Pyöränlaakeri 156

Alfoista

Valvoja: Moderators

HaLo
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Touko 2008, 10:49

Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja HaLo »

Moro!

Varasin juuri ajan pyöränlaakerin vaihtoon. Etupyörän laakerin hinnaksi ilmoittivat 225 €/kpl!! Sanoin että tilaan osan itse ja toimitan sen sitten niille. Kysyisinkin, että mistä kannattaa tilata? Motonetin hinta (79.50 €) on todella halpa korjaamon ilmoittamaan hintaan verratuna, mutta onko osa ihan sekunda kamaa? kokemuksia? Mistä muualta voisin tilata laakerisarjan?

En ole aikasemmin joutunut pyöränlaakereita uusimaan. Kuitenkin oman käsityksen mukaan jurina joka kasvaa vauhdin mukaan (yli 80 km/h ääni on todella kova ja häiritsevä) ja kovenee myös vasemmalle kääntäessä viittaisi oikean puolen laakeriin...!!?? Ääni tulee mieletäni juuri sieltä.

Auto: 156 2.0 T.S

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1737
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Laitoin omaani motonetista ostetun ja jos en ihan väärin muista niin oli SKF:N lakru. Asentaessa ei ainakaan mitään huonolaatuisuutta ollu havaittavissa ja on tuo jo jonkin aikaa allakin pyörinyt...

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

motonetistä saa millon minkäkin valmistajan laakeria, eli kannattaa käydä kysymässä. SKF:t taitaa olla kaikista yleisimpiä, ja ovat laadukkaita.

Kannattaa myöskin ensin varmistella että mikä laakeri siellä ääntää, jos ei itse jaksa nostella tunkilla pyöriä ylös, niin käytä pajalla ja kokeilevat siellä. Korva saattaa kuulla että ääni tulee oikealta edestä vaikka se oikeasti tuleekin vasemmalta takaa. Säästyy sitten turhalta työltä ja rahanmenolta.

Etupyörän laakerin vaihto ei ole mikään erityisen hankala homma. ABS anturin kanssa täytyy tosin olla varovainen.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Arwidsonilla olisi Ruvillen pyöränlaakerisarja navan kanssa 138 eur. Onko Motonetin sarja ilman napaa, ja onko navan vaihdosta mitään etua, muuta kuin pienempi työmäärä?

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Itse itseäni korjaten, Arwidsonin kuvan mukaan ei mitään napaa sarjaan kuulu.

Avatar
dilledong
Viestit: 428
Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja dilledong »

aamulla meni paikalliseen korjaamoon vaihtoon ja osan otin heidän kauttaan ja hinnaksi sanoivat muistaakseni 140€. osan näin aamulla ja oli laakerit ja muut hilppeet valmiiks kasassa ja uudet pultit+napamutteri....

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Pari vuotta sitten motonetista ostettu etupyöränlaakeri ja myöskin silloin asennettu se oli koko paketti napoineen,äänettömästi on pyörinyt tuon pari vuotta
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Motonetistä ostaminen on lotto arvontaa... Voit saada hyvällä ja halvalla, mutta välillä tuntuu, että lisenssi osat ovat vaan sinne päin .

kieroutuneista jarrulevyista on ollu kovasti huhua, mutta laakereista en tiedä...

jos itte tekee, eli ei maksa työstä, niin eikös kannata ainakin kokeilla sitä moponetin laakeria. jos kestää niin hyvä homma ja iso säästö.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Viesti Kirjoittaja PK »

Nymmää en muista mitä merkkiä laakerit oli kun paikallisesta AD-Varaosamaailmasta laakerit ostin, mutta hintaa oli 120 euroa kappale ja navat tuli mukaan. On jumalauta osilla kyllä hintaa ja asennustyöt päälle... :evil: Mutta on toi kyllä sellanen peli että ei vituta. 8)

Avatar
Pele
Viestit: 2224
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pele »

Vaihdoin 147:n etupyörän laakerit(joka lienee sama kuin 156:ssa) alkuvuodesta.
Hain osat Motonetista.Olivat SKF:n valmistamia,eli täysin samaa kamaa kuin alkuperäisetkin.Ei tullut laippaa mukana,mutta eihän se miksikään menekkään käytössä.
Liekö tuolla kovin montaa valmistajaa,kun on kuitenkin aika "special" osa?

Avatar
JanneK
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Maalis 2009, 20:57
Car(s): 156 2,5
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JanneK »

SKF ei mielestäni 156:sen etup laakeria valmista...
Ainakin laakerikaupassa näytti juuri sen kohdalla viivaa
Viimeksi muokannut JanneK, 28 Maalis 2009, 09:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If the facts don't fit the theory, change the facts.
Albert Einstein

Avatar
JanneK
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Maalis 2009, 20:57
Car(s): 156 2,5
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JanneK »

Ja jos vaihtotyön saa jostain vaikka satasella niin sinne :)
On aika piukassa ja ABS anturi siinä sähläämässä jos/kun/ainakin kotikonstein ilman prässiä vaihtaa...
If the facts don't fit the theory, change the facts.
Albert Einstein

ARDI
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 04:32
Paikkakunta: Antibes

Viesti Kirjoittaja ARDI »

Noin ihan vertailun vuoksi niin tälläpäin maailmaa (ranskassa) esim. nettitarvikeliike www.oscaro.com näyttää ainakin mainostavan SKFn laakeria muutaman muun valmistajan lisäksi kuten FAG, SNR, DELPHI, Quinton Hazell. Näistä SNR halvin 80,53€ ja kallein Delphi 125,70..

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

Mites se vaihto onnistuu? Lähteekö napa irti laakerista kolmileukaisella ulosvetäjällä. Eperin kuvan mukaan olisi napa saatava ensin irti, jotta pääsee avaamaan neljä kuusiokolopulttia jolla itse laakeri on olka-akelissa kiinni. Onko näin? Sitten varmaan takaisinpäin laittaessa riittää kun pakastaa navan ja lämmittää laakerin?

Avatar
VMTD
Viestit: 3367
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eli ensin irroitat vetoakselin napamutterin, sitten irroitat ylä- ja alapallot, sekä raidetangon pään. ABS anturi liittimestä irti ja sitten koko höskä pois ja kuusiokoloruuvit irti. Seuraavaksi prässillä neliskanttinen napa laakereineen pois, tuskin lähtee muulla tavalla. Sovitus ei ole uutena tavattoman tiukka ja sinne kertyy ruostetta väliin, huolellinen puhdistus ja uusi laakeri menee kuusiokoloruuvveilla kääntämällä paikoilleen. Sitten vaan kokoat vastakkaisessa järjestyksessä.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Tilasin ajan laakerinvaihtoon huomiseksi. Hintaa työlle tulee 120 euroa, ja osan ajattelin hakea motonetistä hintaan 80 euroa. Eikös tuo sama laakeri nyt sovi kaikkiin 156:siin?

Sitten vielä pitäisi saada varmistus, että kumman puolen laakeri on rikki? Aikaisemmin oli sitä mieltä, että oikea (vasemmalle käännettäessä jurin vahvistui), mutta nyt kun helvetillinen jurina alkaa jo 20 nopeudesta ylöspäin, niin on loppupeleissä aika vaikea mennä sanomaan mistä päin ääni tulee. Edestä se (toivottavasti) kuitenkin tulee ;).
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7793
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kohta menee toinen, niin vaihda molemmat :) Ei tunkkaamalla fillari ilmaan huomaa rohinaa pyörittäessä?

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

No ei se vältämättä heti mene se toinen, minä vaihdatin vain vain sen ääntävän puolen, ja nyt vajaa 2 v. ja 37 tkm myöhemmin se toinen on edelleen ok. Sillä vaihdetulla oli menty joku 105 tkm, ei muista enää eikä ole kuittia tässä nyt.

Ylöstunkattuna kyllä todennäköisesti krohisee, eli sillä tosiaan kannattaa yrittää varmistaa oikeaa kohdetta jos ei ole vielä tehty.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Rolle kirjoitti:Kohta menee toinen, niin vaihda molemmat :) Ei tunkkaamalla fillari ilmaan huomaa rohinaa pyörittäessä?
En oo jaksanu kokeilla! Ei oo tullu käytyä Gresallakaan toviin.. Itsekin epäilen, et voisko ne tosiaan olla molemmat menossa täsmälleen samaan aikaan :shock:

Itsehän havahduin koko vikaan, vasta kun ajelin pari viikkoa sitten Italiassa sellasella jättiläis Fiatilla (Ulysee tai jotain..), joka oli pirun hiljanen..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
jeQQ
Viestit: 4395
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Fillari ylös, jousesta kiinni ja pyörittämään. Itsellä huomasi selkeän värinän eron paskana olevassa laakerissa, jousesta siis. :)

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Tunkkasin auton lämpimikseni ylös ja aloin pyöritellä renkaita. Oikea, jota siis alunperin epäilin, ei mitään poikkeavia ääniä saati klappia. Vasempaan verrattuna se tosin pyöri mielestäni tahmeammin. No vasemmassa oli sitten havaittavissa (kuultavissa :? ) klappia, ja samoin sellaista rohisevaa ääntä. Rengas kyllä tuntui rullaavan selvästi paremmin kuin oikean puoleinen.

Kävin hankkimassa nyt myös tuon laakerin motonetistä. Tosiaan, mukana tulee koko "keskiö", joten prässihommiin ei olisi edes joutunut. Nyt ehkä vähän harmittaa etten itse lähtenyt vaihtamaan kun tilasin tuolle jo 120 euron vaihdon. No voinpahan vaihtaa sitten sen toisen puolen itse..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
VMTD
Viestit: 3367
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kyllä se keskiö prässätään ulos siitä olka-akselista.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Soitto korjaamolta: ABS-anturi paskana, joka siis vaihdettava. Puhuin asiallisesti puhelimessa, että anturi oli ehjä ennen vaihtoa, että on todennäköisesti hajonnut vaihdettaessa. Tähän todettiin, että erittäin vaikea iroitettava, on vaihdettava (huono soomi..). No lähden kohta paikanpäälle neuvottelemaan, mitä tehdään. Sanoivat uuden anturin maksavan jotain 130 euroa, ja se on tilattava..

Onko kokemusta mistä tollaisen voisi saada, edullisemmin?
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ovat ilmeisesti irrottaneet anturin sieltä pyörännavasta. Ei kai sitä pitäisi muuten tuossa operaatiossa rikki saada. Pitäisi ottaa liittimestä irti kuten VMTD tuossa edellä mainitsi, ja sitten koko paketti johtoineen pois ja operoitavaksi. Näin myös oma mekaanikkoni sanoi tekevänsä, ei kuulemma muuten onnistu.

Että kannattaa ehkä yrittää korjaamon kanssa neuvotella kenen piikkiin homma lankeaa jos on tuosta kyse.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Mulla setäni otti viime kesänä ABS-anturin takaa ehjänä irti ja tottakai ehjänä meni myös takaisin. :mrgreen: (itse sivusta seuranneena) Ei se mahdotonta ole saada irti ehjänä jos vaan haluaa.
Joten korjaamon kanssa neuvottelemaan!

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Joo näinhän se on. Hain auton ja se tuntui olevan kasassa. Hintaa operaatiolle tuli sisältäen käsinpesun jollain vahashampoolla kokonaiset 135 euroa. Jurinatkin katosivat :-D !

Iloa riitti kuitenkin tasan niin pitkään, kun jouduin ekan kerran koskemaan jarrupolkimeen.. Mittaristoon loimahti ABS, ESD ja jarrujen varoitusvalot kertalaakista. Ajotietokone huutaa "EBD problem, stop the engine, go to dealer..." Koneen buuttauksen jälkeen homma toimi taas hyvin niinkauan kunnes piti jarruttaa. Eiköhän sieltä siis se anturi ole paskana. Huomenna takaisin liikkeeseen ja keskustelemaan asiasta..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Anturi on tosiaan hyvin vaikea saada ehjänä irti pyörännavasta. Laakerin vaihdossa sen irroittaminen ei ole välttämätöntä, vaan niinkuin edellä mainittiin niin sen voi irroittaa liittimestä konehuoneenpuolelta.

Siltikin sen voi saada rikki laakeria prässätessä, jos on varomaton.

Tiedä sitten kumpi on käynyt tässä tapauksessa.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Njoo. Tilasin Heikalta uuden anturin (à 49 eur) ja liike vaihtaa sen veloituksetta. Samalla fiksataan vialliset hehkut, jotka antaa vikakoodia ja vilkuttaa hehkun valoa, vaikka auto muuten tuntuukin toimivan moitteetta!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Vein auton tänään ABS-anturin vaihtoon, mutta homma ei silti ala kuulemma pelittämään. Korjaaja soitti ja kertoi, että uusi ja vanha anturi antaa tasan samaa vastusarvoa ja epäili että vika olisi laakerissa?! Onko siinä laakerissa tosiaan mahdollista olla jotain häikkää, ettei muka anturi siinä toimisi? Ymmärtääkseni kaikissa Alfoissa on ABS:t ja sitä kautta kuvittelisin myös kaikkien laakereiden olevan samanlaisia! Laakerin ostin Motonetista, mutta voisko joku auttaa mua ja selittää rautalangasta vääntäen, mikä siellä vielä vois häikätä!!!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
jeQQ
Viestit: 4395
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Ettei olis menny ABS:n kehä rikki laakeria vaihdettaessa?

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

jeQQ kirjoitti:Ettei olis menny ABS:n kehä rikki laakeria vaihdettaessa?
Ymmärtääkseni siinä ei ole mitään kehää, vaan anturi lukee tiedon suoraan laakeriin integroidusta magneetista, jota siis tuskin on kovinkaan helppo rikkoa..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
jeQQ
Viestit: 4395
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): 1750 Berlina, Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Jaa uusissa mennään jo magneetilla, voihan sekin kyllä olla mennyt rikki huolimattomassa asennuksessa?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1213
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Boxer33 kirjoitti:
jeQQ kirjoitti:Ettei olis menny ABS:n kehä rikki laakeria vaihdettaessa?
Ymmärtääkseni siinä ei ole mitään kehää, vaan anturi lukee tiedon suoraan laakeriin integroidusta magneetista, jota siis tuskin on kovinkaan helppo rikkoa..
Oisko mahdollista että laakeri on laitettu epähuomiossa väärinpäin? Jos ja kun se anturin magneetti "mittauskehä" on siinä laakerissa.

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Caijo-Romeo kirjoitti:
Boxer33 kirjoitti:
jeQQ kirjoitti:Ettei olis menny ABS:n kehä rikki laakeria vaihdettaessa?
Ymmärtääkseni siinä ei ole mitään kehää, vaan anturi lukee tiedon suoraan laakeriin integroidusta magneetista, jota siis tuskin on kovinkaan helppo rikkoa..
Oisko mahdollista että laakeri on laitettu epähuomiossa väärinpäin? Jos ja kun se anturin magneetti "mittauskehä" on siinä laakerissa.
Asennus ei ole mahdollista tehdä väärinpäin, mutta tehtaalla laakeri on voitu ehkä laittaa väärin päin laakeripukkiin.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
VMTD
Viestit: 3367
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Sen magneettikehän näkee kun katsoo tarkasti laakerin muovista pölysuojaa, jonka takana se on.

Avatar
Boxer33
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 18:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Boxer33 »

Loppu hyvin kaikki hyvin. On pakko antaa erinomaista palautetta sekä Motonetille, että laakerin vaihtaneelle korjaamolle. Motonet kustansi virheellisestä laakerista syntyneet ylimääräiset työkustannukset mukisematta ja nopeasti takaisin tililleni. Esimerkillistä toimintaa näinä vaikeina aikoina ;)...
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!

Avatar
janne_
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2007, 20:51
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja janne_ »

Moro. Huomenna olisi edessä laakeriremppa 156:seen ja olen vaihtamassa molemmat laakerit.
Olin ajatellut viedä olkavarret napoineen laakereineen päivineen kojaamolle prässättäväksi, kun en itse sellaista omista.
Mutta nyt kun selailin näitä vanhoja juttuja, niin tuli mieleen että kuinkakohan helposti olkavarresta sais irti napa+laakerihässäkän ja veisin vaan ne prässättäväksi.
Lähtiskö irti esim. kolmileukavetäjällä tms. ?
Helpottaisi työmäärää aika paljon kun ei tarttis koko olkavartta repiä pois.

Avatar
Inserto
Viestit: 84
Liittynyt: 27 Kesä 2004, 19:10
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Inserto »

Nostellaas vähän vanhaa ketjua ylös... Tänään soitellut muutamaan paikkaan ja aika ryöstöhintoja ottavat oikean etupyörän laakerin vaihdosta halvimmassa 260€ ja toisessa 310e asennettuna sis osat. Onko nää normihintoja vai kannattaako jatkaa soittelukierrosta?

Avatar
VMTD
Viestit: 3367
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Työajaksi voi laskea kolme tuntia ja laakerille lopun erotuksen. Melkein sanoisin ettei alle kahteen tuntiin onnistu, jos paikkoja ei hiljan ole avattu.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

kannattaa todellakin.Oletko Rauman neste kiikolasta kysynyt,lienee aika edullinen,ei kokemusta tosin,mutta näin kuullut
Muutama alfaan erikoistunut paikka täältäpäin takataskussa yv:llä voin paremmin kertoa

Avatar
Inserto
Viestit: 84
Liittynyt: 27 Kesä 2004, 19:10
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Inserto »

alfa164 kirjoitti:kannattaa todellakin.Oletko Rauman neste kiikolasta kysynyt,lienee aika edullinen,ei kokemusta tosin,mutta näin kuullut
Muutama alfaan erikoistunut paikka täältäpäin takataskussa yv:llä voin paremmin kertoa
Autokorsmanille ja Autofit Ovaskaiselle pistin kyselyitä ja sit Poriin muutamaan paikkaan vielä ajattelin soittaa kun yleensä oon huoltanut Alfaa Porissa Bosch car servicessä.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

eli meneekö uusi pyöränlaakeri ainoastaan prässäämällä olkavarteen?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
janne_
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2007, 20:51
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja janne_ »

uusi laakeri menee olkavarteen ihan nätisti painamalla varsinkin kun niillä laakerin kiinnityspulteilla vähän avittaa.
Mutta navan joutuu kyllä prässäämään laakeriin kiinni.

Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

"navan" eli sen johon tulee vanteiden pultit kiinni?
mistäköhän saisi tarvittaessa uutta napaa
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Epezi
Viestit: 7527
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jep, juurikin sitä. Uutta ei varmastikaan saa kuin alkuperäisosana.

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Pystyykö 156:sen takapyörän laakerin vaihtamaan kotitallissa, vai vaatiiko prässin?
Ebsparesilla on myynnissä kahta versiota laakerista. http://www.ebspares.co.uk/alfa156/wheel ... lfa156.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mistä tietää kumpi on oikea?

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja michael »

Sen saa ihan nätisti ja ilman mitään erikoistyökaluja paikalleen. Tuolla selostin, miten sen itse tein:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=187911" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo vaatii laakerin purkamisen joten aika ylivarovainen saa olla roskan kanssa autotalliolosuhteissa, ettei mitään tartu laakerin vaseliiniin. Jos on tarkkana niin hyvin onnistuu eikä tartte kiroilla asennuksen kanssa.

jmi
Viestit: 1586
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja jmi »

Hyviä ideoita millä laakerin saa irti olkavarresta? Napa on jo irti. Yritin abs-anturiakin irroittaa liittimestä mutta on jossain sisälokarin alla vielä johto kiinni, minkälainen kannatin siellä on?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja willez »

Eikö 156sessa ole pulteilla kiinni ?

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1821
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Pyöränlaakeri 156

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Jos on helppo tapaus niin liukuvasaralla. Jos ei sillä niin lekalla ja jos ei vielä sittenkään niin sit koita prässillä.

Tietenkin olisi helpointa hypätä suoraan kohtaan kolme.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Vastaa Viestiin