Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

lerppu
Viestit: 6351
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

FinPat kirjoitti:
25 Elo 2025, 09:16
Johtopäätös:
IMG_3008.jpeg
IMG_3008.jpeg (29.22 KiB) Katsottu 785 kertaa

FinPat
Viestit: 8684
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Piti laittaa Nikke Knatterton viite mutta tosiaan olin 99.999% varma että ei tarvitse.

FinPat
Viestit: 8684
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Yhteiskunnan yleiseen sähköistymiseen liittyen:

Kuva

Cost Curve on kohdallaan. Toki tässä ei ole huomioitu koko ketjua, vaan ainoastaan investoinnit ja operationaaliset kustannukset (CAPEX + OPEX). End-of-life kustannukset ja tuulimyllyjen ja aurinkopanelien kierrätys puuttuu. Siinäkin olisi elokapinallisille hyvä paikka parantaa maailmaa kun kehittäisivät kiertotaloutta näiltä osin.

Avatar
Monza
Viestit: 996
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Monza »

FinPat kirjoitti:
09 Kesä 2025, 13:43
Monza kirjoitti:
09 Kesä 2025, 13:11
Vai olenko missannut jotain muuta kiinnostavaa?
Oletko liian nuori harkitsemaan MB CLA vispilää?
Kävin pikatyyppäämässä tämän, maahan on saatu muutama 250 AMG versio, eli 200 kW takaveto AMG varustuksella.

Ensivaikutelma ihan lupaava, hyvä jakkara, ainakin AMGssä missä sport malli, säätöjä riittävästi. Kabiinissa kaikki osuu suunnilleen käteen sen kummemmin etsimättä. Haptiset, vai mitkä ne on, hipaisukytkimet, sen sijaan perseestä.

Melu, en osannut päättää onko auto hiljainen vai ei, rengasmelu tunkee kuitenkin sisään siinä +80 jälkeen, sitä ennen hiljainen kyllä. Ei pärjää kuitenkaan vitosbemarille tässä.

Alusta mallia comfort, yllättävän pehmeä, no tällä on ehkä haettu isomman auton ajotuntua. En ehtinyt mutkapätkälle kokeilemaan.

Kulku, odotin enemmän, mutta painaahan tuo yli 2 tonnia, niin ei 200 kilowatilla kuuhun mennä. 350 versio etuvedon kanssa korjannee tilannetta riittävästi käyttöautoksi.

Tavaran kuljetukseen tämä ei sitten ole tehty, mutta kyllä tuonne 400 ltr takakonttiin nyt jotakin mene, jos saa luukusta sisään. Mökkiautoksi shooting brake, sitten kun se tulee.

Tarvii pidemmän koeajon, ja mielellään nelivetona, jahka saavat maahan.

Pysyy listalla.

FinPat
Viestit: 8684
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Monza kirjoitti:
28 Elo 2025, 16:58
Haptiset, vai mitkä ne on, hipaisukytkimet, sen sijaan perseestä.
Joo, niin ovat. Prkl! Jopa VAGina on tämän tajunnut.
https://www.carexpert.com.au/car-news/v ... al-buttons

FinPat
Viestit: 8684
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

https://www.gridserve.com/polestar-3-se ... y%E2%80%A6).

Yli 900km oikeassa liikenteessä, tosin väärällä puolella tietä, vakioautolla jossa 20" renkaat alla. Perus-Polle kulkee pitkälle.

insinörtti
Viestit: 2706
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

JayEmm koeajaa eGolfin... tai siis oikeasti vaahtoaa sähköautojen möhköfanttitaudista
https://www.youtube.com/watch?v=2toTH0zmgFI
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 8684
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Solid state akut lupailevat massatuotannossa luokkaa 500 Wh/kg energiatiheyttä nykyisten 160 Wh/kg (LFP) - 250 Wh/kg (NMC) ratkaisujen sijaan. Valmistajat lupailevat 2027-2028 aikataulua joten olisikohan joku 2030 realistinen?

Tällöin saisi akun painon puolitettua jos kapasiteetti pidetään samana.

Axial flux sähkömoottorit joita käytetään jo tuotannossa esim. Ferrari 296 tarjoavat taas isoa painon pudotusta moottorin puolella. MB:n omistamalla Yasalla myös 13kg prototyyppi josta irtoaa 550 kW tehoa.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 982
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Onko kokemuksia Stellantiksen e-cmp -sähkäreistä vähän käytettyinä? Uskaltaako sellaiseen kajota? Akku on potentiaalisesti kohteena olevassa se tuttu, vanhempi ja pienempi 50KWh. Ei ole oikein tarkkaan tullut seurattua miten ihmiset näiden kanssa ovat arkeaan elelleet. Jotain näissä aina on, mutta mitä..? Tekoäly ei keskustelun perusteella itse tekniikasta, moottorista tai akuista mitään merkittävää osannut kertoa. Sen rangemittarin typeryyden jo tiedän, ja trippiä osaan lukea itse ja ulkolämpöjäkin seurata, jotten luulisi kulkevan talvella kuten kesällä. Näillä kai sen 275km pääsee kesällä, talvella sen vajaan kaksisataa (?).

Raaseri
Viestit: 91
Liittynyt: 04 Joulu 2020, 13:02
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Raaseri »

Kivijärvi kirjoitti:
13 Syys 2025, 20:55
Onko kokemuksia Stellantiksen e-cmp -sähkäreistä vähän käytettyinä? Uskaltaako sellaiseen kajota? Akku on potentiaalisesti kohteena olevassa se tuttu, vanhempi ja pienempi 50KWh. Ei ole oikein tarkkaan tullut seurattua miten ihmiset näiden kanssa ovat arkeaan elelleet. Jotain näissä aina on, mutta mitä..? Tekoäly ei keskustelun perusteella itse tekniikasta, moottorista tai akuista mitään merkittävää osannut kertoa. Sen rangemittarin typeryyden jo tiedän, ja trippiä osaan lukea itse ja ulkolämpöjäkin seurata, jotten luulisi kulkevan talvella kuten kesällä. Näillä kai sen 275km pääsee kesällä, talvella sen vajaan kaksisataa (?).
eC4 ollu kohta 2v. Talvella jos on enemmän kuin -5 pakkasta niin 150km on tiukassa. Tuo 275km vois mennä kesällä ilman ilmastointia 90kmh ja myötätuuleen kun ulkona on 22 lämmintä.

Lämmittimen puhallin hajonnut kerran, nyt ollut ilmastointipumppu pimeenä yli kuukauden ja menee asiasta kolannen kerran kohta pajalle. Kaikki modulit toimii erikseen testatessa, mutta ilmapumppu ei tee ajossa kylmää eikä kuumaa.

Huolto maksaa min 300 vaikka yhtään osaa ei vaihdeta.

lerppu
Viestit: 6351
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Sähköautoista ja niiden käytännön rangesta on kaikenlaista fiilistelyä tuupattu ilmoille, mutta nyt tulee dataa, -kele!

The Audi e-tron 50 Sportback has a nominal (total) battery capacity of 71 kWh with a usable capacity of 64.7 kWh. The exact usable capacity is what affects the vehicle's range, which is estimated by the manufacturer to be around 336 km to 351 km (WLTP)

Viimeiset 3kk omalla ajoprofiililla nörtteilyn sydämestä tässä (keskikulutus 24,84 kWh/100 km, range 80% suositellulla akun latauksella siis 208 km - töpseliin about 150 km välein, kerran viikkoon duunissa, kerran viikkoon möksällä, himpessä harvoin ja pikalataus ihan muutaman kerran):
eTron dataa 1.jpg
eTron dataa 1.jpg (15.32 KiB) Katsottu 176 kertaa
eTron dataa 2.jpg
eTron dataa 2.jpg (15.09 KiB) Katsottu 176 kertaa
eTron dataa 3.jpg
eTron dataa 3.jpg (21.64 KiB) Katsottu 176 kertaa
Omaan ajoprofiiliin tämä sopii kuin nenä päähän. Mutta ei kyllä kaikille - ja sehän sopii minulle vielä paremmin! Kun yleinen töpselikammo hankintahinnan romautti auton ominaisuuksiin verrattuna "houkuttelevaksi"... 120 kW DC latausvauhti riittää kyllä, jos tarvitsee pidemmälle kerran kesässä ajella. Mieluummin juon silti olutta, seuraavaksi siitä kulutusdatat! :drinking:

JTM
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Loka 2011, 22:04
Car(s): 4C spider -16, Giulietta multiair -11, EX. Mito QV 2013, Stelvio 2.2JTD -18. GTV TS. -99
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja JTM »

Meillä ollut käyttärinä Fiat 600e kohta vuoden.
26tkm ajettu ja sinä aikana keskikulutus talvella noin 16kwh/100km ja kesällä 13kwh/100km
Käytännön range talvella 200-250km ja kesällä 300-350km.
Latausnopeudet talvella 20-80% noin 35-40min, kesällä hieman alle puoleen tuntiin.
Suurin osa meidän ajoista kaupungissa/pk-seudun kehäteillä, joissa tuo auto on parhaimmillaan.
Matka-ajossa kulutus pysyy maltillisena, jos malttaa ajaa alle 110km/h. Moottoritieajo syö rangea armottomasti. Moottoritienopeuksilla range on HKI-TRE.
Meidän kahden aikuisen talouteen ollut sopiva käyttöauto.
Muuten olemme olleet tyytyväisiä, mutta 15tkm kohdalla vaihdettu sähkömoottori ei herätä luottamusta tekniikkaan. Voi tosin olla yksittäinen vika, ja näitä sähkömoottorivikoja ollut muillakin merkeillä.
Auton rangemittari on suuntaa-antava, mutta ilmeisesti jotain on päivitetty kun täyden latauksen jälkeen ei enää näytä WLTP rangea vaan lukemat on jotain 350-380 välillä, riippuen edellisistä kulutuksista.
Meillä auto aina lämpimässä tallissa kotona, joten tällä varmasti oma vaikutuksensa kulutuksiin.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 982
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Silmään on pistänyt myös Renun Megane e-tech electric. Kuten melkein olettaa sopii, ovat olleet syöksykierteessä viimeiset pari kolme vuotta ja nyt ihan kohtuulliset jo. Vaikuttaa melkein lupaavammalta kuin Stellantiksen e-cmp. Olisi sen 10kWh isompi akku, ja pelivaraa talvella kun on tarve suorittaa 130-150 päivässä ilman välilatauksia. Ainut haittaa on lähinnä historiallinen, olen omistanut neljä Renua ja kaikissa on ollut paljon "jotain". Citroen on ollut huoleton niihin verrattuna, toki autojen laatu on kaiketi yleisesti ollut alati nousussa. Onko Renuista kokemuksia?

Vastaa Viestiin