Astetta erikoisemmalta kuullostaa, mutta olin saada slaagin eilen kun autoa kuuntelin. Tosiaan paikallaan kun kaasua painaa, kuuluu konehuoneen puolelta hirveä lorina (veden?), onko kukaan muu törmännyt vastaavanlaiseen ongelmaan? vai mahtaako olla normaalia eipä kyllä ennen ole kuulunut
Niin ja sitten vinkkiä mikä voisi siristä/nakuttaa kierrosten tahdissa, ennen kuului silloin tällöin nyt aivan jokapäiväistä. Auto kuitenkin käyttäytyy normaalisti. Kuuluu suurinpiirtein konehuoneen pelkääjänpuoleisesta nurkasta? Välillä ääni kovempi, välillä tuskin havaittavissa...
Pitääkö tässä vain odotella että joku oikeasti menee rikki vai pystyisikö olla ennakko viisas
Janica kirjoitti:Pitääkö tässä vain odotella että joku oikeasti menee rikki vai pystyisikö olla ennakko viisas
Kannattaa olla ennakkoon viisas. Eli korjaamon tai pätevän autoharrastajan puheille suorinta tietä. Riippuu tietysti lompakon paksuudesta (mitä ohuempi lompakko, sitä suorempaa tietä selvittämään mistä on kysymys)
Onhan jäähdytysnestettä riittävästi? Tuo lorina ei oikein muualta voi kuulua kuin jäähdytysjärjestelmästä / lämmityslaitteesta. Joko nestettä on liian vähän, tai jonnekkin (lämmityslaite?) on onnistunut jäämään ilmakupla.
Mulla ainakin naputtaa startin jälkeen joku 24:stä hydraulisesta venttiilin nostimesta. Käsittääkseni tällä vialla ei saa konetta rikki, mutta käyntiongelmia voi esiintyä kun venttiili ei aukea kunnolla.
Korjaaminen saa odottaa seuraavaa jakohihnan vaihtoa, koska tuon osan, joka taitaa maksaa noin 10-20 euroa, vaihtamiseen tarvii purkaa koko jakopää ja irroittaa nokat.
Maunu kirjoitti:Mulla ainakin naputtaa startin jälkeen joku 24:stä hydraulisesta venttiilin nostimesta.
Eikö tuota kannattaisi yrittää "korjata" ensin jollain Fortélla tai muulla moottorinpesumämmillä? Hydraulinöllit taitavat harvemmin varsinaisesti hajota mutta kakkaa niihin voi kyllä eksyä.
En taida uskaltaa V6:seen laittaa. 33:sen kone hajosi pari päivää sen jälkeen kun laitoin noita "korjaus" aineita. Syyksi paljastui nokka-akselin kiinni hirttäminen.
Janica kirjoitti:Niin ja sitten vinkkiä mikä voisi siristä/nakuttaa kierrosten tahdissa, ennen kuului silloin tällöin nyt aivan jokapäiväistä. Auto kuitenkin käyttäytyy normaalisti. Kuuluu suurinpiirtein konehuoneen pelkääjänpuoleisesta nurkasta? Välillä ääni kovempi, välillä tuskin havaittavissa...
Omassa kinnerissä ollut sama ominaisuus niin kauan kuin auto on minulla ollut. Naputus kuuluu sitä kovempaa, mitä kylmempi sää. Myös kesällä naputus kuulu, mutta hyvin vaimeana. Vaikea sanoa mikä äänen aiheuttaa, mutta joku apulaite lienee kyseessä. Ja ääni tuntuisi kuuluvan läheltä rintapeltiä, vänkärin puoleisesta nurkasta.
155156 kirjoitti:Omassa kinnerissä ollut sama ominaisuus niin kauan kuin auto on minulla ollut. Naputus kuuluu sitä kovempaa, mitä kylmempi sää. Myös kesällä naputus kuulu, mutta hyvin vaimeana. Vaikea sanoa mikä äänen aiheuttaa, mutta joku apulaite lienee kyseessä. Ja ääni tuntuisi kuuluvan läheltä rintapeltiä, vänkärin puoleisesta nurkasta.
Bingo tähänkin. Etenkin nyt kylmillä samainen efekti on tässäkin 156:ssa. Ja nimenomaan tuolta kuvailemastasi paikasta ääni kuuluu.
Jooo. mäki liityn tähän joukkoon. eli naputusta kuuluu aina n.30s kerrallaan, ensin nakuttaa hiljempaa sitten tahti kovenee ja taas hiljenee ja sitten loppuu.. että sellasta.. . nyt näilllä pakkasilla on ääni kovantunu..
Nakutuksen tiheys ei mielestäni seuraa kierroksia tarkalleen vaan tulee hieman jäljessä. Eikö venttiilin pitäisi nakuttaa samaan tahtiin kierrosten kanssa? Minkäänlaisia käyntiongelmia ei ole.
Ja ääni tosiaan tuntuu kuuluvan ihan konetilan vasemmasta ylänurkasta (auton edessä seistessä).
132 Coupe kirjoitti:saastelaitteiden kierrätysventtiili siellä nakuttaa.
Ei aihetta paniikkiin
Ei siis aikapommi? Nakutus ei muuten ole tosiaan misään suhteessa kierosnopeuteen. Pikemminkin tulee mieleen "kellokoneisto". Enpä tosin ole sitä kuullutkaan kuin tyhjäkäynnillä.