Sähköautoista ja lataushybrideistä
Valvoja: Moderators
Paikalla
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Piti laittaa Nikke Knatterton viite mutta tosiaan olin 99.999% varma että ei tarvitse.
Paikalla
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Yhteiskunnan yleiseen sähköistymiseen liittyen:

Cost Curve on kohdallaan. Toki tässä ei ole huomioitu koko ketjua, vaan ainoastaan investoinnit ja operationaaliset kustannukset (CAPEX + OPEX). End-of-life kustannukset ja tuulimyllyjen ja aurinkopanelien kierrätys puuttuu. Siinäkin olisi elokapinallisille hyvä paikka parantaa maailmaa kun kehittäisivät kiertotaloutta näiltä osin.
Cost Curve on kohdallaan. Toki tässä ei ole huomioitu koko ketjua, vaan ainoastaan investoinnit ja operationaaliset kustannukset (CAPEX + OPEX). End-of-life kustannukset ja tuulimyllyjen ja aurinkopanelien kierrätys puuttuu. Siinäkin olisi elokapinallisille hyvä paikka parantaa maailmaa kun kehittäisivät kiertotaloutta näiltä osin.
- Monza
- Viestit: 1002
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis 530e xDrive.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kävin pikatyyppäämässä tämän, maahan on saatu muutama 250 AMG versio, eli 200 kW takaveto AMG varustuksella.
Ensivaikutelma ihan lupaava, hyvä jakkara, ainakin AMGssä missä sport malli, säätöjä riittävästi. Kabiinissa kaikki osuu suunnilleen käteen sen kummemmin etsimättä. Haptiset, vai mitkä ne on, hipaisukytkimet, sen sijaan perseestä.
Melu, en osannut päättää onko auto hiljainen vai ei, rengasmelu tunkee kuitenkin sisään siinä +80 jälkeen, sitä ennen hiljainen kyllä. Ei pärjää kuitenkaan vitosbemarille tässä.
Alusta mallia comfort, yllättävän pehmeä, no tällä on ehkä haettu isomman auton ajotuntua. En ehtinyt mutkapätkälle kokeilemaan.
Kulku, odotin enemmän, mutta painaahan tuo yli 2 tonnia, niin ei 200 kilowatilla kuuhun mennä. 350 versio etuvedon kanssa korjannee tilannetta riittävästi käyttöautoksi.
Tavaran kuljetukseen tämä ei sitten ole tehty, mutta kyllä tuonne 400 ltr takakonttiin nyt jotakin mene, jos saa luukusta sisään. Mökkiautoksi shooting brake, sitten kun se tulee.
Tarvii pidemmän koeajon, ja mielellään nelivetona, jahka saavat maahan.
Pysyy listalla.
Paikalla
https://www.carexpert.com.au/car-news/v ... al-buttons
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joo, niin ovat. Prkl! Jopa VAGina on tämän tajunnut.
https://www.carexpert.com.au/car-news/v ... al-buttons
Paikalla
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
https://www.gridserve.com/polestar-3-se ... y%E2%80%A6).
Yli 900km oikeassa liikenteessä, tosin väärällä puolella tietä, vakioautolla jossa 20" renkaat alla. Perus-Polle kulkee pitkälle.
Yli 900km oikeassa liikenteessä, tosin väärällä puolella tietä, vakioautolla jossa 20" renkaat alla. Perus-Polle kulkee pitkälle.
-
- Viestit: 2712
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
JayEmm koeajaa eGolfin... tai siis oikeasti vaahtoaa sähköautojen möhköfanttitaudista
https://www.youtube.com/watch?v=2toTH0zmgFI
https://www.youtube.com/watch?v=2toTH0zmgFI
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Paikalla
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Solid state akut lupailevat massatuotannossa luokkaa 500 Wh/kg energiatiheyttä nykyisten 160 Wh/kg (LFP) - 250 Wh/kg (NMC) ratkaisujen sijaan. Valmistajat lupailevat 2027-2028 aikataulua joten olisikohan joku 2030 realistinen?
Tällöin saisi akun painon puolitettua jos kapasiteetti pidetään samana.
Axial flux sähkömoottorit joita käytetään jo tuotannossa esim. Ferrari 296 tarjoavat taas isoa painon pudotusta moottorin puolella. MB:n omistamalla Yasalla myös 13kg prototyyppi josta irtoaa 550 kW tehoa.
Tällöin saisi akun painon puolitettua jos kapasiteetti pidetään samana.
Axial flux sähkömoottorit joita käytetään jo tuotannossa esim. Ferrari 296 tarjoavat taas isoa painon pudotusta moottorin puolella. MB:n omistamalla Yasalla myös 13kg prototyyppi josta irtoaa 550 kW tehoa.
- Kivijärvi
- Viestit: 989
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onko kokemuksia Stellantiksen e-cmp -sähkäreistä vähän käytettyinä? Uskaltaako sellaiseen kajota? Akku on potentiaalisesti kohteena olevassa se tuttu, vanhempi ja pienempi 50KWh. Ei ole oikein tarkkaan tullut seurattua miten ihmiset näiden kanssa ovat arkeaan elelleet. Jotain näissä aina on, mutta mitä..? Tekoäly ei keskustelun perusteella itse tekniikasta, moottorista tai akuista mitään merkittävää osannut kertoa. Sen rangemittarin typeryyden jo tiedän, ja trippiä osaan lukea itse ja ulkolämpöjäkin seurata, jotten luulisi kulkevan talvella kuten kesällä. Näillä kai sen 275km pääsee kesällä, talvella sen vajaan kaksisataa (?).
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
eC4 ollu kohta 2v. Talvella jos on enemmän kuin -5 pakkasta niin 150km on tiukassa. Tuo 275km vois mennä kesällä ilman ilmastointia 90kmh ja myötätuuleen kun ulkona on 22 lämmintä.Kivijärvi kirjoitti: ↑13 Syys 2025, 20:55Onko kokemuksia Stellantiksen e-cmp -sähkäreistä vähän käytettyinä? Uskaltaako sellaiseen kajota? Akku on potentiaalisesti kohteena olevassa se tuttu, vanhempi ja pienempi 50KWh. Ei ole oikein tarkkaan tullut seurattua miten ihmiset näiden kanssa ovat arkeaan elelleet. Jotain näissä aina on, mutta mitä..? Tekoäly ei keskustelun perusteella itse tekniikasta, moottorista tai akuista mitään merkittävää osannut kertoa. Sen rangemittarin typeryyden jo tiedän, ja trippiä osaan lukea itse ja ulkolämpöjäkin seurata, jotten luulisi kulkevan talvella kuten kesällä. Näillä kai sen 275km pääsee kesällä, talvella sen vajaan kaksisataa (?).
Lämmittimen puhallin hajonnut kerran, nyt ollut ilmastointipumppu pimeenä yli kuukauden ja menee asiasta kolannen kerran kohta pajalle. Kaikki modulit toimii erikseen testatessa, mutta ilmapumppu ei tee ajossa kylmää eikä kuumaa.
Huolto maksaa min 300 vaikka yhtään osaa ei vaihdeta.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sähköautoista ja niiden käytännön rangesta on kaikenlaista fiilistelyä tuupattu ilmoille, mutta nyt tulee dataa, -kele!
The Audi e-tron 50 Sportback has a nominal (total) battery capacity of 71 kWh with a usable capacity of 64.7 kWh. The exact usable capacity is what affects the vehicle's range, which is estimated by the manufacturer to be around 336 km to 351 km (WLTP)
Viimeiset 3kk omalla ajoprofiililla nörtteilyn sydämestä tässä (keskikulutus 24,84 kWh/100 km, range 80% suositellulla akun latauksella siis 208 km - töpseliin about 150 km välein, kerran viikkoon duunissa, kerran viikkoon möksällä, himpessä harvoin ja pikalataus ihan muutaman kerran): Omaan ajoprofiiliin tämä sopii kuin nenä päähän. Mutta ei kyllä kaikille - ja sehän sopii minulle vielä paremmin! Kun yleinen töpselikammo hankintahinnan romautti auton ominaisuuksiin verrattuna "houkuttelevaksi"... 120 kW DC latausvauhti riittää kyllä, jos tarvitsee pidemmälle kerran kesässä ajella. Mieluummin juon silti olutta, seuraavaksi siitä kulutusdatat!
The Audi e-tron 50 Sportback has a nominal (total) battery capacity of 71 kWh with a usable capacity of 64.7 kWh. The exact usable capacity is what affects the vehicle's range, which is estimated by the manufacturer to be around 336 km to 351 km (WLTP)
Viimeiset 3kk omalla ajoprofiililla nörtteilyn sydämestä tässä (keskikulutus 24,84 kWh/100 km, range 80% suositellulla akun latauksella siis 208 km - töpseliin about 150 km välein, kerran viikkoon duunissa, kerran viikkoon möksällä, himpessä harvoin ja pikalataus ihan muutaman kerran): Omaan ajoprofiiliin tämä sopii kuin nenä päähän. Mutta ei kyllä kaikille - ja sehän sopii minulle vielä paremmin! Kun yleinen töpselikammo hankintahinnan romautti auton ominaisuuksiin verrattuna "houkuttelevaksi"... 120 kW DC latausvauhti riittää kyllä, jos tarvitsee pidemmälle kerran kesässä ajella. Mieluummin juon silti olutta, seuraavaksi siitä kulutusdatat!

-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 22:04
- Car(s): 4C spider -16, Giulietta multiair -11, EX. Mito QV 2013, Stelvio 2.2JTD -18. GTV TS. -99
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Meillä ollut käyttärinä Fiat 600e kohta vuoden.
26tkm ajettu ja sinä aikana keskikulutus talvella noin 16kwh/100km ja kesällä 13kwh/100km
Käytännön range talvella 200-250km ja kesällä 300-350km.
Latausnopeudet talvella 20-80% noin 35-40min, kesällä hieman alle puoleen tuntiin.
Suurin osa meidän ajoista kaupungissa/pk-seudun kehäteillä, joissa tuo auto on parhaimmillaan.
Matka-ajossa kulutus pysyy maltillisena, jos malttaa ajaa alle 110km/h. Moottoritieajo syö rangea armottomasti. Moottoritienopeuksilla range on HKI-TRE.
Meidän kahden aikuisen talouteen ollut sopiva käyttöauto.
Muuten olemme olleet tyytyväisiä, mutta 15tkm kohdalla vaihdettu sähkömoottori ei herätä luottamusta tekniikkaan. Voi tosin olla yksittäinen vika, ja näitä sähkömoottorivikoja ollut muillakin merkeillä.
Auton rangemittari on suuntaa-antava, mutta ilmeisesti jotain on päivitetty kun täyden latauksen jälkeen ei enää näytä WLTP rangea vaan lukemat on jotain 350-380 välillä, riippuen edellisistä kulutuksista.
Meillä auto aina lämpimässä tallissa kotona, joten tällä varmasti oma vaikutuksensa kulutuksiin.
26tkm ajettu ja sinä aikana keskikulutus talvella noin 16kwh/100km ja kesällä 13kwh/100km
Käytännön range talvella 200-250km ja kesällä 300-350km.
Latausnopeudet talvella 20-80% noin 35-40min, kesällä hieman alle puoleen tuntiin.
Suurin osa meidän ajoista kaupungissa/pk-seudun kehäteillä, joissa tuo auto on parhaimmillaan.
Matka-ajossa kulutus pysyy maltillisena, jos malttaa ajaa alle 110km/h. Moottoritieajo syö rangea armottomasti. Moottoritienopeuksilla range on HKI-TRE.
Meidän kahden aikuisen talouteen ollut sopiva käyttöauto.
Muuten olemme olleet tyytyväisiä, mutta 15tkm kohdalla vaihdettu sähkömoottori ei herätä luottamusta tekniikkaan. Voi tosin olla yksittäinen vika, ja näitä sähkömoottorivikoja ollut muillakin merkeillä.
Auton rangemittari on suuntaa-antava, mutta ilmeisesti jotain on päivitetty kun täyden latauksen jälkeen ei enää näytä WLTP rangea vaan lukemat on jotain 350-380 välillä, riippuen edellisistä kulutuksista.
Meillä auto aina lämpimässä tallissa kotona, joten tällä varmasti oma vaikutuksensa kulutuksiin.
- Kivijärvi
- Viestit: 989
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Silmään on pistänyt myös Renun Megane e-tech electric. Kuten melkein olettaa sopii, ovat olleet syöksykierteessä viimeiset pari kolme vuotta ja nyt ihan kohtuulliset jo. Vaikuttaa melkein lupaavammalta kuin Stellantiksen e-cmp. Olisi sen 10kWh isompi akku, ja pelivaraa talvella kun on tarve suorittaa 130-150 päivässä ilman välilatauksia. Ainut haittaa on lähinnä historiallinen, olen omistanut neljä Renua ja kaikissa on ollut paljon "jotain". Citroen on ollut huoleton niihin verrattuna, toki autojen laatu on kaiketi yleisesti ollut alati nousussa. Onko Renuista kokemuksia?
Paikalla
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
"Vaparin virittäminen ei kannata, pitää olla turbo"...
Softatuunaamisessa ehkä patteriauto on sitten vielä asteen turboa kovempi juttu?
https://www.t1racedevelopment.com/produ ... ce-tuning/

Melkein 260kW lisää patteripolleja softalla. Siis jos uskoo tuning firman mainoksia. Omaan käyttöön toimiva takuu tärkeämpi kuin muutama kW lisää.
Softatuunaamisessa ehkä patteriauto on sitten vielä asteen turboa kovempi juttu?
https://www.t1racedevelopment.com/produ ... ce-tuning/

Melkein 260kW lisää patteripolleja softalla. Siis jos uskoo tuning firman mainoksia. Omaan käyttöön toimiva takuu tärkeämpi kuin muutama kW lisää.
Paikalla
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Patterivimpaimet yleistyvät EU:ssa.



- Jiitee
- Viestit: 4719
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Olikos EU-alueella nyt noin 260 miljoonaa henkilöautoa --> sähkövispilöitä siis jo siis 2 prosenttia kaikista ...

On se jo jotakin...

Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 1663
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mitä autoja esim. Italiassa myydään joissa sähköautojen osuus on vain 5%?
edit: näköjään hybridejä.
Aika monessa maassa sähköautot ovat edelleen täysin marginaalissa.
edit: näköjään hybridejä.
Aika monessa maassa sähköautot ovat edelleen täysin marginaalissa.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
UK ja osin EU silmälasein Harry just asiasta puhu: https://youtu.be/itCrrA9ju0g
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11614
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ei tämä vallankumous oikein etene. Mutta eihän ne aina. Venäjälläkin tarvittiin kaksi.
Porschekin taisi painaa vähän jarrua sähköistymisaikataulussaan.
Due to market conditions, the new SUV series above the Cayenne, which was previously planned to be fully electric, will initially be offered exclusively as combustion engine and plug-in hybrid at market launch. In addition, current models such as the Panamera and the Cayenne will be available with combustion engines and plug-in hybrids well into the 2030s. New generations of successor models have been added to the Cycle Plan for these vehicle models.
Saas nähdä. Kiinassa ei taideta pahemmin tämän suhteen jarrutella.
Porschekin taisi painaa vähän jarrua sähköistymisaikataulussaan.
Due to market conditions, the new SUV series above the Cayenne, which was previously planned to be fully electric, will initially be offered exclusively as combustion engine and plug-in hybrid at market launch. In addition, current models such as the Panamera and the Cayenne will be available with combustion engines and plug-in hybrids well into the 2030s. New generations of successor models have been added to the Cycle Plan for these vehicle models.
Saas nähdä. Kiinassa ei taideta pahemmin tämän suhteen jarrutella.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Viva la not revolution! Mitä vähemmän nää sähkölaitteet yleistyy, sen vähemmän painetta verottaa niitä kovemmalla kädellä - säilyy taloudellinen insentiivi liikkua elektronivoimalla! Kiitän.
Paikalla
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kiinan kotimarkkinoiden veto, vahva sähköautoklusteri ja valtion tuki mahdollistavat nopeat tuotekehityssyklit kun taas Euroopassa ja USA:ssa markkinoilla ollaan "crossing the chasm" -vaiheessa ja main stream kuluttaja ei vielä hyppää elektronien kelkkaan kuin korkeintaan hybridien muodossa ja sekin vain siksi että pelkkää krematoriota ei enää markkinoilta isosti löydy.Vittorio Jano kirjoitti: ↑23 Syys 2025, 11:29Saas nähdä. Kiinassa ei taideta pahemmin tämän suhteen jarrutella.
- Polforea
- Viestit: 11979
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ei kai Euroopassakaan haluta kehitystä jarruttaa, yhä useammat valmistajat vaan tykkäisivät että myyntiä ei polittiselta taholta jarrutettaisi.
Sähkötekkiä on Euroopastakin tarjolla jo kuitenkin aika hyvin ja kyllä täkäläisetkin tekijät kehittävät omia sähkökaavojansa jatkuvasti. Vaan kun yllänäkyvästä kuvasta ainoastaan Tanskassa yli puolet myynnistä menee sähkäreinä, niin valmistajat varmaan haluaisi jatkaa myyntiä sille massiiviselle joukolle, joka ei niitä vielä osta.
Kilpailu kuitenkin pakottaa tekkikehitystä ja tekki- ja hintakehitys siirtää sitä painopistettä suunnasta toiseen.
En tiedä onko vaikutus promilleja vai promillen osia, mutta oman haittansa myyntiin tuonee sekin, miten paljon uusien autojen pitää (käyttövoimasta riippumatta) häiritä kuljettajaa ajon aikana ilman ylimääräisiä käynnistysrituaaleja. Tämä ei suoraan liity käyttövoimaan, mutta ylipäätään uusmyyntiin, joka vaikuttaa käyttövoimien tasapainoon.
Sähkötekkiä on Euroopastakin tarjolla jo kuitenkin aika hyvin ja kyllä täkäläisetkin tekijät kehittävät omia sähkökaavojansa jatkuvasti. Vaan kun yllänäkyvästä kuvasta ainoastaan Tanskassa yli puolet myynnistä menee sähkäreinä, niin valmistajat varmaan haluaisi jatkaa myyntiä sille massiiviselle joukolle, joka ei niitä vielä osta.
Kilpailu kuitenkin pakottaa tekkikehitystä ja tekki- ja hintakehitys siirtää sitä painopistettä suunnasta toiseen.
En tiedä onko vaikutus promilleja vai promillen osia, mutta oman haittansa myyntiin tuonee sekin, miten paljon uusien autojen pitää (käyttövoimasta riippumatta) häiritä kuljettajaa ajon aikana ilman ylimääräisiä käynnistysrituaaleja. Tämä ei suoraan liity käyttövoimaan, mutta ylipäätään uusmyyntiin, joka vaikuttaa käyttövoimien tasapainoon.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- mutt
- Viestit: 5887
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Mutta sitten pääsivätkin asiaan!Vittorio Jano kirjoitti: ↑23 Syys 2025, 11:29Ei tämä vallankumous oikein etene. Mutta eihän ne aina. Venäjälläkin tarvittiin kaksi.
Italian myyntilukemilla ei mikään ihme, että Fiatkin alkoi dinokoneita laittelemaan uudelleen 500:iin.
Fascism gets shit done.Saas nähdä. Kiinassa ei taideta pahemmin tämän suhteen jarrutella.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 1663
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio Veloce vm.2021
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Henkilökohtaisesti mennyt kiinnostus uusiin autoihin juurikin tästä sähköisyydestä johtuen, ei vaan kiinnosta.
Eipä esim. Junior ja Tonalekaan ole saanut mitään ihmeempää liikehdintää forumilla.
Mielenkiintoista nähdä tullaanko tässä asiassa vielä takaisinpäin. Mut en tosiaan tiennyt että muualla euroopassa myydään suhteessa paljon vähemmän sähköautoja kuin Suomessa.
Eipä esim. Junior ja Tonalekaan ole saanut mitään ihmeempää liikehdintää forumilla.
Mielenkiintoista nähdä tullaanko tässä asiassa vielä takaisinpäin. Mut en tosiaan tiennyt että muualla euroopassa myydään suhteessa paljon vähemmän sähköautoja kuin Suomessa.
Paikalla
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ajoavustimien yms. hyödyt ovat tilastollisesti nähtävissä koska osa kuskin penkillä istuvista matkustajista ei näytä pystyvän keskittymään ajamiseen. Siispä viranomaiset haluavat lisää pimputtimia ja koska suurimmassa osassa maailmaa ei ole lunta maassa, varsinkaan siellä missä virkahenkilöt asustelevat, niin pimputuksen lisäksi tungetaan kaiken maailman ratin repimisautomatiikkaa mukaan.Polforea kirjoitti: ↑23 Syys 2025, 13:01En tiedä onko vaikutus promilleja vai promillen osia, mutta oman haittansa myyntiin tuonee sekin, miten paljon uusien autojen pitää (käyttövoimasta riippumatta) häiritä kuljettajaa ajon aikana ilman ylimääräisiä käynnistysrituaaleja. Tämä ei suoraan liity käyttövoimaan, mutta ylipäätään uusmyyntiin, joka vaikuttaa käyttövoimien tasapainoon.
- Aquatica
- Viestit: 15183
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
Saparo Legacy 2.5 STW Boxer '12
Citruen C5 1.8 16v '02
Exät:
Saparo Outback 2.0 Boxer diesel '11
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Pitäisi vaan ihan oikeasti keskittyä siihen ajamiseen. Ja sen tärkeyden valistamiseen.
Ei:
1) Someen
2) Nukkumiseen
3) Puhelimen näpräilyyn (jumalauta, HANDS VITUN FREE NYT OIKEESTI SAATANA) ((ollut aika monta läheltä-piti tilannetta täälläkin, kun selkeästi tuoreammalla kalustolla liikkeellä olevat futismammat leikkii puhelimella korvallaan yms)
Ja sit sitä valistusta, et hei: autoissa ON näitä juttuja. Voisko niitä käyttää? Voisko opetella siihen, että ei ole *aina* tavoitettavissa jos ei ole pakko? Viesti: ei kriittinen. Puhelu: vastaan heti. (Mulle ei soita ihmiset, jos ei ole Asiaa (TM) niin tiedän, että puheluun on oikeasti syy.)
Ja siis, on ollut noita uudempia EQE-mitälie mursuja, tesloja ja muita sähkövimpaimia missä tätä näkee tänä päivänä tosi paljon. On siellä sitten ne muut, kenelle ei kortti kuuluisi anyway, mut joo.
Paikalla
Ei ymmärrä.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Nykyisissä mursuissa, tesloissa ja muissa vispilöissä HF toimii todella hyvin ja helposti, käsittämätöntä kuinka kukaan jaksaa yhtään minkään takia vaarantaa liikennettä ja käyttää puhelinta korvalla.
Ei ymmärrä.
- Jiitee
- Viestit: 4719
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Joo, mutta muistamme nurkan takana ja varmasti - 30 luvulla tulevan kilometriveron,
jota on kaavailtu mm. massariippuvaiseksi. Jos noin käy niin hyvin mahdollisesti
ajan tuolloin prätkäällä, museoautolla ( ei veroa) tai rollaattorilla viimeisenä vaihtoehtona…


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 11979
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Hyödyt ja haitat lopulta tekevät summan, mutta eivät ole toisiaan poissulkevia entiteettejä. Ajoavustimien olemassaolo on ihan hyvä asia, ärsyttimien ja häiritsimien konfiguroitavuuden puute ei. Esim. nopeusrajoituksen muutoksen ilmoitus, jonka pitää olla uudessa autossa päällä aina startista ja joista jokainen kokemani on niin huono ja ärsyttävä toteutus, että sitä ei halua pitää päällä.FinPat kirjoitti: ↑24 Syys 2025, 09:00Ajoavustimien yms. hyödyt ovat tilastollisesti nähtävissä koska osa kuskin penkillä istuvista matkustajista ei näytä pystyvän keskittymään ajamiseen. Siispä viranomaiset haluavat lisää pimputtimia ja koska suurimmassa osassa maailmaa ei ole lunta maassa, varsinkaan siellä missä virkahenkilöt asustelevat, niin pimputuksen lisäksi tungetaan kaiken maailman ratin repimisautomatiikkaa mukaan.
Näistä uusista pimputtimista, jotka voi kytkeä pois mutta pitää olla startista päällä, voisi määritellä niin, että auto kertoo konfiguraation ja vaatii kuittauksen ennenkö suostuu liikkumaan - niin voisi pitää oman auton mieleisenä ja vieraalla autolla ajaessa näkisi heti, että mitä on käytössä ja mitä ei sekä sen, mitä listasta ehkä puuttuu (jos nyt omassa autossa on tälläinen varuste johon on tottunut). Käyttäjäystävällinen ja nykyistä informatiivisempi toteutus, joka ei karkota sitä osaa ostajista samalla tapaa kuin nykymallin ritualisoitu versio. Jos halutaan kannan uudistusta, pitäisi pyrkiä optimoimaan myyntiä eikä karsimaan pientäkään osaa ostajista pois.
Toki, osan niistä voisi tehdä paremmin ettei poiskytkentäinto olisi niin kova. Esimerkiksi se nopeusrajoitusinformaatio voisi tulla pehmeästi lausuttuna numerona eikä Cybersterin kaltaisella KRÄÄK -äänellä, niin ehkä sitä voisi sietää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Paikalla
Museoauto ja moottoripyörä täydentämään polkupyöriä on hyvä suunnitelma kyllä.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Toivottavasti tajuavat luopua myös yksityisyyden loukkausteknologioiden käytöstä tässä verotuksen muodossa. Iso Sisko on näet heikko houkutuksille käyttää kaikkia mahdollisia valvontakeinoja mitä vain eteen tulee.
Museoauto ja moottoripyörä täydentämään polkupyöriä on hyvä suunnitelma kyllä.
Paikalla
MY23 MB ja MY24 Porsas molemmat saa hiljaiseksi pysyvästi, ainoastaan pieni visuaalinen vinkki, nopeusrajoituksen kuva näytössä vilkkuu pari kertaa. Mursu taisi vaatia että ensimmäisen kerran laittoi hiljaiseksi jostain menuvalikosta ja Porsas on ollut hiljaa defaulttina.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Koska tuo rääkkyminen tuli pakolliseksi? Ja koskeeko myös saksalaisia? '
MY23 MB ja MY24 Porsas molemmat saa hiljaiseksi pysyvästi, ainoastaan pieni visuaalinen vinkki, nopeusrajoituksen kuva näytössä vilkkuu pari kertaa. Mursu taisi vaatia että ensimmäisen kerran laittoi hiljaiseksi jostain menuvalikosta ja Porsas on ollut hiljaa defaulttina.
- Polforea
- Viestit: 11979
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Olen elänyt käsityksessä että 2024 tai 2025. Saatan olla väärässä ja voi olla että pykälää voi tulkita niin, että visuaalinen ärsyke riittää - sehän olisi sinänsä ihan ok.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Kivijärvi
- Viestit: 989
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
"Toki, osan niistä voisi tehdä paremmin ettei poiskytkentäinto olisi niin kova. Esimerkiksi se nopeusrajoitusinformaatio voisi tulla pehmeästi lausuttuna numerona eikä Cybersterin kaltaisella KRÄÄK -äänellä, niin ehkä sitä voisi sietää."
Italiahan on tunnetusti kieli, jota käyttämällä puhelinluettelon lukeminen muuttuu kuuntelijaa innostavaksi. Stellantiksen Italian siivessä ylinopeuden pehmeän lempeä lausunta saattaisi suorastaan houkuttaa ylinopeuksiin tyyliin: "Vai come un razzo, stai andando a 200 all’ora!"
Italiahan on tunnetusti kieli, jota käyttämällä puhelinluettelon lukeminen muuttuu kuuntelijaa innostavaksi. Stellantiksen Italian siivessä ylinopeuden pehmeän lempeä lausunta saattaisi suorastaan houkuttaa ylinopeuksiin tyyliin: "Vai come un razzo, stai andando a 200 all’ora!"
- Kivijärvi
- Viestit: 989
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kuinka tärkeää teistä olisi omistaa Schuko-latauksen mahdollistava kaapeli? Eihän sillä toki juuri mitään saa ladattua edes kohtuullisen 45/50kWh akun näkökulmasta. Johto ei kaiketi ole kuulunut oman auton vakiovarusteisiin, tai on sitten kadonnut ennen auton päätymistä minulle. Vaikka latautuminen olisi niin sanotusti hidasta, mutta varmaa, saisi tuosta ainakin halpaa sähköä systeemiin. Taloyhtiön politiikka lienee se, että autojen peruslämmitinten käyttöön hankittujen tolppien kellokytkimiä poistetaan, ja tarjotaan mahdollisuus ladata autoa omaan piikkiin 24/7 10A virralla. Yleismallisen johdon hintahaarukka lienee kaikkea Temun ja kolmen sadan euron välillä.
- Cloverleaf
- Viestit: 1618
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Tesla Model 3
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Ekat kaksi vuotta Teslaa (60 kWh) latasin 10 A schuko-laturilla ja hyvin pärjäsi. Kilsat arkipäivittäin 60-100 km, mutta seisoihan auto taloyhtiön parkkiksella ainakin 12 h vuorokaudessa. Talvisin kovilla pakkasilla sai pitää aina laturissa kun mahdollista.Kivijärvi kirjoitti: ↑28 Syys 2025, 08:19Kuinka tärkeää teistä olisi omistaa Schuko-latauksen mahdollistava kaapeli? Eihän sillä toki juuri mitään saa ladattua edes kohtuullisen 45/50kWh akun näkökulmasta. Johto ei kaiketi ole kuulunut oman auton vakiovarusteisiin, tai on sitten kadonnut ennen auton päätymistä minulle. Vaikka latautuminen olisi niin sanotusti hidasta, mutta varmaa, saisi tuosta ainakin halpaa sähköä systeemiin. Taloyhtiön politiikka lienee se, että autojen peruslämmitinten käyttöön hankittujen tolppien kellokytkimiä poistetaan, ja tarjotaan mahdollisuus ladata autoa omaan piikkiin 24/7 10A virralla. Yleismallisen johdon hintahaarukka lienee kaikkea Temun ja kolmen sadan euron välillä.
Nyt kun on omakotitalo latauspisteellä ja löytyy voimavirtaan kytkettävä matkalaturi maakuntavierailuja varten, niin harvemmin tulee schukolaturia enää käytettyä. Mutta aina hätävarana mukana.
Paikalla
Tuon valmistajan vastuu -kysymyksen takia ei niitä Schuko-latureita enää toimiteta vakiona ainakaan e-CMP2 -sähkäreihin. Ja optiona maksavat älyttömät toista tonnia.
Hitaita ne ovat. Vain todelliseen hätätilanteeseen aggrekaatin kanssa.
Joten en Junioriin moista hankkinut, enkä ole kaivannut tavaratilaan turhana pyörimään.
En tosin ottanut renkaanpaikkaussarjaakaan. Enkä enää sitä aggrekaattina toimivaa toista polttomoottorivoimalinjaakaan
.
Cotzy
- Cotzy
- Viestit: 1289
- Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
- Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, Junior Elettrica Veloce 207 kW Q2 -25 & Carado A464 -11
- Paikkakunta: Turku
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Edellisessä 2021 DS3:lla oli mukana vielä Schuko-laturi omassa merkkilaukussaan. Iso limppu, kun siinä piti olla sisällä kaikki mahdolliset suojaukset ja pakattu iskunkestävään kumikuoreen, jos vaikka ladataan 50-luvun talon 50-luvun pistorasiasta johon tulee itse vedetyt johdot. Ja jotain sitten kuitenkin kärähtäisi.Kivijärvi kirjoitti: ↑28 Syys 2025, 08:19Kuinka tärkeää teistä olisi omistaa Schuko-latauksen mahdollistava kaapeli? Eihän sillä toki juuri mitään saa ladattua edes kohtuullisen 45/50kWh akun näkökulmasta. Johto ei kaiketi ole kuulunut oman auton vakiovarusteisiin, tai on sitten kadonnut ennen auton päätymistä minulle. Vaikka latautuminen olisi niin sanotusti hidasta, mutta varmaa, saisi tuosta ainakin halpaa sähköä systeemiin. Taloyhtiön politiikka lienee se, että autojen peruslämmitinten käyttöön hankittujen tolppien kellokytkimiä poistetaan, ja tarjotaan mahdollisuus ladata autoa omaan piikkiin 24/7 10A virralla. Yleismallisen johdon hintahaarukka lienee kaikkea Temun ja kolmen sadan euron välillä.
Tuon valmistajan vastuu -kysymyksen takia ei niitä Schuko-latureita enää toimiteta vakiona ainakaan e-CMP2 -sähkäreihin. Ja optiona maksavat älyttömät toista tonnia.
Hitaita ne ovat. Vain todelliseen hätätilanteeseen aggrekaatin kanssa.
Joten en Junioriin moista hankkinut, enkä ole kaivannut tavaratilaan turhana pyörimään.
En tosin ottanut renkaanpaikkaussarjaakaan. Enkä enää sitä aggrekaattina toimivaa toista polttomoottorivoimalinjaakaan

Cotzy
- Kivijärvi
- Viestit: 989
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Citroën ë-C4 X Max
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kivuton ekakerta ABC:n latausasemalla. Paikalla olon ja oikean laturin valinnan jälkeen äppi kehotti laittamaan johtoa autoon ja aloittamaan latauksen uudella painalluksella. Ja toimi onneksi kerrasta.
Plus 12 ulkona ja aloitusnopeus (33% jäljellä) 49kWh. Tällä mentiin vissiin n. 80%:Iin, jolloin vauhtia enää 13kWh. Molemmat vähän hitaita, vaikkei odotukset mitään kovia olleet.Viimeiset 5KWh olisi sitten pitänyt odottaa puolisen tuntia. Kauppareissulla kuitenkin käytännössä 150km lisää. Ehkäpä kuitenkin se 11 vaihtovirtalataus töissä lienee paras keino tämän vehkeen täyttämiseen.
Plus 12 ulkona ja aloitusnopeus (33% jäljellä) 49kWh. Tällä mentiin vissiin n. 80%:Iin, jolloin vauhtia enää 13kWh. Molemmat vähän hitaita, vaikkei odotukset mitään kovia olleet.Viimeiset 5KWh olisi sitten pitänyt odottaa puolisen tuntia. Kauppareissulla kuitenkin käytännössä 150km lisää. Ehkäpä kuitenkin se 11 vaihtovirtalataus töissä lienee paras keino tämän vehkeen täyttämiseen.
-
- Viestit: 2712
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
No sittenhän se töpselilaturi on ihan välttämättömyys. Ja rajahan on 8 A, kun lataillaan wanhasta lämpötolpan tms. pistorasiasta.
Ei muuten uudemmissakaan asennuksissa / remontoiduilla parkkipaikoilla usein ole tarjolla kuin 1~ lataus eli max. 16 A. Jolloinka moinen töpselilaturi pitää hankkia. Matkoille sitä on aika turha ottaa mukaan. Pääsee sähkön loputtua nopeammin perille pistämällä töppöstä toisen eteen...
Sillä 1,7 kW (8 A) tehollakin saa noin 100 km ajomatkaan riittävät elektroonit ahdettua akkuun yön aikana. Jos käsissä taas perinteinen "tulin tänään Kuopiosta ja huomenna pitää päästä Vaasaan", niin sitten tarvetta etsiytyä rivakamman latauspisteen äärelle.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Paikalla
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Paitsi eTron 50 ja Taycan J1 vispilä. Tai tietysti jos jos yö on napapiirin pohjoispuolella jouluna... No, siellä voi sitten taas olla sen verran kylmä että 1.7kW ei riitä kuin akun lämmitykseen.insinörtti kirjoitti: ↑29 Syys 2025, 17:31Sillä 1,7 kW (8 A) tehollakin saa noin 100 km ajomatkaan riittävät elektroonit ahdettua akkuun yön aikana.
- Grendel
- Viestit: 607
- Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
- Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Pärjäsin kyllä aivan hyvin schukolla, ennen kuin sain tuon 11 kW aseman.
Suurin etu tehokkaammassa on jos haluaa ladata halvoilla tunneilla, eikä ne riitä valoviralla.
Suurin etu tehokkaammassa on jos haluaa ladata halvoilla tunneilla, eikä ne riitä valoviralla.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Touche. Tarvitaan melkein 2 yötä sataan kilsaan jos elektroneja joutuu shukosta tankkiin valuttelemaan. En ole edes koittanut mokomaa temppua, mutta auton mukana tuli kyllä tähänkin pystyvä laturi. Snadisti huolettaa jouluksi puuhasteltu reissu, jossa urheiluselkä kulkee junan kyydissä Rovaniemelle ja sieltä pitäisi ajella Sallaan ees taas. Kohdemökin latausmahdollisuus taitaa olla tässä mainittu, joten saapas nähdä muutanko jouluna Sallaan.FinPat kirjoitti: ↑29 Syys 2025, 18:34Paitsi eTron 50 ja Taycan J1 vispilä. Tai tietysti jos jos yö on napapiirin pohjoispuolella jouluna... No, siellä voi sitten taas olla sen verran kylmä että 1.7kW ei riitä kuin akun lämmitykseen.insinörtti kirjoitti: ↑29 Syys 2025, 17:31Sillä 1,7 kW (8 A) tehollakin saa noin 100 km ajomatkaan riittävät elektroonit ahdettua akkuun yön aikana.

- TeroPee
- Viestit: 1672
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Sen verran tornin laturia on kehuttava, että samaan mötikkään saa sekä sukon että voimavirran. Ettei tarvitse kahta piuhaa kuljetella. Ja etuloosterin käyttö on niin vähäistä, että siellä ne mahtuu aina olemaan. Näin ainakin meillä.
Kesärenkailla (21") on nyt ajettu 6168km keskinopeudella 48 km/h. Kulutus on ollut 25,1 kWh/100km. Onhan se paljon, mutta kun kotona lataa ja ajaa lyhyitä, maks 200km siivuja niin riittää hyvin. Ja tarvittaessa tien päällä saa parhaimmillaan lähes 150 kW teholla lisää mehua tankkiin.
Kesärenkailla (21") on nyt ajettu 6168km keskinopeudella 48 km/h. Kulutus on ollut 25,1 kWh/100km. Onhan se paljon, mutta kun kotona lataa ja ajaa lyhyitä, maks 200km siivuja niin riittää hyvin. Ja tarvittaessa tien päällä saa parhaimmillaan lähes 150 kW teholla lisää mehua tankkiin.
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Hyväksytään nämä kehut. Auto on kerrassaan erinomainen. Kunhan sen kulutusominaisuudet sopivat omaan ajoprofiiliin - kuten itsellä sopii kutakuinkin täydellisesti. Ja kun kaikki palstalaiset tämän pohjalta hyppäävät tornin etsintään, niin muistakaa saksalainen totuus. Varustetasolla on enemmän merkitystä kuin voisi kuvitellakaan.TeroPee kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 10:23Sen verran tornin laturia on kehuttava, että samaan mötikkään saa sekä sukon että voimavirran. Ettei tarvitse kahta piuhaa kuljetella. Ja etuloosterin käyttö on niin vähäistä, että siellä ne mahtuu aina olemaan. Näin ainakin meillä.
Kesärenkailla (21") on nyt ajettu 6168km keskinopeudella 48 km/h. Kulutus on ollut 25,1 kWh/100km. Onhan se paljon, mutta kun kotona lataa ja ajaa lyhyitä, maks 200km siivuja niin riittää hyvin. Ja tarvittaessa tien päällä saa parhaimmillaan lähes 150 kW teholla lisää mehua tankkiin.
-
- Viestit: 987
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & E-Tron 55 -21 & Miata -90 ex: XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, 460 -87, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Itsellä on itseasiassa yksi 55 troni tällä hetkellä varauksessa ja pitäisi mennä tänään sitä katsomaanlerppu kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 11:48Hyväksytään nämä kehut. Auto on kerrassaan erinomainen. Kunhan sen kulutusominaisuudet sopivat omaan ajoprofiiliin - kuten itsellä sopii kutakuinkin täydellisesti. Ja kun kaikki palstalaiset tämän pohjalta hyppäävät tornin etsintään, niin muistakaa saksalainen totuus. Varustetasolla on enemmän merkitystä kuin voisi kuvitellakaan.TeroPee kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 10:23Sen verran tornin laturia on kehuttava, että samaan mötikkään saa sekä sukon että voimavirran. Ettei tarvitse kahta piuhaa kuljetella. Ja etuloosterin käyttö on niin vähäistä, että siellä ne mahtuu aina olemaan. Näin ainakin meillä.
Kesärenkailla (21") on nyt ajettu 6168km keskinopeudella 48 km/h. Kulutus on ollut 25,1 kWh/100km. Onhan se paljon, mutta kun kotona lataa ja ajaa lyhyitä, maks 200km siivuja niin riittää hyvin. Ja tarvittaessa tien päällä saa parhaimmillaan lähes 150 kW teholla lisää mehua tankkiin.



- Jiitee
- Viestit: 4719
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. VW Typ1 1964 DeLuxe. Projektina 116-Giulietta 2.0 TC `81 ( 2. sarja )
ex-Giulia 2,0 TB ´17, `81 Giulietta 2.0 TC( 1. sarja) , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Jaaha, tauti etenee...toivottavasti ei tule talven epidemiaa. Saisko au(t/d)ismicounterrokotteen jostakin varulle ?Gusse kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 12:43Itsellä on itseasiassa yksi 55 troni tällä hetkellä varauksessa ja pitäisi mennä tänään sitä katsomaanlerppu kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 11:48Hyväksytään nämä kehut. Auto on kerrassaan erinomainen. Kunhan sen kulutusominaisuudet sopivat omaan ajoprofiiliin - kuten itsellä sopii kutakuinkin täydellisesti. Ja kun kaikki palstalaiset tämän pohjalta hyppäävät tornin etsintään, niin muistakaa saksalainen totuus. Varustetasolla on enemmän merkitystä kuin voisi kuvitellakaan.TeroPee kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 10:23Sen verran tornin laturia on kehuttava, että samaan mötikkään saa sekä sukon että voimavirran. Ettei tarvitse kahta piuhaa kuljetella. Ja etuloosterin käyttö on niin vähäistä, että siellä ne mahtuu aina olemaan. Näin ainakin meillä.
Kesärenkailla (21") on nyt ajettu 6168km keskinopeudella 48 km/h. Kulutus on ollut 25,1 kWh/100km. Onhan se paljon, mutta kun kotona lataa ja ajaa lyhyitä, maks 200km siivuja niin riittää hyvin. Ja tarvittaessa tien päällä saa parhaimmillaan lähes 150 kW teholla lisää mehua tankkiin.. Katsotaan miten käy. Tuli aiemmin käytyä kokeilemassa 50 tronia ja todettua, että on kyllä hiljaista ja sopivaa kyytiä keski-ikäiselle pääkaupunkiseudun ruuhkissa pyörimiseen
![]()
![]()


Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Kannattaa rokottautua, muutoin käy niin kuin itselle poikaa treeneistä noutaessa tuossa joku päivä sitten. Parkkiksella kaksi samanlaista, sentään erivärisiä. Stelviolla tätä ei tapahtunut koskaan! Pelästyin jo että oon eksynyt johonkin Audi-möötteen.Jiitee kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 13:30Jaaha, tauti etenee...toivottavasti ei tule talven epidemiaa. Saisko au(t/d)ismicounterrokotteen jostakin varulle ?Gusse kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 12:43Itsellä on itseasiassa yksi 55 troni tällä hetkellä varauksessa ja pitäisi mennä tänään sitä katsomaanlerppu kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 11:48
Hyväksytään nämä kehut. Auto on kerrassaan erinomainen. Kunhan sen kulutusominaisuudet sopivat omaan ajoprofiiliin - kuten itsellä sopii kutakuinkin täydellisesti. Ja kun kaikki palstalaiset tämän pohjalta hyppäävät tornin etsintään, niin muistakaa saksalainen totuus. Varustetasolla on enemmän merkitystä kuin voisi kuvitellakaan.. Katsotaan miten käy. Tuli aiemmin käytyä kokeilemassa 50 tronia ja todettua, että on kyllä hiljaista ja sopivaa kyytiä keski-ikäiselle pääkaupunkiseudun ruuhkissa pyörimiseen
![]()
![]()
![]()

Paikalla
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Konsernisisarruksella sama juttu, joka paikassa vaikka lampaat söisivät. Tänään viimeksi Lohjalla taisi olla 3 kpl Taycan Risti/Urheilu Turisteja latautumassa.
-
- Viestit: 987
- Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
- Car(s): Model 3sr -21 & E-Tron 55 -21 & Miata -90 ex: XC60 T8 -18, F-Pace -16, Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, 460 -87, ZX -97, BX -89, CX -87
- Paikkakunta: Espoo
Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
No tuli sitten liityttyä palstalaisten etronistien joukkoonGusse kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 12:43Itsellä on itseasiassa yksi 55 troni tällä hetkellä varauksessa ja pitäisi mennä tänään sitä katsomaanlerppu kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 11:48Hyväksytään nämä kehut. Auto on kerrassaan erinomainen. Kunhan sen kulutusominaisuudet sopivat omaan ajoprofiiliin - kuten itsellä sopii kutakuinkin täydellisesti. Ja kun kaikki palstalaiset tämän pohjalta hyppäävät tornin etsintään, niin muistakaa saksalainen totuus. Varustetasolla on enemmän merkitystä kuin voisi kuvitellakaan.TeroPee kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 10:23Sen verran tornin laturia on kehuttava, että samaan mötikkään saa sekä sukon että voimavirran. Ettei tarvitse kahta piuhaa kuljetella. Ja etuloosterin käyttö on niin vähäistä, että siellä ne mahtuu aina olemaan. Näin ainakin meillä.
Kesärenkailla (21") on nyt ajettu 6168km keskinopeudella 48 km/h. Kulutus on ollut 25,1 kWh/100km. Onhan se paljon, mutta kun kotona lataa ja ajaa lyhyitä, maks 200km siivuja niin riittää hyvin. Ja tarvittaessa tien päällä saa parhaimmillaan lähes 150 kW teholla lisää mehua tankkiin.. Katsotaan miten käy. Tuli aiemmin käytyä kokeilemassa 50 tronia ja todettua, että on kyllä hiljaista ja sopivaa kyytiä keski-ikäiselle pääkaupunkiseudun ruuhkissa pyörimiseen
![]()
![]()

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä
Onnittelut uudesta autosta! Nyt vaan valikosta ruksimaan ajonestoja pois ja vasemman viiksen päädystä joutuu joka kerta erikseen kaistavahdin nuijimaan rattia nykimästä. Todella mukavia kilometrejä tiedossa, itsellä ainakin on olo kuin lentävällä matolla liikkuisi hiljaisuuden keskellä - ajokelistä tai tien pinnasta riippumatta. La mechanicca delle keski-ikä!Gusse kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 21:55No tuli sitten liityttyä palstalaisten etronistien joukkoonGusse kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 12:43Itsellä on itseasiassa yksi 55 troni tällä hetkellä varauksessa ja pitäisi mennä tänään sitä katsomaanlerppu kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 11:48
Hyväksytään nämä kehut. Auto on kerrassaan erinomainen. Kunhan sen kulutusominaisuudet sopivat omaan ajoprofiiliin - kuten itsellä sopii kutakuinkin täydellisesti. Ja kun kaikki palstalaiset tämän pohjalta hyppäävät tornin etsintään, niin muistakaa saksalainen totuus. Varustetasolla on enemmän merkitystä kuin voisi kuvitellakaan.. Katsotaan miten käy. Tuli aiemmin käytyä kokeilemassa 50 tronia ja todettua, että on kyllä hiljaista ja sopivaa kyytiä keski-ikäiselle pääkaupunkiseudun ruuhkissa pyörimiseen
![]()
![]()
![]()