Alusta probleemia

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pietro
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 23:30
Paikkakunta: Turku

Alusta probleemia

Viesti Kirjoittaja pietro »

Elikkäs murhe on seuraavanlainen:
Töyssyyn ajettaessa kuuluu oikeasta etukulmasta miehekäs "PPDOJOIING", ikäänkuin jousi päästettäisiin pantteesta. Alkaa nimittäin jalankulkijat kaipaamaan pikkuhousujen vaihtoa kun meikis kaahaa Alhvalla paikalle :mrgreen: Mikäs piru tuolla nyt luuraa. Onkos jossain kakkaa vai onko jokin pa..kana. Onni onnettomuudessa lienee että takuuta on jäljellä suurin piirtein 1 v 11 kk :shock: Varmaan arvaatte perussyyksi laiskuuden etten viitti D-A:han raahautua.

Avatar
Anthon
Viestit: 538
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

No mulla oli eilen ihan sama juttu! Vasen etupää päästi sellaista samanlaista ääntä töyssyissä. Ei ollu tehny aikaisemmin, eikä kyllä sitten enää tänäänkään. Luultavasti jousenpää oli jotenkin päässyt huonoon asentoon ja sitten korjaantunut itsekseen... :crazyeyes:

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Mullakin on sama ongelma, töyssyissä aika usein kuuluu kumahdus iskareista (?). Takuuta myös jäljelle se 1 v 11 kk.

Sama ongelma vaivasi jo ekaa JTS:ni, mutta luulin sen johtuvan siinä ilmenneistä muista ongelmista etupään kanssa. Hämmästys oli suuri kun kumahtelu vaihtui uudessakin autossa.

Avatar
MKT
Viestit: 692
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Pitänee liittyä tähän samaan joukkoon. Eli toisinaan sama pjoing kuuluu JTS SW:takin. En myöskään ole toistaiseksi viitsinyt asiaa tarkemmin tutkia sillä tuo on tapahtunut ehkä vain kymmenen kertaa koko auton eliniän aikana. Useimmiten ääni ilmenee hidastustöyssyn jälkeen, joskus myös kaarettaessa. Mahtaakohan jousi liikkua jotenkin lautasta vasten?

Jaa-a, tuota takuuta ei ole kuin neljä kuukautta jäljellä.... :wink:

Heh, mahtaakohan tämä vaivata vain Jkl:n yksviiskutosia.... :wink:

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

MKT kirjoitti: Heh, mahtaakohan tämä vaivata vain Jkl:n yksviiskutosia.... :wink:
Vai olisiko niin että täällä nuo hidastetöyssyt muotoillaan jotenkin erikoisesti :lol: ? Hidastetöyssyt on juuri se paikka missä kumahtelua tapahtuu.

pietro
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 23:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pietro »

On sitten perskules asennettu Jyväskyläläisiä hidasteita tänne Turkuunkin :crazyeyes: Saakeli, hakekaas omanne pois niin saa rauhassa ajella :mrgreen:
Ei vaisinkan, just tollasen hidasteen kohdalla tuo ääni tuloo. Meinas eilenkin lippalakin lipat leikata kauloja poikki kun koululaiset jutteli hidasteen vieressä. Alko meinaan päät siihen malliin pyöriä. Ärsyttävintähän tuossa on se epäsäännöllisyys. Meikäläinen kun raahautuu paikalliseen Lada-myymälään niin eiköhän se ääni joteskiin mystisesti oo menny piiloon :shock: Selitäpä siinä huoltomiehelle mikä ja missä vika. Vaikuttaa todella asiantuntevalle ja rennolle Alfa-omistajalle kun menee olemattomista vioista valittamaan. Alkavat vielä luulla, että tahallani lastani raahaan lääkäriin jotta vois korjaamosetien kanssa jutella.

pietro
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 23:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pietro »

Itse itselleni vastaten. Ajelin paikallisen D-A:n likeltä ja pakkohan siellä oli pysähtyä. Oli muuten miehekäs rivi uusinokkaisia Alfoja koeajajaa odottamassa. Hetken jo aatelin että oiskohan GT , mutta ei.

Menin sitten pirruuttani kyselemään mikähän iänen vois aiheuttaa ja selitys kuulosti jos ei nyt ihan rakettitekniikalta niin ainakin aivokirurgialta. Elikkäs:
Jousen ylä/alapäässä on jousilautanen jonka laakerointi on kenties jumahtanut ja jousi jää kurvailujen jälkeen pantteeseen. Vapautumisesta siis seuraa tuo niskat nyrjäyttävä ääni. Näinköhän on tuo lautanen peräti laakeroitu :shock: Kuulosti hiharavistus-selitykseltä. Kaippa se on tuo ratinkin nahka lehmän häntänahkaa kun niin nätisti istuu pyöreessä kehässä.

Avatar
MKT
Viestit: 692
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

pietro kirjoitti: Jousen ylä/alapäässä on jousilautanen jonka laakerointi on kenties jumahtanut ja jousi jää kurvailujen jälkeen pantteeseen. Vapautumisesta siis seuraa tuo niskat nyrjäyttävä ääni. Näinköhän on tuo lautanen peräti laakeroitu :shock: Kuulosti hiharavistus-selitykseltä. Kaippa se on tuo ratinkin nahka lehmän häntänahkaa kun niin nätisti istuu pyöreessä kehässä.
Ei ole hiharavistusta. Kävi kerran aikaisemminkin mielessä että mahtaakohan tässä syypäänä olla juuri tuo vaimentimen alapään laakeri. Ainakin 33ssa ja 164ssa tuo muovikuorinen made_in_canada-rinkula on herkkä rikkoutumaan (muistaako joku löytyykö Alfoista muita rikkoutumisherkkiä kanadalaisia osia :wink: ?). 164seen niitä sai vaihdella aika tiheään. Siinä tosin ei tullut tuollaista ääntä vaan ongelman huomasi siitä että hitaassa pyörityksessä auto ikään kuin "pisti hanttiin" tai sorti. Tuohan voisi aiheuttaa suuntavakavuusongelmaakin. Ainakin vaimon mielestä auto joskus jää kampeamaan - erityisesti vasemmalle. Ehkä kaukaa haettua, mutta mahdollista kai tuokin.

Mitä Teltta-autossa ehdotettiin - eli onko se ominaisuus vai onko vika? Tosin jos se vaivaa uudessakin autossa niin taitaa kääntyä ominaisuuden puolelle....

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5492
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

MKT kirjoitti:
pietro kirjoitti: Jousen ylä/alapäässä on jousilautanen jonka laakerointi on kenties jumahtanut ja jousi jää kurvailujen jälkeen pantteeseen. Vapautumisesta siis seuraa tuo niskat nyrjäyttävä ääni.
Ei ole hiharavistusta.
Ei se kyllä tuosta voi olla kiinni, nääs jousihan ei käänny ollenkaan vaikka miten kurvailee ja mitään laakerointeja ei siellä ole (toisin kuin esim. 164:ssa)... Eli ne kyllä pehmosia puhui Deltassa. :?

pietro
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 23:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pietro »

No niinpä.

Aloin jo pitämään itseäni uskomattomana (vai pitikö sanoa skeptisenä), kun tuntuu aina nuo Deltan selitykset enempi tai vähempi purkka ja paperi selityksille.

Ja sitä paitsi MKT, varo vaan ittelläs on ihan samanlainen kärry :mrgreen:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5115
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

156:ssako ei ole lainkaa McPherssonia?Vai miten se etupää on toteutettu?
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
MKT
Viestit: 692
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Ei se kyllä tuosta voi olla kiinni, nääs jousihan ei käänny ollenkaan vaikka miten kurvailee ja mitään laakerointeja ei siellä ole (toisin kuin esim. 164:ssa)... Eli ne kyllä pehmosia puhui Deltassa. :?
Nyt kun tarkemmin muistelee niin näinhän se taitaa olla. Vetari taitaa tulla iskarin kiinnityspisteen alta eikä se ole todellakkaan perinteinen macpherssoni. Sorry vaan, wanha innostuu kun muistaa jotain menneisyydestä :oops: . Totuuden nimissä on sanottava että 156sen jousitusta en ole purkanut, on sen verran takuuta jäljellä. Renkaanvaihdon tuomalla visuaalisella kokemuksella en sitten enää enempää arvaile. Kertokaa jos syy ääneen löytyy jostain.

Ja Pietro; kyllä minä tiedän että minulla on samanlainen auto - kts. ketjua ylempää.
Viimeksi muokannut MKT, 28 Huhti 2004, 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pietro
Viestit: 119
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 23:30
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pietro »

Katos katos. Oot sitten sinäkin päässy ominaisuuksien makuun. Pitäisköhän tää meitin kärry olla ei 156 SW vaan 156 PDOING

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5492
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, M3, 500c
harrasteet: Spider 2000, 3200 GTA, Integrale 16v, 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:156:ssako ei ole lainkaa McPherssonia?Vai miten se etupää on toteutettu?
Etupää on toteutettu päällekkäisillä kolmiotukivarsilla ja jousi/iskunvaimenninkompleksi on nivelöity alatukivarteen. Eli McPherssoni se ei varsinaisesti kyllä ole :roll:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 5115
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09, Mito QV -10
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

No tuossa ei kyllä sitten pääse jousi pyöriin mukana.
Spider 1988, 159 SW 2.4, Mito QV(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
pal
Viestit: 90
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 17:22
Car(s): Giulietta MA -12. Ex-Alfat 159 TBi TI, 159 JTDm Q4 & 156 JTS Selespeed
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pal »

Vanha ketju, mutta omakin SW alkoi kuulostamaan juuri tässä kuvatulta...

Noin kuukausi takaperin kuului kuulosuuntaukseni mukaan edestä vasemmalta juuri tässä ketjussa kuullun kaltainen kumahdus loivassa kaarteessa oikealle. Tänään sitten samanlaisessa tilanteessa kuului taas samanlainen ääni uudelleen. Sitten tuota alkoi kuulumaan myös hidastetöyssyissä. Ainakaan pikaisella auton alle kurkkimisella ei mitään ihmeellistä näy.

Miten on ketjun kirjoittajat: onko aika tuonut viisautta ja korjannut kumahteluja?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kyllä minun 156:ssa on ylätuessa laakeri.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Vastaa Viestiin