Lukkoperäkysymys 105/115 peränrassaajille

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Elefant

Lukkoperäkysymys 105/115 peränrassaajille

Viesti Kirjoittaja Elefant »

Näyttökuva (79).jpg
Näyttökuva (79).jpg (32.15 KiB) Katsottu 279 kertaa
Kuvassa lienee ongelman ydin.

Ajattelin vaihtaa RacingDiff levysarjan Spiderin S4:en. Onnistuuko lukon aukaisu ilman taka-akselin pudotusta pöydälle, purkamalla pelkästään lukon puoleinen akselinpuolikas pois.

Mitä ongelmia odotettavissa? Lähteekö reaktioakselin perän puoleinen kiinnitys irti yms?

Ongelma on väljä lukko ja vetoakseleiden sisäpäiden liike siten että pyörä ”keinuu” heilutettaessa ja perästä kuuluu jurahdus paikaltaan liikkeelle lähdettäessä, kaiketi vetoakselit keskittyy pyöriessään. Katsastusmiehet napisee takapyörän laakerivälyksestä vaikka säteittäistä tai aksiaalista välystä ei ole.

Gasolina

Re: Lukkoperäkysymys 105/115 peränrassaajille

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Voit purkaa perän paikallaan ilman ongelmia. Itse olen tämän kerran tehnyt ja sen jälkeen olen irrottanut perän ja purkanut pöydällä jolloin jää pois öljyisten osien kanssa auton alla könyäminen. Sanoisin, että homma menee jopa nopeammin irroittamalla perä.
Ongelma on esijännittämätön levyasennelma jota on erittäin vaikea kasata niin pienellä välyksellä, että toimisi oikein ja olisi välyksetön. RacingDiffsin setillä lähtee välykset ja ylimääräiset jurinat perästä, suosittelen.
Giulia Super -69

Elefant

Kiitos paljon tiedoista. Minulla on matalanosturi, joten taidan kokeilla puolikkaan irrotusta, säästyisi ainakin kardaanin irrottelulta (siitä onkin kätevä sitten jatkaa koko akseliston purkuun :-D ). Isompia muita vikoja en kyllä odota, kun kilsoja on takana vasta 100K.

Meneekö RacingDiffin levypaketti heittämällä paikoilleen ilman säätämisiä.

Uusi levypaketti on kaiketi hieman esijännitetty, joten tarviiko jonkun erikoisemman LSD-öljyn.

Alfistipohjoosesta
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mulla on Spider projektissa tuosta jotain. Menee säätämättä eikä siinä ole oikein mitään mitä voisi säätää.
Itsellä oli nuo kuvailemasi ongelmat ja lisäksi jyrinä/tärinä n.90 nopeudessa joka mm.sumensi taustapeilin. Kaikki ongelmat hävisi tai ainakin vähenivät huomaamattomaksi.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Gasolina

Joo, menee tosiaan säätämättä, esijännitysvara pitää asennelman välyksettömänä ilman pelaamista eri paksuisten välilevyjen kanssa.

Minulla on öljynä Motul Gear Competition 75w140, muut hyvät lukkoperäöljyt käy varmasti yhtä hyvin.
Giulia Super -69

Elefant

Olen kyllä syynännyt tarkkaan nuo pari hienoa peräprojektia foorumilta, mutta ajattelin päästä vähemmällä purkamisella irrottamalla vain toisen akselinpuolikkaan. Irtoaako muuten T-reaktiotangon tappi perästä jotenkin vai pitääkö taka-akselia saada liikutettua sivuttain?

Gasolina

Akselia pitää siirtää sivuttain alaviistoon mikä on helppo homma. Akselin irrotus on siinä mielessä helppo, että kaikki kiinnitykset voi purkaa ja akseli jää roikkumaan rajoitinremmien varaan. Sitten vaan tunkkia alle ja remmit auki. Autonostinta käyttäen homma on vielä helpompi, kun alle voi laittaa vaikka työkaluvaunun ja nostaa autoa jolloin akseli jää vaunun päälle.
Giulia Super -69

Elefant

OK. Minä jo delegoin selkää säästääkseni lukkohommat Juniorille, saa poika harjoitella tasauspyörästöhommia perintöä odotellessaan 8)

jwe
Car(s): 2000 GT Veloce, gruppo 1
2000 Berlina

Viesti Kirjoittaja jwe »

Itse ottaisin perän pöydälle. Jos pyörässä tuntuu reilusti väljyyttä, saattaa poskilaakerit olla jo ehtoo puolella. Kun perän puolikas roikkuu remmeissä, laakerien vaihto ja shimmaus ei onnistu.

Korjasin oman vakiolukon hankkimalla paksumpia levyjä ja kääntämällä rampit toisin päin. Siitä tuli ihan hyvä. Vaihdoin perään myös kaikki laakerit (pinjon, poski- ja pyöränlaakerit) ja shimmasin sen kohdalleen. Pinjonin shimmaus on oleellinen. Jos pinjon jää väärään asemaan, ei saa myöskään lautaspyörän laakereita shimmattua kohdalleen.

Vastaa Viestiin