75 V6 jarrupäivitys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Savo
Viestit: 2136
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Jyväskylä

75 V6 jarrupäivitys

Viesti Kirjoittaja Savo »

Viimesyksyn ratapäivillä 75 V6:sen jarrut alkoivat väsyä. Jotain tartteis siis tehrä. Jarrunesteet on jo vaihdettu silikoninesteisiin. Jos levyt on vielä ok, niin riittääkö palojen vaihto ja onko suosituksia. Tuoko levyjen vaihto rei´itettyihin ja/tai uritettuihin lisää kestävyyttä ratapäiville. Suosituksia hankintapaikaksi? Levyjen kokoa en haluaisi lisätä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Reikälevyjä ei kannattane käyttää jos kestävyys on tärkeää. Tahtovat murtua. Esimerkiksi AP Racing ei suosittele reikälevyjä mihinkään käyttöön, mutta valmistavat niitä tuning-käyttöön jos pitää ulkonäön takia saada sellaiset.

Taroxilta ainakin saa laadukkaita uritettuja levyjä (G88). Ostin itse sellaiset taakse, eteen pitäisi myös tilata kun tärkeämmät rahareiät on saatu tukittua. Taaksekaan en ole tosin vielä ehtinyt niitä asentaa :roll:

Jotkut miedot kisapalat varmaan toimisi jonkunlaisena kompromissina, esimerkiksi Ferodon DS2500, joka toimii kadullakin. Sellaiset on itsellä tuolla varaston hyllyllä odottamassa inspiraatiota. Jos jaksaa vekslailla niitä radalle ja kadulle niin voihan sitä käyttää kovempiakin paloja, esimerkiksi DS3000, joka taas ei toimi kadulla.

Taitaa Alfaankin saada noita paloja aika monelta valmistajalta, että valinnanvaraa varmasti on :)

Avatar
KJS
Viestit: 4706
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.6 TC, 1.6 dCi, 2.2 TDCi, 3.0 JTDm
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Mulla on GTV:ssä vakiolevyt ja paloina Ferodon DS2500 ja hienosti on toiminut jo pari kesää.

gYdEbUh
Viestit: 2557
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Zimmermanin rei'itetyt levyt ja greenstuffin palat edessä. Takana vakiot. Aika kovaa kyytiä on auto radalla saanut, enkä tähän asti ole keksinyt mitään negatiivista tuosta paketista, takapäänkin voisi päivittää paremmaksi. Jarrut ostettu Bremenin keskustassa olevasta pikkuliikkeestä mikä on täynnä levyä ja palaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
kterkkila
Viestit: 2390
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Noista reijistä niin tiedä, mutta palat kannattaa hommata kunnolliset. Merkkejä varmasti löytyy useampia, mutta kovaan käyttöön tarkoitetut pitää olla, eikä mitään perus motonet, tai edes E90 paloja. 75:n tehomalleissa on suhteellisen pieni pala, joten materiaali on kriittinen.
Kimmo

gYdEbUh
Viestit: 2557
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

kterkkila kirjoitti:Noista reijistä niin tiedä
Reikien puuttessa olevien miesten puhetta :-D
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Savo
Viestit: 2136
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Savo »

Jos levyt on vielä ok, niin palojen päivittämiselläkin voi viis kierrosta Ahvenistolla mennä jarrujen heikentymättä? Auttaakos ne urat tai reiät jäähtymistä? Kannattaako yrittää saada lisää jäähdytysilmaa jarruille?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Kyllähän ne hiukan edesauttavat jäähtymistä. Suurempi merkitys on sillä, että jarrujen kuumetessa paloista alkaa höyrystyä materiaalia, joka toimii voiteluaineena levyn ja palan välissä. Urat päästävät ei-toivotut aineet pois levyn ja palan välistä.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mulla ei ole kertaakaan jarrut häipyneet Ahvenistolla, vaikka on ajettu vakiojarruilla ja toista kymmentä kierrosta putkeen. Nesteet on vaan ollut uudet. Ihan normaalit kuitenkin.

Vaikka jarrut eivät häipyneetkään koskaan niin tehojahan 75:n vakiojarruissa ei liiemmin ole, joten päivitin tohon turboon teräspunosletkut, uritetut takalevyt (eteen vois vielä hankkia) ja Carbotech -kisapalat.
Palat toivat huomattavasti lisää tehoa, mutta ne eivät normaalissa ajossa (kylmänä) ole parhaimmat pidoltaan. Toimeen kyllä tulee.

Pelkillä paloilla saa jo huomattavan parannuksen ainakin jarrutehoon.

Voiskohan toi kutosen ylipaino verrattuna neloskoneiseen aiheuttaa jarrujen häipymisen jos kerran nesteetkin on kunnossa? Vai saisiko ajotyyliä muuttamalla lisää kestoa?

Lisäjäähdytys ei olisi tietenkään pahitteeksi. Esim. jos sumareita ei ole, niin sumarinaukoista saa vedettyä tuuletusputket etujarruille.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2390
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Kutosen paino ja lisävauhti suorilla tekevät tehtävänsä. Huonot palat murenevat tai sulavat, ja häviävät äkkiä kun ajaa nopeaa kierrosta. Jarrunesteet pitää vaihtaa vähintään kevään ensimmäiseen ratapäivään, jos ei lisäksi vielä kerran kesken kauden takapiiriin. SZ:n jäähdytetyt olisivat kova sana, mutta kunnon palat ja juuri vaihdetut nesteet saattavat juuri ja juuri riittää 200hp 75:lle.
Kimmo

gYdEbUh
Viestit: 2557
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): M-B Clk 200 -05. Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Miksi väki puhuu enimmäkseen takajarruista, kun niiden jarruteho on n.25%? Normiajossa toki vähän enemmän.
Itse en ole koskaan koskenutkaan takajarruihin enkä vielä ole tarvetta löytänyt, kutenenhan on vielä enemmän etupainoinen. Palaneet jarrunesteet voisi periaatteessa sieltä ilmata pois kun näitä juttuja lukee :P
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
kterkkila
Viestit: 2390
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Takajarruista puhun koska niiden käipymisen kanssa on ollut itselläni ongelmia. Palaneiden nesteiden ilmaaminen ei auta, vaan vanha vettä ilmasta imenyt jarruneste täytyy vaihtaa uuteen tuoreeseen. Endurance-autoissa ollaan muutaman kerran koitettu josko edellisvuoden nesteillä vielä voisi ajaa kilpaa, mutta eipä ole kannattanut.. Kiehahtaa sitten pidemmän ajorupeaman aikana, eikä auta kuin vaihtaa nesteet. Saman kävi viimeksi Ahvenistolla 3.0:lla..
Kimmo

Avatar
Savo
Viestit: 2136
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja Giulia 2.0
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Savo »

Abarth kirjoitti:Voiskohan toi kutosen ylipaino verrattuna neloskoneiseen aiheuttaa jarrujen häipymisen jos kerran nesteetkin on kunnossa? Vai saisiko ajotyyliä muuttamalla lisää kestoa?
Ajotyyliä muuttamalla, olen jo nyt melko hidas :oops:

Ajan kyllä melko varmanpäälle, eli vauhti pois ennen mutkaa jarruilla ja kiihdytystä yleensä jo kaarteessa. Se sopii minulle kun kaiteet on lähellä.

75 Tessulla ei ollut niin ongelmaa jarrujen kanssa, mitä nyt kerran halkesi takalevy.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jos tunnet olevasi hidas, niin ei muuta kun jarruttelua vähemmälle :wink:
Ei vaan, taitaa se lisäpaino tehdä tehtävänsä.
gYdEbUh kirjoitti:Miksi väki puhuu enimmäkseen takajarruista, kun niiden jarruteho on n.25%?
Njoo, no omassa tapauksessa vanhat levyt olivat loppu ja hankin sitten tilalle tuollaiset tuunig -kiekot.
Tuskin niillä lisää tehoja tuli, mutta ovat luultavasti kestävämmät kuin tarvikelevyt ...ja hienommat :mrgreen:

Eteen ajattelin hankkia vakiokokoiset alumiinikeskiöiset uralevyt jahka autoa taas aletaan rakentamaan.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Mitkäs levyt noi on?

Mulla on kanssa Goodridgen letkut tilauksessa, eivät vaan saa toimitettua. Parikin kertaa on tehtaalta kyselty että missä ne viipyy..

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »


Vastaa Viestiin