Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1751
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

TeroPee kirjoitti:
07 Loka 2025, 21:21
No tämä ei ole sen enempää hotelli- kuin illallisuosituskaan, mutta jos aikaa jää, niin tämä kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa.

https://www.miniatur-wunderland.de/
Jep, tuolla on tarkoitus käydä ja myös täällä https://prototyp-hamburg.de/en/

peksu
Viestit: 638
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
Alfa Romeo Junior Ibrida Edizione -25
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...

Viesti Kirjoittaja peksu »

Keväällä kävin tuolla prototyp-museossa, suosittelen.

Jos budjetti antaa myöten, niin kokemuksesta tiedän, että tämä on hyvä hotelli:
https://brhhh.com/atlantic-hamburg/en/
James Bondiakin (Huominen ei koskaan kuole) on tuolla aikoinaan kuvattu...

Avatar
Portti
Viestit: 1187
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Megane RS 280 '21
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...

Viesti Kirjoittaja Portti »

fahlsjy kirjoitti:
08 Loka 2025, 08:00
TeroPee kirjoitti:
07 Loka 2025, 21:21
No tämä ei ole sen enempää hotelli- kuin illallisuosituskaan, mutta jos aikaa jää, niin tämä kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa.

https://www.miniatur-wunderland.de/
Jep, tuolla on tarkoitus käydä ja myös täällä https://prototyp-hamburg.de/en/
Minä kävin tuolla Automuseum Prototyp -museossa reilu vuosi sitten. Ihan kohtuullisen mielenkiintoinen. EI mikään kovin iso museo, ja aika paljon oli Porsche-painotteinen. Yhdessä huoneessa oli kuitenkin muutama italialainenkin:
Kuva

Alpine-sivujeni matkakertomuksessa on hieman lisääkin juttua minun Hampurin pysähdyksestä jos kiinnostaa:
https://pertti.com/alpine/01c-my-a110-e ... 8-20240519
(Hampuri-osio löytyy ihan jutun lopusta kun oli reissun viimeinen kohde).

Hotelli-asiaan en valitettavasti osaa auttaa kun itse olen viime vuosina ollut pariin kertaan Hampurin suunnalla autolla, ja majoittunut molemmilla kerroilla samassa hotellissa hieman syrjempänä.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Avatar
TeroPee
Viestit: 1672
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

fahlsjy kirjoitti:
08 Loka 2025, 08:00
TeroPee kirjoitti:
07 Loka 2025, 21:21
No tämä ei ole sen enempää hotelli- kuin illallisuosituskaan, mutta jos aikaa jää, niin tämä kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa.

https://www.miniatur-wunderland.de/
Jep, tuolla on tarkoitus käydä ja myös täällä https://prototyp-hamburg.de/en/
Protossa kävin itsekin, oikein mielenkiintoinen ja kiva mesta. Ei suuren suuri, 3 tuntia riittänee.

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pitkän ja hartaan puurtamisen jälkeen koettaa vihdoin loma. Kesäloma, se vuoden hienoimpien kelien huipentuma. Oma loma alkaa 6.8 keskiviikkona, ovelasti hilppaisten tynkäviikolta lomalle, vaimon pari päivää myöhemmin.

Kesäloman kruunuksi on suunniteltu kesälomareissu. Vaimolle on etukäteen kerrottu lähtöaika ja paluupäivä, mutta ei juuri muuta. Ohjeistettu ottamaan mukaan passi, hammasharja ja vaihtovaatteita bikineistä pilkkihaalareihin. Tietää myös, että matkaa on joltistisen verran edessä sekä sen, että yhdeltä paikkakunnalta on meille varattu 4% koko kylän hotellihuoneista.

Lähtö on perjantaina 8.8. Lounas naamariin, reput autoon, veekasi tulille ja matkaan. Ferraria on juuri huollettu vähän yli 2000 euron ja 3 viikon verran, joten auto on iskussaan. Rengaspaineet kohdallaan, nestepinnat tikissään, kasi käy nätisti eikä moitteen sijaan. Matkan ensimmäinen etappi on yöpyminen oman äitini luona - se oikeastaan lyhentää vähän sunnuntaista lähtöä. Koska reitti on tuttu, niin kieputtelen vähän erilaisen kierron kuin yleensä. Kasi laulaa, tien varrella päät kääntyvät tuttuun tapaan ja matka taittuu.

Kuva
Arkisesti parkissa äiteen pihassa

Lauantaina herätään raikkaaseen aamuun, vedetään aamupalaa naamariin ja suunnataan ensin Jämsään, kun serkun muuttomatka kulkee siitä ohi. Morjestetaan sukulaisia ja lähdetään matkaan. Patalahti, Korpilahti, Muurame, Jyväskylä, matka taittuu. Nelostietä pohjoiseen ja kusitauko Hirvaskankaan ABC:llä, parkkikselle himmaillessa syttyy laturin merkkivalo. Mukana ei ole jännitemittaria, joten ei oikein voi tarkistaa että lataako auto lainkaan, eikä sellaista nykyhuoltamon hyllystä löydy. Lähdetään rohkeasti eteenpäin, kotvan päästä olisi Äänekoskella ainakin Puuilo. Laturin valo välähtelee ajaessa, auto välillä vähän nykäisee ja Äänekoskella sammuu liikenneympyrään. Onneksi siitä lähtee alamäki, joten potentiaalienergian muuttuessa kineettiseksi energiaksi pääsee eteenpäin sähköautoakin hiljaisemmin, rullaan auton Puuilon kohdalle ja pysähdyn tiensivuun. Puuilosta poimitaan kyytiin vähän perustyökalua, yleismittari ja starttiapuri. Ei lähde (starttiapuri ei ollutkaan valmiiksi tarpeeksi täynnä, harmi), eikä lataa. No voe helevetti.

Kuva
Vähemmän arkisesti stopissa Äänekosken Puuilon edessä

Ei muuta kuin soittelemaan apuja. Hinausauto saapuu paikan päälle, hinurikuskilla on isompi (ja ladattu) starttiapuri jolla auto herää käyntiin ja voidaan todeta, että ei lataa. Eräs ystävällinen herrasmies pysähtyy paikan päälle ja soittaa kaverilleen, joka pitää korjaamoa liki vieressä, saamme luvan viedä auton kyseisen korjaamon pihaan odottamaan arkea. Ajelen sinne hinurikuskin starttiapurin voimin ja soittelen matkan jatkoturvan perään. Meille luvataan sijaisauto kolmeksi päiväksi matkaturvan piikkiin ja taksimatkaa sijaisauton luokse 50 euroon asti, niistä rajoista eteenpäin pitää maksaa itse.

Sijaisauto löytyy Jyväskylästä, joten soitetaan se taksi paikalle. Paikallinen sivutoiminen taksikuski saapuu diesel-Nissanilla paikalle ja kuljettaa meidät rahaa vastaan Jyväskylään, missä meitä odottaa... pösö. Kuvankau... no, ihan puhdas ja ehjän näköinen , valkoinen 2008 hybridi-kerrostalo. Matkaa olisi jäljellä viikko, eikä pösö oikein miellytä (koeajoraportti tuolla: viewtopic.php?p=713697#p713697), joten puolen sekunnin ratkaisusuunnittelu varmistaa jo aiemmin ajatellun toimintamallin. Vedetään pösöllä ~200km kotiin, korjataan vaimon Miatan heikkokontaktiset valoliitännät, ajellaan peräkkäin takaisin vuokraamolle, palautetaan pösö ja lähdetään Mazdalla liikkeelle. Kun ensin siirtyy 400km tuoreella pösöllä, on 26-vuotias Mazda yhtä juhlaa, kyydin ollessa paljon mukavampi ja auton paljon menevämpi. Matka jatkuu Kempeleeseen, johon olen puhelimitse hotellin kanssa sopinut, että päästään "vähän myöhään" paikalle ja hommat järjestelty sen mukaan. Pääsemme sisään siinä kolmen tienoossa aamuyöllä, hiivimme huoneeseen hiljaa kuin Kardemumman yössä ja painumme petiin.

Kuva
Mazda parkissa Pohjankievarilla

Sunnuntaiaamuna vedettiin hotellilla aamupalaa ja lähdettiin matkaan. Lauantai-iltana oli tarkoitus istua iltaa kaverin kanssa, mutta jostain syystä se tuli nyt skipattua. Sunnuntaina kuitenkin tuli sitten pyörähdettyä vähän lyhömmin morjestamassa, kun kuitenkin seudulla oltiin. Matka jatkuu, tämä on vielä pääosin ns. siirtymäpäivä. Kemin kohdalla morjestetaan toista kaveria ja jatketaan tykitystä etiäppäin. Tykitellään Rovaniemelle asti ja lähdetään pujottelemaan Ounasvaaralle. Ounasvaaran päältä löydetään Lapland Hotelsin Sky Ounasvaara -hotelli, joka ulospäin näyttää rehellisesti sanoen varastohallilta. Sisältä kuitenkin ihan siisti mesta ja kun respa kysyy, että halutaanko päivittää huone saunalliseen versioon pienellä lisähinnalla, päätämme sanoa kyllä. Olin tuota miettinyt jo aiemmin, mutta koska lauantai-iltana on kaverilla sauna ja palju tarjolla niin ei välttämäti innosta - no, suunnitelmien muututtua tämä oli ihan kelpo bonus. Hotellin ravintolalta löytyi myös maittavaa purtavaa ja kattoterassilta ihan komiat näkymät. Hyvällä aikataululla saunottiin ja nukuttiin kunnolla. Aikataulun viiveet on nyt kurottu umpeen ja on täysi yö aikaa levätä, joten reissu voi jatkua lähes täysin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti - eri autolla vaan.

Kuva
Sky Ounasvaaran kattoterassin näkymiä

Maanantaina herätään Ounasvaaran huipulta ja nautitaan hyvä aamupala (Lapland Hotelsille pisteet, heillä tuntuu olevan aamupalatkin hyvin hallussa). Jononelonen tulille ja keula kohti Pelloa. Pellon puolella (heh), matkan varrella on näköalareitti nimeltään Eeron polku - vaikka niimen perusta onkin hiihtäjältä (minä en hiihdä), niin kyllähän nimi vähän velvoittaa, joten nyt on oiva tilaisuus tassutella Eeronpolku läpi. Eikä se mikään huono idea ollut muutenkaan, Eeron polun näköalat on hyvä alku Lapin maisemille.

Kuva
Eeron polku - tästä se lähtee

Kuva
Näkymää Eeron polulta

Eeron polun jälkeen taas jononelonen tulille ja matkaan. Pellosta oikealle, Kolarin kautta Muonioon ja yhä eteenpäin Kilpisjärvelle. Vielä viimeinen pysähdys ja rajalle. Kotimaa kun taakse jäi, mietin hiljaa mielessäin, että kohta on komeita maisemia - on meinaan huikea ero aika pian vastassa, kun menee Norjan puolelle, vaikka Suomenkin Lappi on hienoa maisemaa. E8 -tie vie meidät vielä samana päivän Skibotniin, kylän ainoaan hotelliin (Skibotn Hotel) ja yhteen sen 28 huoneesta. Hotelli ei Sky Ounasvaaran jälkeen ole sinänsä kummoinen, mutta kotoisa ja paikallisten vaihtoehtojen valossa loistava. Syödään, ostetaan matkamuistomagneetti ja ihaillaan pihalla maisemia.

Kuva
Näkymää Skibotnissa

Kuva
Näkymää Skibotnissa

Seuraavana päivänä syödään taas aamiaista ja lähdetään liikenteeseen. Miata ja E8 vie meitä itään ja yhä pohjoiseen ja toimivat hienosti yhteen. Miata nauttii Norjan teistä ja on kuin kotonaan, me nautitaan Miatasta, joka on kuin kotonaan. Pösö ei olisi ollut kuin kotonaan. Välillä pysähdytään ihailemaan maisemia ja vaikka keli onkin sumuinen ja kostea, niin Norjan rannikon jylhyys käy hyvin ilmi. Hienoa seutua, ehdottomasti autoloman kokemisen arvoista. Upeita teitä, aivan mahtavaa. E8 vie meidät Altaan.

Kuva
Näissä maisemissa, näillä teillä, Miata on kuin kotonaan

Kuva
Aina ei keli helli, mutta Mazda toimii

Altassa majoitus löytyy Scandic Altasta. jonne parkkeeraamme matkatavaramme ja olemuksemme. Kaksi paria terveitä jalkoja vie meidät illalliselle Erica mat og vinbar:iin. Koska tilaisuus sallii, valikoin omaan menuuni paikallisia erikoisuuksia - alkupalaksi savustettua valasta, pääruoaksi poronfileetä. Euroalueen ulkopuolella on helppoa - kun ei tarkista valuuttakurssia etukäteen, ei tiedä kuinka kallista ruoka on joten ei erehdy valitsemaan hinnan perusteella :D. Ruoan laatu on erinomaista, maku hyvää ja palvelukin mainiota. Ericalle tiimeineen pisteet (ja rahat) ja mahat täynnä vyörymään takaisin kohti hotellia.

Seuraavana aamuna Altan maisemat paljastuvat paremmin, kun sumu on tiessään. On huikeata, on. Ja tiet on hienoja, edelleen, joten jononelonen tulille ja kohti seuraavaa etappia. Alta-Kautokeino -väli on urheiluautolla aivan mahtava pätkä, suosittelen erittäin lämpimästi. Miata on kuin kotonaan, kuski yhtä hymyä, maisemat upeita ja minäkin iloinen. Taas pysähdellän katselemaan maisemia.

Kuva
Maisemia matkalta

Karttaa osaavat varmaan jo veikkaavatkin, että tätä tietä pitkin päästään takaisin Suomeen. Näin pitkälle piti elää, että pohjoismaiden välisellä rajalla tullipersoona tulee jututtamaan, mutta niin kävi! Kyselivät vallan kahden naaman voimin että onko ostettu mitään (2 magneettia ja vähän evästä) ja että onko mukana lääkkeitä tai eläimiä. Kerrottiin että jätettiin koira suosilla hoitoon, kun ei se oikeen tähän autoon mahtuisi, mikä herättää pienen naurahduksen kera myöntävän kommentin, että tottahan tuo. Matka jatkuu, Enontekiöllä pysähdytään syömään Roima Rantasavu -kotaravintolassa. Ystävällinen palvelu ja hyvä ruoka olis positiivisia asioita, vaikka pihaan ajaessa vähän herättikin kysymystä että ihanko täältä semmonen kotaravintola löytyy. Ajeltiin sitten vähän tymästi (tie on hirveessä kunnossa!) itäkautta Leville.

Meillä on Pitkämiehen kanssa ollut tapana ottaa autosta foto siellä Levin korkeimmalla paikalla, mihin autolla pääsee, joten siellähän piti pysähtyä. No, sinne asti ei päässyt - Tunturitie itessään oli rempassa ja koko ylätasanne blokattuna. Tuikun eteen pääsi parkkiin, joten piti tyytyä ottamaan siinä kuva.

Kuva
Miata Tuikulla

...ja sitten vielä ruisaillen taas Rovaniemelle. Tällä kertaa parkkiin Lapland Hotels Ounasvaara Chalets -mökkikylään, jossa paritalomökin puolikas oli varattuna. Tänne mahtuu järkevästi 4 hahmoa, on pieni keittiö ja sauna ja hinta oli näin kesäaikaan varsin kohtuullinen, joten jos tarttee kesällä tiimimajoitusta Rovaniemeltä, niin tästä varsin varteenotettava vaihtoehto.

Aamulla herätys ja matkaan. Ruisataan enstemmäisenä ihasteleman paikallisia nähtävyyksiä, mitä on tehnyt mieli vilkaista pitkästä aikaa jo kotvan, Tähtäimeen siis paikallinen tiedekeskittymä eli tiedekeskukset Arktikum ja Pilke. Pilke oli rehellisesti sanoen vähän tylsä, odotin enemmän, mutta Arktikum on hieno, näkemisen ja kokemisen arvoinen.

Kuva
Arktikumin karhuasetelma

Pilkkeen jälkeen vedetään Arktikumin lounastamossa kevyt lounas ja lähdetään ajamaan etelään. Jossain välissä, ehkä vähän siirtymän puolimatkan jälkeen vaimo huomaa tienvarsikylteistä, että ajetaan kohti Ranuaa. Hän on meinaan jo pitkään halunnut käydä Ranuan eläinpuistossa, mutta kun se on niin pirun kaukana ettei sinne oikein koskaan kerkee eikä oikein erikseen tule lähdettyä. Tässä vaiheessa ajetaan kuitenkin eläinpuistosta ohi, keskustatakin vähän ohi ja löydetään Arctic Guesthouse and Igloos -niminen majoituspaikka, josta on valmiiksi ostettuna majoitus sekä seuraavalle päivälle eläinpuiston pääsyliput (ne oli täältä 2€/kpl halvempia kuin portilta!). Respa ei meinaa ensin pääsylippuja varaukselta löytää, mutta hetken päästä selkenee, liput odottavat nimellä eläinpuiston lipunmyynnissä.

Joten perjantaiaamuna tarmoa hihkuen ylös ja aamupalalle ja aamupalan jälkeen eläinpuistoon. Koska tämä on yksi reissun kohokohtia, niin varasin tälle koko päivän, jotta ehtii varmasti näkemään niin paljon kuin on ehkä nähtävää. Ehkä, koska eläimistä ei koskaan tiedä, pysyvätkö piilossa vai ovatko esillä, niitä kun ei pidä pakottaman. Vierailuajalle osuu ruokintaesittelyt ahmalle, karhulle ja saukoille, joten ne nyt pitää ainakin nähdä. Ahmat ovat suloisia ja leikkisiä, sellaisia pörröpalloja että on vaikea hahmottaa että kyseessä on yksi luontomme raa'immista pedoista. Karhu popsii herkkuja ja menee istuskelemaan uima-altaaseensa, ilves näkyy hetken ja katoaa piiloon. Vuorisusi jää tyystin näkemättä, kun sitä ei löydy. Saukkojakaan ei ruokinta kiinnosta, pysyvät pötköttelemässä pesässä, johon onneksi vähän näkee. Oiva päivä ja kun puisto on kierretty, lyödään taas jononelkku tulille ja suunnataan eteenpäin. Perjantai päättyy Kajaanissa Hotelli Kajanuksessa, johon olin etukäteen soittanut myöhäisen saapumisen, ihan vaan varmuuden vuoksi - vaikka tuskin näin loppukesästä paljoa ruuhkaa on.

Kuva
Tämä pörröpallo on ahma, tuo julma peto

Kuva
Malla-karhu istahti uimasille ruokailun jälkeen

Kuinka väärässä sitä voi veikaten ollakaan. Aamupalalla on hirveä ruuhka, henkilökunta ihan oikeasti juoksee ja siltikin on kokoaika jotain loppu. Sivukorvalla naapuripöydästä kuultu taikasana "valapäivä" selittää ja myöhempi surffaus vahvistaa - Kainuun prikaatissa on tosiaan valapäivä ja Puolustusvoimat kertoo, että paikalle on ilmoittautunut yli 8000 vierasta. Matkalla Kajaanista kohti Kuopiota vastaantuleva autoletka on piiiiitkän aikaa melko katkoton, ihan turha itsekään haaveilla ohituspaikoista. Kuopiossa lyhyt tuttavastoppi ja eteenpäin kohti Pieksämäkeä.

Lauantai-ilta ja seuraava yö menee isäni luona, kuten myös oiva pätkä sunnuntaita. Sunnuntaina lähdetään ajamaan kotia kohti. Matka taittuu ja neloskone laulaa, kunnes jossain Lammin kulmilla aletaan ihmettelemään epämääräistä mädänhajua. Mietitään että onko meillä jotain evästä joka on alkanut haisemaan vai mikä tässä on, mutta hetken päästä vaimolla leikkaa - työautossaan oli ollut vastaavaa käryä, kun akku keitti. Bussipysäkille seis, kontti auki ja kuuntelemaan, kun patteri sihisee. No voe helevettilääne. Pikainen puhelinkonsultaatio faijan kanssa samalla kun vaimo chattaa autoharrastajakaverien kanssa ja lopulta päätetään nypätä laturilta herätepiuha irti ja kokeilla, päästäiskö kotiin asti. Matkaa ei enää ihan tolkuttomasti ole ja kirkas kesäpäivä, niin kehtaa ajaa ilman valoja ja puhallinta. Ferrari-episodin myötä hankittu ja yhä mukana oleva yleismittari meikäläisen polvelle vahtimaan jännitetasoa ja vaimo ajaa kohti kotia. Tuntui hassulta kotipihassa ohjeistaa "Sammuta auto, jätä valot ja puhallin päälle" - koska viallinen akku, jonka energiataso on matala, on turvallisempi kuin viallinen akku, jonka energiataso on korkea. Reissukamat pois kyydistä ja akku irti.

Kuva

Kotona ollaan, yhtä varmasti unohtumatonta reissukokemusta rikkaampina. Vaimokin hymyilee, ilmeisesti yllätysreissu on onnistunut. Suosittelen - paikat, maisemat ja nähtävyydet ovat näkemisen ja kokemisen arvoisia.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11614
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Asiallinen rapsa!

Matka vaan kohtuullisen hankala ihan 1:1 toteutettavaksi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Polforea
Viestit: 11979
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Totta, laturi- ja akkuvian varmistaminen etukäteen on hankalaa. Enkä tiedä, arvostaisivatko vanhempani random yösijan pyytäjiä, mutta muuten siitä Jämsän ja Kajaaninen välistä voi suorittaa aika hyvin.

Ja niin, kaikki mainitut majoituspaikat on valittu paitsi sijainnin ja hinnan, myös sen perusteella että parkkialue on matalahkon auton saavutettavissa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1672
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

TeroPee kirjoitti:
12 Marras 2024, 16:40
Kesälle 2026 on hahmottumassa suunnitelma, jossa kolme tai neljä lapsiperhettä on matkaamassa autolla Suomesta Euroopan läpi pohjoiseen Italiaan. Ajatuksena on vuokrata iso talo ja olla siellä isolla porukalla ehken jotain kymmenisen päivää. Siitä sitten pistoja sinne tänne tuonne eri kokoonpanoilla. Paluumatka Suomeen sitten hiljalleen Alppien yli ja Saksan läpi muutaman sadan kilometrin pätkissä ja pariksi päiväksi paikalleen pysähdellen.

Mistä noita isoja taloja Italiasta kannattaisi katsella vuokralle?
Tämä suunnitelma otti askeleen eteenpäin. Talo on varattuna Longone Al Segrinoista ensi kesäkuussa.

Neljä autoa ajetaan neljään tyttöön Ruotsin ja Saksan läpi perille ja 12hlö lentää Milanoon. Italian osuuden jälkeen johonkin alppikylään muutamaksi päiväksi. Sieltä sitten hiljalleen Saksan läpi Traveen ja lossilla kotiin. Noin kolmen viikon retki tiedossa. Kalustona 3x V8 ja 1x V10bit.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11614
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Oho, komealta kuulostaa @TeroPeen reissu!

Itellä varattuna hiihtolomalle lennot Müncheniin ja siitä olisi tarkoitus ponnistaa hiihtohisseilemään Zillertaliin. 70/80-l. taitteessa ollut ekaa kertaa skimbavehkeet yllä, joten alkaa olla aika kokeilla lajia Alpeillakin?

T. Mies, joka sai olkaluun murrettua Pälkäneen mäessä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
karila
Viestit: 1332
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina
Maserati Quattroporte V Automatica
Paikkakunta: Turku

Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...

Viesti Kirjoittaja karila »

Aresen museon klubiseinä
Museonseinällä.jpg
Museonseinällä.jpg (60.92 KiB) Katsottu 143 kertaa
- Kari

Avatar
Monza
Viestit: 1002
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...

Viesti Kirjoittaja Monza »

Polforea kirjoitti:
10 Loka 2025, 21:44
Kesäloman kruunuksi on suunniteltu kesälomareissu. Vaimolle on etukäteen kerrottu lähtöaika ja paluupäivä, mutta ei juuri muuta. Ohjeistettu ottamaan mukaan passi, hammasharja ja vaihtovaatteita bikineistä pilkkihaalareihin.
Hieno matkakertomus ja matkakonsepti!

Meillä on moottoripyöräkerho, vajaa kymmenen jäsentä. Kaudessa suoritetaan tyypillisesti kaksi ryhmäajoa, keväällä ja syksyllä. Jokainen jäsen vuorollaan järjestää. Järjestäjä ilmoittaa milloin ja mistä lähdetään ja about milloin palataan, sekä mahdollisen varustuksen, määränpäätä ei tiedä kuin järjestäjä.

Tyypillisesti ajetaan 3-4 numeroisia mutkateitä ja päädytään johonkin mukavaan majoitusliikkeeseen, jossa ainakin sauna, kuten vaikka Imatran Valtiohotelli. Voi olla myös jonkun mökki, joka saattaa vaikuttaa varustukseen. Tai jos pyydetään ottamaan mukaan makuupussi, niin tuskin Hiltoniin ollaan menossa, mutta tämäkin voi tietysti olla hämäystä :-) Viimeksi tarvittiin matkustusasiakirja, lauttamatkaan, päädyttiin Tart(t)oon pariksi yötä.

Vastaa Viestiin