4C 1750 tbi moottoriongelma!

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja ja tehdä hyvin otsikoituja selkeitä tekniikkakysymyksiä ilman rönsyjä.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
timodeus
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Tervehdys kaikille!

Sain mielenkiintoisen haasteen, mutta näyttää etten selviä siitä kovin helposti täysin omin neuvoin....

Tilanne alkoi siitä, että yksi belgialainen ystäväni otti minuun yhteyttä, koska hänen tuttavansa oli vaihtanut omatoimisesti nokkahihnan 4C:nsä.
Kyseessä on 2017 mallin 4C 1750 tbi koneella. Ajettu 38 tkm.
Kun menin paikalle, kaveri selitti, ettei auto ota kierroksia. No tutkin sitä aikani ja päättelin, ettei hihnan asennusta ollut tehty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Siispä löin ajoitustyökalut kiinni ja ainakin imunokka oli pikkuisen pielessä. Tein asennuksen niin kuin se pitäisi tehdä netistä löytyvien ohjeiden mukaisesti, eli kampiakseli kiinni, sitten nokat, nokkien pulttien löysäys ja hihna paikoilleen, kiristimen kiristys ja kaksi kierrosta, sen jälkeen uudestaan työkalut kiinni ja kiristimen säätö oikealle kohdalle. Nokat kireyteen 60Nm+25 astetta, työkalut pois ja vielä pari kierrosta moottoria ympäri ja vielä yksi tarkastus.
Mutta kun koneen tämän jälkeen käynnisti, niin ei edelleenkään ei ottanut kierroksia. Ei vikakoodeja. Heti käynnistyksen jälkeen jos sopivasti pumppas kaasua, niin sai kierrokset nousemaan, muttei se oikein toiminut.
Kun otin imunokan mikäseon öljynpaineensäätimen johdon irti, otti vähän paremmin kierroksia. Mutta kaasuun vastaavuus oli kuin vanhassa dieselissä.

Onko kellään ideaa, mikä koneessa voisi olla? Kun sen käynnistää kylmänä +20 C, niin kestää mielestäni liian kauan, ennen kuin käynti alkaa kuulostamaan normaalilta ts. öljynpaineet nousee kohdilleen.
Luin jostain ulkomaiselta foorumilta, että näissä koneissa on ollut sellaista ongelmaa, että imee öljyn sekaan ilmaa, jos öljypumpun imupuolen tiiviste falskaa.Voisiko olla se?? Ihmeellisesti vika tuli vaan samaan aikaan nokkahihnan vaihdon yhteydessä. Kaveri oli myös samaan aikaan vaihtanut öljyt.. Onko tämä kovin tarkka kone öljystä?

Olisin kiitollinen, jos joltain irtoisi vinkki miten pääsisin eteenpäin. :)

https://youtube.com/shorts/fGk21GQ9D-A

seppo
Viestit: 1381
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja seppo »

Helpoin vinkki on, että toimittaa auton merkkikorjaamolle! Olin merkin kanssa töissä 15v ja opin että vianhaku on tehtävä systemaattisesti ja asiantunteva tieto on oltava ko autosta, älä ota tätä arvosteluna.
Siellä nurkilla, mm alankomaissa, oli ja varmaan on edelleen euroopan pätevin Alfa tietämys koska uudet mallit toimitettiin juuri Alfan omille pisteille ensimmäisinä ja monesti sieltä sai korjausohjeet ym ennen kuin tehdas edes oli saanut asiaa tiedotteelle.
No itse asiaan, sanoit että vikamuisti oli tyhjä jolloin pitä ajatella niitä vaihtoehtoja jotka voisi tehdä tämän mutta ei ilmoita vikakoodia siitä? Oliko kunnon testeri käytettävissä, tekniset sähkökaaviot ja pätevä mekaanikko? Arvaamalla on vaikea ellei mahdoton tuollaista ratkaista, usein vaatii vertailuauton mukaan jotta tietää oikean toiminnan.
No ajoituksesta se ei ehkä johdu, sille on diagnoosi itsessään. Ilman sisäänmeno, ilmäärä, pakoputki, tuntuuko puhaltavan joutukäynnillä. Lopuksi korkeat polttoaineen paineet, epäilen että tässäkin on suoraruiskutus jolloin moottori käynnistyy siirtopumpun paineella mutta ei ota kierroksia joka vaatisi jo painetta 30-50 bar jopa 100bar kierroksilla järjestelmästä riippuen! Tässä olisi yksi vaihtoehto, mutta viisainta olisi hinata auto korjaamolle!
Jk. jos testerissä on oikea järjestelmä, parametreistä löytyy mm p-järjestelmän paine, virta päällä 3-4bar ja käynnistyttyään korkeampi paine!
Eli tässä moottorissa on polttoaineen korkeapainepumppu moottorissa, paineensäädin ja painetunnistin jakoputkessa, kuten epäilinkin. Tosin kyllä vikamuistiin pitäisi kirjautua tämä painevika? Toimiko auto ennen remontteja normaalisti?
Viimeksi muokannut seppo, 13 Loka 2025, 15:32. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

timodeus
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Koko ongelmaa ei olisi edes syntynyt, jos auto olisi heti kättelyssä viety merkkikorjaamolle.
Mutta kun olemme Espanjassa itärannikolla, jossa ei ole edes olemassa Alfan edustusta, puhumattakaan merkikorjaamosta. Omistaja oli kiertänyt useita korjaamoita, joista kukaan ei ollut suostunut vaihtamaan nokkahihnaa ja siksi oli päätynyt tekemään operaation itse.
Tein moottorille myös puristuspainetestin varmuuden vuoksi, mutta hyvin nosti painetta joka sylinterissä.
Testerinä mulla on iCarsoft max, jolla kyllä näkee jos jonkinlaista anturidataa ja niitä yritin vähän katsella ja tallensinkin muutamia arvoja, mutta kun en omaa kovin tuoretta Alfa kokemusta, niin niiden tulkinta on hiukan haastavaa.

Tuota polttoaineen painetta ajattelin vähän itsekin, mutta mittari millä niitä joskus mittasin on hukkunut, kun ei ole tullut bensa-autoja ruuvattua ihan hetkeen. Pitää katsoa saisiko tuosta testeristä ulos noita polttoaineen paineita.

Paikalla
Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5082
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Oletko tarkistanut kaikki paikat mihin koskettu ekassa remontissa? Ilmuletkut, pistokkeet yms? Ja ajoitustyökalut laadukkaat ja juuri tuohon malliin?
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
mutt
Viestit: 5908
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mallia yhtään tuntematta: Onkohan mahdollista, että moottorinohjaus on oppinut remontin jälkeen pielessä olleelle jaolle parhaiten sopineet parametrit, ja pitäisi nyt saada resetoitua? Onnistuuko näissä vielä irrottamalla akunkenkä puoleksi tunniksi, ja sitten käyntiin ja tyhjäkäyntiä kunnes flekti käynnistyy?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Paikalla
Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5082
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

timodeus
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
13 Loka 2025, 10:48
Oletko tarkistanut kaikki paikat mihin koskettu ekassa remontissa? Ilmuletkut, pistokkeet yms? Ja ajoitustyökalut laadukkaat ja juuri tuohon malliin?
Kyllä työkalut olivat juuri tuon näköiset, ilman Moparin leimoja. Sopivat aika hyvin paikoilleen. Kaveri tunnusti, ettei ollut kiinnittänyt niitä ruuveilla...

Akku on ollut pitkiä aikoja pois, mutta konetta ei ole käytetty niin pitkään tyhjäkäynnillä, että flekti olisi käynnistynyt. Tuotahan voisi kokeilla.

timodeus
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Mysteeriin lisää päivitystä.
Kokeilin mutt:in vinkkiä. Annoin auton käydä tyhjäkäyntiä, kunnes 93 asteessa lähti flekti pyörimään. Seurailin siinä anturidataa ja koneen käyntiä, niin vaikutti että ensimmäiset alle 10 min. moottori kävi eri tavalla, tuntui että välillä sääti jotain ja käynti muuttui. Tätä tapahtui useamman kerran. Sitten käynti tasaantui ja kävi aivan tasaisesti.
Kun flekti oli käynnistynyt, menin painelemaan kaasua ja kappas moottori vastasi kaasuun ihan normaalin oloisesti. Toki en ole koskaan päässyt kokeilemaan vastaavaa kunnossa olevaa, mutta selvästi paremmin toimi kuin aiemmin, eikä meinannut "tukehtua", kuten aiemmin kaasua pumpatessa.
Mutta kun sammutin ja käynnistin uudelleen, sama ongelma jatkui kuin aiemminkin.
Siinä on vielä sellainen erikoinen ilmiö, että kun painat kaasua, niin se nostaa kierroksia n. 100 k/min ja heti sen jälkeen ikään kuin katkaisisi syötön ja moottori melkein sammuu, kunnes hörähtää jälleen käymään.
Niin ja polttoaineen paineista tuskin on kiinni, kun ne pyörii tyhjäkäynnissä 50 barin tuntumassa ja heti kun kaasua vähänkin painaa niin nousee yli 70 bariin.

Paikalla
Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5082
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ei MES sais opitut arvot nollattua?
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

seppo
Viestit: 1381
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja seppo »

Nyt selvästi ohjainlaite alkoi keräämään uusia moottorin itseoppimisparametrejä, mutta ei jostain syystä tallentanut niitä vielä.
Polttoainejärjestelmä on varmaan Bosch-joku, monesti niiden oppimistietojen sekoaminen on mysteeri myös tehtaalle, muistan yhden konsernin toisen merkin tiimoilta tapauksen jossa auto ei jaksanut käydä joutokäyntiä vaikka miten sitä yritettiin opettaa käymään testerin ja tehtaan ohjeiden mukaan. No, autoon pyydettiin tekemään lopuksi ecun "täydellinen" tyhjennys seuraavan ohjeen mukaan;
- Irroittakaa molemmat liittimet, akku sekä ecu hetkeksi
- kiinnittäkää sen jälkeen molemmat takaisin, akku sekä moottorin ecu
- virta päälle vähintään 90 sek ajaksi (kaikki ylimääräiset kuluttajat pois kytkettynä)
- virta pois vähintään 90 sek ajaksi
- virta päälle ja käynnistä auto ja anna sen käydä joutokäyntiä kunnes puhallin kytkeytyy
- aja autolla vaihtelevasti 5...10min moottorin itseoppimisparametrien keräämiseksi.

Tämä ohje tuli tehtaalta 20v sitten, mutta monesti ne saattavat päteä tänäkin päivänä, se toinen tapaus, josta kerroin tuli täysin kuntoon?

A Bart
Viestit: 1899
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja A Bart »

seppo kirjoitti:
15 Loka 2025, 16:19
Nyt selvästi ohjainlaite alkoi keräämään uusia moottorin itseoppimisparametrejä, mutta ei jostain syystä tallentanut niitä vielä.
Polttoainejärjestelmä on varmaan Bosch-joku, monesti niiden oppimistietojen sekoaminen on mysteeri myös tehtaalle, muistan yhden konsernin toisen merkin tiimoilta tapauksen jossa auto ei jaksanut käydä joutokäyntiä vaikka miten sitä yritettiin opettaa käymään testerin ja tehtaan ohjeiden mukaan. No, autoon pyydettiin tekemään lopuksi ecun "täydellinen" tyhjennys seuraavan ohjeen mukaan;
- Irroittakaa molemmat liittimet, akku sekä ecu hetkeksi
- kiinnittäkää sen jälkeen molemmat takaisin, akku sekä moottorin ecu
- virta päälle vähintään 90 sek ajaksi (kaikki ylimääräiset kuluttajat pois kytkettynä)
- virta pois vähintään 90 sek ajaksi
- virta päälle ja käynnistä auto ja anna sen käydä joutokäyntiä kunnes puhallin kytkeytyy
- aja autolla vaihtelevasti 5...10min moottorin itseoppimisparametrien keräämiseksi.

Tämä ohje tuli tehtaalta 20v sitten, mutta monesti ne saattavat päteä tänäkin päivänä, se toinen tapaus, josta kerroin tuli täysin kuntoon?
Noin mä oon opettanu kaikki italiaanoni aina kun akku on ollut irti yli vartin.
Paitsi että sammuttanut kun flekti sammuu minuutiksi.
Ja sitten vasta PUITA

seppo
Viestit: 1381
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jos lähdetään siitä, että käytettävissä oleva testeri pitää sisällään oikean merkin, mallin ja polttoainejärjestelmän niin onhan se tietysti varmin tapa lähteä eteenpäin sitä kautta. Testerin valikosta on haettava, (en henkilökohtaisesti ole tähän ohjelmaan tutustunut, mutta oletan sieltä löytyvän nämä normaalit):
ACTIVE DIAGNOSIS sen alta
ZEROING OF SELF-ADAPTION PARAMETERS
Kun itseoppimisparametrit on nollattu alkuperäiset tehdasarvot jäävät ohjainlaitteeseen. Annettavien ohjeiden mukaan jatka eteenpäin.
Jos tätä toimintaa ei testeristä löydy, niin pitää hakea paikka jossa se on käytettävissä.Aina pitää muistaa, että autoon on myös voinut tullut uusi parannettu ohjelmaversio, joka on ajettava testerillä autoon. Ehkä kannattaa ottaa yhteys firmaan joka on auton aikanaan myynyt asiakkaalle uutena ja kysyä siitä, jos ei ala muuten selviimään!

timodeus
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Kiitos näistä uusista vinkeistä!

Työt meinaa haitata "harrastuksia", mutta tänään pääsen taas Alfan kimppuun ja kokeilen näitä kikkoja.
Viimeksi oliko torstaina juuri tein testerillä kaikki adaptaatioitten nollaukset, mitä sillä pystyi tekemään. Yksi niistä ei mennyt läpi, mutten enää muista mikä se oli, kun oli niin kiire. Mutta kokeilen taas tänään ja informoin sitten tänne mitä kävi.

timodeus
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Erikoinen on.
Tein nämä kaikki toimenpiteet, odotin kärsivällisesti kun kone lämpeni kylmästä kuumaksi ja flekti käynnistyi ja sammui, sitten sammutin moottorin ja kun käynnistin, niin sama homma jatkuu. Otin muutamia videoita.
Yhdessä vaiheessa hetken aikaa vastasi kaasuun normaalisti, mutta sitten taas palasi alkutilaan.
Sitten alkoi tekemään kaikenmoisia vikakoodeja, mitä ei aiemmin ole tullut. Kun nollasin ne, niin eivät tulleet uudestaan, mutta sitten tuli toisia. Voivathan ne liittyä adaptaatioiden nollaukseenkin.
Yksi vikakoodi tulee aina vaan uudestaan laturista, vaikka lataa ihan hyvin.
IMG_6288 (1).jpeg
IMG_6288 (1).jpeg (67.58 KiB) Katsottu 760 kertaa
Sitten kun otin imunokan säätimen piuhan irti, niin se ei vaikuttanut käyntiin tai kierroksien nousuun oikeastaan mitenkään. Mutta sitten kun irroitin pakonokan säätimen liittimen, niin tyhjäkäynti muuttui vähän "rosoisemmaksi" ja alkoi ottamaan kierroksia, ei ihan normaalisti, mutta otti kuitenkin.Eli käyttäytyi täysin päinvastoin kuin aiemmin. Silloin pakosäätimen irroitus ei vaikuttanut, mutta imunokan vaikutti.
Olis kiva päästä kokeilemaan samanlaista moottoria ja katselemaan arvoja, mutta ainakaan näitä 4C:tä ei ihan joka kadunkulmassa täällä seisoskele.Eikä kyllä muitakaan Alfoja.

Tässä videossa imunokan säätimen liitin on irti.
Tässä videossa pakonokan säätimen liitin on irti.
Tässä on ns. perustila, eli ei ota kierroksia.

Avatar
Polforea
Viestit: 12006
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): XF
159 Berlina
159 Berlina
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Polforea »

TBi:tä ja 4C:n konetilaa&johtosarjaa tuntematta: onko ne vvt-solenoidit samanlaisia ja vierekkäin? Voiko niiden johdot olla ristissä?

Yllättävästä vikakoodisumasta, kun autoa nyt on käynnistelty ja käytelty lyhyitä aikoja, niin onhan akkua ladattu erikseen? Sehän voi ruveta vajuun tämmösessä tutkinnassa aika hyvinkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

seppo
Viestit: 1381
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja seppo »

Laturin+ kaapelin häiriö viittaa sähkövikaan, akun +kaapelissa on varmaan automaattisulake cut-off joka suojelee järjestelmää vauriotilanteissa, onko se viritetty uudelleen ja toimiiko se? Vähän samanlainen kuin inertiakytkin kuskin jalkatilassa, jonka myös voit tarkastaa! Tuo vikakoodi P0621-93 antaa jotain osviittaa ja se on aktiivinen vika?
Toinen vika P0597-13 viittaa termostaatin virtapiiriin, jolloin varmaan puhallin pyörii kokoajan! Vika on poistunut jo. Sähköisiin ongelmiin molemmat!
Vioista saa yksityiskohtaisempaa tietoa kun menee errors sivulle ja klikkaa details niin joka viasta saa viisi tietoa, milloin se on tullut (vikalaskurin aleneman mukaan) ja siihen liittyvät parametritiedot.

Avatar
mutt
Viestit: 5908
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Niin, tuossahan voi nyt olla, että on remontin tuoksinassa mennyt piuhoja kiinni väärään paikkaan, tai vaikka jäänyt joku maapiuha kiinnittämättä. Ja sitten tosiaan se akun lataus. Melkeinpä kannattaisi akku ladata täyteen, ja sitä odotellessa käydä läpi moottoritilan johtosarja.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
mutt
Viestit: 5908
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tai vaikkapa jäänyt joku johto puristuksiin tai muuten rikkoutunut, ja ottaa kiinni maahan ainakin välillä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

timodeus
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Polforea kirjoitti:
21 Loka 2025, 04:00
TBi:tä ja 4C:n konetilaa&johtosarjaa tuntematta: onko ne vvt-solenoidit samanlaisia ja vierekkäin? Voiko niiden johdot olla ristissä?

Yllättävästä vikakoodisumasta, kun autoa nyt on käynnistelty ja käytelty lyhyitä aikoja, niin onhan akkua ladattu erikseen? Sehän voi ruveta vajuun tämmösessä tutkinnassa aika hyvinkin.
Akku on ollut ylläpitolaturissa koko ajan, omistaja on asentanut sellaisen autoon jo vuosia sitten, kun sillä ajetaan niin harvoin. Nytkin akku on täysi jatkuvasti.

Vvt-solenoidit näyttävät olevan samanlaisia päällisin puolin, mutta niiden piuhat eivät yltä ristiin. Irroitin nekin jo ja putsasin varmuuden vuoksi.

timodeus
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

seppo kirjoitti:
21 Loka 2025, 04:26
Laturin+ kaapelin häiriö viittaa sähkövikaan, akun +kaapelissa on varmaan automaattisulake cut-off joka suojelee järjestelmää vauriotilanteissa, onko se viritetty uudelleen ja toimiiko se? Vähän samanlainen kuin inertiakytkin kuskin jalkatilassa, jonka myös voit tarkastaa!
Laturi siis lataa auton käydessä, tuskin se lataisi jos siellä olisi sulake mennyt.
Tuo vikakoodi P0621-93 antaa jotain osviittaa ja se on aktiivinen vika?
Toinen vika P0597-13 viittaa termostaatin virtapiiriin, jolloin varmaan puhallin pyörii kokoajan! Vika on poistunut jo. Sähköisiin ongelmiin molemmat!
Vioista saa yksityiskohtaisempaa tietoa kun menee errors sivulle ja klikkaa details niin joka viasta saa viisi tietoa, milloin se on tullut (vikalaskurin aleneman mukaan) ja siihen liittyvät parametritiedot.
Puhallin toimi ihan normaalisti, mutta nämä vikakoodit tulivat erikoisesti yhden käynnistyksen yhteydessä. Ja toimi tämän vikakoodin jälkeenkin normaalisti.

timodeus
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

mutt kirjoitti:
21 Loka 2025, 13:05
Niin, tuossahan voi nyt olla, että on remontin tuoksinassa mennyt piuhoja kiinni väärään paikkaan, tai vaikka jäänyt joku maapiuha kiinnittämättä. Ja sitten tosiaan se akun lataus. Melkeinpä kannattaisi akku ladata täyteen, ja sitä odotellessa käydä läpi moottoritilan johtosarja.
Silloin kun menin purkamaan jakopään uudelleenasennusta varten, niin omistaja innokkaana purki laturia pois tieltä ja otteet näyttivät siltä, etten ihmettelisi, vaikka joku piuha olisikin vahingoittunut.
Olen miettinyt, että miten saisin auton omaan pihaani, jossa sitä saisi rassata rauhassa. On hiukan vaikeeta yrittää miettiä ja tutkia paikkoja kun kaveri seuraa 50 cm päässä jatkuvasti ja vähän väliä tunkee googlekääntäjää naaman eteen.

Sellainen tuli tuossa mieleen, että kun kerran moottori tuntuu väliin adaptaation opetuksen jälkeen toimivan, niin pitäisikö silloin lähteä suoraan ajolenkille kokeilemaan, josko toimisi ja tallentaisi oppimansa. Samalla vois ajaa sen kotio...

Avatar
mutt
Viestit: 5908
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Random vikakoodeja randomisti startin yhteydessä :arrow: Onkohan maadoitus kunnossa moottorin ja korin ja akun välillä?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

seppo
Viestit: 1381
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja seppo »

Toimiiko latauksen merkkivalo oikein? Ja oliko sen akun päällä olevan automaattisulakkeen keltainen painike ylhäällä vai alhaalla? Ja onko sitä edes tässä autossa. Tuo vika P0621-93 on kuitenkin avainasemassa, jos se on ainoa päällä oleva vika autossa! Voit lukea siitä netistä, jutua on jonkin veran! Myös tehtaan nettikorjaamokirjan vianhakukaavio koskien tätä moottoria ja vikakoodia P0621-93 näkyi siellä olevan, kannattaa tutustua!
Viimeksi muokannut seppo, 23 Loka 2025, 06:35. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Paikalla
Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5082
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Hankala tilanne. Syitä voi olla useita, jopa että akku käynyt väärinpäin.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

timodeus
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Nyt sain järjestettyä auton pihaani, josta käsin sitä on huomattavasti helpompi tutkia.
Ajaminen tänne, vaikkei ole kuin 2 km oli aika mielenkiintoinen kokemus.
Sain ihan hyvin sen pihalle omistajan pihasta, mutta kadulla ei lähtenyt milllään eteenpäin, koska ei ottanut kierroksia. Sammutin sitten ja heti sen jälkeen sain vähän kierroksia pesään, että lähti eteenpäin.
Seuraavasta risteyksestä pääsin aika hyvin, kun oli vapaata, mutta sen jälkeen tuli ylämäki ja tosijyrkkä alamäki ja sit vielä jyrkempi ylämäki, jonka jälkeen heti stop-risteys.Sain pumppailla aika lailla, tuli mieleen ajat kaasutinautoilla, kun oli suuttimet tukossa ja kiihdytyspumpun tuottamalla bensalla mentiin eteenpäin. Alamäessä sain vähän vauhtia ja auto lykkäs yhtäkkiä täydet peliin, niin sitten mentiin!
Tasakaasulla ei voinut ajaa ollenkaan, oli aika nykimistä.
Mutta lopulta auto oli pihassa ja luin vikakoodit ja kappas, sieltähän oli tullut uusia vikoja ja vielä aktiivisena.
vikakoodit.jpg
vikakoodit.jpg (123.29 KiB) Katsottu 298 kertaa
Nämä nokka-akselin virheellisestä asennosta kertovat vikakoodit ihmetyttävät, voisiko jako olla kuitenkin vielä pielessä?

kc5400
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Maalis 2003, 17:11
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja kc5400 »

Voisko olla vvt-solenoidien suodattimet tukossa ??
vesku

Avatar
karila
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina
Maserati Quattroporte V Automatica
Paikkakunta: Turku

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja karila »

seppo kirjoitti:
12 Loka 2025, 21:55
Helpoin vinkki on, että toimittaa auton merkkikorjaamolle! Olin merkin kanssa töissä 15v ja opin että vianhaku on tehtävä systemaattisesti ja asiantunteva tieto on oltava ko autosta, älä ota tätä arvosteluna.
Siellä nurkilla, mm alankomaissa, oli ja varmaan on edelleen euroopan pätevin Alfa tietämys koska uudet mallit toimitettiin juuri Alfan omille pisteille ensimmäisinä ja monesti sieltä sai korjausohjeet ym ennen kuin tehdas edes oli saanut asiaa tiedotteelle.
No itse asiaan, sanoit että vikamuisti oli tyhjä jolloin pitä ajatella niitä vaihtoehtoja jotka voisi tehdä tämän mutta ei ilmoita vikakoodia siitä? Oliko kunnon testeri käytettävissä, tekniset sähkökaaviot ja pätevä mekaanikko? Arvaamalla on vaikea ellei mahdoton tuollaista ratkaista, usein vaatii vertailuauton mukaan jotta tietää oikean toiminnan.
No ajoituksesta se ei ehkä johdu, sille on diagnoosi itsessään. Ilman sisäänmeno, ilmäärä, pakoputki, tuntuuko puhaltavan joutukäynnillä. Lopuksi korkeat polttoaineen paineet, epäilen että tässäkin on suoraruiskutus jolloin moottori käynnistyy siirtopumpun paineella mutta ei ota kierroksia joka vaatisi jo painetta 30-50 bar jopa 100bar kierroksilla järjestelmästä riippuen! Tässä olisi yksi vaihtoehto, mutta viisainta olisi hinata auto korjaamolle!
Jk. jos testerissä on oikea järjestelmä, parametreistä löytyy mm p-järjestelmän paine, virta päällä 3-4bar ja käynnistyttyään korkeampi paine!
Eli tässä moottorissa on polttoaineen korkeapainepumppu moottorissa, paineensäädin ja painetunnistin jakoputkessa, kuten epäilinkin. Tosin kyllä vikamuistiin pitäisi kirjautua tämä painevika? Toimiko auto ennen remontteja normaalisti?
Sanoisin että Sepon aloituslause kertoo sen mitä nyt kannatttais tehdä. Jos on varaa hankkia 4c niin pitää olla varaa laittaa se ajokuntoon.
- Kari

Coltti
Viestit: 335
Liittynyt: 28 Helmi 2012, 12:14
Car(s): Alfa Romeo GT 3.2 -04
Alfa Romeo MiTo Qv -10
Chevrolet Corvette -00
Subaru Impreza STi -07
Tesla Model Y -23

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Coltti »

timodeus kirjoitti:
26 Loka 2025, 15:04
Nyt sain järjestettyä auton pihaani, josta käsin sitä on huomattavasti helpompi tutkia.
Ajaminen tänne, vaikkei ole kuin 2 km oli aika mielenkiintoinen kokemus.
Sain ihan hyvin sen pihalle omistajan pihasta, mutta kadulla ei lähtenyt milllään eteenpäin, koska ei ottanut kierroksia. Sammutin sitten ja heti sen jälkeen sain vähän kierroksia pesään, että lähti eteenpäin.
Seuraavasta risteyksestä pääsin aika hyvin, kun oli vapaata, mutta sen jälkeen tuli ylämäki ja tosijyrkkä alamäki ja sit vielä jyrkempi ylämäki, jonka jälkeen heti stop-risteys.Sain pumppailla aika lailla, tuli mieleen ajat kaasutinautoilla, kun oli suuttimet tukossa ja kiihdytyspumpun tuottamalla bensalla mentiin eteenpäin. Alamäessä sain vähän vauhtia ja auto lykkäs yhtäkkiä täydet peliin, niin sitten mentiin!
Tasakaasulla ei voinut ajaa ollenkaan, oli aika nykimistä.
Mutta lopulta auto oli pihassa ja luin vikakoodit ja kappas, sieltähän oli tullut uusia vikoja ja vielä aktiivisena.
vikakoodit.jpg

Nämä nokka-akselin virheellisestä asennosta kertovat vikakoodit ihmetyttävät, voisiko jako olla kuitenkin vielä pielessä?
Yleensä viimeksi koskettu asia on pielessä, jos vikakooditkin siihen viittaavat.
Tarkistaisin siis jakopään vielä uudelleen.
Eero Tiainen
0451560102
CARF klubimestari "ratavastaava"
www.EerosGarage.fi

timodeus
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Coltti kirjoitti:
27 Loka 2025, 06:46

Yleensä viimeksi koskettu asia on pielessä, jos vikakooditkin siihen viittaavat.
Tarkistaisin siis jakopään vielä uudelleen.
Niin ajattelin tehdä.

Aihetta penkoessani törmäsin varsin selventävään videoon vvt-nokkien toiminnasta ja äänestä, joka kuuluu ennen kuin öljynpaine nousee riittävästi.
Iso käsi sille, joka on aiheeseen perehtynyt ja valmistaa siihen vielä "korjaussarjaa"
https://www.youtube.com/watch?v=YGcWCG0MK_8

timodeus
Viestit: 12
Liittynyt: 12 Loka 2025, 12:35
Car(s): ex. 2x Berlina 1971

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja timodeus »

karila kirjoitti:
26 Loka 2025, 23:04

Sanoisin että Sepon aloituslause kertoo sen mitä nyt kannatttais tehdä. Jos on varaa hankkia 4c niin pitää olla varaa laittaa se ajokuntoon.
Ymmärrän pointtisi, mutta 15v tässä maassa asuneena ymmärrän myös omistajan huolen autonsa suhteen.

MINÄKÄÄN en veisi autoani millekään korjaamolle tässä maassa, JOLLEN tunne heidän toimintatapoja ja asentajia. En merkkikorjaamolle, enkä varsinkaan nyrkkipajalle. Ja tämän mielipiteen voisin perustella varsin värikkäästi, mutta jätettäköön se johonkin toiseen hetkeen.

Avatar
mutt
Viestit: 5908
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Delta 1.6 Multijet -09, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja mutt »

Nuo circuit open-viat tallennettuina vihjaavat, että joku liitin ei ole ehkä kunnolla kiinni, tai siitä on jotkut pinnit irronneet. Ellei sitten ole nuo viat jonkun oman kokeilun tulosta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
karila
Viestit: 1342
Liittynyt: 28 Helmi 2011, 15:07
Car(s): Giulia Veloce Q4 benzina
Maserati Quattroporte V Automatica
Paikkakunta: Turku

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja karila »

timodeus kirjoitti:
27 Loka 2025, 08:21
karila kirjoitti:
26 Loka 2025, 23:04

Sanoisin että Sepon aloituslause kertoo sen mitä nyt kannatttais tehdä. Jos on varaa hankkia 4c niin pitää olla varaa laittaa se ajokuntoon.
Ymmärrän pointtisi, mutta 15v tässä maassa asuneena ymmärrän myös omistajan huolen autonsa suhteen.

MINÄKÄÄN en veisi autoani millekään korjaamolle tässä maassa, JOLLEN tunne heidän toimintatapoja ja asentajia. En merkkikorjaamolle, enkä varsinkaan nyrkkipajalle. Ja tämän mielipiteen voisin perustella varsin värikkäästi, mutta jätettäköön se johonkin toiseen hetkeen.
Auttaisiko Espanjan Alfa-kerho ? Siellä varmaan tietämystä korjaamoista/korjaajista.

https://clubalfaromeoespana.com/
- Kari

Paikalla
Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5082
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 4C 1750 tbi moottoriongelma!

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

timodeus kirjoitti:
13 Loka 2025, 13:35
Alfistipohjoosesta kirjoitti:
13 Loka 2025, 10:48
Oletko tarkistanut kaikki paikat mihin koskettu ekassa remontissa? Ilmuletkut, pistokkeet yms? Ja ajoitustyökalut laadukkaat ja juuri tuohon malliin?
Kyllä työkalut olivat juuri tuon näköiset, ilman Moparin leimoja. Sopivat aika hyvin paikoilleen. Kaveri tunnusti, ettei ollut kiinnittänyt niitä ruuveilla...

Akku on ollut pitkiä aikoja pois, mutta konetta ei ole käytetty niin pitkään tyhjäkäynnillä, että flekti olisi käynnistynyt. Tuotahan voisi kokeilla.
Heitto kellolla yläkuolokohta tarkalleen ja katsoa meneekö yksiin työkalun kanssa. Ois yksi askel nähdä onko sarja kohdillaan.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin