Kivijärvi kirjoitti:Vähän uutta näkökulmaa aiheeseen.. Eli mikä on paras moottori 156/166-malliin ja miksi?
Itselläni on ollut Sportwagon sekä 1.8:lla ja nyt 2.5:lla. Lisäksi kilometrejä on takana vanhempien 2-litraisilla TS:lla ja JTS:llä. Mikä on sitten paras?
Ensimmäisenä tulee mieleen nykyinen 2.5 V6. Auton hankinnan jälkeen en ole varmaan kertaakaan ajanut kauppaan lyhintä mahdollista reittiä. Moottorin ääni on tavallisten autojen ehdotonta parhaimmistoa ja kulkuakin on useimmille ihan tarpeeksi. Mikään tyhjäkäyntiekierroksilla ajettava höyrykone ei tämäkään ole, mutta käytännön voimaa on kyllä useimmiten heti tarjolla. Kulutus lienee suuri, mutta sen tiesin jo autoa ostaessani.
Superin 1800:n (oikeasti melkein 1700:n) on sekin luokassaan mainio kone. Alavääntö on selkeästi huonompaa kuin 2-litraisissa, mutta kaasu pohjassa ajaen ja vaihteita käyttäen ei maksimaalisessa suorituskyvyssä ole valtavaa eroa. Soundipolitiikka - mielestäni tärkeä asia Alfassa - on tässäkin moottorissa kohdallaan. Kulutus ja ylläpitokulut eivät ole merkittävästi 2-litraista halvempia. Oikein hauska ajettava oli SW tällä pienelläkin koneella, kierroksia käyttämällä auto kulki oikein kivasti.
Kaksilitraiset sijoittuvat sitten näiden välimastoon: TS lähemmäs ykskasia ja JTS lähemmäs kuutosta. Erinomaisia "kompromissikoneita" molemmat. Eli vastaan samalla lailla kuin 156/166-kysymykseenkin: ota se mikä vastaa omaan huutoosi parhaimmin, tuskin tulet pettymään.
Ja perheellisen kannattaa muuten harkita tuota 156 SW-vaihtoehtoa. "Farmarin" tavaratila taitaa perusmuodossaan olla jopa sedania pienempi (ja Roachilla vielä pienempi), mutta senhän voi tarvittaessa lastata sitten kattoon asti. Mies, nainen, lapsi, koira-kombinaatio tekee pidempääkin reissua isollakin lastilla, kunhan vain oppii pakkaamaan fiksusti.
Mainittakoon muuten vielä, että oikea Alfisti ei väheksy mitään AR:n moottoria. Niissä on kaikissa oma, erityinen luonteensa. Jätetään mopottelu bemarikuskeille.