Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Piti laittaa Nikke Knatterton viite mutta tosiaan olin 99.999% varma että ei tarvitse.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Yhteiskunnan yleiseen sähköistymiseen liittyen:

Cost Curve on kohdallaan. Toki tässä ei ole huomioitu koko ketjua, vaan ainoastaan investoinnit ja operationaaliset kustannukset (CAPEX + OPEX). End-of-life kustannukset ja tuulimyllyjen ja aurinkopanelien kierrätys puuttuu. Siinäkin olisi elokapinallisille hyvä paikka parantaa maailmaa kun kehittäisivät kiertotaloutta näiltä osin.
Cost Curve on kohdallaan. Toki tässä ei ole huomioitu koko ketjua, vaan ainoastaan investoinnit ja operationaaliset kustannukset (CAPEX + OPEX). End-of-life kustannukset ja tuulimyllyjen ja aurinkopanelien kierrätys puuttuu. Siinäkin olisi elokapinallisille hyvä paikka parantaa maailmaa kun kehittäisivät kiertotaloutta näiltä osin.
- Monza
- Viestit: 994
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kävin pikatyyppäämässä tämän, maahan on saatu muutama 250 AMG versio, eli 200 kW takaveto AMG varustuksella.
Ensivaikutelma ihan lupaava, hyvä jakkara, ainakin AMGssä missä sport malli, säätöjä riittävästi. Kabiinissa kaikki osuu suunnilleen käteen sen kummemmin etsimättä. Haptiset, vai mitkä ne on, hipaisukytkimet, sen sijaan perseestä.
Melu, en osannut päättää onko auto hiljainen vai ei, rengasmelu tunkee kuitenkin sisään siinä +80 jälkeen, sitä ennen hiljainen kyllä. Ei pärjää kuitenkaan vitosbemarille tässä.
Alusta mallia comfort, yllättävän pehmeä, no tällä on ehkä haettu isomman auton ajotuntua. En ehtinyt mutkapätkälle kokeilemaan.
Kulku, odotin enemmän, mutta painaahan tuo yli 2 tonnia, niin ei 200 kilowatilla kuuhun mennä. 350 versio etuvedon kanssa korjannee tilannetta riittävästi käyttöautoksi.
Tavaran kuljetukseen tämä ei sitten ole tehty, mutta kyllä tuonne 400 ltr takakonttiin nyt jotakin mene, jos saa luukusta sisään. Mökkiautoksi shooting brake, sitten kun se tulee.
Tarvii pidemmän koeajon, ja mielellään nelivetona, jahka saavat maahan.
Pysyy listalla.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joo, niin ovat. Prkl! Jopa VAGina on tämän tajunnut.
https://www.carexpert.com.au/car-news/v ... al-buttons
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
https://www.gridserve.com/polestar-3-se ... y%E2%80%A6).
Yli 900km oikeassa liikenteessä, tosin väärällä puolella tietä, vakioautolla jossa 20" renkaat alla. Perus-Polle kulkee pitkälle.
Yli 900km oikeassa liikenteessä, tosin väärällä puolella tietä, vakioautolla jossa 20" renkaat alla. Perus-Polle kulkee pitkälle.
-
- Viestit: 2706
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
JayEmm koeajaa eGolfin... tai siis oikeasti vaahtoaa sähköautojen möhköfanttitaudista
https://www.youtube.com/watch?v=2toTH0zmgFI
https://www.youtube.com/watch?v=2toTH0zmgFI
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Solid state akut lupailevat massatuotannossa luokkaa 500 Wh/kg energiatiheyttä nykyisten 160 Wh/kg (LFP) - 250 Wh/kg (NMC) ratkaisujen sijaan. Valmistajat lupailevat 2027-2028 aikataulua joten olisikohan joku 2030 realistinen?
Tällöin saisi akun painon puolitettua jos kapasiteetti pidetään samana.
Axial flux sähkömoottorit joita käytetään jo tuotannossa esim. Ferrari 296 tarjoavat taas isoa painon pudotusta moottorin puolella. MB:n omistamalla Yasalla myös 13kg prototyyppi josta irtoaa 550 kW tehoa.
Tällöin saisi akun painon puolitettua jos kapasiteetti pidetään samana.
Axial flux sähkömoottorit joita käytetään jo tuotannossa esim. Ferrari 296 tarjoavat taas isoa painon pudotusta moottorin puolella. MB:n omistamalla Yasalla myös 13kg prototyyppi josta irtoaa 550 kW tehoa.
- Kivijärvi
- Viestit: 981
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onko kokemuksia Stellantiksen e-cmp -sähkäreistä vähän käytettyinä? Uskaltaako sellaiseen kajota? Akku on potentiaalisesti kohteena olevassa se tuttu, vanhempi ja pienempi 50KWh. Ei ole oikein tarkkaan tullut seurattua miten ihmiset näiden kanssa ovat arkeaan elelleet. Jotain näissä aina on, mutta mitä..? Tekoäly ei keskustelun perusteella itse tekniikasta, moottorista tai akuista mitään merkittävää osannut kertoa. Sen rangemittarin typeryyden jo tiedän, ja trippiä osaan lukea itse ja ulkolämpöjäkin seurata, jotten luulisi kulkevan talvella kuten kesällä. Näillä kai sen 275km pääsee kesällä, talvella sen vajaan kaksisataa (?).
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
eC4 ollu kohta 2v. Talvella jos on enemmän kuin -5 pakkasta niin 150km on tiukassa. Tuo 275km vois mennä kesällä ilman ilmastointia 90kmh ja myötätuuleen kun ulkona on 22 lämmintä.Kivijärvi kirjoitti: ↑13 Syys 2025, 20:55Onko kokemuksia Stellantiksen e-cmp -sähkäreistä vähän käytettyinä? Uskaltaako sellaiseen kajota? Akku on potentiaalisesti kohteena olevassa se tuttu, vanhempi ja pienempi 50KWh. Ei ole oikein tarkkaan tullut seurattua miten ihmiset näiden kanssa ovat arkeaan elelleet. Jotain näissä aina on, mutta mitä..? Tekoäly ei keskustelun perusteella itse tekniikasta, moottorista tai akuista mitään merkittävää osannut kertoa. Sen rangemittarin typeryyden jo tiedän, ja trippiä osaan lukea itse ja ulkolämpöjäkin seurata, jotten luulisi kulkevan talvella kuten kesällä. Näillä kai sen 275km pääsee kesällä, talvella sen vajaan kaksisataa (?).
Lämmittimen puhallin hajonnut kerran, nyt ollut ilmastointipumppu pimeenä yli kuukauden ja menee asiasta kolannen kerran kohta pajalle. Kaikki modulit toimii erikseen testatessa, mutta ilmapumppu ei tee ajossa kylmää eikä kuumaa.
Huolto maksaa min 300 vaikka yhtään osaa ei vaihdeta.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sähköautoista ja niiden käytännön rangesta on kaikenlaista fiilistelyä tuupattu ilmoille, mutta nyt tulee dataa, -kele!
The Audi e-tron 50 Sportback has a nominal (total) battery capacity of 71 kWh with a usable capacity of 64.7 kWh. The exact usable capacity is what affects the vehicle's range, which is estimated by the manufacturer to be around 336 km to 351 km (WLTP)
Viimeiset 3kk omalla ajoprofiililla nörtteilyn sydämestä tässä (keskikulutus 24,84 kWh/100 km, range 80% suositellulla akun latauksella siis 208 km - töpseliin about 150 km välein, kerran viikkoon duunissa, kerran viikkoon möksällä, himpessä harvoin ja pikalataus ihan muutaman kerran): Omaan ajoprofiiliin tämä sopii kuin nenä päähän. Mutta ei kyllä kaikille - ja sehän sopii minulle vielä paremmin! Kun yleinen töpselikammo hankintahinnan romautti auton ominaisuuksiin verrattuna "houkuttelevaksi"... 120 kW DC latausvauhti riittää kyllä, jos tarvitsee pidemmälle kerran kesässä ajella. Mieluummin juon silti olutta, seuraavaksi siitä kulutusdatat!
The Audi e-tron 50 Sportback has a nominal (total) battery capacity of 71 kWh with a usable capacity of 64.7 kWh. The exact usable capacity is what affects the vehicle's range, which is estimated by the manufacturer to be around 336 km to 351 km (WLTP)
Viimeiset 3kk omalla ajoprofiililla nörtteilyn sydämestä tässä (keskikulutus 24,84 kWh/100 km, range 80% suositellulla akun latauksella siis 208 km - töpseliin about 150 km välein, kerran viikkoon duunissa, kerran viikkoon möksällä, himpessä harvoin ja pikalataus ihan muutaman kerran): Omaan ajoprofiiliin tämä sopii kuin nenä päähän. Mutta ei kyllä kaikille - ja sehän sopii minulle vielä paremmin! Kun yleinen töpselikammo hankintahinnan romautti auton ominaisuuksiin verrattuna "houkuttelevaksi"... 120 kW DC latausvauhti riittää kyllä, jos tarvitsee pidemmälle kerran kesässä ajella. Mieluummin juon silti olutta, seuraavaksi siitä kulutusdatat!
