Pyöränlaakeri 156
Valvoja: Moderators
Pyöränlaakeri 156
Moro!
Varasin juuri ajan pyöränlaakerin vaihtoon. Etupyörän laakerin hinnaksi ilmoittivat 225 €/kpl!! Sanoin että tilaan osan itse ja toimitan sen sitten niille. Kysyisinkin, että mistä kannattaa tilata? Motonetin hinta (79.50 €) on todella halpa korjaamon ilmoittamaan hintaan verratuna, mutta onko osa ihan sekunda kamaa? kokemuksia? Mistä muualta voisin tilata laakerisarjan?
En ole aikasemmin joutunut pyöränlaakereita uusimaan. Kuitenkin oman käsityksen mukaan jurina joka kasvaa vauhdin mukaan (yli 80 km/h ääni on todella kova ja häiritsevä) ja kovenee myös vasemmalle kääntäessä viittaisi oikean puolen laakeriin...!!?? Ääni tulee mieletäni juuri sieltä.
Auto: 156 2.0 T.S
Varasin juuri ajan pyöränlaakerin vaihtoon. Etupyörän laakerin hinnaksi ilmoittivat 225 €/kpl!! Sanoin että tilaan osan itse ja toimitan sen sitten niille. Kysyisinkin, että mistä kannattaa tilata? Motonetin hinta (79.50 €) on todella halpa korjaamon ilmoittamaan hintaan verratuna, mutta onko osa ihan sekunda kamaa? kokemuksia? Mistä muualta voisin tilata laakerisarjan?
En ole aikasemmin joutunut pyöränlaakereita uusimaan. Kuitenkin oman käsityksen mukaan jurina joka kasvaa vauhdin mukaan (yli 80 km/h ääni on todella kova ja häiritsevä) ja kovenee myös vasemmalle kääntäessä viittaisi oikean puolen laakeriin...!!?? Ääni tulee mieletäni juuri sieltä.
Auto: 156 2.0 T.S
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
motonetistä saa millon minkäkin valmistajan laakeria, eli kannattaa käydä kysymässä. SKF:t taitaa olla kaikista yleisimpiä, ja ovat laadukkaita.
Kannattaa myöskin ensin varmistella että mikä laakeri siellä ääntää, jos ei itse jaksa nostella tunkilla pyöriä ylös, niin käytä pajalla ja kokeilevat siellä. Korva saattaa kuulla että ääni tulee oikealta edestä vaikka se oikeasti tuleekin vasemmalta takaa. Säästyy sitten turhalta työltä ja rahanmenolta.
Etupyörän laakerin vaihto ei ole mikään erityisen hankala homma. ABS anturin kanssa täytyy tosin olla varovainen.
Kannattaa myöskin ensin varmistella että mikä laakeri siellä ääntää, jos ei itse jaksa nostella tunkilla pyöriä ylös, niin käytä pajalla ja kokeilevat siellä. Korva saattaa kuulla että ääni tulee oikealta edestä vaikka se oikeasti tuleekin vasemmalta takaa. Säästyy sitten turhalta työltä ja rahanmenolta.
Etupyörän laakerin vaihto ei ole mikään erityisen hankala homma. ABS anturin kanssa täytyy tosin olla varovainen.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Motonetistä ostaminen on lotto arvontaa... Voit saada hyvällä ja halvalla, mutta välillä tuntuu, että lisenssi osat ovat vaan sinne päin .
kieroutuneista jarrulevyista on ollu kovasti huhua, mutta laakereista en tiedä...
jos itte tekee, eli ei maksa työstä, niin eikös kannata ainakin kokeilla sitä moponetin laakeria. jos kestää niin hyvä homma ja iso säästö.
kieroutuneista jarrulevyista on ollu kovasti huhua, mutta laakereista en tiedä...
jos itte tekee, eli ei maksa työstä, niin eikös kannata ainakin kokeilla sitä moponetin laakeria. jos kestää niin hyvä homma ja iso säästö.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Vaihdoin 147:n etupyörän laakerit(joka lienee sama kuin 156:ssa) alkuvuodesta.
Hain osat Motonetista.Olivat SKF:n valmistamia,eli täysin samaa kamaa kuin alkuperäisetkin.Ei tullut laippaa mukana,mutta eihän se miksikään menekkään käytössä.
Liekö tuolla kovin montaa valmistajaa,kun on kuitenkin aika "special" osa?
Hain osat Motonetista.Olivat SKF:n valmistamia,eli täysin samaa kamaa kuin alkuperäisetkin.Ei tullut laippaa mukana,mutta eihän se miksikään menekkään käytössä.
Liekö tuolla kovin montaa valmistajaa,kun on kuitenkin aika "special" osa?
SKF ei mielestäni 156:sen etup laakeria valmista...
Ainakin laakerikaupassa näytti juuri sen kohdalla viivaa
Ainakin laakerikaupassa näytti juuri sen kohdalla viivaa
Viimeksi muokannut JanneK, 28 Maalis 2009, 09:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
If the facts don't fit the theory, change the facts.
Albert Einstein
Albert Einstein
Noin ihan vertailun vuoksi niin tälläpäin maailmaa (ranskassa) esim. nettitarvikeliike www.oscaro.com näyttää ainakin mainostavan SKFn laakeria muutaman muun valmistajan lisäksi kuten FAG, SNR, DELPHI, Quinton Hazell. Näistä SNR halvin 80,53€ ja kallein Delphi 125,70..
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
- Car(s): Tonale Plug-in Hybrid -23, 147 GTA -03, Maserati Quattroporte -06,
- Paikkakunta: Jämsä
Mites se vaihto onnistuu? Lähteekö napa irti laakerista kolmileukaisella ulosvetäjällä. Eperin kuvan mukaan olisi napa saatava ensin irti, jotta pääsee avaamaan neljä kuusiokolopulttia jolla itse laakeri on olka-akelissa kiinni. Onko näin? Sitten varmaan takaisinpäin laittaessa riittää kun pakastaa navan ja lämmittää laakerin?
- VMTD
- Viestit: 3367
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
- Paikkakunta: Hausjärvi
Eli ensin irroitat vetoakselin napamutterin, sitten irroitat ylä- ja alapallot, sekä raidetangon pään. ABS anturi liittimestä irti ja sitten koko höskä pois ja kuusiokoloruuvit irti. Seuraavaksi prässillä neliskanttinen napa laakereineen pois, tuskin lähtee muulla tavalla. Sovitus ei ole uutena tavattoman tiukka ja sinne kertyy ruostetta väliin, huolellinen puhdistus ja uusi laakeri menee kuusiokoloruuvveilla kääntämällä paikoilleen. Sitten vaan kokoat vastakkaisessa järjestyksessä.
Tilasin ajan laakerinvaihtoon huomiseksi. Hintaa työlle tulee 120 euroa, ja osan ajattelin hakea motonetistä hintaan 80 euroa. Eikös tuo sama laakeri nyt sovi kaikkiin 156:siin?
Sitten vielä pitäisi saada varmistus, että kumman puolen laakeri on rikki? Aikaisemmin oli sitä mieltä, että oikea (vasemmalle käännettäessä jurin vahvistui), mutta nyt kun helvetillinen jurina alkaa jo 20 nopeudesta ylöspäin, niin on loppupeleissä aika vaikea mennä sanomaan mistä päin ääni tulee. Edestä se (toivottavasti) kuitenkin tulee .
Sitten vielä pitäisi saada varmistus, että kumman puolen laakeri on rikki? Aikaisemmin oli sitä mieltä, että oikea (vasemmalle käännettäessä jurin vahvistui), mutta nyt kun helvetillinen jurina alkaa jo 20 nopeudesta ylöspäin, niin on loppupeleissä aika vaikea mennä sanomaan mistä päin ääni tulee. Edestä se (toivottavasti) kuitenkin tulee .
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
No ei se vältämättä heti mene se toinen, minä vaihdatin vain vain sen ääntävän puolen, ja nyt vajaa 2 v. ja 37 tkm myöhemmin se toinen on edelleen ok. Sillä vaihdetulla oli menty joku 105 tkm, ei muista enää eikä ole kuittia tässä nyt.
Ylöstunkattuna kyllä todennäköisesti krohisee, eli sillä tosiaan kannattaa yrittää varmistaa oikeaa kohdetta jos ei ole vielä tehty.
Ylöstunkattuna kyllä todennäköisesti krohisee, eli sillä tosiaan kannattaa yrittää varmistaa oikeaa kohdetta jos ei ole vielä tehty.
En oo jaksanu kokeilla! Ei oo tullu käytyä Gresallakaan toviin.. Itsekin epäilen, et voisko ne tosiaan olla molemmat menossa täsmälleen samaan aikaanRolle kirjoitti:Kohta menee toinen, niin vaihda molemmat Ei tunkkaamalla fillari ilmaan huomaa rohinaa pyörittäessä?
Itsehän havahduin koko vikaan, vasta kun ajelin pari viikkoa sitten Italiassa sellasella jättiläis Fiatilla (Ulysee tai jotain..), joka oli pirun hiljanen..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Tunkkasin auton lämpimikseni ylös ja aloin pyöritellä renkaita. Oikea, jota siis alunperin epäilin, ei mitään poikkeavia ääniä saati klappia. Vasempaan verrattuna se tosin pyöri mielestäni tahmeammin. No vasemmassa oli sitten havaittavissa (kuultavissa ) klappia, ja samoin sellaista rohisevaa ääntä. Rengas kyllä tuntui rullaavan selvästi paremmin kuin oikean puoleinen.
Kävin hankkimassa nyt myös tuon laakerin motonetistä. Tosiaan, mukana tulee koko "keskiö", joten prässihommiin ei olisi edes joutunut. Nyt ehkä vähän harmittaa etten itse lähtenyt vaihtamaan kun tilasin tuolle jo 120 euron vaihdon. No voinpahan vaihtaa sitten sen toisen puolen itse..
Kävin hankkimassa nyt myös tuon laakerin motonetistä. Tosiaan, mukana tulee koko "keskiö", joten prässihommiin ei olisi edes joutunut. Nyt ehkä vähän harmittaa etten itse lähtenyt vaihtamaan kun tilasin tuolle jo 120 euron vaihdon. No voinpahan vaihtaa sitten sen toisen puolen itse..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Soitto korjaamolta: ABS-anturi paskana, joka siis vaihdettava. Puhuin asiallisesti puhelimessa, että anturi oli ehjä ennen vaihtoa, että on todennäköisesti hajonnut vaihdettaessa. Tähän todettiin, että erittäin vaikea iroitettava, on vaihdettava (huono soomi..). No lähden kohta paikanpäälle neuvottelemaan, mitä tehdään. Sanoivat uuden anturin maksavan jotain 130 euroa, ja se on tilattava..
Onko kokemusta mistä tollaisen voisi saada, edullisemmin?
Onko kokemusta mistä tollaisen voisi saada, edullisemmin?
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21 - Paikkakunta: Tuusula
Ovat ilmeisesti irrottaneet anturin sieltä pyörännavasta. Ei kai sitä pitäisi muuten tuossa operaatiossa rikki saada. Pitäisi ottaa liittimestä irti kuten VMTD tuossa edellä mainitsi, ja sitten koko paketti johtoineen pois ja operoitavaksi. Näin myös oma mekaanikkoni sanoi tekevänsä, ei kuulemma muuten onnistu.
Että kannattaa ehkä yrittää korjaamon kanssa neuvotella kenen piikkiin homma lankeaa jos on tuosta kyse.
Että kannattaa ehkä yrittää korjaamon kanssa neuvotella kenen piikkiin homma lankeaa jos on tuosta kyse.
Joo näinhän se on. Hain auton ja se tuntui olevan kasassa. Hintaa operaatiolle tuli sisältäen käsinpesun jollain vahashampoolla kokonaiset 135 euroa. Jurinatkin katosivat !
Iloa riitti kuitenkin tasan niin pitkään, kun jouduin ekan kerran koskemaan jarrupolkimeen.. Mittaristoon loimahti ABS, ESD ja jarrujen varoitusvalot kertalaakista. Ajotietokone huutaa "EBD problem, stop the engine, go to dealer..." Koneen buuttauksen jälkeen homma toimi taas hyvin niinkauan kunnes piti jarruttaa. Eiköhän sieltä siis se anturi ole paskana. Huomenna takaisin liikkeeseen ja keskustelemaan asiasta..
Iloa riitti kuitenkin tasan niin pitkään, kun jouduin ekan kerran koskemaan jarrupolkimeen.. Mittaristoon loimahti ABS, ESD ja jarrujen varoitusvalot kertalaakista. Ajotietokone huutaa "EBD problem, stop the engine, go to dealer..." Koneen buuttauksen jälkeen homma toimi taas hyvin niinkauan kunnes piti jarruttaa. Eiköhän sieltä siis se anturi ole paskana. Huomenna takaisin liikkeeseen ja keskustelemaan asiasta..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- Epezi
- Viestit: 7527
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Anturi on tosiaan hyvin vaikea saada ehjänä irti pyörännavasta. Laakerin vaihdossa sen irroittaminen ei ole välttämätöntä, vaan niinkuin edellä mainittiin niin sen voi irroittaa liittimestä konehuoneenpuolelta.
Siltikin sen voi saada rikki laakeria prässätessä, jos on varomaton.
Tiedä sitten kumpi on käynyt tässä tapauksessa.
Siltikin sen voi saada rikki laakeria prässätessä, jos on varomaton.
Tiedä sitten kumpi on käynyt tässä tapauksessa.
Vein auton tänään ABS-anturin vaihtoon, mutta homma ei silti ala kuulemma pelittämään. Korjaaja soitti ja kertoi, että uusi ja vanha anturi antaa tasan samaa vastusarvoa ja epäili että vika olisi laakerissa?! Onko siinä laakerissa tosiaan mahdollista olla jotain häikkää, ettei muka anturi siinä toimisi? Ymmärtääkseni kaikissa Alfoissa on ABS:t ja sitä kautta kuvittelisin myös kaikkien laakereiden olevan samanlaisia! Laakerin ostin Motonetista, mutta voisko joku auttaa mua ja selittää rautalangasta vääntäen, mikä siellä vielä vois häikätä!!!
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1213
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Oisko mahdollista että laakeri on laitettu epähuomiossa väärinpäin? Jos ja kun se anturin magneetti "mittauskehä" on siinä laakerissa.Boxer33 kirjoitti:Ymmärtääkseni siinä ei ole mitään kehää, vaan anturi lukee tiedon suoraan laakeriin integroidusta magneetista, jota siis tuskin on kovinkaan helppo rikkoa..jeQQ kirjoitti:Ettei olis menny ABS:n kehä rikki laakeria vaihdettaessa?
Asennus ei ole mahdollista tehdä väärinpäin, mutta tehtaalla laakeri on voitu ehkä laittaa väärin päin laakeripukkiin.Caijo-Romeo kirjoitti:Oisko mahdollista että laakeri on laitettu epähuomiossa väärinpäin? Jos ja kun se anturin magneetti "mittauskehä" on siinä laakerissa.Boxer33 kirjoitti:Ymmärtääkseni siinä ei ole mitään kehää, vaan anturi lukee tiedon suoraan laakeriin integroidusta magneetista, jota siis tuskin on kovinkaan helppo rikkoa..jeQQ kirjoitti:Ettei olis menny ABS:n kehä rikki laakeria vaihdettaessa?
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
Loppu hyvin kaikki hyvin. On pakko antaa erinomaista palautetta sekä Motonetille, että laakerin vaihtaneelle korjaamolle. Motonet kustansi virheellisestä laakerista syntyneet ylimääräiset työkustannukset mukisematta ja nopeasti takaisin tililleni. Esimerkillistä toimintaa näinä vaikeina aikoina ...
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
Moro. Huomenna olisi edessä laakeriremppa 156:seen ja olen vaihtamassa molemmat laakerit.
Olin ajatellut viedä olkavarret napoineen laakereineen päivineen kojaamolle prässättäväksi, kun en itse sellaista omista.
Mutta nyt kun selailin näitä vanhoja juttuja, niin tuli mieleen että kuinkakohan helposti olkavarresta sais irti napa+laakerihässäkän ja veisin vaan ne prässättäväksi.
Lähtiskö irti esim. kolmileukavetäjällä tms. ?
Helpottaisi työmäärää aika paljon kun ei tarttis koko olkavartta repiä pois.
Olin ajatellut viedä olkavarret napoineen laakereineen päivineen kojaamolle prässättäväksi, kun en itse sellaista omista.
Mutta nyt kun selailin näitä vanhoja juttuja, niin tuli mieleen että kuinkakohan helposti olkavarresta sais irti napa+laakerihässäkän ja veisin vaan ne prässättäväksi.
Lähtiskö irti esim. kolmileukavetäjällä tms. ?
Helpottaisi työmäärää aika paljon kun ei tarttis koko olkavartta repiä pois.
Autokorsmanille ja Autofit Ovaskaiselle pistin kyselyitä ja sit Poriin muutamaan paikkaan vielä ajattelin soittaa kun yleensä oon huoltanut Alfaa Porissa Bosch car servicessä.alfa164 kirjoitti:kannattaa todellakin.Oletko Rauman neste kiikolasta kysynyt,lienee aika edullinen,ei kokemusta tosin,mutta näin kuullut
Muutama alfaan erikoistunut paikka täältäpäin takataskussa yv:llä voin paremmin kertoa
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
eli meneekö uusi pyöränlaakeri ainoastaan prässäämällä olkavarteen?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Backstroker
- Viestit: 790
- Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
- Car(s): 156x3 159x2
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
"navan" eli sen johon tulee vanteiden pultit kiinni?
mistäköhän saisi tarvittaessa uutta napaa
mistäköhän saisi tarvittaessa uutta napaa
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pyöränlaakeri 156
Pystyykö 156:sen takapyörän laakerin vaihtamaan kotitallissa, vai vaatiiko prässin?
Ebsparesilla on myynnissä kahta versiota laakerista. http://www.ebspares.co.uk/alfa156/wheel ... lfa156.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mistä tietää kumpi on oikea?
Ebsparesilla on myynnissä kahta versiota laakerista. http://www.ebspares.co.uk/alfa156/wheel ... lfa156.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mistä tietää kumpi on oikea?
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Pyöränlaakeri 156
Sen saa ihan nätisti ja ilman mitään erikoistyökaluja paikalleen. Tuolla selostin, miten sen itse tein:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=187911" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo vaatii laakerin purkamisen joten aika ylivarovainen saa olla roskan kanssa autotalliolosuhteissa, ettei mitään tartu laakerin vaseliiniin. Jos on tarkkana niin hyvin onnistuu eikä tartte kiroilla asennuksen kanssa.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=187911" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuo vaatii laakerin purkamisen joten aika ylivarovainen saa olla roskan kanssa autotalliolosuhteissa, ettei mitään tartu laakerin vaseliiniin. Jos on tarkkana niin hyvin onnistuu eikä tartte kiroilla asennuksen kanssa.
-
- Viestit: 1586
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004
Re: Pyöränlaakeri 156
Hyviä ideoita millä laakerin saa irti olkavarresta? Napa on jo irti. Yritin abs-anturiakin irroittaa liittimestä mutta on jossain sisälokarin alla vielä johto kiinni, minkälainen kannatin siellä on?
- willez
- Viestit: 5247
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS
Re: Pyöränlaakeri 156
Eikö 156sessa ole pulteilla kiinni ?
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1821
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Pyöränlaakeri 156
Jos on helppo tapaus niin liukuvasaralla. Jos ei sillä niin lekalla ja jos ei vielä sittenkään niin sit koita prässillä.
Tietenkin olisi helpointa hypätä suoraan kohtaan kolme.
Tietenkin olisi helpointa hypätä suoraan kohtaan kolme.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong