Sekalainen koeajoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
HANU
Viestit: 1393
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

FinPat kirjoitti:
01 Loka 2024, 10:24
Bye-bye, Tesla Model 3 LR!

Siellä hän on leasing-autojen palautusrivissä ex. ALD pihalla.

Kuva

3 vuotta ja 145tkm koeajon loppuraportti:

+ Kulkee pienellä sähköllä ja pitkään
+ Riittävän nopea liikennevaloista
+ Ajo-ominaisuudet pitävällä alustalla oikeasti hyvät
+ Adaptiivisten valojen toteutus hyvä
+ Ei kaipaa öljynvaihtoa tai muutakaan huoltamovierailua usein, minulla kävi kerran huollossa koko matkan aikana ja kerran huoltomies vieraili pihalla

- Ajo-ominaisuudet liukkaalla vähemmän hyvät
- Maantiellä meteli melko kova
- Tasanopeussäätimellä ajaessa
1) pelkää liikaa toisia tiellä liikkujia eri tilanteissa, varsinkin tienlaidassa olevat pyöräilijät aiheuttavat pelkotiloja ja paniikkikohtauksia Teslalle
2) poimii nopeusrajoitustiedot jostain arkistojen syvyydestä ja äkkijarruttaa paikassa jossa on ollut ristiretkien aikaan tietyö

Yhteenvetona: Hyvä sähkökulkine joka voisi olla loistava jos Tesla niin olisi niin halunnut mutta koska Teslojen tarkoitus ei ole olla parhaita sähköautoja vaan itseajavan AI:n opetetusdatan sensoreita niin tulos autona jää hieman vajaaksi.
Vähän kun olisit vaihtanut kamerakulmaa, niin olisin saanut firmalle ilmaisen mainoksen. Täytyykin seurata milloin tuo auto tulee huutokauppaan ja koittaa ostaa poikke.
Autokaupan ammattilainen

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

HANU kirjoitti:
01 Loka 2024, 15:04
Vähän kun olisit vaihtanut kamerakulmaa, niin olisin saanut firmalle ilmaisen mainoksen. Täytyykin seurata milloin tuo auto tulee huutokauppaan ja koittaa ostaa poikke.
Ei kannata. Paljon ajettu patteriauto jossa keula täynnä kiveniskemää Ykköstieltä.

Avatar
HANU
Viestit: 1393
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

FinPat kirjoitti:
01 Loka 2024, 15:12
HANU kirjoitti:
01 Loka 2024, 15:04
Vähän kun olisit vaihtanut kamerakulmaa, niin olisin saanut firmalle ilmaisen mainoksen. Täytyykin seurata milloin tuo auto tulee huutokauppaan ja koittaa ostaa poikke.
Ei kannata. Paljon ajettu patteriauto jossa keula täynnä kiveniskemää Ykköstieltä.
Tuo punainen väri kiinnostaa Suomalaisia ja kiveniskut saa poikke, niin kyllä hyvää kannattaa odottaa.
Autokaupan ammattilainen

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo ei teslat yleensä ole mikään häiriö maantiellä muuten kuin päin sanonkomämitä suunnattujen valojen osalta.

Myöskään puhelin korvalla ei yleensä ole yllättäen kovin häiritsevä tekijä, puhelin naaman edessä sen sijaan on.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

JanV
Viestit: 1028
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja JanV »

Maantiellä ne kulkee kyl siivosti. Siivommin kuin saksalaiset. Häiriköitä ne on kaupungissa, niin liikennevaloissa kuin rampeissa. Varmaan rangeahdistus laittaa ajamaan maantiellä siivosti, mutta kaupungissa pitää todistaa jotain.

Avatar
mutt
Viestit: 5652
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Viime kesänä kyllä näki teslakuskeilta monta yhtenevää suoritusta maantielläkin, niin Suomessa, kuin Tanskassa. Ehkä ne oli se prosentti, joka pilasi loppujen maineen sitten.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Eikös Teslojen etsikkoaika ohitettu viime vuosikymmenellä. Eikai moderni Corolla mikään pippelinjatke olekaan?

Kyllä ne hankalat kanssa-autoilijat edelleen löytyy Skodan tai Volvon ratin takaa. Toki varmaan näissäkin 99% pilaa kaikkien maineen…

Avatar
CLiK
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja CLiK »

lerppu kirjoitti:
02 Loka 2024, 18:45
Kyllä ne hankalat kanssa-autoilijat edelleen löytyy Skodan tai Volvon ratin takaa. Toki varmaan näissäkin 99% pilaa kaikkien maineen…
Jep. Yksi merkki ylipainottuu ohitustilanteiden äkillisen kaasupolkimen löytymisessä.

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 14 - Jaguar XK X150 4.2

Koska kyseinen malli vaikuttaa kiinnostavalta, kyselin Jaguar-foorumilla kokemuksia. Eräs ystävällinen herrasmies jakoikin tietoa ja kokemusta ja lupautui jopa esittelemään autonsa. Tilaisuuteen pitää tietenkin tarttua ja kun hän oli piipahtamassa naapurikaupungissa, niin sinnehän mekin suihkaistiin Giilialla töiden jälkeen.

Kuvat ja videot eivät tee X150:lle oikeutta, livenä auto on todella hieno (siitä huolimatta että musta-musta -väriyhdistelmä on minusta hieman tylsä) - ja ehkä puolentoista kertaa isompi kuin mitä videoista ja kuvista näyttää. Mutta ei se mitään, mahtuu parkkiruutuun kuitenkin.

Hetki luonnollista keskustelua valinnasta, nyansseista yms ja kun kaikki autossa näyttää yhä varsin houkuttelevalta, niin rohkeasti pomppu ratin taakse ja omistaja repsikan jakkaralle. Omistajan ajoasento ei ole täydellinen, mutta tarpeeksi lähellä etten siirrä penkkiä ja tiedän, että pienellä säädöllä löydän varsin hyvän asennon. Keli on hieman harmahtava, joten katto on kiinni.

Tökkään starttinappia ja mitään ei tapahdu - mietin että pitäisikö avain törkätä jonnekin mutta ei tartte, nappia tarvii vaan painaa pidempään. Uudella yrityksellä veekasi murahtaakin käyntiin ja jää raksuttamaan rauhallista mutta uhkuvaa tyhjäkäyntiä. Pykälä D:lle ja jalkaa pois jarrulta, ZF:n klassinen 6HP luistattelee auton liikkeelle siististi ja eleettömästi. Massiivinen keula näyttää tietä ja kääntelen auton ulos Goodmanin parkkihallista. GT-henkinen herrasmiesavo ottaa hidastetöyssyt pehmeästi ja rennosti.

F-Typen harmitukset tuoreessa muistissa suuntaan suosilla ekana moottoritielle. Märällä rampilla, jossa Ferrari halusi vähän jo irrotella kuivallakin, en kehtaa polkaista, mutta tunnelissa kylläkin. Vähän turhan herkästi mielestäni tämäkin aski D:llä kiskoo pienempää sisään. Sportilla vetää jo valmiiksi pienemmällä ja reagoi nopeammin. Jos vetää läpykästä manuaalipykälän sisään, jää askin pohdinta pois kiihdytyksestä ja moottori vastaa käskyyn mukavan välittömästi. Tätä minä odotan autolta, se vastaa kun kaasua painaa.

Motarilta ylös Tiiriössä ja pujottelemaan keskustan mukulakivistön kautta takaisin Goodmanille. Mukulakivillä auton GT-olemus paistaa taas mukavasti läpi - se ei ole kivireki, vaan ihan mukava kulkine.

Höpisemme parkissa vielä hetken ja otetaan kattokin auki, niin näkyy avopuolen nyanssit - eli teoreettinen takapenkki ja tyyppivikaantuvat läpät, jotka sulkevat kattokotelon kulmat kun katto on auki. XK X150 on pirun hieno myös katto auki, mutta se nyt tuskin yllättää ketään - yleensähän se on avolle se näyttävämpi olemus.

Siirrymme vaimon kanssa kauppakeskuksen puolelle ja XK:n omistaja lähtee kohti kotiaan. Kuuntelemme vielä murinaa parkkihallissa ja hyvältähän se kuulostaa ulospäinkin. Vakioputkisto on toki hiljaisempi, joka sekin olisi kyllä minulle etu.

No, olisiko tästä käyttöautoksi?

Ihan kirkkaasti: kyllä olisi. Meno on sopivan leppoisaa ja täyttää arkihelpon määritelmän, kabiini on mukava, vakioputkisto on vaimeampi ja kyytiin mahtuu sekä vaimo että kaksi reppua. Vetokoukkua ei saa, mutta onneksi Alfassa on jo. XK roikkuu siis listan kärkisijoilla Miatan kanssa. Takataskua tosin piristää se, ettei näitä ole tarjolla liikaa, tai oikeastaan edes tarpeeksi.

Kiitämme:
+Ulkonäköä
+Sisustaa
+Arkihelppoa olemusta
+GT-henkistä ajettavuutta
+Moottorin luonnetta
+Vaihdelaatikon toimintaa

Moitimme:
-Tarjontaa etenkin Suomen markkinoilla

Kuva
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Vinkkinä että avokkaiden tarjonta Suomessa paranee huomattavasti kun syysmyrskyt ovat vaihtuneet kevään auringon paisteeksi joskus touko-kesäkuussa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Khyl. Hinnat ovat miellyttävämpiä talvella :mrgreen:
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
155156
Viestit: 2156
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Polforea kirjoitti:
10 Loka 2024, 21:47
Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 14 - Jaguar XK X150 4.2
Luulin lukevani Jaguar XK-150 koeajoa, kunnes tuli lopussa kuva vastaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

XK150 olisi kiistämättä hieno ja kieltämättä otsikko on helposti lähellä, kun kirjasin mallin lisäksi siihen sukupolven, koska kyseessä on ihan eri auto kuin X100 -korinen XK8/XKR.

Toki paljastimena toimii myös maininta veekasista, koska XK150:hän on tietenkin aito XK-sarjalainen eikä pelkkä historian nimilainaus - siinä nimittäin on XK-moottori: https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_XK_engine
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

155156 kirjoitti:
11 Loka 2024, 10:45
Polforea kirjoitti:
10 Loka 2024, 21:47
Olisiko tästä käyttöautoksi? Osa 14 - Jaguar XK X150 4.2
Luulin lukevani Jaguar XK-150 koeajoa, kunnes tuli lopussa kuva vastaan.
Olisi ollut ylikokoon porattu versio?

Avatar
-TTY-
Viestit: 1532
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
Seal '24
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Videoiden ja lehtijuttujen perusteella niin paljon hyvää tästä kuullut ja vielä tuoreet muistot omasta bensa-äNnästä, että odotukset oli korkealla, joten kun autokaupalle tuli kutsu niin pitihän se käydä. Koeajossa viime viikonloppuna siis Hyundai Ioniq 5 N.
Huomattavasti röyhkeämmän näköinen perusversioon verrattuna, jota harmaa väri vähän yritti peittää. Kalsarinsinisenä varmasti kääntäisi katseita vielä ihan eri lailla. Vaikka peruskäytön osalta vastaa perusmallia, on tietokoneeseen tuotu paljon erilaista N-ohjelmaa, joista osa oli jo i30:stä tuttuja.

Hyvää:
+ On se hauska. Eikä pelkästään sähköautoksi, vaan myös ihan oikeasti. Spontaani virne nousi suupieliin jatkuvasti.
+ Tekoäänet sopii tähän, ja tällaisen auton kohdalla äänigeneraattorin olemassaolo on mielestäni perusteltua. Useimmissa muissa naurettavaa pelleilyä. Niistä kuulee kyllä sen keinotekoisuuden, mutta livenä paljon parempi kuin YouTube -videoiden perusteella.
+ Keinotekoiset vaihteet. Sealin kanssa Motoparkissa oli mutkiin hankalampi tulla ajatuksen kanssa, kun ainoa asia joka kertoo jotain, on nopeusmittari. Ääni ja vaihteet auttaisivat varmasti ainakin allekirjoittanutta. Matkaa tehdessä varmaan eco-asetus, auto hiljaiselle ja vakkari päälle, mutta nurkka-ajossa varmasti räpsyttelisin näillä "vaihteilla" koko ajan.
+ Kiihtyvyys. Ihan tajuton. Vaikka omakaan auto ei varsinaisesti laiska ole, niin tämä on vielä selvästi kiinalaisesta seuraavassa luokassa.
+ Alusta nielee mutkatietä pehmeimmälläkin asetuksella todella kivasti. Auto taipuu juuri niinkuin sen ajatteleekin taipuvan. Tällä testilenkillä en kokenut tarvetta kovempia asetuksia edes kokeilla.
+ Monikäyttöisyys. Kaikesta yllä olevasta huolimatta, tätä voi silti perustella monikäyttöisenä ja tilavana perheautona, jos tällainen tarve ilmenee. Perusmalliin verrattuna etukontti on uhrattu, niin kuin myös keskikonsolista daamin käsilaukulle just sopiva kotelo, mutta muutenhan tässä matkustaa neljä ihmistä tavaroineen hyvinkin mukavasti.

Huonoa:
- Painavahan se on, niin kuin nämä kaikki. Vaikka alusta on upeasti tehty, ei se fysiikan lakeja silti kumoa. Kyllä sen massan mutkissa kuitenkin tuntee.
- Hinta. Ei tämä ihan jokaisen palkansaajan auto ole, itse yhtenä esimerkkinä. Valitettavasti :(
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Tommi
Viestit: 661
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Stelvio QF, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Stelvio QF.
Pitää kyllä allekirjoittaa jäsen Cotzyn kommentit melko pitkälti.
Hieno auto! Varmaan siitä on ihan käyttöautoksikin. Neliveto, maavaraa ja tilaakin :-D
Stelvio QF, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2, Giulia 2.0

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tommi kirjoitti:
19 Loka 2024, 14:30
Stelvio QF.
Pitää kyllä allekirjoittaa jäsen Cotzyn kommentit melko pitkälti.
Hieno auto! Varmaan siitä on ihan käyttöautoksikin. Neliveto, maavaraa ja tilaakin :-D
Koeajot voivat käydä kalliiksi?

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Sinivalaasta (MB EQE) pari havaintoa:
- Voice recognition toimii paremmin kuin Teslassa. Tämä ymmärtää jopa minun englantiani vahvalla suomi-aksentilla.
- Pari kertaa jokin softabugi ehtinyt jo vaivaamaan. Pieniä juttuja mutta ärsyttävät muuten valmiin oloisessa tuotteessa.
- Noin 2000km ajettu ja keskikulutus 21.4 kWh/100km eli luokkaa 3 kWh enemmän menee satasella kuin Teslalla näissä keleissä.
- Kapasitiiviset hiplausnappulat ratissa paljon huonommat kuin vaikka 2000-luvun Ford Mondeon rehelliset pyörät.

Avatar
CLiK
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja CLiK »

FinPat kirjoitti:
24 Loka 2024, 22:54
Sinivalaasta (MB EQE) pari havaintoa:
- Voice recognition toimii paremmin kuin Teslassa. Tämä ymmärtää jopa minun englantiani vahvalla suomi-aksentilla.
- Pari kertaa jokin softabugi ehtinyt jo vaivaamaan. Pieniä juttuja mutta ärsyttävät muuten valmiin oloisessa tuotteessa.
- Noin 2000km ajettu ja keskikulutus 21.4 kWh/100km eli luokkaa 3 kWh enemmän menee satasella kuin Teslalla näissä keleissä.
- Kapasitiiviset hiplausnappulat ratissa paljon huonommat kuin vaikka 2000-luvun Ford Mondeon rehelliset pyörät.
Kai MB osaa jo etäpäivitykset? Millaisia kokemuksia Mersun appiosaamisen tasosta?

Oliko niin, että ajoprofiiliisi kuuluu paljon pikatietä?

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

CLiK kirjoitti:
04 Marras 2024, 19:46
FinPat kirjoitti:
24 Loka 2024, 22:54
Sinivalaasta (MB EQE) pari havaintoa:
- Voice recognition toimii paremmin kuin Teslassa. Tämä ymmärtää jopa minun englantiani vahvalla suomi-aksentilla.
- Pari kertaa jokin softabugi ehtinyt jo vaivaamaan. Pieniä juttuja mutta ärsyttävät muuten valmiin oloisessa tuotteessa.
- Noin 2000km ajettu ja keskikulutus 21.4 kWh/100km eli luokkaa 3 kWh enemmän menee satasella kuin Teslalla näissä keleissä.
- Kapasitiiviset hiplausnappulat ratissa paljon huonommat kuin vaikka 2000-luvun Ford Mondeon rehelliset pyörät.
Kai MB osaa jo etäpäivitykset? Millaisia kokemuksia Mersun appiosaamisen tasosta?

Oliko niin, että ajoprofiiliisi kuuluu paljon pikatietä?
MB osaa etäpäivitykset mutta niitä tuntuu tulevan harvemmin kuin Teslassa. Appi on OK mutta Teslassa se on selkeämpi ja MB:llä puuttuu muun muassa latausvirran rajoitus.

Ajelen suurimman osan kilometreistä Tku-Espoo-Tku välillä eli moottoritie on tuttu vaikka tähän vuodenaikaan ei olekaan kuuma. Maantiellä kokemukset hyvin positiivisiä verrattuna Teslaan. Paljon, paljon hiljaisempi. Kulkee vakaasti vaikka vähän tuulisikin ja ainakin toistaiseksi liukkaus ei ole aiheuttanut Teslamaista fish-tail ilmiötä vaan hyvinkin rauhallisia kaartosäteen laajentumisia tai rauhallista kellumisen tunnetta. Koska tässä ei ole mitään haaveita itseajavuudesta niin ajoavustimet ja adaptiivinen cruise toimivat paremmin eivätkä ole nähneet niin paljon haamuja yms.. Teslassakin oli hyvät valot matriisipäivityksen jälkeen mutta väittäisin että EQE:ssä vielä paremmmat.

Kaupungissa huomaa että auto on isompi kuin Tesla mutta hyvin pärjää. Ahtaissa paikoissa parkkeeratessa Tesla avustimet toimivat sujuvammin.

Ei myöskään yllytä ramp rage tai traffic light drag race -käytökseen vaan on hyvinkin rauhallisen kuskin rauhallinen auto. Täydentää minun käyttötapauksessani loistavasti punaisia italialaisia autoja tallissa.

Avatar
CLiK
Viestit: 152
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 08:40
Car(s): SZ #972/1036
Paikkakunta: pks

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja CLiK »

^Kilometrien nielemisen tyyliin nähden kohtuullinen kulutus, mutta Tesla on kyllä kingi edelleen energiatehokkuudessa.

Oma käyttispohdinta on kyllä täysin sekaisin, Nykyisen leasing-venytys umpeutuu tasan vuoden päästä.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

CLiK kirjoitti:
04 Marras 2024, 21:18
^Kilometrien nielemisen tyyliin nähden kohtuullinen kulutus, mutta Tesla on kyllä kingi edelleen energiatehokkuudessa.

Oma käyttispohdinta on kyllä täysin sekaisin, Nykyisen leasing-venytys umpeutuu tasan vuoden päästä.
Teslassa on puolensa ja jos pyörisin pääsääntöisesti kaupungissa niin olisin varmaankin Model 3 Performance hommannut. Oletan kyllä että huhuttu 95kWh akku tulee Y:n lisäksi 3:n ja mehän tiedämme että 3 Perfin suorituskyky on akku- eikö moottorirajoitteinen.

Mutta vuosi on hyvä aika pohtia asioita, vispilämarkkina tuntuu menevän eteenpäin vauhdilla. Ja vuoden päästä saa myös Junior Veloceakin!

Avatar
Riccardo
Viestit: 531
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

CLiK kirjoitti:
04 Marras 2024, 21:18
^Kilometrien nielemisen tyyliin nähden kohtuullinen kulutus, mutta Tesla on kyllä kingi edelleen energiatehokkuudessa.

Oma käyttispohdinta on kyllä täysin sekaisin, Nykyisen leasing-venytys umpeutuu tasan vuoden päästä.
Höhöh. Ei muuten ole. Ionic 28 on edelleen "effiency king". Tesla Björn myös tämän todistaa. Uusi Model 3 on melkein Hyundain tasoa. Siksi on vaikea löytää parempaa käyttistä.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4484
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Riccardo kirjoitti:
04 Marras 2024, 23:18
CLiK kirjoitti:
04 Marras 2024, 21:18
^Kilometrien nielemisen tyyliin nähden kohtuullinen kulutus, mutta Tesla on kyllä kingi edelleen energiatehokkuudessa.

Oma käyttispohdinta on kyllä täysin sekaisin, Nykyisen leasing-venytys umpeutuu tasan vuoden päästä.
Höhöh. Ei muuten ole. Ionic 28 on edelleen "effiency king". Tesla Björn myös tämän todistaa. Uusi Model 3 on melkein Hyundain tasoa. Siksi on vaikea löytää parempaa käyttistä.
Kyllä. Omatkin tulevat vispiläpohdinnat ainoana käyttiksenä eläkeläispositiossa
ovat tällä hetkellä kohtuullisella tod.näk. eteläkorealaisen kannalla.
Molemmilla päämerkeillä on herkullinen kattaus laadukkaasti tehtyjä
tuotteita, myös N- logoilla varustettuja. Tavoite on hankinnan jälkeen
mennä ainakin 5-7 vuotta samalla hankinnalla, joten kertakäyttöleasing-
teslat jää myös talousmielessä pois. Arvo- ja tunnevalinta on myös
omalta kohdalta selvä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Riccardo kirjoitti:
04 Marras 2024, 23:18
CLiK kirjoitti:
04 Marras 2024, 21:18
^Kilometrien nielemisen tyyliin nähden kohtuullinen kulutus, mutta Tesla on kyllä kingi edelleen energiatehokkuudessa.

Oma käyttispohdinta on kyllä täysin sekaisin, Nykyisen leasing-venytys umpeutuu tasan vuoden päästä.
Höhöh. Ei muuten ole. Ionic 28 on edelleen "effiency king". Tesla Björn myös tämän todistaa. Uusi Model 3 on melkein Hyundain tasoa. Siksi on vaikea löytää parempaa käyttistä.
Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.

Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Jiitee kirjoitti:
05 Marras 2024, 07:51
kertakäyttöleasing-teslat
En millään haluaisi leimautua Tesla fan boy klubin jäseneksi mutta pitää huomauttaa että Nettiautosta löytyy runsain mitoin 250tkm+ ajettuja 10 vuotta vanhoja Tesloja joten eivät ihan kertäkäyttöisiä ole.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Jiitee kirjoitti:
05 Marras 2024, 07:51
Arvo- ja tunnevalinta on myös
omalta kohdalta selvä.
Saman valinnan olen tehnyt itsekin vuosia sitten. Korealaiset syö koiriaa, ei jatkoon. Sittemmin olen myös arvovalinnut, että Elon on creepy AF, joten sen kamat jää myös hyllyyn.

Avatar
_rico
Viestit: 1355
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja _rico »

Itselläni korealaisissa häiritsee lähinnä jatkuva piipitys.. Oma ajotyylini on, no sanotaan nyt vaikka rehellisesti agressiivinen, joten korealaisten jatkuva piipittäminen ärsyttää liikaa. Ymmärrän esim. peruutuksen varoitusäänen kuorma-autoissa, mutta ei sitä henkilöautoissa tarvita :-D Teknisesti ja ajoltaan korealaisissa ei ole mitään vikaa. Tykkäsin mm. omasta ProCeed GT:stä, mutta se ei enää sopinut vallitsevaan elämäntilanteeseen.

Avatar
lerppu
Viestit: 6155
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja lerppu »

_rico kirjoitti:
05 Marras 2024, 11:26
Itselläni korealaisissa häiritsee lähinnä jatkuva piipitys.. Oma ajotyylini on, no sanotaan nyt vaikka rehellisesti agressiivinen, joten korealaisten jatkuva piipittäminen ärsyttää liikaa. Ymmärrän esim. peruutuksen varoitusäänen kuorma-autoissa, mutta ei sitä henkilöautoissa tarvita :-D Teknisesti ja ajoltaan korealaisissa ei ole mitään vikaa. Tykkäsin mm. omasta ProCeed GT:stä, mutta se ei enää sopinut vallitsevaan elämäntilanteeseen.
Ymmärrän perusteet, ovat järkeviä ne. Omat syrjinnän lähteeni ovat vain tunnepohjaisia, joilla ei ole tekemistä tuotteiden kanssa kuin henkilökohtainen mielikuva. Tämä ohjaa jatkossakin laajasti elämän valintoja! :silly:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

lerppu kirjoitti:
05 Marras 2024, 09:40
Sittemmin olen myös arvovalinnut, että Elon on creepy AF, joten sen kamat jää myös hyllyyn.
Sama. Ja sikäli kohtuullisen ärsyttävää, että Tesla 3:n kulimalli olisi omaan tarpeeseen just passeli. Neljällä kympillä ei ole liikaa valikoimaa uusista patteriautoista joihin saa vetokoukun, ja jos kitumaasturit herättävät puistatusta niin valikoima on öpaut nolla.

Olisi rutjake tehnyt edes huonomman auton niin ei niin harmittaisi jättää hyllyyn...
- Epäkelpokeräilijä -

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Rasvis kirjoitti:
05 Marras 2024, 13:47
lerppu kirjoitti:
05 Marras 2024, 09:40
Sittemmin olen myös arvovalinnut, että Elon on creepy AF, joten sen kamat jää myös hyllyyn.
Sama. Ja sikäli kohtuullisen ärsyttävää, että Tesla 3:n kulimalli olisi omaan tarpeeseen just passeli. Neljällä kympillä ei ole liikaa valikoimaa uusista patteriautoista joihin saa vetokoukun, ja jos kitumaasturit herättävät puistatusta niin valikoima on öpaut nolla.

Olisi rutjake tehnyt edes huonomman auton niin ei niin harmittaisi jättää hyllyyn...
Jos Mr. Xi Jinping on Mr. Muskia mielyttävämpi wanna-be Ruler of the World niin BYD Seal olisi aika lähellä ominaisuuksiltaan ja heidän kanssaan kun voi neuvotella hinnasta aika matalaan nelosella alkavaan pääsisi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11298
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Ei oikein maistu kiinanvalmisteetkaan, ja tässä kohtaa on sikäli helppo olla kirkasotsa että noita ei ole leipäpuun sallittujen työsuhdeautojen listalla.

Jos omalla rahalla olisin ostamassa niin joku käytetty rotisko tulisi taas pihaan, mutta excelin mielestä ei oo mitään jiitä niin kauan kuin patteriautojen verotusarvoale on voimissaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
TeroPee
Viestit: 1567
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

FinPat kirjoitti:
05 Marras 2024, 08:51
Riccardo kirjoitti:
04 Marras 2024, 23:18
CLiK kirjoitti:
04 Marras 2024, 21:18
^Kilometrien nielemisen tyyliin nähden kohtuullinen kulutus, mutta Tesla on kyllä kingi edelleen energiatehokkuudessa.

Oma käyttispohdinta on kyllä täysin sekaisin, Nykyisen leasing-venytys umpeutuu tasan vuoden päästä.
Höhöh. Ei muuten ole. Ionic 28 on edelleen "effiency king". Tesla Björn myös tämän todistaa. Uusi Model 3 on melkein Hyundain tasoa. Siksi on vaikea löytää parempaa käyttistä.
Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.

Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.
Mikä se range muuten on? Koitan ehtiä jossain vaiheessa kirjoitella paremmin möhkötronista, mutta lauantaina nollakelistä ja ehkä 600kg kuormalla (ihmiset ja tavarat) 250km kulutti akkua motari- ja maantieajossa 100 % - - > 6 %.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

TeroPee kirjoitti:
05 Marras 2024, 22:39
FinPat kirjoitti:
05 Marras 2024, 08:51
Riccardo kirjoitti:
04 Marras 2024, 23:18


Höhöh. Ei muuten ole. Ionic 28 on edelleen "effiency king". Tesla Björn myös tämän todistaa. Uusi Model 3 on melkein Hyundain tasoa. Siksi on vaikea löytää parempaa käyttistä.
Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.

Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.
Mikä se range muuten on? Koitan ehtiä jossain vaiheessa kirjoitella paremmin möhkötronista, mutta lauantaina nollakelistä ja ehkä 600kg kuormalla (ihmiset ja tavarat) 250km kulutti akkua motari- ja maantieajossa 100 % - - > 6 %.
Turku - Espoo - Turku noin 320km josta suurin osa 100 km/h moottoritietä, +3C° mennässä ja +6C° takaisin tullessa 100% -> 23%. Kun akku on 100% ladattu niin MB indikoi luokkaa 420km - 540km rangea moottoritiekeikan jälkeen. Jos ajeltu pienempiä teitä niin range arvataan 450km - 580km luokkaan.

Sovelluksen näyttämä keskikulutus omassa ajossani tähän saakka on 23.4 kWh/100km jolloin 91 kWh käytössä olevalla kapasiteetilla range olisi noin 390km.

WLTP tässä laittessa 614 km. 2021 mallisessa Teslassa näyttäisi olleen tismalleen sama mutta jotenkin muistaisin että Teslan WLTP olisi ollut 602km. Dementia ilmeisesti vaivaa. Ja tietysti internetin eri tietolähteissä on hieman hajontaa.

https://ev-database.org/car/1899/Merced ... 350-4MATIC
https://ev-database.org/car/1525/Tesla- ... Dual-Motor

Gusse
Viestit: 938
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja Gusse »

TeroPee kirjoitti:
05 Marras 2024, 22:39
FinPat kirjoitti:
05 Marras 2024, 08:51
Riccardo kirjoitti:
04 Marras 2024, 23:18


Höhöh. Ei muuten ole. Ionic 28 on edelleen "effiency king". Tesla Björn myös tämän todistaa. Uusi Model 3 on melkein Hyundain tasoa. Siksi on vaikea löytää parempaa käyttistä.
Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.

Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.
Mikä se range muuten on? Koitan ehtiä jossain vaiheessa kirjoitella paremmin möhkötronista, mutta lauantaina nollakelistä ja ehkä 600kg kuormalla (ihmiset ja tavarat) 250km kulutti akkua motari- ja maantieajossa 100 % - - > 6 %.
Hurja kulutus on hieman tuon möhkötronin akilleen kantapää ja osa syy siihen miksi niitä ensimmäisiä nykyään saa "suht edullisesti" :? . Faceliftin myötä se tosin taisi hieman parantua.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Gusse kirjoitti:
06 Marras 2024, 11:01
TeroPee kirjoitti:
05 Marras 2024, 22:39
FinPat kirjoitti:
05 Marras 2024, 08:51


Totta, erona luonnollisesti se että Model 3 saa yhä kaupasta uutena ja niiden range on isompi kuin sähköpolkupyörällä.

Sinällään näillä sähkön hinnoilla ja nykytekniikalla en näe varsinaisesti vispilöiden kulutuksella olevan sen suurempaa merkitystä. Itselle riittävä range on tärkeämpi asia. Teslassa oli 75/72 kWh akku ja EQE:ssä 98/91 kWh (brutto/netto), about sama range molemmissa näillä keleillä.
Mikä se range muuten on? Koitan ehtiä jossain vaiheessa kirjoitella paremmin möhkötronista, mutta lauantaina nollakelistä ja ehkä 600kg kuormalla (ihmiset ja tavarat) 250km kulutti akkua motari- ja maantieajossa 100 % - - > 6 %.
Hurja kulutus on hieman tuon möhkötronin akilleen kantapää ja osa syy siihen miksi niitä ensimmäisiä nykyään saa "suht edullisesti" :? . Faceliftin myötä se tosin taisi hieman parantua.
Möhkötron pitää arvonsa kuin kulta konsanaan kun vertaa esim. Jaguar I-Paceen.

2024 ajamaton - 109k€
https://www.nettiauto.com/jaguar/i-pace/14625537

2023 8tkm - 55k€
https://www.nettiauto.com/jaguar/i-pace/14670287

Niin sanotusti kalliita kilometrejä?

Avatar
HANU
Viestit: 1393
Liittynyt: 27 Joulu 2004, 18:25
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Sekalainen koeajoketju

Viesti Kirjoittaja HANU »

Just päättyi Almamedian ja Iltalehden webinaari autokaupasta.
Siinä oli tutkittua tietoa, että Tesla pitää arvonsa hyvin käytetyn markkinassa paljonkin ajettuna.
Autokaupan ammattilainen

Vastaa Viestiin