Kun löysää kaasua ja siirtyy moottorijarrutukseen, kuuluu edestä vasemmalta pieni klonksaus ja ehkä jonkinlaista jurnutustakin. Oliskohan vetari tykänny huonoa. Tai laakeri...
Etupää klonksuu...
Valvoja: Moderators
Etupää klonksuu...
Hitto... tulikohan Alastarossa reuhattua vähän liikaa vai mikä lie... :-o
Kun löysää kaasua ja siirtyy moottorijarrutukseen, kuuluu edestä vasemmalta pieni klonksaus ja ehkä jonkinlaista jurnutustakin. Oliskohan vetari tykänny huonoa. Tai laakeri...
En ole vielä ehtinyt nostaa etupäätä ilmaan, että voisin yrittää paikallistaa tarkemmin.
Kun löysää kaasua ja siirtyy moottorijarrutukseen, kuuluu edestä vasemmalta pieni klonksaus ja ehkä jonkinlaista jurnutustakin. Oliskohan vetari tykänny huonoa. Tai laakeri...
- TeroV.
- Viestit: 530
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
155:ssani on samanlainen vaiva - moottorijarrutuksen alussa kuuluu selvä kolahdus ja taas kiihdytystä aloittaessa kolahtaa samaan malliin keulasta kuskin puolelta. Kilometrejä on jo mittarissa reippaasti, joten kulumia voi olla siellä täällä. Epäilen kuitenkin ettei noin kuuluva kopahdus voi johtua vetarin tai vaihdelaatikon väljyyksistä, kyllä niistä kuuluisi muutakin metakkaa ajaessa.
Voisikohan tuollainen kolahtelu johtua kytkinlevyssä olevien jousien kuolleentumisesta tai katkeamisesta? Silloinhan voimansiirtoon tulisi pyörimissuunnassa väljää, vai kuinka?
Voisikohan tuollainen kolahtelu johtua kytkinlevyssä olevien jousien kuolleentumisesta tai katkeamisesta? Silloinhan voimansiirtoon tulisi pyörimissuunnassa väljää, vai kuinka?
Perhana nyt nolottaa...
Kävin taas heittämässä pienen lenkin ja jurnutus lisääntyi selvästi käännettäessä jompaan kumpaan suuntaan...laakeri? Pyörä löysällä...ei kai, koska potkiskelin hätäisesti kiireessä pyörää edellisellä kerralla, eikä se tuntunut löysältä... No, otin rengasavaimen ja prkl kaikki vasemman etupyörän pultit ainakin kierroksen verran löysällä!
Ja taatusti tuo pyörä oli vedetty yhtä kireälle kuin muutkin. Muiden pyörien pultit oli ihan tiukasti kiinni. Radallahan jarrut kuumenivat sairaasti - olisikohan se edesauttanut löystymistä?
No, onneksi ei ollut tuon isompi vika. Täytyy huomenna valoisassa tsekata, tuliko mitään vaurioita pultteihin tai vanteeseen.
Kävin taas heittämässä pienen lenkin ja jurnutus lisääntyi selvästi käännettäessä jompaan kumpaan suuntaan...laakeri? Pyörä löysällä...ei kai, koska potkiskelin hätäisesti kiireessä pyörää edellisellä kerralla, eikä se tuntunut löysältä... No, otin rengasavaimen ja prkl kaikki vasemman etupyörän pultit ainakin kierroksen verran löysällä!
No, onneksi ei ollut tuon isompi vika. Täytyy huomenna valoisassa tsekata, tuliko mitään vaurioita pultteihin tai vanteeseen.
Samoin on käynyt allekirjoittaneelle. Kirjoittelin muutama vuosi sitten (edellinen ajokki) tuohtuneesti löysistä etupään nivelistä kunnes kokeilin pyöränpultteja...MrKirby kirjoitti:Perhana nyt nolottaa...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kävin taas heittämässä pienen lenkin ja jurnutus lisääntyi selvästi käännettäessä jompaan kumpaan suuntaan...laakeri? Pyörä löysällä...ei kai, koska potkiskelin hätäisesti kiireessä pyörää edellisellä kerralla, eikä se tuntunut löysältä... No, otin rengasavaimen ja prkl kaikki vasemman etupyörän pultit ainakin kierroksen verran löysällä!Ja taatusti tuo pyörä oli vedetty yhtä kireälle kuin muutkin. Muiden pyörien pultit oli ihan tiukasti kiinni. Radallahan jarrut kuumenivat sairaasti - olisikohan se edesauttanut löystymistä?
No, onneksi ei ollut tuon isompi vika. Täytyy huomenna valoisassa tsekata, tuliko mitään vaurioita pultteihin tai vanteeseen.
- mattijus
- Viestit: 5322
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Ensiksi hieno homma kun tuli kuntoon ja remonttikin oli sopuhintainenMrKirby kirjoitti:vasemman etupyörän pultit ainakin kierroksen verran löysällä!Ja taatusti tuo pyörä oli vedetty yhtä kireälle kuin muutkin. Muiden pyörien pultit oli ihan tiukasti kiinni. Radallahan jarrut kuumenivat sairaasti - olisikohan se edesauttanut löystymistä?
Vastaava ilmiö havaittu kisoissa, ensimmäisen ajovuoron jälkeen pultit kiristettävä uudestaan, vaikka olisi kiristetty momenttiin juuri ennen starttia.
Eli ei ole huuhaata aluvanteiden jälkikiristykset.
VMP
- TeroV.
- Viestit: 530
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): Giulietta T-JET 2012
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
GT 1.9 JTDm 16V 2007
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Aprilia RST 1000 Futura 2004 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Tulipa tutkittua kolahtelyn syy: kuskinpuolen raidetangon pää oli pahasti väljä. Uudella nivelellä etupään kolahtelu loppui tyystin. Katsastuksesta on vain pari kuukautta aikaa, joten aika äkkiä oli nivel antautunut. Tosin saattoi jäädä tuollainen "pikkujuttu" silloin tarkistamattakin inspektööriltä; keskityttiin enemmänkin sumareiden suuntauksiin yms. tärkeisiin asioihin...TeroV. kirjoitti:155:ssani on samanlainen vaiva - moottorijarrutuksen alussa kuuluu selvä kolahdus ja taas kiihdytystä aloittaessa kolahtaa samaan malliin keulasta kuskin puolelta. Kilometrejä on jo mittarissa reippaasti, joten kulumia voi olla siellä täällä
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
onko kukaan muuten vaihtanut eteen alatukivarren puslaa, mihin tulee iskarin alapää kiinni? Vaihdellessani etulevyjä katsoin, että kumit alkaa olla siellä aika haperot. Tämä myös kuuluu joskus sisälle, kun ajaa sopivasti töyssyyn....
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI