Vähän kun olisit vaihtanut kamerakulmaa, niin olisin saanut firmalle ilmaisen mainoksen. Täytyykin seurata milloin tuo auto tulee huutokauppaan ja koittaa ostaa poikke.FinPat kirjoitti: ↑01 Loka 2024, 10:24Bye-bye, Tesla Model 3 LR!
Siellä hän on leasing-autojen palautusrivissä ex. ALD pihalla.
3 vuotta ja 145tkm koeajon loppuraportti:
+ Kulkee pienellä sähköllä ja pitkään
+ Riittävän nopea liikennevaloista
+ Ajo-ominaisuudet pitävällä alustalla oikeasti hyvät
+ Adaptiivisten valojen toteutus hyvä
+ Ei kaipaa öljynvaihtoa tai muutakaan huoltamovierailua usein, minulla kävi kerran huollossa koko matkan aikana ja kerran huoltomies vieraili pihalla
- Ajo-ominaisuudet liukkaalla vähemmän hyvät
- Maantiellä meteli melko kova
- Tasanopeussäätimellä ajaessa
1) pelkää liikaa toisia tiellä liikkujia eri tilanteissa, varsinkin tienlaidassa olevat pyöräilijät aiheuttavat pelkotiloja ja paniikkikohtauksia Teslalle
2) poimii nopeusrajoitustiedot jostain arkistojen syvyydestä ja äkkijarruttaa paikassa jossa on ollut ristiretkien aikaan tietyö
Yhteenvetona: Hyvä sähkökulkine joka voisi olla loistava jos Tesla niin olisi niin halunnut mutta koska Teslojen tarkoitus ei ole olla parhaita sähköautoja vaan itseajavan AI:n opetetusdatan sensoreita niin tulos autona jää hieman vajaaksi.
Sekalainen koeajoketju
Valvoja: Moderators
Re: Sekalainen koeajoketju
Autokaupan ammattilainen
Re: Sekalainen koeajoketju
Tuo punainen väri kiinnostaa Suomalaisia ja kiveniskut saa poikke, niin kyllä hyvää kannattaa odottaa.
Autokaupan ammattilainen
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sekalainen koeajoketju
Joo ei teslat yleensä ole mikään häiriö maantiellä muuten kuin päin sanonkomämitä suunnattujen valojen osalta.
Myöskään puhelin korvalla ei yleensä ole yllättäen kovin häiritsevä tekijä, puhelin naaman edessä sen sijaan on.
Myöskään puhelin korvalla ei yleensä ole yllättäen kovin häiritsevä tekijä, puhelin naaman edessä sen sijaan on.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
- Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts
Re: Sekalainen koeajoketju
Maantiellä ne kulkee kyl siivosti. Siivommin kuin saksalaiset. Häiriköitä ne on kaupungissa, niin liikennevaloissa kuin rampeissa. Varmaan rangeahdistus laittaa ajamaan maantiellä siivosti, mutta kaupungissa pitää todistaa jotain.
- mutt
- Viestit: 5652
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sekalainen koeajoketju
Viime kesänä kyllä näki teslakuskeilta monta yhtenevää suoritusta maantielläkin, niin Suomessa, kuin Tanskassa. Ehkä ne oli se prosentti, joka pilasi loppujen maineen sitten.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sekalainen koeajoketju
Eikös Teslojen etsikkoaika ohitettu viime vuosikymmenellä. Eikai moderni Corolla mikään pippelinjatke olekaan?
Kyllä ne hankalat kanssa-autoilijat edelleen löytyy Skodan tai Volvon ratin takaa. Toki varmaan näissäkin 99% pilaa kaikkien maineen…
Kyllä ne hankalat kanssa-autoilijat edelleen löytyy Skodan tai Volvon ratin takaa. Toki varmaan näissäkin 99% pilaa kaikkien maineen…
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sekalainen koeajoketju
Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 14 - Jaguar XK X150 4.2
Koska kyseinen malli vaikuttaa kiinnostavalta, kyselin Jaguar-foorumilla kokemuksia. Eräs ystävällinen herrasmies jakoikin tietoa ja kokemusta ja lupautui jopa esittelemään autonsa. Tilaisuuteen pitää tietenkin tarttua ja kun hän oli piipahtamassa naapurikaupungissa, niin sinnehän mekin suihkaistiin Giilialla töiden jälkeen.
Kuvat ja videot eivät tee X150:lle oikeutta, livenä auto on todella hieno (siitä huolimatta että musta-musta -väriyhdistelmä on minusta hieman tylsä) - ja ehkä puolentoista kertaa isompi kuin mitä videoista ja kuvista näyttää. Mutta ei se mitään, mahtuu parkkiruutuun kuitenkin.
Hetki luonnollista keskustelua valinnasta, nyansseista yms ja kun kaikki autossa näyttää yhä varsin houkuttelevalta, niin rohkeasti pomppu ratin taakse ja omistaja repsikan jakkaralle. Omistajan ajoasento ei ole täydellinen, mutta tarpeeksi lähellä etten siirrä penkkiä ja tiedän, että pienellä säädöllä löydän varsin hyvän asennon. Keli on hieman harmahtava, joten katto on kiinni.
Tökkään starttinappia ja mitään ei tapahdu - mietin että pitäisikö avain törkätä jonnekin mutta ei tartte, nappia tarvii vaan painaa pidempään. Uudella yrityksellä veekasi murahtaakin käyntiin ja jää raksuttamaan rauhallista mutta uhkuvaa tyhjäkäyntiä. Pykälä D:lle ja jalkaa pois jarrulta, ZF:n klassinen 6HP luistattelee auton liikkeelle siististi ja eleettömästi. Massiivinen keula näyttää tietä ja kääntelen auton ulos Goodmanin parkkihallista. GT-henkinen herrasmiesavo ottaa hidastetöyssyt pehmeästi ja rennosti.
F-Typen harmitukset tuoreessa muistissa suuntaan suosilla ekana moottoritielle. Märällä rampilla, jossa Ferrari halusi vähän jo irrotella kuivallakin, en kehtaa polkaista, mutta tunnelissa kylläkin. Vähän turhan herkästi mielestäni tämäkin aski D:llä kiskoo pienempää sisään. Sportilla vetää jo valmiiksi pienemmällä ja reagoi nopeammin. Jos vetää läpykästä manuaalipykälän sisään, jää askin pohdinta pois kiihdytyksestä ja moottori vastaa käskyyn mukavan välittömästi. Tätä minä odotan autolta, se vastaa kun kaasua painaa.
Motarilta ylös Tiiriössä ja pujottelemaan keskustan mukulakivistön kautta takaisin Goodmanille. Mukulakivillä auton GT-olemus paistaa taas mukavasti läpi - se ei ole kivireki, vaan ihan mukava kulkine.
Höpisemme parkissa vielä hetken ja otetaan kattokin auki, niin näkyy avopuolen nyanssit - eli teoreettinen takapenkki ja tyyppivikaantuvat läpät, jotka sulkevat kattokotelon kulmat kun katto on auki. XK X150 on pirun hieno myös katto auki, mutta se nyt tuskin yllättää ketään - yleensähän se on avolle se näyttävämpi olemus.
Siirrymme vaimon kanssa kauppakeskuksen puolelle ja XK:n omistaja lähtee kohti kotiaan. Kuuntelemme vielä murinaa parkkihallissa ja hyvältähän se kuulostaa ulospäinkin. Vakioputkisto on toki hiljaisempi, joka sekin olisi kyllä minulle etu.
No, olisiko tästä käyttöautoksi?
Ihan kirkkaasti: kyllä olisi. Meno on sopivan leppoisaa ja täyttää arkihelpon määritelmän, kabiini on mukava, vakioputkisto on vaimeampi ja kyytiin mahtuu sekä vaimo että kaksi reppua. Vetokoukkua ei saa, mutta onneksi Alfassa on jo. XK roikkuu siis listan kärkisijoilla Miatan kanssa. Takataskua tosin piristää se, ettei näitä ole tarjolla liikaa, tai oikeastaan edes tarpeeksi.
Kiitämme:
+Ulkonäköä
+Sisustaa
+Arkihelppoa olemusta
+GT-henkistä ajettavuutta
+Moottorin luonnetta
+Vaihdelaatikon toimintaa
Moitimme:
-Tarjontaa etenkin Suomen markkinoilla
Koska kyseinen malli vaikuttaa kiinnostavalta, kyselin Jaguar-foorumilla kokemuksia. Eräs ystävällinen herrasmies jakoikin tietoa ja kokemusta ja lupautui jopa esittelemään autonsa. Tilaisuuteen pitää tietenkin tarttua ja kun hän oli piipahtamassa naapurikaupungissa, niin sinnehän mekin suihkaistiin Giilialla töiden jälkeen.
Kuvat ja videot eivät tee X150:lle oikeutta, livenä auto on todella hieno (siitä huolimatta että musta-musta -väriyhdistelmä on minusta hieman tylsä) - ja ehkä puolentoista kertaa isompi kuin mitä videoista ja kuvista näyttää. Mutta ei se mitään, mahtuu parkkiruutuun kuitenkin.
Hetki luonnollista keskustelua valinnasta, nyansseista yms ja kun kaikki autossa näyttää yhä varsin houkuttelevalta, niin rohkeasti pomppu ratin taakse ja omistaja repsikan jakkaralle. Omistajan ajoasento ei ole täydellinen, mutta tarpeeksi lähellä etten siirrä penkkiä ja tiedän, että pienellä säädöllä löydän varsin hyvän asennon. Keli on hieman harmahtava, joten katto on kiinni.
Tökkään starttinappia ja mitään ei tapahdu - mietin että pitäisikö avain törkätä jonnekin mutta ei tartte, nappia tarvii vaan painaa pidempään. Uudella yrityksellä veekasi murahtaakin käyntiin ja jää raksuttamaan rauhallista mutta uhkuvaa tyhjäkäyntiä. Pykälä D:lle ja jalkaa pois jarrulta, ZF:n klassinen 6HP luistattelee auton liikkeelle siististi ja eleettömästi. Massiivinen keula näyttää tietä ja kääntelen auton ulos Goodmanin parkkihallista. GT-henkinen herrasmiesavo ottaa hidastetöyssyt pehmeästi ja rennosti.
F-Typen harmitukset tuoreessa muistissa suuntaan suosilla ekana moottoritielle. Märällä rampilla, jossa Ferrari halusi vähän jo irrotella kuivallakin, en kehtaa polkaista, mutta tunnelissa kylläkin. Vähän turhan herkästi mielestäni tämäkin aski D:llä kiskoo pienempää sisään. Sportilla vetää jo valmiiksi pienemmällä ja reagoi nopeammin. Jos vetää läpykästä manuaalipykälän sisään, jää askin pohdinta pois kiihdytyksestä ja moottori vastaa käskyyn mukavan välittömästi. Tätä minä odotan autolta, se vastaa kun kaasua painaa.
Motarilta ylös Tiiriössä ja pujottelemaan keskustan mukulakivistön kautta takaisin Goodmanille. Mukulakivillä auton GT-olemus paistaa taas mukavasti läpi - se ei ole kivireki, vaan ihan mukava kulkine.
Höpisemme parkissa vielä hetken ja otetaan kattokin auki, niin näkyy avopuolen nyanssit - eli teoreettinen takapenkki ja tyyppivikaantuvat läpät, jotka sulkevat kattokotelon kulmat kun katto on auki. XK X150 on pirun hieno myös katto auki, mutta se nyt tuskin yllättää ketään - yleensähän se on avolle se näyttävämpi olemus.
Siirrymme vaimon kanssa kauppakeskuksen puolelle ja XK:n omistaja lähtee kohti kotiaan. Kuuntelemme vielä murinaa parkkihallissa ja hyvältähän se kuulostaa ulospäinkin. Vakioputkisto on toki hiljaisempi, joka sekin olisi kyllä minulle etu.
No, olisiko tästä käyttöautoksi?
Ihan kirkkaasti: kyllä olisi. Meno on sopivan leppoisaa ja täyttää arkihelpon määritelmän, kabiini on mukava, vakioputkisto on vaimeampi ja kyytiin mahtuu sekä vaimo että kaksi reppua. Vetokoukkua ei saa, mutta onneksi Alfassa on jo. XK roikkuu siis listan kärkisijoilla Miatan kanssa. Takataskua tosin piristää se, ettei näitä ole tarjolla liikaa, tai oikeastaan edes tarpeeksi.
Kiitämme:
+Ulkonäköä
+Sisustaa
+Arkihelppoa olemusta
+GT-henkistä ajettavuutta
+Moottorin luonnetta
+Vaihdelaatikon toimintaa
Moitimme:
-Tarjontaa etenkin Suomen markkinoilla
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Sekalainen koeajoketju
Vinkkinä että avokkaiden tarjonta Suomessa paranee huomattavasti kun syysmyrskyt ovat vaihtuneet kevään auringon paisteeksi joskus touko-kesäkuussa.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sekalainen koeajoketju
Khyl. Hinnat ovat miellyttävämpiä talvella
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Polforea
- Viestit: 11550
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sekalainen koeajoketju
XK150 olisi kiistämättä hieno ja kieltämättä otsikko on helposti lähellä, kun kirjasin mallin lisäksi siihen sukupolven, koska kyseessä on ihan eri auto kuin X100 -korinen XK8/XKR.
Toki paljastimena toimii myös maininta veekasista, koska XK150:hän on tietenkin aito XK-sarjalainen eikä pelkkä historian nimilainaus - siinä nimittäin on XK-moottori: https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_XK_engine
Toki paljastimena toimii myös maininta veekasista, koska XK150:hän on tietenkin aito XK-sarjalainen eikä pelkkä historian nimilainaus - siinä nimittäin on XK-moottori: https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_XK_engine
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- -TTY-
- Viestit: 1532
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Sekalainen koeajoketju
Videoiden ja lehtijuttujen perusteella niin paljon hyvää tästä kuullut ja vielä tuoreet muistot omasta bensa-äNnästä, että odotukset oli korkealla, joten kun autokaupalle tuli kutsu niin pitihän se käydä. Koeajossa viime viikonloppuna siis Hyundai Ioniq 5 N.
Huomattavasti röyhkeämmän näköinen perusversioon verrattuna, jota harmaa väri vähän yritti peittää. Kalsarinsinisenä varmasti kääntäisi katseita vielä ihan eri lailla. Vaikka peruskäytön osalta vastaa perusmallia, on tietokoneeseen tuotu paljon erilaista N-ohjelmaa, joista osa oli jo i30:stä tuttuja.
Hyvää:
+ On se hauska. Eikä pelkästään sähköautoksi, vaan myös ihan oikeasti. Spontaani virne nousi suupieliin jatkuvasti.
+ Tekoäänet sopii tähän, ja tällaisen auton kohdalla äänigeneraattorin olemassaolo on mielestäni perusteltua. Useimmissa muissa naurettavaa pelleilyä. Niistä kuulee kyllä sen keinotekoisuuden, mutta livenä paljon parempi kuin YouTube -videoiden perusteella.
+ Keinotekoiset vaihteet. Sealin kanssa Motoparkissa oli mutkiin hankalampi tulla ajatuksen kanssa, kun ainoa asia joka kertoo jotain, on nopeusmittari. Ääni ja vaihteet auttaisivat varmasti ainakin allekirjoittanutta. Matkaa tehdessä varmaan eco-asetus, auto hiljaiselle ja vakkari päälle, mutta nurkka-ajossa varmasti räpsyttelisin näillä "vaihteilla" koko ajan.
+ Kiihtyvyys. Ihan tajuton. Vaikka omakaan auto ei varsinaisesti laiska ole, niin tämä on vielä selvästi kiinalaisesta seuraavassa luokassa.
+ Alusta nielee mutkatietä pehmeimmälläkin asetuksella todella kivasti. Auto taipuu juuri niinkuin sen ajatteleekin taipuvan. Tällä testilenkillä en kokenut tarvetta kovempia asetuksia edes kokeilla.
+ Monikäyttöisyys. Kaikesta yllä olevasta huolimatta, tätä voi silti perustella monikäyttöisenä ja tilavana perheautona, jos tällainen tarve ilmenee. Perusmalliin verrattuna etukontti on uhrattu, niin kuin myös keskikonsolista daamin käsilaukulle just sopiva kotelo, mutta muutenhan tässä matkustaa neljä ihmistä tavaroineen hyvinkin mukavasti.
Huonoa:
- Painavahan se on, niin kuin nämä kaikki. Vaikka alusta on upeasti tehty, ei se fysiikan lakeja silti kumoa. Kyllä sen massan mutkissa kuitenkin tuntee.
- Hinta. Ei tämä ihan jokaisen palkansaajan auto ole, itse yhtenä esimerkkinä. Valitettavasti
Huomattavasti röyhkeämmän näköinen perusversioon verrattuna, jota harmaa väri vähän yritti peittää. Kalsarinsinisenä varmasti kääntäisi katseita vielä ihan eri lailla. Vaikka peruskäytön osalta vastaa perusmallia, on tietokoneeseen tuotu paljon erilaista N-ohjelmaa, joista osa oli jo i30:stä tuttuja.
Hyvää:
+ On se hauska. Eikä pelkästään sähköautoksi, vaan myös ihan oikeasti. Spontaani virne nousi suupieliin jatkuvasti.
+ Tekoäänet sopii tähän, ja tällaisen auton kohdalla äänigeneraattorin olemassaolo on mielestäni perusteltua. Useimmissa muissa naurettavaa pelleilyä. Niistä kuulee kyllä sen keinotekoisuuden, mutta livenä paljon parempi kuin YouTube -videoiden perusteella.
+ Keinotekoiset vaihteet. Sealin kanssa Motoparkissa oli mutkiin hankalampi tulla ajatuksen kanssa, kun ainoa asia joka kertoo jotain, on nopeusmittari. Ääni ja vaihteet auttaisivat varmasti ainakin allekirjoittanutta. Matkaa tehdessä varmaan eco-asetus, auto hiljaiselle ja vakkari päälle, mutta nurkka-ajossa varmasti räpsyttelisin näillä "vaihteilla" koko ajan.
+ Kiihtyvyys. Ihan tajuton. Vaikka omakaan auto ei varsinaisesti laiska ole, niin tämä on vielä selvästi kiinalaisesta seuraavassa luokassa.
+ Alusta nielee mutkatietä pehmeimmälläkin asetuksella todella kivasti. Auto taipuu juuri niinkuin sen ajatteleekin taipuvan. Tällä testilenkillä en kokenut tarvetta kovempia asetuksia edes kokeilla.
+ Monikäyttöisyys. Kaikesta yllä olevasta huolimatta, tätä voi silti perustella monikäyttöisenä ja tilavana perheautona, jos tällainen tarve ilmenee. Perusmalliin verrattuna etukontti on uhrattu, niin kuin myös keskikonsolista daamin käsilaukulle just sopiva kotelo, mutta muutenhan tässä matkustaa neljä ihmistä tavaroineen hyvinkin mukavasti.
Huonoa:
- Painavahan se on, niin kuin nämä kaikki. Vaikka alusta on upeasti tehty, ei se fysiikan lakeja silti kumoa. Kyllä sen massan mutkissa kuitenkin tuntee.
- Hinta. Ei tämä ihan jokaisen palkansaajan auto ole, itse yhtenä esimerkkinä. Valitettavasti
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- Tommi
- Viestit: 661
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Stelvio QF, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sekalainen koeajoketju
Stelvio QF.
Pitää kyllä allekirjoittaa jäsen Cotzyn kommentit melko pitkälti.
Hieno auto! Varmaan siitä on ihan käyttöautoksikin. Neliveto, maavaraa ja tilaakin
Pitää kyllä allekirjoittaa jäsen Cotzyn kommentit melko pitkälti.
Hieno auto! Varmaan siitä on ihan käyttöautoksikin. Neliveto, maavaraa ja tilaakin
Stelvio QF, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, Giulia 2.0
Re: Sekalainen koeajoketju
Sinivalaasta (MB EQE) pari havaintoa:
- Voice recognition toimii paremmin kuin Teslassa. Tämä ymmärtää jopa minun englantiani vahvalla suomi-aksentilla.
- Pari kertaa jokin softabugi ehtinyt jo vaivaamaan. Pieniä juttuja mutta ärsyttävät muuten valmiin oloisessa tuotteessa.
- Noin 2000km ajettu ja keskikulutus 21.4 kWh/100km eli luokkaa 3 kWh enemmän menee satasella kuin Teslalla näissä keleissä.
- Kapasitiiviset hiplausnappulat ratissa paljon huonommat kuin vaikka 2000-luvun Ford Mondeon rehelliset pyörät.
- Voice recognition toimii paremmin kuin Teslassa. Tämä ymmärtää jopa minun englantiani vahvalla suomi-aksentilla.
- Pari kertaa jokin softabugi ehtinyt jo vaivaamaan. Pieniä juttuja mutta ärsyttävät muuten valmiin oloisessa tuotteessa.
- Noin 2000km ajettu ja keskikulutus 21.4 kWh/100km eli luokkaa 3 kWh enemmän menee satasella kuin Teslalla näissä keleissä.
- Kapasitiiviset hiplausnappulat ratissa paljon huonommat kuin vaikka 2000-luvun Ford Mondeon rehelliset pyörät.
Re: Sekalainen koeajoketju
Kai MB osaa jo etäpäivitykset? Millaisia kokemuksia Mersun appiosaamisen tasosta?FinPat kirjoitti: ↑24 Loka 2024, 22:54Sinivalaasta (MB EQE) pari havaintoa:
- Voice recognition toimii paremmin kuin Teslassa. Tämä ymmärtää jopa minun englantiani vahvalla suomi-aksentilla.
- Pari kertaa jokin softabugi ehtinyt jo vaivaamaan. Pieniä juttuja mutta ärsyttävät muuten valmiin oloisessa tuotteessa.
- Noin 2000km ajettu ja keskikulutus 21.4 kWh/100km eli luokkaa 3 kWh enemmän menee satasella kuin Teslalla näissä keleissä.
- Kapasitiiviset hiplausnappulat ratissa paljon huonommat kuin vaikka 2000-luvun Ford Mondeon rehelliset pyörät.
Oliko niin, että ajoprofiiliisi kuuluu paljon pikatietä?
Re: Sekalainen koeajoketju
MB osaa etäpäivitykset mutta niitä tuntuu tulevan harvemmin kuin Teslassa. Appi on OK mutta Teslassa se on selkeämpi ja MB:llä puuttuu muun muassa latausvirran rajoitus.CLiK kirjoitti: ↑04 Marras 2024, 19:46Kai MB osaa jo etäpäivitykset? Millaisia kokemuksia Mersun appiosaamisen tasosta?FinPat kirjoitti: ↑24 Loka 2024, 22:54Sinivalaasta (MB EQE) pari havaintoa:
- Voice recognition toimii paremmin kuin Teslassa. Tämä ymmärtää jopa minun englantiani vahvalla suomi-aksentilla.
- Pari kertaa jokin softabugi ehtinyt jo vaivaamaan. Pieniä juttuja mutta ärsyttävät muuten valmiin oloisessa tuotteessa.
- Noin 2000km ajettu ja keskikulutus 21.4 kWh/100km eli luokkaa 3 kWh enemmän menee satasella kuin Teslalla näissä keleissä.
- Kapasitiiviset hiplausnappulat ratissa paljon huonommat kuin vaikka 2000-luvun Ford Mondeon rehelliset pyörät.
Oliko niin, että ajoprofiiliisi kuuluu paljon pikatietä?
Ajelen suurimman osan kilometreistä Tku-Espoo-Tku välillä eli moottoritie on tuttu vaikka tähän vuodenaikaan ei olekaan kuuma. Maantiellä kokemukset hyvin positiivisiä verrattuna Teslaan. Paljon, paljon hiljaisempi. Kulkee vakaasti vaikka vähän tuulisikin ja ainakin toistaiseksi liukkaus ei ole aiheuttanut Teslamaista fish-tail ilmiötä vaan hyvinkin rauhallisia kaartosäteen laajentumisia tai rauhallista kellumisen tunnetta. Koska tässä ei ole mitään haaveita itseajavuudesta niin ajoavustimet ja adaptiivinen cruise toimivat paremmin eivätkä ole nähneet niin paljon haamuja yms.. Teslassakin oli hyvät valot matriisipäivityksen jälkeen mutta väittäisin että EQE:ssä vielä paremmmat.
Kaupungissa huomaa että auto on isompi kuin Tesla mutta hyvin pärjää. Ahtaissa paikoissa parkkeeratessa Tesla avustimet toimivat sujuvammin.
Ei myöskään yllytä ramp rage tai traffic light drag race -käytökseen vaan on hyvinkin rauhallisen kuskin rauhallinen auto. Täydentää minun käyttötapauksessani loistavasti punaisia italialaisia autoja tallissa.
Re: Sekalainen koeajoketju
^Kilometrien nielemisen tyyliin nähden kohtuullinen kulutus, mutta Tesla on kyllä kingi edelleen energiatehokkuudessa.
Oma käyttispohdinta on kyllä täysin sekaisin, Nykyisen leasing-venytys umpeutuu tasan vuoden päästä.
Oma käyttispohdinta on kyllä täysin sekaisin, Nykyisen leasing-venytys umpeutuu tasan vuoden päästä.
Re: Sekalainen koeajoketju
Teslassa on puolensa ja jos pyörisin pääsääntöisesti kaupungissa niin olisin varmaankin Model 3 Performance hommannut. Oletan kyllä että huhuttu 95kWh akku tulee Y:n lisäksi 3:n ja mehän tiedämme että 3 Perfin suorituskyky on akku- eikö moottorirajoitteinen.
Mutta vuosi on hyvä aika pohtia asioita, vispilämarkkina tuntuu menevän eteenpäin vauhdilla. Ja vuoden päästä saa myös Junior Veloceakin!
Re: Sekalainen koeajoketju
Höhöh. Ei muuten ole. Ionic 28 on edelleen "effiency king". Tesla Björn myös tämän todistaa. Uusi Model 3 on melkein Hyundain tasoa. Siksi on vaikea löytää parempaa käyttistä.
- Jiitee
- Viestit: 4484
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sekalainen koeajoketju
Kyllä. Omatkin tulevat vispiläpohdinnat ainoana käyttiksenä eläkeläispositiossa
ovat tällä hetkellä kohtuullisella tod.näk. eteläkorealaisen kannalla.
Molemmilla päämerkeillä on herkullinen kattaus laadukkaasti tehtyjä
tuotteita, myös N- logoilla varustettuja. Tavoite on hankinnan jälkeen
mennä ainakin 5-7 vuotta samalla hankinnalla, joten kertakäyttöleasing-
teslat jää myös talousmielessä pois. Arvo- ja tunnevalinta on myös
omalta kohdalta selvä.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Sekalainen koeajoketju
Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.
Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.
- _rico
- Viestit: 1355
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Sekalainen koeajoketju
Itselläni korealaisissa häiritsee lähinnä jatkuva piipitys.. Oma ajotyylini on, no sanotaan nyt vaikka rehellisesti agressiivinen, joten korealaisten jatkuva piipittäminen ärsyttää liikaa. Ymmärrän esim. peruutuksen varoitusäänen kuorma-autoissa, mutta ei sitä henkilöautoissa tarvita Teknisesti ja ajoltaan korealaisissa ei ole mitään vikaa. Tykkäsin mm. omasta ProCeed GT:stä, mutta se ei enää sopinut vallitsevaan elämäntilanteeseen.
- lerppu
- Viestit: 6155
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Sekalainen koeajoketju
Ymmärrän perusteet, ovat järkeviä ne. Omat syrjinnän lähteeni ovat vain tunnepohjaisia, joilla ei ole tekemistä tuotteiden kanssa kuin henkilökohtainen mielikuva. Tämä ohjaa jatkossakin laajasti elämän valintoja!_rico kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 11:26Itselläni korealaisissa häiritsee lähinnä jatkuva piipitys.. Oma ajotyylini on, no sanotaan nyt vaikka rehellisesti agressiivinen, joten korealaisten jatkuva piipittäminen ärsyttää liikaa. Ymmärrän esim. peruutuksen varoitusäänen kuorma-autoissa, mutta ei sitä henkilöautoissa tarvita Teknisesti ja ajoltaan korealaisissa ei ole mitään vikaa. Tykkäsin mm. omasta ProCeed GT:stä, mutta se ei enää sopinut vallitsevaan elämäntilanteeseen.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Sekalainen koeajoketju
Sama. Ja sikäli kohtuullisen ärsyttävää, että Tesla 3:n kulimalli olisi omaan tarpeeseen just passeli. Neljällä kympillä ei ole liikaa valikoimaa uusista patteriautoista joihin saa vetokoukun, ja jos kitumaasturit herättävät puistatusta niin valikoima on öpaut nolla.
Olisi rutjake tehnyt edes huonomman auton niin ei niin harmittaisi jättää hyllyyn...
- Epäkelpokeräilijä -
Re: Sekalainen koeajoketju
Jos Mr. Xi Jinping on Mr. Muskia mielyttävämpi wanna-be Ruler of the World niin BYD Seal olisi aika lähellä ominaisuuksiltaan ja heidän kanssaan kun voi neuvotella hinnasta aika matalaan nelosella alkavaan pääsisi.Rasvis kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 13:47Sama. Ja sikäli kohtuullisen ärsyttävää, että Tesla 3:n kulimalli olisi omaan tarpeeseen just passeli. Neljällä kympillä ei ole liikaa valikoimaa uusista patteriautoista joihin saa vetokoukun, ja jos kitumaasturit herättävät puistatusta niin valikoima on öpaut nolla.
Olisi rutjake tehnyt edes huonomman auton niin ei niin harmittaisi jättää hyllyyn...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 11298
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
- Paikkakunta: Lago d'Erba
Re: Sekalainen koeajoketju
^ Ei oikein maistu kiinanvalmisteetkaan, ja tässä kohtaa on sikäli helppo olla kirkasotsa että noita ei ole leipäpuun sallittujen työsuhdeautojen listalla.
Jos omalla rahalla olisin ostamassa niin joku käytetty rotisko tulisi taas pihaan, mutta excelin mielestä ei oo mitään jiitä niin kauan kuin patteriautojen verotusarvoale on voimissaan.
Jos omalla rahalla olisin ostamassa niin joku käytetty rotisko tulisi taas pihaan, mutta excelin mielestä ei oo mitään jiitä niin kauan kuin patteriautojen verotusarvoale on voimissaan.
- Epäkelpokeräilijä -
- TeroPee
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sekalainen koeajoketju
Mikä se range muuten on? Koitan ehtiä jossain vaiheessa kirjoitella paremmin möhkötronista, mutta lauantaina nollakelistä ja ehkä 600kg kuormalla (ihmiset ja tavarat) 250km kulutti akkua motari- ja maantieajossa 100 % - - > 6 %.FinPat kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:51Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.
Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.
Re: Sekalainen koeajoketju
Turku - Espoo - Turku noin 320km josta suurin osa 100 km/h moottoritietä, +3C° mennässä ja +6C° takaisin tullessa 100% -> 23%. Kun akku on 100% ladattu niin MB indikoi luokkaa 420km - 540km rangea moottoritiekeikan jälkeen. Jos ajeltu pienempiä teitä niin range arvataan 450km - 580km luokkaan.TeroPee kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 22:39Mikä se range muuten on? Koitan ehtiä jossain vaiheessa kirjoitella paremmin möhkötronista, mutta lauantaina nollakelistä ja ehkä 600kg kuormalla (ihmiset ja tavarat) 250km kulutti akkua motari- ja maantieajossa 100 % - - > 6 %.FinPat kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:51Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.
Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.
Sovelluksen näyttämä keskikulutus omassa ajossani tähän saakka on 23.4 kWh/100km jolloin 91 kWh käytössä olevalla kapasiteetilla range olisi noin 390km.
WLTP tässä laittessa 614 km. 2021 mallisessa Teslassa näyttäisi olleen tismalleen sama mutta jotenkin muistaisin että Teslan WLTP olisi ollut 602km. Dementia ilmeisesti vaivaa. Ja tietysti internetin eri tietolähteissä on hieman hajontaa.
https://ev-database.org/car/1899/Merced ... 350-4MATIC
https://ev-database.org/car/1525/Tesla- ... Dual-Motor
-
- Viestit: 938
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sekalainen koeajoketju
Hurja kulutus on hieman tuon möhkötronin akilleen kantapää ja osa syy siihen miksi niitä ensimmäisiä nykyään saa "suht edullisesti" . Faceliftin myötä se tosin taisi hieman parantua.TeroPee kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 22:39Mikä se range muuten on? Koitan ehtiä jossain vaiheessa kirjoitella paremmin möhkötronista, mutta lauantaina nollakelistä ja ehkä 600kg kuormalla (ihmiset ja tavarat) 250km kulutti akkua motari- ja maantieajossa 100 % - - > 6 %.FinPat kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:51Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.
Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.
Re: Sekalainen koeajoketju
Möhkötron pitää arvonsa kuin kulta konsanaan kun vertaa esim. Jaguar I-Paceen.Gusse kirjoitti: ↑06 Marras 2024, 11:01Hurja kulutus on hieman tuon möhkötronin akilleen kantapää ja osa syy siihen miksi niitä ensimmäisiä nykyään saa "suht edullisesti" . Faceliftin myötä se tosin taisi hieman parantua.TeroPee kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 22:39Mikä se range muuten on? Koitan ehtiä jossain vaiheessa kirjoitella paremmin möhkötronista, mutta lauantaina nollakelistä ja ehkä 600kg kuormalla (ihmiset ja tavarat) 250km kulutti akkua motari- ja maantieajossa 100 % - - > 6 %.FinPat kirjoitti: ↑05 Marras 2024, 08:51
Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.
Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.
2024 ajamaton - 109k€
https://www.nettiauto.com/jaguar/i-pace/14625537
2023 8tkm - 55k€
https://www.nettiauto.com/jaguar/i-pace/14670287
Niin sanotusti kalliita kilometrejä?
Re: Sekalainen koeajoketju
Just päättyi Almamedian ja Iltalehden webinaari autokaupasta.
Siinä oli tutkittua tietoa, että Tesla pitää arvonsa hyvin käytetyn markkinassa paljonkin ajettuna.
Siinä oli tutkittua tietoa, että Tesla pitää arvonsa hyvin käytetyn markkinassa paljonkin ajettuna.
Autokaupan ammattilainen