TÄMÄ! Helposti top-3 vit***aisempia asioita maailmassa
Muiden merkkien murheita.
Valvoja: Moderators
- Polforea
- Viestit: 11606
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Keskenään erilaiset sähköliittimet samalla tienoolla on kirkkaasti paras tapa varmistaa, ettei asentaja kytke niitä väärin, kun sopivat vain oikeisiin kohtiin.
Toki olisi kiva jos lukitukset olisi seudullansa universaaleja.
Toki olisi kiva jos lukitukset olisi seudullansa universaaleja.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Isola
- Viestit: 2069
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Muiden merkkien murheita.
Tätä varten on kaikissa ajoneuvoliitinsarjoissa tarjolla erilaisia nastamääriä ja koodauskoloja sekä toisinaan värivaihtoehtojakin. Selvitään yhdellä liitinperheellä ja yksillä työkaluilla.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.
- Polforea
- Viestit: 11606
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Khyl, niilläkin erotuksilla ne tökkelit ovat keskenään erilaisia. Mutta kauheen tylsän kuuloinen ratkaisu
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5537
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Alfa Romeon kohdalla voisi nuo tökkelit olla kaikki samoja ja piuhatkin saman värisiä. Väärinkytkentä kun on estetty optimaalisella johtojen mitoituksella
"puhun niin totta kuin osaan"
- atti
- Viestit: 730
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Muiden merkkien murheita.
Fiat Ducaton ECUn kanssa tappelua tunnin verran. Ainakin jotain uutta tuli itselle ymmärrykseen. Lisäksi välistä on mukava katsoa kun muillakaan ei mene kerrasta kaikki hommat ojennukseen. Hyvää sitkeyttä ja osaamista.
https://www.youtube.com/watch?v=w1zzIHVcSoo
https://www.youtube.com/watch?v=w1zzIHVcSoo
- mattijus
- Viestit: 5290
- Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
- Car(s): harmaa tojota
sininen mersu - Paikkakunta: Kalukylä
Re: Muiden merkkien murheita.
Arvelin katsastaa harmaan tojotan ennen renkaiden kausivaihtoa. Tavallaan rengastaktiikka kai meni hyvin, kun katsastuksessa bongattiin katkennut takajousi - harmaasta tojotasta!?
Renkaat vaihtunee sitten näppärästi samalla kuin takajousetkin. Uutta akkua mokoma romu ei ole tälle vuodelle ansainnut.
Renkaat vaihtunee sitten näppärästi samalla kuin takajousetkin. Uutta akkua mokoma romu ei ole tälle vuodelle ansainnut.
VMP
- atti
- Viestit: 730
- Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
- Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Muiden merkkien murheita.
Ihan käyttöautojen varaosahinnat saavat Maseratin omistamisen vaikuttamaan edulliselle. Eihän tuossa ole mitään järkeä!
"Pariskunnalle kerrottiin, että heidän vanhan Audinsa varaosa maksaa 20 000 euroa"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 7bb3596866
Kyseessä oli 2013 syyskuussa hankittu Audi Q5 hybridi, joka vikaantui hieman ennen auton 10-vuotispäivää, kun mittarissa oli reilut 150 000 kilometriä. Huolto totesi, että ajoakku on vaihdettava.
Varaosan hinnaksi ilmoitettiin järisyttävät 20 000 euroa." Audi tuli 50%:lla vastaan
"Pariskunnalle kerrottiin, että heidän vanhan Audinsa varaosa maksaa 20 000 euroa"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 7bb3596866
Kyseessä oli 2013 syyskuussa hankittu Audi Q5 hybridi, joka vikaantui hieman ennen auton 10-vuotispäivää, kun mittarissa oli reilut 150 000 kilometriä. Huolto totesi, että ajoakku on vaihdettava.
Varaosan hinnaksi ilmoitettiin järisyttävät 20 000 euroa." Audi tuli 50%:lla vastaan
- Polforea
- Viestit: 11606
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Arkiaudeissa ei äkkiseltään moni ajattelekaan, että Q on konsonantti, ei vokaali. Vanha audiharrastajan sanonta nimittäin kertoo, että ei se ole rahamies joka konsonanttiaudin ostaa, mutta se on, joka sellaisen ylläpitää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
Re: Muiden merkkien murheita.
DS3 hermostohäiriöt korjattu ja "heitä puolisokkona osia ongelmaan" -ratkaisu oli väärä. Tyypillisesti sekoamisoireet tulevat näissä kun body computer (BSI) tai vilkkuviiksein yhteyteen integroitu purnukka (COM2000) kosahtaa. Vaihdoin molemmat mutta oireet säilyivät.
Kun kojelauta puretiin päreiksi niin sieltähän oli johtosarja irronnut kiinnikkeistään ja hangannut pari piuhaa paljaaksi jolloin BSI - COM2000 CAN-väylä kommunikaatio menee mielenkiintoiseksi.
No, nyt auto kasassa, koeajettu ja täysijärkiseksi todettu. Koeajon aikana luonnollisesti takapöntön kannakevanne napsahti poikki, vanha ja ruosteinen kun oli. Onneksi hyllyssä oli rosterinippusiteitä (https://www.motonet.fi/tuote/nippuside- ... ct=48-7395) ja pönttö on taas tukevasti paikoillaan. Pitää kyllä koko putkisto vaihtaa tähän viimeistään ensi kesänä koska alkuperäinen 2011 on kyllä kaikkinensa saattohoitokunnossa.
Jos uusi Renault 5 EV on oikeasti kiva ajettava niin saattaa olla kesällä on myös talouden keltainen auto vaihtuu...
Kun kojelauta puretiin päreiksi niin sieltähän oli johtosarja irronnut kiinnikkeistään ja hangannut pari piuhaa paljaaksi jolloin BSI - COM2000 CAN-väylä kommunikaatio menee mielenkiintoiseksi.
No, nyt auto kasassa, koeajettu ja täysijärkiseksi todettu. Koeajon aikana luonnollisesti takapöntön kannakevanne napsahti poikki, vanha ja ruosteinen kun oli. Onneksi hyllyssä oli rosterinippusiteitä (https://www.motonet.fi/tuote/nippuside- ... ct=48-7395) ja pönttö on taas tukevasti paikoillaan. Pitää kyllä koko putkisto vaihtaa tähän viimeistään ensi kesänä koska alkuperäinen 2011 on kyllä kaikkinensa saattohoitokunnossa.
Jos uusi Renault 5 EV on oikeasti kiva ajettava niin saattaa olla kesällä on myös talouden keltainen auto vaihtuu...
- Polforea
- Viestit: 11606
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
^Eli kerrankin voi puhua oikeasti CAN-väyläviasta, kun väylän fyysinen siirtotie oli rikki.
Kyllä ei kuulosta Citrooénilta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- palkus
- Viestit: 5537
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Vaihoin corsaan iskarit. 90tkm mittarissa ja ensiasennusiskarit kaputt. Ei mikään hirveä kesto. Edelleen sitä mieltä olen kyllä, että tuollainen macperson kääntölaakereineen on pelsebuubin keksintö. No, eipä pikkuautoon voi laittaa kuin kaikkein halvinta eli perssoni keulaan ja puolijäykkä taakse.
"puhun niin totta kuin osaan"
- palkus
- Viestit: 5537
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Nää on näitä ihmejuttuja, kun on pitänyt tämmösiäkin halventaa. En nyt nykytilannetta tiedä, mutta esim. penarilla on ollut voileipä- kolmossarjassa perssonit ja isommassa paremmisto-vitosessa ei. Olen Alfojen kanssa aloittelija koska vasta kolmas menossa (eri malleja kaikki), eikä yhdessäkään ole jouset kääntyilleet. Semmosta autoa en toki itselle hommaakaan jossa kääntyilee. Pari muutakin reunaehtoa toki on: ei idästä eikä saaresta.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Polforea
- Viestit: 11606
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Muiden merkkien murheita.
Ei se perssoni nyt niiiin kamala ole, kunhan on säädyllisesti suunniteltu ja toteutettu. Suunnittelua ja toteutusta toki helpottaa, jos sen pyörän ei tarvi sekä vetää että ohjata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 00:16
- Car(s): Ex: Giulietta MA '12, 75 2.0 '86, 75 1.6 '88
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
Perssonin voi tehdä myös niin, että jousi ei käänny. Laitetaan pelkkä napa kääntymään ja kääntölaakerit sen ala- sekä yläpuolelle. Ford Focus RS:ssä käytetty rakenne (nimeltään RevoKnuckle), sekä Renault Megane RS:ssä (PerfoHub). Toimii upeasti ja kaikki menee samoihin kiinnityspisteisiin kuin normaalissa Pherson-tolpassa. Halvimpiin kauppakasseihin noita ei tietysti tule, mutta tilansäästö ja ajo-ominaisuudet siis on mahdollista toteuttaa samanaikaisesti.
- palkus
- Viestit: 5537
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
- Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Muiden merkkien murheita.
^ ja vaikka opc insignia. Sitten on jossain sillai järjestetty, että kääntölaakeri onkin alalautasessa. Opeli on muutenkin kunnostautunut esim astrassa jossa puolijäkkään taka-akseliin on lisätty watts- tangot.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Jiitee
- Viestit: 4513
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Muiden merkkien murheita.
Vaimon plugari- Niirosen vein vuosihuoltoon Sjoen Rantajuoppoon, jossa valitin kuskin peilin käännön takeltelusta.
Pikkuhuolto kyseessä, ja kerkesin juuri kuukausiraportin etäillä kun auto oli jo valmis tunnissa.
Älypeilin kääntö siis todettu vialliseksi, ja uusi vaihtoon ensi viikolla, varasin samalla ajan. Värikuoret vanhasta kuulemma irti ja uuteen kiinni. Takuu pelaa 4- vuotiaassakin, ja niin sen pitääkin kun Kian lupaus on 7 vuotta.
Eka vika ja 71 tkm odossa.
Pikkuhuolto kyseessä, ja kerkesin juuri kuukausiraportin etäillä kun auto oli jo valmis tunnissa.
Älypeilin kääntö siis todettu vialliseksi, ja uusi vaihtoon ensi viikolla, varasin samalla ajan. Värikuoret vanhasta kuulemma irti ja uuteen kiinni. Takuu pelaa 4- vuotiaassakin, ja niin sen pitääkin kun Kian lupaus on 7 vuotta.
Eka vika ja 71 tkm odossa.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- PK
- Viestit: 517
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
Korjaamolla kestää...
Olisi varmaan pitänyt pysyä Alfassa eikä vaihtaa Audiin...
2015 mallin TT:n moottorista halkesi mäntä viime elokuussa ja ratkaisuna oli Saksasta tilattu kunnostettu kone mihin vaihdettu männän renkaat, venttiilit, ketju ja nokka-akselia kiillotettu. Vuoden takuulla. No tämä kyseinen TFSI- kone kesti 20 000km ja sitten ampui kiertokangen koneesta läpi.
Ei mennyt takuuseen vaan natsit laittoivat syykseni että oli vesishokki (vaikka se laukesi kuivalla kelillä eikä vettä kai päässyt mistään sylinteriin.
No, korjaamolla kesti 1,5 kuukautta irroittaa viime huhtikuussa kone kun oli rengassesonkia ja ottivat helpompia hommia ohitseni.Eli kesäkuun alussa kone lähti Saksaan tutkittavaksi. No 4 kuukautta meni sakujen kanssa tapellessa ja ei auttanut kun ottaa sieltä n. 70 000 ajettu kone. No se saapui lokakuun alussa. Autoa ei ole minulla vieläkään eli 2kk tässä asennuksessa mennytkin.
Kaiken lisäksi asentaja joka sitä teki, mursi kätensä muutama viikko sitten ja se osaltaan pidensi auton saamista edelleen. Kuluttajalla heikko asema korjaamon viivyttelyjä vastaan. Liekö kellään kokemuksia venyneestä korjauksesta... epäilen kyllä. Ei näin idioottitilannetta voi muille sattua =)
p.s. ei enää Audia
2015 mallin TT:n moottorista halkesi mäntä viime elokuussa ja ratkaisuna oli Saksasta tilattu kunnostettu kone mihin vaihdettu männän renkaat, venttiilit, ketju ja nokka-akselia kiillotettu. Vuoden takuulla. No tämä kyseinen TFSI- kone kesti 20 000km ja sitten ampui kiertokangen koneesta läpi.
Ei mennyt takuuseen vaan natsit laittoivat syykseni että oli vesishokki (vaikka se laukesi kuivalla kelillä eikä vettä kai päässyt mistään sylinteriin.
No, korjaamolla kesti 1,5 kuukautta irroittaa viime huhtikuussa kone kun oli rengassesonkia ja ottivat helpompia hommia ohitseni.Eli kesäkuun alussa kone lähti Saksaan tutkittavaksi. No 4 kuukautta meni sakujen kanssa tapellessa ja ei auttanut kun ottaa sieltä n. 70 000 ajettu kone. No se saapui lokakuun alussa. Autoa ei ole minulla vieläkään eli 2kk tässä asennuksessa mennytkin.
Kaiken lisäksi asentaja joka sitä teki, mursi kätensä muutama viikko sitten ja se osaltaan pidensi auton saamista edelleen. Kuluttajalla heikko asema korjaamon viivyttelyjä vastaan. Liekö kellään kokemuksia venyneestä korjauksesta... epäilen kyllä. Ei näin idioottitilannetta voi muille sattua =)
p.s. ei enää Audia
- Jiitee
- Viestit: 4513
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.
ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Korjaamolla kestää...
Voimia sinne, toivottavasti ajokokemus ja fiilinki kunnostetussa TT- Audissa korvaavat
menetykset. Kaikilla merkeillähän näitä tapauksia on, toisilla enemmän ja toisilla taas
vähemmän.
menetykset. Kaikilla merkeillähän näitä tapauksia on, toisilla enemmän ja toisilla taas
vähemmän.
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Polforea
- Viestit: 11606
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Korjaamolla kestää...
Koetahan jaksaa. 10 vuotta sitten Alfankin konerempassa vierähti n. 3,5kk, ei ne ole aina kovin nopeita operaatioita..
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 11432
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Paikkakunta: 13100
Re: Muiden merkkien murheita.
Kiitos @karila!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."