Alfa Romeo Giulia 952
Valvoja: Moderators
- Jiitee
- Viestit: 4749
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Giulia 952
^
Hyvää valmistautumista. Oman exän MA2 antoi noita oireita jo 180 tkm:n jälkeen
ja pelkästään syksyisen nolla- aamun jälkeen. Hankkiuduin eroon Juuliasta, kun
en harrasta käyttöautojen korjaamista.
Hyvää valmistautumista. Oman exän MA2 antoi noita oireita jo 180 tkm:n jälkeen
ja pelkästään syksyisen nolla- aamun jälkeen. Hankkiuduin eroon Juuliasta, kun
en harrasta käyttöautojen korjaamista.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- alfa 156 v6
- Viestit: 5483
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ensimmäisen Multiair yksikön vaihto tuohon ei ottanut montaa tuntia ESS:llä Seinäjoella. Aamulla auto pajalle kun aukesi ja ennen lounasta jo valmis noudettavaksi, en usko että kovin työläs homma voi olla kyseessä tai sitten oli porukalla jo vahva rutiini aiheeseen.Tiige kirjoitti: ↑07 Marras 2025, 22:59En vielä ole mutta valmistaudun siihen. Omassa autossa ensimmäinen multiair on kestänyt 100tkm. Nyt mittarissa 201tkm ja kun auto oli seisonut reilun viikon niin pakkasaamun käynnistyksen jälkeen kävi huonosti 2 sekunnin ajan. Ei vielä osaa sanoa oliko syy multiair, seisonta ja akun huono varaus (katso ylempi viesti) vai jotain muuta.
Vaihto itsessään ei ehkä ole mitenkään kovin erikoinen, mutta työläs. Aika paljon joutuu purkamaan että pääsee yksikköön käsiksi. Näin ainakin sen perusteella mitä olen jaksanut perehtyä aiheeseen. Vaatinee sen erikoiskalun vaihtoon millä jouset puristetaan kasaan. Niitä ei tunnu helposti löytyvän järkevällä hinnalla. Vähän vahingossa löysin yhden alkuperäisen työkalun järkevään hintaan joka tulikin jo. Eli lähtökupissa ollaan.![]()
-
Ranttall
- Viestit: 234
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 200hp AT8 Super -17
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa Romeo Giulia 952
215tkm oli kun kesällä ostin, nyt 218tkm. Saksan aikaisista kuiteista en ainakaan löytänyt mitään mainintaa MultiAirin vaihdosta, niin en tiedä voisiko olla jopa mahdollista, että alkuperäinen yksikkö kosahti vasta nyt.
Sakan reklamaatio-osaston vastaus oli ainakin lupaava, kun pahoittelivat sitä, että "sama vika, josta ilmoitin heti kaupanteon jälkeen on nyt pahentunut ja estää auton käytön eikä aiemmat korjausyritykset Hedinillä ole tuottaneet tulosta" eli melko suoraan myönsivät heti kättelyssä, että kyseessä on tosiaan se sama vika, jota on jo heidän laskuun korjailtu ja ovat tätä kautta myöntäneet sen kuuluvan heidän virhevastuun piiriin, kun ilmaantunut heti oston jälkeen.
Ainoa miinus, että halusivat auton edelleen Hedinille tutkittavaksi, vaikka ehdotin muita paikkoja. Sanoin kyllä Hedinille melko painokkaasti, että se on se MultiAir, että se täytyy nyt saada kuntoon.
Saa nähdä mitä Saka vastaa, kun kysyin sijaisautoa vielä kaiken päälle, kun ainakin aiemman kokemuksen mukaan ensi viikolla Hedinillä diagnosoidaan, minkä jälkeen tilataan osa jostain Italiasta ja aika varataan vasta osan saavuttua ja eka aika menee johonkin aikaisintaan parin viikon päähän. Autoa kuitenkin tarvitsisi joka päivä jo ihan töissä käymiseen. Toki, jos nyt maksavat tuon MultiAirin ja sanovat, että sijaisautoon ei enää pysty niin en kyllä jaksa siitä enää alkaa taistelemaan.
- Jiitee
- Viestit: 4749
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mullahan tuo Juulia oli kesäkäyttöautona, ja luulen, että siinä käytössä ei tule noita
MA-ongelmia isoillakaan kilometreillä. Öljynvaihdot myös puolitin aina, mutta kun aioin kerrankin
jatkaa syksyllä -23 Juliaa ympärivuotisena kun töissä tuli projektissa paljon km- korvattavaa ajoa niin oireet alkoivat heti
. Käytetty Fiat 500e 42 kWh tuli vuodeksi tilalle …
Luulen, että Suomen talvessa hyvälläkään ylläpidolla ei MA kestä kuin
noin 150-200 tkm. Tyyppivika, sano.
MA-ongelmia isoillakaan kilometreillä. Öljynvaihdot myös puolitin aina, mutta kun aioin kerrankin
jatkaa syksyllä -23 Juliaa ympärivuotisena kun töissä tuli projektissa paljon km- korvattavaa ajoa niin oireet alkoivat heti
Luulen, että Suomen talvessa hyvälläkään ylläpidolla ei MA kestä kuin
noin 150-200 tkm. Tyyppivika, sano.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Pujazuba
- Viestit: 2414
- Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
- Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Akkua ehdottomasti kannattaa ladata talven aikana silloin tällöin vaikka olisikin säännöllisiä pitkiä ajoja kun ei se logiikka vaan salli sopivan korkean lataustason ylläpitämisen.
Itsellä ongelmat on pääsääntöisesti pysyneet poissa kun talvisin n. kuukauden välein lataan tolpasta pari tuntia. Lyhyttä nurkka-ajoa on melko iso osuus auton käytöstä. Lämmin halli toki auttaa paljon joten akku on tosiaan kovilla jos auto lepää taivasalla.
Itsellä ongelmat on pääsääntöisesti pysyneet poissa kun talvisin n. kuukauden välein lataan tolpasta pari tuntia. Lyhyttä nurkka-ajoa on melko iso osuus auton käytöstä. Lämmin halli toki auttaa paljon joten akku on tosiaan kovilla jos auto lepää taivasalla.
- Tiige
- Viestit: 3023
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ei se varmaan monen tunnin homma ole jos tietää mitä tekee. eLearnista kun katselin ohjeita niin ensimmäisenä irroitettiin konepelti.alfa 156 v6 kirjoitti: ↑08 Marras 2025, 09:56Ensimmäisen Multiair yksikön vaihto tuohon ei ottanut montaa tuntia ESS:llä Seinäjoella. Aamulla auto pajalle kun aukesi ja ennen lounasta jo valmis noudettavaksi, en usko että kovin työläs homma voi olla kyseessä tai sitten oli porukalla jo vahva rutiini aiheeseen.Tiige kirjoitti: ↑07 Marras 2025, 22:59En vielä ole mutta valmistaudun siihen. Omassa autossa ensimmäinen multiair on kestänyt 100tkm. Nyt mittarissa 201tkm ja kun auto oli seisonut reilun viikon niin pakkasaamun käynnistyksen jälkeen kävi huonosti 2 sekunnin ajan. Ei vielä osaa sanoa oliko syy multiair, seisonta ja akun huono varaus (katso ylempi viesti) vai jotain muuta.
Vaihto itsessään ei ehkä ole mitenkään kovin erikoinen, mutta työläs. Aika paljon joutuu purkamaan että pääsee yksikköön käsiksi. Näin ainakin sen perusteella mitä olen jaksanut perehtyä aiheeseen. Vaatinee sen erikoiskalun vaihtoon millä jouset puristetaan kasaan. Niitä ei tunnu helposti löytyvän järkevällä hinnalla. Vähän vahingossa löysin yhden alkuperäisen työkalun järkevään hintaan joka tulikin jo. Eli lähtökupissa ollaan.![]()
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- jargon
- Viestit: 677
- Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
- Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Stelvio 2,0 -17
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06) - Paikkakunta: Varkaus
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Paljon hyvää tietoa ja mietittävää kun multiairin vaihto joskus eteen tulee 
-
harde
- Viestit: 377
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia Veloce 2.0T 2022 ja 11 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Pitääkö teillä Giulian venttiilit dieselmäistä ääntä kylmänä veto päällä?
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Siinä Ecuhelsingin kakkosvideossa on tuumailtu tosiaan että ei pienillä ö-paineilla ei öljyt poteroista vaihdu, joten ite oon kerran kuussa ajellu puolisen tuntia yli 4000 kierroksilla taukoamatta. Tiedä sitten mikä vaikutus, mutta sopiihan sitä toivoa.
Toisaalta taas jo saksantuonnissa ei oo viel 200tkm paikallakaan ei oo osaa vaihdettu niin voip olla että sielläkin on kierroksia käytetty reippaammin useasti.
Toisaalta taas jo saksantuonnissa ei oo viel 200tkm paikallakaan ei oo osaa vaihdettu niin voip olla että sielläkin on kierroksia käytetty reippaammin useasti.
- karila
- Viestit: 1351
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina
Maserati Quattroporte V Automatica - Paikkakunta: Turku
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Öljynpaineet näyttää 280 bensakoneessa olevan 2.2-2.3 bar 2900 rpm saakka ja sen jälkeen 4.4-4.5 bar.Kuikkaa kirjoitti: ↑09 Marras 2025, 18:53Siinä Ecuhelsingin kakkosvideossa on tuumailtu tosiaan että ei pienillä ö-paineilla ei öljyt poteroista vaihdu, joten ite oon kerran kuussa ajellu puolisen tuntia yli 4000 kierroksilla taukoamatta. Tiedä sitten mikä vaikutus, mutta sopiihan sitä toivoa.
Toisaalta taas jo saksantuonnissa ei oo viel 200tkm paikallakaan ei oo osaa vaihdettu niin voip olla että sielläkin on kierroksia käytetty reippaammin useasti.
Itse myös ajelen maantiellä pidempiä aikoja korkeammilla paineilla , yli 3000 rpm
- Kari
Re: Alfa Romeo Giulia 952
En oo kuunnellut ajaessa. Mutta tyhjäkäynti näissä bensamoottoreissa on kyllä erikoinen. Ulkomaan facebook ryhmään tulee miltei joka päivä videota kuinka ruma käyntiääni näissä on ja sitä ihmetellään sielläkin.
-
Ranttall
- Viestit: 234
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 200hp AT8 Super -17
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Ja saaga jatkuu. Hedin oli kerennyt katsomaan auton jo tänään. Vikakoodit kuulemma 2 ja 3 sylinterin sytytyskatkoksesta. Viimeksi uusittu 1 ja 4 sylinterin puolat, joten nyt pitää vielä vaihtaa puolat 2 ja 3 sylinteriin. Vika kuulemma seuraa sylinteristä toiseen, kun puolien paikkaa vaihtaa ja tämä viittaa heidän mukaan puolavikaan ja Multiairivikaan ei viittaa mikään, vaan myös vaihdetuista puolista tulisi vikakoodia, jos vika olisi Multissa. Sanoin, että en jaksa hetkeäkään uskoa, että kaikki puolat sekä tulpat olisi olleet paskana viimeisen 3 tkm aikana mutta puolien vaihdolla mennään ja Sakalle vajaa 1300 euron lasku vikadiagnooseineen, kun yhden puolan hinta 525 euroa. Ja Sakalta huomenna sijaisauto alle, sieltä suunnalta edelleen aivan 6/5 toimintaa.Ranttall kirjoitti: ↑08 Marras 2025, 10:33215tkm oli kun kesällä ostin, nyt 218tkm. Saksan aikaisista kuiteista en ainakaan löytänyt mitään mainintaa MultiAirin vaihdosta, niin en tiedä voisiko olla jopa mahdollista, että alkuperäinen yksikkö kosahti vasta nyt.
Sakan reklamaatio-osaston vastaus oli ainakin lupaava, kun pahoittelivat sitä, että "sama vika, josta ilmoitin heti kaupanteon jälkeen on nyt pahentunut ja estää auton käytön eikä aiemmat korjausyritykset Hedinillä ole tuottaneet tulosta" eli melko suoraan myönsivät heti kättelyssä, että kyseessä on tosiaan se sama vika, jota on jo heidän laskuun korjailtu ja ovat tätä kautta myöntäneet sen kuuluvan heidän virhevastuun piiriin, kun ilmaantunut heti oston jälkeen.
Ainoa miinus, että halusivat auton edelleen Hedinille tutkittavaksi, vaikka ehdotin muita paikkoja. Sanoin kyllä Hedinille melko painokkaasti, että se on se MultiAir, että se täytyy nyt saada kuntoon.
Saa nähdä mitä Saka vastaa, kun kysyin sijaisautoa vielä kaiken päälle, kun ainakin aiemman kokemuksen mukaan ensi viikolla Hedinillä diagnosoidaan, minkä jälkeen tilataan osa jostain Italiasta ja aika varataan vasta osan saavuttua ja eka aika menee johonkin aikaisintaan parin viikon päähän. Autoa kuitenkin tarvitsisi joka päivä jo ihan töissä käymiseen. Toki, jos nyt maksavat tuon MultiAirin ja sanovat, että sijaisautoon ei enää pysty niin en kyllä jaksa siitä enää alkaa taistelemaan.![]()
Hetkeäkään en siihen usko, mutta toivon, että Hedin on oikeassa. Jos ei ole, niin mielenkiintoista nähdä, miten lähdetään etenemään, kun mulla on dokumentit heinäkuusta alkaen, joissa olen kertonut MultiAirin olevan rikki ja autoon on vaihdettu melkein MultiAirin verran kaikkia muita osia.

- JT Newman
- Viestit: 383
- Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
- Car(s): Stelvio Veloce+ -21 280hp
Belvedere -58 290hp - Paikkakunta: It's a long way to Leppärary
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Se kalina tulee ruiskusuuttimista, ja vaimenee lämpimänä LÄHES kokonaan.
Raaka on ääni bensakoneessa. Ja tämä siis yhden Giulian ja Stelvion otannalla.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines
Re: Alfa Romeo Giulia 952
- Tiige
- Viestit: 3023
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kyllähän se dieselmaisesti kalisee ensimmäiset sadat metrit mutta loppuu aika äkkiä. Tehdaskin tämän tiedostanut kun siellä on sellainen huopa suutinkiskon päällä. Ilman sitä voisi olla vielä karskimpi.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
koomala
- Viestit: 113
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:32
- Car(s): Giulia 2.0 -18
ex. 159 2.4 JTDm Q4 -08 - Paikkakunta: E-Savo
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kaikista karuin tilanne on, kun lähtee nousemaan parkkihallista kylmällä koneella luiskaa pitkin ikkuna auki niin, että kolina kaikuu viereisestä betoniseinästä. Ekalla kerralla ihmettelin, että missä se volkkarin pumppusuutin-diesel oikein menee.
- Maunu
- Viestit: 3685
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Laitoin tänään pojan Giuliaan uudet takaiskarit. Ei ollut vaikutusta kolinaan joka alkaa noin 100 km/h vauhdissa.
Etuiskarit ovat vielä matkalla Suomeen, joten odotellaan vielä nekin. Jos nekään eivät tuo ratkaisua tuohon paukutukseen täytyy kaiketi käyttää auto nosturilla ja tarkastella kardaani.
Toinen asia mitä olen tässä yrittänyt saada on parkkitutkan kytkentäkaavio takapuskurin liitoksessa. Tuli ostettua tutkat, mutta johto oli tietysti katkaistu sivuleikkureilla. Nyt täytyisi sitten keksiä mikä on sopiva järjestys johdoille.
Yhden Giulia service manuaalin ostin, mutta siinä ei ollut parkkitutkan kaaviota. eLearnia en ole onnistunut saamaan toimimaan vaikka tunnin ostinkin aikaa Stellantiksen palveluun. Eper kyllä löytää uudet mallit, mutta elearn on sama kuin ilmaisversiokin, vaikka sieltä Giulian saakin valittua. Pitäisi kirjautua fiatin järjestelmään, mutta se näyttää olevan vain tehtaan väelle.
Etuiskarit ovat vielä matkalla Suomeen, joten odotellaan vielä nekin. Jos nekään eivät tuo ratkaisua tuohon paukutukseen täytyy kaiketi käyttää auto nosturilla ja tarkastella kardaani.
Toinen asia mitä olen tässä yrittänyt saada on parkkitutkan kytkentäkaavio takapuskurin liitoksessa. Tuli ostettua tutkat, mutta johto oli tietysti katkaistu sivuleikkureilla. Nyt täytyisi sitten keksiä mikä on sopiva järjestys johdoille.
Yhden Giulia service manuaalin ostin, mutta siinä ei ollut parkkitutkan kaaviota. eLearnia en ole onnistunut saamaan toimimaan vaikka tunnin ostinkin aikaa Stellantiksen palveluun. Eper kyllä löytää uudet mallit, mutta elearn on sama kuin ilmaisversiokin, vaikka sieltä Giulian saakin valittua. Pitäisi kirjautua fiatin järjestelmään, mutta se näyttää olevan vain tehtaan väelle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Tiige
- Viestit: 3023
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2 - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Siinä kardaanissa ei ole mitään muuta kuluvaa kuin se takana oleva kumimunkki. Sen kunnon nyt näkee jos vaan jotenkin pääsee auton alle. Hiilikuitukeppi ilman kannatinlaakeria.Maunu kirjoitti: ↑14 Marras 2025, 20:21Laitoin tänään pojan Giuliaan uudet takaiskarit. Ei ollut vaikutusta kolinaan joka alkaa noin 100 km/h vauhdissa.
Etuiskarit ovat vielä matkalla Suomeen, joten odotellaan vielä nekin. Jos nekään eivät tuo ratkaisua tuohon paukutukseen täytyy kaiketi käyttää auto nosturilla ja tarkastella kardaani.
Toinen asia mitä olen tässä yrittänyt saada on parkkitutkan kytkentäkaavio takapuskurin liitoksessa. Tuli ostettua tutkat, mutta johto oli tietysti katkaistu sivuleikkureilla. Nyt täytyisi sitten keksiä mikä on sopiva järjestys johdoille.
Yhden Giulia service manuaalin ostin, mutta siinä ei ollut parkkitutkan kaaviota. eLearnia en ole onnistunut saamaan toimimaan vaikka tunnin ostinkin aikaa Stellantiksen palveluun. Eper kyllä löytää uudet mallit, mutta elearn on sama kuin ilmaisversiokin, vaikka sieltä Giulian saakin valittua. Pitäisi kirjautua fiatin järjestelmään, mutta se näyttää olevan vain tehtaan väelle.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
-
harde
- Viestit: 377
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia Veloce 2.0T 2022 ja 11 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Koiranluut piti melkoista paukutusta, kun menivät vaihtoon
- Maunu
- Viestit: 3685
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): Junior Speziale Electrica 2025, Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Täytyy tutkia nekin kun tunkkaan seuraavaksi etupään ylös. Takapään koiranluut tuntuivat olevan kunnossa.
Oliko niin että Stelvion osaa voi käyttää tässä. Taisi olla huomattavasti jäykempi.
Oliko niin että Stelvion osaa voi käyttää tässä. Taisi olla huomattavasti jäykempi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
-
Ranttall
- Viestit: 234
- Liittynyt: 24 Joulu 2011, 20:51
- Car(s): Alfa Romeo Giulia 2.0 200hp AT8 Super -17
Ex: Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Q-Tronic -07, Alfa Romeo 159 2.2 JTS -06, Alfa Romeo GT 2.0 JTS -04 Selespeed, Alfa Romeo 156 2.0 TS -00 - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Selkeesti parani noitten puolien vaihdon jälkeen, mutta nyt kun on muutaman sata kilsaa ajanut, niin alkoi taas pakkasaamuina aavistuksen ravistamaan ja hiukan nykii ekat sata metriä, jos ei varovaisesti lähde liikkeelle.Ranttall kirjoitti: ↑10 Marras 2025, 18:03Ja saaga jatkuu. Hedin oli kerennyt katsomaan auton jo tänään. Vikakoodit kuulemma 2 ja 3 sylinterin sytytyskatkoksesta. Viimeksi uusittu 1 ja 4 sylinterin puolat, joten nyt pitää vielä vaihtaa puolat 2 ja 3 sylinteriin. Vika kuulemma seuraa sylinteristä toiseen, kun puolien paikkaa vaihtaa ja tämä viittaa heidän mukaan puolavikaan ja Multiairivikaan ei viittaa mikään, vaan myös vaihdetuista puolista tulisi vikakoodia, jos vika olisi Multissa. Sanoin, että en jaksa hetkeäkään uskoa, että kaikki puolat sekä tulpat olisi olleet paskana viimeisen 3 tkm aikana mutta puolien vaihdolla mennään ja Sakalle vajaa 1300 euron lasku vikadiagnooseineen, kun yhden puolan hinta 525 euroa. Ja Sakalta huomenna sijaisauto alle, sieltä suunnalta edelleen aivan 6/5 toimintaa.
Hetkeäkään en siihen usko, mutta toivon, että Hedin on oikeassa. Jos ei ole, niin mielenkiintoista nähdä, miten lähdetään etenemään, kun mulla on dokumentit heinäkuusta alkaen, joissa olen kertonut MultiAirin olevan rikki ja autoon on vaihdettu melkein MultiAirin verran kaikkia muita osia.
![]()
"Syökö" toi MultiAirin vika noita puolia jollain aikavälillä? Ja onko enää muita mahollisuuksia selvittää tota kuntoa kuin taas vaan ajaa ja odottaa alkaako oireilemaan pahemmin? ChatGPT väitti, että jotain öljynpaineita yms. mittaamalla voisi saada tietoa MultiAirin kunnosta.
-
jmi
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Vaikuttaa niin tutulta, korjaamot vaihtavat öljyjä ja sytytyspuolia ja taas kun tulee pakkasaamu niin pätkiminen palaa. Minulla tuli aina yhdestä sylinteristä sytytyskatkosvikaa vaikka vaihtoi puolan paikkaa. Multiairin vaihdon jälkeen ei enää temppuillut pariin vuoteen.Ranttall kirjoitti: ↑17 Marras 2025, 12:00Selkeesti parani noitten puolien vaihdon jälkeen, mutta nyt kun on muutaman sata kilsaa ajanut, niin alkoi taas pakkasaamuina aavistuksen ravistamaan ja hiukan nykii ekat sata metriä, jos ei varovaisesti lähde liikkeelle.Ranttall kirjoitti: ↑10 Marras 2025, 18:03Ja saaga jatkuu. Hedin oli kerennyt katsomaan auton jo tänään. Vikakoodit kuulemma 2 ja 3 sylinterin sytytyskatkoksesta. Viimeksi uusittu 1 ja 4 sylinterin puolat, joten nyt pitää vielä vaihtaa puolat 2 ja 3 sylinteriin. Vika kuulemma seuraa sylinteristä toiseen, kun puolien paikkaa vaihtaa ja tämä viittaa heidän mukaan puolavikaan ja Multiairivikaan ei viittaa mikään, vaan myös vaihdetuista puolista tulisi vikakoodia, jos vika olisi Multissa. Sanoin, että en jaksa hetkeäkään uskoa, että kaikki puolat sekä tulpat olisi olleet paskana viimeisen 3 tkm aikana mutta puolien vaihdolla mennään ja Sakalle vajaa 1300 euron lasku vikadiagnooseineen, kun yhden puolan hinta 525 euroa. Ja Sakalta huomenna sijaisauto alle, sieltä suunnalta edelleen aivan 6/5 toimintaa.
Hetkeäkään en siihen usko, mutta toivon, että Hedin on oikeassa. Jos ei ole, niin mielenkiintoista nähdä, miten lähdetään etenemään, kun mulla on dokumentit heinäkuusta alkaen, joissa olen kertonut MultiAirin olevan rikki ja autoon on vaihdettu melkein MultiAirin verran kaikkia muita osia.
![]()
"Syökö" toi MultiAirin vika noita puolia jollain aikavälillä? Ja onko enää muita mahollisuuksia selvittää tota kuntoa kuin taas vaan ajaa ja odottaa alkaako oireilemaan pahemmin? ChatGPT väitti, että jotain öljynpaineita yms. mittaamalla voisi saada tietoa MultiAirin kunnosta.
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Mulla kävi myöskin niin että yksi puola vaihdettiin, mutta ei se mitään auttanut.
Vika poistui ja käynti muuttui totaalisesti MA:n vaihdolla.
Vika poistui ja käynti muuttui totaalisesti MA:n vaihdolla.
- Jiitee
- Viestit: 4749
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Kyselin joutessani Giulian moottoreista Copilotin tekoälyltä:
" Todellinen maailman suurin kilometrimäärä Alfa Romeo 952-mallin Giulialla ? "
Vastaus:
"Tarkkaa "maailmanennätyslukemaa", jota olisi virallisesti dokumentoitu, on vaikea määrittää, mutta Alfa Romeo Giulia (952-malli) -yksilöillä on raportoitu olevan huomattavan suuria kilometrimääriä.
Käyttäjien ja omistajien raporttien perusteella:
Suurimmat raportoidut kilometrimäärät ovat tyypillisesti dieselmoottorisilla Giulioilla. Eräs käyttäjä Reddit-keskustelupalstalla mainitsi vuoden 2016 2.2-litraisen diesel-Giuliansa, jolla oli ajettu 364 327 kilometriä (noin 226 000 mailia) ilman vakavia ongelmia. Toisessa ilmoituksessa nähtiin myynnissä ollut 2.2-litrainen diesel, jonka matkamittarissa oli 237 000 mailia (yli 380 000 km). "
Sitten :
"Alfa Romeo Multiair2 kestävyys keskimäärin km ?"
Vastaus:
"Alfa Romeo MultiAir2 -moottorin keskimääräinen kestoikä kilometreinä riippuu pitkälti säännöllisestä ja asianmukaisesta huollosta. Yleisesti ottaen itse moottorilohko on melko kestävä, ja hyvin huollettu auto voi kestää helposti yli 200 000 kilometriä, ja jopa 300 000 kilometrin rajan ylittäneitä yksilöitä on nähty.
Kuitenkin MultiAir-järjestelmän (hydraulinen venttiilinohjausyksikkö) osalta tilanne on hieman erilainen:
MultiAir-yksikkö on järjestelmän herkin osa. Sen tyypillinen vika-alttius liittyy usein puutteelliseen tai laiminlyötyyn öljynvaihtoväliin ja vääränlaisen öljyn käyttöön.
Varhaisissa, ennen vuotta 2013 valmistetuissa MultiAir-yksiköissä oli enemmän mekaanisia vikoja, kun taas uudemmissa yksiköissä (MultiAir2) ongelmat ovat useammin sähkömagneettisten venttiilien vikoja, joita voi ilmetä noin 40 000–50 000 kilometrin välein, ellei huolto ole ollut esimerkillistä.
Monet käyttäjät ovat raportoineet, että säännöllisillä, jopa suositeltua tiheämmillä öljynvaihdoilla (alle 10 000 km välein tai vuosittain) ja oikean öljyn (tärkeää MultiAir-järjestelmän toiminnalle) käytöllä MultiAir-yksikön elinikää voidaan pidentää merkittävästi.
Yksikön vaihtokustannukset voivat olla huomattavat, joten asianmukainen huolto on avainasemassa kestävyyden maksimoimiseksi.
Yhteenvetona, kunhan MultiAir-yksikön vaatima huolellinen öljynvaihto-ohjelma pidetään, moottori itsessään on kestävä ja voi saavuttaa suuriakin kilometrilukemia."
Lopuksi:
Kysymys:
"Todellinen maailman suurin kilometrimäärä bensamoottorisella Alfa Romeo 952-mallin Giulialla ?"
Vastaus:
"Tällä hetkellä korkein raportoitu, julkisesti mainittu kilometrimäärä bensamoottorisella (2.0-litrainen turbo) Giulialla on noin 315 000 kilometriä (196 000 mailia). Tämä on omistajan raportoima lukema vuoden 2017 Ti-mallista Yhdysvalloissa, jolla ei ollut ilmennyt suuria ongelmia.
Muita mainittuja suuria lukemia ovat muun muassa:
Yli 320 000 kilometriä (200 000 mailia) ajetut Stelvio-mallit (joissa on sama 2.0-litrainen bensakone).
Reddit-käyttäjä, joka ajoi 2018-mallisellaan 112 000 mailia (noin 180 000 km) ja myi sen eteenpäin, ja auto jatkaa edelleen kulkuaan.
Useita muita raportteja yli 200 000 kilometrin (120 000 mailin) lukemista. "
Kohtuullisen hyvin tekoäly tuossa yllä vetää Giulian patojen kestävyydestä yhteen. Mutta poikkeukset vahvistavat aina säännön.
Lisäksi AI - aivo oli saanut vain 20-80 tapausta näihin kuhunkin kysymykseen, otanta liian vähäinen ?
Oman ex:n alkuperäisen MA2:n kilometrit olivat 184 tkm, ja pientä oiretta yksikön vaihtoon tuloon alkoi tulla syksyisillä keleillä.
Lisäksi puolitin sen suositellun Selenian vaihtovälit. Herää kysymys, miten ihmeessä tuon MA2-laitoksen saa ylipäätään kestämään n. 300 000 km,jonka muu GME-mosa kyllä varmasti useimmiten kestää ?
Tuo tietämättämyys/avuttomuus ja " onnella ne laivatkin seilaavat" - asenne tämän kiperän ongelman ratkaisussa sai minut luopumaan muuten loistavasta autosta. Riisselipata on kestävämpi, omistajat olkaa onnellisia.
" Todellinen maailman suurin kilometrimäärä Alfa Romeo 952-mallin Giulialla ? "
Vastaus:
"Tarkkaa "maailmanennätyslukemaa", jota olisi virallisesti dokumentoitu, on vaikea määrittää, mutta Alfa Romeo Giulia (952-malli) -yksilöillä on raportoitu olevan huomattavan suuria kilometrimääriä.
Käyttäjien ja omistajien raporttien perusteella:
Suurimmat raportoidut kilometrimäärät ovat tyypillisesti dieselmoottorisilla Giulioilla. Eräs käyttäjä Reddit-keskustelupalstalla mainitsi vuoden 2016 2.2-litraisen diesel-Giuliansa, jolla oli ajettu 364 327 kilometriä (noin 226 000 mailia) ilman vakavia ongelmia. Toisessa ilmoituksessa nähtiin myynnissä ollut 2.2-litrainen diesel, jonka matkamittarissa oli 237 000 mailia (yli 380 000 km). "
Sitten :
"Alfa Romeo Multiair2 kestävyys keskimäärin km ?"
Vastaus:
"Alfa Romeo MultiAir2 -moottorin keskimääräinen kestoikä kilometreinä riippuu pitkälti säännöllisestä ja asianmukaisesta huollosta. Yleisesti ottaen itse moottorilohko on melko kestävä, ja hyvin huollettu auto voi kestää helposti yli 200 000 kilometriä, ja jopa 300 000 kilometrin rajan ylittäneitä yksilöitä on nähty.
Kuitenkin MultiAir-järjestelmän (hydraulinen venttiilinohjausyksikkö) osalta tilanne on hieman erilainen:
MultiAir-yksikkö on järjestelmän herkin osa. Sen tyypillinen vika-alttius liittyy usein puutteelliseen tai laiminlyötyyn öljynvaihtoväliin ja vääränlaisen öljyn käyttöön.
Varhaisissa, ennen vuotta 2013 valmistetuissa MultiAir-yksiköissä oli enemmän mekaanisia vikoja, kun taas uudemmissa yksiköissä (MultiAir2) ongelmat ovat useammin sähkömagneettisten venttiilien vikoja, joita voi ilmetä noin 40 000–50 000 kilometrin välein, ellei huolto ole ollut esimerkillistä.
Monet käyttäjät ovat raportoineet, että säännöllisillä, jopa suositeltua tiheämmillä öljynvaihdoilla (alle 10 000 km välein tai vuosittain) ja oikean öljyn (tärkeää MultiAir-järjestelmän toiminnalle) käytöllä MultiAir-yksikön elinikää voidaan pidentää merkittävästi.
Yksikön vaihtokustannukset voivat olla huomattavat, joten asianmukainen huolto on avainasemassa kestävyyden maksimoimiseksi.
Yhteenvetona, kunhan MultiAir-yksikön vaatima huolellinen öljynvaihto-ohjelma pidetään, moottori itsessään on kestävä ja voi saavuttaa suuriakin kilometrilukemia."
Lopuksi:
Kysymys:
"Todellinen maailman suurin kilometrimäärä bensamoottorisella Alfa Romeo 952-mallin Giulialla ?"
Vastaus:
"Tällä hetkellä korkein raportoitu, julkisesti mainittu kilometrimäärä bensamoottorisella (2.0-litrainen turbo) Giulialla on noin 315 000 kilometriä (196 000 mailia). Tämä on omistajan raportoima lukema vuoden 2017 Ti-mallista Yhdysvalloissa, jolla ei ollut ilmennyt suuria ongelmia.
Muita mainittuja suuria lukemia ovat muun muassa:
Yli 320 000 kilometriä (200 000 mailia) ajetut Stelvio-mallit (joissa on sama 2.0-litrainen bensakone).
Reddit-käyttäjä, joka ajoi 2018-mallisellaan 112 000 mailia (noin 180 000 km) ja myi sen eteenpäin, ja auto jatkaa edelleen kulkuaan.
Useita muita raportteja yli 200 000 kilometrin (120 000 mailin) lukemista. "
Kohtuullisen hyvin tekoäly tuossa yllä vetää Giulian patojen kestävyydestä yhteen. Mutta poikkeukset vahvistavat aina säännön.
Lisäksi AI - aivo oli saanut vain 20-80 tapausta näihin kuhunkin kysymykseen, otanta liian vähäinen ?
Oman ex:n alkuperäisen MA2:n kilometrit olivat 184 tkm, ja pientä oiretta yksikön vaihtoon tuloon alkoi tulla syksyisillä keleillä.
Lisäksi puolitin sen suositellun Selenian vaihtovälit. Herää kysymys, miten ihmeessä tuon MA2-laitoksen saa ylipäätään kestämään n. 300 000 km,jonka muu GME-mosa kyllä varmasti useimmiten kestää ?
Tuo tietämättämyys/avuttomuus ja " onnella ne laivatkin seilaavat" - asenne tämän kiperän ongelman ratkaisussa sai minut luopumaan muuten loistavasta autosta. Riisselipata on kestävämpi, omistajat olkaa onnellisia.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Alfa Romeo Giulia 952
Eiköhän ilmastollakin ole vaikutusta. Jos ajaa San Diegossa jossa lämpötila ympäri vuoden about +15C° - +25C° ikkunassa voisin kuvitella että MA2 kulkee pidempään kuin Suomessa samoilla öljynvaihtoväleillä.
