
Avautumisketju
Valvoja: Moderators
- h_lauri
- Viestit: 6744
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Avautumisketju
Vanhaan hyvään aikaan ihmiset opetteli itse operoimaan munamankeleitaan ja uimaankin opittiin omin neuvoin. 

- Polforea
- Viestit: 11842
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
^Ja se näkyy. Jos kurssilla käydään läpi myös liikennesääntöjä ja pidetään aiheesta jonkin sortin koe, niin on hintansa arvoinen.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- h_lauri
- Viestit: 6744
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Avautumisketju
Lapsillemme pidettiin koe ilman mitään kursseja, kolmannen luokan alussa. Vanhaan hyvään aikaan ihmiset osasivat opettaa lapsiaan ja opiskella itse.
Re: Avautumisketju
Mä kyllä väitän että suurin osa tötöilevistä fillaristeista ihan hyvin tietää miten pitäisi ajaa. Monella skillsejä on ainakin omasta mielestään keskivertoa enempi. Myönnän toki itsekin kuuluvani tähän porukkaan silloin kun on kiire. Mitään tekemistä noilla ei ole minkään kurssin kanssa.
Näin koen myös auton ratissa, mutta johtuen päiväsakon koosta sekä elämääni uhkaavasta vaikeuskertoimen kasvamisesta ajo-oikeudesta luopumisen yhteydessä, teen parhaani etten repisi liikaa väärässä kohtaa.
Enkä nyt edes yritä sanoa rivien välissä että fillarointia kuuluisi valvoa ja sanktioida.
Viimeksi muokannut Raaseri, 12 Huhti 2025, 08:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Polforea
- Viestit: 11842
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
^Hyvin mahdollista, eikä sinänsä läheskään kaikki perseile. Ne, joita minä olen viime aikoina kiroillut ja väistellyt, ei tosin ole olleet mitenkään kiireisen tms oloisia, vaan lähinnä näyttää siltä ettei vittuikaan kiinnosta ainakaan, ellei vastapuoli näytä vahvasti isommalta. Mä meen tästä nyt näin ja noin ja huiskis vuiskis vaan oon menny, ei ehi häiritä paljoo, kyllä ne väistää. Tuota kirjoittaessa ei ollut pitkää aikaa siitä, kun tälläinen haahuilijasankari olisi jyrännyt päin Messukeskuksen kulmilla, ellen ihan itte olisi väistänyt. Jalkasin olin liikenteessä, tilanteessa fillaristi väistämisvelvollinen. Samaan tapaan eilen Triplan nurkalla. Toki voi myös että Pasila on vaan paha paikka, mutta samaa väistelyä on tullut tehtyä muuallakin kaupunkialueilla, enkä minä ees kaupungissa kovin paljoa aikaani vietä.
Siis joo, kyllä silloin kun minä olin pieni, niin vanhemmat osasi kertoa, miten kuuluisi tehdä, mutta ei opettaa. Jälkimmäinen meinaan edellyttää sitä, että kohde saadaan ymmärtämään ja sisäistämään tieto, parhaassa tapauksessa myös kiinnostumaan siitä, mikä edesauttaa mieleen jäämistä. Liikenneasioissa boonussina vielä se, että kun lapsi on pieni, haluaa vanhemmat suojella ja opettaa helposti vain väistämään. Meidän ikäluokalle esmes kovasti tolkutettiin, että suojatielle ei astuta jos autoja näkyy (sopii miettiä, miten syvällä tämä on mielessä sitten kun itse autolla lähestyy suojatietä). Minä kovasti ihmettelin, että mitä ihmeellistä siinä suojatiessä on, kun samalla tapaa tien yli pääsee muualtakin, mutta eipä siihen oikein vastattu.
Meinaan, läheskään kaikki opettajatkaan eivät ainakaan minun nuoruudessa osanneet opettaa. Luulen että en ole ainoa, joka muistaa kouluajaltaan opettajia jotka sai innostettua koko luokan mukaan ja kiinnostumaan aiheesta (eräs sijainen jopa ruotsin kielestä!) sekä niitä, jotka eivät saaneet itselle sinänsä mielenkiintoistakaan aihetta sellaiseksi, että jotain tarttuisi päähän.
Ehkä vähän vähemmän vanhaan hyvään aikaan eivät osanneet, ainakaan mun kokemuksella. Enkä kyllä rehellisesti sanoen usko, että vanhempien opettamistaidot olisivat jotenkin ihmeesti kasvaneet.
Siis joo, kyllä silloin kun minä olin pieni, niin vanhemmat osasi kertoa, miten kuuluisi tehdä, mutta ei opettaa. Jälkimmäinen meinaan edellyttää sitä, että kohde saadaan ymmärtämään ja sisäistämään tieto, parhaassa tapauksessa myös kiinnostumaan siitä, mikä edesauttaa mieleen jäämistä. Liikenneasioissa boonussina vielä se, että kun lapsi on pieni, haluaa vanhemmat suojella ja opettaa helposti vain väistämään. Meidän ikäluokalle esmes kovasti tolkutettiin, että suojatielle ei astuta jos autoja näkyy (sopii miettiä, miten syvällä tämä on mielessä sitten kun itse autolla lähestyy suojatietä). Minä kovasti ihmettelin, että mitä ihmeellistä siinä suojatiessä on, kun samalla tapaa tien yli pääsee muualtakin, mutta eipä siihen oikein vastattu.
Meinaan, läheskään kaikki opettajatkaan eivät ainakaan minun nuoruudessa osanneet opettaa. Luulen että en ole ainoa, joka muistaa kouluajaltaan opettajia jotka sai innostettua koko luokan mukaan ja kiinnostumaan aiheesta (eräs sijainen jopa ruotsin kielestä!) sekä niitä, jotka eivät saaneet itselle sinänsä mielenkiintoistakaan aihetta sellaiseksi, että jotain tarttuisi päähän.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- mattijus
- Viestit: 5312
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Avautumisketju
Enoni joskus ihmetteli, että miten x% (heitetään hatusta vaikka, että 65%) auton alle jääneistä jalankulkijoista jää auton alle suojatiellä. Lukemanhan pitäisi olla 100%.
VMP
- Garmund
- Viestit: 2147
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta
Re: Avautumisketju
Noh esim. Kotipaikassani lähin suojatie ja jalkakäytävä on lähemmäs 15 km päässä. Ja kyllä sitä silti tulee ihan kävelyä ja pyöräilyä siinä lähiympäristössä.

Mutta ohan sitä joo näkeehän sitä oikomista lähes päivittäin ja joskus tulee siihen itsekin syyllistyttyä.
Suoraan vaan suoraa
Re: Avautumisketju
Kaskentiellä Turussa on tällainen oikopolkupaikka paikkallisen mummohoitolan ja CityMarketin välissä. Oikopolku säästää liikennevaloihin nähden ehkä 200m - 300m ja siinä näkee usein rollaattorikuskeja keskellä 4-kaistaista tietä.
Ja siitä sitten muutaman sadan metrin päässä on narkkiparkin (kunnallissairaalan piikityspisteen) oikopolku huoltoaseman baariin. Oikopolku säästää ehkä 50m ja varsinkin sekaisin olevia yksilöitä näkee usein heilumassa tässä maastossa.
Ehkä keskivallin aitaus Kunnallissairaalan tieltä Vähäheikkilän tielle saakka olisi hyvä ratkaisu. Motivoisi käyttämään liikennevaloylityksiä.
Ja siitä sitten muutaman sadan metrin päässä on narkkiparkin (kunnallissairaalan piikityspisteen) oikopolku huoltoaseman baariin. Oikopolku säästää ehkä 50m ja varsinkin sekaisin olevia yksilöitä näkee usein heilumassa tässä maastossa.
Ehkä keskivallin aitaus Kunnallissairaalan tieltä Vähäheikkilän tielle saakka olisi hyvä ratkaisu. Motivoisi käyttämään liikennevaloylityksiä.
- mutt
- Viestit: 5800
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Avautumisketju
Vaimon Fiat 500:n osa on olla nyrkkeilysäkkinä. Kolmas kerta nyt kun sitä on kolhittu. Tai ensimmäinen kerta oli jänis, joka rikkoi etupuskuria, sitten perään pökkäsi tankkirekka (vakuutus maksoi takapuskurin maalauksen), ja nyt on jossain parkkipaikalla jollain isommalla autolla tyrkätty etupuskurista maalit irti ja etusäleikköä rikki. Luonnollisestikaan ei ole mitään yhteystietoja tms. jätetty, eikä ole tiedossa tarkkaa päivää ja paikkaa, milloin tuo on tapahtunut, tällä viikolla kuitenkin.
Muutenhan tuolla on nyt ajettu 3v ja 42tkm-84tkm ja selvitty etuiskareiden vaihdolla, muuta korjattavaa ei ole ollut (en laske mukaan Webaston väärin tehdyn asennuksen korjausta.) Tai takavalon polttimon joutui kyllä uusimaan kerran, eli sähkövikainen rotiskohan tämä on italiaanojen tapaan ollut.
Muutenhan tuolla on nyt ajettu 3v ja 42tkm-84tkm ja selvitty etuiskareiden vaihdolla, muuta korjattavaa ei ole ollut (en laske mukaan Webaston väärin tehdyn asennuksen korjausta.) Tai takavalon polttimon joutui kyllä uusimaan kerran, eli sähkövikainen rotiskohan tämä on italiaanojen tapaan ollut.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- palkus
- Viestit: 5558
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Avautumisketju
Sama avautuminen joka kevät. Aikamoinen kulttuurishokki taas kerran, kun vaihto kitkoista kesäsiin. Saisi tuon metelin tietysti uusilla renkailla taltutettua, mutku itseä tyydyttäviä renkaita ei valmisteta. Misukalla olisi pilot sport 4 acoustic, mutku en kelpuuta. Harmittaa kun johonkin kokoihin saa supersport acoustic ja 4s acoustic renkaita. Sport s5 myös kelpaisi, mutta kun ei niin ei.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Avautumisketju
Pikku ranskanpullan takapönttö pitää vaihtaa. Ei siis isokaan homma. Paitsi että DS3 alkuperäistä talkapönttöä ei tahdo löytyä mistään vaan lähes kaikki tarjoavat VTi 120 koneiselle Citroen C3 pönttöä joka on ehkä noin 95% yhteensopiva. Marmorin suunnalta löytyisi jotain 500€+ tavaraa mutta ehkä ei tällä kertaa koska C3 kamat saa luokkaa 65€. Pienellä sovittamisella pitäisi mennä paikalleen.
Luonnollisesti kaikki pultit ja kannakkeet auton alla umpiruosteessa ja jumissa koska ympäri vuoden ajettava käyttöauto. Eikä enää ihan uusikaan.
No, tähän tiesi varautua joten huomenna jatketaan kun ehkä on inspiraatiotakin taas enemmän. Päivän saldona vanhat kamat irti sahattuna ja pari pulttia katkaistuna mutta uudet reiät jo porattuna ja kierteytettynä.
Tässä suhteessa vain kesäisin ja kauniilla ilmalla ajettavat laitteet paljon mukavampia harrastaa.
Luonnollisesti kaikki pultit ja kannakkeet auton alla umpiruosteessa ja jumissa koska ympäri vuoden ajettava käyttöauto. Eikä enää ihan uusikaan.
No, tähän tiesi varautua joten huomenna jatketaan kun ehkä on inspiraatiotakin taas enemmän. Päivän saldona vanhat kamat irti sahattuna ja pari pulttia katkaistuna mutta uudet reiät jo porattuna ja kierteytettynä.
Tässä suhteessa vain kesäisin ja kauniilla ilmalla ajettavat laitteet paljon mukavampia harrastaa.
- Aquatica
- Viestit: 15163
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Avautumisketju
"Vikojen määrä: vakio".
Saparoon vaihdettu viimein alustan osat, jotka piti: eli raidetangon sisä- ja ulkopäät ymv.
Sitten sain sen vitukepultin aukeamaan vasemmalta takaa aurauksensäätötukivarresta ja vaihdettua senkin.
No, päätin tutkia hieman laahaavaa käsijarrua. Jarrupalat aivan finaalissa (siis, noh, loppu). Ei muuta kuin moponetista uudet palat.
Jaa, molemmat takasatulat jumissa.
Siis ihan tolkuttoman jumissa. Pitää kokeilla vielä herkistellä, mut näyttää siltä et molemmat satulat pitää uusia
Oli aika kiva vähän käydä ajamassa lyhyt lenkki ja katsoa, kuinka vasemmalta takaa tulee savua ja käryä niin maan pirusti. Isot jarruttelut herkisti sen verran, että ajaa *voi*, mutta ei se kauheen kivaa ole.
Saparoon vaihdettu viimein alustan osat, jotka piti: eli raidetangon sisä- ja ulkopäät ymv.
Sitten sain sen vitukepultin aukeamaan vasemmalta takaa aurauksensäätötukivarresta ja vaihdettua senkin.
No, päätin tutkia hieman laahaavaa käsijarrua. Jarrupalat aivan finaalissa (siis, noh, loppu). Ei muuta kuin moponetista uudet palat.
Jaa, molemmat takasatulat jumissa.
Siis ihan tolkuttoman jumissa. Pitää kokeilla vielä herkistellä, mut näyttää siltä et molemmat satulat pitää uusia

Oli aika kiva vähän käydä ajamassa lyhyt lenkki ja katsoa, kuinka vasemmalta takaa tulee savua ja käryä niin maan pirusti. Isot jarruttelut herkisti sen verran, että ajaa *voi*, mutta ei se kauheen kivaa ole.
Re: Avautumisketju
Näyttää että tehdaskorjattuja takasatuloita saa hyvän matkaa alle 100€/kpl niin ehkä ei tosiaan kannata tuhlata aikaa ja energiaa taisteluun jos kerran ovat tolkuttoman jumissa joka tarkoittaa että satulat täytyy joka tapauksessa ruuvata irti.
Jarrunesteiden vaihtoa vain sitten joka toinen tai kolmas vuosi uusien satuloiden kera niin kosteutta ei ehdi kertymään kiertoon.
- Aquatica
- Viestit: 15163
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Avautumisketju
Joo, tuolla hinnalla ei paljon korjaussarjoja kannata tilailla.
Re: Avautumisketju
Sääarvailijoiden ja ilmastoidioott .... hihhuleiden mukaan on tulossa ennätyksellisen kuuma ja tukahduttava kesä, jolloin ei jaksa liikkua edes Alfalla. Ehkä sen konepellillä voi paistaa kananmunia. Nauttikaamme siis mukavan vilpoisesta kevätsäästä, joka muistuttaa lumetonta saksalaistalvea.
- Jiitee
- Viestit: 4656
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Avautumisketju
Kyllä, eihän tässä ole kuin noin 60 vuoden säädatan aikasarjana viimeisen 30 vuoden keskiarvo kasvukauden säätä kuvaavasta lämpösummasta ole noussut esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalla vain 1100 DD-asteesta tuolle 1300 DD -asteen paremmalle puolelle. 1960-luvulla syntymäni aikaan sama 1300 DD- raja oli noin Hämeenlinnan korkeudella käsittäen wanhan Uudenmaan läänin sekä Turun ympäristön.alum kirjoitti: ↑08 Touko 2025, 17:28Sääarvailijoiden ja ilmastoidioott .... hihhuleiden mukaan on tulossa ennätyksellisen kuuma ja tukahduttava kesä, jolloin ei jaksa liikkua edes Alfalla. Ehkä sen konepellillä voi paistaa kananmunia. Nauttikaamme siis mukavan vilpoisesta kevätsäästä, joka muistuttaa lumetonta saksalaistalvea.
untitled.jpg
Rehumaissin viljely pelloilla tai jalojen lehtipuiden istutus metsänhoidollisesti pian mahdollista Etelä-ja Väli-Suomessa . Samoin toki esimerkiksi ytimennävertäjä-, kirjanpainaja- sekä juurikääpätuhot metsissä lisääntyneet ja niiden esiintymisen pohjoisraja on noussut saman 200- 300 km ylöspäin...


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 2686
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Avautumisketju
Jep, ilmastokriitikkojen yms. ufouskovien mukaan pari viikon viileämpi sääjakso = ilmastonmuutos peruttu.
Siihen aikaan kun leikin opiskelijaa, tyypillisin vappusää oli räntäsade.
Lyhyt tai ainakin valikoiva muisti näillä kriittisillä. Lämpötilan nousu on vain luonnollista vaihtelua ja mutta lämpötilan lasku ei ikinä olekaan sattumaa, vaan kiistämätön todiste siitä, ettei ilmasto lämpene.
Eikä kyse edelleenkään ole pelkästä ilmaston lämpenemisestä, vaan muutoksesta. Esim. myrskyjä ja muita ääri-ilmiöitä tulee taajempaan tahtiin (check) ja Suomessa on pitänyt ottaa käyttöön uusi käsite, trooppinen yö. Kun talvella ei enää ole pakkasta, rakennuksia rasitetaan entistä enemmän viistosateella... Ruotsissa tähän havahduttu, mutta Suomessa ongelmia vain kouluissa ja päiväkodeissa, ei koskaan pientaloissa
Iv-suunnittelijana saanut törmätä siihen,että meillä pitäisi alkaa suunnittelemaan kuivaustoimintoa ilmanvaihtojärjestelmiin. Koneellinen jäähdytys kyllä löytyy jo kaikista uusista liike- ja toimistorakennuksista, mutta nämä järjestelmät usein nostavat kädet pystyyn, kun onkin lauha ja kostea sää. Kun tuloilmaa ei saada kuivattua, tippuvat myös jäähdytyspalkit pois pelistä. Ilman lämpötilan ja kosteuden yhteisvaikutusta kuvaavan entalpian mitoitusarvot vielä muutama vuosi sitten 55-57, nyt pitäisi käyttää jo 70 lukemia. Eli muutokset näkyvätkin enemmän yölämpötiloissa, ilman kosteudessa/kastepisteessä kuin keski/max. lämpötiloissa. Enää ei rakennuksia saada jäähtymään yöaikaan, kun ei välttämättä laske ulkolämpötila yölläkään alle 20 °C (=trooppinen yö).
Korkeampi ilmankosteus tekee myös ihmisten olon tukalammaksi. Ihan tosissaan. +35 °C on jo tappava lämpötila, jos ilmankosteus on samaan aikaan "tapissa" ja tässä lämpötilassa ollaan pitkän aikaa.
Kastepistelämpötilaa yms. saisi ilmatieteenlaitoksenkin säädätasta useammalta vuosikymmeneltä, jos jaksaisi alkaa kaivamaan, mutta nyt mennään helpoimman kautta... eli mitä googlella löytyi. https://www.weather.gov/tbw/dewpoint Mittausdataa 76 vuoden ajalta. Matalimpien (<50 °F) lukemat painottuvat aikaan ennen 80-lukua, poikkeuksena 2010. >80 °F (vajaa 27 °C) lukemia vain satunnaisina päivinä (muutama vuosikymmenessä) 1979 asti. Ennätyslukema vuodelta 2024, hopeasija 1998 ja pronssi 2023.
Aika samanlainen tilanne Suomessakin. Kuukauden alimman ilman lämpötilan ennätykset aika haulikolla ammuttuja (haarukkaa 1912-2023), mutta ylimmän lämpötilan ennätyksistä PUOLET on viimeisten 18 vuoden ajalta.
Kun otetaan soppaan mukaan ilmankosteus, niin tähän mennessä haastavimpia vuosia 2007, 2012, 2018 ja 2020. 2000-luvun alussa laaditut ennusteet 2030 keleistä vanheni käsiin, kun ennustetut olosuhteet toteutuivat jo 15 vuotta etuajassa! Eli nyt mitoitetaan 2020 huippuarvoilla + ennustetut muutokset (vuoden 2050 säädata yms.) päälle.
Siihen aikaan kun leikin opiskelijaa, tyypillisin vappusää oli räntäsade.
Lyhyt tai ainakin valikoiva muisti näillä kriittisillä. Lämpötilan nousu on vain luonnollista vaihtelua ja mutta lämpötilan lasku ei ikinä olekaan sattumaa, vaan kiistämätön todiste siitä, ettei ilmasto lämpene.
Eikä kyse edelleenkään ole pelkästä ilmaston lämpenemisestä, vaan muutoksesta. Esim. myrskyjä ja muita ääri-ilmiöitä tulee taajempaan tahtiin (check) ja Suomessa on pitänyt ottaa käyttöön uusi käsite, trooppinen yö. Kun talvella ei enää ole pakkasta, rakennuksia rasitetaan entistä enemmän viistosateella... Ruotsissa tähän havahduttu, mutta Suomessa ongelmia vain kouluissa ja päiväkodeissa, ei koskaan pientaloissa

Iv-suunnittelijana saanut törmätä siihen,että meillä pitäisi alkaa suunnittelemaan kuivaustoimintoa ilmanvaihtojärjestelmiin. Koneellinen jäähdytys kyllä löytyy jo kaikista uusista liike- ja toimistorakennuksista, mutta nämä järjestelmät usein nostavat kädet pystyyn, kun onkin lauha ja kostea sää. Kun tuloilmaa ei saada kuivattua, tippuvat myös jäähdytyspalkit pois pelistä. Ilman lämpötilan ja kosteuden yhteisvaikutusta kuvaavan entalpian mitoitusarvot vielä muutama vuosi sitten 55-57, nyt pitäisi käyttää jo 70 lukemia. Eli muutokset näkyvätkin enemmän yölämpötiloissa, ilman kosteudessa/kastepisteessä kuin keski/max. lämpötiloissa. Enää ei rakennuksia saada jäähtymään yöaikaan, kun ei välttämättä laske ulkolämpötila yölläkään alle 20 °C (=trooppinen yö).
Korkeampi ilmankosteus tekee myös ihmisten olon tukalammaksi. Ihan tosissaan. +35 °C on jo tappava lämpötila, jos ilmankosteus on samaan aikaan "tapissa" ja tässä lämpötilassa ollaan pitkän aikaa.
Kastepistelämpötilaa yms. saisi ilmatieteenlaitoksenkin säädätasta useammalta vuosikymmeneltä, jos jaksaisi alkaa kaivamaan, mutta nyt mennään helpoimman kautta... eli mitä googlella löytyi. https://www.weather.gov/tbw/dewpoint Mittausdataa 76 vuoden ajalta. Matalimpien (<50 °F) lukemat painottuvat aikaan ennen 80-lukua, poikkeuksena 2010. >80 °F (vajaa 27 °C) lukemia vain satunnaisina päivinä (muutama vuosikymmenessä) 1979 asti. Ennätyslukema vuodelta 2024, hopeasija 1998 ja pronssi 2023.
Aika samanlainen tilanne Suomessakin. Kuukauden alimman ilman lämpötilan ennätykset aika haulikolla ammuttuja (haarukkaa 1912-2023), mutta ylimmän lämpötilan ennätyksistä PUOLET on viimeisten 18 vuoden ajalta.
Kun otetaan soppaan mukaan ilmankosteus, niin tähän mennessä haastavimpia vuosia 2007, 2012, 2018 ja 2020. 2000-luvun alussa laaditut ennusteet 2030 keleistä vanheni käsiin, kun ennustetut olosuhteet toteutuivat jo 15 vuotta etuajassa! Eli nyt mitoitetaan 2020 huippuarvoilla + ennustetut muutokset (vuoden 2050 säädata yms.) päälle.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Avautumisketju
5 vuotta Houstonissa ja 6 vuotta Washington D.C.:ssä. Check.insinörtti kirjoitti: ↑08 Touko 2025, 20:43Korkeampi ilmankosteus tekee myös ihmisten olon tukalammaksi. Ihan tosissaan. +35 °C on jo tappava lämpötila, jos ilmankosteus on samaan aikaan "tapissa" ja tässä lämpötilassa ollaan pitkän aikaa.
- mutt
- Viestit: 5800
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Avautumisketju
Juurikääpä liittyy enemmän ihmisen toimintaan - metsälaidunnus ja kesähakkuut ilman kantokäsittelyä - kuin varsinaisesti ilmastonmuutokseen, mutta kuusia kurittavat lämpöaallot ja kuivuus ja niitä seuraava tuholaisten lisääntyminen on pantu merkille. Sekapuustoa olen alkanut suosimaan jo senkin takia, ja kuusta istutan vain paikoille, jossa kuivuus ei tule olemaan riskinä. Vielä ei kuitenkaan ole niin lämmintä, että kannattaisi jaloja lehtipuita alkaa isommassa mittakaavassa istuttamaan näillä korkeuksilla.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- TeroV.
- Viestit: 549
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Avautumisketju
Autoalan ammattilaisista kokemusta tältä päivältä... Menin Tampereella Hatanpäälle mittauttamaan alan erikoisliikkeeseen savuja 156 2.4 JTD 20V:stä. Firman yrittäjä on vuodenvaihteessa vaihtunut, mutta oletin homman etenevän yhtä sujuvasti kuin ennenkin. Ei mennyt: K-arvo jäi joka ryntäytyksellä alle 2:n, josta olin itse hyvin tyytyväinen. Yrittäjän mukaan savua oli kuitenkin liikaa, kun auto on vm. 2005 eli Euro 4:nen. Ihmettelin tätä kovasti, koska aiemmin samassa putiikissa on auto testattu aina Euro 3 päästöarvojen mukaan (ei hiukkassuodatinta) ja joskus on mitattu konttorillakin katsastuksen yhteydessä ja aina on tähän mennessä alle 2 k-arvoilla pärjätty. Euro 3:lla raja on käsittääkseni turbodieselille 3. Hylätystä mittauksesta maksoin yrittäjän pyytämän 20 € ja lähdin selvittämään asiaa katsastuskonttorille. Ensimmäisellä asemalla oli ruuhkaa eikä katsastaja muistanut ulkoa mitä Traficomin ajoneuvotiedoissa lukeva "päästötaso/päästöluokka 70/220/ETY - 2002/80A" tarkoittaa. No, painelin ulos ja soitin Traficomiin: Sieltä asiakaspalvelija sanoi, ettei voi tällaisia teknisiä tietoja antaa, mene katsastuskonttorille. No, seuraavaksi lähin konttori navigaattoriin ja sieltä kyselemään asiaa. Katsastaja sanoi heti kättelyssä, että "80A" tarkoittaa Euro 3:aa ja pyydettäessä hän vielä tulosti asian esittävän taulukon ja veti paperiin sekä leiman että allekirjoituksensa nimenselvennyksin - eikä maksanut mitään! Isot pisteet A-Katsastuksen Multisillan toimipisteen katsastajalle!
No, tämän paperin kanssa sitten alkupisteeseen, pari ryntäytystä ja k-arvo 1.7:lla hyväksytty mittauspaperi käteen. Tietenkään mitään alennusta ei uusintamittauksen hinnasta herunut tuntia aiemmin tehdystä "hylätystä" mittauksesta huolimatta, eli pulitin paperista 25 €, normaalin päästömittauksen hinnan. Näin sitä sitten pilataan huonolla ammattitaidolla ja pelisilmällä pitkä edellisen yrittäjän kanssa luotu asiakassuhde. Minusta päätyökseen päästömittaustyötä tekevän pitäisi tietää nämä päästökoodit ulkoa tai vähintään taulukot pitäisi löytyä hallusta, jottei asiakasta pompoteta turhan takia eestaas.
No, tämän paperin kanssa sitten alkupisteeseen, pari ryntäytystä ja k-arvo 1.7:lla hyväksytty mittauspaperi käteen. Tietenkään mitään alennusta ei uusintamittauksen hinnasta herunut tuntia aiemmin tehdystä "hylätystä" mittauksesta huolimatta, eli pulitin paperista 25 €, normaalin päästömittauksen hinnan. Näin sitä sitten pilataan huonolla ammattitaidolla ja pelisilmällä pitkä edellisen yrittäjän kanssa luotu asiakassuhde. Minusta päätyökseen päästömittaustyötä tekevän pitäisi tietää nämä päästökoodit ulkoa tai vähintään taulukot pitäisi löytyä hallusta, jottei asiakasta pompoteta turhan takia eestaas.
- Polforea
- Viestit: 11842
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Avautumisketju
^Toisaalta 20e on pieni raha, toisaalta se on ylimääräistä maksua firman kämmistä. Kyllähän tuossa sen puolesta selkeä reklamaation paikka olisi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- dnapekko
- Viestit: 645
- Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
- Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07
Re: Avautumisketju
Alkukesästä havaitsin halkeaman GT:n tuulilasissa, ja eilen Thesiksen lasissa. Aika huonoa tuuria, 156 SW:n takalasi hajosi aikoinaan ihan silpuksi, Yhdestäkään omistamastani muunmaalaisesta ei ole laseja mennyt noin niinkuin itsekseen...
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001