GTV:n jarrupalat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Tamsa
Viestit: 92
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 23:36
Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 V6 V24
Paikkakunta: Turku, Suomi

GTV:n jarrupalat

Viesti Kirjoittaja Tamsa »

Jaahas.. jarrupalojen valo vilkkuu hämärästi silloin tällöin. :shock:

Jos ajan garagelle Italiaanot sanoo että vaihdettavahan se on, ainut
et koskaan ei tiedä mitä on tehty mut laskuu tuntuu riittävän (asun ulkomailla ja samaa kieltä ei puhuta riittävän hyvin).

Mittarissa kohtapuolen 175tkm ja eikä huolto kirjassa ole merkintöjä että jarrupaloja,- tai levyjä on koskaan vaihdettu.

-Kysymys kuuluukin että minkälaista settiä suosittelette?
Riittääkö pelkkä palojen vaihto eteen vai onko parempi vaihtaa joka kulmaan? Entäpä minkä merkkisiä? Esim. EBC Green/Redstuff jne..
Onko syytä vaihtaa levytkin, ja jos niin minkälaista yhdistelmää kannattaa hakea?

Olisin kovin kiitollinen jonkin sortin "nyrkkisäännöistä".
"When it comes to style - Italian's always got it right" -Jeremy Clarkson, Top Gear

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11382
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Takajarrut eivät kevyesti kuormatussa henkilöautossa normaaliajossa joudu tekemään juuri mitään, joten kulumisen puolesta takajarrupalat kestävät melkein maailman tappiin. Yleensä takana ensin vaihtokunnossa ovat käytön puutteesta pilalle ruostuneet jarrulevyt, ja siinä samalla ne palatkin kannattaa vaihtaa. Palojen ikä tosin lyhenee reilusti jos takajarrut jumittavat ja laahaavat päällä.

Eli takapään vaihtotarpeen joudut selvittämään visuaalisella mulkoilulla, mitään satatonnia-ja-vaihtoon-tyyppistä yleispätevää ohjetta siihen ei ole.

Etulevyt ja -palat saa sitten kyllä kulutettua loppuun, mutta niidenkin kestoikä riippuu paljon jarrujen mitoituksesta ja käytöstä. Käyttöautoon vaihdoin viime kesänä etulevyt, olivat ilmeisesti vielä alkuperäiset, ja mittarissa oli jonkin matkaa päälle kolmesataa tuhatta. Tosin olivat kuluneet kolme kertaa niin paljon kuin valmistajan mukaan on sopivaa :roll:

Urheilullisessa ja nopeassa, 175 tuhatta ajetussa autossa kannattaa kyllä ainakin harkita etulevyjen vaihtoa, jos ovat sen näköiset ettei niitä ole vielä vaihdettu. Noille on kyllä ilmoitettu minimipaksuudet, mutta GTV:n korjaamomanuaali ei nyt juuri ole tässä käden ulottuvilla.

Itsellä on kokemusta EBC:n Greenstuff-paloista ja uralevyistä, mutta en osaa suoraan lähteä vertailemaan johonkin toisenmerkkisiin kilkkeisiin. Hyvin nuo tuntuivat toimivan käyttöautossakin, Greenstuffit ovat vielä sen verran miedot palat että ne toimivat kunnolla myös kylmänä eikä niitä tarvitse erikseen lämmittää. EBC:n mainostama "pölyämättömyys" on minusta höpöä, kyllä noistakin nöyhtää irtoaa kun ne kuluvat mutta se on ehkä väriltään vähän tavallista heikommin erottuvaa. Vanteet lakkaavat kyllä kiiltämästä siinä kuin muillakin paloilla jarrutellessa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

levyt ja palat vaihtoon vaan, tulee hyvät
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Tamsa
Viestit: 92
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 23:36
Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 V6 V24
Paikkakunta: Turku, Suomi

Viesti Kirjoittaja Tamsa »

Hei, kiitti vastauksista!

Täytyy tilata greenstuffit AlfaShopista.
Onko mitään hajua mitä ebc turbo groove levyt kustantaa?
Tai olisko hyvä vaihtoehto brembon max levy setti, joka kanssa löytyy samaisesta shopista?
Mitä muita hyviä vaihtoehtoja olisi?
"When it comes to style - Italian's always got it right" -Jeremy Clarkson, Top Gear

Avatar
Sleepperi
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Sleepperi »

Tamsa kirjoitti:Hei, kiitti vastauksista!

Täytyy tilata greenstuffit AlfaShopista.
Onko mitään hajua mitä ebc turbo groove levyt kustantaa?
Tai olisko hyvä vaihtoehto brembon max levy setti, joka kanssa löytyy samaisesta shopista?
Mitä muita hyviä vaihtoehtoja olisi?
Joskus lueskelin noista jarrupaloista ja joku liike suositteli V6:een redstuffeja greenstuffien sijaan.. Ei tuu nyt mieleen, että mikä sivusto se oli.
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."

Tamsa
Viestit: 92
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 23:36
Car(s): Alfa Romeo GTV 3.0 V6 V24
Paikkakunta: Turku, Suomi

Viesti Kirjoittaja Tamsa »

Joku sivusto taas sanoi että katukäyttöön aina vihreätpalat, katu,-ja ratakayttöön punaiset. -Vetääkö tuosta nyt sellaisen johtopäätöksen että punaisetpalat eivät ole liian "rankat" pelkkään katukäytöön?
"When it comes to style - Italian's always got it right" -Jeremy Clarkson, Top Gear

Avatar
Sape
Viestit: 1428
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Nyt pitäisi löytää GTV:hen eteen jarrulevyt ja palat. Tekeekö tarvikelevyillä mitään vai täytyykö katsella EBC, Ferodo, Brembo linjalta levyt ja palat? Mistä kannattaisi hommata?

Vastaa Viestiin