Moro,
Kysytäänpäs nyt täältäkin, että onko ollut vastaavaa muilla. Kiihdyttäessä tai reilumman kuormituksen alla ja kovempaa kaasutellessa rupeaa kuulumaan melko kovaäänistä jyrinää ja tärinää edestä, ehkäpä enemmän oikealta, vähän kuin ottaisi lootaa tai kone kiinni runkoon, sellainen kovaääninen ehkä hieman kolisevakin ääni.
Epäilin moottorin tukia, mutta moottorin tukikumit näyttävät ainakin päällisin puolin olevan OK ja paikallaan kierroksia antaessa moottori ei liiku mitenkään epätavallisesti konehuoneessa. Kummatkin etummaiset pyöränlaakeritkin ovat hyvin uusia, eli tuosta ongelma ei ainakaan ole. Voiko tuollainen ääni tulla vetarista, eli ääni ilmenee vain kuormituksen alla, ei ilmene kevyessä ajossa ollenkaan. Vai voiko ne moottorin tukikumit olla silti sen verran entiset, että vain kovemmalla kaasulla alkaa antaa sen verran periksi?
Onko ideoita miten tuon todentaisi, ei tohtisi summan mutikassa alkaa vaihtamaan vaan palikoita? Voiko vetarin kunnon jotenkin tarkistaa helposti ja voiko vika olla esim. vain vetarin sisemmässä päässä tms. kun ei kolkota kuitenkaan kokoaikaa?
Kiitoksia avuista!
Tärinä ja jyrinä kovempaa kiihdyttäessä 164 V6
Valvoja: Moderators
- Tonza
- Viestit: 112
- Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
- Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
- Paikkakunta: Tre
Tärinä ja jyrinä kovempaa kiihdyttäessä 164 V6
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."
- mattijus
- Viestit: 5327
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Tärinä ja jyrinä kovempaa kiihdyttäessä 164 V6
Ihan vaan heittona perustuen ei mihinkään: Onko mahdollista, että pakoputki ottaisi kiinni koriin?
VMP
- Tonza
- Viestit: 112
- Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
- Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
- Paikkakunta: Tre
Re: Tärinä ja jyrinä kovempaa kiihdyttäessä 164 V6
Toi on kyllä hyvä pointti, voisihan se olla mahdollista! Pitää ottaa vielä tuokin tarkistukseen, vaikka kannatinkumitkin koko putkesta vaihdettu viime kesänä. Voihan sieltä jotain irti aina silti olla.
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."
- Ricambi
- Viestit: 1436
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Tärinä ja jyrinä kovempaa kiihdyttäessä 164 V6
Vetarit voi testata ajamalla autoa veto päällä samalla kääntäen rattia, jos rutinaa kuuluu niin voi olettaa nivelen olevan huono.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Re: Tärinä ja jyrinä kovempaa kiihdyttäessä 164 V6
Annan ääneni moottorin päällä jakopään puolella olevalle reaktiotangolle ja sen puslille.
Mahdoinkohan nähdä kolmekolmosesi Hervantajärven huitteilla viime tai toissa viikolla?
Mahdoinkohan nähdä kolmekolmosesi Hervantajärven huitteilla viime tai toissa viikolla?
- Tonza
- Viestit: 112
- Liittynyt: 28 Marras 2016, 20:40
- Car(s): 159 3.2 JTS Q4 Berlina, 164 3.0 V6 1989, 33 Permanent4 1991, 166 2.0 TS 2001
- Paikkakunta: Tre
Re: Tärinä ja jyrinä kovempaa kiihdyttäessä 164 V6
Kiitos pikaisista vinkeistä!
Lähdin tutkimaan lisää asiaa ja kyllä se nyt kuitenkin on tuo vaihteiston tukityyny, mikä ei enää hoida tehtäväänsä. Paikallaan ollessa kaasua antaessa moottori ei liiku eikä tärinää tule, mutta autas kun nostin auton nosturille ja sieltä kunnolla alakautta (isommalla sorkkaraudalla kuin viimeksi) väänsin, niin sehän antaa periksi ihan huolella. Silmämääräisesti oli vielä ehjän näköinen ja ei tunkin varassa sorkkaraudalla nitkutellessa vielä periksi antanut, kun aiemmin tuota kokeilin. Nyt isommalla sorkkaraudalla hieman enempi voimaa käyttämällä ilmeni.
Mutta kyllähän Bussossa sen verran voimaa onkin, etten ihmettele tuota, että vain kuormalla/kaasulla ongelmaa ilmenee.
Onni kerrankin, että tallin osaläjissä sattuukin olemaan juuri kyseinen osa valmiiksi, tai siis lähes oikea osa... Sattumoisin joskus vuosi sitten, kun tilailin tähän kaikkia muita huolto-osia, niin ajattelin samalla varuiksi tilailla moottorin tukikumeja, koska ikuisia nekään eivät ole. Ilmeni kuitenkin hyvin nopeasti, että niitä ei enää helposti ja halvalla oikein löydy. Pienen googlailun jälkeen törmäsin oheiseen lankaan isolla AlfaBB:llä. Joku oli keksinyt, että Bemarin E46 mallin tuki menee hyvinkin helposti tuon vaiheiston tuen tilalla, pienellä viilaamisella.
Meillä perheen tallissa myös yksi BMW E46 ratakiituri, joten tuli tilattua tuollainen sillä idealla vuosi sitten, että jos ratabemariin tarvitsee, tai sitten joskus satakuusnepaan, niin onpahan yksi kappale sitäkin valmiina. Nyt se tulee hyötykäyttöön!
https://www.alfabb.com/threads/164-easy ... ve.702302/

Lähdin tutkimaan lisää asiaa ja kyllä se nyt kuitenkin on tuo vaihteiston tukityyny, mikä ei enää hoida tehtäväänsä. Paikallaan ollessa kaasua antaessa moottori ei liiku eikä tärinää tule, mutta autas kun nostin auton nosturille ja sieltä kunnolla alakautta (isommalla sorkkaraudalla kuin viimeksi) väänsin, niin sehän antaa periksi ihan huolella. Silmämääräisesti oli vielä ehjän näköinen ja ei tunkin varassa sorkkaraudalla nitkutellessa vielä periksi antanut, kun aiemmin tuota kokeilin. Nyt isommalla sorkkaraudalla hieman enempi voimaa käyttämällä ilmeni.
Mutta kyllähän Bussossa sen verran voimaa onkin, etten ihmettele tuota, että vain kuormalla/kaasulla ongelmaa ilmenee.
Onni kerrankin, että tallin osaläjissä sattuukin olemaan juuri kyseinen osa valmiiksi, tai siis lähes oikea osa... Sattumoisin joskus vuosi sitten, kun tilailin tähän kaikkia muita huolto-osia, niin ajattelin samalla varuiksi tilailla moottorin tukikumeja, koska ikuisia nekään eivät ole. Ilmeni kuitenkin hyvin nopeasti, että niitä ei enää helposti ja halvalla oikein löydy. Pienen googlailun jälkeen törmäsin oheiseen lankaan isolla AlfaBB:llä. Joku oli keksinyt, että Bemarin E46 mallin tuki menee hyvinkin helposti tuon vaiheiston tuen tilalla, pienellä viilaamisella.
Meillä perheen tallissa myös yksi BMW E46 ratakiituri, joten tuli tilattua tuollainen sillä idealla vuosi sitten, että jos ratabemariin tarvitsee, tai sitten joskus satakuusnepaan, niin onpahan yksi kappale sitäkin valmiina. Nyt se tulee hyötykäyttöön!
https://www.alfabb.com/threads/164-easy ... ve.702302/
Ja pee, varmasti olin minä, viikottain käyn Herwoodissa ja 33 P4 vielä alla, kun kelit sallii.
"Tärkeintä on, että ei tee elämässä lainkaan virheitä."