Sain mielenkiintoisen haasteen, mutta näyttää etten selviä siitä kovin helposti täysin omin neuvoin....
Tilanne alkoi siitä, että yksi belgialainen ystäväni otti minuun yhteyttä, koska hänen tuttavansa oli vaihtanut omatoimisesti nokkahihnan 4C:nsä.
Kyseessä on 2017 mallin 4C 1750 tbi koneella. Ajettu 38 tkm.
Kun menin paikalle, kaveri selitti, ettei auto ota kierroksia. No tutkin sitä aikani ja päättelin, ettei hihnan asennusta ollut tehty kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Siispä löin ajoitustyökalut kiinni ja ainakin imunokka oli pikkuisen pielessä. Tein asennuksen niin kuin se pitäisi tehdä netistä löytyvien ohjeiden mukaisesti, eli kampiakseli kiinni, sitten nokat, nokkien pulttien löysäys ja hihna paikoilleen, kiristimen kiristys ja kaksi kierrosta, sen jälkeen uudestaan työkalut kiinni ja kiristimen säätö oikealle kohdalle. Nokat kireyteen 60Nm+25 astetta, työkalut pois ja vielä pari kierrosta moottoria ympäri ja vielä yksi tarkastus.
Mutta kun koneen tämän jälkeen käynnisti, niin ei edelleenkään ei ottanut kierroksia. Ei vikakoodeja. Heti käynnistyksen jälkeen jos sopivasti pumppas kaasua, niin sai kierrokset nousemaan, muttei se oikein toiminut.
Kun otin imunokan mikäseon öljynpaineensäätimen johdon irti, otti vähän paremmin kierroksia. Mutta kaasuun vastaavuus oli kuin vanhassa dieselissä.
Onko kellään ideaa, mikä koneessa voisi olla? Kun sen käynnistää kylmänä +20 C, niin kestää mielestäni liian kauan, ennen kuin käynti alkaa kuulostamaan normaalilta ts. öljynpaineet nousee kohdilleen.
Luin jostain ulkomaiselta foorumilta, että näissä koneissa on ollut sellaista ongelmaa, että imee öljyn sekaan ilmaa, jos öljypumpun imupuolen tiiviste falskaa.Voisiko olla se?? Ihmeellisesti vika tuli vaan samaan aikaan nokkahihnan vaihdon yhteydessä. Kaveri oli myös samaan aikaan vaihtanut öljyt.. Onko tämä kovin tarkka kone öljystä?
Olisin kiitollinen, jos joltain irtoisi vinkki miten pääsisin eteenpäin.

https://youtube.com/shorts/fGk21GQ9D-A