Vähän kun olisit vaihtanut kamerakulmaa, niin olisin saanut firmalle ilmaisen mainoksen. Täytyykin seurata milloin tuo auto tulee huutokauppaan ja koittaa ostaa poikke.FinPat kirjoitti: ↑01 Loka 2024, 10:24Bye-bye, Tesla Model 3 LR!
Siellä hän on leasing-autojen palautusrivissä ex. ALD pihalla.
3 vuotta ja 145tkm koeajon loppuraportti:
+ Kulkee pienellä sähköllä ja pitkään
+ Riittävän nopea liikennevaloista
+ Ajo-ominaisuudet pitävällä alustalla oikeasti hyvät
+ Adaptiivisten valojen toteutus hyvä
+ Ei kaipaa öljynvaihtoa tai muutakaan huoltamovierailua usein, minulla kävi kerran huollossa koko matkan aikana ja kerran huoltomies vieraili pihalla
- Ajo-ominaisuudet liukkaalla vähemmän hyvät
- Maantiellä meteli melko kova
- Tasanopeussäätimellä ajaessa
1) pelkää liikaa toisia tiellä liikkujia eri tilanteissa, varsinkin tienlaidassa olevat pyöräilijät aiheuttavat pelkotiloja ja paniikkikohtauksia Teslalle
2) poimii nopeusrajoitustiedot jostain arkistojen syvyydestä ja äkkijarruttaa paikassa jossa on ollut ristiretkien aikaan tietyö
Yhteenvetona: Hyvä sähkökulkine joka voisi olla loistava jos Tesla niin olisi niin halunnut mutta koska Teslojen tarkoitus ei ole olla parhaita sähköautoja vaan itseajavan AI:n opetetusdatan sensoreita niin tulos autona jää hieman vajaaksi.
Sekalainen koeajoketju
Valvoja: Moderators
Re: Sekalainen koeajoketju
Autokaupan ammattilainen
Re: Sekalainen koeajoketju
Tuo punainen väri kiinnostaa Suomalaisia ja kiveniskut saa poikke, niin kyllä hyvää kannattaa odottaa.
Autokaupan ammattilainen
- Polforea
- Viestit: 11730
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sekalainen koeajoketju
Joo ei teslat yleensä ole mikään häiriö maantiellä muuten kuin päin sanonkomämitä suunnattujen valojen osalta.
Myöskään puhelin korvalla ei yleensä ole yllättäen kovin häiritsevä tekijä, puhelin naaman edessä sen sijaan on.
Myöskään puhelin korvalla ei yleensä ole yllättäen kovin häiritsevä tekijä, puhelin naaman edessä sen sijaan on.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1060
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Sekalainen koeajoketju
Maantiellä ne kulkee kyl siivosti. Siivommin kuin saksalaiset. Häiriköitä ne on kaupungissa, niin liikennevaloissa kuin rampeissa. Varmaan rangeahdistus laittaa ajamaan maantiellä siivosti, mutta kaupungissa pitää todistaa jotain.
- mutt
- Viestit: 5774
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sekalainen koeajoketju
Viime kesänä kyllä näki teslakuskeilta monta yhtenevää suoritusta maantielläkin, niin Suomessa, kuin Tanskassa. Ehkä ne oli se prosentti, joka pilasi loppujen maineen sitten.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Sekalainen koeajoketju
Eikös Teslojen etsikkoaika ohitettu viime vuosikymmenellä. Eikai moderni Corolla mikään pippelinjatke olekaan?
Kyllä ne hankalat kanssa-autoilijat edelleen löytyy Skodan tai Volvon ratin takaa. Toki varmaan näissäkin 99% pilaa kaikkien maineen…
Kyllä ne hankalat kanssa-autoilijat edelleen löytyy Skodan tai Volvon ratin takaa. Toki varmaan näissäkin 99% pilaa kaikkien maineen…
- Polforea
- Viestit: 11730
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sekalainen koeajoketju
Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 14 - Jaguar XK X150 4.2
Koska kyseinen malli vaikuttaa kiinnostavalta, kyselin Jaguar-foorumilla kokemuksia. Eräs ystävällinen herrasmies jakoikin tietoa ja kokemusta ja lupautui jopa esittelemään autonsa. Tilaisuuteen pitää tietenkin tarttua ja kun hän oli piipahtamassa naapurikaupungissa, niin sinnehän mekin suihkaistiin Giilialla töiden jälkeen.
Kuvat ja videot eivät tee X150:lle oikeutta, livenä auto on todella hieno (siitä huolimatta että musta-musta -väriyhdistelmä on minusta hieman tylsä) - ja ehkä puolentoista kertaa isompi kuin mitä videoista ja kuvista näyttää. Mutta ei se mitään, mahtuu parkkiruutuun kuitenkin.
Hetki luonnollista keskustelua valinnasta, nyansseista yms ja kun kaikki autossa näyttää yhä varsin houkuttelevalta, niin rohkeasti pomppu ratin taakse ja omistaja repsikan jakkaralle. Omistajan ajoasento ei ole täydellinen, mutta tarpeeksi lähellä etten siirrä penkkiä ja tiedän, että pienellä säädöllä löydän varsin hyvän asennon. Keli on hieman harmahtava, joten katto on kiinni.
Tökkään starttinappia ja mitään ei tapahdu - mietin että pitäisikö avain törkätä jonnekin mutta ei tartte, nappia tarvii vaan painaa pidempään. Uudella yrityksellä veekasi murahtaakin käyntiin ja jää raksuttamaan rauhallista mutta uhkuvaa tyhjäkäyntiä. Pykälä D:lle ja jalkaa pois jarrulta, ZF:n klassinen 6HP luistattelee auton liikkeelle siististi ja eleettömästi. Massiivinen keula näyttää tietä ja kääntelen auton ulos Goodmanin parkkihallista. GT-henkinen herrasmiesavo ottaa hidastetöyssyt pehmeästi ja rennosti.
F-Typen harmitukset tuoreessa muistissa suuntaan suosilla ekana moottoritielle. Märällä rampilla, jossa Ferrari halusi vähän jo irrotella kuivallakin, en kehtaa polkaista, mutta tunnelissa kylläkin. Vähän turhan herkästi mielestäni tämäkin aski D:llä kiskoo pienempää sisään. Sportilla vetää jo valmiiksi pienemmällä ja reagoi nopeammin. Jos vetää läpykästä manuaalipykälän sisään, jää askin pohdinta pois kiihdytyksestä ja moottori vastaa käskyyn mukavan välittömästi. Tätä minä odotan autolta, se vastaa kun kaasua painaa.
Motarilta ylös Tiiriössä ja pujottelemaan keskustan mukulakivistön kautta takaisin Goodmanille. Mukulakivillä auton GT-olemus paistaa taas mukavasti läpi - se ei ole kivireki, vaan ihan mukava kulkine.
Höpisemme parkissa vielä hetken ja otetaan kattokin auki, niin näkyy avopuolen nyanssit - eli teoreettinen takapenkki ja tyyppivikaantuvat läpät, jotka sulkevat kattokotelon kulmat kun katto on auki. XK X150 on pirun hieno myös katto auki, mutta se nyt tuskin yllättää ketään - yleensähän se on avolle se näyttävämpi olemus.
Siirrymme vaimon kanssa kauppakeskuksen puolelle ja XK:n omistaja lähtee kohti kotiaan. Kuuntelemme vielä murinaa parkkihallissa ja hyvältähän se kuulostaa ulospäinkin. Vakioputkisto on toki hiljaisempi, joka sekin olisi kyllä minulle etu.
No, olisiko tästä käyttöautoksi?
Ihan kirkkaasti: kyllä olisi. Meno on sopivan leppoisaa ja täyttää arkihelpon määritelmän, kabiini on mukava, vakioputkisto on vaimeampi ja kyytiin mahtuu sekä vaimo että kaksi reppua. Vetokoukkua ei saa, mutta onneksi Alfassa on jo. XK roikkuu siis listan kärkisijoilla Miatan kanssa. Takataskua tosin piristää se, ettei näitä ole tarjolla liikaa, tai oikeastaan edes tarpeeksi.
Kiitämme:
+Ulkonäköä
+Sisustaa
+Arkihelppoa olemusta
+GT-henkistä ajettavuutta
+Moottorin luonnetta
+Vaihdelaatikon toimintaa
Moitimme:
-Tarjontaa etenkin Suomen markkinoilla

Koska kyseinen malli vaikuttaa kiinnostavalta, kyselin Jaguar-foorumilla kokemuksia. Eräs ystävällinen herrasmies jakoikin tietoa ja kokemusta ja lupautui jopa esittelemään autonsa. Tilaisuuteen pitää tietenkin tarttua ja kun hän oli piipahtamassa naapurikaupungissa, niin sinnehän mekin suihkaistiin Giilialla töiden jälkeen.
Kuvat ja videot eivät tee X150:lle oikeutta, livenä auto on todella hieno (siitä huolimatta että musta-musta -väriyhdistelmä on minusta hieman tylsä) - ja ehkä puolentoista kertaa isompi kuin mitä videoista ja kuvista näyttää. Mutta ei se mitään, mahtuu parkkiruutuun kuitenkin.
Hetki luonnollista keskustelua valinnasta, nyansseista yms ja kun kaikki autossa näyttää yhä varsin houkuttelevalta, niin rohkeasti pomppu ratin taakse ja omistaja repsikan jakkaralle. Omistajan ajoasento ei ole täydellinen, mutta tarpeeksi lähellä etten siirrä penkkiä ja tiedän, että pienellä säädöllä löydän varsin hyvän asennon. Keli on hieman harmahtava, joten katto on kiinni.
Tökkään starttinappia ja mitään ei tapahdu - mietin että pitäisikö avain törkätä jonnekin mutta ei tartte, nappia tarvii vaan painaa pidempään. Uudella yrityksellä veekasi murahtaakin käyntiin ja jää raksuttamaan rauhallista mutta uhkuvaa tyhjäkäyntiä. Pykälä D:lle ja jalkaa pois jarrulta, ZF:n klassinen 6HP luistattelee auton liikkeelle siististi ja eleettömästi. Massiivinen keula näyttää tietä ja kääntelen auton ulos Goodmanin parkkihallista. GT-henkinen herrasmiesavo ottaa hidastetöyssyt pehmeästi ja rennosti.
F-Typen harmitukset tuoreessa muistissa suuntaan suosilla ekana moottoritielle. Märällä rampilla, jossa Ferrari halusi vähän jo irrotella kuivallakin, en kehtaa polkaista, mutta tunnelissa kylläkin. Vähän turhan herkästi mielestäni tämäkin aski D:llä kiskoo pienempää sisään. Sportilla vetää jo valmiiksi pienemmällä ja reagoi nopeammin. Jos vetää läpykästä manuaalipykälän sisään, jää askin pohdinta pois kiihdytyksestä ja moottori vastaa käskyyn mukavan välittömästi. Tätä minä odotan autolta, se vastaa kun kaasua painaa.
Motarilta ylös Tiiriössä ja pujottelemaan keskustan mukulakivistön kautta takaisin Goodmanille. Mukulakivillä auton GT-olemus paistaa taas mukavasti läpi - se ei ole kivireki, vaan ihan mukava kulkine.
Höpisemme parkissa vielä hetken ja otetaan kattokin auki, niin näkyy avopuolen nyanssit - eli teoreettinen takapenkki ja tyyppivikaantuvat läpät, jotka sulkevat kattokotelon kulmat kun katto on auki. XK X150 on pirun hieno myös katto auki, mutta se nyt tuskin yllättää ketään - yleensähän se on avolle se näyttävämpi olemus.
Siirrymme vaimon kanssa kauppakeskuksen puolelle ja XK:n omistaja lähtee kohti kotiaan. Kuuntelemme vielä murinaa parkkihallissa ja hyvältähän se kuulostaa ulospäinkin. Vakioputkisto on toki hiljaisempi, joka sekin olisi kyllä minulle etu.
No, olisiko tästä käyttöautoksi?
Ihan kirkkaasti: kyllä olisi. Meno on sopivan leppoisaa ja täyttää arkihelpon määritelmän, kabiini on mukava, vakioputkisto on vaimeampi ja kyytiin mahtuu sekä vaimo että kaksi reppua. Vetokoukkua ei saa, mutta onneksi Alfassa on jo. XK roikkuu siis listan kärkisijoilla Miatan kanssa. Takataskua tosin piristää se, ettei näitä ole tarjolla liikaa, tai oikeastaan edes tarpeeksi.
Kiitämme:
+Ulkonäköä
+Sisustaa
+Arkihelppoa olemusta
+GT-henkistä ajettavuutta
+Moottorin luonnetta
+Vaihdelaatikon toimintaa
Moitimme:
-Tarjontaa etenkin Suomen markkinoilla
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Sekalainen koeajoketju
Vinkkinä että avokkaiden tarjonta Suomessa paranee huomattavasti kun syysmyrskyt ovat vaihtuneet kevään auringon paisteeksi joskus touko-kesäkuussa.
- Polforea
- Viestit: 11730
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sekalainen koeajoketju
Khyl. Hinnat ovat miellyttävämpiä talvella 

Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Polforea
- Viestit: 11730
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sekalainen koeajoketju
XK150 olisi kiistämättä hieno ja kieltämättä otsikko on helposti lähellä, kun kirjasin mallin lisäksi siihen sukupolven, koska kyseessä on ihan eri auto kuin X100 -korinen XK8/XKR.
Toki paljastimena toimii myös maininta veekasista, koska XK150:hän on tietenkin aito XK-sarjalainen eikä pelkkä historian nimilainaus - siinä nimittäin on XK-moottori: https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_XK_engine
Toki paljastimena toimii myös maininta veekasista, koska XK150:hän on tietenkin aito XK-sarjalainen eikä pelkkä historian nimilainaus - siinä nimittäin on XK-moottori: https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_XK_engine
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- -TTY-
- Viestit: 1532
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Sekalainen koeajoketju
Videoiden ja lehtijuttujen perusteella niin paljon hyvää tästä kuullut ja vielä tuoreet muistot omasta bensa-äNnästä, että odotukset oli korkealla, joten kun autokaupalle tuli kutsu niin pitihän se käydä. Koeajossa viime viikonloppuna siis Hyundai Ioniq 5 N.
Huomattavasti röyhkeämmän näköinen perusversioon verrattuna, jota harmaa väri vähän yritti peittää. Kalsarinsinisenä varmasti kääntäisi katseita vielä ihan eri lailla. Vaikka peruskäytön osalta vastaa perusmallia, on tietokoneeseen tuotu paljon erilaista N-ohjelmaa, joista osa oli jo i30:stä tuttuja.
Hyvää:
+ On se hauska. Eikä pelkästään sähköautoksi, vaan myös ihan oikeasti. Spontaani virne nousi suupieliin jatkuvasti.
+ Tekoäänet sopii tähän, ja tällaisen auton kohdalla äänigeneraattorin olemassaolo on mielestäni perusteltua. Useimmissa muissa naurettavaa pelleilyä. Niistä kuulee kyllä sen keinotekoisuuden, mutta livenä paljon parempi kuin YouTube -videoiden perusteella.
+ Keinotekoiset vaihteet. Sealin kanssa Motoparkissa oli mutkiin hankalampi tulla ajatuksen kanssa, kun ainoa asia joka kertoo jotain, on nopeusmittari. Ääni ja vaihteet auttaisivat varmasti ainakin allekirjoittanutta. Matkaa tehdessä varmaan eco-asetus, auto hiljaiselle ja vakkari päälle, mutta nurkka-ajossa varmasti räpsyttelisin näillä "vaihteilla" koko ajan.
+ Kiihtyvyys. Ihan tajuton. Vaikka omakaan auto ei varsinaisesti laiska ole, niin tämä on vielä selvästi kiinalaisesta seuraavassa luokassa.
+ Alusta nielee mutkatietä pehmeimmälläkin asetuksella todella kivasti. Auto taipuu juuri niinkuin sen ajatteleekin taipuvan. Tällä testilenkillä en kokenut tarvetta kovempia asetuksia edes kokeilla.
+ Monikäyttöisyys. Kaikesta yllä olevasta huolimatta, tätä voi silti perustella monikäyttöisenä ja tilavana perheautona, jos tällainen tarve ilmenee. Perusmalliin verrattuna etukontti on uhrattu, niin kuin myös keskikonsolista daamin käsilaukulle just sopiva kotelo, mutta muutenhan tässä matkustaa neljä ihmistä tavaroineen hyvinkin mukavasti.
Huonoa:
- Painavahan se on, niin kuin nämä kaikki. Vaikka alusta on upeasti tehty, ei se fysiikan lakeja silti kumoa. Kyllä sen massan mutkissa kuitenkin tuntee.
- Hinta. Ei tämä ihan jokaisen palkansaajan auto ole, itse yhtenä esimerkkinä. Valitettavasti
Huomattavasti röyhkeämmän näköinen perusversioon verrattuna, jota harmaa väri vähän yritti peittää. Kalsarinsinisenä varmasti kääntäisi katseita vielä ihan eri lailla. Vaikka peruskäytön osalta vastaa perusmallia, on tietokoneeseen tuotu paljon erilaista N-ohjelmaa, joista osa oli jo i30:stä tuttuja.
Hyvää:
+ On se hauska. Eikä pelkästään sähköautoksi, vaan myös ihan oikeasti. Spontaani virne nousi suupieliin jatkuvasti.
+ Tekoäänet sopii tähän, ja tällaisen auton kohdalla äänigeneraattorin olemassaolo on mielestäni perusteltua. Useimmissa muissa naurettavaa pelleilyä. Niistä kuulee kyllä sen keinotekoisuuden, mutta livenä paljon parempi kuin YouTube -videoiden perusteella.
+ Keinotekoiset vaihteet. Sealin kanssa Motoparkissa oli mutkiin hankalampi tulla ajatuksen kanssa, kun ainoa asia joka kertoo jotain, on nopeusmittari. Ääni ja vaihteet auttaisivat varmasti ainakin allekirjoittanutta. Matkaa tehdessä varmaan eco-asetus, auto hiljaiselle ja vakkari päälle, mutta nurkka-ajossa varmasti räpsyttelisin näillä "vaihteilla" koko ajan.
+ Kiihtyvyys. Ihan tajuton. Vaikka omakaan auto ei varsinaisesti laiska ole, niin tämä on vielä selvästi kiinalaisesta seuraavassa luokassa.
+ Alusta nielee mutkatietä pehmeimmälläkin asetuksella todella kivasti. Auto taipuu juuri niinkuin sen ajatteleekin taipuvan. Tällä testilenkillä en kokenut tarvetta kovempia asetuksia edes kokeilla.
+ Monikäyttöisyys. Kaikesta yllä olevasta huolimatta, tätä voi silti perustella monikäyttöisenä ja tilavana perheautona, jos tällainen tarve ilmenee. Perusmalliin verrattuna etukontti on uhrattu, niin kuin myös keskikonsolista daamin käsilaukulle just sopiva kotelo, mutta muutenhan tässä matkustaa neljä ihmistä tavaroineen hyvinkin mukavasti.
Huonoa:
- Painavahan se on, niin kuin nämä kaikki. Vaikka alusta on upeasti tehty, ei se fysiikan lakeja silti kumoa. Kyllä sen massan mutkissa kuitenkin tuntee.
- Hinta. Ei tämä ihan jokaisen palkansaajan auto ole, itse yhtenä esimerkkinä. Valitettavasti

Mikä piru sieltä taas on rikki?
- Tommi
- Viestit: 675
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Stelvio QF, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sekalainen koeajoketju
Stelvio QF.
Pitää kyllä allekirjoittaa jäsen Cotzyn kommentit melko pitkälti.
Hieno auto! Varmaan siitä on ihan käyttöautoksikin. Neliveto, maavaraa ja tilaakin
Pitää kyllä allekirjoittaa jäsen Cotzyn kommentit melko pitkälti.
Hieno auto! Varmaan siitä on ihan käyttöautoksikin. Neliveto, maavaraa ja tilaakin

Stelvio QF (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, MiTo QV, Giulia 2.0
Re: Sekalainen koeajoketju
Sinivalaasta (MB EQE) pari havaintoa:
- Voice recognition toimii paremmin kuin Teslassa. Tämä ymmärtää jopa minun englantiani vahvalla suomi-aksentilla.
- Pari kertaa jokin softabugi ehtinyt jo vaivaamaan. Pieniä juttuja mutta ärsyttävät muuten valmiin oloisessa tuotteessa.
- Noin 2000km ajettu ja keskikulutus 21.4 kWh/100km eli luokkaa 3 kWh enemmän menee satasella kuin Teslalla näissä keleissä.
- Kapasitiiviset hiplausnappulat ratissa paljon huonommat kuin vaikka 2000-luvun Ford Mondeon rehelliset pyörät.
- Voice recognition toimii paremmin kuin Teslassa. Tämä ymmärtää jopa minun englantiani vahvalla suomi-aksentilla.
- Pari kertaa jokin softabugi ehtinyt jo vaivaamaan. Pieniä juttuja mutta ärsyttävät muuten valmiin oloisessa tuotteessa.
- Noin 2000km ajettu ja keskikulutus 21.4 kWh/100km eli luokkaa 3 kWh enemmän menee satasella kuin Teslalla näissä keleissä.
- Kapasitiiviset hiplausnappulat ratissa paljon huonommat kuin vaikka 2000-luvun Ford Mondeon rehelliset pyörät.
Re: Sekalainen koeajoketju
Kai MB osaa jo etäpäivitykset? Millaisia kokemuksia Mersun appiosaamisen tasosta?FinPat kirjoitti: ↑24 Loka 2024, 22:54Sinivalaasta (MB EQE) pari havaintoa:
- Voice recognition toimii paremmin kuin Teslassa. Tämä ymmärtää jopa minun englantiani vahvalla suomi-aksentilla.
- Pari kertaa jokin softabugi ehtinyt jo vaivaamaan. Pieniä juttuja mutta ärsyttävät muuten valmiin oloisessa tuotteessa.
- Noin 2000km ajettu ja keskikulutus 21.4 kWh/100km eli luokkaa 3 kWh enemmän menee satasella kuin Teslalla näissä keleissä.
- Kapasitiiviset hiplausnappulat ratissa paljon huonommat kuin vaikka 2000-luvun Ford Mondeon rehelliset pyörät.
Oliko niin, että ajoprofiiliisi kuuluu paljon pikatietä?
Re: Sekalainen koeajoketju
MB osaa etäpäivitykset mutta niitä tuntuu tulevan harvemmin kuin Teslassa. Appi on OK mutta Teslassa se on selkeämpi ja MB:llä puuttuu muun muassa latausvirran rajoitus.CLiK kirjoitti: ↑04 Marras 2024, 19:46Kai MB osaa jo etäpäivitykset? Millaisia kokemuksia Mersun appiosaamisen tasosta?FinPat kirjoitti: ↑24 Loka 2024, 22:54Sinivalaasta (MB EQE) pari havaintoa:
- Voice recognition toimii paremmin kuin Teslassa. Tämä ymmärtää jopa minun englantiani vahvalla suomi-aksentilla.
- Pari kertaa jokin softabugi ehtinyt jo vaivaamaan. Pieniä juttuja mutta ärsyttävät muuten valmiin oloisessa tuotteessa.
- Noin 2000km ajettu ja keskikulutus 21.4 kWh/100km eli luokkaa 3 kWh enemmän menee satasella kuin Teslalla näissä keleissä.
- Kapasitiiviset hiplausnappulat ratissa paljon huonommat kuin vaikka 2000-luvun Ford Mondeon rehelliset pyörät.
Oliko niin, että ajoprofiiliisi kuuluu paljon pikatietä?
Ajelen suurimman osan kilometreistä Tku-Espoo-Tku välillä eli moottoritie on tuttu vaikka tähän vuodenaikaan ei olekaan kuuma. Maantiellä kokemukset hyvin positiivisiä verrattuna Teslaan. Paljon, paljon hiljaisempi. Kulkee vakaasti vaikka vähän tuulisikin ja ainakin toistaiseksi liukkaus ei ole aiheuttanut Teslamaista fish-tail ilmiötä vaan hyvinkin rauhallisia kaartosäteen laajentumisia tai rauhallista kellumisen tunnetta. Koska tässä ei ole mitään haaveita itseajavuudesta niin ajoavustimet ja adaptiivinen cruise toimivat paremmin eivätkä ole nähneet niin paljon haamuja yms.. Teslassakin oli hyvät valot matriisipäivityksen jälkeen mutta väittäisin että EQE:ssä vielä paremmmat.
Kaupungissa huomaa että auto on isompi kuin Tesla mutta hyvin pärjää. Ahtaissa paikoissa parkkeeratessa Tesla avustimet toimivat sujuvammin.
Ei myöskään yllytä ramp rage tai traffic light drag race -käytökseen vaan on hyvinkin rauhallisen kuskin rauhallinen auto. Täydentää minun käyttötapauksessani loistavasti punaisia italialaisia autoja tallissa.
Re: Sekalainen koeajoketju
^Kilometrien nielemisen tyyliin nähden kohtuullinen kulutus, mutta Tesla on kyllä kingi edelleen energiatehokkuudessa.
Oma käyttispohdinta on kyllä täysin sekaisin, Nykyisen leasing-venytys umpeutuu tasan vuoden päästä.
Oma käyttispohdinta on kyllä täysin sekaisin, Nykyisen leasing-venytys umpeutuu tasan vuoden päästä.
Re: Sekalainen koeajoketju
Teslassa on puolensa ja jos pyörisin pääsääntöisesti kaupungissa niin olisin varmaankin Model 3 Performance hommannut. Oletan kyllä että huhuttu 95kWh akku tulee Y:n lisäksi 3:n ja mehän tiedämme että 3 Perfin suorituskyky on akku- eikö moottorirajoitteinen.
Mutta vuosi on hyvä aika pohtia asioita, vispilämarkkina tuntuu menevän eteenpäin vauhdilla. Ja vuoden päästä saa myös Junior Veloceakin!
Re: Sekalainen koeajoketju
Höhöh. Ei muuten ole. Ionic 28 on edelleen "effiency king". Tesla Björn myös tämän todistaa. Uusi Model 3 on melkein Hyundain tasoa. Siksi on vaikea löytää parempaa käyttistä.
- Jiitee
- Viestit: 4597
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sekalainen koeajoketju
Kyllä. Omatkin tulevat vispiläpohdinnat ainoana käyttiksenä eläkeläispositiossa
ovat tällä hetkellä kohtuullisella tod.näk. eteläkorealaisen kannalla.
Molemmilla päämerkeillä on herkullinen kattaus laadukkaasti tehtyjä
tuotteita, myös N- logoilla varustettuja. Tavoite on hankinnan jälkeen
mennä ainakin 5-7 vuotta samalla hankinnalla, joten kertakäyttöleasing-
teslat jää myös talousmielessä pois. Arvo- ja tunnevalinta on myös
omalta kohdalta selvä.

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Sekalainen koeajoketju
Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.
Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.
- _rico
- Viestit: 1363
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Sekalainen koeajoketju
Itselläni korealaisissa häiritsee lähinnä jatkuva piipitys.. Oma ajotyylini on, no sanotaan nyt vaikka rehellisesti agressiivinen, joten korealaisten jatkuva piipittäminen ärsyttää liikaa. Ymmärrän esim. peruutuksen varoitusäänen kuorma-autoissa, mutta ei sitä henkilöautoissa tarvita
Teknisesti ja ajoltaan korealaisissa ei ole mitään vikaa. Tykkäsin mm. omasta ProCeed GT:stä, mutta se ei enää sopinut vallitsevaan elämäntilanteeseen.

Re: Sekalainen koeajoketju
Ymmärrän perusteet, ovat järkeviä ne. Omat syrjinnän lähteeni ovat vain tunnepohjaisia, joilla ei ole tekemistä tuotteiden kanssa kuin henkilökohtainen mielikuva. Tämä ohjaa jatkossakin laajasti elämän valintoja!_rico kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 11:26Itselläni korealaisissa häiritsee lähinnä jatkuva piipitys.. Oma ajotyylini on, no sanotaan nyt vaikka rehellisesti agressiivinen, joten korealaisten jatkuva piipittäminen ärsyttää liikaa. Ymmärrän esim. peruutuksen varoitusäänen kuorma-autoissa, mutta ei sitä henkilöautoissa tarvitaTeknisesti ja ajoltaan korealaisissa ei ole mitään vikaa. Tykkäsin mm. omasta ProCeed GT:stä, mutta se ei enää sopinut vallitsevaan elämäntilanteeseen.

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11343
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Sekalainen koeajoketju
Sama. Ja sikäli kohtuullisen ärsyttävää, että Tesla 3:n kulimalli olisi omaan tarpeeseen just passeli. Neljällä kympillä ei ole liikaa valikoimaa uusista patteriautoista joihin saa vetokoukun, ja jos kitumaasturit herättävät puistatusta niin valikoima on öpaut nolla.
Olisi rutjake tehnyt edes huonomman auton niin ei niin harmittaisi jättää hyllyyn...
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Sekalainen koeajoketju
Jos Mr. Xi Jinping on Mr. Muskia mielyttävämpi wanna-be Ruler of the World niin BYD Seal olisi aika lähellä ominaisuuksiltaan ja heidän kanssaan kun voi neuvotella hinnasta aika matalaan nelosella alkavaan pääsisi.Rasvis kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 13:47Sama. Ja sikäli kohtuullisen ärsyttävää, että Tesla 3:n kulimalli olisi omaan tarpeeseen just passeli. Neljällä kympillä ei ole liikaa valikoimaa uusista patteriautoista joihin saa vetokoukun, ja jos kitumaasturit herättävät puistatusta niin valikoima on öpaut nolla.
Olisi rutjake tehnyt edes huonomman auton niin ei niin harmittaisi jättää hyllyyn...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11343
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Sekalainen koeajoketju
^ Ei oikein maistu kiinanvalmisteetkaan, ja tässä kohtaa on sikäli helppo olla kirkasotsa että noita ei ole leipäpuun sallittujen työsuhdeautojen listalla.
Jos omalla rahalla olisin ostamassa niin joku käytetty rotisko tulisi taas pihaan, mutta excelin mielestä ei oo mitään jiitä niin kauan kuin patteriautojen verotusarvoale on voimissaan.
Jos omalla rahalla olisin ostamassa niin joku käytetty rotisko tulisi taas pihaan, mutta excelin mielestä ei oo mitään jiitä niin kauan kuin patteriautojen verotusarvoale on voimissaan.
- Epäkelpokeräilijä -
- TeroPee
- Viestit: 1609
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sekalainen koeajoketju
Mikä se range muuten on? Koitan ehtiä jossain vaiheessa kirjoitella paremmin möhkötronista, mutta lauantaina nollakelistä ja ehkä 600kg kuormalla (ihmiset ja tavarat) 250km kulutti akkua motari- ja maantieajossa 100 % - - > 6 %.FinPat kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:51Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.
Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.
Re: Sekalainen koeajoketju
Turku - Espoo - Turku noin 320km josta suurin osa 100 km/h moottoritietä, +3C° mennässä ja +6C° takaisin tullessa 100% -> 23%. Kun akku on 100% ladattu niin MB indikoi luokkaa 420km - 540km rangea moottoritiekeikan jälkeen. Jos ajeltu pienempiä teitä niin range arvataan 450km - 580km luokkaan.TeroPee kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 22:39Mikä se range muuten on? Koitan ehtiä jossain vaiheessa kirjoitella paremmin möhkötronista, mutta lauantaina nollakelistä ja ehkä 600kg kuormalla (ihmiset ja tavarat) 250km kulutti akkua motari- ja maantieajossa 100 % - - > 6 %.FinPat kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:51Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.
Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.
Sovelluksen näyttämä keskikulutus omassa ajossani tähän saakka on 23.4 kWh/100km jolloin 91 kWh käytössä olevalla kapasiteetilla range olisi noin 390km.
WLTP tässä laittessa 614 km. 2021 mallisessa Teslassa näyttäisi olleen tismalleen sama mutta jotenkin muistaisin että Teslan WLTP olisi ollut 602km. Dementia ilmeisesti vaivaa. Ja tietysti internetin eri tietolähteissä on hieman hajontaa.
https://ev-database.org/car/1899/Merced ... 350-4MATIC
https://ev-database.org/car/1525/Tesla- ... Dual-Motor
-
- Viestit: 970
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sekalainen koeajoketju
Hurja kulutus on hieman tuon möhkötronin akilleen kantapää ja osa syy siihen miksi niitä ensimmäisiä nykyään saa "suht edullisesti"TeroPee kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 22:39Mikä se range muuten on? Koitan ehtiä jossain vaiheessa kirjoitella paremmin möhkötronista, mutta lauantaina nollakelistä ja ehkä 600kg kuormalla (ihmiset ja tavarat) 250km kulutti akkua motari- ja maantieajossa 100 % - - > 6 %.FinPat kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:51Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.
Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.

Re: Sekalainen koeajoketju
Möhkötron pitää arvonsa kuin kulta konsanaan kun vertaa esim. Jaguar I-Paceen.Gusse kirjoitti: ↑06 Marras 2024, 11:01Hurja kulutus on hieman tuon möhkötronin akilleen kantapää ja osa syy siihen miksi niitä ensimmäisiä nykyään saa "suht edullisesti"TeroPee kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 22:39Mikä se range muuten on? Koitan ehtiä jossain vaiheessa kirjoitella paremmin möhkötronista, mutta lauantaina nollakelistä ja ehkä 600kg kuormalla (ihmiset ja tavarat) 250km kulutti akkua motari- ja maantieajossa 100 % - - > 6 %.FinPat kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:51
Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.
Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.. Faceliftin myötä se tosin taisi hieman parantua.
2024 ajamaton - 109k€
https://www.nettiauto.com/jaguar/i-pace/14625537
2023 8tkm - 55k€
https://www.nettiauto.com/jaguar/i-pace/14670287
Niin sanotusti kalliita kilometrejä?
Re: Sekalainen koeajoketju
Just päättyi Almamedian ja Iltalehden webinaari autokaupasta.
Siinä oli tutkittua tietoa, että Tesla pitää arvonsa hyvin käytetyn markkinassa paljonkin ajettuna.
Siinä oli tutkittua tietoa, että Tesla pitää arvonsa hyvin käytetyn markkinassa paljonkin ajettuna.
Autokaupan ammattilainen
- karila
- Viestit: 1224
- Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
- Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Giulia 1600 Super Biscione 1970 - Paikkakunta: Turku
Re: Sekalainen koeajoketju
Työmatkalla Ranskassa, vuokra-autona Peugeot 408, 130 hv bensa, automaatti.
Kuskin penkki: selkänoja hyvä, ristiseläntuki säädettävä, 182 cm kuskille istuinosa hieman lyhyt mutta sopivasti topattu, jotta antaa myös reisitukea, eli kohtuu hyvä. Ajoasennon saa hyväksi, ratin säädöt riittää.
Ohjaus aika tarkka, toimi myös mutkaisilla serpentiineillä.
Äänieristys hyvä, ovet sulkeutuu kassakaappityyliin. Tuuli ei suhise 120 nopeudessa. Jousitus jämäkkä, mutta ei täristävä, no sileitähän täällä tiet on. Automaatti toimii sujuvasti. Tavaratila hyvä ja luukku aukeaa katonreunasta , isokin paketti mahtuu.
Miellyttävä tuttavuus kaiken kaikkiaan.
Kuskin penkki: selkänoja hyvä, ristiseläntuki säädettävä, 182 cm kuskille istuinosa hieman lyhyt mutta sopivasti topattu, jotta antaa myös reisitukea, eli kohtuu hyvä. Ajoasennon saa hyväksi, ratin säädöt riittää.
Ohjaus aika tarkka, toimi myös mutkaisilla serpentiineillä.
Äänieristys hyvä, ovet sulkeutuu kassakaappityyliin. Tuuli ei suhise 120 nopeudessa. Jousitus jämäkkä, mutta ei täristävä, no sileitähän täällä tiet on. Automaatti toimii sujuvasti. Tavaratila hyvä ja luukku aukeaa katonreunasta , isokin paketti mahtuu.
Miellyttävä tuttavuus kaiken kaikkiaan.
- Kari
- Polforea
- Viestit: 11730
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sekalainen koeajoketju
Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 15 - Mazda MX-5 NC 2007 1.8
Koska käyttöavopohdinta jyllää edelleen ja matka johti Pirkanmaalle, käytiin vaimon kanssa vilkaisemassa samalla Lempäälässä myynnissä olevaa, vähän ajettua NC-korin MX-5:sta: https://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/14246933
NC on tunnetusti MX-5:n pahin olemus ja suuri pettymys. Naamailme on ihan liian iloinen (korostuu 2008 faceliftissä) ja auto on järjettömän painava mastodontti (tämäkin yksilö jopa 1155kg). Toisaalta minä oon erilainen nuori ja tykkään eniten just NC:n ulkonäöstä, etenkin faceliftin (tämä ei ole facelift) - ja kun tallissa on jo urheiluautoja muutenkin, niin ei haittaa jos yksi on vähän cruiserhenkisempi.
Etsiydymme autokaupan tiloihin, jota on tälläisessä talliosakkeen kaltaisessa halliyhtiössä. Autoja tiuhaan pihalla ja pari bemaria sisällä, mutta Miataa ei näy missään. Eikä myyjää. Ihmetellään hetki sisällä ja joku hymyilevä kaveri könyää konttorista esiin. Kysyn, että teillä ptäsi olla täällä semmonen NC-korinen MX-5 ja saan vastaukseksi "Sorry, I don't speak Finnish, but I'll get my colegue who does". Ei hätää, minä puhun englantia ja toistan kysymykseni ulkomaaksi, joten heppu hakee suomenkielisen kollegansa. Miata on katsastuskonttorilla ja tulee ihan kohta, joten istumme hetkeksi odottamaan ja kohta tuleekin tieto että Mazda tuli pihaan. Könytään katsomaan ja ihailemaan. Onhan se pääosin ihan siisti. Saksasta tuotu. Kysyn jakopään ikää ja siitä ei ole suoraan muistikuvaa, joten vilkaisen paperistoon josta löytyy paperinen vihko nimeltä Huoltokirja ja sieltä löytyy tämänvuotinen öljynvaihtoleima. Niin, siinähän tosiaan lukee kannessa ihan suomeksi tuo Huoltokirja, eli ihan uusi vihko otettu käyttöön. Plussaa toki siitä rehellisyydestä, että siellä ei ole mitään jälkikäteisiä vanhoja merkintöjä, vaan rehdisti aloitettu siitä missä mennään. En tosin penkonut kaikkea, joten voi olla että siellä vanhakin vihko on olemassa.
Myyjä tuuppaa avaimet kouraan ja käskee lenkille, joten ei kai muuta kuin työtä käskettyä, jononelonen tulille ja matkaan. Tähän on löytynyt alle ihan talvirenkaatkin, kyljessä lukee Michelin X-Ice. X-Icen perässä ei tosin lue mitään numeroita, joten tuskin ovat ihan tuoretta paistoa, mitä tukee myös luistoneston melko herkästi vilkkuva valo. Talviajoon bonuksena autoon on pujotettu jossain välissä persgrillit, joskin melko ponnettoman oloiset.
Tappiin kääntäessä meinaa vähän ikäänkuin sortaa, mutta ei nyt takerruta pikkujuttuihin, liukasta ja kaikkee niin voi ihan hyvin vähän tökkiä kun vetämättömät pyörät on reilussa kulmassa. Enempi häirittee se, että tyhjäkäynnillä auto vähän voivottelee ja on tosi ponneton, pitää antaa selkeesti kaasua että rohkee vähänkään hivutella kytkintä ylöspäin. Kone vähän nypyttää vedolla ja kierrosten noustessa tarpeeksi tuntuu selkeä "herääminen", vähän kuin joku VVT vetäisi nokan paremmin kohdilleen, mutta näissähän pitäsi muistaakseni olla kovat nokat. Ehkä ajoitus ihan karvan pielessä tai jotain suutinjankkia tms, kumpikaan ei toki kovin paha rasti ole hoitaa kuntoon. Sitäpaitsi se jakopää pitäisi tehdä kuitenkin, kun iästä ei ole tietoa. Myyjä toki auliisti heti lupasi, että moiset pikkujutut järjestyy kyllä.
Alusta toimii hienosti. Auto lepää korkealla eli ei ole pudoteltu. Alusta on ryhdikäs ja sopivan jämäkkä, ei ole kivireki mutta kallistelee silti maltillisesti (=enemmän kuin Ferrari, vähemmän kuin 159). Eli just sellanen sopiva, Miatamaisesti mukavan sporttinen.
Miinuksena sitten polvet hankaa rattiin, jos kädet ylettyvät ohjaamaan. Ruorissa on pystysäätö, ei teleskooppia. Sitä pitäsi kuitenkin saada muutama sentti lähemmäksi että oisi oikeesti hyvä. Tuon myötä ei oikein herää sellaista fiilistä, että haluaisin maksaa siististä NC:stä liki 14 tonnia, kun ei se tunnu niiin paljoa NB:tä paremmalta ja niitä saa kuitenkin luokkaa vitosella, kun sopivasti kyttää.
No, olisiko tästä käyttöautoksi?
Ei mulle, ei riitä vastine rahalle - puolta halvemmalla saattaisin koettaa hieroa ajoasentoa paremmaksi josko löytyisi riittävän hyvä, mutta selkeesti toistakymppiä epäergonomisesta pilottipaikasta on mulle liikaa. Mutta jos joku muu kaipaa siistiä NC:tä, niin kannattaa käydä kattomassa.
Koska käyttöavopohdinta jyllää edelleen ja matka johti Pirkanmaalle, käytiin vaimon kanssa vilkaisemassa samalla Lempäälässä myynnissä olevaa, vähän ajettua NC-korin MX-5:sta: https://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/14246933
NC on tunnetusti MX-5:n pahin olemus ja suuri pettymys. Naamailme on ihan liian iloinen (korostuu 2008 faceliftissä) ja auto on järjettömän painava mastodontti (tämäkin yksilö jopa 1155kg). Toisaalta minä oon erilainen nuori ja tykkään eniten just NC:n ulkonäöstä, etenkin faceliftin (tämä ei ole facelift) - ja kun tallissa on jo urheiluautoja muutenkin, niin ei haittaa jos yksi on vähän cruiserhenkisempi.
Etsiydymme autokaupan tiloihin, jota on tälläisessä talliosakkeen kaltaisessa halliyhtiössä. Autoja tiuhaan pihalla ja pari bemaria sisällä, mutta Miataa ei näy missään. Eikä myyjää. Ihmetellään hetki sisällä ja joku hymyilevä kaveri könyää konttorista esiin. Kysyn, että teillä ptäsi olla täällä semmonen NC-korinen MX-5 ja saan vastaukseksi "Sorry, I don't speak Finnish, but I'll get my colegue who does". Ei hätää, minä puhun englantia ja toistan kysymykseni ulkomaaksi, joten heppu hakee suomenkielisen kollegansa. Miata on katsastuskonttorilla ja tulee ihan kohta, joten istumme hetkeksi odottamaan ja kohta tuleekin tieto että Mazda tuli pihaan. Könytään katsomaan ja ihailemaan. Onhan se pääosin ihan siisti. Saksasta tuotu. Kysyn jakopään ikää ja siitä ei ole suoraan muistikuvaa, joten vilkaisen paperistoon josta löytyy paperinen vihko nimeltä Huoltokirja ja sieltä löytyy tämänvuotinen öljynvaihtoleima. Niin, siinähän tosiaan lukee kannessa ihan suomeksi tuo Huoltokirja, eli ihan uusi vihko otettu käyttöön. Plussaa toki siitä rehellisyydestä, että siellä ei ole mitään jälkikäteisiä vanhoja merkintöjä, vaan rehdisti aloitettu siitä missä mennään. En tosin penkonut kaikkea, joten voi olla että siellä vanhakin vihko on olemassa.
Myyjä tuuppaa avaimet kouraan ja käskee lenkille, joten ei kai muuta kuin työtä käskettyä, jononelonen tulille ja matkaan. Tähän on löytynyt alle ihan talvirenkaatkin, kyljessä lukee Michelin X-Ice. X-Icen perässä ei tosin lue mitään numeroita, joten tuskin ovat ihan tuoretta paistoa, mitä tukee myös luistoneston melko herkästi vilkkuva valo. Talviajoon bonuksena autoon on pujotettu jossain välissä persgrillit, joskin melko ponnettoman oloiset.
Tappiin kääntäessä meinaa vähän ikäänkuin sortaa, mutta ei nyt takerruta pikkujuttuihin, liukasta ja kaikkee niin voi ihan hyvin vähän tökkiä kun vetämättömät pyörät on reilussa kulmassa. Enempi häirittee se, että tyhjäkäynnillä auto vähän voivottelee ja on tosi ponneton, pitää antaa selkeesti kaasua että rohkee vähänkään hivutella kytkintä ylöspäin. Kone vähän nypyttää vedolla ja kierrosten noustessa tarpeeksi tuntuu selkeä "herääminen", vähän kuin joku VVT vetäisi nokan paremmin kohdilleen, mutta näissähän pitäsi muistaakseni olla kovat nokat. Ehkä ajoitus ihan karvan pielessä tai jotain suutinjankkia tms, kumpikaan ei toki kovin paha rasti ole hoitaa kuntoon. Sitäpaitsi se jakopää pitäisi tehdä kuitenkin, kun iästä ei ole tietoa. Myyjä toki auliisti heti lupasi, että moiset pikkujutut järjestyy kyllä.
Alusta toimii hienosti. Auto lepää korkealla eli ei ole pudoteltu. Alusta on ryhdikäs ja sopivan jämäkkä, ei ole kivireki mutta kallistelee silti maltillisesti (=enemmän kuin Ferrari, vähemmän kuin 159). Eli just sellanen sopiva, Miatamaisesti mukavan sporttinen.
Miinuksena sitten polvet hankaa rattiin, jos kädet ylettyvät ohjaamaan. Ruorissa on pystysäätö, ei teleskooppia. Sitä pitäsi kuitenkin saada muutama sentti lähemmäksi että oisi oikeesti hyvä. Tuon myötä ei oikein herää sellaista fiilistä, että haluaisin maksaa siististä NC:stä liki 14 tonnia, kun ei se tunnu niiin paljoa NB:tä paremmalta ja niitä saa kuitenkin luokkaa vitosella, kun sopivasti kyttää.
No, olisiko tästä käyttöautoksi?
Ei mulle, ei riitä vastine rahalle - puolta halvemmalla saattaisin koettaa hieroa ajoasentoa paremmaksi josko löytyisi riittävän hyvä, mutta selkeesti toistakymppiä epäergonomisesta pilottipaikasta on mulle liikaa. Mutta jos joku muu kaipaa siistiä NC:tä, niin kannattaa käydä kattomassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Kansleri
- Viestit: 46
- Liittynyt: 15 Elo 2012, 19:06
- Car(s): Alfa Romeo 166 2.5V6 facelift -03
Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio -13 Sivocci 17 edition
Maserati Coupe 4200 Cambiocorsa -03
Ford F-150 XLT SE -18
Ford 17M Super -70 - Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
Re: Sekalainen koeajoketju
Muistaakseni NC:ssä on aina ketjukone, että siitä ei tarvitsi murehtia. Suomi-versioissa oli mielestäni aina persegrillit, joten uskoisin, että saksalaisilla oli myös. Ei ne nahkapenkkien kanssa varmasti kummoisilta tunnu. Takana kaikissa NC-mallisissa on sama 30% kartiolukko kuin RX-8 - mazdassa, että vetopito talvella on ihan kelvollinen. Pohjalevy on myös sama, mutta muistaakseni 30 senttiä lyhyempänä. Nuo ovat kyllä ihan viihdyttäviä laitteita, jos ajoasento passaa, tuli entisessä elämässä ajettua yhden kesän aikana aika paljonkin liikkeen esittelyautoa.

- Polforea
- Viestit: 11730
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sekalainen koeajoketju
Ah, mulla oli käsitys että pata olisi samaa kamaa kuin aiemmassa, mutta ei sitten vissiin. Nypytyksen selvittämisen kannalta tuo ei toki ole optimitilanne.
Persgrillien napit oli keskikonsolissa hassusti peräkkäin, ilman viitettä että kumpi on kumpi. Orggistoteutuksissa tyypillisesti on jotain viitettä siitä, mikä nappi lämmittää mitä penkkiä, mutta ei ehkä välttämättä aina.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Kansleri
- Viestit: 46
- Liittynyt: 15 Elo 2012, 19:06
- Car(s): Alfa Romeo 166 2.5V6 facelift -03
Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio -13 Sivocci 17 edition
Maserati Coupe 4200 Cambiocorsa -03
Ford F-150 XLT SE -18
Ford 17M Super -70 - Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
Re: Sekalainen koeajoketju
NC:n padat on samaa perhettä kuin Mazda 3 ja Mazda 6. 1.8 viisivaihteisen kanssa ja 2.0 kuusivaihteisen laatikon kanssa. Voin tuon persegrillin muistaa väärinkin toki, onhan siitä hetki aikaa kun nuo oli uusia. Minusta niissä oli napit jossain ilmastoinnin nappien alapuolella tjms. Tuo kertomasi kieltämättä viittaisi tarvikelämmittimiin.Polforea kirjoitti: ↑07 Helmi 2025, 12:22Ah, mulla oli käsitys että pata olisi samaa kamaa kuin aiemmassa, mutta ei sitten vissiin. Nypytyksen selvittämisen kannalta tuo ei toki ole optimitilanne.
Persgrillien napit oli keskikonsolissa hassusti peräkkäin, ilman viitettä että kumpi on kumpi. Orggistoteutuksissa tyypillisesti on jotain viitettä siitä, mikä nappi lämmittää mitä penkkiä, mutta ei ehkä välttämättä aina.
Re: Sekalainen koeajoketju
PHEV Tonale.
Himassa on lataustolppa. Möksällä tulee ulkoseinään voimavirtaa. Duuniin tehdaslaajennuksen yhteyteen tulee monta kymmentä tolppapaikkaa parkkikselle. Tämä viimeinen on näistä merkityksellisin; niihin ei saa pistorasiatonta autoa laittaa. Ja täällä on liian vähän paikkoja anywho - varsinkin tällaiselle aamutorkulle, jonka mielestä kaikki ennen 09:00 tapahtuvat asiat ovat keskellä yötä. Joten laiskuuden vuoksi ostohousut jalkaan ja sitä ainoaa oljenkortta, joka on kokeilematta pelkuruuden vuoksi, sitä kokeilemaan Järvenpään Sakalle (jossa mainio palvelu, suositus sille)!
Ihan kivasti varusteltu käytännössä uuden veroinen Ti plugari Tonale odotteli ajamista, tykkään kyllä ulkomuodosta! Hieman ahtaan oloinen loosteri siinä kyllä on... Ehkä jopa liian ahdas. Muistelen että vajaavetoisessa on enemmän tilaa, mutta voin olla väärässä. Hyvä väri ja ihan jees varusteet.
Ajaminen:
- Auto voisi olla ihan mikä tahansa auto. Siis tämä on hyvä! Ihan oikeasti tuntuu paremmalta kuin se pelkkä etuveto, ehkä lisääntynyt paino ja sen myötä mahdolliset alustan jäykistykset tms auttavat. Ainakin tämä nyt kulkee vähän paremmin. Ei mikään ohjus, selvästi hitaampi kuin Stelvio, silti riittää kyllä. Mutta.
Plugari Tonale tuntuu siltä kuin joku olisi virittänyt Toyotaa. Menee hiukan kivemmin, mutta on kaasuvasteeltaan tunnoton. Ohjaus on silti hermostunut ja alusta aika napakka, mutta nekin ovat vailla palautetta. Mukava ja tekninen kyllä. Oikeasti varmaan ihan jees arkeen. Koitin autoa ajaessa sitä itselleni kovasti myydä, kun siinä on paljon hyvää.
Mutta ei. Kontrasti Stelvioon on liian suuri. Ja jos vertaan saman teknisen toteutuksen 225XE Penariin, niin saattaa olla että sekin on ns "parempi"! Oikei se on M-sport ja tää ei ole Veloce, mutta hiusten halkomista. Ei tule Tonalesta minun autoa. Harmi. Täytyy nyt sitten toivoa että kaikki patterilaatikolla liikkuvat kollegat vapauttavat tilaa Stelviolle vanhan koulun ruutuihin duunissa...
Vaihtohyvitys ois btw ollut ihan ok, joten näillä kokemuksilla Sakalle Järvenpäähän ihan postiiivinen viba.
Himassa on lataustolppa. Möksällä tulee ulkoseinään voimavirtaa. Duuniin tehdaslaajennuksen yhteyteen tulee monta kymmentä tolppapaikkaa parkkikselle. Tämä viimeinen on näistä merkityksellisin; niihin ei saa pistorasiatonta autoa laittaa. Ja täällä on liian vähän paikkoja anywho - varsinkin tällaiselle aamutorkulle, jonka mielestä kaikki ennen 09:00 tapahtuvat asiat ovat keskellä yötä. Joten laiskuuden vuoksi ostohousut jalkaan ja sitä ainoaa oljenkortta, joka on kokeilematta pelkuruuden vuoksi, sitä kokeilemaan Järvenpään Sakalle (jossa mainio palvelu, suositus sille)!
Ihan kivasti varusteltu käytännössä uuden veroinen Ti plugari Tonale odotteli ajamista, tykkään kyllä ulkomuodosta! Hieman ahtaan oloinen loosteri siinä kyllä on... Ehkä jopa liian ahdas. Muistelen että vajaavetoisessa on enemmän tilaa, mutta voin olla väärässä. Hyvä väri ja ihan jees varusteet.
Ajaminen:
- Auto voisi olla ihan mikä tahansa auto. Siis tämä on hyvä! Ihan oikeasti tuntuu paremmalta kuin se pelkkä etuveto, ehkä lisääntynyt paino ja sen myötä mahdolliset alustan jäykistykset tms auttavat. Ainakin tämä nyt kulkee vähän paremmin. Ei mikään ohjus, selvästi hitaampi kuin Stelvio, silti riittää kyllä. Mutta.
Plugari Tonale tuntuu siltä kuin joku olisi virittänyt Toyotaa. Menee hiukan kivemmin, mutta on kaasuvasteeltaan tunnoton. Ohjaus on silti hermostunut ja alusta aika napakka, mutta nekin ovat vailla palautetta. Mukava ja tekninen kyllä. Oikeasti varmaan ihan jees arkeen. Koitin autoa ajaessa sitä itselleni kovasti myydä, kun siinä on paljon hyvää.
Mutta ei. Kontrasti Stelvioon on liian suuri. Ja jos vertaan saman teknisen toteutuksen 225XE Penariin, niin saattaa olla että sekin on ns "parempi"! Oikei se on M-sport ja tää ei ole Veloce, mutta hiusten halkomista. Ei tule Tonalesta minun autoa. Harmi. Täytyy nyt sitten toivoa että kaikki patterilaatikolla liikkuvat kollegat vapauttavat tilaa Stelviolle vanhan koulun ruutuihin duunissa...
Vaihtohyvitys ois btw ollut ihan ok, joten näillä kokemuksilla Sakalle Järvenpäähän ihan postiiivinen viba.
Re: Sekalainen koeajoketju
Sinähän haluat elää jännityksessä? "Living on the edge?"
Possu Zentrumista rumahko mutta ajo-ominaisuuksiltaan ja tavaratilaltaan riittävä patterifarmari alle:
https://finder.porsche.com/de/de-DE/dea ... ership=439


Ja onhan tuossa 12kk takuu jota saa rahalla jatketuksi ja 8 vuoden akkutakuu. Nykyään Possujen akkuihin tehdään myös kennon vaihtoja joten ei välttämättä tule 20k€ laskua jos kolhii pohjaa tai muuten vain kenno kuolee. '
Ja kun kerran asut hidastetöyssyjen esiintymisalueella niin ilmajousitus auttaa, nappia painamalla auto nousee ylöspäin. On muutenkin 20mm korkeampi kuin sedan-Taycan.
"Erhöhte Bodenfreiheit gegenüber Taycan Limousine (+20 mm)
Adaptive Luftfederung inkl. Porsche Active Suspension Management (PASM)
Adaptive Luftfederung mit Niveauregulierung und Höhenverstellung in vier Niveaus (Lift, Mittel, Abgesenkt und Tief) inkl. elektronischer, kontinuierlicher Dämpferregelung mit drei wählbaren Fahrprogrammen..."
Possu Zentrumista rumahko mutta ajo-ominaisuuksiltaan ja tavaratilaltaan riittävä patterifarmari alle:
https://finder.porsche.com/de/de-DE/dea ... ership=439


Ja onhan tuossa 12kk takuu jota saa rahalla jatketuksi ja 8 vuoden akkutakuu. Nykyään Possujen akkuihin tehdään myös kennon vaihtoja joten ei välttämättä tule 20k€ laskua jos kolhii pohjaa tai muuten vain kenno kuolee. '
Ja kun kerran asut hidastetöyssyjen esiintymisalueella niin ilmajousitus auttaa, nappia painamalla auto nousee ylöspäin. On muutenkin 20mm korkeampi kuin sedan-Taycan.
"Erhöhte Bodenfreiheit gegenüber Taycan Limousine (+20 mm)
Adaptive Luftfederung inkl. Porsche Active Suspension Management (PASM)
Adaptive Luftfederung mit Niveauregulierung und Höhenverstellung in vier Niveaus (Lift, Mittel, Abgesenkt und Tief) inkl. elektronischer, kontinuierlicher Dämpferregelung mit drei wählbaren Fahrprogrammen..."
Viimeksi muokannut FinPat, 10 Maalis 2025, 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sekalainen koeajoketju
^I fly by the seat of my pants.
Panamera vastaavalla settauksella on joskus mielessä käynyt, siinäkin on latausluukku...
Jaa-a. Hymyilin leveästi Stelvion ratissa matkalla Järvenpäästä kotiin, joten ehkä se kertoo tarpeeksi ja annetaan töpseleiden olla.

Panamera vastaavalla settauksella on joskus mielessä käynyt, siinäkin on latausluukku...
Jaa-a. Hymyilin leveästi Stelvion ratissa matkalla Järvenpäästä kotiin, joten ehkä se kertoo tarpeeksi ja annetaan töpseleiden olla.
- Polforea
- Viestit: 11730
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sekalainen koeajoketju
Onneksi sitä loosteria voi kätevästi jatkaa ulkopuolelle, Sakan mukaan tuolla on 1250kg vetomassa.lerppu kirjoitti: ↑10 Maalis 2025, 16:56Ihan kivasti varusteltu käytännössä uuden veroinen Ti plugari Tonale odotteli ajamista, tykkään kyllä ulkomuodosta! Hieman ahtaan oloinen loosteri siinä kyllä on... Ehkä jopa liian ahdas. Muistelen että vajaavetoisessa on enemmän tilaa, mutta voin olla väärässä. Hyvä väri ja ihan jees varusteet.
https://www.amazon.com/PrankPort-Chargi ... B0D9R2J1KClerppu kirjoitti: ↑10 Maalis 2025, 16:56Duuniin tehdaslaajennuksen yhteyteen tulee monta kymmentä tolppapaikkaa parkkikselle. Tämä viimeinen on näistä merkityksellisin; niihin ei saa pistorasiatonta autoa laittaa. Ja täällä on liian vähän paikkoja anywho - varsinkin tällaiselle aamutorkulle, jonka mielestä kaikki ennen 09:00 tapahtuvat asiat ovat keskellä yötä.

Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11343
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Temp
Nyt riehaannuin oikein ajamaankin näitä. Ja pohjustukseksi kerrottakoon etten koskaan ole erityisemmin tykännyt poseerausmaastureista, mutta nämä ovat ne todennäköiset vaihtoehdot seuraavaksi autoksi koska syyt.
Elroq 85 Selection
Perussisustakin on yllättävän kiva kojelaudan kangaskäikäleineen. Pienellä lisähinnalla saa sitten vaikka valkoisia verhoilunpaloja ja oranssit turvavyöt.
Ajofiiliksiin luonteva referenssi on persauksen alla kulunut MEB-sisar ID.3. Skudaa on samaa sukua mutta eri maata, vähän niin kuin topattu versio Kansanautosta. Vähän pehmeämpi jousitus, vähän vähemmän välitön ohjaus, vähän vaimeampi sisämelu.
Mieleen hiipi jopa kerettiläinen ajatus, että tämä on kuin budjettiversio I-Pacesta. Kaikkea on vähemmän ja tunnelma on pari napsua seniilimpi, mutta silti etenemisessä on samaa pehmeyttä ja vaivattomuutta.
EV3 GT-Line

Tämä on ylähyllyn versio eikä itselle vaihtoehto (48.800€ tästä? Oikeasti?), mutta teknisesti sama auto kuin vähemmän koreilevat (öhö öhö) sisarensa.
Leveä mittariston ja kosketusnäytön yhdistelmä on siisti, ja varsinkin GT-Linen varustukseen kuuluvan kojelaudan kangassuikaleen kaverina näyttää hienolta. Paljon tyylikkäämpi kuin Skodan erillinen telkkari. Harmi että kulimallien kohelauta on muovisemman näköinen. Tässä on kyllä hämmentävän monenlaista pintaa ja tekstuuria levitelty ympäri kajuuttaa, ja osa niistä on melkoisen halvan näköisiä.
GT-Linen verhoilu on kaksiväristä nahkaa tai nahankaltaista tuotetta ja ihan fiksun näköinen. Myymiön hämärästä löytyneen kulimallin materiaalivalinnat taas olivat huomattavan ankeat. Sohvat olivat lyhyttä reisitukea lukuun ottamatta mukavat, ja joustavalla verkolla toteutetut pääntuet jopa kivat.
Sitten vaan Lyö tietä, Jaska. Heti ensimetreillä 19-tuumaisen kumipaistoksen ja suomalaisen nastarenkaiden hellimän kevätasvaltin kohtaaminen kirvoitti apparilta kommentin ”onko tässä ikkuna auki”. Eli krohinaa on, ja sen lisäksi ohi kulkevan liikenteen äänet tunkevat autoon sisään. Ei nyt sietämättömästi, mutta selvästi kumminkin.
Vuonna 2025 maailman turvattomuutta taklataan määräämällä autoihin vireystilan valvontaa, nopeudenvalvontaa, kaistakyttääjää ja vaikka sun mitä elektronista kyylää. Yritin saada jo kerran nitistämääni ja Feeniks-linnun tavoin tuhkasta noussutta kaistavahtia tainnutettua kosketusnäytön kautta. PIIPPIIP, huutaa tarkkaavaisuusvaroitin. Katsetta tiehen nyt! Erehdyn pariksi sekunniksi ihmettelemään oviverhoilun materiaalia. PIIPPIIPPIIP, raivostuu auto. Mikä on kun ei sana kuulu!?
Yritän työntää HAL 9000 -vibat sivuun ja eritellä ajofiiliksiä. Ei tässä mitään kivitalon kokoista vikaa ole, mutta miten tämä voi olla näin… tylsä? Jos olisin koko autoiluhistoriani ajanut tämän tyyppisillä vehkeillä, pitäisin bensalenkkareita seinähulluina. Miten niin autolla ajaminen muka kivaa? Olisinpa bussissa.

Pyörähdän vielä Auto 2025 -messuilla ja käyn painamassa ahterini Elroq Sportlinen mikrokuitusporttipulkkaan. Ei tästä mitään kisaa synny, mä otan tän. Siitäkin huolimatta, että onhan kojelaudan hiilikuitujäljitelmälista tällaisessa patteripunkerossa melko korni.
- Epäkelpokeräilijä -
- glideslope
- Viestit: 1484
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
- Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120. - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Temp
Kiitti raportista,Rasvis kirjoitti: ↑16 Maalis 2025, 16:01Elroq 85 Selection
Perussisustakin on yllättävän kiva kojelaudan kangaskäikäleineen. Pienellä lisähinnalla saa sitten vaikka valkoisia verhoilunpaloja ja oranssit turvavyöt.
Ajofiiliksiin luonteva referenssi on persauksen alla kulunut MEB-sisar ID.3. Skudaa on samaa sukua mutta eri maata, vähän niin kuin topattu versio Kansanautosta. Vähän pehmeämpi jousitus, vähän vähemmän välitön ohjaus, vähän vaimeampi sisämelu.
Mieleen hiipi jopa kerettiläinen ajatus, että tämä on kuin budjettiversio I-Pacesta. Kaikkea on vähemmän ja tunnelma on pari napsua seniilimpi, mutta silti etenemisessä on samaa pehmeyttä ja vaivattomuutta.
Pyörähdän vielä Auto 2025 -messuilla ja käyn painamassa ahterini Elroq Sportlinen mikrokuitusporttipulkkaan. Ei tästä mitään kisaa synny, mä otan tän. Siitäkin huolimatta, että onhan kojelaudan hiilikuitujäljitelmälista tällaisessa patteripunkerossa melko korni.
Minulla on menossa neljäs vuosi Enyaq 80x SportLinen kanssa, ja olen kokonaisuutena ollut autoon erittäin tyytyväinen.
Vaihtoa pitäisi alkaa suunnitella kesällä ja yhtenä finalistina täällä on tuo sama Elroq 85 SportLine, mutta nelarina.
Tulee markkinoille kuulemma vko 36/2025 ja hinnastoa pukkaa touko-kesäkuun vaihteessa.. -saa nähdä, meneekö liian kalliiksi omaan budjettiin.
Käytännössähän tuo on ihan identtinen sisustukseltaan, mitä nykyinen eunukki eli hienot karponfaiperit, tikatut kojelaudat ja säämiskämäiset sporttipenkit check.
Kia EV3:sta en ole yhtään innostunut. Messuilla kävin koeistumassa, ja minusta keskikonsolin puuttuminen ja hieman kellertävän vaalea ämpärimuovi riittää karkottamaan meikäläisen tämän auton luota.
Yhtenä vaihtoehtona on yhä Tesla Model3 LR AWD. Mutta saa nyt nähdä..
Sitten on ID.3 GTX Performance. Jostain skitsosta syystä alan lämpenemään tälle vanhahkolle volkkarille, vaikka onkin vain takavetoinen.
Viidellä kympillä saisi ihan kelpo suorituskyvyn, ajettavuuden ja kaikki tarvittavat varusteet. Enyaqiin tai Elroqiin verrattuna varmaan hieman äänekkäämpi ja ahtaampi..
Viimeisenä villinä korttina Ford Explorer: Neliveto, 340 hv ja hyvät varusteet. Voisi olla viidenkympin kerhossa ihan kova luu..
-
- Viestit: 157
- Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
- Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03
Lancia k Busso '99 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Sekalainen koeajoketju
Giulietta MA 225/45 R17 -kitkarenkain (nykyinen käyttis)
vs.
Junior Ibrida 215/55 R18 -kitkoilla
vs.
Tonale MHEV 235/50 R18 -nastoilla.
Junior:
+ Kabiiniin helppo kotiutua, riittävän moderni, mutta käytettävissä
+ Hiljaisempi kuin Giulietta kitkoilla
+ Kiva ajaa, suoraan ja mutkissa
+ Yhtä "tilava" kuin G, ei tosin tilavampikaan
+ Toimiva hybridivoimalinja, liikkuu myös hetken sähköllä, kuten Toytotat, kulkee myös sen minkä lupaa
+ Luonnossa kivan näköinen
- Vain yönmustaa sisustaa tarjolla, lasikatto auttaisi klaustrofobiaan
- Halvinta konsenrnimuovia ovien sisäpuoli ja kojelaudan päällä
-/+ Kylmänä vähän levoton hybridivoimalinja, mutta näin on ollut kaikissa tähän mennessä ajetuissa MHEVeissä, myös Toyotassa
-/+ tavaratilassa useampi välipohja, arvatenkin nostoa helpottamaan, mutta todennäköisesti ainakin välihylly olisi vain tiellä
-/+ hinta varusteilla, esim. Intensa kattoluukulla 41 k€. Jos olis kuus tonnia vähemmän, olisin jo tilannut
Tonale
+ Helppo ja tyylikäs kabiini, myös hyvin viimeistelty
+ Ihan ok ajaa, ei ehkä Giulia, muttei mikään paimennettavakaan, paitsi kehätien urissa
+ Tilava G:hen verrattuna, erityisesti tavaratila on iso
+ Huomaamaton hybridivoimalinja, ei ilmoittele itsestään
+ Luonnossa kivan näköinen
+ Käytettynä nyt edullinen, kun liisareita on palannut liikkeeseen
- Sisämelu nastarenkailla korviahuumaava viidenkympin nopeuksista ylöspäin, oli pakko pysähtyä ja tarkistaa että renkaat ovat ehjät, olivat ne
- Vain yönmustaa sisustaa tarjolla, kabiini silti valoisampi kuin Juniorissa
- Vähän laiska hybriditoteutus, ei tuntuvaa regenaraatiota, eikä tosiasiallista liikkumista pelkällä sähköllä, kuten Junioreilla
Vaihtoehtoina Pikku-G:n seuraajiksi molemmat säilyvät listalla, Junior uutena ja Tonale käytettynä. Ensi talveksi tarttis siis löytää Junior ilman ämpärimuovia tai Tonale kitkoilla.
Tarjousta odotellessa kävin istumassa Fiat 600:ssä. Sehän oli valoisa! Täytyy käydä vertailun vuoksi ajamassa konsernisisar ensi viikolla, olihan positiivinen kabiini. Tiloiltaan Junior+
Paluumatkalla oma Pikku-G vaalealla katolla ja konjakkinahoilla tuntui yhtä aikaa hyvältä ja hieman vanhanaikaisella. Eipähän paimentanut ainakaan liiaksi.
vs.
Junior Ibrida 215/55 R18 -kitkoilla
vs.
Tonale MHEV 235/50 R18 -nastoilla.
Junior:
+ Kabiiniin helppo kotiutua, riittävän moderni, mutta käytettävissä
+ Hiljaisempi kuin Giulietta kitkoilla
+ Kiva ajaa, suoraan ja mutkissa
+ Yhtä "tilava" kuin G, ei tosin tilavampikaan
+ Toimiva hybridivoimalinja, liikkuu myös hetken sähköllä, kuten Toytotat, kulkee myös sen minkä lupaa
+ Luonnossa kivan näköinen
- Vain yönmustaa sisustaa tarjolla, lasikatto auttaisi klaustrofobiaan
- Halvinta konsenrnimuovia ovien sisäpuoli ja kojelaudan päällä
-/+ Kylmänä vähän levoton hybridivoimalinja, mutta näin on ollut kaikissa tähän mennessä ajetuissa MHEVeissä, myös Toyotassa
-/+ tavaratilassa useampi välipohja, arvatenkin nostoa helpottamaan, mutta todennäköisesti ainakin välihylly olisi vain tiellä
-/+ hinta varusteilla, esim. Intensa kattoluukulla 41 k€. Jos olis kuus tonnia vähemmän, olisin jo tilannut
Tonale
+ Helppo ja tyylikäs kabiini, myös hyvin viimeistelty
+ Ihan ok ajaa, ei ehkä Giulia, muttei mikään paimennettavakaan, paitsi kehätien urissa
+ Tilava G:hen verrattuna, erityisesti tavaratila on iso
+ Huomaamaton hybridivoimalinja, ei ilmoittele itsestään
+ Luonnossa kivan näköinen
+ Käytettynä nyt edullinen, kun liisareita on palannut liikkeeseen
- Sisämelu nastarenkailla korviahuumaava viidenkympin nopeuksista ylöspäin, oli pakko pysähtyä ja tarkistaa että renkaat ovat ehjät, olivat ne
- Vain yönmustaa sisustaa tarjolla, kabiini silti valoisampi kuin Juniorissa
- Vähän laiska hybriditoteutus, ei tuntuvaa regenaraatiota, eikä tosiasiallista liikkumista pelkällä sähköllä, kuten Junioreilla
Vaihtoehtoina Pikku-G:n seuraajiksi molemmat säilyvät listalla, Junior uutena ja Tonale käytettynä. Ensi talveksi tarttis siis löytää Junior ilman ämpärimuovia tai Tonale kitkoilla.
Tarjousta odotellessa kävin istumassa Fiat 600:ssä. Sehän oli valoisa! Täytyy käydä vertailun vuoksi ajamassa konsernisisar ensi viikolla, olihan positiivinen kabiini. Tiloiltaan Junior+
Paluumatkalla oma Pikku-G vaalealla katolla ja konjakkinahoilla tuntui yhtä aikaa hyvältä ja hieman vanhanaikaisella. Eipähän paimentanut ainakaan liiaksi.
- TeroPee
- Viestit: 1609
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Temp
Messuilla just katselin id3 GTX:ää ja totesin, että Cupran versio samasta kopasta oli paljon paremman näköinen omaan silmään. Ai että kun sellaisen saisi nelivetoisena.glideslope kirjoitti: ↑17 Maalis 2025, 16:40
Sitten on ID.3 GTX Performance. Jostain skitsosta syystä alan lämpenemään tälle vanhahkolle volkkarille, vaikka onkin vain takavetoinen.
Viidellä kympillä saisi ihan kelpo suorituskyvyn, ajettavuuden ja kaikki tarvittavat varusteet. Enyaqiin tai Elroqiin verrattuna varmaan hieman äänekkäämpi ja ahtaampi..