Muiden merkkien murheita.

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
_rico
Viestit: 1364
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja _rico »

FinPat kirjoitti:
28 Syys 2024, 18:56

about jokainen sähköliitin oli eri tyyppinen ja erilainen vapautuskieli eri paikassa.
TÄMÄ! Helposti top-3 vit***aisempia asioita maailmassa :twisted:

Avatar
Polforea
Viestit: 11763
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Keskenään erilaiset sähköliittimet samalla tienoolla on kirkkaasti paras tapa varmistaa, ettei asentaja kytke niitä väärin, kun sopivat vain oikeisiin kohtiin.

Toki olisi kiva jos lukitukset olisi seudullansa universaaleja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Isola
Viestit: 2094
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル, una macchina razionale ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tätä varten on kaikissa ajoneuvoliitinsarjoissa tarjolla erilaisia nastamääriä ja koodauskoloja sekä toisinaan värivaihtoehtojakin. Selvitään yhdellä liitinperheellä ja yksillä työkaluilla.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8 x 2. Etu-, taka- ja neliveto x 2. Puuttuu kaasuturbiini ja yliveto.

Avatar
Polforea
Viestit: 11763
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Khyl, niilläkin erotuksilla ne tökkelit ovat keskenään erilaisia. Mutta kauheen tylsän kuuloinen ratkaisu :D
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5554
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Alfa Romeon kohdalla voisi nuo tökkelit olla kaikki samoja ja piuhatkin saman värisiä. Väärinkytkentä kun on estetty optimaalisella johtojen mitoituksella :lol:
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
atti
Viestit: 769
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja atti »

Fiat Ducaton ECUn kanssa tappelua tunnin verran. Ainakin jotain uutta tuli itselle ymmärrykseen. Lisäksi välistä on mukava katsoa kun muillakaan ei mene kerrasta kaikki hommat ojennukseen. Hyvää sitkeyttä ja osaamista.

https://www.youtube.com/watch?v=w1zzIHVcSoo

Avatar
mattijus
Viestit: 5304
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Arvelin katsastaa harmaan tojotan ennen renkaiden kausivaihtoa. Tavallaan rengastaktiikka kai meni hyvin, kun katsastuksessa bongattiin katkennut takajousi - harmaasta tojotasta!? :crazyeyes:

Renkaat vaihtunee sitten näppärästi samalla kuin takajousetkin. Uutta akkua mokoma romu ei ole tälle vuodelle ansainnut. :evil:
VMP

Avatar
atti
Viestit: 769
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja atti »

Ihan käyttöautojen varaosahinnat saavat Maseratin omistamisen vaikuttamaan edulliselle. Eihän tuossa ole mitään järkeä!

"Pariskunnalle kerrottiin, että heidän vanhan Audinsa varaosa maksaa 20 000 euroa"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 7bb3596866

Kyseessä oli 2013 syyskuussa hankittu Audi Q5 hybridi, joka vikaantui hieman ennen auton 10-vuotispäivää, kun mittarissa oli reilut 150 000 kilometriä. Huolto totesi, että ajoakku on vaihdettava.

Varaosan hinnaksi ilmoitettiin järisyttävät 20 000 euroa." Audi tuli 50%:lla vastaan

Avatar
Polforea
Viestit: 11763
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Arkiaudeissa ei äkkiseltään moni ajattelekaan, että Q on konsonantti, ei vokaali. Vanha audiharrastajan sanonta nimittäin kertoo, että ei se ole rahamies joka konsonanttiaudin ostaa, mutta se on, joka sellaisen ylläpitää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
FinPat
Viestit: 8422
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

DS3 hermostohäiriöt korjattu ja "heitä puolisokkona osia ongelmaan" -ratkaisu oli väärä. Tyypillisesti sekoamisoireet tulevat näissä kun body computer (BSI) tai vilkkuviiksein yhteyteen integroitu purnukka (COM2000) kosahtaa. Vaihdoin molemmat mutta oireet säilyivät.

Kun kojelauta puretiin päreiksi niin sieltähän oli johtosarja irronnut kiinnikkeistään ja hangannut pari piuhaa paljaaksi jolloin BSI - COM2000 CAN-väylä kommunikaatio menee mielenkiintoiseksi.

No, nyt auto kasassa, koeajettu ja täysijärkiseksi todettu. Koeajon aikana luonnollisesti takapöntön kannakevanne napsahti poikki, vanha ja ruosteinen kun oli. Onneksi hyllyssä oli rosterinippusiteitä (https://www.motonet.fi/tuote/nippuside- ... ct=48-7395) ja pönttö on taas tukevasti paikoillaan. Pitää kyllä koko putkisto vaihtaa tähän viimeistään ensi kesänä koska alkuperäinen 2011 on kyllä kaikkinensa saattohoitokunnossa.

Jos uusi Renault 5 EV on oikeasti kiva ajettava niin saattaa olla kesällä on myös talouden keltainen auto vaihtuu...

Avatar
Polforea
Viestit: 11763
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Eli kerrankin voi puhua oikeasti CAN-väyläviasta, kun väylän fyysinen siirtotie oli rikki.
FinPat kirjoitti:
17 Marras 2024, 16:35
No, nyt auto kasassa, koeajettu ja täysijärkiseksi todettu.
Kyllä ei kuulosta Citrooénilta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5554
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Vaihoin corsaan iskarit. 90tkm mittarissa ja ensiasennusiskarit kaputt. Ei mikään hirveä kesto. Edelleen sitä mieltä olen kyllä, että tuollainen macperson kääntölaakereineen on pelsebuubin keksintö. No, eipä pikkuautoon voi laittaa kuin kaikkein halvinta eli perssoni keulaan ja puolijäykkä taakse.
"puhun niin totta kuin osaan"

Paikalla
FinPat
Viestit: 8422
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

palkus kirjoitti:
17 Marras 2024, 21:21
No, eipä pikkuautoon voi laittaa kuin kaikkein halvinta eli perssoni keulaan ja puolijäykkä taakse.
Come on, man! McPherson edessä löytyypi 911 Possuista aina 992 sukupolveen saakka.

Avatar
palkus
Viestit: 5554
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

FinPat kirjoitti:
17 Marras 2024, 21:37
palkus kirjoitti:
17 Marras 2024, 21:21
No, eipä pikkuautoon voi laittaa kuin kaikkein halvinta eli perssoni keulaan ja puolijäykkä taakse.
Come on, man! McPherson edessä löytyypi 911 Possuista aina 992 sukupolveen saakka.
Nää on näitä ihmejuttuja, kun on pitänyt tämmösiäkin halventaa. En nyt nykytilannetta tiedä, mutta esim. penarilla on ollut voileipä- kolmossarjassa perssonit ja isommassa paremmisto-vitosessa ei. Olen Alfojen kanssa aloittelija koska vasta kolmas menossa (eri malleja kaikki), eikä yhdessäkään ole jouset kääntyilleet. Semmosta autoa en toki itselle hommaakaan jossa kääntyilee. Pari muutakin reunaehtoa toki on: ei idästä eikä saaresta.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11763
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei se perssoni nyt niiiin kamala ole, kunhan on säädyllisesti suunniteltu ja toteutettu. Suunnittelua ja toteutusta toki helpottaa, jos sen pyörän ei tarvi sekä vetää että ohjata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

TurboJ
Viestit: 377
Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TurboJ »

Perssonin voi tehdä myös niin, että jousi ei käänny. Laitetaan pelkkä napa kääntymään ja kääntölaakerit sen ala- sekä yläpuolelle. Ford Focus RS:ssä käytetty rakenne (nimeltään RevoKnuckle), sekä Renault Megane RS:ssä (PerfoHub). Toimii upeasti ja kaikki menee samoihin kiinnityspisteisiin kuin normaalissa Pherson-tolpassa. Halvimpiin kauppakasseihin noita ei tietysti tule, mutta tilansäästö ja ajo-ominaisuudet siis on mahdollista toteuttaa samanaikaisesti.

Avatar
palkus
Viestit: 5554
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ ja vaikka opc insignia. Sitten on jossain sillai järjestetty, että kääntölaakeri onkin alalautasessa. Opeli on muutenkin kunnostautunut esim astrassa jossa puolijäkkään taka-akseliin on lisätty watts- tangot.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Jiitee
Viestit: 4613
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Vaimon plugari- Niirosen vein vuosihuoltoon Sjoen Rantajuoppoon, jossa valitin kuskin peilin käännön takeltelusta.
Pikkuhuolto kyseessä, ja kerkesin juuri kuukausiraportin etäillä kun auto oli jo valmis tunnissa.

Älypeilin kääntö siis todettu vialliseksi, ja uusi vaihtoon ensi viikolla, varasin samalla ajan. Värikuoret vanhasta kuulemma irti ja uuteen kiinni. Takuu pelaa 4- vuotiaassakin, ja niin sen pitääkin kun Kian lupaus on 7 vuotta.
Eka vika ja 71 tkm odossa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
PK
Viestit: 517
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Korjaamolla kestää...

Viesti Kirjoittaja PK »

Olisi varmaan pitänyt pysyä Alfassa eikä vaihtaa Audiin...

2015 mallin TT:n moottorista halkesi mäntä viime elokuussa ja ratkaisuna oli Saksasta tilattu kunnostettu kone mihin vaihdettu männän renkaat, venttiilit, ketju ja nokka-akselia kiillotettu. Vuoden takuulla. No tämä kyseinen TFSI- kone kesti 20 000km ja sitten ampui kiertokangen koneesta läpi.

Ei mennyt takuuseen vaan natsit laittoivat syykseni että oli vesishokki (vaikka se laukesi kuivalla kelillä eikä vettä kai päässyt mistään sylinteriin.

No, korjaamolla kesti 1,5 kuukautta irroittaa viime huhtikuussa kone kun oli rengassesonkia ja ottivat helpompia hommia ohitseni.Eli kesäkuun alussa kone lähti Saksaan tutkittavaksi. No 4 kuukautta meni sakujen kanssa tapellessa ja ei auttanut kun ottaa sieltä n. 70 000 ajettu kone. No se saapui lokakuun alussa. Autoa ei ole minulla vieläkään eli 2kk tässä asennuksessa mennytkin.

Kaiken lisäksi asentaja joka sitä teki, mursi kätensä muutama viikko sitten ja se osaltaan pidensi auton saamista edelleen. Kuluttajalla heikko asema korjaamon viivyttelyjä vastaan. Liekö kellään kokemuksia venyneestä korjauksesta... epäilen kyllä. Ei näin idioottitilannetta voi muille sattua =)

p.s. ei enää Audia :wink:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4613
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Korjaamolla kestää...

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Voimia sinne, toivottavasti ajokokemus ja fiilinki kunnostetussa TT- Audissa korvaavat
menetykset. Kaikilla merkeillähän näitä tapauksia on, toisilla enemmän ja toisilla taas
vähemmän.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11763
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Korjaamolla kestää...

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Koetahan jaksaa. 10 vuotta sitten Alfankin konerempassa vierähti n. 3,5kk, ei ne ole aina kovin nopeita operaatioita..
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
karila
Viestit: 1228
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina 2020
Paikkakunta: Turku

Re: Korjaamolla kestää...

Viesti Kirjoittaja karila »

Tän vois siirtää kohtaan yleistä löpinää/muiden merkkien murheita.
- Kari

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11521
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Paikkakunta: 13100

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kiitos @karila!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
mattijus
Viestit: 5304
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Huuhtelin romanilavetin jäähdytysjärjestelmää. Konepelti auki lämmityskäyttäessä ihmettelin miten tukka hulmuaa. Flektin katkaisijan parasta ennen oli mennyt umpeen. (Kuva linkattu törkeästi jostain ebay ilmoituksesta)

https://i.ebayimg.com/images/g/jkcAAOSw ... -l1600.jpg
VMP

Avatar
mutt
Viestit: 5785
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Appiukon 2020 Audi kevythybridi jätti tielle vajaa kuukausi sitten. Nyt viimein on remontti valmis. Laturi ja suurjänniteakku vaihtoon, osat reilu 7 tonnia ja parilla tonnilla töitä päälle. Ei tarvinnut maksaa, kun oli uutena ostanut. Onnea niille, jotka näitä ostelee lainarahalla käytettynä siinä vaiheessa, kun hinnat on kympin ja kahden välissä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
jargon
Viestit: 642
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 -84 (1,7 16v)
Stelvio 2,0 -17

(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156sw 2,5 -03, 159sw 2,2 -06, 159 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja jargon »

mutt kirjoitti:
17 Tammi 2025, 21:03
Appiukon 2020 Audi kevythybridi jätti tielle vajaa kuukausi sitten. Nyt viimein on remontti valmis. Laturi ja suurjänniteakku vaihtoon, osat reilu 7 tonnia ja parilla tonnilla töitä päälle. Ei tarvinnut maksaa, kun oli uutena ostanut. Onnea niille, jotka näitä ostelee lainarahalla käytettynä siinä vaiheessa, kun hinnat on kympin ja kahden välissä.
Alkaa tuntua joskus mahdollisesti eteen tuleva multiairin vaihto edulliselta

Avatar
palkus
Viestit: 5554
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Näissä patteriosissa on kyllä huima hinta. Kevythypridissä akku on mitättömän kokoinen, eikä se laturikaan mikään tekniikan ihmelaite ole. Täysin keksittyjä hintoja. Kipasin liiteristä hintaan 49,90 boosterin, kun olen sellaista varalle kaipaillut. Kaikenlaisia akkutoimisia värkkejä myydään nykyjään ja hinnat sen kuin vain laskee.
"puhun niin totta kuin osaan"

Kuikkaa
Viestit: 47
Liittynyt: 12 Touko 2024, 15:29
Car(s): Stelvio super

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Kuikkaa »

Myös panamerassa ja cayennessa on mukavan hintaisia pattereita vaihdettavaksi.

Avatar
atti
Viestit: 769
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja atti »

Autojen valmistajat ovat tainneet siirtyä repimään investointirahat huolloista. Sitten ihmetellään miksi ihmiset eivät intoudu ostamaan uusia autoja.

https://www.is.fi/autot/art-2000010962748.html

"Kun Posnersin Fiat 500e vietiin korjaamolle, vika löytyi. Se oli sähköautosta hajonnut latauslaite. Uuden sisäisen laturin varaosahinta verkkokaupassa oli euroina vajaan tonnin, mutta uutta laturia ei voinut asentaa ilman ohjelmointia.

Kävi ilmi, että kyseisen ohjelmoinnin pystyi tekemään vain Fiat-merkkikorjaamo, joka laskuttaisi osasta vaihtoineen ja koodauksineen käsittämättömät noin kymmenentuhatta euroa"

Avatar
Jiitee
Viestit: 4613
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

atti kirjoitti:
18 Tammi 2025, 16:22
Autojen valmistajat ovat tainneet siirtyä repimään investointirahat huolloista. Sitten ihmetellään miksi ihmiset eivät intoudu ostamaan uusia autoja.

https://www.is.fi/autot/art-2000010962748.html

"Kun Posnersin Fiat 500e vietiin korjaamolle, vika löytyi. Se oli sähköautosta hajonnut latauslaite. Uuden sisäisen laturin varaosahinta verkkokaupassa oli euroina vajaan tonnin, mutta uutta laturia ei voinut asentaa ilman ohjelmointia.

Kävi ilmi, että kyseisen ohjelmoinnin pystyi tekemään vain Fiat-merkkikorjaamo, joka laskuttaisi osasta vaihtoineen ja koodauksineen käsittämättömät noin kymmenentuhatta euroa"
Vaihdoin omani 500e:n pois 2,5- vuotiaana osittain tuon takia.
Ja ei kuulemma ainoa lajissaan.
Latauslaite pitäisi kuulua ehdottomasti voimalinjatakuuseen, joka on Fiatissakin
8 vuotta ja 150 tkm. Stellantis sahaa taas jälkimarkkinoinnissa omaa
oksaansa….
Mm. Kialla näissä koko hoito 7 vuoden takuu….
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
155156
Viestit: 2206
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Näitä lukiessa sähköautoilu kiinnostaa vieläkin vähemmän kuin aikaisemmin.

Avatar
Dali
Viestit: 185
Liittynyt: 16 Syys 2021, 21:03
Car(s): 916 GTV 3.0 24v Phase 2
Citroen C5X PHEV 225
Paikkakunta: Raisio

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Dali »

155156 kirjoitti:
18 Tammi 2025, 17:36
Näitä lukiessa sähköautoilu kiinnostaa vieläkin vähemmän kuin aikaisemmin.
https://evclinic.eu/

Tuolla lisää kauhutarinoita. Jos kymmenen vuotta sitten peloteltiin pikkuturboista, ettei ne kestä 300 tkm asti, niin nyt on saavutus jos pääsee PHEVillä 200 tkm ilman viisinumeroista remonttilaskua.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11344
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

atti kirjoitti:
18 Tammi 2025, 16:22
"Kävi ilmi, että kyseisen ohjelmoinnin pystyi tekemään vain Fiat-merkkikorjaamo, joka laskuttaisi osasta vaihtoineen ja koodauksineen käsittämättömät noin kymmenentuhatta euroa"
Tämäpä mukavaa, vastaava auto kun tuli muutama viikko sitten katokseen.

Tanskani on vähän ruosteessa eli videosta en ymmärtänyt hittojakaan, mutta ilmeisesti kyseessä on se kokkare jota heppu konehuoneessa osoitteli. Jos osa maksaa tonnin ja merkkiliike laskuttaa töistä esmes 150€/timma, menisi vaihtotyöhön ja koodaukseen vaatimattomat puolitoista viikkoa. Olisi kiva kuulla mihin ruo perustuu.

Toisekseen, saa olla diplomiselittäjä asialla kertomassa miksi auton sisäinen laturi ei kuulu voimalinjatakuun piiriin.

Kolmanneksi, kalliissa remonteissa tuppaa olemaan potentiaalia pikkupajojen soveltaville ratkaisuille. Ei tietysti paljon lämmitä joskus tulevaisuudessa löytyvä halvempi ratkaisu jos pihassa seisoo ajokelvoton auto.

En nyt vielä ihan tämän vuoksi yöuniani menetä.
- Epäkelpokeräilijä -

Lumlum
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

Kaverin 2015 Touaregista mukautuva vakionopeudensäädin pimeänä... Keulassa kaksi tutkayksikköä (Master ja Slave). Listahinnat 3700 ja 3600 euroa...koko ACC-huolto töineen nyt 8500€... Voiko olla totta? Löytyykö maasta edullisempaa ratkaisua?

Avatar
mutt
Viestit: 5785
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Luulisi Tanskassakin olevan jonkinlainen kuluttajansuoja, ja EU:ssa valmistajilla vastuuta?

Ilmeisesti Fiatilla on myynti liian hyvää, kun kannattaa tuon tason perseilyä harrastaa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
TeroPee
Viestit: 1628
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Lumlum kirjoitti:
18 Tammi 2025, 20:23
Kaverin 2015 Touaregista mukautuva vakionopeudensäädin pimeänä... Keulassa kaksi tutkayksikköä (Master ja Slave). Listahinnat 3700 ja 3600 euroa...koko ACC-huolto töineen nyt 8500€... Voiko olla totta? Löytyykö maasta edullisempaa ratkaisua?
En ole kovin paljon tutustunut noiden sielunelämään, mutta on epätodennäköistä että molemmat yksiköt olisi rikki yhtä aikaa ja samalla tavalla. Mahdollisesti siellä on vaan toisen elementin lämmitysvastus pimeänä tai jo kalibrointi ketuillaan.

Vikakoodien luvusta kannattaa aloittaa (pk-seudulla onnistuu vaikka multa) ja sen jälkeen tietää jo enemmän. Purkuosat on myös vaihtoehto, todennäköisesti tosin vaatii merkkarilla tehdyn komponenttisuojan poiston. Myös sellainen firma kuin Eleworks / Aki Malinen kannattaa laittaa korvan taakse.

Lumlum
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Elo 2017, 21:33
Car(s): Giulietta MA M6 '17
Spider TS '03

Lancia k Busso '99
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Lumlum »

TeroPee kirjoitti:
19 Tammi 2025, 11:44
Lumlum kirjoitti:
18 Tammi 2025, 20:23
Kaverin 2015 Touaregista mukautuva vakionopeudensäädin pimeänä... Keulassa kaksi tutkayksikköä (Master ja Slave). Listahinnat 3700 ja 3600 euroa...koko ACC-huolto töineen nyt 8500€... Voiko olla totta? Löytyykö maasta edullisempaa ratkaisua?
En ole kovin paljon tutustunut noiden sielunelämään, mutta on epätodennäköistä että molemmat yksiköt olisi rikki yhtä aikaa ja samalla tavalla. Mahdollisesti siellä on vaan toisen elementin lämmitysvastus pimeänä tai jo kalibrointi ketuillaan.

Vikakoodien luvusta kannattaa aloittaa (pk-seudulla onnistuu vaikka multa) ja sen jälkeen tietää jo enemmän. Purkuosat on myös vaihtoehto, todennäköisesti tosin vaatii merkkarilla tehdyn komponenttisuojan poiston. Myös sellainen firma kuin Eleworks / Aki Malinen kannattaa laittaa korvan taakse.
Joo kiitos vinkeistä, ei ole ollut vielä auto piuhan päässä, katsotaan mitä sieltä selviää. K-Auton varaisahintoja ovat yllä mainitut, toivottavasti tosiaan jostain löytyy edullisemmin, mikäli tarve tulee. Hauskasti nykyisen mallin vastaavat palikat maksavat enää satasia, lkun varuste on levinnyt koko mallistoon.

Avatar
155156
Viestit: 2206
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei:
https://moottori.fi/uutinen/fordin-ecob ... omessa-ei/

Avatar
palkus
Viestit: 5554
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuo öljykylpynen jakoremmi on täysin käsittämätön keksintö.
"puhun niin totta kuin osaan"

Werneri
Viestit: 610
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Werneri »


Avatar
atti
Viestit: 769
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja atti »

Hienoa että joku on ruvennut tekemään jonkinlaista listaa autojen vaurioitumistodennäköisyyksistä ja kustannuksista. Olisi hienoa kun joku ottaisi asiakakseen tehdä tuollaisesta formaalimpaa ja kattavampaa tilastoa, kansainvälisellä tasolla. Luulen että vaikuttaisi monen ihmisen ostopäätökseen käytettyjen autojen kaupassa ja tätä kautta jälleenmyyntiarvoissa. Tuo taas vaikuttaisi hieman myös ostohalukkuuteen, jolloin valmistajien pitäisi jälleen ruveta keskittymään laatuun ja korjauskustannusten minimointiin (vs. maksimointiin)

Paikalla
FinPat
Viestit: 8422
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Itse asiassa tämä ei kai ole ongelma vaan helpottaa rap-muusikoiden ja jalkapallo/jääkiekkomiljönäärien varaosien hankintaa?
https://www.youtube.com/shorts/NkHOoU2z ... ture=share

Paikalla
FinPat
Viestit: 8422
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »


Avatar
Jiitee
Viestit: 4613
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe. Jonossa 116-Giulietta 2.0 TC ( 2. sarja )

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
03 Maalis 2025, 12:43
https://www.is.fi/autot/art-2000011070594.html

Oops!
Putlerin sotakaluston hankintalistalla tämä?
Hilux ja Landcruiser siellä jo ovatkin….. :evil:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
155156
Viestit: 2206
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja 155156 »


Paikalla
FinPat
Viestit: 8422
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ford hybrid latauskiellossa:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... ef306bf0c0

Tesla Roadster tulee hieman hitaasti, jopa hitaammin kuin Cybertruck aikanaan:
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/b ... b5fc192741

insinörtti
Viestit: 2678
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tulenkestävät kalsarit suositeltavat ainakin takapenkkiläisille muissakin merkeissä?
Lisäpisteet ovien lukitsemisesta.

Edit. Kämmellys korjattu. Nyt linkki vie eri uutiseen
Viimeksi muokannut insinörtti, 25 Maalis 2025, 15:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
mutt
Viestit: 5785
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja mutt »

^Perinteet velvoittavat.

(Disclaimer: Tiettävästi Pinton paloherkkyys ei juuri näkynyt tilastoissa, vaikka maine onkin kova.)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 11763
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

TVR:n paisari oli syssymmällä tyhjän oloinen, joten täytin sen viivaan asti ennen talvilepoa. Taas se näytti tyhjältä, joten nestettä katoaa jonnekin. Moottorinohjaus ja lämpömittari kuitenkin tajuavat lämpiämisen, joten nestettä ei katoa kauheasti, vain paisarin tyhjäksi.

Joten nyppäsin paisarin irti ja totesin, että vika löytyi. Paisarin pohjaan tulee letku, joka on sisähalkaisijaltaan n. 10mm, joka ei tietenkään sovi suoraan paisarin n. 16mm liitäntään, joten 10mm letkun siisällä on metallinen adapteri, joka on toisesta päästä nerokkaasti n. 12mm. Tämän 12mm metalliputken päälle on sitten puristettu sama 14mm letku, joka toisesta päästä on venytetty siihen 16mm liitäntään. Se 14mm letku sitten tihkutti tuosta 12mm puristetusta päästään ulos vähitellen. Looginen paikka vuotaa ja kestänyt yllättävän pitkään. Se mikä pienen valmistajan käsintehdyssä urheiluautossa on harrastamisen osalta hauskaa on, että ei mitään käryä että miten tuo on tehtaalta toteutettu, siellä saattaa joku adapteripalikka olla ollut jo Blackpoolissa kasatessa :D

Tälläisiä palikoita sieltä löytyi:
Kuva

Pari kertaa olen joutunut vastaavaa koonmuutosta tekemään ja parhaan tuloksen olen saanut niin, että sisimpänä on metalliputki tukena, siinä päällä ohuempi letku ja tiukan sovitteen paksu letku klemmarilla siihen päällimmäiseksi. Kuinka ollakkaan traktoristilta löytyi hyllystä 16mm hydrauliletkua sekä kunnolliia klemmareita, joten muljautin pienen letkun sisään yhä saman (upean) metalliadapterin tukiholkiksi, leipasin siihen päälle ja paisarin liitoksen kiinni tämän:
Kuva

Kehtaan lonkalta uskoa, että tuo toimii sen pikkuletkun loppuiän.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Gusse
Viestit: 973
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: Muiden merkkien murheita.

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Ei suoranaisesti murhe, mutta täällä kun on muistaakseni muitakin Miatan omistajia, niin onko kukaan tilannut viime aikoina tavaraa mxpartsilta? Mietin vain miten tuo nyt toimii ja paljonko tulee lisähintaa brexitin myötä?

Vastaa Viestiin