Kiitos "AutoPilaamo" - Moniurahihna katkesi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Kiitos "AutoPilaamo" - Moniurahihna katkesi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Auto oli jakohihan vaihdossa tasan 2 vuotta sitten. Nähtävästi moniurahihna jäi sitten vaihtamatta ja sen seurauksena sitten tänään matka katkesi - 30 tkm huollon jälkeen. Onneksi emäntä ajoi auton nopeasti pysäkille ja koneen seis, niin ei imaissut hihnan kappaleita jakopäähän asti. Muuta pieni hihnan säie löytyi kopan alta, mutta sai putsattua aika helposti pois.

Samalla huomasin, että kiristin on aikansa elänyt - kulumaa piti oli kuulemma tasapainoakselien hihnapyörissä - katin kontit sanon minä - kulumaa, jolla oli vaikutusta toimintaan, oli sitten moniurahihnan kiristimessä ja sen hihnapyörässä ja sitä ei edes olevinaan huomattu. Ko oleva huoltamo keksii aina jotakin, jotta saisi vähän vielä rempata lisää ja ottaa rahaa. Tulee mieleen toisen jakohihnan vaihto kanssa... Hihnapyörä alapäässä oli kuulemma kaput. No katsoin huollon jälkeen ja totesin, että timmissä kunnossa näyttää olevan.

Toinen juttu on se, että ko oleva yritys ei käytä lukituspaloja hihnahommia tehdessä - muoviin vedetään merkit ja nokkien hihnapyöriin ja sitten arvotaan ajoitus kohdalleen. Onkos mitään muuta tapaa tarkistaa nyt ajoitus, kuin luottaa, että merkit natsaa edelleen? Onko nokkapyörissä jotain merkkiä? Alhaallahan on. Kuinkas tasapainoakselien ajoitukset / merkit?

Että sellaista tänään - kierrän jatkossa kyseisen korjaamon kaukaa... Pitää soitella huomenna ja katsoa onko kavereilla pokkaa ja korvata homma jotenkin vai ei... Hihnastahan on jo maksettu vaihdon yhteydessä jne...

edit uusi otsikko asianmukaisen toiminnan kunniaksi :drinking:
Viimeksi muokannut Kirkinen, 02 Syys 2009, 22:01. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3320
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Onkos mitään muuta tapaa tarkistaa nyt ajoitus, kuin luottaa, että merkit natsaa edelleen?
Lainaa lukkopalat jostain. EI tarvi arpoa. Kuluttajansuojaan taitaa olla turha olla yhteydessä, 30tkm huollosta voi rikkoa koneesta osasia - oli niitä vaihdettu tai ei. Tuo on helppo vetää esim. kuluneen hihnapyörän/kiven tms. piikkiin.

1. tappelet asiasta
2. teetät ja kärsit vahingot itse ja vältät jatkossa ko. korjaamoa.

-Niin ja EN ole heidän asiakkaansa, omistaja, saatika asentaja. Oikeastaan en edes tiedä missä ko. pulju fyysisesti sijaitsee.

"Tuo on helppo vetää esim. kuluneen..." tämän tiedän kokemuksesta muualla...
..ammattina autoslalom..

Avatar
mattijus
Viestit: 5330
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eiköhän tuo apulaitehihnan vaihto ole erikseen tilattava lisätyö. (Selvinnee alkuperäisestä työmääräyksestä)

Esim. 156:ssa pelkkien osien hinta voi mennä pitkälti toiselle sadalle, voin vaan kuvitella mikä on keskimääräisen asiakkaan palaute laskua maksaessa kun moiset osat on vaihdettu "erikseen lupaa kysymättä".

Toki työn vastaanottaja voisi kysyä työtä vastaanottaessaan, että tehdäänkö suositeltavat työt x ja y samalla.
VMP

Avatar
Björn Contio
Viestit: 1785
Liittynyt: 06 Elo 2009, 18:21
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Björn Contio »

Tänään tulee kirjoiteltua enemmänkin. Sorry - otan takkini naulasta.

AutoMilano on tehnyt myös minulle temppuja.
Löytyy jotain muuta vikaa. Ruuvit/laakerit (you name it) ovat poikkeuksetta ruosteessa ja tiukassa, ja tästä tulee toki lisäkustannuksia.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

moniurahihna pari kymppiä ja kiristin 50 €. Onhan se kallista, jos koko huolto kustantaa 1000 €
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
mattijus
Viestit: 5330
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kirkinen kirjoitti:moniurahihna pari kymppiä ja kiristin 50 €. Onhan se kallista, jos koko huolto kustantaa 1000 €
Lisäksi n. 50eur maksava ohjainrulla? (voi olla, että muistan väärin)
VMP

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

mattijus kirjoitti:Eiköhän tuo apulaitehihnan vaihto ole erikseen tilattava lisätyö. (Selvinnee alkuperäisestä työmääräyksestä)

Esim. 156:ssa pelkkien osien hinta voi mennä pitkälti toiselle sadalle, voin vaan kuvitella mikä on keskimääräisen asiakkaan palaute laskua maksaessa kun moiset osat on vaihdettu "erikseen lupaa kysymättä".

Toki työn vastaanottaja voisi kysyä työtä vastaanottaessaan, että tehdäänkö suositeltavat työt x ja y samalla.
Auton huoltomanuaalin mukaan se kuuluu vaihdettavaksi
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3320
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Tokihan siis saa kertoa ja pitää kun hommat menneet vituik*i, tarkoituseni oli ehdottaa kaikenlaisen riitelyn välttäminen. Understand?

-tuolla syyllä, jonka tuossa mainitsin ei Laakkonen korvannut, KUN diesel ventosta petti alahihnapyörä. Jako ja kone sekaisin - kaikki paskana. [/quote]
..ammattina autoslalom..

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

mutta kun muut osat on ok ja hihna vaihtamatta... Minusta tällöin se on omaan taskuun lappamista ja asiakkaan naruttamista....

Niin - oliko noilla tasapainotusakseleille ajoitusta?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11382
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Elroq 60 Sport Čára 2025, 500e La Prima 2022
Paikkakunta: Lago d'Erba

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

On niillä ajoitus, tuolta löytyy merkkien sijainnit.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:On niillä ajoitus, tuolta löytyy merkkien sijainnit.
Mikähän lie, että ovat sitten alas päin ne lovet :shock: Onko tuo pakopuolen vastinmerkki missä? Muovikopassa sekin?

Kaipa se lie ok, jos ne vaikka pyörii jollakin x-kertaisella nopeudella verrattuna alapäähän...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

AAW
Viestit: 1049
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS Berliina & Tbi TI SW
QP V8 Evo

ex.75 2.0 TC, 159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Viesti Kirjoittaja AAW »

Mulla vetivät takapyörän pultit niin kovaa kiinni että jengat korkkasi. Totesivat vain tylysti että kyllähän se pysyy neljälläkin pultilla kiinni.

nm. Entinen asiakas...

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Toisesta ruuvasivat koneella pohjamuovin pultit kanssa kiinni ja kierteet paskaksi
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
VMTD
Viestit: 3411
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pakopuolella on merkki hihnapyörässä ja hihnassa, jotka pitää olla kohdillaan, myös alapyörässä.
Taitaa ne tasapainoakselit toimia oikein vaikka merkit olisi alaspäinkin, mutta toki kannattaa laittaa ne niinkuin kuuluu.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Hihnassa ei ole mitään merkkejä. Samoin hiukan hakusessa se vastinmerkki pakopuolella.

Mikä on sopiva kireys hihnassa nokkapyörien välissä? Hihna tuntuu siitä kohdin aika veltolta...

Tasapainoakselit ovat ihan Milanon käsialaa :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Epezi
Viestit: 7544
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kireys nokkapyörien välissä vaihtelee riippuen missä mikäkin tahti menee. Ykkönen YKK:hon ja kireys katsoen kiristimen merkistä.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Onko pakonokan merkki jossakin noin klo 2-3? Tosiaan, mitään vastinetta en ole sille löytänyt :?

Niin ja sitten noitten tasapainojen toiminta / asema?
Viimeksi muokannut Kirkinen, 01 Syys 2009, 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
mattijus
Viestit: 5330
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Pakonokalle ei ole merkkiä
VMP

Avatar
VMTD
Viestit: 3411
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Uudessa hihnassa pitäisi olla merkit, hihnapyörien välillä ei saa olla hirveästi löysää. Pakopuolella on merkki ainoastaan pyörässä ei muualla. Mikäli nyt ei ole varmuutta oikeasta ajoituksesta, niin lukituspalat paikoilleen ja 1. syl. mäntä yläkuolokohtaan. Sitten hihnaa alapyörältä paikoilleen ja tarvittaessa löysätään kummankin hihnapyörän pultit, käännetään pyöriä myötäpäivään niin paljon kun menevät ja tarvittaessa takaisin sen verran, että hihna menee hampaille. Kiristin kireälle ja hammaspyörien pultit kireälle, sitten lukituspalat pois. Lukituspaloja ei saa käyttää pulttien kiristykseen, vaan hammaspyöriä on pidettävä jollain sopivalla työkalulla vastaan kun kiristää pultteja, ainakin pakopuolella, missä kiristystiukkuus on n. 110 Nm. Imupuolen pienet pultit kiristetään ( 4 kpl) 10 Nm.

Avatar
VMTD
Viestit: 3411
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Autodatan kuvan mukaan klo 3, mutta en muista miten oli omassa.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Olisipa hauska tietää kuinka paljon ajoitus heittää jo valmiiksi, kun Milanossa vedetään hihnat ilman lukituksia paikalleen :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
VMTD
Viestit: 3411
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05, 147 1.9 JTD ja Saab 9000 CS 2.0t -97.
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Voi se olla kahdallaankin, ainakin jos laskee vanhasta hihnasta hampaat kaikkien pyörien väliltä ja laittaa uuden hihnan samoilla luvuilla paikoilleen, niin silloinhan ajoitus pitäisi olla likimain oikein. Tietysti omat merkit silloin hammaspyöriin, että pysyy laskuissa mukana.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

No toisaalta emäntä sammutti auton heti ja jakopäästä ei löytynyt muruja, niin homman pitäisi olla ok - tosiaan toi tasapainohomma mietityttää edelleen... Jos haluaisi kumota voimia, niin niiden pitäisi toimia samassa tahdissa alapään kanssa, mutta vastakkaiseen suuntaan. Olisikohan tuossa jotain muutakin älyä?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Alfaan asennettiin Novitecin alusta AutoMilanossa -06. Autoa haettaessa tuli välittömästi kommenttina: "joo, noi takatukivarret on kummatkin ihan kaput, pitäis varmaan vaihtaa"

Autossa kilometrejä 30t, asennuksesta viikon päästä muutoskatsastukseen, jossa kyselemään inssiltä, että miltäs takatukivarret vaikuttaa, onko välyksiä? "Juu, ihan timmit nää on, ei mitään valittamista"

Olin hetken satakahdeksankymmentäsenttisenä kysymysmerkkinä, mutta luulen jälkeenpäin ymmärtäneeni asian todellisen puolen.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Hyvää vinkkiä kuinka saa helposti moniurahihnan paikalleen tai siihen kiristimeen löysiä?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
mattijus
Viestit: 5330
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Kalukylä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kirkinen kirjoitti:Hyvää vinkkiä kuinka saa helposti moniurahihnan paikalleen tai siihen kiristimeen löysiä?
Pitkä 15mm kiintoavain kiristimeen ja siitä vääntämällä kiristin löysäksi ja samalla nostaa hihnan paikalleen.
Muistaakseni viimeisenä pitää hihna nostaa kiristimen rullalle, muussa järjestyksessä sitä tuskin saa paikalleen. Avustava käsipari auttaa hommassa paljon.
VMP

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Näin arvelinkin... Tuohon ei ole mitään spesial toolia, vaan pulttia käytetään hyväksi :mrgreen:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Moniurahihna

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Moniurahihnan katkeaminen ei vaikuta jakopään hihnaan millään tavalla, koska se sijaitsee jakopäänkopan ulkopuolella. Itse tein juuri 155:seen jakopääremontin, joten tieto on tuoretta.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Siinä on vaan sellainen ongelma, että silti sinne tahtoo silppua ajautua, vaikka on suojat. Kaivelin muutamia pätkiä kotelon sisäpuolelta. :shock:

Biili on taas ajossa - 60 €.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Auto pitikin laittaa vielä Deltan ihmeteltäväksi - tod näk. jotain muutakin kivaa on luvassa :shock:

Muuten ok, mutta tärisee holtittomasti - tod. näk tasapaino-akselit väärässä tahdissa. No tarkastakoot kanssa ajoituksen...

Tuli toiseen vaihdettua ylätukivarsi vasemmalle ja uudit kumit alle :mrgreen: Tänään vielä öljyt :-D
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
veskuk
Viestit: 290
Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic

Viesti Kirjoittaja veskuk »

VMTD kirjoitti:Pakopuolella on merkki hihnapyörässä ja hihnassa, jotka pitää olla kohdillaan, myös alapyörässä.
Taitaa ne tasapainoakselit toimia oikein vaikka merkit olisi alaspäinkin, mutta toki kannattaa laittaa ne niinkuin kuuluu.
Uudessa hihnassa on hyvät merkit, Kannattaa kuitenkin huomioida, että kun konetta on pyörittänyt asennuksen jälkeen hihnan merkit ei enää tule kohdalleen. Tämä johtuu siitä, että hihnan hammasluku ei ole kampiakselin rattaan hammasluvulla jaollinen.
vesku

Vastaa Viestiin