- Viestit: 2992
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Vaimo alkanut haaveilemaan sähköautosta Stelvion tilalle. Tarvisi olla vähän korkeammalla maavaralla ja neliveto. Pitäisi olla ok ajettava ja ok näköinen. Tiloiltaan sellainen että minä ja lapset (3v ja 7v) mahtuisi tarvittaessa kyytiin lomatavaroineen. Melkein pitäisi päästä kusematta lappiin. Eli todellinen range pahimmassakin kelissä 250km+. Hintahaarukka 30-40ke. Nämä kriteerit tiputtaa Juniorin pois laskuista. Sähköisen Stelvion kanssa pitäisi odotella monta vuotta että menisi budjetiin. Jos se nyt edes esiteltäisiin. Tesla ei käy koska enemmän viihdekeskus ja Musk. Parin päivän googlailun jälkeen Kia EV6 käytettynä vaikuttaisi jotenkin menevän speksiin. Jaguarin I-pace myös mutta ilmeisesti se pitäisi olla vähintään facelifti ettei ole ihan liikaa jännitystä. Ne taas yli budjetin. Mitä raati suosittelisi? Kompromisseja joutuu näillä raja-arvoilla tekemään väkisin. Jos siis tähän päädytään. Stelvio on nyt palvellut kohta 5 vuotta ja 39-172tkm välin jättämättä kertaakaan tielle. Tai käynnistymättä. Samaa huolettumuutta haussa.
Toinen on että mikä kiinteästi asennettava kotilatausasema oli hyvä hinta/laatu? 25A pääsulakkeet torpassa. Dynaminen kuormanhallinta olisi jees.
Toinen on että mikä kiinteästi asennettava kotilatausasema oli hyvä hinta/laatu? 25A pääsulakkeet torpassa. Dynaminen kuormanhallinta olisi jees.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sullahan on helpot vaatimukset koska 99,9% on korkeammalla maavaralla. Tosin jos tarkoitit että Stelviota korkeammalla, niin sit vaihtoehdot vähenee ja täytyy katsella monster jam osastoa.
Mut leikki sikseen, mites Polestar. Käytettynä irtoo ainakin kakkonen joka ehkä yksi luotettavimmista autoista. Tai volvo. Tosin sähköiset on vielä tossa hintaluokassa erittäin pieniä sisältä. Käytetyt isommat on vasta tulossa.
Jaggessa on persoonaa, mutta voi sisältää vaimolle liikaa jännitystä.
Mut leikki sikseen, mites Polestar. Käytettynä irtoo ainakin kakkonen joka ehkä yksi luotettavimmista autoista. Tai volvo. Tosin sähköiset on vielä tossa hintaluokassa erittäin pieniä sisältä. Käytetyt isommat on vasta tulossa.
Jaggessa on persoonaa, mutta voi sisältää vaimolle liikaa jännitystä.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^Moiset dystooppiset ajatukset ovat itselläkin painajaisia aiheuttaneet. Sielua kylmääviä koeajoja suoritettu. Jos rangehaaveet vaihtaa realismiin, niin näistä nousee esiin yksi tyystin ylivoimainen patterilaatikko. Joudun tästä tilille tässä tai seuraavassa elämässä, mutta: Audi e-tron. Jos löytää pienikilsaisen SchutzStaffel-version jonkinlaisella akkutakuulla…
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Neliveto tuohon hinta- ja kokoluokkaan on vähän haastavaa.Tiige kirjoitti: ↑15 Maalis 2025, 23:35Vaimo alkanut haaveilemaan sähköautosta Stelvion tilalle. Tarvisi olla vähän korkeammalla maavaralla ja neliveto. Pitäisi olla ok ajettava ja ok näköinen. Tiloiltaan sellainen että minä ja lapset (3v ja 7v) mahtuisi tarvittaessa kyytiin lomatavaroineen. Melkein pitäisi päästä kusematta lappiin. Eli todellinen range pahimmassakin kelissä 250km+. Hintahaarukka 30-40ke. Nämä kriteerit tiputtaa Juniorin pois laskuista. Sähköisen Stelvion kanssa pitäisi odotella monta vuotta että menisi budjetiin. Jos se nyt edes esiteltäisiin. Tesla ei käy koska enemmän viihdekeskus ja Musk. Parin päivän googlailun jälkeen Kia EV6 käytettynä vaikuttaisi jotenkin menevän speksiin. Jaguarin I-pace myös mutta ilmeisesti se pitäisi olla vähintään facelifti ettei ole ihan liikaa jännitystä. Ne taas yli budjetin. Mitä raati suosittelisi? Kompromisseja joutuu näillä raja-arvoilla tekemään väkisin. Jos siis tähän päädytään. Stelvio on nyt palvellut kohta 5 vuotta ja 39-172tkm välin jättämättä kertaakaan tielle. Tai käynnistymättä. Samaa huolettumuutta haussa.
Toinen on että mikä kiinteästi asennettava kotilatausasema oli hyvä hinta/laatu? 25A pääsulakkeet torpassa. Dynaminen kuormanhallinta olisi jees.
Mutta on yksi. Smart #3.
Perusversiot vuoden esittelyautoina vois lohjeta.
Jos tarttet tilaa ja pakulookki ei haittaa, Smart #1.
Jos haluat uusia renkaita ostella, kokeile Brabuksena. Hämmentävä raketti.
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joo, jos pitäisi Stelviosta luopua ja se sähköautoon vaihtaa, kun toinen munuainen ja silmä on jo myyty, olisi se tällä hetkellä Audi, mistä jotain elämäniloa vastaavalla kuljetuskyvyllä löytyisi.lerppu kirjoitti: ↑16 Maalis 2025, 07:54^Moiset dystooppiset ajatukset ovat itselläkin painajaisia aiheuttaneet. Sielua kylmääviä koeajoja suoritettu. Jos rangehaaveet vaihtaa realismiin, niin näistä nousee esiin yksi tyystin ylivoimainen patterilaatikko. Joudun tästä tilille tässä tai seuraavassa elämässä, mutta: Audi e-tron. Jos löytää pienikilsaisen SchutzStaffel-version jonkinlaisella akkutakuulla…
Olen tosin päivittänyt Stelvion kulkupuolta ja muistuttanut itseäni QF:n järkevyydestä, jottei äärimmäisyyksiin, kuten Stelvion vaihtotarjouksiin sähkö-Audiin tarvitsisi mennä.
Ja toivon tietenkin, että Stellantiksen johtajat eivät innostuisi lopettamaan Alfa Romeota, perustamaan kilpailevaa sosiaalisen median alustaa tai ymmärtämään julkisesti natseja, vaan tekisivät sen isomman sähkö-Alfan ennen vuotta 2030. Muuten valinta olisi Audi.
Cotzy
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Go-E Geminiin päädyin itse, tai itse asiassa mulla on niitä kaksi.
Perustelut:
* Omaan silmään sopiva ulkonäkö ja koko
* Hinta halvimmasta päästä
* Voi ohjata paikallisesti kytkemättä toimittajan pilveen (tämä minulle tärkeää, olen todella allerginen kaikille laitteille mitkä potentiaalisesti muuttuvat tiiliskiviksi jos valmistajan vaikka ostaa joku kilpaileva toimija, tai se kokee esim. konkurssin)
* Avoin API, yhdistyy helpolla kotiautomaatioon
* Voi kytkeä ryhmiksi jolloin laturit jakavat käytössä olevan kuorman keskenään
* Ohjelmallinen 1 vaihe / 3 vaihekytkentä. Meille tarpeellinen kun upissa on vain yksivaihelaturi, naksauttamalla toisen laturin tämän latauksen ajaksi yksivaihemoodiin saa sinnekin menemään samanaikaisesti edes jotain. Lisäksi käyttökelpoinen jos joskus tulee jotain paneelihommia
* Kuormanhallinta WiFillä, ei tarvi vetää erillistä narua keskukselta laturille (mulla laturit erillisessä autotallissa)
Perustelut vastaan:
* Vähän muovinen, piirilevylle koottu rakenne. Jos porsii, ei voi virallisesti korjata, kuten jonkun 3-kertaa kalliimman ABB:n tai Keban voisi
* Ei kiinteää kaapelia. Preferensseistä riippuen joko plussa tai miinus.
Itsellä dynaamista kuormanhallintaa tekee Home Assistant, mutta tuohon on tarjolla myös valmistajan kuormanhallintamulikka DIN-Kiskoon.
Auton range on alkanut tuntua vähemmän tärkeältä kriteeriltä sen jälkeen kun on siirtynyt sähköautoiluun. Tässä toki sillä käytännön ajoprofiililla on valtavan suuri merkitys. Jos joutuisin ajamaan vaikka viikottain Tampereen eteläiseen hiilisatamakaupunkiin kohteeseen missä autoa ei saisi fiksusti laturiin vierailun ajaksi pitäisin sitä rangea kyllä tärkeänä. Meidän 77kw Iida ei mene tuota väliä ilman välilatausta oikein edes kesäkelissä. Toisaalta koska juuri nyt pitkät siivut liittyvät lähinnä lomamatkailuun missä aikataulut ovat vapaat, rangella on pienempi merkitys.
Ja range pitenee lataamalla, siksi jos ajoprofiilissa on paljon pitkää siivua oleellisempaa olisi hyvä käyrä teholataukseen kuin pitkä range.
- TeroPee
- Viestit: 1639
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Audi e-tron on ihan paska sähköauto.lerppu kirjoitti: ↑16 Maalis 2025, 07:54^Moiset dystooppiset ajatukset ovat itselläkin painajaisia aiheuttaneet. Sielua kylmääviä koeajoja suoritettu. Jos rangehaaveet vaihtaa realismiin, niin näistä nousee esiin yksi tyystin ylivoimainen patterilaatikko. Joudun tästä tilille tässä tai seuraavassa elämässä, mutta: Audi e-tron. Jos löytää pienikilsaisen SchutzStaffel-version jonkinlaisella akkutakuulla…
Mutta se on muuten niin hyvä, että sähköominaisuuksien huonouden, lähinnä surkean rangen, sietää. Torni puolestaan lataa hyvin ikäisekseen ja ilman mitään kikkailuja akun esilämmityksen tai navin pelaamisen kanssa.
Kolme tärkeintä varustetta Audi e-tronissa on
1) jatkettu tehdastakuu
2) jatkettu tehdastakuu
3) jatkettu tehdastakuu.
Muuten sitten varusteita oman maun mukaan. On todella harvinaista, että edes hyvin, saatikka täydellisesti varustelluksi mainostettu on oikeasti kumpaakaan. Optiolista on kattava ja hintava. https://electrichasgoneaudi.net/models/ ... uide/list/
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
MB EQA?
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/eqa/14908018
Ei mitään erityistä ajamisen iloa omien koeajojen pohjalta mutta pari pikku lasta omaavalla kollegalla moinen ollut pari vuotta ja ollut varsin tyytyväinen. Mukavuus ja perinteinen autoilukokemus edellä, eli anti-Tesla Y.
Vispilöistä Stelviota lähinnä Possu Macan mutta siinä ei välttämättä saa rahalle vastinetta. En ole Audeja ajanut mutta niitä tunnutaan täällä kehuttavan.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sanaparina redundantti.

…itselle tulee sen verran vähän kilsoja - ja etäisyydet oman töpselipaikan välillä pienet - että mulle riittäisi sturmabteilung versio (vai millä nimellä se ”50” meneekään)….
Viimeksi muokannut lerppu, 24 Maalis 2025, 07:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Juurikin noin ja elämä hymyilee. Onkin hyvä muistaa, että mainitsemalla ohjelmistopäivityksistä suomalaisen rehellisesti, saan pidettyä Stelvion omassa tallissani. Eikä siihen voi uusien sähköautojen kauppias todellakaan koskea minkäänlaisella tikulla tai vaihtotarjouksella.
Stelvio QF-kauppias ehkä, mutta se onkin sitten kovaa kamaa.
Cotzy
Stelvio QF-kauppias ehkä, mutta se onkin sitten kovaa kamaa.
Cotzy
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
En helpolla kyllä keksi millä sähkövatkaimella saisi Stelvion korvattua.
Harmittaa jo sekin ettei dieseliä voi oikein korvata edes uudemmalla bensalla, koska 2300 kg perävaunupaino tippuu muistaakseni 1600 kg:hen.
Siinä meni sekin idea vaihtaa joskus 2020+ malliseen bensa Veloceen. Dieseliin tuo sitten jossain vaiheessa vaihtuu, kun vaan sopiva tulee vastaan.
Junior tyydyttää toistaiseksi ihan hyvin sähköauton tarpeen. Vähän pieni tuo on Stelvioon verrattuna, mutta range riittää siihen mitä tämän ikäinen mies enää pystyy pidättelemään itseään taukojen välissä. Tehojen puute ei tunnu samalta sähköautossa, joten tuo 156 heppaa riittää mainiosti etenemiseen eikä akku tyhjene nopeasti hullujen kiihdytysten seurauksena. Rauhalliseen etenemiseen tuo on tarkoitettu. Onhan tuossa enemmän voimaa kuin 33 QV:ssä aikoinaan. Toisin painoakin taitaa olla tuplasti.
Harmittaa jo sekin ettei dieseliä voi oikein korvata edes uudemmalla bensalla, koska 2300 kg perävaunupaino tippuu muistaakseni 1600 kg:hen.
Siinä meni sekin idea vaihtaa joskus 2020+ malliseen bensa Veloceen. Dieseliin tuo sitten jossain vaiheessa vaihtuu, kun vaan sopiva tulee vastaan.
Junior tyydyttää toistaiseksi ihan hyvin sähköauton tarpeen. Vähän pieni tuo on Stelvioon verrattuna, mutta range riittää siihen mitä tämän ikäinen mies enää pystyy pidättelemään itseään taukojen välissä. Tehojen puute ei tunnu samalta sähköautossa, joten tuo 156 heppaa riittää mainiosti etenemiseen eikä akku tyhjene nopeasti hullujen kiihdytysten seurauksena. Rauhalliseen etenemiseen tuo on tarkoitettu. Onhan tuossa enemmän voimaa kuin 33 QV:ssä aikoinaan. Toisin painoakin taitaa olla tuplasti.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Täällä kun näitä Stelvion vaihtoaikeita on ihmisillä ollut ja E-tronia tarjoiltu tilalle itsenikin toimesta, niin pysäköinti tuotti tänään tilaisuuden kuvalle.
Toisen näkemisestä iho hiukan ryömii ja mieli menee synkäksi, toinen täyttää maailmaa ilolla ja aurinkoisoilla ajatuksilla. Kummasta poistuessa sinä haluaisit tulla nähdyksi?
Toisen näkemisestä iho hiukan ryömii ja mieli menee synkäksi, toinen täyttää maailmaa ilolla ja aurinkoisoilla ajatuksilla. Kummasta poistuessa sinä haluaisit tulla nähdyksi?
- Dali
- Viestit: 194
- Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
- Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225 - Paikkakunta: Raisio
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Stelvio on noista vielä se käytännöllisempi autokin, kun vertailee takaluukun aukon nostokorkeuksia.
-
- Viestit: 387
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Eikös Mersun EGE SUV olisi hyvä vaihtoehto tähän pohdintaan?
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz ... v/14901747
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz ... v/14901747
- Maunu
- Viestit: 3626
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Merkki tuskin vaihtuu. Eli odotellaan mitä uutta Alfa saa markkinoille ja koska hinnat käytetyillä alkaa olemaan siedettävät.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Cotzy
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^^^ Jos haluaisi Stelviota vastaavaa tai parempaa suorituskykyä ja omistamisen iloa kokea ja pystyä nousemaan autosta myös pää pystyssä ja selkä suorana, olisi uusi Macan kyllä paras sähkärivaihtoehto. Mutta peräluukusta pitäisi löytyä 4S tai Turbo. Pelkkä 4 kun oli, niin ei säväyttänyt edes paikaltaan lähtiessä.
Tuohon hintaluokkaan sitten saisi halvemmalla jo silmiä ja korvia hivelevän käytetyn Stelvio QF:n autoveroineen.
Ei täällä kukaan Stelviosta ole luopumassa. Kunhan vain tiivistetään rivejä sähkäriuhkan edessä.
Cotzy
Tuohon hintaluokkaan sitten saisi halvemmalla jo silmiä ja korvia hivelevän käytetyn Stelvio QF:n autoveroineen.
Ei täällä kukaan Stelviosta ole luopumassa. Kunhan vain tiivistetään rivejä sähkäriuhkan edessä.
Cotzy
Viimeksi muokannut Cotzy, 17 Maalis 2025, 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
EQE SUV on luokkaa isompi tankki ja ennen kaikkea ajo-ominaisuuksiltaan tylsä kun vertaa Stelvioon mutta kehon ja kamojen kuljetukseen varmasti oiva vaihtoehto.artjojy kirjoitti: ↑17 Maalis 2025, 13:50Eikös Mersun EGE SUV olisi hyvä vaihtoehto tähän pohdintaan?
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz ... v/14901747
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Hankalat kriteerit. Kia EV6 GT alkaa lähestyä hintakriteeriä kovaa tahtia. Korvamerkkasin nettiauton halvimman yksilön lokakuussa 5350 euroa nykyhintaa kalliimmalla. Tällä tahdilla hintaraja alittuu syksylläTiige kirjoitti: ↑15 Maalis 2025, 23:35Vaimo alkanut haaveilemaan sähköautosta Stelvion tilalle. Tarvisi olla vähän korkeammalla maavaralla ja neliveto. Pitäisi olla ok ajettava ja ok näköinen. Tiloiltaan sellainen että minä ja lapset (3v ja 7v) mahtuisi tarvittaessa kyytiin lomatavaroineen. Melkein pitäisi päästä kusematta lappiin. Eli todellinen range pahimmassakin kelissä 250km+. Hintahaarukka 30-40ke. Nämä kriteerit tiputtaa Juniorin pois laskuista. Sähköisen Stelvion kanssa pitäisi odotella monta vuotta että menisi budjetiin. Jos se nyt edes esiteltäisiin. Tesla ei käy koska enemmän viihdekeskus ja Musk. Parin päivän googlailun jälkeen Kia EV6 käytettynä vaikuttaisi jotenkin menevän speksiin. Jaguarin I-pace myös mutta ilmeisesti se pitäisi olla vähintään facelifti ettei ole ihan liikaa jännitystä. Ne taas yli budjetin. Mitä raati suosittelisi? Kompromisseja joutuu näillä raja-arvoilla tekemään väkisin. Jos siis tähän päädytään. Stelvio on nyt palvellut kohta 5 vuotta ja 39-172tkm välin jättämättä kertaakaan tielle. Tai käynnistymättä. Samaa huolettumuutta haussa.
Toinen on että mikä kiinteästi asennettava kotilatausasema oli hyvä hinta/laatu? 25A pääsulakkeet torpassa. Dynaminen kuormanhallinta olisi jees.

Korealaisten autojen kanssa täytyy sietää tietty määrä pimpottelua. Monet pimpottelut saa vaimennettua, mutta silti niitä on. 39 kk ja 72 tkm Ioniq 5 kokemuksella seuraava auto ei ole pimpottelija. Monia hyviä ominaisuuksiakin näihin on muuten luotu.
- Kivijärvi
- Viestit: 975
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Itseäni liikautti Auto 2025 messuilla Kia EV4 -sedan. Oikeastaan kummallisuudessaan kaunein sähköauto markkinoilla. Kai se sähkärinäkin ihan kelpo on, etenkin kun hinta on verrattain alhainen. Mutta vaihtoehtona Stelviolle... poistun takavasemmalle...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11537
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Aattelin, että tuossa olisi ollut Rasviksellekin riittävän eksoottista muotoilua.
---
Rellun 5 Turbo 3E tehdään käsityönä ja maksaa +100k€. Ei takapenkkiä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11349
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jaahans, ennalta-arvattavuus on tavoittanut lakipisteen. Pitänee vähän rikkoa kaavaa. Tilaankin Auriksen! Tai… Elroqin!
EV4 sedan olisi ilman muuta kiinnostanut, mutta se auton perään asennettu hanskalokeron kansi ei toimita. Mitenköhän tuosta ujutellaan marketin ruokalaatikot sisään…?
- Epäkelpokeräilijä -
Paikalla
Kia senkun parantaa muotojaan…mielenkiintoista EDGEä.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Jiitee
- Viestit: 4636
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tuon voi ratkaista käyttämällä kangaskasseja kuten meikä ja mummi teemme…Rasvis kirjoitti: ↑18 Maalis 2025, 20:12Jaahans, ennalta-arvattavuus on tavoittanut lakipisteen. Pitänee vähän rikkoa kaavaa. Tilaankin Auriksen! Tai… Elroqin!
EV4 sedan olisi ilman muuta kiinnostanut, mutta se auton perään asennettu hanskalokeron kansi ei toimita. Mitenköhän tuosta ujutellaan marketin ruokalaatikot sisään…?

Kia senkun parantaa muotojaan…mielenkiintoista EDGEä.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- glideslope
- Viestit: 1484
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120. - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
EV4 sedan ei ollut livenä niin luotaantyöntävä, mitä kuvissa.Jiitee kirjoitti: ↑18 Maalis 2025, 20:37Tuon voi ratkaista käyttämällä kangaskasseja kuten meikä ja mummi teemme…Rasvis kirjoitti: ↑18 Maalis 2025, 20:12Jaahans, ennalta-arvattavuus on tavoittanut lakipisteen. Pitänee vähän rikkoa kaavaa. Tilaankin Auriksen! Tai… Elroqin!
EV4 sedan olisi ilman muuta kiinnostanut, mutta se auton perään asennettu hanskalokeron kansi ei toimita. Mitenköhän tuosta ujutellaan marketin ruokalaatikot sisään…?![]()
Kia senkun parantaa muotojaan…mielenkiintoista EDGEä.
Silti jäi vähän fiilis, että suunnittelutiimissä päämuotoilija on ollut viimeistelemässä esitystä johtokunnalle ja paikalle tulee se Pasi, joka vahingossa tyrkkää kyynärpäällä piirtäjää ja peräpää irtoaa kuvasta. Kiireessä sitten yritetään photoshopilla liittää perse takaisin, mutta mittasuhteet heittävät ja dl:ää pukkaa.. "tällainen tästä nyt sitten tuli".
- Tiige
- Viestit: 2992
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tämä eskaloitui nopeasti kun vaimolla olikin ostohousut jalassa.Tiige kirjoitti: ↑15 Maalis 2025, 23:35Vaimo alkanut haaveilemaan sähköautosta Stelvion tilalle. Tarvisi olla vähän korkeammalla maavaralla ja neliveto. Pitäisi olla ok ajettava ja ok näköinen. Tiloiltaan sellainen että minä ja lapset (3v ja 7v) mahtuisi tarvittaessa kyytiin lomatavaroineen. Melkein pitäisi päästä kusematta lappiin. Eli todellinen range pahimmassakin kelissä 250km+. Hintahaarukka 30-40ke. Nämä kriteerit tiputtaa Juniorin pois laskuista. Sähköisen Stelvion kanssa pitäisi odotella monta vuotta että menisi budjetiin. Jos se nyt edes esiteltäisiin. Tesla ei käy koska enemmän viihdekeskus ja Musk. Parin päivän googlailun jälkeen Kia EV6 käytettynä vaikuttaisi jotenkin menevän speksiin. Jaguarin I-pace myös mutta ilmeisesti se pitäisi olla vähintään facelifti ettei ole ihan liikaa jännitystä. Ne taas yli budjetin. Mitä raati suosittelisi? Kompromisseja joutuu näillä raja-arvoilla tekemään väkisin. Jos siis tähän päädytään. Stelvio on nyt palvellut kohta 5 vuotta ja 39-172tkm välin jättämättä kertaakaan tielle. Tai käynnistymättä. Samaa huolettumuutta haussa.
Toinen on että mikä kiinteästi asennettava kotilatausasema oli hyvä hinta/laatu? 25A pääsulakkeet torpassa. Dynaminen kuormanhallinta olisi jees.

Laturiksi meinasin ctekin njord go ja siihen kuormanhallinpalikan kun löysin syksyllä vaihdetusta sähkömittarista valmiin P1/HAN-liitännän sille.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
- Viestit: 387
- Liittynyt: 06 Huhti 2011, 20:11
- Car(s): Giulia 2.0 Benzina Q2, 17| Tesla Model 3 Long Range, 21| ex: Coupe Fiat 2.0 20V Turbo, 97| 916 Spider 2.0TS, 97| ex: 159 Tbi,10
- Paikkakunta: Hollola
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ onnea uudelle, sähkön voimaa on vaikea vastustaa.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
No, nyt on näyttävät takavalot pihassa. Stelvio meni ilmeisesti vaihdossa? Oliko pitänyt hintansa hyvin?
- Tiige
- Viestit: 2992
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Elokuussa 2020 ja 39tkm ajettuna oli Stelviossa pyynti 37900e. Nyt 171tkm ajettuna näyttää olevan 23900e pyynnillä. Sen ~20k siitä sai vaihdossa mitä etukäteen vähän arvelinkin.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onnittelut nopeasta toiminnasta!
EV6:n ICCU-modulin antautumista ei voi ennakoida. Menee, jos on mennäkseen. Tuossakin yksilössä lienee vielä takuu voimassa.
12v akun hyvinvoinnistä kannattaa huolehtia. Kaksi helppoa tapaa on pitää ajovalot aina päällä ja irrottaa latauskaapeli mahdollisimman nopeasti latauksen valmistuttua. Muutoin auto alkaa purkaa hitaasti pikkuakkua.
EV6:n ICCU-modulin antautumista ei voi ennakoida. Menee, jos on mennäkseen. Tuossakin yksilössä lienee vielä takuu voimassa.
12v akun hyvinvoinnistä kannattaa huolehtia. Kaksi helppoa tapaa on pitää ajovalot aina päällä ja irrottaa latauskaapeli mahdollisimman nopeasti latauksen valmistuttua. Muutoin auto alkaa purkaa hitaasti pikkuakkua.
- karila
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Facebookissa Sähköautot Nyt -ketjussa mielenkiintoista keskustelua mersun sähköautojen akkutakuusta.
- Kari
-
- Viestit: 974
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
^ Liittyykö nyt vanhempaan sähkö b-mersuun, jonka arvo on reilusti pienempi kuin uusi akku ja mersu ei korvaa kuin auton käypään arvoo saakka?
- Xehpuk
- Viestit: 814
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): ex Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
https://www.youtube.com/watch?v=g0kYERgVyBU Mersun takuupykälien mukaan niissä ei käytännössä ole akkutakuuta.
Autoradio tiesi kertoa MEB-autoilijoille uutisia 3.x softalla varustettujen mallien akkujen esilämmityksestä: Ei oo, ei tuu

Autoradio tiesi kertoa MEB-autoilijoille uutisia 3.x softalla varustettujen mallien akkujen esilämmityksestä: Ei oo, ei tuu


- Tiige
- Viestit: 2992
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kiitos vaan. Onko tähän pikkuakun purkamiseen tullut mitään softapäivitystä? Kuinka nopeasti pitäisi laturin johto irroittaa ettei tätä kävisi? En ole yhtään jaksanut googlailla asiaa kun ei ole mitään intohimoa laitetta kohtaan.CLiK kirjoitti: ↑19 Maalis 2025, 23:25Onnittelut nopeasta toiminnasta!
EV6:n ICCU-modulin antautumista ei voi ennakoida. Menee, jos on mennäkseen. Tuossakin yksilössä lienee vielä takuu voimassa.
12v akun hyvinvoinnistä kannattaa huolehtia. Kaksi helppoa tapaa on pitää ajovalot aina päällä ja irrottaa latauskaapeli mahdollisimman nopeasti latauksen valmistuttua. Muutoin auto alkaa purkaa hitaasti pikkuakkua.

ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- karila
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Miten tuo ajovalojen päälläpitäminen vaikuttaa 12v akun hyvinvointiin ?CLiK kirjoitti: ↑19 Maalis 2025, 23:25Onnittelut nopeasta toiminnasta!
EV6:n ICCU-modulin antautumista ei voi ennakoida. Menee, jos on mennäkseen. Tuossakin yksilössä lienee vielä takuu voimassa.
12v akun hyvinvoinnistä kannattaa huolehtia. Kaksi helppoa tapaa on pitää ajovalot aina päällä ja irrottaa latauskaapeli mahdollisimman nopeasti latauksen valmistuttua. Muutoin auto alkaa purkaa hitaasti pikkuakkua.
- Kari
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ei varmaan ole tunneista kiinni. Itse lataan yleensä yön yli ja otan kaapelin pois aamulla. Näin pärjäsi hyvin 2,5 vuotta kunnes alkuperäinen akku tuli tiensä päähän. Ehdin hankkia autoon Vartan AGM:n, joka vaihdettiin aitoon Koreasta tuotettuun oem-akkuun kun niitä taas tuli saataville syksyllä. Vaihto oli siis kampanjavaihto ja tehtiin vain sen takia, ettei auton takuu kyseenalaistuisi. Varta on nyt jatkuvasti varalla, jos jotain taas kävisiTiige kirjoitti: ↑04 Huhti 2025, 20:12Kiitos vaan. Onko tähän pikkuakun purkamiseen tullut mitään softapäivitystä? Kuinka nopeasti pitäisi laturin johto irroittaa ettei tätä kävisi? En ole yhtään jaksanut googlailla asiaa kun ei ole mitään intohimoa laitetta kohtaan.CLiK kirjoitti: ↑19 Maalis 2025, 23:25Onnittelut nopeasta toiminnasta!
EV6:n ICCU-modulin antautumista ei voi ennakoida. Menee, jos on mennäkseen. Tuossakin yksilössä lienee vielä takuu voimassa.
12v akun hyvinvoinnistä kannattaa huolehtia. Kaksi helppoa tapaa on pitää ajovalot aina päällä ja irrottaa latauskaapeli mahdollisimman nopeasti latauksen valmistuttua. Muutoin auto alkaa purkaa hitaasti pikkuakkua.![]()

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Tässä suora lainaus tuolta Ioniq 5 forumilta. Tähän on koottuna hyvin 12v akun hyvinvoinnin komponentit.karila kirjoitti: ↑05 Huhti 2025, 08:50Miten tuo ajovalojen päälläpitäminen vaikuttaa 12v akun hyvinvointiin ?CLiK kirjoitti: ↑19 Maalis 2025, 23:25Onnittelut nopeasta toiminnasta!
EV6:n ICCU-modulin antautumista ei voi ennakoida. Menee, jos on mennäkseen. Tuossakin yksilössä lienee vielä takuu voimassa.
12v akun hyvinvoinnistä kannattaa huolehtia. Kaksi helppoa tapaa on pitää ajovalot aina päällä ja irrottaa latauskaapeli mahdollisimman nopeasti latauksen valmistuttua. Muutoin auto alkaa purkaa hitaasti pikkuakkua.
”Kysyin maahantuojalta Kaistan kautta että mikä on se ajoakun varaustila jonka alapuolella auto ei enää ylläpitolataa 12V akkua pysäköinnin aikana kun auto ei ole latauksessa. Kysyin samalla muutamia muita asioita ja alla asiakaspalvelun vastaus kokonaisuudessaan. (Kiitokset maahantuojalle nopeasta vastauksesta, alle vuorokaudessa vastasivat.)
Niin ja se ajoakun alaraja jonka jälkeen auto "hylkää" 12V akun ylläpitolataukset on 20%.
Edit 8.10. kello 14:32: Muokkasin suoraan alla olevaa Hyundain vastausta sillä siellä oli pieni ajatusvirhe jonka vahvistivat äsken vielä sähköpostilla. Kommentteihin laitan mitä muutin ja miksi.
Tämän viestin sain 8.10.2024:
"
Hei.
Kiitos viestistänne.
12 V:n akkua ladataan samaan aikaan korkeajänniteakun kanssa. Kun korkeajänniteakun lataus päättyy, loppuu myös 12 V:n akun lataus.
Lisäksi auto ylläpitolataa 12 V:n akkua tarpeen mukaan sekä pysäköinnin aikana että ajaessa ja auton ollessa Ready-tilassa.
12V akun ylläpitolataus pysäköitäessä kuitenkin loppuu korkeajänniteakun varaustilan ollessa 20% tai alle.
Pääsääntöisesti 12 V:n akun lataus ajon aikana on tehokkaampaa ajovalojen ollessa päällä. Auton järjestelmät kuitenkin seuraavat 12 V:n akun lataustarvetta ajon aikana, eikä latausta välttämättä koko ajan tapahdu, koska tälle ei ole tarvetta. Latausvirta voi myös ajoittain olla pienempi, eikä 12 V:n akkua pidä yliladata. Automatiikka huolehtii sopivasta lataamisesta.
Jos auto pysäköidään pidemmäksi ajaksi, kannattaa latauskaapeli irrottaa, jotta se ei aiheuta mahdollista lisäkulutusta 12 V:n akulle.
Pelkkää ns. sytytysvirtaa ei kannata pitää pitkiä aikoja päällä, jotta 12 V:n akku ei tyhjene liikaa. Jos autossa ei ole virtoja päällä, ei pelkkä ovien aukipitäminen hetkellisiä aikoja tyhjennä 12 V:n akkua. Utility-moden käyttö on järkevää, jos on tarve touhuta autolla pidempiä aikoja.
Yleisesti voidaan myös todeta, että erityisesti talvella akun ollessa kylmä, se ei ota latausta vastaan yhtä hyvin kuin lämpimämmällä ilmalla. Tällöin lyhyillä muutamien minuuttien / muutamien kilometrien ajopätkillä 12 V:n akku ei ehdi latautua riittävästi. Kylmillä ilmoilla siis autolla kannattaa aina välillä ajaa myös pidempiä matkoja/aikoja tai pitää autoa Ready-tilassa vähintään 20-30 minuuttia.
Ystävällisin terveisin,
Hyundai-asiakaspalvelu
”
- Polforea
- Viestit: 11796
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Miltä yllämainitut kuulostavat nörtin korvin
Saappivoorumilla nimimmerkki anv on seurannut ja hämmästellyt EV6:n pikkuakun latausta erillisen bluetooth-yhteydellisen valvontamurkulan avulla, eikä se vissiin kovin yksiselitteistä tosiaan ole.
...12V laturi ei ole aina aktiivisena auton ollessa käytössä. Ajovalot on kuitenkin toteutettu 12V tekniikalla ja käyttävät sen verran reilusti sähköä, että ajovalojen päälläollessa niiden täydellisen toiminnan varmistamiseksi aktivoidaan 12V laturi, jolloin siis saadaan pikkuakulle latausta.CLiK kirjoitti: 12v akun hyvinvoinnistä kannattaa huolehtia. Kaksi helppoa tapaa on pitää ajovalot aina päällä ja
...mutta koska ajoakun kontaktorit ovat 12V ohjauksessa, niin niiden kiinniolo syö 12V sähköä. 12V akkua ei kuitenkaan vahdita tässä tilanteessa eikä sen latausta aktivoida uudestaan, kun energiamäärä tippuu liian alas. Ajoakun latausjohdon irrottaminen puolestaan käskee autoa vapauttamaan ajoakun kontaktorit ja 12V akun isompi virrankulutus loppuu siihen.CLiK kirjoitti: 12 V:n akkua ladataan samaan aikaan korkeajänniteakun kanssa. Kun korkeajänniteakun lataus päättyy, loppuu myös 12 V:n akun lataus.
Ilmeisesti pelkkä ns. sytytysvirta ei ole pysäköinti- eikä Ready -tila, koska tässä tilassa mitä ilmeismmin pikkuakkua ei ladata, kun noissa muissa tiloissa tekstin mukaan ladataan.CLiK kirjoitti: Pelkkää ns. sytytysvirtaa ei kannata pitää pitkiä aikoja päällä, jotta 12 V:n akku ei tyhjene liikaa. Jos autossa ei ole virtoja päällä, ei pelkkä ovien aukipitäminen hetkellisiä aikoja tyhjennä 12 V:n akkua. Utility-moden käyttö on järkevää, jos on tarve touhuta autolla pidempiä aikoja.
Eli kun BMS-järjestelmiä on ajettu vasta n. 20 vuotta, niin ei ne tietenkään osaa vielä ottaa huomioon akun heikompaa varauskykyä kylmemmissä olosuhteissa. Labrassa lie aina viikon sisään lämmin. Eikä se automatiikka sittenkään huolehdi sopivasta latauksesta, vaikka aiemmin niin kerrottinkin.CLiK kirjoitti: Yleisesti voidaan myös todeta, että erityisesti talvella akun ollessa kylmä, se ei ota latausta vastaan yhtä hyvin kuin lämpimämmällä ilmalla. Tällöin lyhyillä muutamien minuuttien / muutamien kilometrien ajopätkillä 12 V:n akku ei ehdi latautua riittävästi. Kylmillä ilmoilla siis autolla kannattaa aina välillä ajaa myös pidempiä matkoja/aikoja tai pitää autoa Ready-tilassa vähintään 20-30 minuuttia.
Saappivoorumilla nimimmerkki anv on seurannut ja hämmästellyt EV6:n pikkuakun latausta erillisen bluetooth-yhteydellisen valvontamurkulan avulla, eikä se vissiin kovin yksiselitteistä tosiaan ole.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 2678
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kuulostaa lupaavalta. Ei ole yhtään viitsitty miettiä, mitä tapahtuu lataamisen jälkeen TAI taustalla jokin typerä pykälä. Vrt. TCT vaihteisto suunniteltiin niin, että vaihteiston olsi voinut lukita pysäköintiasentoon kytkemällä 1 ja R vaihteet samanaikaisesti päälle. Ei kelvannut, koska pykälät vaativat erillisen lukkomekanismin.Polforea kirjoitti: ↑05 Huhti 2025, 11:04...mutta koska ajoakun kontaktorit ovat 12V ohjauksessa, niin niiden kiinniolo syö 12V sähköä. 12V akkua ei kuitenkaan vahdita tässä tilanteessa eikä sen latausta aktivoida uudestaan, kun energiamäärä tippuu liian alas. Ajoakun latausjohdon irrottaminen puolestaan käskee autoa vapauttamaan ajoakun kontaktorit ja 12V akun isompi virrankulutus loppuu siihen.
Tarkoittaa siis, että pitää toimia just niin hölmöllä tavalla, kuin olin jo ehtinyt päätellä. Eli latausjohto pitää irrottaa, jos autolla ei ole tarkoitus lähteä liikkeelle seuraavana päivänä. Mutta kylmällä säällä pitää johto käydä aamulla kytkemässä uudelleen, jotta saa auton esilämmitettyä ja/tai ajoakun ladattua täyteen, jos luvassa haastavampi reissu.
Jos ajoa tulee vähän (vain lyhyitä matkoja tai auto seisoo välillä viikon) 12 V akku voi silti lerpahtaa. Jotenka varustellaan auto ylläpitolaturilla ja käydään kytkemässä sen johto seinään samalla kun irrotetaan 8/16 A hidaslaturin johto. Mikäs sen mukavampaa kuin kuskata yhtä latauslaitetta ja kahta erilaista kaapelia (Type2 ja ylläpitolaturi) mukana. Onneksi Alfa ajan hermolla ja karsinut valikoimista konepellin alle tulevan Type2 kaapelin kotelonkin (ainakin se on hävinnyt konfiguraattorista).
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.