Minkälaista öljyä voi käyttää 156 2.5 v6:ssa?
Valvoja: Moderators
-
ErikTheRed
- Viestit: 5
- Liittynyt: 25 Heinä 2011, 08:01
- Paikkakunta: Kerava
Minkälaista öljyä voi käyttää 156 2.5 v6:ssa?
Terve kaikille! Tuli viikonloppuna hankittua vihdoin viimein Alfa, vm 98 156 2.5 v6 toiseksi harraste/lelu autoksi. Kysymys kuuluu, voiko tähän kyseiseen malliin laittaa ns. Long Life synteettistä öljyä mikä on yleistä nykypäivänä? Olen töissä eri merkkisessä auto liikkeessä ja saisi ostettua esim 5w40 long life öljyä kivalla alennuksella joten tekisi mieli kokeilla, onko huono idea? Auto on muuten kiva ajaa ja oli kiva aiheuttaa kohinaa kaveri piirissä ajamalla Alfalla!
Jeremy Clarkson, Top Gearista sanoo että jos ei omista ainakin yhtä Alfaa, ei ole auto harrastaja 
- Finest
- Viestit: 3237
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Haulla löytyi näitä ketjuja:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ght=%F6ljy
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ght=%F6ljy
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=9 ... ght=%F6ljy
Long Lifestä en tiedä, mobilin 1 (tai mikä peak life onkaan) ei ollut omaan autoon hyvää. Hieman kulutti sitä ja naputti myös.
Valvoline racing toimii paremmin, ei naputa tyhjäkäynnillä ja 5tkm aika ei ole tarvinut lisätä.
Mobil oli 5w-50
Valvoline 10w-60.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ght=%F6ljy
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... ght=%F6ljy
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=9 ... ght=%F6ljy
Long Lifestä en tiedä, mobilin 1 (tai mikä peak life onkaan) ei ollut omaan autoon hyvää. Hieman kulutti sitä ja naputti myös.
Valvoline racing toimii paremmin, ei naputa tyhjäkäynnillä ja 5tkm aika ei ole tarvinut lisätä.
Mobil oli 5w-50
Valvoline 10w-60.
- silverine
- Viestit: 2492
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Suosittelen
V6:seesi 10W-60 -öljyä. Jos moottorilla on
taipumusta syödä/kuluttaa/falskata öljyä niin tuo laatu
kestää padassa paremmin. Ei ole liian kankea talvella
eikä liian liru kesällä.
taipumusta syödä/kuluttaa/falskata öljyä niin tuo laatu
kestää padassa paremmin. Ei ole liian kankea talvella
eikä liian liru kesällä.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
-
onefromnorth
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Re: Minkälaista öljyä voi käyttää 156 2.5 v6:ssa?
Taisi se Jeremy sanoa jotakin sinnepäin että et voi kutsua itseäsi "true petrolheadiksi" jos et ole omistanut koskaan Alfaa. Kirjoitti muuten kirjassaan erittäin kauniita sanoja myös 166 Alfasta...ErikTheRed kirjoitti:Jeremy Clarkson, Top Gearista sanoo että jos ei omista ainakin yhtä Alfaa, ei ole auto harrastaja
sattuu olemaan manuaali tässä vieressä:90 kirjoitti:tehtaan suositus on tainnut alkujaan olla selenia 20K jonka viskositeetti on 10W-40.
SAE 10W40; ACEA A3-96, CCMC G5
API SJ, synteettinen moottoriöljy
Suositus:Selenia 20 K
SAE 5W30, ACEA A1
API SJ, synteettinen moottoriöljy, alle -20 lämpötiloissa
Suositus:Selenia Performer
ja urheilulliseen ajoon suositellaan Selenia Racing 10W-60
Castrol 10W60 Edge on omassa nyt ja tuntuu toimivan hyvin ympäri vuoden, ei kyllä mitään ongelmia Mobilin RF 5/40/50 öljyilläkään.
- silverine
- Viestit: 2492
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Giulia 2.0
156 3.0 V6 Q2 kompuralla
Mito QV -10
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
^
Käviskö saippua? Pala vai nestemäinen?
Paljonko pitää laittaa vettä, noinniinku suhteessa?

8 vuoden kokemuksella ainakaan 5W-40 ei ole paras
vaihtoehto väljälle, vanhalle mutta pirteälle vanhukselleni.
Käviskö saippua? Pala vai nestemäinen?
Paljonko pitää laittaa vettä, noinniinku suhteessa?
8 vuoden kokemuksella ainakaan 5W-40 ei ole paras
vaihtoehto väljälle, vanhalle mutta pirteälle vanhukselleni.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
-
ErikTheRed
- Viestit: 5
- Liittynyt: 25 Heinä 2011, 08:01
- Paikkakunta: Kerava
-
ErikTheRed
- Viestit: 5
- Liittynyt: 25 Heinä 2011, 08:01
- Paikkakunta: Kerava
- 90
- Viestit: 8064
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
melko matala tuo yläpään viskositeetti.. itse en laittaisi missään tapauksessa varsinkaan kesällä, 156:ssa ei ole erillistä moottoriöljynlauhdutinta ja kesäkeleillä kun ne öljytkin saattaa käydä melko lämpöisenä mutta jos haluat kokeilla niin siitä vaan, itsehän otat sen riskin.. 
edit: Valvoline ja Castrol on busson käsialaa olevissa kutoskoneissa hyväksi todettu..
edit: Valvoline ja Castrol on busson käsialaa olevissa kutoskoneissa hyväksi todettu..
-
onefromnorth
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
- Auristo
- Viestit: 390
- Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
- Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport ja 1.3jtdm
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01 - Paikkakunta: Jyväskylä
Sama öljy käytössä täälläkin, 10 000km vaihtovälillä ei tarvinnut lisätä yhtään. Öljyn pinta oli tikussa tippunut kolmanneksen minimin ja maksimin välisellä alueella eli reilu puoli litraa kulunut?Bones kirjoitti:ei oo vielä rikki menny 5w-40 öljyillä ja nyt vieläpä sisällä mobil 3000:set, eikä tarvi pahemmin edes lisäillä. joku öljyuskovainen menettäs ehkä unensaki noista mobileista
vaihtuu toki aikas usein.
Päätin jatkaa samalla öljyllä koska ei ole mitään havaittavia ongelmia. Aiemmin käytin kalliita 10w-60 öljyjä mutta luovuin niistä kun ei ole suunnitelmia radalle lähtöön...
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Samoilla mennään täälläkin.164ts,350tkm ajetussakin kulutus olematon,ja 2,5 v6 ei oikeastaan lainkaan kuluta tuota.Kulutushan ei toki kerro öljyn paremuudesta,mutta kuitenkin riittävästi normaali käytössäBones kirjoitti:ei oo vielä rikki menny 5w-40 öljyillä ja nyt vieläpä sisällä mobil 3000:set, eikä tarvi pahemmin edes lisäillä. joku öljyuskovainen menettäs ehkä unensaki noista mobileista
vaihtuu toki aikas usein.
Mobil vaan on liian tavis öljyä monen alfistin makuun
-
onefromnorth
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Tuolla W60 öljyllä kuitenkin öljynpaineet kuumassa koneessa ja vanhalla öljyllä pysyy parempina. Ei huono asia etenkään vanhemmassa koneessa. Autonvalmistajat suosittelee nykyään ohuita öljyjä yhtenä polttoaineen kulutuksen pienentämiskonstina. Ei ehkä se oleellisin öljynvalintakriteeri harrasteautoon jossa Bussone. Autonvalmistajalla ei ehkä öljynpaineen säilyminen jossain 200tkm ajetussa autossa ole se ihan tärkein öljynvalintakriteeri. Eli summa summarum, jos ko. kulkine on harrasteväline jolle ei jatkuvasti tule kylmäkäynnistyksiä -20C lämpötilassa ilman lohkolämmitintä, minun ääneni menee W60 öljylle. Ja jos Castrol ja Valvoline ovat liian eksoottisia, niin sitten Mobil 5W-50 Peak Life 
- 90
- Viestit: 8064
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
jeps mutta myöhemmin on korjattu että öljyn laatu on 5W-30, kantsii lukea ketju alusta loppuun..Tuomas K kirjoitti:Aloitusviestissä puhutaan 5W-40 viskositeetista. Aivan varmasti sopii normaaliin ajoon Suomen kesässä.Rolle kirjoitti:Eli jos ajaa jatkuvasti alle -20 asteen lämpötiloissa, niin tuo volkkarin longlife on just passeli bussoon!Tuomas K kirjoitti:Jos
- 90
- Viestit: 8064
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): 90 2.5 V6 Super -87
156 2.5 V6 -98
164 3.0 V6 autom -88
166 3.2 V6 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
tässä tekstissä asia on ilmaistu varsin selkeästi joten komppaan täysin..onefromnorth kirjoitti:Tuolla W60 öljyllä kuitenkin öljynpaineet kuumassa koneessa ja vanhalla öljyllä pysyy parempina. Ei huono asia etenkään vanhemmassa koneessa. Autonvalmistajat suosittelee nykyään ohuita öljyjä yhtenä polttoaineen kulutuksen pienentämiskonstina. Ei ehkä se oleellisin öljynvalintakriteeri harrasteautoon jossa Bussone. Autonvalmistajalla ei ehkä öljynpaineen säilyminen jossain 200tkm ajetussa autossa ole se ihan tärkein öljynvalintakriteeri. Eli summa summarum, jos ko. kulkine on harrasteväline jolle ei jatkuvasti tule kylmäkäynnistyksiä -20C lämpötilassa ilman lohkolämmitintä, minun ääneni menee W60 öljylle. Ja jos Castrol ja Valvoline ovat liian eksoottisia, niin sitten Mobil 5W-50 Peak Life
-
ErikTheRed
- Viestit: 5
- Liittynyt: 25 Heinä 2011, 08:01
- Paikkakunta: Kerava
