75 V6 jarrupäivitys
Valvoja: Moderators
- Savo
- Viestit: 2136
- Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
- Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
- Paikkakunta: Jyväskylä
75 V6 jarrupäivitys
Viimesyksyn ratapäivillä 75 V6:sen jarrut alkoivat väsyä. Jotain tartteis siis tehrä. Jarrunesteet on jo vaihdettu silikoninesteisiin. Jos levyt on vielä ok, niin riittääkö palojen vaihto ja onko suosituksia. Tuoko levyjen vaihto rei´itettyihin ja/tai uritettuihin lisää kestävyyttä ratapäiville. Suosituksia hankintapaikaksi? Levyjen kokoa en haluaisi lisätä.
- Tuomas K
- Viestit: 5545
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane - Paikkakunta: Vantaa
Reikälevyjä ei kannattane käyttää jos kestävyys on tärkeää. Tahtovat murtua. Esimerkiksi AP Racing ei suosittele reikälevyjä mihinkään käyttöön, mutta valmistavat niitä tuning-käyttöön jos pitää ulkonäön takia saada sellaiset.
Taroxilta ainakin saa laadukkaita uritettuja levyjä (G88). Ostin itse sellaiset taakse, eteen pitäisi myös tilata kun tärkeämmät rahareiät on saatu tukittua. Taaksekaan en ole tosin vielä ehtinyt niitä asentaa
Jotkut miedot kisapalat varmaan toimisi jonkunlaisena kompromissina, esimerkiksi Ferodon DS2500, joka toimii kadullakin. Sellaiset on itsellä tuolla varaston hyllyllä odottamassa inspiraatiota. Jos jaksaa vekslailla niitä radalle ja kadulle niin voihan sitä käyttää kovempiakin paloja, esimerkiksi DS3000, joka taas ei toimi kadulla.
Taitaa Alfaankin saada noita paloja aika monelta valmistajalta, että valinnanvaraa varmasti on
Taroxilta ainakin saa laadukkaita uritettuja levyjä (G88). Ostin itse sellaiset taakse, eteen pitäisi myös tilata kun tärkeämmät rahareiät on saatu tukittua. Taaksekaan en ole tosin vielä ehtinyt niitä asentaa
Jotkut miedot kisapalat varmaan toimisi jonkunlaisena kompromissina, esimerkiksi Ferodon DS2500, joka toimii kadullakin. Sellaiset on itsellä tuolla varaston hyllyllä odottamassa inspiraatiota. Jos jaksaa vekslailla niitä radalle ja kadulle niin voihan sitä käyttää kovempiakin paloja, esimerkiksi DS3000, joka taas ei toimi kadulla.
Taitaa Alfaankin saada noita paloja aika monelta valmistajalta, että valinnanvaraa varmasti on
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Zimmermanin rei'itetyt levyt ja greenstuffin palat edessä. Takana vakiot. Aika kovaa kyytiä on auto radalla saanut, enkä tähän asti ole keksinyt mitään negatiivista tuosta paketista, takapäänkin voisi päivittää paremmaksi. Jarrut ostettu Bremenin keskustassa olevasta pikkuliikkeestä mikä on täynnä levyä ja palaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Mulla ei ole kertaakaan jarrut häipyneet Ahvenistolla, vaikka on ajettu vakiojarruilla ja toista kymmentä kierrosta putkeen. Nesteet on vaan ollut uudet. Ihan normaalit kuitenkin.
Vaikka jarrut eivät häipyneetkään koskaan niin tehojahan 75:n vakiojarruissa ei liiemmin ole, joten päivitin tohon turboon teräspunosletkut, uritetut takalevyt (eteen vois vielä hankkia) ja Carbotech -kisapalat.
Palat toivat huomattavasti lisää tehoa, mutta ne eivät normaalissa ajossa (kylmänä) ole parhaimmat pidoltaan. Toimeen kyllä tulee.
Pelkillä paloilla saa jo huomattavan parannuksen ainakin jarrutehoon.
Voiskohan toi kutosen ylipaino verrattuna neloskoneiseen aiheuttaa jarrujen häipymisen jos kerran nesteetkin on kunnossa? Vai saisiko ajotyyliä muuttamalla lisää kestoa?
Lisäjäähdytys ei olisi tietenkään pahitteeksi. Esim. jos sumareita ei ole, niin sumarinaukoista saa vedettyä tuuletusputket etujarruille.
Vaikka jarrut eivät häipyneetkään koskaan niin tehojahan 75:n vakiojarruissa ei liiemmin ole, joten päivitin tohon turboon teräspunosletkut, uritetut takalevyt (eteen vois vielä hankkia) ja Carbotech -kisapalat.
Palat toivat huomattavasti lisää tehoa, mutta ne eivät normaalissa ajossa (kylmänä) ole parhaimmat pidoltaan. Toimeen kyllä tulee.
Pelkillä paloilla saa jo huomattavan parannuksen ainakin jarrutehoon.
Voiskohan toi kutosen ylipaino verrattuna neloskoneiseen aiheuttaa jarrujen häipymisen jos kerran nesteetkin on kunnossa? Vai saisiko ajotyyliä muuttamalla lisää kestoa?
Lisäjäähdytys ei olisi tietenkään pahitteeksi. Esim. jos sumareita ei ole, niin sumarinaukoista saa vedettyä tuuletusputket etujarruille.
- kterkkila
- Viestit: 2390
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Kutosen paino ja lisävauhti suorilla tekevät tehtävänsä. Huonot palat murenevat tai sulavat, ja häviävät äkkiä kun ajaa nopeaa kierrosta. Jarrunesteet pitää vaihtaa vähintään kevään ensimmäiseen ratapäivään, jos ei lisäksi vielä kerran kesken kauden takapiiriin. SZ:n jäähdytetyt olisivat kova sana, mutta kunnon palat ja juuri vaihdetut nesteet saattavat juuri ja juuri riittää 200hp 75:lle.
Kimmo
-
gYdEbUh
- Viestit: 2557
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Miksi väki puhuu enimmäkseen takajarruista, kun niiden jarruteho on n.25%? Normiajossa toki vähän enemmän.
Itse en ole koskaan koskenutkaan takajarruihin enkä vielä ole tarvetta löytänyt, kutenenhan on vielä enemmän etupainoinen. Palaneet jarrunesteet voisi periaatteessa sieltä ilmata pois kun näitä juttuja lukee
Itse en ole koskaan koskenutkaan takajarruihin enkä vielä ole tarvetta löytänyt, kutenenhan on vielä enemmän etupainoinen. Palaneet jarrunesteet voisi periaatteessa sieltä ilmata pois kun näitä juttuja lukee
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 
- kterkkila
- Viestit: 2390
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Takajarruista puhun koska niiden käipymisen kanssa on ollut itselläni ongelmia. Palaneiden nesteiden ilmaaminen ei auta, vaan vanha vettä ilmasta imenyt jarruneste täytyy vaihtaa uuteen tuoreeseen. Endurance-autoissa ollaan muutaman kerran koitettu josko edellisvuoden nesteillä vielä voisi ajaa kilpaa, mutta eipä ole kannattanut.. Kiehahtaa sitten pidemmän ajorupeaman aikana, eikä auta kuin vaihtaa nesteet. Saman kävi viimeksi Ahvenistolla 3.0:lla..
Kimmo
- Savo
- Viestit: 2136
- Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
- Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ajotyyliä muuttamalla, olen jo nyt melko hidasAbarth kirjoitti:Voiskohan toi kutosen ylipaino verrattuna neloskoneiseen aiheuttaa jarrujen häipymisen jos kerran nesteetkin on kunnossa? Vai saisiko ajotyyliä muuttamalla lisää kestoa?
Ajan kyllä melko varmanpäälle, eli vauhti pois ennen mutkaa jarruilla ja kiihdytystä yleensä jo kaarteessa. Se sopii minulle kun kaiteet on lähellä.
75 Tessulla ei ollut niin ongelmaa jarrujen kanssa, mitä nyt kerran halkesi takalevy.
- Abarth
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Jos tunnet olevasi hidas, niin ei muuta kun jarruttelua vähemmälle
Ei vaan, taitaa se lisäpaino tehdä tehtävänsä.
Tuskin niillä lisää tehoja tuli, mutta ovat luultavasti kestävämmät kuin tarvikelevyt ...ja hienommat
Eteen ajattelin hankkia vakiokokoiset alumiinikeskiöiset uralevyt jahka autoa taas aletaan rakentamaan.
Ei vaan, taitaa se lisäpaino tehdä tehtävänsä.
Njoo, no omassa tapauksessa vanhat levyt olivat loppu ja hankin sitten tilalle tuollaiset tuunig -kiekot.gYdEbUh kirjoitti:Miksi väki puhuu enimmäkseen takajarruista, kun niiden jarruteho on n.25%?
Tuskin niillä lisää tehoja tuli, mutta ovat luultavasti kestävämmät kuin tarvikelevyt ...ja hienommat
Eteen ajattelin hankkia vakiokokoiset alumiinikeskiöiset uralevyt jahka autoa taas aletaan rakentamaan.