Kongsberg on tuonut paljon muutakin mutta viimeiset 6kk olleet hieman turskan hajuisia, luokkaa -30%. Toisaalta vielä +80% ostohetkestä ja 30% alkuperäisestä ostosta kevennetty vähän reilut 100% kohdalla.
Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta
Valvoja: Moderators
Re: Wall Street: rahan ja vallan katu - keskustelua omasta/naapurin taloudesta
Nokialta Uitto ulos ja Defence BU perustettu. Timo Ihamuotilasta HPJ.
-
Carlo Coppa
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, MaXi5 -00, ex Maserati 4.24v -90
^Ja kurssi laski 7 %.
You can´t buy happiness but you can buy horsepower.
Markkinat eivät usko Nokian AI-tarinaan?
Hyvä että Mr. Hotard laittaa kuitenkin asioita eteenpäin ja firman rakenne ja suunta selkenivät.
Primary P&L segments:
- Network Infrastructure (Optical, IP, Fixed)
- Mobile Infrastructure (Core Software, Radio Networks, Technology Standards)
Horizontal / corporate units:
- Technology & AI Organization (incl. Bell Labs)
- Nokia Defense – incubation & GTM/R&D hub for defense, leveraging products and tech from both NI and MI
"Portfolio Businesses" bucket created for four non-core units with decisions expected during 2026
- FWA CPE
- Site Implementation & OSP
- Enterprise Campus Edge
- Microwave Radio
Portfolio businesses on siis roskakori joka siivotaan ensivuoden aikana. Jos saa arvata niin:
- FWA ajetaan alas, jollei löydy jotain pikku firmaa jonka portfolioon tämä sopii
- Site Implementation menee jollekin kansainväliselle infrarakennusfirmallen (Intiaan?)
- Enterprise (=NDAC) myydän Dellille joka on Nokia - NVIDIA - TMO US - Dell kompuksessa mutta ilman omaa tuotetta (HPE osti Athonetin ja Druid ei ole kaupan) Tai sitten jollekin muulle Nokiaa lähelle olevalle taholle koska yksikkö riippuvainen MI radioista.
- Microwave transport business voi jopa jäädä taloon? Tai sitten Aviat ostaa pois.
- atti
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Nobelisti Bengt Holmström sanoo suoraan: EU säätelee itsensä hengiltä – ”Tilanne on katastrofaalinen”
https://yle.fi/a/74-20196313
Mielestäni pahin ongelma ei ole edes EU sääntely, vaan se että sääntelykeskeisyys on iskostunut myös moneen organisaatioon. Arvostan pomoja jotka ymmärtävät mitä firmassa oikeasti tehdään ja miten. Aikasemmin olen väheksynyt pavunlaskijoita. Nyt on tullut kolmas vielä karumpi johtajaryhmä. Pomot jotka saavat kiksit EU-normituksen yms. täydellisestä, puritanistisesta noudattamisesta. Ei kiinnosta raha, eikä kiinnosta itse firman tekeminen.
Mielestäni GDPR iskosti tämän monen pomon päähän. Homma on vain mennyt tuosta huonommaksi. Olen esimerkiksi nähnyt useamman firman AI tarjonnan, jossa painotetaan ainoastaan sitä kuinka noudatetaan EUn asetuksia. Ei siis olla ratkomassa mitään aitoa ongelmaa.
Voin kertoa pari sanaa jos joku kysyy mistä huono tuottavuuden kehitys johtuu.
https://yle.fi/a/74-20196313
Mielestäni pahin ongelma ei ole edes EU sääntely, vaan se että sääntelykeskeisyys on iskostunut myös moneen organisaatioon. Arvostan pomoja jotka ymmärtävät mitä firmassa oikeasti tehdään ja miten. Aikasemmin olen väheksynyt pavunlaskijoita. Nyt on tullut kolmas vielä karumpi johtajaryhmä. Pomot jotka saavat kiksit EU-normituksen yms. täydellisestä, puritanistisesta noudattamisesta. Ei kiinnosta raha, eikä kiinnosta itse firman tekeminen.
Mielestäni GDPR iskosti tämän monen pomon päähän. Homma on vain mennyt tuosta huonommaksi. Olen esimerkiksi nähnyt useamman firman AI tarjonnan, jossa painotetaan ainoastaan sitä kuinka noudatetaan EUn asetuksia. Ei siis olla ratkomassa mitään aitoa ongelmaa.
Voin kertoa pari sanaa jos joku kysyy mistä huono tuottavuuden kehitys johtuu.
Suomi mainittu!
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/37 ... 90c74b99f4
Mutta eiköhän miljönääriverolla tuostakin selvitä, mihin sitä kasvua tarvitaan...
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/37 ... 90c74b99f4
Mutta eiköhän miljönääriverolla tuostakin selvitä, mihin sitä kasvua tarvitaan...
Vaikka maanlaajuidet keskiarvot ja mediaanit kertovat asuntomarkkinoista vain osan tarinaa ja joskus johtavat harhaan niin yhtenä työkaluna nekin toimivat. Suomessa 10 vuoden yli keskimäärin asunnot ovat halventuneet 19% verrattuna palkkaan. Yritin hieman kaivella OECD:n sivuilta mitä indeksejä ovat käyttäneet kuvaamaan asuntojen hintoja ja kotitalouksien tuloja mutta en ihan yksikäsitteistä vastausta löytänyt. Pitänee yrittää siis saada AI agentti asialle, niillä on lehmän hermot.

- Vittorio Jano
- Moderator
Väisänen katsoo kattolamppuaan, joka ei toimi vieläkään kunnolla. Se on jo kerran korjattu. Pitää tilata sähkömies taas käymään.
Edellisellä kerralla sähkömies oli valitellut, että ei ole keikkaa. Ihmiset kun eivät kuluta, vaan säästävät.
Väisänen huokaisee. Hän syyttää nykyistä hallitusta.
”Riikka Purra ja Petteri Orpo ovat myyneet suomalaisille ajatuksen, että toivoa ei ole. On vain tarkkailuluokka.”
”Sitten he ihmettelevät, kun ihmiset lopettavat kuluttamasta. Vittu tämä hallitus on tuhonnut itse suomalaisten uskon tulevaisuuteen.”
Väisänen ei ole tavallinen rikas oikeistolaisine mielipiteineen. Hänestä perintöverokeskustelu on typerä, yhteisöveron lasku ei auta talouskasvuun ja kiinteistöveroa pitäisi nostaa roimasti.
Täytyy olla paljon tai ei yhtään rahaa, jotta on aito sananvapaus, Väisänen kertoo.
Hän käyttää omaa ääntään kritisoidakseen kaikkia.
”Jos et ole tarpeeksi varakas, joudut pelkäämään, että sulta viedään jotain.”
https://www.hs.fi/visio/art-2000011667573.html
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Aquatica
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12 "Perintö/Saparo2"
Citroén C5 1.8 16v '02 "Sinikka"
Ford Focus C-Max 1.6 '05 "Romu"
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
^
On muuten ollut aika mielenkiintoista seurata tuota keskustelua mm. Threadissa.
Hyvin moni oikeisto (ja erityisesti ne hörhöt):
"Ei ole yhtään rikasta kuka hyväksyisi miljonääriveron! Ei ole hallituksen vika!" (t: oikeistoa tukeva duunari).
Sit tuli tuo.
Linkkasin tuon.
Sitten mä olen vasemmistopropagandisti.
Useampi oikeistolainen kyllä totesi vähän kiemurrellen, että näemmä löytyi ainakin yksi rikas, kuka ei tykkää hallituksen toimesta ja *ehkä* sillä saattaa olla jotain meriittejäkin asiasta.
Huoh.
Ja sitten kun täällä kuunnellaan jotain Nallea. Miksi? Se ukko on ollut ruotsalainen pakolainen jo kauan. Ei se tiedä mitään todellisuudessa mitä tää touhu täällä nykyään on. Se taitaa olla vaan rikkaiden kavereiden sana, minkä kuullut.
Mut niin, samaan yhteyteen itketään kun ei ihmiset mene töihin.
Mun vasta-argumentti edelleen:
Menisitkö itse töihin, jos sillä palkalla ei ole mahdollista elää? Erityisesti nyt, kun suojaosat on vedetty viemäristä alas?
PK-seudulla on aika pirun vaikea toimia 1200euron bruttokuukausipalkalla (joka taitaa olla itseasiassa yläkanttiin osa-aikaisesta hommasta) - etenkään, jos haluat olla joko julkisten kulkuvälineiden reitillä (tai edes järkevän etäisyyden päässä) *tai* pitäisi kulkea autolla. Saa jo ihan oikeasti tehdä töitä, että löytää tarpeeksi edullisen kämpän noilla ehdoilla. Suojaosan kanssa se olis kuitenkin muutama saturainen kuukaudessa enemmän. Sillä maksais vaikka ne työmatkat + sapuskat töistä johtuen.
Mä katson taas tuota hallituksen sekoilua. Ei siitä enää puutu mikään muu, kuin AY-liikkeiden suora täydellinen kieltäminen. Ei tuo hallitus tunnu haluavan mitään muuta kuin kurjentaa kurjien oloja edelleen, tehdä osa-aikatyöstä totaalisen mahdotonta valtaosalle siihen soveltuvilta ihmisiltä, leikata koulutus minimiin.
Ja samalla itkeä, kuinka rikkaat saa liian vähän rahaa.
Ja samalla itkeä jostain helvetin perintöverosta, jossa voi saada sen 10 vuotta maksuaikaa jo nyt.
Sukupolven vaihdoksien osalta kyllä minäkin ajattelen, että vois ihan hyvin olla se, että voittoa verotettaisiin. Jos on liiketoimintaa (vaikka maatila tai mitä tahansa), mikä jatkaa toimintaansa sitä ei veroteta ennen kuin päätät myydä sitä/osia siitä. Tai otat osinkoa.
On muuten ollut aika mielenkiintoista seurata tuota keskustelua mm. Threadissa.
Hyvin moni oikeisto (ja erityisesti ne hörhöt):
"Ei ole yhtään rikasta kuka hyväksyisi miljonääriveron! Ei ole hallituksen vika!" (t: oikeistoa tukeva duunari).
Sit tuli tuo.
Linkkasin tuon.
Sitten mä olen vasemmistopropagandisti.
Useampi oikeistolainen kyllä totesi vähän kiemurrellen, että näemmä löytyi ainakin yksi rikas, kuka ei tykkää hallituksen toimesta ja *ehkä* sillä saattaa olla jotain meriittejäkin asiasta.
Huoh.
Ja sitten kun täällä kuunnellaan jotain Nallea. Miksi? Se ukko on ollut ruotsalainen pakolainen jo kauan. Ei se tiedä mitään todellisuudessa mitä tää touhu täällä nykyään on. Se taitaa olla vaan rikkaiden kavereiden sana, minkä kuullut.
Mut niin, samaan yhteyteen itketään kun ei ihmiset mene töihin.
Mun vasta-argumentti edelleen:
Menisitkö itse töihin, jos sillä palkalla ei ole mahdollista elää? Erityisesti nyt, kun suojaosat on vedetty viemäristä alas?
PK-seudulla on aika pirun vaikea toimia 1200euron bruttokuukausipalkalla (joka taitaa olla itseasiassa yläkanttiin osa-aikaisesta hommasta) - etenkään, jos haluat olla joko julkisten kulkuvälineiden reitillä (tai edes järkevän etäisyyden päässä) *tai* pitäisi kulkea autolla. Saa jo ihan oikeasti tehdä töitä, että löytää tarpeeksi edullisen kämpän noilla ehdoilla. Suojaosan kanssa se olis kuitenkin muutama saturainen kuukaudessa enemmän. Sillä maksais vaikka ne työmatkat + sapuskat töistä johtuen.
Mä katson taas tuota hallituksen sekoilua. Ei siitä enää puutu mikään muu, kuin AY-liikkeiden suora täydellinen kieltäminen. Ei tuo hallitus tunnu haluavan mitään muuta kuin kurjentaa kurjien oloja edelleen, tehdä osa-aikatyöstä totaalisen mahdotonta valtaosalle siihen soveltuvilta ihmisiltä, leikata koulutus minimiin.
Ja samalla itkeä, kuinka rikkaat saa liian vähän rahaa.
Ja samalla itkeä jostain helvetin perintöverosta, jossa voi saada sen 10 vuotta maksuaikaa jo nyt.
Sukupolven vaihdoksien osalta kyllä minäkin ajattelen, että vois ihan hyvin olla se, että voittoa verotettaisiin. Jos on liiketoimintaa (vaikka maatila tai mitä tahansa), mikä jatkaa toimintaansa sitä ei veroteta ennen kuin päätät myydä sitä/osia siitä. Tai otat osinkoa.