Alipainetehostajan toiminta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Joku voisi vähän selventää kuinka tuo alipainejarrutehostin oikeen käytännössä toimii?

Onko imusarjasta läppärungon sisäpuolelta otettava alipaine aina vakio vai muuttuuko kierrosten mukana? Kuinka paljon tollannen tehostin sitä alipinetta vaatii toimiakseen, ja onko mahdollista rakentaa jotakin erillistä "alipaineistinta", jos imusarjasta ei ole mahdollisuutta alipainetta ottaa?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 864
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

kierroksista en tiedä mutta tässä olisi jos meinaat jyrkkiä nokkia ajatella:http://www.summitracing.com/parts/cca-5200/overview/
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 864
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Cebu PH

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

http://www.summitracing.com/parts/cca-5200/overview/" onclick="window.open(this.href);return false;
molex to sata, lose all your data.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja willez »

Kaasuläpän ja imuventtiileiden välisessä tilassa (imusarja) on aina pieni alipaine,kun moottori käy. Kaikkein pienimmillään alipaine on kun vedetään poljin lattiassa,eli läppä täysin auki. Lähes +1bar tuolloin.

Alipaine on kovimmillaan moottorijarrulla kovissa kierroksissa , normaalisti jossain 200-300mbar... Eli imu on kova. Vanhoissa kaasaripeleissä jossa vanha vuotava kaasutin sai kivat paukut kun veti moottorijarrulla ihan tyhjäkäynnille asti ja sitten lättäsi kaasun lattiaan :D

Joissain bensakoneissahan on myös erikseen alipainepumppu (diesel tyyliin) , sähköisesti tai hihnan kanssa , kun ei ole saatu imusarjaan riittävää alipainetta. Lieneekö huonoa suunnittelua ? Jossai skodan bensakoneissa olen huomannut näitä...

Esim. vanhassa diissel Transitissa on laturin persiissä alipainepumppu. Oireilee juurikin jarrupolkimeen , on kova kuin kivi. Tällöin vaihdetaan siis laturi uuteen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja Epezi »

willez kirjoitti:Joissain bensakoneissahan on myös erikseen alipainepumppu (diesel tyyliin)
Ahdetuissa ainakin.

arv
Viestit: 630
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja arv »

willez kirjoitti:Esim. vanhassa diissel Transitissa on laturin persiissä alipainepumppu. Oireilee juurikin jarrupolkimeen , on kova kuin kivi. Tällöin vaihdetaan siis laturi uuteen.
No ei kai laturia tarvitse alipainepumpun takia vaihtaa?

Joissain pakuissa ja maastureissa on kyllä "alipaineistin" eli alipainesäiliö pumpun apuna. Bensamoottorisessa tuskin kuitenkaan. Dieseleissä on alipainepumppu aina, jos on alipainetehostin, koska imusarjassa ei ole alipainetta merkittävästi.
Edit: korjasin Stupid Auto Correctin virheen.
Viimeksi muokannut arv, 26 Joulu 2012, 21:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Eli siis tehostimessa on oltava jokin järjestelmä joka estää liiallisen alipaineen kulkeutumisen tehostimeen? Muutenhan kovassa moottorijarrutuksessa jarrut lukittuvat pienestäkin hipaisusta.

Tässä vaan pähkäilen kuinka toteuttaa alipainetoimiset järjestelmät jos imusarjassa ei pääse syntymään alipainetta tarpeeksi.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja willez »

arv kirjoitti:
willez kirjoitti:Esim. vanhassa diissel Transitissa on laturin persiissä alipainepumppu. Oireilee juurikin jarrupolkimeen , on kova kuin kivi. Tällöin vaihdetaan siis laturi uuteen.
No ei kai laturia tarvitse alipainepumpun takia vaihtaa?

Bensamoottorisessa tuskin kuitenkaan
Kyllä vaan , ei tainnut saada erikseen , jotenka koko mötkäle piti vaihtaa...

Kyllähän niitä ihan bensakoneissakin on , VAG halpiskoneissa varsinkin näkee.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja willez »

^^ Imusarjan lähdön ja jarrutehostimen välissä on alipaineventtiili , joka rajoittaa juurikin tätä.

arv
Viestit: 630
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja arv »

Jonzan kirjoitti:Eli siis tehostimessa on oltava jokin järjestelmä joka estää liiallisen alipaineen kulkeutumisen tehostimeen? Muutenhan kovassa moottorijarrutuksessa jarrut lukittuvat pienestäkin hipaisusta.

Tässä vaan pähkäilen kuinka toteuttaa alipainetoimiset järjestelmät jos imusarjassa ei pääse syntymään alipainetta tarpeeksi.
Ei sitä alipainetta voi liikaa tulla mutta tehostimen pinta-ala voi olla liian iso.
Jos on rakenteilla jokin kulkuneuvo, niin onhan niitä hydraulitoimisiakin tehostimia.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1749
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Jonzan kirjoitti:Eli siis tehostimessa on oltava jokin järjestelmä joka estää liiallisen alipaineen kulkeutumisen tehostimeen? Muutenhan kovassa moottorijarrutuksessa jarrut lukittuvat pienestäkin hipaisusta.

Tässä vaan pähkäilen kuinka toteuttaa alipainetoimiset järjestelmät jos imusarjassa ei pääse syntymään alipainetta tarpeeksi.
willez kirjoitti:^^ Imusarjan lähdön ja jarrutehostimen välissä on alipaineventtiili , joka rajoittaa juurikin tätä.
Eikös se venttiili kuitenkin liity vain alipaineen liikkumisen suuntaan, ei määrään?? Vai olenko jälleen kerran väärässä? :oops:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11363
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, takaiskuventtiili sieltä ainakin yleensä löytyy.

Eikös jarrutehostin toimi samalla (ali)painevaraajana? Käsittääkseni tehostusta pitäisi riittää muutamaan täysjarrutukseen vaikka moottori sammuisikin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

arv kirjoitti:
Jonzan kirjoitti:Eli siis tehostimessa on oltava jokin järjestelmä joka estää liiallisen alipaineen kulkeutumisen tehostimeen? Muutenhan kovassa moottorijarrutuksessa jarrut lukittuvat pienestäkin hipaisusta.

Tässä vaan pähkäilen kuinka toteuttaa alipainetoimiset järjestelmät jos imusarjassa ei pääse syntymään alipainetta tarpeeksi.
Ei sitä alipainetta voi liikaa tulla mutta tehostimen pinta-ala voi olla liian iso.
Jos on rakenteilla jokin kulkuneuvo, niin onhan niitä hydraulitoimisiakin tehostimia.
Tän takia just haluisin tietää kuinka tuo tehostin käytännössä toimii, niin osaan vähän hahmottaa asiaa. Siellä sisällä selkeesti iso kalvo, joka alipaineen voimalla tekee mitä?

gYdEbUh
Viestit: 2553
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Kun jarrua painaa niin ilmaa pääsee yleensä sen mukaan kuinka syvälle jarrua painaa, jarrupolkimen puolelta tehostajan sisään. Tämä korvausilma sallii kalvon liikkumisen eteenpäin ja kalvon keskellä menee tappi joka työntää jarrupääsylinterin mäntää.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1749
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Alipaineen avulla siis tehostaa jarrupolkimen välittämää voimaa. Kun se toimii samalla (ali) paine varaajana ja järjestelmässä on takaiskuventtiili niin tuolla on käytännössä aina maksimi alipaine joten tehostuksen kerroin on rakenteesta riippuvainen. Eli jos sulla on alkuperäinen tehostin mutta moottorin rakenteessa tapahtuu muutoksia eikä imusarjasta saada enää riittävää alipainetta niin helpoin ratkaisu lienee erillinen alipainepumppu. Tällöin auton alkuperäinen jarrujen toiminta ja poljin voima säilyy ennallaan.(siis jos alipaineen max. arvo säilyy ennallaan) Jos poljintuntumaan haluaa muutoksia niin silloin täytyy kopeloida alipaineen arvoa tai tehostimen rakennetta.

Näin ainakin vanhan liiton vehkeissä, voin kyllä olla väärässäkin :oops: :oops:

arv
Viestit: 630
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja arv »

Tässäpä video tehostimen toiminnasta: http://www.youtube.com/watch?v=Nk6e5tTVsm8

insinörtti
Viestit: 2706
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

willez kirjoitti:Joissain bensakoneissahan on myös erikseen alipainepumppu (diesel tyyliin) , sähköisesti tai hihnan kanssa , kun ei ole saatu imusarjaan riittävää alipainetta. Lieneekö huonoa suunnittelua ? Jossai skodan bensakoneissa olen huomannut näitä...
Eiköhän sotkan bensakoneet lie nykyään kaikki ahdistettuja.

Alfoissakin on nykyään pumput. Tuli muutama viikko sitten tavailtua käyttöohjekirjaa ja siellä mainittiin jotain tyyliin "merkkivalo X kertoo myös alipainepumpun viasta". Ahdettu kone ja vielä "kaasuläpätön" (MultiAir), joten ei ihme.

Tehostimen toimintaahan on helppo kokeilla pumppaamalla poljinta moottorin ollessa sammutettuna. Parin polkaisun jälkeen poljintuntuma muuttuu "hieman" raskaammaksi. Tätähän puitiin myös liittyen toilootien kuljettajan tahdosta riippumattomaan etenemistaipumukseen. Periaatteessa auton jarrujen pitäisi pystyä voittamaan moottori ihan leikiten, mutta jos kaasu on täysin auki (ei alipainetta imusarjassa) ja kuski kuski tuhlaa alipaineet testailemalla jarruja ensin varovasti, voikin operaatio muuttua kevytkenkäiselle naiselle ylivoimaiseksi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Alipainetehostajan toiminta

Viesti Kirjoittaja willez »

^ ihan 2 litranen vaparikone , AZL-mallinen moottori.

Joskus koulusa oli harjoitusautona e-ascona , kun sen laitto käymään tyhjäkäynnille ja pumppasi jarrupoljinta hullun tavalla , alkoi kone yskimään ja kovimmat jätkät sai moottorin sammumaan kokonaan :-D näin meillä amiksessa :-D

Vastaa Viestiin