Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
_rico
Viestit: 1355
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja _rico »

FinPat kirjoitti:
28 Syys 2024, 18:56

about jokainen sähköliitin oli eri tyyppinen ja erilainen vapautuskieli eri paikassa.
TÄMÄ! Helposti top-3 vit***aisempia asioita maailmassa :twisted:

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Keskenään erilaiset sähköliittimet samalla tienoolla on kirkkaasti paras tapa varmistaa, ettei asentaja kytke niitä väärin, kun sopivat vain oikeisiin kohtiin.

Toki olisi kiva jos lukitukset olisi seudullansa universaaleja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 2067
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tätä varten on kaikissa ajoneuvoliitinsarjoissa tarjolla erilaisia nastamääriä ja koodauskoloja sekä toisinaan värivaihtoehtojakin. Selvitään yhdellä liitinperheellä ja yksillä työkaluilla.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Khyl, niilläkin erotuksilla ne tökkelit ovat keskenään erilaisia. Mutta kauheen tylsän kuuloinen ratkaisu :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Alfa Romeon kohdalla voisi nuo tökkelit olla kaikki samoja ja piuhatkin saman värisiä. Väärinkytkentä kun on estetty optimaalisella johtojen mitoituksella :lol:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
atti
Viestit: 715
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja atti »

Fiat Ducaton ECUn kanssa tappelua tunnin verran. Ainakin jotain uutta tuli itselle ymmärrykseen. Lisäksi välistä on mukava katsoa kun muillakaan ei mene kerrasta kaikki hommat ojennukseen. Hyvää sitkeyttä ja osaamista.

https://www.youtube.com/watch?v=w1zzIHVcSoo

Avatar
mattijus
Viestit: 5287
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Arvelin katsastaa harmaan tojotan ennen renkaiden kausivaihtoa. Tavallaan rengastaktiikka kai meni hyvin, kun katsastuksessa bongattiin katkennut takajousi - harmaasta tojotasta!? :crazyeyes:

Renkaat vaihtunee sitten näppärästi samalla kuin takajousetkin. Uutta akkua mokoma romu ei ole tälle vuodelle ansainnut. :evil:
VMP

Avatar
atti
Viestit: 715
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja atti »

Ihan käyttöautojen varaosahinnat saavat Maseratin omistamisen vaikuttamaan edulliselle. Eihän tuossa ole mitään järkeä!

"Pariskunnalle kerrottiin, että heidän vanhan Audinsa varaosa maksaa 20 000 euroa"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 7bb3596866

Kyseessä oli 2013 syyskuussa hankittu Audi Q5 hybridi, joka vikaantui hieman ennen auton 10-vuotispäivää, kun mittarissa oli reilut 150 000 kilometriä. Huolto totesi, että ajoakku on vaihdettava.

Varaosan hinnaksi ilmoitettiin järisyttävät 20 000 euroa." Audi tuli 50%:lla vastaan

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Arkiaudeissa ei äkkiseltään moni ajattelekaan, että Q on konsonantti, ei vokaali. Vanha audiharrastajan sanonta nimittäin kertoo, että ei se ole rahamies joka konsonanttiaudin ostaa, mutta se on, joka sellaisen ylläpitää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

DS3 hermostohäiriöt korjattu ja "heitä puolisokkona osia ongelmaan" -ratkaisu oli väärä. Tyypillisesti sekoamisoireet tulevat näissä kun body computer (BSI) tai vilkkuviiksein yhteyteen integroitu purnukka (COM2000) kosahtaa. Vaihdoin molemmat mutta oireet säilyivät.

Kun kojelauta puretiin päreiksi niin sieltähän oli johtosarja irronnut kiinnikkeistään ja hangannut pari piuhaa paljaaksi jolloin BSI - COM2000 CAN-väylä kommunikaatio menee mielenkiintoiseksi.

No, nyt auto kasassa, koeajettu ja täysijärkiseksi todettu. Koeajon aikana luonnollisesti takapöntön kannakevanne napsahti poikki, vanha ja ruosteinen kun oli. Onneksi hyllyssä oli rosterinippusiteitä (https://www.motonet.fi/tuote/nippuside- ... ct=48-7395) ja pönttö on taas tukevasti paikoillaan. Pitää kyllä koko putkisto vaihtaa tähän viimeistään ensi kesänä koska alkuperäinen 2011 on kyllä kaikkinensa saattohoitokunnossa.

Jos uusi Renault 5 EV on oikeasti kiva ajettava niin saattaa olla kesällä on myös talouden keltainen auto vaihtuu...

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Eli kerrankin voi puhua oikeasti CAN-väyläviasta, kun väylän fyysinen siirtotie oli rikki.
FinPat kirjoitti:
17 Marras 2024, 16:35
No, nyt auto kasassa, koeajettu ja täysijärkiseksi todettu.
Kyllä ei kuulosta Citrooénilta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Vaihoin corsaan iskarit. 90tkm mittarissa ja ensiasennusiskarit kaputt. Ei mikään hirveä kesto. Edelleen sitä mieltä olen kyllä, että tuollainen macperson kääntölaakereineen on pelsebuubin keksintö. No, eipä pikkuautoon voi laittaa kuin kaikkein halvinta eli perssoni keulaan ja puolijäykkä taakse.
"puhun niin totta kuin osaan"

FinPat
Viestit: 8000
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

palkus kirjoitti:
17 Marras 2024, 21:21
No, eipä pikkuautoon voi laittaa kuin kaikkein halvinta eli perssoni keulaan ja puolijäykkä taakse.
Come on, man! McPherson edessä löytyypi 911 Possuista aina 992 sukupolveen saakka.

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

FinPat kirjoitti:
17 Marras 2024, 21:37
palkus kirjoitti:
17 Marras 2024, 21:21
No, eipä pikkuautoon voi laittaa kuin kaikkein halvinta eli perssoni keulaan ja puolijäykkä taakse.
Come on, man! McPherson edessä löytyypi 911 Possuista aina 992 sukupolveen saakka.
Nää on näitä ihmejuttuja, kun on pitänyt tämmösiäkin halventaa. En nyt nykytilannetta tiedä, mutta esim. penarilla on ollut voileipä- kolmossarjassa perssonit ja isommassa paremmisto-vitosessa ei. Olen Alfojen kanssa aloittelija koska vasta kolmas menossa (eri malleja kaikki), eikä yhdessäkään ole jouset kääntyilleet. Semmosta autoa en toki itselle hommaakaan jossa kääntyilee. Pari muutakin reunaehtoa toki on: ei idästä eikä saaresta.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11550
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei se perssoni nyt niiiin kamala ole, kunhan on säädyllisesti suunniteltu ja toteutettu. Suunnittelua ja toteutusta toki helpottaa, jos sen pyörän ei tarvi sekä vetää että ohjata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

TurboJ
Viestit: 358
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Perssonin voi tehdä myös niin, että jousi ei käänny. Laitetaan pelkkä napa kääntymään ja kääntölaakerit sen ala- sekä yläpuolelle. Ford Focus RS:ssä käytetty rakenne (nimeltään RevoKnuckle), sekä Renault Megane RS:ssä (PerfoHub). Toimii upeasti ja kaikki menee samoihin kiinnityspisteisiin kuin normaalissa Pherson-tolpassa. Halvimpiin kauppakasseihin noita ei tietysti tule, mutta tilansäästö ja ajo-ominaisuudet siis on mahdollista toteuttaa samanaikaisesti.

Avatar
palkus
Viestit: 5529
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ ja vaikka opc insignia. Sitten on jossain sillai järjestetty, että kääntölaakeri onkin alalautasessa. Opeli on muutenkin kunnostautunut esim astrassa jossa puolijäkkään taka-akseliin on lisätty watts- tangot.
"puhun niin totta kuin osaan"

Vastaa Viestiin