4C 1750 tbi moottoriongelma!

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
timodeus
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Tervehdys kaikille!

Sain mielenkiintoisen haasteen, mutta näyttää etten selviä siitä kovin helposti täysin omin neuvoin....

Tilanne alkoi siitä, että yksi belgialainen ystäväni otti minuun yhteyttä, koska hänen tuttavansa oli vaihtanut omatoimisesti nokkahihnan 4C:nsä.
Kyseessä on 2017 mallin 4C 1750 tbi koneella. Ajettu 38 tkm.
Kun menin paikalle, kaveri selitti, ettei auto ota kierroksia. No tutkin sitä aikani ja päättelin, ettei hihnan asennusta ollut tehty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Siispä löin ajoitustyökalut kiinni ja ainakin imunokka oli pikkuisen pielessä. Tein asennuksen niin kuin se pitäisi tehdä netistä löytyvien ohjeiden mukaisesti, eli kampiakseli kiinni, sitten nokat, nokkien pulttien löysäys ja hihna paikoilleen, kiristimen kiristys ja kaksi kierrosta, sen jälkeen uudestaan työkalut kiinni ja kiristimen säätö oikealle kohdalle. Nokat kireyteen 60Nm+25 astetta, työkalut pois ja vielä pari kierrosta moottoria ympäri ja vielä yksi tarkastus.
Mutta kun koneen tämän jälkeen käynnisti, niin ei edelleenkään ei ottanut kierroksia. Ei vikakoodeja. Heti käynnistyksen jälkeen jos sopivasti pumppas kaasua, niin sai kierrokset nousemaan, muttei se oikein toiminut.
Kun otin imunokan mikäseon öljynpaineensäätimen johdon irti, otti vähän paremmin kierroksia. Mutta kaasuun vastaavuus oli kuin vanhassa dieselissä.

Onko kellään ideaa, mikä koneessa voisi olla? Kun sen käynnistää kylmänä +20 C, niin kestää mielestäni liian kauan, ennen kuin käynti alkaa kuulostamaan normaalilta ts. öljynpaineet nousee kohdilleen.
Luin jostain ulkomaiselta foorumilta, että näissä koneissa on ollut sellaista ongelmaa, että imee öljyn sekaan ilmaa, jos öljypumpun imupuolen tiiviste falskaa.Voisiko olla se?? Ihmeellisesti vika tuli vaan samaan aikaan nokkahihnan vaihdon yhteydessä. Kaveri oli myös samaan aikaan vaihtanut öljyt.. Onko tämä kovin tarkka kone öljystä?

Olisin kiitollinen, jos joltain irtoisi vinkki miten pääsisin eteenpäin. :)

https://youtube.com/shorts/fGk21GQ9D-A

seppo
Viestit: 1377
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja seppo »

Helpoin vinkki on, että toimittaa auton merkkikorjaamolle! Olin merkin kanssa töissä 15v ja opin että vianhaku on tehtävä systemaattisesti ja asiantunteva tieto on oltava ko autosta, älä ota tätä arvosteluna.
Siellä nurkilla, mm alankomaissa, oli ja varmaan on edelleen euroopan pätevin Alfa tietämys koska uudet mallit toimitettiin juuri Alfan omille pisteille ensimmäisinä ja monesti sieltä sai korjausohjeet ym ennen kuin tehdas edes oli saanut asiaa tiedotteelle.
No itse asiaan, sanoit että vikamuisti oli tyhjä jolloin pitä ajatella niitä vaihtoehtoja jotka voisi tehdä tämän mutta ei ilmoita vikakoodia siitä? Oliko kunnon testeri käytettävissä, tekniset sähkökaaviot ja pätevä mekaanikko? Arvaamalla on vaikea ellei mahdoton tuollaista ratkaista, usein vaatii vertailuauton mukaan jotta tietää oikean toiminnan.
No ajoituksesta se ei ehkä johdu, sille on diagnoosi itsessään. Ilman sisäänmeno, ilmäärä, pakoputki, tuntuuko puhaltavan joutukäynnillä. Lopuksi korkeat polttoaineen paineet, epäilen että tässäkin on suoraruiskutus jolloin moottori käynnistyy siirtopumpun paineella mutta ei ota kierroksia joka vaatisi jo painetta 30-50 bar jopa 100bar kierroksilla järjestelmästä riippuen! Tässä olisi yksi vaihtoehto, mutta viisainta olisi hinata auto korjaamolle!
Jk. jos testerissä on oikea järjestelmä, parametreistä löytyy mm p-järjestelmän paine, virta päällä 3-4bar ja käynnistyttyään korkeampi paine!
Eli tässä moottorissa on polttoaineen korkeapainepumppu moottorissa, paineensäädin ja painetunnistin jakoputkessa, kuten epäilinkin. Tosin kyllä vikamuistiin pitäisi kirjautua tämä painevika? Toimiko auto ennen remontteja normaalisti?
Viimeksi muokannut seppo, 13 Loka 2025, 15:32. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

timodeus
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Koko ongelmaa ei olisi edes syntynyt, jos auto olisi heti kättelyssä viety merkkikorjaamolle.
Mutta kun olemme Espanjassa itärannikolla, jossa ei ole edes olemassa Alfan edustusta, puhumattakaan merkikorjaamosta. Omistaja oli kiertänyt useita korjaamoita, joista kukaan ei ollut suostunut vaihtamaan nokkahihnaa ja siksi oli päätynyt tekemään operaation itse.
Tein moottorille myös puristuspainetestin varmuuden vuoksi, mutta hyvin nosti painetta joka sylinterissä.
Testerinä mulla on iCarsoft max, jolla kyllä näkee jos jonkinlaista anturidataa ja niitä yritin vähän katsella ja tallensinkin muutamia arvoja, mutta kun en omaa kovin tuoretta Alfa kokemusta, niin niiden tulkinta on hiukan haastavaa.

Tuota polttoaineen painetta ajattelin vähän itsekin, mutta mittari millä niitä joskus mittasin on hukkunut, kun ei ole tullut bensa-autoja ruuvattua ihan hetkeen. Pitää katsoa saisiko tuosta testeristä ulos noita polttoaineen paineita.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5072
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Oletko tarkistanut kaikki paikat mihin koskettu ekassa remontissa? Ilmuletkut, pistokkeet yms? Ja ajoitustyökalut laadukkaat ja juuri tuohon malliin?
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
mutt
Viestit: 5887
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mallia yhtään tuntematta: Onkohan mahdollista, että moottorinohjaus on oppinut remontin jälkeen pielessä olleelle jaolle parhaiten sopineet parametrit, ja pitäisi nyt saada resetoitua? Onnistuuko näissä vielä irrottamalla akunkenkä puoleksi tunniksi, ja sitten käyntiin ja tyhjäkäyntiä kunnes flekti käynnistyy?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5072
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

timodeus
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
13 Loka 2025, 10:48
Oletko tarkistanut kaikki paikat mihin koskettu ekassa remontissa? Ilmuletkut, pistokkeet yms? Ja ajoitustyökalut laadukkaat ja juuri tuohon malliin?
Kyllä työkalut olivat juuri tuon näköiset, ilman Moparin leimoja. Sopivat aika hyvin paikoilleen. Kaveri tunnusti, ettei ollut kiinnittänyt niitä ruuveilla...

Akku on ollut pitkiä aikoja pois, mutta konetta ei ole käytetty niin pitkään tyhjäkäynnillä, että flekti olisi käynnistynyt. Tuotahan voisi kokeilla.

Vastaa Viestiin