Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
FinPat
Viestit: 8544
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Monza kirjoitti:
28 Elo 2024, 13:49
FinPat kirjoitti:
28 Elo 2024, 13:23
Bilteman HopeaKalsium minullakin oli Spiderissä ja hyvin pyöritti. Pitää vain muistaa huolehtia latauksesta, ettei pääsee tyhjäksi. Tai ainakaan itse en saanut enää elvytettyä kun unohtui ylläpitolaturi laittamatta alkutalvesta ajoissa.
Spider talvehtii kylmässä, mutta kuivassa tallissa akun miinusnapa irti. Pari-kolme kertaa talvessa lykkään laturiin pariksi tunniksi. Miten noi hopeakalsiumit käyttäytyy, toimiiko sama proceduuri? Ylläpitoon en uskalla jättää.
Tuollaisella proseduurilla itsekin toimin mutta hieman tiheämmällä latausvälillä, luokkaa 2-4h kerran kuussa. Hyvin toimi kunhan muisti tehdä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4653
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

No niin Spiderin akku elvytetty onnistuneesti ja auto tuoreessa leimassa takaripustuksen parin puslan, toisen takapyöränlaakerin ja originaali pakoputken puolen metrin uuden pätkän avulla.

Meikän omistajan manuaali taitaa olla nyt farmilla, mutta muistaako joku
etuvilkkujen ( siis ei sivuvilkkujen) polttimon tyypin ?

Oranssit ovat näemmä hiukan noin. 15 vuodessa haalistuneet, ja sain katsurilta noihin
nöyrän mutta asiallisen korjauskehotuksen :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8544
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
02 Syys 2024, 17:10
Meikän omistajan manuaali taitaa olla nyt farmilla,
User Manual löytyy myös bitteinä.
https://en.alfaromeo-club.com/manuals.php?ddlb_model=25

Avatar
Jiitee
Viestit: 4653
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
02 Syys 2024, 17:15
Jiitee kirjoitti:
02 Syys 2024, 17:10
Meikän omistajan manuaali taitaa olla nyt farmilla,
User Manual löytyy myös bitteinä.
https://en.alfaromeo-club.com/manuals.php?ddlb_model=25
Hyvä linkki tähänkin, mutta löysinkin pilvestäni sinne joskus BerlinettaSportivo- saitilta
Imuroidun Werkstatthandbuch Ausgabe III :n, joka sanoi, että ihan normi oranssi 21W:n ns . Bajonettipolttimo
sinne sujahtaa.
https://www.motonet.fi/tuote/ba15s-pol ... ct=43-2497
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11837
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Mietin jo että meleko pyhä ihme jos on jotain muuta kuin P21WY, noi on niin stanukamaa vilkuissa - ja ylipäätään yksi niistä todella harvoista 21W polttimomalleista, joissa on oranssi väripinta päällä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4653
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Polforea kirjoitti:
02 Syys 2024, 18:21
^Mietin jo että meleko pyhä ihme jos on jotain muuta kuin P21WY, noi on niin stanukamaa vilkuissa - ja ylipäätään yksi niistä todella harvoista 21W polttimomalleista, joissa on oranssi väripinta päällä.
Sanopa muuta, mutta kun AR:stä on kyse niin ihan varma ei voi olla :lol:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11837
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

No se on kyllä totta :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Monza
Viestit: 983
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Monza »

No nyt on Spideri saanut uutta NGK:ta, 10W60:tä, ilmafiltteriä koneelle ja kabiiniin, raikastui muuten katto ylhäällä ajaessa huomattavasti, tiedä milloin oli viimeksi vaihdettu. Niin ja jarruneste myös, mielestäni juuri vaihdettiin, mutta näytti olevan 4v vanhaa sekin, kauheen nopeesti menee aika.

Tietääkö raati onko MKAH liikkeessä, nykyinen Huoltis Konala, vielä jotakin Alfa osaamista? Aikanaanhan sitä ihan erikseen hieman mainostivatkin. Spideri käy siellä syyshuollossa ja nämä perusjutut on hoituneet ihan mallikkaasti ja auto herättää aina huomiota.

Niin ja se tyhmä kysymyskin vielä, tankin täyttöasteesta riippumatta tyhjän ja täyttöasteen välillä seilaava bensamittari korjaantunee anturin vaihdolla ja bensavalo saanee inputtinsa samasta anturista kun tyhjää näyttäessä palaa myös? Tälle en ole jaksanut mitään tehdä kun tankki on iso ja kesässä ei niitä montaa mene ja trippi käy bensamittarista. Ärsyttävä asia kuitenkin, mutta eihän tämä olisi Alfa jos kaikki aina toimisi :-D

Avatar
Dali
Viestit: 195
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Dali »

GTV:n vaihdekeppi alkoi käyttäytyä omituisen hervottomasti ja heti perään hävisi peruutusvaihde kokonaan.

Vaihteensiirron holkki ja vipu ovat pois paikaltaan ja käteen jäi pari ylimääräistä pikkuhilua:

Kuva

Kuva

Kysymys kuuluu, puuttuuko tästä vielä jotain ja onko nämä mahdollista vielä saada paikalleen ja olettaa, että pysyisivät jatkossakin paikallaan? Kyseessä siis V6 24V ja 6-vaihteinen laatikko.

Avatar
Dali
Viestit: 195
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Dali »

Vastaan itselleni: helpointa tilata kokonainen korjaussarja Saksasta:

Tuota vaihteensiirtoa oli elvytetty jo aiemmin filarolla, vaihtoivat yläkautta holkin ja jonkun puslan mutta väljää oli kuulemma jo silloin mekanismin pohjassakin. Kolme vuotta kesti tuo korjaus ennen kuin pusla antoi periksi ja pallonivel vipusi holkin sivuun.

Ilmeisesti pakoputki pitää tiputtaa pois tieltä, että näihin pääsee alakautta avaamaan kaikki pultit?

Avatar
Ramsester
Viestit: 287
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Tuon näköinen systeemi minun GTV:ssä. Näyttää samanlaiselle, kuin 147:ssa. Siinä piti ainakin ottaa pakoputki ja pohjalevy irti, jotta tuon koko osan sai vaihdettua.

Kuva

Avatar
Dali
Viestit: 195
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Dali »

Dali kirjoitti:
25 Syys 2024, 17:25
Vastaan itselleni: helpointa tilata kokonainen korjaussarja Saksasta:
Nyt on korjaussarja paikallaan ja vaihteensiirto toimii kuin uutena!

Sen verran tuota tarvikesarjaa on halpuutettu, että vanhasta paketista piti siirtää neulalaakerit uuteen, koska tarvikesarjassa ne oli korvattu jollain muovisilla härpäkkeillä.

Avatar
Sape
Viestit: 1427
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Sape »

GTV:n hytissä on alkanut haisemaan melko voimakkaasti bensa ja konehuoneessa ei vuotoja / hajuja ole. Olisiko ideoita mistä lähtisi vuotoa etsimään?

Avatar
FatTony
Viestit: 90
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): '20 Stelvio Q4 Veloce 2.0, 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Osaako joku suoraan sanoa käykö vanhemman mallin takajarrusatulat (TRW? Valurautaa?) suoraan uudempien tilalle (Lucas? Alumiinia). Ainakin käsijarrumekanismissa on silmämääräisesti eroa. Näitä vanhempia löytyy helposti netistä suht edullisesti, alumiinista mallia vain isolla rahalla.. lähinnä pohdin entisöidyn vs itse entisöitävän kustannuseroa ja toimivuutta, ajatuksena vaihtaa tiivisteet, männät, puhaltaa ja maalata uusiksi jne. Keväällä katsastuksessa oikea puoli takkuili seisonnan jälkeen, mutta tokeni osin ajamalla. Nyt kun auto talviteloilla niin käsijarru ei enää pitänyt kun aloin takapäätä purkaa hypistelyä varten. Entiseen 155 tein vastaavan itse, eikä siitä täydellistä tullut toimivuudeltaan..
Speed is a virtue

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5481
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5, 500c, Giulia
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Sape kirjoitti:
21 Joulu 2024, 19:42
GTV:n hytissä on alkanut haisemaan melko voimakkaasti bensa ja konehuoneessa ei vuotoja / hajuja ole. Olisiko ideoita mistä lähtisi vuotoa etsimään?
Omassa tuli aikanaan hajua peräkontin kautta, tankin päältä lähtevistä putkista oli joku liitin haljennut ja päästi katkua ilmoille. Aikaa on kohta 15v kulunut niin en kyllä yhtään muista mikä se oli...

Avatar
spyykko
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Huhti 2013, 13:32
Car(s): GTV 2.0 TB
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja spyykko »

Missähän järjestyksessä noi takaluukun releet+sulakkeet ja bensahuurujen sähköventtiilin pitäisi takaluukussa olla?
Mulla ovat pikkusen irrallaan. Löytyisikö valokuvaa tehtaan suorituksesta?

Releet varmaan tohon takana näkyvään mustaan peltiin, pitäiskö tolle solenoidiventtiilin kumimussukalle olla jotkin kiinnitysraudat?
takaluukun_sekamelska.jpg
takaluukun_sekamelska.jpg (57.61 KiB) Katsottu 3126 kertaa

Avatar
Ramsester
Viestit: 287
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Löytyisikö joltain tietoa Brembo-jarrullisten versioiden vanteista? Tuntuu nuo spacerit olevan katsastajille myrkkyä, joten uusien vanteiden hankinta lienee edessä jarrukonversion yhteydessä. Minkälainen et tarvitaan (lähinnä edessä), jotta vanne ei ota jarrusatulaan eikä pyöränkaareen kiinni. Luultavasti 17" tai mahdollisesti 18" vanteet suunnitelmissa.

FinPat
Viestit: 8544
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

OEM 17" Teledial vanteissa 30mm ET ja sopivat 330mm Brembojen kanssa.

Avatar
Ramsester
Viestit: 287
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Ok, kiitos. Testasin aiemmin 330mm jarruja 166 satulalla ja adapterilla, mutta tuo nykyinen vanne ei mahtunut paikalleen. Se olisi vaatinut noin 10mm spacerin. Täytyy tarkistaa noiden nykyisten vanteiden et vielä. Alla vielä tuo projektiketjun kuva vanteista. Mitkä nuo vanteet nyt sitten ovatkaan.

Kuva

FinPat
Viestit: 8544
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

GTV 17" Teledial ET 30.5mm (Mahtuu 330mm jarrujen kanssa)
Kuva

GTA 17" Teledial ET 35mm
Kuva

147 18" Ducati Corse ET 40.5mm (https://www.motortrend.com/news/alfa-ro ... tion-1448/)
Kuva

Vai ovatko Giuliettan hevosenkengät? Niissä tosin pulttijako 5x110 eikä 5x98.
Kuva

Avatar
FatTony
Viestit: 90
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): '20 Stelvio Q4 Veloce 2.0, 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Onko kenelläkään tietoa GTVn jarruletkujen liitinten standardeista? Takapäähän tilasin uudet punosletkut, mutta näyttäisivät olevan vääriä. Meinasin jos tilaan customina, mutta en löydä mistään mitkä päät olisivat oikeat:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Speed is a virtue

Coltti
Viestit: 285
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kartioiden koko hieman eri, mutta mun silmään näiden kuvien perusteella näyttää toimivilta, jos satulan kartio vaan ottaa pohjaan, eikä luota tuohon kuparitiivisteeseen, kun satulassa ei oo tasopintaa sille.

Mitään vastuuta en ota...
Asenna ja auto käydessä paina poljinta molemmilla jaloilla TÄYSILLÄ ja pidä muutamia sekunteja. Niin itse testaan asennuksen jälkeen :).

Avatar
Ramsester
Viestit: 287
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Nuo minun vanteet näyttää eniten noille viimeisille. 147? Lieneekö nuo jotkut replicat sitten. En ole vielä ehtinyt tarkistamaan, mutta veikkaisin et:n olevan noin 40.

Avatar
FatTony
Viestit: 90
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): '20 Stelvio Q4 Veloce 2.0, 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Coltti kirjoitti:
15 Huhti 2025, 20:51
Kartioiden koko hieman eri, mutta mun silmään näiden kuvien perusteella näyttää toimivilta, jos satulan kartio vaan ottaa pohjaan, eikä luota tuohon kuparitiivisteeseen, kun satulassa ei oo tasopintaa sille.

Mitään vastuuta en ota...
Asenna ja auto käydessä paina poljinta molemmilla jaloilla TÄYSILLÄ ja pidä muutamia sekunteja. Niin itse testaan asennuksen jälkeen :).
Kuparitiiviste pitää ainakin jättää pois, mutta tuo kartion kulma näyttää kyllä sekin ihan erilaiselta..

Kuva

Pelottaa vaan, että menee satulasta kierteet jos tuo orkkis onkin joku kartiokierre tai muu eksoottinen, silmällä kun ei erota enkä uskaltanut ruuvata paikalleenkaan. En pääse tallille vähään aikaan joten näiden kuvien varassa arvottava seuraavaa siirtoa :-D
Speed is a virtue

Coltti
Viestit: 285
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kierre näyttää normaalilta m10x1. Mutta tuosta kuvakulmasta Katsottuna kartio on väärä.

Tuliko kuparit letkujen mukana?
Jos tuli, niin eiköhän noi oo tarkoitettu kuparitiivisteisiksi, jolloin vaatii että tasopinta on luotisuora.

FinPat
Viestit: 8544
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

FatTony kirjoitti:
15 Huhti 2025, 16:54
Onko kenelläkään tietoa GTVn jarruletkujen liitinten standardeista?
Ei ole tietoa liitinstandardeista mutta tuolta tuli laakista sopivat letkut:
https://www.futurez.fi/shop/ajettavuus/ ... malleihin/

Avatar
FatTony
Viestit: 90
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): '20 Stelvio Q4 Veloce 2.0, 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

FinPat kirjoitti:
16 Huhti 2025, 09:10
FatTony kirjoitti:
15 Huhti 2025, 16:54
Onko kenelläkään tietoa GTVn jarruletkujen liitinten standardeista?
Ei ole tietoa liitinstandardeista mutta tuolta tuli laakista sopivat letkut:
https://www.futurez.fi/shop/ajettavuus/ ... malleihin/

Samat letkut pitäisi olla, merkin, mallin ja vuosiluvun mukaan tilasin. Oliko sinulla alumiiniset satulat vai jotain muuta? Oma auto 3l 24v vm 01.
Kuva
Speed is a virtue

Avatar
FatTony
Viestit: 90
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): '20 Stelvio Q4 Veloce 2.0, 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Coltti kirjoitti:
15 Huhti 2025, 22:44
Kierre näyttää normaalilta m10x1. Mutta tuosta kuvakulmasta Katsottuna kartio on väärä.

Tuliko kuparit letkujen mukana?
Jos tuli, niin eiköhän noi oo tarkoitettu kuparitiivisteisiksi, jolloin vaatii että tasopinta on luotisuora.
Joo tuli mukana. Jostain varaosakatalogista löysin, että m10x1 olisi tosiaan oikein ja kierre kyllä täsmäsi nousultaan kun vierekkäin vertailin ilman kierretulkkia. Jos ottaa pohjaan asti niin kai sitä voisi rohkeasti kokeilla, valmistaja ei ole vielä vastannut mitään..
Speed is a virtue

FinPat
Viestit: 8544
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

FatTony kirjoitti:
16 Huhti 2025, 13:00
Samat letkut pitäisi olla, merkin, mallin ja vuosiluvun mukaan tilasin. Oliko sinulla alumiiniset satulat vai jotain muuta? Oma auto 3l 24v vm 01.
viewtopic.php?p=685914#p685914

Kuva

Avatar
FatTony
Viestit: 90
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): '20 Stelvio Q4 Veloce 2.0, 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Kyllä ne letkut sopivat sittenkin, uskalluksen puutetta näin prokkiksen loppupäässä :silly: . Toisesta satulasta oli hiekkapuhalluksen yhteydessä kierre ottanut vähän kipiää, omasta setistä ei löytynyt M10x1 kierretappia joten 10e köyhempänä paikallisen koneistamon kautta tallille.. se olis sitten viittä vaille valmista:

Kuva

Ei roiskunut nesteet ja kaikki tuntui pelittävän kuten pitääkin 8)
Speed is a virtue

Avatar
Ramsester
Viestit: 287
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Palataanpa vielä tuohon aiempaan vannekeskusteluun. Alla kuva suoraan edestäpäin. Tuo on lähes identtinen Giuliettan hevosenkenkävanteen kanssa, mutta jako tuossa on kyllä 5x98. Takana on merkintä Z714 17x7 JJ ET 35. Toisessa puolassa on valmistajan logo VIA JWL ja kantavuus 545 Kg.

Kuva

Avatar
Macela
Viestit: 2707
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: Brera 2.2, GT 3.2, GTV TS, 164 3.0 U.S.)
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Macela »

^ Oisko nämä tai sitte vaan jonkun muun valmistajan samanlaiset: https://ebspares.co.uk/news/news103.cfm

Eli ikäänkuin 8C/Mito/Giulietta -replikat mutta 5x98:ssa. Ei oo oem-vanne kuitenkaan tuossa jaossa.

Avatar
dnapekko
Viestit: 644
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): GT 2,0 JTS -04; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0 -06, ex Brera 3,2 -06, ex 147 2,0 TS -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Ramsester kirjoitti:
02 Touko 2025, 20:46
Palataanpa vielä tuohon aiempaan vannekeskusteluun. Alla kuva suoraan edestäpäin. Tuo on lähes identtinen Giuliettan hevosenkenkävanteen kanssa, mutta jako tuossa on kyllä 5x98. Takana on merkintä Z714 17x7 JJ ET 35. Toisessa puolassa on valmistajan logo VIA JWL ja kantavuus 545 Kg.

Kuva
Minulla on GT:ssä juurikin nuo, olivat olleet 156:n alla edellisellä omistajalla. Vakiojarrujen kanssa toimii. Tuo EB-sparesin linkki näyttää aivan samalta vanteelta, selvisipä tämäkin )
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Honda VF1000F2
Aprilia RST Futura 2001

Avatar
Dali
Viestit: 195
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Dali »

Jo jonkin aikaa olen huomannut auton etuosasta ajoittain tulevan kahisevan sivuäänen. Pari viikkoa sitten yhdistin tuon vihdoin ilmastointiin, eli ääni loppuu heti kun ilmastoinnin sammuttaa napista. Ääni muistuttaa jonkinlaista laakerivikaa.

Voiko tuosta tehdä suoraan johtopäätöksen, että ilmastoinnin kompressori on menossa? Pelkkä rikkinäinen hihnapyörä ilmeisesti ääntäisi myös silloin, kun ilmastointi ei ole päällä, jos ymmärsin oikein.

Kuinka laajasta toimenpiteestä mahtaa olla pajalla kyse, jos kompressori ei ole vielä kokonaan lauennut? Selviääkö muita komponentteja vaihtamatta?

Avatar
Tiige
Viestit: 3004
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Dali kirjoitti:
20 Touko 2025, 19:51
Jo jonkin aikaa olen huomannut auton etuosasta ajoittain tulevan kahisevan sivuäänen. Pari viikkoa sitten yhdistin tuon vihdoin ilmastointiin, eli ääni loppuu heti kun ilmastoinnin sammuttaa napista. Ääni muistuttaa jonkinlaista laakerivikaa.

Voiko tuosta tehdä suoraan johtopäätöksen, että ilmastoinnin kompressori on menossa? Pelkkä rikkinäinen hihnapyörä ilmeisesti ääntäisi myös silloin, kun ilmastointi ei ole päällä, jos ymmärsin oikein.

Kuinka laajasta toimenpiteestä mahtaa olla pajalla kyse, jos kompressori ei ole vielä kokonaan lauennut? Selviääkö muita komponentteja vaihtamatta?
Milloin viimeksi kylmäaineen määrä järjestelmässä on tarkastettu? Jos vajausta niin voi ilmastointi äänellä vaikka mitään ei varsinaisesti rikki olisi.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Dali
Viestit: 195
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Dali »

Tiige kirjoitti:
21 Touko 2025, 12:53
Dali kirjoitti:
20 Touko 2025, 19:51
Jo jonkin aikaa olen huomannut auton etuosasta ajoittain tulevan kahisevan sivuäänen. Pari viikkoa sitten yhdistin tuon vihdoin ilmastointiin, eli ääni loppuu heti kun ilmastoinnin sammuttaa napista. Ääni muistuttaa jonkinlaista laakerivikaa.

Voiko tuosta tehdä suoraan johtopäätöksen, että ilmastoinnin kompressori on menossa? Pelkkä rikkinäinen hihnapyörä ilmeisesti ääntäisi myös silloin, kun ilmastointi ei ole päällä, jos ymmärsin oikein.

Kuinka laajasta toimenpiteestä mahtaa olla pajalla kyse, jos kompressori ei ole vielä kokonaan lauennut? Selviääkö muita komponentteja vaihtamatta?
Milloin viimeksi kylmäaineen määrä järjestelmässä on tarkastettu? Jos vajausta niin voi ilmastointi äänellä vaikka mitään ei varsinaisesti rikki olisi.
2 tai 3 vuotta sitten on viimeksi täytetty.

Avatar
spyykko
Viestit: 60
Liittynyt: 29 Huhti 2013, 13:32
Car(s): GTV 2.0 TB
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja spyykko »

Dali kirjoitti:
20 Touko 2025, 19:51
Jo jonkin aikaa olen huomannut auton etuosasta ajoittain tulevan kahisevan sivuäänen. Pari viikkoa sitten yhdistin tuon vihdoin ilmastointiin, eli ääni loppuu heti kun ilmastoinnin sammuttaa napista.
Onko se ilmastointi muuten päällä napin ollessa ylhäällä, vai pohjassa?

Avatar
Dali
Viestit: 195
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Dali »

spyykko kirjoitti:
21 Touko 2025, 13:24
Dali kirjoitti:
20 Touko 2025, 19:51
Jo jonkin aikaa olen huomannut auton etuosasta ajoittain tulevan kahisevan sivuäänen. Pari viikkoa sitten yhdistin tuon vihdoin ilmastointiin, eli ääni loppuu heti kun ilmastoinnin sammuttaa napista.
Onko se ilmastointi muuten päällä napin ollessa ylhäällä, vai pohjassa?
Mulla on ainakin vihreä merkkivalo napissa, taitaa olla päällä kun on pohjassa.

Avatar
Dali
Viestit: 195
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5 X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Dali »

Tänään tuli vilkaistua auton alle, kompressorin ympäristö on aika lahjakkaasti vihreän merkkiaineen ja öljyn peitossa.

Avatar
FatTony
Viestit: 90
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): '20 Stelvio Q4 Veloce 2.0, 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Dali kirjoitti:
24 Touko 2025, 19:23
Tänään tuli vilkaistua auton alle, kompressorin ympäristö on aika lahjakkaasti vihreän merkkiaineen ja öljyn peitossa.
Sama vika rahikaisella :roll: tyhjensin kylmäaineet aikomuksena vaihtaa kompura, mutta jäin pohtimaan onko se sittenkään ihan niin suoraviivaista. Kuivaimen ehdin jo ostamaan, mutta mitenköhän sen järjestelmän öljyjen kanssa? Pitääkö vaihto suorittaa jossain ammattilaisella vai onnistuuko öljymäärän mittaaminen kotikonstein, vai hoituuko se peräti täytön yhteydessä? Tekninen vaihtotyö ei näyttänyt mahdottomalta mitä auton alla ehdin asiaa tutkimaan.
Speed is a virtue

Coltti
Viestit: 285
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ammattilaiselta löytyy taulukot paljonko lisätä öljyä eri komponenttien vaihdon yhteydessä.

Öljy lisätään täytön yhteydessä, ellei kompressori ole uusi ja esitäytetty.
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"

Avatar
FatTony
Viestit: 90
Liittynyt: 26 Touko 2007, 09:57
Car(s): '20 Stelvio Q4 Veloce 2.0, 01' GTV 3.0v6 CF3
EX: Giulia Q4 Veloce 17', 159 2.0 JTDm 11', 47 2.0 TS 08', 155 2.5v6 93'
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja FatTony »

Coltti kirjoitti:
27 Touko 2025, 03:35
Ammattilaiselta löytyy taulukot paljonko lisätä öljyä eri komponenttien vaihdon yhteydessä.

Öljy lisätään täytön yhteydessä, ellei kompressori ole uusi ja esitäytetty.
Soitin tohon lähipajaan missä ilmastointihuolto (laite nyt ainakin), sanoivat, että kompuran öljyt ovat eri kuin muun järjestelmän öljyt, mikä kuulosti ristiriitaiselta tiedolta. Onko kenelläkään faktatietoa? Aeromotorsilta löytyisi kunnostettuja kompuroita, originalia ei järkirahaan saa. Tiedot eivät kerro onko öljyt sisällä valmiiksi vaiko ei. Lisäksi noita näytti olevan 120-121mm hihnapyörällä ja sitten isommalla (130?). V6 cf3 siis kyseessä, eperin varaosanumeron mukaan menisi 120mm (tai 121), mahdotonata mitata eksaktisti paikallaan, mutta lähempänä se oli 120 kuin 130. Tiivisteiden kanssa täytynee marssia alan liikkeeseen kun ne on käsissä.
Speed is a virtue

Avatar
Ramsester
Viestit: 287
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): 159 2,2 JTS -06
GTV 2.0 V6 TB -99
Fiat Grande Punto 1.4 Starjet -08
Fiat Bravo 1.4 TJET -08
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tyhmiä kysymyksiä GTVsta (916)

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Kompuran hihnapyörän laakerin saa vaihdettua kyllä. Olen jokusen vaihtanut ja laakereita saa kyllä suht helposti. Sehän noissa taitaa yleisimmin olla vikana, jos kompura alkaa ääntelemään. Vuoto on luultavasti peräisin akselitiivisteestä ellei sitten putki tms ole rikki. Voihan se korkea/matalapaineputken tiivistekin olla tietysti rikki ja vuotaa sieltäkin. Akselin tiivisteitäkin kuulemma saa, mutta hyvin usein käy kuulemma niin, että akseli on kulunut myös eikä pidä uusillakaan tiivisteillä.

Kone (ainakin isän firman kone) imee järjestelmän aina ensin täysin tyhjäksi kylmäaineesta ja järjestelmässä olevasta öljystä. Sen jälkeen järjestelmä alipaineistetaan vuotojen varalta. Jos vuotoja ei ole, lisätään uudet öljyt (joka kerta) ja lopuksi lisätään kylmäaine. Näin ainakin vanhemissa R134a kylmäaineella toimivissa järjestelmissä. 700g näytti sen ilmastointikoneen ohjekirja kylmäaineen määräksi GTV Bussoille. Tehtiin ko huolto tuossa pari viikkoa sitten.

Busson ja TS:n kompuran hihnapyörän laakeri on sama, kuin jossain vanhemmissa Fiatagri traktoreissa. Sellainen meni minunkin GTV:n vanhaan kompuraan. Siinä oli vaan tuo sama vika eli vuoti akselitiivisteestä ja vaihdoin lopulta kompuran uuteen. Isällä oli noita laakereita jonkunlainen kasa varastossa, kun niitä kuulemma menee.

Vastaa Viestiin