156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 15177
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
Nyt laatikkoöljyjen vaihdon jälkeen huomannut pienen hassun jutun tuon vaihteiston kanssa. Eli kun laatikko on kunnolla lämmin ja vauhtia esim. 60kmh+ ja haluaa nelosta laittaa sisään, tuntuu se todella kuminauhamaiselta. Ei jäykkä tai haraa vastaan, ei rusahtele tai rutise - on vaan vähän kuin keppi uisi tervassa. Tuo on erityisesti nelosvaihteen ominaisuus, mutta aina satunnaisesti saattaa näkyä myös vitosella. Mistähän mahtaa johtua ja pitääkö huolestua? Pakki tekee vähän vastaavaa, tosin ei tervamaisesti vaan sinitarramaisen tahmaisesti kun on juuri laitettu yön seisonnan jälkeen auto käyntiin.
Laatikkoöljyt vaihdettiin n. viikko sitten, olikohan Castrolin TAF-X:ää (75W85?, pitää tarkistaa). Samalla tarkistettiin, ettei vuotoja ole vaan ainoastaan pientä hikoilua laatikon reunasta - vanhaa öljyä oli ollut ihan normaalisti, joten ei ainakaan kuivana ole ollut. Vaihteisto toimii muuten erinomaisesti, joten olisi sääli nyt saada rikottua se jos tuolla jotain on. Sama juttu ei ollut vanhoilla (tiettävästi 10v/110tkm ajetut) öljyillä läheskään yhtä voimakas, vaikka niilläkin nelonen tuntui toisinaan hieman kuminauhamaisesti toimivalta.
Kokeilin myös parkissa, lämpimällä autolla, miten vaihde menee silmään ja samaa efektiä ei ollut, tuntui täysin normaalilta. Ideoita? Kauhutarinoita?
Ja autohan toki 156 1.8TS valmistushetkeä 01/02...
Laatikkoöljyt vaihdettiin n. viikko sitten, olikohan Castrolin TAF-X:ää (75W85?, pitää tarkistaa). Samalla tarkistettiin, ettei vuotoja ole vaan ainoastaan pientä hikoilua laatikon reunasta - vanhaa öljyä oli ollut ihan normaalisti, joten ei ainakaan kuivana ole ollut. Vaihteisto toimii muuten erinomaisesti, joten olisi sääli nyt saada rikottua se jos tuolla jotain on. Sama juttu ei ollut vanhoilla (tiettävästi 10v/110tkm ajetut) öljyillä läheskään yhtä voimakas, vaikka niilläkin nelonen tuntui toisinaan hieman kuminauhamaisesti toimivalta.
Kokeilin myös parkissa, lämpimällä autolla, miten vaihde menee silmään ja samaa efektiä ei ollut, tuntui täysin normaalilta. Ideoita? Kauhutarinoita?
Ja autohan toki 156 1.8TS valmistushetkeä 01/02...
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
Siirtovaijerit alkaa olemaan valmiit ?
- Epezi
- Viestit: 7544
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
^enemmänkin vaihteiston sisäiseltä hannaamiselta vaikuttaa jos ei kerran paikallaan ollessa tuntenut.
Kokeile ihan ensimmäisenä jotain toista öljyä vaikka Redlinea ja tarkkaile sen vaikutusta.
Kokeile ihan ensimmäisenä jotain toista öljyä vaikka Redlinea ja tarkkaile sen vaikutusta.
- palkus
- Viestit: 5568
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
tuossa voi olla kyse tästä: http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_4th_gear.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja sitten laittaisin tuohon laatikkoon tuon selenia technyx öljyn, vaihdeloodat saattaa olla välillä tosi tarkkoja liukasteestaan ja valmistajan suosittelema on yleensä se paras.
Ja sitten laittaisin tuohon laatikkoon tuon selenia technyx öljyn, vaihdeloodat saattaa olla välillä tosi tarkkoja liukasteestaan ja valmistajan suosittelema on yleensä se paras.
- Aquatica
- Viestit: 15177
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
^
Tuolla siis jotain mujua, mikä voi aiheuttaa tuon? Kuva ei kerro, mitä sieltä on löytynyt...
^^
Huomasin motarilla eilen vähän tarkentavaa: korkeammilla kierroksilla nelonen toimii kuten muutkin, kuin ajatus. <2000rpm tai niillä tienoin tulee kumilankamaisuus. Ja koskee tosiaan vain tuota (käytännössä), jos rauhallisesti ajelee niin saattaa hieman tuntua noilla muilla mainituilla vaihteilla. Mitenkäs tuo selittyy, vaihteiston öljynkierrolla?
Tuolla siis jotain mujua, mikä voi aiheuttaa tuon? Kuva ei kerro, mitä sieltä on löytynyt...
^^
Huomasin motarilla eilen vähän tarkentavaa: korkeammilla kierroksilla nelonen toimii kuten muutkin, kuin ajatus. <2000rpm tai niillä tienoin tulee kumilankamaisuus. Ja koskee tosiaan vain tuota (käytännössä), jos rauhallisesti ajelee niin saattaa hieman tuntua noilla muilla mainituilla vaihteilla. Mitenkäs tuo selittyy, vaihteiston öljynkierrolla?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
Vaihteiston voitelu perustuu öljyn loiskumiseen, ei mitään varsinaista öljykiertoa siellä. Pitää vaan olla sopiva määrä öljyä, tassa tapauksessa melko varmasti onkin
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- hjpp
- Viestit: 2027
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
- Paikkakunta: Espoo
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
Tuntuma olisi, että joku täällä oli ongelmissa juurikin tuon nelosvaihteen kanssa ja silloin linkitin tuon saman ohjeen. Auttoi vaivaan.
- palkus
- Viestit: 5568
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
no nyt kun sitä laatikkoa on tullut huuhdeltua tuolla castrolilla niin aika vaihtaa sinne seleniat, epäsopivalla öljyllä tekee tommosta ja aikaamyöden myös synkat kuluu.
Mitenkäs muuten imee kakkosta 50-60 vauhdissa sisään?
editoitu kakkosen vauhti kympin pienemmäksi
Mitenkäs muuten imee kakkosta 50-60 vauhdissa sisään?
editoitu kakkosen vauhti kympin pienemmäksi

Viimeksi muokannut palkus, 05 Touko 2013, 10:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 15177
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
En ole kokeillut rääkätä laatikkorassukkaa noin...
Ja tuolla ylhäällä: roiskevoiteluhan vaatii laatikolta kierroksia, siksipä mietinkin notta roiskiiko tuo nyt mitään mihinkään - eli onko öljy liian liisteriä. Nimenomaa ns. pappa-ajossa tuo nelonen on kuminauhamainen, mutta jos koneelle tarjoaa kiihdytyksissä kierroksia, en huomannut mitään omituista.
Ja tuolla ylhäällä: roiskevoiteluhan vaatii laatikolta kierroksia, siksipä mietinkin notta roiskiiko tuo nyt mitään mihinkään - eli onko öljy liian liisteriä. Nimenomaa ns. pappa-ajossa tuo nelonen on kuminauhamainen, mutta jos koneelle tarjoaa kiihdytyksissä kierroksia, en huomannut mitään omituista.
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
Kannattaa käydä vähän antamassa Nokialaista ja kattoa miten käyttäytyy. Ja eikai sillä öljyllä muuta merkitystä ole kunhan on GL-luokitukset oikein , elikkä GL-4 tässä tapauksessa. GL5 on lisäaineistettua mokkoa joka tuhoaa herkät synkat...
Tais Alfan tehtaalta tulla muutos jossain kohtaan GL5 --> GL4...
Ite koittanut erilaisia askiöljyjä ja eihän niissä aikuisten oikeesti kukaan mitään eroa huomaa... Lähes joka kerta jos on murheita askin kanssa , on siellä jotain oikeesti paskana...
Tais Alfan tehtaalta tulla muutos jossain kohtaan GL5 --> GL4...
Ite koittanut erilaisia askiöljyjä ja eihän niissä aikuisten oikeesti kukaan mitään eroa huomaa... Lähes joka kerta jos on murheita askin kanssa , on siellä jotain oikeesti paskana...
- Aquatica
- Viestit: 15177
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
Öljynvaihtoa ennen vein Heikan sivuilta tulostetun huoltotiedotteen, jossa sitä GL4+aa käsketään käyttämään. Olivat kahtoneet, että ainoastaan viskositeetissa oli pienen pieni ero (tais olla yläpäässä ylempi?), mutta muuten täytti luokitukset. Näin siis ainakin sanoivat, en vieläkään muistanut autosta ottaa sitä kuittia, josta näkee mitä sinne tarkalleen laitettu...
- palkus
- Viestit: 5568
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
^olen ymmärtänyt kertomastasi, että vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen toiminta on vähän huonompaa. Jos kerran muuta asiaan liittyvää ei ole tehty niin se öljy sitten. Öljyn valmistajien taulukoita kun katsoo niin järjestään kaikissa suosituksena on gl5 öljy, ainoa poikkeuksen tuntuu tekevän tuo fiatin oma muutos -> gl4 plus selenia technyx. Tuolla selenialla olen itse ajellut nyt pian 80000km, eikä vielä ole hajonnut. Laatikko on sama näissä pien-moottorisissa. Joo, turhaa sitä kakkosta noilla nopeuksilla iskeä sisään, mulla kyllä tarvittaessa menee hienosti päälle.
^^mulla on ollut sitte pirun huonoa tuuria, kun on joutunut välillä kolmeenkin kertaan vaihtamaan laatikkoöljyt (sama luokitus/valmistajan suositus) ennenkuin toiminta on ollut samanlaista/parempaa kuin ensiasennusöljyillä. Kuulemma ihan uusiinkin autoihin vaihdetaan "korjauksena" erimerkkistä öljyä kun laatikko on turhan kovasuinen.
Ja sitten loppupaasaus: Tuo api gl4 + ei taida olla mikään virallinen standardi, vaan merkintää käytetään vaihtelevasti. Laittaisin melkein muilta valmistajilta gl5 öljyä laatikkoon kerrankuin se alkuperäinen vaatimus on. Tuo technyx on ilmeisen optimoitu fiat-ryhmän laatikoihin korvaamaan gl5 öljyn.
^^mulla on ollut sitte pirun huonoa tuuria, kun on joutunut välillä kolmeenkin kertaan vaihtamaan laatikkoöljyt (sama luokitus/valmistajan suositus) ennenkuin toiminta on ollut samanlaista/parempaa kuin ensiasennusöljyillä. Kuulemma ihan uusiinkin autoihin vaihdetaan "korjauksena" erimerkkistä öljyä kun laatikko on turhan kovasuinen.
Ja sitten loppupaasaus: Tuo api gl4 + ei taida olla mikään virallinen standardi, vaan merkintää käytetään vaihtelevasti. Laittaisin melkein muilta valmistajilta gl5 öljyä laatikkoon kerrankuin se alkuperäinen vaatimus on. Tuo technyx on ilmeisen optimoitu fiat-ryhmän laatikoihin korvaamaan gl5 öljyn.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
Valmistajan suosittelema on todennäköisesti toimivaa ja turvallista, mutta suositus perustuu kyllä pääsääntöisesti öljyn myyjän ja suosittelijan yhteisiin taloudellisiin intresseihin eikä paremmuuteen.stoichiometric kirjoitti:valmistajan suosittelema on yleensä se paras.
- palkus
- Viestit: 5568
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
^tätä varmasti on. Oikeastaan parempi ilmaisu on sopivuus kuin paremmuus. Näitten vaihteistoöljyjen kanssa on tullut oltua vähän tarkkana sen jälkeen, kun joskus hajotin laatikon väärällä öljyllä. Laitoin vahingossa gl4 öljyä gl5 vaativaan. Laatikkoöljyjä ihan oikeasti optimoidaan tietyille laatikoille ja ei taida edes ryhmäpoikkeusasetus tätä kumota / muut valmistajat ei lähde kiistelemään.
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
Tuota GL-4+ öljyä löytyy sitten ihan Castrolilta, voin suositella. Itsellä oli 100tkm kohdalla hieman takerteleva laatikko kylmänä, sekä hieman ujeltava viitosvaihde.
Vaan ei ole enää, laatikko toimii nykyään kuin unelma.
Syntrans 75w-90, aiemmin nimellä TAF X:
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7071667
Edit: jaa ei ihan osunut viesti kohdalleen, no itsellä nuo öljyt on toimineet.
Vaan ei ole enää, laatikko toimii nykyään kuin unelma.
Syntrans 75w-90, aiemmin nimellä TAF X:
http://www.castrol.com/castrol/generica ... Id=7071667
Edit: jaa ei ihan osunut viesti kohdalleen, no itsellä nuo öljyt on toimineet.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Aquatica
- Viestit: 15177
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
Ja tasan tuota on laatikossa nyt. Ja kunhan rahatilanne antaa periksi, se vaihtuu johonkin muuhun...
- Albertolli
- Viestit: 4206
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
Tuota Castrolia tuli meirän vanhaan 159:iin ja mielestäni suunta oli huonompaan.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
-
- Viestit: 1295
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Re: 156 TS ja vaihteiston "kuminauhamaisuus"
Jos 159 oli 2.4 niin siihenhän laittaisin ennemmin GL-4 -öljyä kuten täyssynteettinen Syntrans FE 75W Castrolilta. 156 2-litraisten laatikoihinhan ohje oli api GL-5, josta se tippui GL-4+:aan jossain vaiheessa Alfan uuden suosituksen myötä.Albertolli kirjoitti:Tuota Castrolia tuli meirän vanhaan 159:iin ja mielestäni suunta oli huonompaan.
2.4 JTDm laatikko on GM:n F40 -malli, jolle on GL-4 luokitus. 2.2 bensas:sta en tiedä. Enkä sitäkään miten gl-4+ pitäisi toimia gl-4 laatikossa. Eri määrät noissa kuitenkin lisäaineita kaikissa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oil
"Also, transmissions which explicitly call for GL-4 oil may have been designed around this lower concentration of EP additives and thus may contain yellow metal parts which GL-5 will corrode."
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-